eitaa logo
محتوای ثامن پیربکران
131 دنبال‌کننده
10.2هزار عکس
8.4هزار ویدیو
847 فایل
این کانال مخصوص جهادگران تبیین است
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰برادر بسیجی؛ سرتیپ پاسدار مرتضی عمومهدی؛ فرمانده محترم سپاه استان مرکزی باسلام و تحیات اینک که در پرتو الطاف الهی توفیق خدمت در سمت “فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی” را یافته اید بسیار خرسندیم و انتصاب شایسته شما را در این مسئولیت که نشان از لیاقت، شایستگی، درایت و توانمندی جنابعالی دارد صمیمانه تبریک و تهنیت عرض می نماییم. تحول، تعالی، مدیریت بسیجی و جهادی شما چهره ای علمی، فرهنگی، مقید به جهاد تبیین، روشنگری و امیدآفرین را در مجموعه سپاه و بسیج استان در یادها رقم زده است. خبرگزاری بسیج استان اصفهان از خداوند متعال توفیق روزافزون در راه پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی، تحت توجهات حضرت ولی‌عصر(عج) و رهبری‌ فرماندهی معظم کل قوا حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) را از درگاه خداوند سبحان برای شما مسئلت می نماید. ╭───── • 🇮🇷 • ─────╮ @basijnews_falavarjan @Basijnews_isf ╰───── • 🇮🇷 • ─────╯
*از کجا بفهمیم آدم نفهمی هستیم؟!* ■آیا دور و برتان پر است از آدمهای احمق و بی‌فرهنگ؟ آدمهای حوصله‌سربری که لیاقت توجه شما را ندارند؟ آدم‌های چاپلوس، متکبر، وحشی، کله پوک و بیشعورهای از خود راضی، و از همه مهمتر آدم های نفهم؟ □اریک شویتسگِبِل، استاد فلسفه دانشگاه کالیفرنیا، خبر بدی برای‌تان دارد. اگر بیشتر مواقع جهان را این شکلی می‌بینید، احتمالا آدم نفهمی هستید! جهان در نظر بیشتر مردم این شکلی نیست، و در واقعیت هم این شکلی نیست. ●روانشناسان می‌گویند ما معمولاً تمایل داریم تاثیر مثبتی از خصوصیات خودمان داشته باشیم. بنابراین در مواجهه با سوالِ سهمگینِ "آیا من آدم نفهمی هستم؟" خیلی سریع جواب می دهیم: "البته که نه!" با این حال شاید بد نباشد جدی تر به این موضوع فکر کنیم. ○اول باید بدانیم "نفهمی" دقیقاً یعنی چه. سه نوع شخصیت بیشترین نزدیکی را به "نفهمی" دارند. نارسیسیست‌ها، ماکیاولیست‌ها و روان‌رنجورها. نفهم‌ها مثل نارسیسیست‌ها خودشان را مهم‌تر از بقیه می‌دانند، اما برخلاف آنها همیشه نمی‌خواهند در مرکز توجه باشند. از طرف دیگر، اگر چه برخوردی ابزاری با بقیه دارند، اما بدبینی خودآگاهانه ماکیاولیست‌ها را ندارند. مثلِ روان‌رنجورها سنگدل و خودخواهند، اما برخلاف آن‌ها می‌توانند محاسبه‌گر و محتاط باشند. پس به تعریف جدیدی از این واژه نیاز داریم. ■شویتسگبل می‌گوید نفهم ها افرادی هستند که به طرز ملامت‌انگیزی برای دیدگاه اطرافیان خود ارزش قائل نمی‌شوند. نفهم بودن یعنی نادان بودن به روشی خاص؛ یعنی غفلت از شایستگی ایده‌های دیگران، بی‌اعتنا بودن به امیال و باورهای آن‌ها و چشم‌پوشی نکردن از تقصیرات‌شان. □می‌توانیم از سمت دیگری هم مسئله را ببینیم؛ یعنی "فهیم بودن" را تعریف کنیم. آدم‌های فهیم کسانی‌اند که به افکار و علائق دیگران اهمیت می‌دهند، گاهی گمان می‌کنند ممکن است قصور از آنها باشد نه طرف مقابل، آنها مسئول و متعهد هستند و به شدت مراقب‌اند که مثل نفهم‌ها نباشند. پس می‌توانیم به نتیجه‌ای برسیم: "اگر برایتان مهم است که مثلِ نفهم‌ها رفتار نکرده باشید، احتمالاً جزء آنها به شمار نمی‌روید. ●سرنخ دیگری هم داریم: "خوب گوش کردن". نفهم‌ها به سختی می‌توانند به حرفهای دیگران توجه کنند یا انتقادهای آنان را جدی بگیرند. اگر برایتان مهم است که حرف های دیگران را مشتاقانه بشنوید، آدم نفهمی نیستید، چون طبیعتِ نفهمی گوش نکردن است. ○نفهمی معمولاً خصوصیتی همیشگی نیست. خیلی از ما ممکن است بعضی مواقع یا در مواجهه با برخی آدمها مثل نفهم‌ها رفتار کنیم، و در مواقع دیگر چنین رفتاری نداشته باشیم. با این حال لازم است از خودمان بپرسیم: "هر چند وقت یکبار مثل نفهم‌ها رفتار می کنم؟" شاید حافظه‌مان نتواند همه این موارد را به درستی نگه دارد، اما تکرار این پرسش ما را به خودشناسی بیشتری می‌رساند. همه ما گاهی از پشت عینک نفهمی به جهان نگاه می‌کنیم، اما اسیر این بینش نیستیم.
