بسم الله الرحمن الرحیم
طرح #خلاصه_نویسی_کتاب
قسمتی از کتاب :صدوده سوال از استاد مطهری
گردآوری و تدوین مجید باقری
استاد گرامی، در خصوص اصل امر به معروف و نهی از منکر، به نظر شما اگر به صورت فردی وارد عمل شویم بهتر است یا اینکه انجام این فریضه مقدس به صورت دسته جمعی و گروهی، نتایج مثبت تری در پی خواهد داشت؟
امر به معروف یا لفظی است یا عملی. امر به معروف لفظی این است که انسان با بیان، خوبیها را برای مردم تشریح کند، مردم را تشویق کند و به آنها بفهماند که امروز کار خیر چیست. امر به معروف عملی، این است که انسان نباید به گفتن قناعت کند؛ گفتن کافی نیست، گفتن شرط لازم است ولی کافی نیست باید عمل کرد.
امر به معروف لفظی و امر به معروف عملی، به دو طریق است مستقیم و غیرمستقیم. گاهی که میخواهید امر به معروف یا نهی از منکر کنید مستقیم وارد میشوید. حرف را مستقیم می زنید؛ ولی یک وقت هم به طور غیر مستقیم به او تفهیم می کنید، که البته موثرتر و مفیدتر است.
شما اگر بخواهید بخواهید به شکل غیر مستقیم، امر به معروف کنید، یکی از راههای آن، این است که خودتان صالح و باتقوا باشید. خودتان اهل عمل و تقوا باشید. وقتی خودتان این طور بودید مجسمه ای از امر به معروف و نهی از منکر.
خلاصه شده توسط: فاطمه کلهر
@tahlil_samen
مادری دست به پهلو به حرم می آید 😭😭
🍂🥀 ختم سوره مبارکه یس 🥀🍂
🌱این روزها قلب نازنین امام زمان عجل الله و حضرت زهرا سلام الله غرق در ماتم و اندوه هست.
برای آرامش و تسلی خاطر شریفشان سوره یس را تلاوت میکنم به امید شفاعت آنان در قیامت. 🍂
ای داغدار اصلی این روضه ها بیا
صاحب عزای ماتم کرب و بلا بیا
لطفا روی لینک زیر بزنید و تعداد سوره یس که میخوانید را به عدد وارد کنید👇👇
https://EitaaBot.ir/counter/ir48f
مهلت ختم: اربعین ۱۴۰۱
#محرم
#امام_حسین ع
مادری دست به پهلو به حرم می آید 😭😭
🍂🥀 ختم سوره مبارکه یس 🥀🍂
🌱این روزها قلب نازنین امام زمان عجل الله و حضرت زهرا سلام الله غرق در ماتم و اندوه هست.
برای آرامش و تسلی خاطر شریفشان سوره یس را تلاوت میکنم به امید شفاعت آنان در قیامت. 🍂
ای داغدار اصلی این روضه ها بیا
صاحب عزای ماتم کرب و بلا بیا
لطفا روی لینک زیر بزنید و تعداد سوره یس که میخوانید را به عدد وارد کنید👇👇
https://EitaaBot.ir/counter/ir48f
مهلت ختم: اربعین ۱۴۰۱
#محرم
#امام_حسین ع
▪️🔻▪️🔻▪️🔻▪️🔻
با صلوات بر محمد و آل محمد
✨عملیات ثامن ۲۴ به نیروهای گمنام مجازی ابلاغ می گردد. ✨
💢 روز انتشار محتوا
۱۸ مرداماه ۱۴۰۱:
✅بارگذاری سیاست ها چهارچوب ها و سخنواره برای مسئولین قرارگاه،سرشبکه ها و مدیران کانال های پایگاه ها ⛔️ (اختصاصی)
✅پویا نگار(موشن) و فیلم کوتاه برای کانالهای پایگاهی( عمومی)
💯در طول عملیات: روزانه یادداشت تحلیلی بر اساس سرفصل ابلاغی عملیات (۱۸/۱۹/۲٠)
۲۰ مرداد ۱۴۰۱
✅عملیات در کانال های پایگاهی: برگزاری نشست مجازی یک جلسه در کانال های پایگاهی و پرسش و پاسخ
▪️🔻▪️🔻▪️🔻▪️🔻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥 ماجرای شهادت حضرت عباس علیهالسلام به روایت رهبرمعظم انقلاب
▪️◾️▪️
✔️ تاسوعای حسینی تسلیت باد.
