eitaa logo
سمت خدا
116 دنبال‌کننده
59 عکس
101 ویدیو
7 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
پیامبر عزیز ما که در مکه ظهور کردند، اولین نمازهایی که خواندند در بود. پیامبر جلو، امیرالمؤمنین سمت راست و حضرت خدیجه پشت سر، می‌توانستند در خانه نماز بخوانند ولی اصرار داشتند نماز در مسجد الحرام باشد. حتی با مخالفت مشرکین روبرو می‌شدند ولی اصرار داشتند همین‌جا باشد. @samtekhoda3_text
تا به مدینه آمدند و در مدینه هم به قبا که رسیدند یک مسجد ساختند، یک هفته در قبا، که بعدها روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه به این مسجد می‌رفتند. جمعه بود که وارد مدینه شدند و بنای مسجدالنبی را گذاشتند، نمازهایشان را در مسجد می‌خواندند و به مسلمان‌ها می‌گفتند: نماز خود را در مسجد بخوانید. @samtekhoda3_text
بعد از مسجد جامع مدینه، نُه مسجد دیگر در مدینه ساخته شد. محله‌هایی که دور بودند به مرکز، پیامبر خدا اجازه دادند آنها هم مسجد داشته باشند. همه نمازها را در مسجد بخوانند،کارکرد اول مسجد نماز است. مساجد جهان و ایران مأموریت اصلی‌ش این است که نماز به وقت و جماعت در آن مسجد خوانده شود @samtekhoda3_text
در مسجد باید باز باشد تا وقتی مراجعه‌خوان‌ها می‌خواهند نماز بخوانند، چه فرادی، چه جماعت شرایط مهیا باشد. با یکی از دوستان به یکی از شهرهای پر جمعیت شمال رفتیم، ظهر می‌خواستیم نماز بخوانیم، هفت تا مسجد رفتیم بسته بود. این شرایط را باید با کمک هم و مطالبه اصلاح کنیم @samtekhoda3_text
مسجد کارکرد آموزشی و تبلیغی، کارکرد حمایتی و سیاسی دارد ولی آن موضوعات نباید لطمه به عبادت بزند. مثلاً در مسجد پیامبر می‌خواستند آموزش بدهند، آموزش را در حیاط می‌بردند که اگر کسی می‌خواهد نماز بخواند، هم جماعت و هم فرادی، چون نماز فرادی در مسجد ثوابش بیش از نماز فرادی در منزل است @samtekhoda3_text
قرآن کریم می‌فرماید: چه کسی ستمکارتر از کسی که جلوی ذکر در مسجد را بگیرد. «وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَساجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ» (بقره/114) یعنی عده ای طوری طراحی کنند که مسجد تحت شعاع قرار بگیرد و برود در حاشیه و یک مکان دیگر بیاید. @samtekhoda3_text
عبادت و نماز باید پررنگ باشد. درب مسجد باید برای نماز در تمام ساعات باز باشد. این اولین و مهمترین کارکرد مسجد است. مخصوصاً برای همسایه‌های مسجد، امیرالمؤمنین(ع) فرمود: «لا صَلاةَ لجارِ المسْجدِ إلا في مسجده» (تهذيبالاحكام، ج 1، ص 92) همسایه‌های مسجد باید در نماز بخوانند @samtekhoda3_text
کسانی هستند باید دو کیلومتر راه برود تا به مسجد برسد، ولی آن کسی که ده قدم راه است، به خصوص سفارش شده نماز همسایه‌ی مسجد اگر در خانه خوانده شود یا قبول نیست یا کامل نیست. @samtekhoda3_text
دینی است فرهنگی، اولین آیاتی که نازل شده، بخوان «أقراء» اولین سوره‌هایی که نازل شد سوره قلم، یعنی خدا به قلم قسم خورده است. «ن و القلم و ما يسطرون» این دین اسلام است یعنی با آموزش و آگاهی و مطالعه و یاد گرفتن همراه است. پیامبر خدا پایگاه این کارها را در قرار داد @samtekhoda3_text
یکی از مأموریت‌های مهم پیامبر ما تبلیغ دین است «ما على الرسول إلّا البلاغ»تبلیغ را هم پیغمبر در مسجد قرار می‌داد، چه زمانی که 13 سال در مکه بودند و با ممانعت‌ها که می‌شد به مسجدالحرام می‌آمدند، دوستانشان که پر تعداد هم نبودند در حجر اسماعیل می‌نشستند، پیامبر برایشان صحبت میکرد. @samtekhoda3_text
پیامبر غالباً بعد از نمازها سخنرانی می‌کردند. یعنی امام جماعت نماز بخواند و برود، نه، بماند و موعظه کند. خودش یا یک نفر دیگر. اساساً در باید آموزش صورت بگیرد. تا اواخر قرن سوم، آغاز قرن چهارم، بزرگترین مراکز اسلامی مساجد بودند.یعنی مسجدالحرام، مسجدالنبی، مسجد و... @samtekhoda3_text