هدایت شده از فیلم اولی ها
🔴 ساختار روایی فیلم: اسکلت‌بندی داستان در دنیای سینما 🔷 ساختار روایی فیلم، چارچوبی است که داستان فیلم را سازماندهی می‌کند و به آن انسجام و معنا می‌بخشد. این ساختار شامل عناصری مانند طرح داستان، شخصیت‌ها، پیرنگ، زاویه دید، لحن، فضا و زمان می‌شود. 🔸طرح داستان: طرح داستان، توالی وقایع در فیلم است و به این سوال پاسخ می‌دهد که "چه اتفاقی در فیلم می‌افتد؟". 🔹شخصیت‌ها: شخصیت‌ها، افراد یا موجوداتی هستند که در فیلم حضور دارند و داستان حول محور آنها می‌چرخد. 🔸پیرنگ: پیرنگ، زنجیره‌ای از علت و معلول است که وقایع داستان را به هم مرتبط می‌کند. 🔹زاویه دید: زاویه دید، نحوه روایت داستان از طریق دیدگاه یک شخصیت یا راوی را مشخص می‌کند. 🔸لحن: لحن، حال و هوای کلی فیلم را نشان می‌دهد و می‌تواند جدی، طنز، غم‌انگیز، ترسناک یا ترکیبی از اینها باشد. 🔹فضا: فضا، مکان و زمان وقوع داستان را مشخص می‌کند. 🔸زمان: زمان، ترتیب وقوع وقایع در داستان را نشان می‌دهد و می‌تواند خطی، غیرخطی یا ترکیبی از اینها باشد. 🔹عناصر دیگری که در ساختار روایی فیلم نقش دارند: 1. گفتگو: گفتگو، ابزاری برای بیان افکار، احساسات و انگیزه‌های شخصیت‌ها است. 2. صحنه‌پردازی: صحنه‌پردازی، فضاسازی و خلق دنیای فیلم را بر عهده دارد. 3. فیلمبرداری: فیلمبرداری، نحوه ثبت تصاویر و زوایای دوربین را مشخص می‌کند. 4. تدوین: تدوین، نحوه کنار هم قرار دادن تصاویر و ایجاد توالی زمانی فیلم را بر عهده دارد. 5. موسیقی: موسیقی، به خلق حس و حال و فضاسازی در فیلم کمک می‌کند. 🔸اهمیت ساختار روایی فیلم: ساختار روایی فیلم از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا: 1. به داستان انسجام و معنا می‌بخشد. 2. به مخاطب کمک می‌کند تا داستان را دنبال کند و درک کند. 3. به خلق تجربه‌ای جذاب و به‌یادماندنی برای مخاطب کمک می‌کند. 🔹انواع ساختار روایی فیلم: انواع مختلفی از ساختار روایی فیلم وجود دارد، از جمله: 1. ساختار روایی خطی: در این ساختار، وقایع داستان به ترتیب زمانی وقوع آنها روایت می‌شوند. 2. ساختار روایی غیرخطی: در این ساختار، وقایع داستان به ترتیب زمانی غیرخطی روایت می‌شوند، به عنوان مثال از طریق فلش‌بک یا فلش‌فوروارد. 3. ساختار روایی اپیزودیک: در این ساختار، داستان از طریق اپیزود (قسمت) های مجزا روایت می‌شود که هر کدام به موضوع یا رویدادی خاص می‌پردازند. 4. ساختار روایی موزاییکی: در این ساختار، داستان از طریق قطعات جداگانه‌ای روایت می‌شود که در نهایت به یکدیگر مرتبط می‌شوند. 🔸انتخاب ساختار روایی مناسب: انتخاب ساختار روایی مناسب برای هر فیلم به عوامل مختلفی مانند ژانر فیلم، موضوع داستان، لحن فیلم و هدف فیلمساز بستگی دارد. 🔷 در نهایت، ساختار روایی فیلم نقشی اساسی در خلق یک اثر سینمایی به‌یادماندنی ایفا می‌کند. با درک عمیق از این مفهوم، فیلمسازان می‌توانند داستان‌های خود را به بهترین شکل ممکن روایت کنند و مخاطبان را مجذوب دنیای فیلم خود کنند. موفق باشید! @afilmto7
هدایت شده از فیلم اولی ها