#محرم| #روشنگری | #ثامن
🆔 http://rubika.ir/meyar_pb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥#کلیپ | شهیدی که حج را در جنگ به جا آورد..!
🍃🌹🍃
🗓 ۱۵ مرداد، سالروز شهادت امیر سرلشگر خلبان عباس بابایی
#روشنگری | #ثامن | #محرم
🆔 eitaa.com/meyarpb
🇮🇷
🖼#صرفا_جهت_اطلاع | شما کی هستید؟‼️🤔
🍃🌹🍃
🔻وزارت خارجه تایوان در توییتی نوشته: ما در محاصره نیروهای چینی هستیم، از متحدان غربی خود کمک می خواهیم.
🙍♂زلنسکی براشون در کامنت نوشته: #تایوان، ما با شما هستیم!
🔺وزارت خارجه تایوان جواب داده: شما کی هستید؟ 😅🙄
❌ پ. ن: کاملا واقعی
#روشنگری | #ثامن | #عید_غدیر
🆔 eitaa.com/meyarpb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥#نماهنگ | روایت سقایی که سخت تشنه بود، اما... آب نخورد!
▪️◾️▪️
🎙 با صدای رضا صادقی
#روشنگری | #ثامن | #محرم
🆔 eitaa.com/meyarpb
🇮🇷
📝#یادداشت_کوتاه | کارکردهای پاسداشت حماسه #عاشورا
🍃🌹🍃
🔻طبق فرمایش نبی مکرم اسلام (ص)، شهادت امام حسین (ع) دلها را بهگونهای آتش زده که تا ابد خاموش نخواهد شد. (مستدرك الوسائل، ج ۱۰، ص: ۳۱۹).
🔹 در ضرورت، اهمیت و کارکرد گرامی داشت حماسه عاشورا، روایات فراوانی از اهلبیت (ع) نقل شده است که در این یادداشت به دو کارکرد میپردازیم.
1️⃣ #معرفت (شعور): امام حسین (ع) هدف اصلی قیام خود را مبارزه با فساد و بیان اسلام ناب ( امر به معروف و نهی از منکر و...) معرفی مینمایند (بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۳۸۱ و...). شرکت مردم در مراسم عزاداری، باعث میشود که معرفتِ آنان به اهلبیت و معارف الهی افزایش یابد.
🔸امام رضا (ع) از دعبل خزاعی میخواهد که بر امام حسین (ع) مرثیهسرایی کند، حضرت، آن را از مصادیق کمک به اهلبیت (و دین اسلام) میشمارند. (مستدرك الوسائل، ج ۱۰، ص: ۳۸۶).
2️⃣ #وحدت: همه طیفهای مردم، در قالب دستههای عزاداری و...، صحنههای زیبایی از وحدت و انسجام در جامعه را به وجود میآورند. چنین اجتماعاتِی، پیام روشنی برای دشمنان و بد خواهان تشیع دارد.
✍️علیاکبر صیدی
#روشنگری | #ثامن | #محرم
🆔 eitaa.com/meyarpb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎞 #کمیک_موشن | رندان تشنه لب
▪️◾️▪️
🏴 اذانگوی کربلا، حضرت علی اکبر علیه السلام
#روشنگری | #ثامن | #محرم
🆔 eitaa.com/meyarpb
هدایت شده از 🇮🇷 کانال رسمی حامد سبزی پور 🇮🇷
عمه سادات بی قراره؛ غصه و غم هاش بی شماره!
تموم غصش غم یاره؛ تنها امیدش بی پناهه …
روزای سختی توی راهه؛رو خاک سوزان پا می زاره!
عمه سادات بی قراره؛ غصه و غمهاش بی شماره
تموم غصش غم یاره، تنها امیدش بی پناهه

روزای سختی توی راهه؛ رو خاک سوزان پا می زاره!
عمه سادات بی قراره؛غصه و غمهاش بی شماره …
تموم غصش غم یاره؛تنها امیدش بی پناهه !
روزای سختی توی راهه؛ رو خاک سوزان پا می زاره…
───┤ ♩♬♫♪♭ ├───
محمود کریمی عمه سادات بی قراره
هدایت شده از 🇮🇷 کانال رسمی حامد سبزی پور 🇮🇷
AUD-20220808-WA0256.