🔴 رابطه بین ژانر فیلم و ساختار روایی آن 🔷 ژانر فیلم و ساختار روایی آن رابطه‌ای عمیق و دوسویه دارند. ژانر به عنوان دسته‌بندی فیلم‌ها بر اساس عناصر مشترک، چارچوبی را برای روایت داستان و نحوه سازماندهی آن ارائه می‌دهد. در عین حال، ساختار روایی نیز به نوبه خود ژانر را شکل می‌دهد و به تمایز آن از سایر ژانرها کمک می‌کند. 🔸تاثیر ژانر بر ساختار روایی: 1. موضوع و مضمون: ژانر فیلم معمولاً موضوع و مضامین خاصی را دیکته می‌کند. به عنوان مثال، فیلم‌های وسترن اغلب حول محور درگیری بین قانون و بی‌قانونی، خشونت و بقا در غرب وحشی می‌چرخند. 2. شخصیت‌ها: ژانر فیلم همچنین کلیشه‌ها و الگوهای مشخصی را برای شخصیت‌ها تعیین می‌کند. به عنوان مثال، فیلم‌های علمی تخیلی اغلب شخصیت‌های دانشمند دیوانه، فضایی‌ها یا ربات‌ها را به تصویر می‌کشند. 3. طرح داستان: ژانر فیلم معمولاً ساختار خاصی را برای طرح داستان دنبال می‌کند. به عنوان مثال، فیلم‌های کمدی اغلب بر اساس یک سری سوءتفاهم یا موقعیت‌های خنده‌دار بنا شده‌اند، در حالی که فیلم‌های تریلر معمایی بر روی معمای پیچیده‌ای تمرکز دارند که باید حل شود. 4. فضاسازی: ژانر فیلم همچنین فضاسازی و لحن فیلم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. به عنوان مثال، فیلم‌های ترسناک اغلب از نورپردازی کم، موسیقی وهم‌آور و جلوه‌های ویژه برای ایجاد حس ترس و اضطراب استفاده می‌کنند. 🔹تاثیر ساختار روایی بر ژانر: 1. انتظارات مخاطب: ساختار روایی فیلم به ایجاد انتظارات خاصی در مخاطب کمک می‌کند. به عنوان مثال، مخاطبان فیلم‌های اکشن انتظار دارند شاهد صحنه‌های تعقیب و گریز هیجان‌انگیز و نبردهای پر زد و خورد باشند. 2. تعریف ژانر: ساختار روایی فیلم به تمایز آن از سایر ژانرها کمک می‌کند. به عنوان مثال، استفاده از فلش‌بک در فیلم‌های جنایی معمولاً برای نشان دادن چگونگی وقوع جرم استفاده می‌شود، در حالی که در فیلم‌های علمی تخیلی اغلب برای نشان دادن پیشینه شخصیت‌ها یا دنیای داستان استفاده می‌شود. 3. نوآوری و خلاقیت: ساختار روایی فیلم می‌تواند فرصتی برای نوآوری و خلاقیت در ژانر باشد. به عنوان مثال، برخی از فیلمسازان ممکن است از ساختار روایی غیرخطی برای روایت داستان در ژانر معمایی یا کمدی استفاده کنند. 🔸در نهایت، رابطه بین ژانر فیلم و ساختار روایی آن پیچیده و پویا است. 🔹ژانر چارچوبی را برای روایت داستان ارائه می‌دهد، در حالی که ساختار روایی به نوبه خود ژانر را شکل می‌دهد و به تمایز آن از سایر ژانرها کمک می‌کند. 🔸درک این رابطه برای فیلمسازان، منتقدان و تماشاگران فیلم ضروری است، زیرا به آنها کمک می‌کند تا فیلم‌ها را بهتر درک و تجزیه و تحلیل کنند. 🔹نتیجه گیری: 🔶 ژانر و ساختار روایی، دو عنصر کلیدی در سینما هستند که در هم تنیده شده‌اند و به خلق داستان‌های جذاب و به‌یادماندنی کمک می‌کنند. 🔷 ژانر چارچوبی را برای روایت داستان ارائه می‌دهد و موضوع، شخصیت‌ها، طرح و فضاسازی را تا حد زیادی تعیین می‌کند. به عنوان مثال، فیلم‌های کمدی بر پایه شوخی و موقعیت‌های خنده‌دار بنا شده‌اند، در حالی که فیلم‌های ترسناک از تاریکی، خون و هیولاها برای ایجاد ترس و وحشت استفاده می‌کنند. 