12.11M
▪️🔻▪️🔻▪️🔻▪️🔻
با صلوات بر محمد و آل محمد
✨عملیات ثامن ۲۴ به نیروهای گمنام مجازی ابلاغ می گردد. ✨
💢 روز انتشار محتوا
۱۸ مرداماه ۱۴۰۱:
✅بارگذاری سیاست ها چهارچوب ها و سخنواره برای مسئولین قرارگاه،سرشبکه ها و مدیران کانال های پایگاه ها ⛔️ (اختصاصی)
✅پویا نگار(موشن) و فیلم کوتاه برای کانالهای پایگاهی( عمومی)
💯در طول عملیات: روزانه یادداشت تحلیلی بر اساس سرفصل ابلاغی عملیات (۱۸/۱۹/۲٠)
۲۰ مرداد ۱۴۰۱
✅عملیات در کانال های پایگاهی: برگزاری نشست مجازی یک جلسه در کانال های پایگاهی و پرسش و پاسخ
▪️🔻▪️🔻▪️🔻▪️🔻
🇮🇷
📝#یادداشت_تحلیلی| یک گام بلند دیگر در عبور از #گنبدآهنین
🍃🌹🍃
🔻جنبش جهاد اسلامی در چند روز اخیر به اذعان صهیونیستها بیش از ۶۰۰ راکت از غزه به سمت سرزمینهای اشغالی شلیک کرده است.
🔹علیرغم تبلیغ سنگین رژیمصهیونیستی درباره سامانه پدافندی گنبدآهنین، تعداد قابل توجهی از راکتهای پرتاب شده، از این سامانه عبور کرده و به اماکن و پایگاههای صهیونیستی اصابت کردهاند.
🔸یکی از دلایل این موضوع نقاط ضعفی است که سامانه پدافندی اسرائیلی از جمله سامانه گنبدآهنین دارند.
🔹اول اینکه تعداد سامانههای موجود، توانایی پوشش تمامی سرزمینهای اشغالی را نداشته و لذا در صورت بروز جنگ چند جبههای، این سامانه قادر به پاسخگویی در مقابل حملات راکتی و موشکی نبوده و دفاع هوایی ارتفاع پست اسرائیل به شدت آسیبپذیر خواهد بود.
🔸همچنین این سامانه قادر به رهگیری موشکها و راکتهایی که از فاصله کمتر از ۴ کیلومتر شلیک میشوند را به دلیل نبودن زمان کافی برای کشف و رهگیری هدف ندارد و گسترش لانچرهای پرتاب موشک مقاومت در این فاصله یک تهدید جدی برای این سامانه محسوب میشود.
🔹سامانه گنبدآهنین اهدافی که دارای سرعت بالا بوده و زمان پرواز آنها کمتر از ۲۸ ثانیه باشد را نیز نمیتواند رهگیری کند.
🔸علاوه بر این سرجنگی موشکهای تامیر مورد استفاده در این سامانه مجهز به فیوز مجاورتی است که بهترین شرایط آن برای انهدام هدف زمانی است که در فاصله یک متری هدف قرار بگیرد در غیر اینصورت احتمال نفوذ ترکشهای آن در بدنه هدف و انهدام آن کاهش مییابد.
🔹یکی دیگر از نقاط ضعف این سامانه، عدم توانایی مقابله با حجم انبوهی از شلیکهاست؛ موضوعی که گروههای مقاومت نیز به آن پی بردهاند و یکی از دلایل شلیک راکت از سوی این گروهها در حجم بالا نیز به همین دلیل است.
🔺گروههای مقاومت با مطالعه دقیق روی نقاط ضعف و قوت سامانه گنبدآهنین به تاکتیکهای مقابله با آن پی بردهاند و با افزایش کیفیت راکت و موشکهای خود بخوبی توانستهاند موازنه قدرت را به نفع خود تغییر دهند.
#روشنگری | #ثامن | #محرم
🆔 eitaa.com/meyarpb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥#موشن_کمیک |
▪️◾️▪️
🌺 صحنه عاشورا در بین فجایع بشری تک و بی همتاست... مقام معظم رهبری
#روشنگری | #ثامن | #محرم
🆔 eitaa.com/meyarpb
⚠️مسئولین هیئات هوشیار باشید!
📣 جريان انحرافی شيرازی اخيراً نمايندگانی را با هدف جذب افراد و ارتباط با هيئات عزاداریِ سطح شهرها انتخاب كرده كه ضمن حضور در برخی هيئات، برای جلب اعتماد، اقدام به انجام كمك های مالی به مسئولين هيئتها نیز می كنند!
لذا جا دارد همه ی مسئولین و برپاکنندگان هیئات عزای سیدالشهداء علیهالسلام، نسبت به برقراری ارتباط و پذیرفتن این افراد، که با هدف نفوذ، سوءاستفاده و حاشیهسازی در هیئات و مجالس عزا صورت می گیرد، هوشیار و آگاه باشند.
@HowzehSN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥#صرفا_جهت_اطلاع |
🍃🌹🍃
🇦🇿 سه رنگ پرچم جمهوری آذربایجان در ستونهای حسینیه و محل برگزاری مراسم در حضور رهبر معظم انقلاب مورد توجه رسانههای آذربایجان قرار گرفت.
👌 عمدی بودن این رنگ بندی می تواند حامل پیام برای شیعیان آذربایجان باشد.
#روشنگری | #ثامن | #محرم
🆔 eitaa.com/meyarpb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥 روزمان را با #قرآن آغاز کنیم/ ترتیل صفحه ۳۱۲ قرآن کریم ( آیات ۹۵ تا آخر سوره مبارکه مریم و آیات ۱ تا ۱۲ سوره مبارکه طه )
🍃🌹🍃
🌺 پیامبر (ص) میفرمایند: «اَفضَلُ العِبادَةِ قَراءَةُ القُرآنِ» برترین عبادت، خواندن قرآن است. (مجمع البیان ۱/۱۵)
🎙 استاد پرهیزگار
#ثامن | #روشنگری | #محرم
🆔 http://eitaa.com/meyarpb
[۸/۹، ۱۱:۱۶] H؛s: شیوه نفوذمخالفان اسلام وکشورهای اسلامی(ابرقدرتهای چپاولگر)در ممالک اسلامی چگونه است؟
اهميت غرب شناسي
-جنبش وال استريت-شكست ليبراليسم-فروپاشي سرمايه داري-
دشمني ايران و عربستان
فلسفه عضويت ايران در سازمان ملل
سلطه صهيونيسم بر آمريكا
استعمارگران در طول تاریخ به شیوه های گوناگون به چپاول و غارت منابع و سرمایه های کشورهای اسلامی پرداخته اند که در مجموع استعمار سه سیر کلی را دنبال نموده است . ۱- استعمار کهنه استعمار کهنه را اینگونه تعریف می کنند: «سیستم ارتباط نابرابر بین یک کشور قدرتمند و پیشرفته با یک کشور ضعیف و عقب مانده» (طلوعى، محمود ، فرهنگ جامع سیاسى، تهران: نشر سخن،1372، ص 151) یعنى یک رژیم سیاسى و اقتصادى که على رغم خواست اهالى یک منطقه، بر آن ها مسلط شده و هدفش تأمین منافع خارجیان است (على بابایى، غلامرضا ، فرهنگ علوم سیاسى،تهران : نشر ویس، 1365، ج ۱, ص 43). این گونه رابطه استعمارى قرن ها در جهان حاکم بود و بیش ترین قربانیان آن از قاره هاى آسیا و افریقا بودند، ولى پس از جنگ جهانى دوم، قدرت خود را از دست داد و جاى خود را به استعمار نو داد. بستر تاریخی شکل گیری این نوع استعمار صدور بیانیه معروف پاپ در سال 1493میلادی بود که به «فرمان تقسیم» مشهور گشت، در واقع تأیید چپاول و غارت ممالک دیگر توسط دو قدرت مطرح آن روز یعنی اسپانیا و پرتغال و سرآغاز استعمار مستقیم بود. طبق این بیانیه، تمام آمریکای شمالی و قسمت عمدة آمریکای جنوبی به اسپانیا، و مناطقی همچون هند، ژاپن، چین و سایر سرزمین های شرقی به انضمام افریقا به پرتغال اعطا گردید. با این وصف، پرتغالی ها توانستند بیشتر به طرف شرق هجوم ببرند و اسپانیایی ها مناطق غربی را تحت تصرف در آوردند و منابع آنجا را به چپاول و یغما بردند. (الهی، همایون ، امپریالیسم و عقب ماندگی. تهران: نشرقومس ، 1380، ص67) بعدها با افول قدرت این دو کشور، قدرت های دیگری از جمله انگلستان با نفوذ گستردة خود در مناطق گوناگون، به غارت مستقیم منابع مالی و انسانی دیگر کشورها اقدام کردند. این روند، که تا جنگ جهانی دوم، یعنی سال 1945 م (1324ش) ادامه داشت، تحت عنوان «استعمار کهن» قسمت عمده ای از تحولات روابط بین المللی را رقم زد. این نوع استعمار که به شکل مستقیم صورت میگرفت، از ویژگیهایی برخوردار بود که برخی از آنها عبارتند از:
ـ قدرت نظامی حرف اول را میزد و تهدیدها از نوع تهدید سخت بود.