🔶 ساختار روایی، نحوه سازماندهی و روایت داستان را مشخص می‌کند و به ژانر عمق می‌بخشد. فلش‌بک در فیلم‌های جنایی برای نشان دادن چگونگی وقوع جرم رایج است، در حالی که در فیلم‌های علمی تخیلی اغلب برای نشان دادن پیشینه شخصیت‌ها یا دنیای داستان استفاده می‌شود. 🔷 این رابطه دوسویه، به فیلمسازان اجازه می‌دهد تا داستان‌های خلاقانه و بدیعی را خلق کنند و به مخاطبان تجربه‌ای عمیق‌تر و لذت‌بخش‌تر از تماشای فیلم ارائه دهند. 🔶 درک رابطه بین ژانر و ساختار روایی، کلید درک عمیق‌تر دنیای سینما و لذت بردن بیشتر از فیلم‌ها است. موفق باشید! @afilmto7
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌─┅══✿🍃📓📔🍃✿══┅─ 🗳◁استفاده از اصل 131 قانون اساسی درخصوص فوت و یا شهادت رئیس‌جمهور نشان دهنده مترقی بودن قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است ❍ و این برای دومین بار است که در ایران از این اصل استفاده می‌شود ─┅═══༅𖣔1⃣𖣔༅═══┅─
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌─┅══✿🍃📔📓🍃✿══┅─ ۝◁اصل مطلب در مسئله‌ی انتخابات، ایجاد حماسه‌ی سیاسی است؛ حضور حماسی مردم در پای صندوقها است. ❖‌ حماسه یعنی چه؟ حماسه یعنی آن کار افتخارآفرینی که با شور و هیجان انجام میگیرد. هر رأی، رأی به جمهوری اسلامی داده‌اید. رأی اعتماد به نظام و سازوکار انتخابات است. ❏ اینکه شما وارد عرصه‌ی انتخابات میشوید؛ چه آن کسی که نامزد ریاست جمهوری است، چه آن کسی که انتخاب میکند ✪ نفْس ورود در این میدان، به معنای اعتماد به جمهوری اسلامی و اعتماد به سازوکار انتخابات است ─┅═══༅𖣔2⃣𖣔༅═══┅─
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌─┅══✿🍃📓📔🍃✿══┅─ 🗳◁سوال اصلی این است در این دوره انتخابات ریاست جمهوری باید . ❍◁(1).. دهیم و ؟ ❖‌ در پاسخ باید بگوییم وظیفه ما این است که با تکیه بر الگوی سیاست ورزی مؤمنانه و رویکرد انقلابی و اخلاقی شهید رئیسی در پی تبیین و گفتمان سازی مولفه های دولت انقلابی باشیم تا تسهیل کننده روی آمدن دولت انقلابی باشیم ─┅═══༅𖣔3⃣𖣔༅═══┅─
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌─┅══✿🍃📔📓🍃✿══┅─ ❍◁(2).. دارد؟ ❖‌ در پاسخ باید بگوییم جهان از ظلم نظامهای سیاسی برآمده از جبهه لیبرال دموکراسی به ستوه آمده ❏ لذا جوانان مؤمن و انقلابی با نظر به ظرفیتهای مردمی که درپی شهادت آیت الله رئیسی ایجاد شده با نگاهی جهانی و افقی و تمدنی در پی آن دسته از کاندیداهای مؤمن و انقلابی باشند ✪ که ظرفیت فکری و توان اجرایی لازم را برای پیشبرد الگوی مردم سالاری دینی و حکمرانی اسلامی ‌° به عنوان الگوی جایگزین لیبرال دموکراسی ° را دارا باشند ─┅═══༅𖣔4⃣𖣔༅═══┅─
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌─┅══✿🍃📓📔🍃✿══┅─ 🗳◁رهبر فرزانه انقلاب اسلامی توصیه فرمودند که جوانان فراخوانده شده در بیانیه گام دوم ، ضرورت دارد ❍ تا امام° ره‌° را بشناسند، نقشه راه او را بدانند و به آرمانهای بلند اش بنگرند تا بتوانند در مسیر پیشرفت کشور و احیای اسلام ناب گام بردارند. ❖‌ در این راستا عمیق ترین نگاه که در آموزه های مکتب انقلابی امام راحل نهفته و به اجمال تشریح فرمودند فاصله گذاری میان تمدن، تفکر ونظام اسلامی، با تمدن و تفکر غربی است. ─┅═══༅𖣔5⃣𖣔༅═══┅─