ـ لشکرکشی و کشتار موجه بود و کشتار بیشتر دلیل قدرت بیشتر بود.
ـ برای استعمارگران پرهزینه بود.
ـ سرزمینها فتح میشدند و حاکمیت مستقیم بر آنها اعمال میشد.
ـ از ابزارهای رسانهای مانند روزنامه که به واسطه پدید آمدن صنعت چاپ شکل گرفته بود، بهره میگرفت
(برای مثال، ناپلئون پیش از حمله به مصر، برای آن کشور روزنامهای منتشر نمود یا رویتر، مؤسس خبرگزاری رویترز، امتیاز خرید و فروش توتون و تنباکو را از ناصرالدین شاه گرفت).
اشغال و الحاق سرزمین و اعمال زور و کشتار برای ایجاد ترس و تثبیت از ویژگی های بارز این دوره است از سال 1870م تا جنگ جهانی اول، رشد استعمار بسیار سریع بود و تمامی آفریقا و خاور دور بهجز چند کشور را در برگرفت.(19). اما پس از جنگ جهانی دوم و تشکیل سازمان ملل متحد و بهویژه در دهههای 1950 و 1960م شاهد رشد سریع جریان استعمار زدایی و مبارزه برای کسب استقلال سیاسی بودیم. بهطوری که تعداد کشورهای عضو سازمان ملل افزایش یافت و این کشورها با در دست داشتن اکثریت در مجمع عمومی، مسائل مربوط به توسعه ی اقتصادی و اجتماعی را مرکز توجه سازمان ملل قرار دادند .
این شیوه استعماری سرانجام به دلایلی همچون پرهزینه بودن، ناممکن بودن، افزایش مقاومتها در برابر اشغالگران و تغییر شرایط جوامع استعمارگر و مستعمره و فروپاشی درونی امپراتوریهای سنتی به پایان رسید. اما نباید در این باره زود نتیجه گیرى کرد؛ اینکه با آغاز فرایند مستعمره زدایى و خودمختارى دموکراتیک، امپریالیسم دست کم در کشورهاىصنعتى غرب در اصول، به تاریخ سپرده شد و آخرین بقایاى آن از زمانى که اسپانیا وپرتغال دارایى هاى فرادریایى خود را رها ساختند، به طور
[۸/۹، ۱۱:۱۸] H؛s: کلى ناپدید گشت. این پرسش هنوز هم پابرجاست که «آیا به راستى امپریالیسم با دادن استقلال رسمى به مستعمراتپیشین، پایان یافته است، یا نوع جدیدى از حکومت امپریالیستى با وجود مستعمره زدایىبر جاى مانده است؟»
۲- استعمار نو
هر چند به ظاهر دوران استعمار کهنه بهسر آمد و کشورهای زیادی به استقلال دست یافتند اما در دوران پسااستعماری، به دلایل مختلف همان نفوذ استعمارگران اما این بار به شیوههای جدیدی ادامه یافت که از آن به استعمار نو تعبیر میشود. در مجموع ارتباط کشورهای پیشرفته (استعمارگران) سابق با کشورهای استقلال یافته (مستعمرات سابق) به-گونهای شکل گرفته است که آن را استعمار نو مینامند(فربد، ناصر، عصر