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌─┅══✿🍃📔📓🍃✿══┅─ ۝◁می‌دانیم که در ساختار وساخت هر تمدنی چهار عنصر، انسان، جامعه، فرهنگ و تاریخ نقش اول را برعهده دارد. ❖‌ فراملی عمل کردن، ابعاد ونظامات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در برداشتن، دارای قدرت نفوذ و جریان ساز بودن ❏ آرمانهای تعالی جو را دنبال کردن، در مسیر تحولات تاریخی گام نهادن، در مرزهای جغرافیایی محصور نماندن ✪ و در عین حال از خاستگاه سرزمینی برخوردار بودن و مهمتر آنکه پشتوانه اراده جمعی داشتن شامل می‌شود پایان قسمت اول ─┅═══༅𖣔6⃣𖣔༅═══┅─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطره داریوش ارجمند از انتقاد به شهید رئیسی آتش به اختیار یعنی جشن ترفیع رتبه‌ی افسران جنگ نرم. وقتی فرمانده علَم را دست جوانان و جناح مؤمن انقلابی می‌دهد، یعنی این جوان لیاقت علَم‌داری دارد. https://eitaa.com/atash_be_ekhtiar21
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقای رئیسی رو مسخره کردند و گفتند: همّت (هزار میلیارد تومن) رو بلد نیست بخونه و اشتباهاً می‌خونه هَمَت. یه بار هم از خودش دفاع نکرد، حالا پاسخ رو ببینید... https://eitaa.com/samen_pirbakran
1_11528653353.mp3
1.16M
آیت الله احدی از یک سِرّ در خصوص شهادت آیت الله رئیسی گفت ( من خبر داشتم )😔♥️ https://eitaa.com/atash_be_ekhtiar21
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨✍🏻 من از روحانی و جهانگیری پرونده هائی داشتم که می توانستم در مناظرات علیه آنها استفاده کنم ولی این کار را نکردم 🌹«وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ»❌ خداوند به تو عزت داد ای یاور رهبر و انقلاب 👌 خاکریز
🇮🇷باید به صف تبیین🇮🇷 🇮🇷شمشیر به کف باشیم🇮🇷 🔊گفتگوی بصیرتی ثامن ☑️موضوع: بررسی اهداف طی شده دولت سیزدهم و وضعیت آن بعد از شهادت رئیس‌جمهور 🎙سخنران: استاد رجبعلی بازیاد 🕰زمان :چهارشنبه ۹ خرداد ساعت ۲۱ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ⚫️محتوای ثامن ناحیه فلاورجان https://rubika.ir/mhtavasamenfalavarjan
هدایت شده از فیلم اولی ها
🔴 گام به گام با ساختار روایی خطی: سفری در گذر زمان 🔷 در دنیای داستان‌ها، ساختار روایی نقشی اساسی ایفا می‌کند و مانند اسکلت‌بندی، به انسجام و نظم روایت می‌بخشد. در میان انواع مختلف ساختار روایی، روایت خطی به عنوان یکی از متداول‌ترین و شناخته‌شده‌ترین شیوه‌ها، جایگاه ویژه‌ای دارد. این مقاله به بررسی عمیق این ساختار داستانی می‌پردازد و با واکاوی عناصر و ویژگی‌های آن، به شما در درک ظرافت‌های این شیوه روایتگری یاری می‌رساند. 🔶 درک مفهوم روایت خطی 🔹در روایت خطی، وقایع داستان به ترتیب توالی زمانی رخ می‌دهند. گویی خواننده یا مخاطب در گذر زمان با شخصیت‌ها و رویدادها همراه می‌شود و داستان را از آغاز تا فرجام دنبال می‌کند. این ساختار ساده و مستقیم، حس آشنایی و قابل پیش‌بینی بودن را به مخاطب القا می‌کند و به همین دلیل، در بسیاری از داستان‌ها، به ویژه آثار کلاسیک و عامه‌پسند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. 🔶 عناصر کلیدی روایت خطی 🔹ساختار روایت خطی بر پایه چند عنصر کلیدی بنا شده است که در ادامه به شرح آنها می‌پردازیم: 1. آغاز، میانه و پایان: هر داستانی، فارغ از ساختار روایی، دارای این سه بخش مجزا است. در روایت خطی، این بخش‌ها به وضوح قابل تشخیص هستند و هر کدام نقشی خاص در روند داستان ایفا می‌کنند. 2. توالی زمانی: در این ساختار، وقایع به ترتیب توالی زمانی رخ می‌دهند. به عبارت دیگر، داستانی که از روایت خطی پیروی می‌کند، گویی بر خط زمانی مستقیمی حرکت می‌کند و از گذشته به حال و آینده می‌رود. 3. علت و معلول: در روایت خطی، وقایع داستانی با یکدیگر در ارتباط علت و معلولی قرار دارند. به این معنا که هر رویدادی، پیامد رویداد قبلی است و زمینه را برای وقوع اتفاق بعدی فراهم می‌کند. 4. افزایش تدریجی کشش: در این ساختار، کشش و هیجان داستان به تدریج افزایش می‌یابد تا به نقطه اوج (climax) برسد و در نهایت به فرجام (resolution) داستان ختم شود. 🔶 مزایای روایت خطی 🔹روایت خطی به دلیل برخورداری از مزایای متعدد، به انتخابی محبوب در میان نویسندگان و داستان‌سرایان تبدیل شده است. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 1. وضوح و انسجام: روایت خطی به دلیل سرراست و خطی بودن، داستانی منسجم و قابل فهم را به مخاطب ارائه می‌دهد. 2. ایجاد حس همذات‌پنداری: توالی زمانی وقایع در این ساختار، به مخاطب کمک می‌کند تا به راحتی با شخصیت‌ها و داستان ارتباط برقرار کند و حس همذات‌پنداری عمیقی با آنها پیدا کند. 3. افزایش تعلیق: با توجه به ماهیت علت و معلولی روایت خطی، کشش و تعلیق داستان به تدریج افزایش می‌یابد و مخاطب را تا رسیدن به فرجام داستان، مشتاق نگه می‌دارد. 4. تطبیق‌پذیری: این ساختار روایی، انعطاف‌پذیری بالایی دارد و می‌توان از آن در انواع مختلف داستان‌ها، از جمله رمان، داستان کوتاه، فیلم‌نامه و نمایش‌نامه استفاده کرد. 🔶 مثال‌هایی از آثار با روایت خطی 🔹همان‌طور که اشاره شد، روایت خطی در میان آثار داستانی بسیار رایج است. در ادامه، به چند نمونه از مشهورترین داستان‌ها با این ساختار روایی اشاره می‌کنیم: 1. رمان "غریبه‌ای در سرزمین بیگانه" اثر آلبر کامو: این رمان فلسفی، داستان مردی به نام مرسیو را روایت می‌کند که به جرم قتل در الجزایر تحت سلطه فرانسه به اعدام محکوم می‌شود. روایت خطی داستان، خواننده را در سفری پرفراز و نشیب در ذهن آشفته مرسیو همراه می‌کند. 2. فیلم "ارباب حلقه‌ها" اثر پیتر جکسون: این حماسه فانتزی، داستان گروهی از هابیت‌ها را دنبال می‌کند که باید حلقه یگانه را نابود کنند. روایت خطی فیلم، مخاطب را در سفری پرماجرا به سرزمین‌های مختلف می‌برد و نبرد خیر و شر را به تصویر می‌کشد. 3. مجموعه داستان‌های "هری پاتر" اثر جی. کی. رولینگ: این مجموعه داستان‌های فانتزی، ماجراجویی‌های پسری به نام هری پاتر و دوستانش در مدرسه هاگوارتز را روایت می‌کند. روایت خطی داستان، خواننده را در طول دوران تحصیل هری در هاگوارتز همراه می‌کند و نبرد او با لرد ولدمورت را به تصویر می‌کشد. 