استعمارزدائی، تهران: امیرکبیر، 1356، ص 75). این اصطلاح در دهه ۱۹۵۰ مصطلح شد و منظور از آن نوعى استعمار است که در لباس تازه و از طریق سلطه اقتصادى و فرهنگى، همان اهداف استعمار قدیم (قرون ۱۶- ۱۹) را تعقیب مى کند. (آقابخشى، على ، فرهنگ علوم سیاسى. تهران: نشر چاپار، 1382، ص ۵۶) این شیوه سیاستى است که استعمارگران از اواسط قرن بیستم براى مقابله با موج نهضت هاى استقلال طلبانه در پیش گرفتند. در استعمار جدید، استعمارگر به طور مستقیم حکومت نمى کند، بلکه حکومت هاى بومى- ولى وابسته- را بر سر کار مى آورد و در حالى که به ظاهر، به آن ها استقلال سیاسى مى دهد، در باطن، وابستگى سیاسى و اقتصادى آن ها را حفظ مى کند و همچنان به استثمارشان ادامه مى دهد. استعمار جدید یا پنهان همان شیوه هاى معلوم امپریالیستى تفرقه اندازى بین دولت هاى جدید و تحریک انگیزه هاى قبیله اى و ایجاد نزاع و مشاجرات ناحیه اى را به کار مى گیرد. اعمال محدودیت هاى گوناگون اقتصادى و فرهنگى و جذب نیروى انسانى متخصص و خبره در کشورهاى کم رشد و در حال توسعه از دیگر مظاهر این استعمار است(همان ، ص 224). در مورد چگونگی شکل گیری این شیوه استعماری می توان گفت انسان طماع نظام سرمایه دارى با استفاده از ضعف و جهل ساکنان سرزمین هاى دیگر، با قوت هر چه بیشتر، به گسترش حوزه ى نفوذ و اقتدار خویش افزود. این نفوذ منجر به برهم خوردن تعادل فضاى فرهنگى جوامع سنتى، تخریب مبانى اقتصادى آنها و اختلال در تولیدات محلى گردید. افزایش نفوذ به تدریج، زمینه را براى تغییر شیوه ى استعمارى فراهم ساخت و استعمار مستقیم به «استعمار نوین» تبدیل شد.هارى مگداف و تام کمپ «نیازهاى جدید نظام سرمایه دارى» را عامل تغییر شیوه ى استعمار معرفى مى کنند:
«نیاز به بازار و فشار لاینقطع براى مواد خام جدید و غذا سرانجام، به سیاست هایى انجامید که درصدد انطباق مناطق استعمارى با اولویت هاى جدید کشورهاى صنعتى بود. این گونه انطباق مستلزم اختلالات عمده در سیستم هاى اجتماعى موجود مناطق وسیعى از جهان شد» (مگداف، هارى و کمپ، تام ، امپریالیسم (تاریخ ـ تئورى ـ جهان سوم).(هوشنگ مقتدر، مترجم)تهران: نشر کویر، 1378، ص 26). از سوی دیگر به دلیل تأثیر شدید استعمار کهنه بر کشورهای مستعمره، استعمارزدایی آنان نه تنها مشکلات آنها را حل نکرد بلکه این کشورها دچار دوگانگی شدند. آنها از یک طرف خواستار کمکهای اقتصادی کشورهای پیشرفته یا همان استعمارگران سابق بودند و از سویی دیگر نمیخواستند در مسائل داخلی آنها دخالتی صورت گیرد. کشورهای پیشرفته نیز هنوز به این کشورها و بهویژه بازارهای داخلی و مواد خام و اولیه آنها نیازمندند بودند و میخواستند به این مهم دست یابند(پلینو، جک سی و آلتون، روی ، فرهنگ روابط بین الملل،(ابوالفضل رئوف،مترجم) تهران: نشر فرهنگ معاصر ، 1375، ص 30).