🔶 نتیجه‌گیری 🔷 ساختار روایی خطی، به عنوان یکی از متداول‌ترین شیوه‌های روایت داستان، نقش مهمی در دنیای ادبیات و داستان‌سرایی ایفا می‌کند. سادگی، انسجام و وضوح این ساختار، آن را به ابزاری کارآمد برای نویسندگان و داستان‌سرایان تبدیل کرده است. با وجود مزایای متعددی که روایت خطی دارد، مهم است به خاطر داشته باشیم که این تنها شیوه روایت داستان نیست و نویسندگان می‌توانند با خلاقیت و نوآوری، از ساختارهای روایی دیگر نیز برای خلق آثار بدیع و جذاب استفاده کنند. موفق باشید! @afilmto7
هدایت شده از فیلم اولی ها
🔴 ساختار روایی غیرخطی: سفری در ورای توالی زمان 🔷 در دنیای داستان‌ها، ساختار روایی نقشی اساسی ایفا می‌کند و مانند اسکلت‌بندی، به انسجام و نظم روایت می‌بخشد. در مقابل روایت خطی که به ترتیب توالی زمانی پیش می‌رود، روایت غیرخطی نظمی متفاوت را دنبال می‌کند و گویی از قید و بند زمان رها شده و در سیالیت خاطرات، رویاها و تداعی‌ها غوطه‌ور می‌شود. این مقاله به بررسی عمیق این ساختار داستانی می‌پردازد و با واکاوی عناصر و ویژگی‌های آن، به شما در درک ظرافت‌های این شیوه روایتگری یاری می‌رساند. 🔶 گریز از قید زمان در روایت غیرخطی 🔹برخلاف روایت خطی که گویی در گذر زمان سیر می‌کند، روایت غیرخطی از نظم زمانی متعارف فاصله می‌گیرد و وقایع داستان را به شکلی غیرترتیبی و گاه توده‌وار به مخاطب ارائه می‌دهد. این ساختار داستانی، خواننده یا مخاطب را به سفری در ورای توالی زمان می‌برد و او را با چالش درک و انسجام رویدادها روبرو می‌کند. 🔶 عناصر کلیدی روایت غیرخطی 🔹ساختار روایت غیرخطی بر پایه چند عنصر کلیدی بنا شده است که در ادامه به شرح آنها می‌پردازیم: 1. بازی با زمان: در این ساختار، زمان به مثابه عنصری سیال و منعطف، دستخوش دگرگونی می‌شود. نویسنده می‌تواند با استفاده از تکنیک‌هایی مانند فلش‌بک، فلش‌فوروارد، جریان سیال ذهن و ساختارهای موازی، نظم زمانی را برهم زده و روایتی پویا و غیرقابل پیش‌بینی خلق کند. 2. تکیه بر تداعی‌ها: در روایت غیرخطی، رویدادها و خاطرات نه لزوماً بر اساس توالی زمانی، بلکه بر پایه تداعی‌ها و ارتباطات ذهنی شخصیت‌ها یا راوی به یکدیگر مرتبط می‌شوند. این امر، حس رازآلودگی و ابهام را در داستان افزایش می‌دهد و مخاطب را به کاوش در لایه‌های زیرین روایت تشویق می‌کند. 3. نقش کلیدی راوی: در این ساختار، راوی نقشی پررنگ‌تر ایفا می‌کند و دیدگاه و تفسیر او از وقایع، نقش مهمی در شکل‌گیری روایت دارد. راوی غیرقابل اعتماد، راوی چندگانه و جریان سیال ذهن، از جمله تکنیک‌هایی هستند که در روایت غیرخطی برای برجسته کردن نقش راوی به کار گرفته می‌شوند. 4. تمرکز بر درون‌نگری: روایت غیرخطی، بستری مناسب برای واکاوی درونیات شخصیت‌ها و پرداختن به مفاهیمی مانند حافظه، هویت و گذشته فراهم می‌کند. مخاطب در این ساختار، به سفری در ذهن شخصیت‌ها می‌رود و با افکار، احساسات و انگیزه‌های آنها از نزدیک آشنا می‌شود. 🔶 مزایای روایت غیرخطی 🔹روایت غیرخطی به دلیل برخورداری از مزایای متعدد، به انتخابی محبوب در میان نویسندگان و داستان‌سرایان مدرن تبدیل شده است. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 1. ایجاد حس تعلیق و رمزآلودگی: دوری از نظم زمانی متعارف، در روایت غیرخطی حس تعلیق و رمزآلودگی را در داستان افزایش می‌دهد و مخاطب را تا رسیدن به پاسخ سوالات خود، مشتاق نگه می‌دارد. 2. ارائه دیدگاه‌های مختلف: روایت غیرخطی به نویسنده امکان می‌دهد تا از زوایای مختلف به یک رویداد نگاه کرده و دیدگاه‌های متفاوتی را به مخاطب ارائه دهد. 3. تعميق شخصیت‌ها: تمرکز بر درون‌نگری در این ساختار، به نویسنده کمک می‌کند تا شخصیت‌های داستان را عمیق‌تر و باورپذیرتر بسازد. 4. خلق تجربه‌ای منحصر به فرد: روایت غیرخطی، تجربه‌ای منحصر به فرد و غیرقابل پیش‌بینی را برای مخاطب رقم می‌زند و او را به چالش تفکر و کاوش در لایه‌های زیرین داستان دعوت می‌کند. 🔶 مثال‌هایی از آثار با روایت غیرخطی 🔹همان‌طور که اشاره شد، روایت غیرخطی در میان آثار داستانی مدرن رواج فزاینده‌ای یافته است. در ادامه، به چند نمونه از مشهورترین داستان‌ها با این ساختار روایی اشاره می‌کنیم: 1. رمان "صد سال تنهایی" اثر گابریل گارسیا مارکز: این رمان حماسی، داستان خانواده بوئندیا را در طول چند نسل روایت می‌کند. مارکز با استفاده از تکنیک‌های فلش‌بک و فلش‌فوروارد، تصویری پیچیده و چندلایه از تاریخ این خانواده و سرزمین ماکوندو به تصویر می‌کشد. 2. فیلم "ممنتو" اثر کریستوفر نولان: این فیلم جنایی، داستان مردی به نام لئونارد شلبی را روایت می‌کند که به دلیل جراحتی در سر، حافظه کوتاه‌مدت خود را از دست داده است. نولان با روایت داستان به صورت معکوس، مخاطب را به چالش حل معمای قتل همسر لئونارد و کشف هویت قاتل دعوت می‌کند. 3. سریال "لاست" اثر جی. جی. آبرامز: این سریال علمی تخیلی، داستان گروهی از بازماندگان سقوط یک هواپیما در جزیره‌ای مرموز را روایت می‌کند. فلش‌بک‌های متعدد به زندگی گذشته بازماندگان، رازهای جزیره و ارتباطات پیچیده شخصیت‌ها را به تدریج آشکار می‌کند. 🔶 نتیجه‌گیری
هدایت شده از فیلم اولی ها
🔷 ساختار روایی غیرخطی، با گریز از قید و بند زمان و تمرکز بر تداعی‌ها و درون‌نگری، تجربه‌ای منحصر به فرد و غیرقابل پیش‌بینی را برای مخاطب رقم می‌زند. این ساختار داستانی، به نویسندگان امکان می‌دهد تا داستان‌هایی پیچیده، چندلایه و سرشار از رمز و راز خلق کنند و مخاطبان را به کاوش در اعماق روایت و کشف معانی پنهان آن تشویق کنند. موفق باشید! @afilmto7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حاج قاسم سلیمانی بیش از ۵ نشان فتح به مناسبت‌های مختلف دریافت کرده است، از دریافت نشان پس از پایان دفاع مقدس تا جنگ ۳۳ روزه و در نهایت نشان ذوالفقار https://eitaa.com/atash_be_ekhtiar21