بنابراین استعمار در قالبی نو ادامه یافت.در استعمار نو استفاده از نیروهای مزدور و وابسته بومی برای اداره منطقه زیر سلطه، جایگزین لشگرکشی و اشغال نظامی شد دارای ویژگی هایی نظیر شناسایی و کادرسازی از نیروهای بومی منطقه تحت سطله توسط سرویس های جاسوسی و گماردن آن ها در پست های حساس و کلیدی، حاکمیت نامحسوس اما قوی بر حاکمان دست نشانده، غارت ثروت های ملی کشورهای مستعمره، تخریب فرهنگ ملی و بومی، ایجاد فرهنگ التقاطی، وابستگی اقتصادی و اشاعه سکولاریزم، است. دوران استعمار نو که تفاوت اساسی با دوره قبل هزینه نکردن برای لشکرکشی نظامی و در نتیجه اشغال حاکمیت به جای اشغال سرزمین بود استقلال سرزمین ها را با حکومت های دست نشانده و وابسته از بین برده و موجب وابستگی های اقتصادی و فرهنگی شدند. شاید بتوان گفت مهمترین هدف از استعمار نو دسترسی به منابع تولید، بازار مصرف، مواد اولیه بویژه نفت بود. این دوره استعماری نیز که تا اواخر قرن بیستم میلادی ادامه داشت سرانجام به دلایلی همچون ظلم و ستم و فساد استبداد وابسته
[۸/۹، ۱۱:۲۱] H؛s: بیعرضگی و فقدان کارآمدی استبداد وابسته؛پرهزینه بودن نگهداری استبداد وابسته و تغییر شرایط و مراحل اقتصاد جهانی؛ مانند شرایط تولید و عدم تأمین منافع نظام سلطه رو به زوال نهاد و جای خود را به شکل دیگری از استعمار به نام استعمار فرانو داد.
3- استعمار فرانو
استعمار فرانویاسلطه گری نوین، مبتنی بر ایجاد تغییر در جهان بینی، فرهنگ، باورها، بینش ها، رفتار و نگرش های سیاسی فرهنگی بوده و با هدف تغییر نامرئی و نامحسوس فرهنگ و هویت ملت ها پایه ریزی شده است. سست کردن پایه های وحدت ملی، تشدید اختلافات داخلی، بی تفاوت ساختن مردم نسبت به فرهنگ و هویت ملی، خیرخواه جلوه دادن استعمارگران در افکار عمومی، از مهمترین محورهای القایی استعمار فرانو می باشد. در این نوع استعمار، سلطه فرهنگى بر سلطه نظامى مقدم است و رسالت اصلى بر عهده رسانه هاست و نه ادوات نظامى. البته ممکن است ادوات نظامى هم به کار گرفته شون
د که تنها براى تقویت همان سلطه رسانه اى هستند. در این نوع استعمار، به دنبال استحاله فرهنگى هستند.
استعمار فرانو عبارت است از: تسخیر هویت ملت ها از طریق دخالت توجیه شده در شئون آنها با استفاده از اهرم تبلیغات رسانه اى و اطلاعات و داده هاى به ظاهر صادق. در این نوع استعمار، دولت هاى استعمارگر با موجه جلوه دادن دخالت خود در امور ملت هاى دیگر، ابزارهاى سیاسى و فرهنگى جوامع گوناگون را به نفع خود مصادره مى کنند.
استعمار فرانو نشان دهنده نوعى نفوذ اجتماعى از طریق فن آورى هاى نوین ارتباطى است که به مدد آن کشورى، تصورات، باورها، ارزش ها، معلومات و هنجارهاى رفتارى و نیز روش هاى زندگى خود را بر کشورهاى دیگر تحمیل مى کند. در این مسیر، شرایطى پدید مى آید که اشکال فریبنده تر و پنهان تر هجوم فرهنگ سلطه جو در لواى جهانى شدن برترى مى یابد و ملى کردن سبک ها و الگوها، که محور اصلى تولیدات فرهنگى امپریالیستى را شکل مى دهد، مورد توجه استعمارگران عصر ارتباطات قرار مى گیرد. امروزه مخالفان امپریالیسم، جهانى شدن را در جهت استعمار فرانو تلقى مى کنند که هدف آن را استیلاى همه جانبه بازیگران قدرتمند جهانى بر دیگران مى دانند.
ویژگیهای استعمار فرانو
1- اولویت سیطره فرهنگی بر سیطره نظامی
2- توجه به کانون های سرمایه داری جدیددر جهان سوم برای تحقق استعمار
3- کمرنگ کردن نقش دولتها
4- از بین بردن نظم داخلی کشورها از طریق ایجاد شورشهای جمعی
5- ازمیان برداشتن امنیت فردی و اجتماعی
6- یکنواخت کردن دنیا
7- ترویج عناصر فرهنگ بیگانه از طریق جاذبه های تولید رسانه ای (ماهواره ،اینترنت، سینما و...)
8-وابستگی اقتصادی وگسترش بازار مصرف
9- گسترش فرایندهای فرد گرایانه (به انزوا کشاندن افراد و کمرنگ کردن مشارکت اجتماعی)
10- کنترل شدید وزمینه سازی جاسوسی گسترده
11- ایجاد نابرابری افزون تر و ایجاد بحران های اجتماعی وفرهنگی و از خود بیگانگی فردی
12- استفاده از حربه های تبلیغاتی وتکنیک های خاص نفوذ نظیر:
جنگ روانی، تحریف، ناامنی، ایجاد تعارض، اعتبار بخشی کاذب، تهدید و تطمیع، گسترش فحشاء، ارائه نظر به جای حقیقت، جوسازی، شایعه، سانسور واقعیتها، ادامه حربه ها، توجیه کردن، شستشوی مغزی، القای یاس، دروغ، تشنج والتهاب، مظلوم نمایی، جعل خبر، تضعیف روحیه، جاسوسی، ایجاد ترس، تجاهل عمدی، استفاده از فساد.
استعمار فرانو و جهانی شدن
[۸/۹، ۱۱:۲۲] H؛s: در عصر حاضر ما شاهد تحولات بزرگى در ساختارهای مختلف هستیم. یکى از این ساختارها، ساختارهاى ارتباطى و اطلاعاتى است که به گونه اى شگرف متحول شده اند و در خدمت اهداف استعمار فرانو هستند. استعمارگران براى این که هویت جدیدشان محفوظ بماند، دست به نظریه پردازى زده اند. از جمله نظریه هاى آنها، نظریه «جهانى شدن» است. استعمار فرانو آن چنان با فرایند جهانى شدن درآمیخته شده است که گویى تمایزى بین این دو وجود ندارد.شاخصه هاى استعمار فرانو را مى توان به موارد اساسى جهانى سازى در عرصه هاى اقتصاد، سیاست و فرهنگ تقلیل داد که هر یک ازاین موارد به صورت ذیل است:
الف. اقتصاد
از لحاظ تاریخى، تقدم و برترى به جهانى شدن اقتصادىتعلق دارد و از بعد استعمارگرى نیز تقدم به استعمار اقتصادى ممالک اختصاص دارد. پیشرفت هاى خارق العاده در رایانه اى کردن امور و مخابرات مانند نظام هاى دیجیتالى و فن آورى ماهواره اى هم در پیشبرد فرایند جهانى شدن اقتصادى در سال هاىاخیر نقشى بسزا داشته اند. در نتیجه ى چنین تحولاتى، امروزه بسیارى از کالاها وخدماتى که تاکنون قابل تجارت نبوده اند، در مدار تجارت جهانى قرار گرفته اند(گل محمدی، احمد، جهانی شدن ، فرهنگ، هویت. تهران: نشر نی ، 1381، ص 6).
در عرصه اقتصاد، گسترش فعالیت شرکت هاى بزرگ چند ملیتى، آزادسازى تجارت یا تجارت آزاد از طریق سازمان تجارت جهانى از ابزارهاى اساسى استعمار فرانو محسوب مى شود. برآورد شده است که در اواسط دهه ى نود، 45000 شرکت چند ملیتى مادر، قریب280هزار سازمان وابسته را کنترل مى کردند. از این تعداد، 37 هزار شرکت (قریب 82درصد) به یکى از چهارده کشور پیشرفته جهان تعلق داشتند و دفتر مرکزى 90 درصد آنهادر جهان توسعه یافته قرار داشت. شرکت هاى مورد نظر در سال 1996 قریب هفت تریلیوندلار فروش داشتند که بیش از ارزش کل تجارت جهانى (2 / 5 تریلیون دلار)بود.
گسترش فضاهاى فراجهانى موجب تسهیل گسترش انباشت مازاد به بخش هاى مصرفىشده است. مصرف گرایى رفتارهایى را توصیف مى کند که اشخاص با شور و اشتیاق زیاد،انواعى از کالاها را، که موجب نوعى ارضاى آنى اما زودگذر مى شود، به دست مى آورند ومعمولا به سرعت آنها را دور مى اندازند. در این نوع مصرف، ارضاى تمایلات زودگذر، به ویژه میل به چیزهاى نو، سرگرمى، خیال پردازى، مد و لذت از اهمیت برخوردارند. درنتیجه ى افزایش قیمت ها، که منجر به تولید بیشتر مى شود، و عمر نسبتا کوتاه محصولات، که منجر به خریدهاى زیادتر مى شود،