بزرگترین های اسلامی در مساجد بود. بعضی از کتابخانه‌های مساجد، سی هزار جلد درونش بود. ما وقتی می‌سازیم از این غافل هستیم. اگر بنا را بر این بگذاریم که مرکز آموزش مسجد است، کسی که از این به بعد بخواهد مسجد بسازد، بداند چیزهایی را می‌خواهد آموزش بدهد به چه کسانی؟ @samtekhoda3_text
اروپایی‌ها دوست دارند در مناطق مسلمان‌نشین فقط برای عبادت باشد و کارکرد دیگری نداشته باشد.حتی در مسجدالحرام، مسجد النبی،خوش ندارند کسی با بغل دستی‌اش حرف بزند در مسجدالحرام بودیم. یک نشست، رفیق ما شروع کرد با او باب صحبت را باز کرد. چند دقیقه بعد مأموری او را بلند کرد. @samtekhoda3_text
اسلام دینی است اجتماعی که مسلمان‌ها وقتی گرد هم می‌آیند، حتی الامکان به جماعت بخوانند. یک پایگاهی است برای تبلیغ اسلام، این شش هزار و چند صد آیه کجا باید تعلیم داده شود؟ روخوانی، روان‌خوانی و زیبا خوانی، تفسیر و قصه‌ها و احکام قرآن باید در مسجد تعلیم داده شود. @samtekhoda3_text
امیرالمؤمنین و امام حسن (ع)، امام حسین(ع)، امام زین العابدین(ع)، امام باقر و (ع) که امام صادق چند هزار شاگرد داشتند و در مرکز درسی ایشان بود. مدل مسجدی که ما بخواهیم از اسلام ناب الهام بگیریم، باید آموزش درونش باشد. می‌خواهیم زنده باشد پویا باشد. @samtekhoda3_text
حدیثی از امیرالمؤمنین هست که می‌فرمایند: کسی که به مسجد رفت و آمد می‌کند هشت چیز گیرش می‌آید، یکی تازه است. معلوم است در باید علومی تعلیم داده شود که هرکس می‌آید می‌گوید:من کِیف می‌کنم. نشد به این مسجد قدم بگذارم و یک حرف تازه یاد نگیرم علم آموزی باید مسجد باشد @samtekhoda3_text
یک بزرگی در حجاز بود که سران مشرکین زیاد به او می‌گفتند: به محمد(ص) نزدیک نشو. می‌گوید: یک روز صبحی وارد مسجدالحرام شدم و از بس به من گفته بودند، در گوش‌هایم پنبه گذاشتم. صدای خوشی به گوشم رسید و مطالب زیبایی را ناخودآگاه شنیدم و دیدم پیامبر مسلمان‌هاست. به خودم گفتم: تو آدم با سوادی هستی، این چه معنا دارد در گوشت پنبه بگذاری. اگر دیدی درست است بپذیر و اگر دیدی نادرست است رد کن. پیامبر را تعقیب کردم تا به خانه رسید. اجازه گرفتم وارد خانه شوم. حضرت فرمود: بفرمایید! داخل خانه شدم. گفتم: می‌خواهم اسلام را بشنوم. پیامبر آیاتی از را برای من تلاوت فرمودند، دیدم خیلی معارف خوشی است.مسلمان شدم و بعد گفتم:در قبیله خودم میروم و اسلام را تبلیغ میکنم. تا جنگ خیبر از قبیله خودش،هشتاد خانوار را مسلمان کرده بود و پس از رحلت پیامبر هم در یکی از جنگ‌ها به شهادت رسید. این پایگاه تبلیغ است @samtekhoda3_text
کارکرد اصلی مسجد عبادت است، ولی تبلیغ دین. کسی وارد مسجد می‌شود باید برنامه‌های مسجد او را با اسلام آشنا کند. با قرآن آشنا کند، با سیره‌ی پیامبر آشنا کند در تمام سطوح! کسی که می‌خواهد مسجد بسازد، باید برای آموزش فکر کند. در مساجد باید مسابقات کتابخوانی باشد. دوازده ماه سال. @samtekhoda3_text
امام صادق(ع) فرمود:«ما جلس قوم فى مسجد» ملتی در مسجد ننشست،«من مساجد اللَّه تعالى يتلون كتاب اللَّه و يتدارسونه بينهم» بحث کنند در مورد آیات قرآن، اگر این کار را کنند، «الّا تنزّلت عليهم السكينة و غشيتهم الرّحمة» یک آرامشی برای آنها حاکم می‌شود و فرشتگان دور آنها بال می‌زنند. @samtekhoda3_text
کارکرد مسجد سیاسی و اجتماعی است که باز هم غربی‌ها دوست ندارند مسلمان‌ها در مساجدشان به این کارکرد توجه کنند. وقتی به سیره‌ی پیغمبر نگاه می‌کنیم، مسجد را جایی برای بیعت کردن قرار داده است. بیعت یک امر سیاسی است و امروزی‌ها انتخابات می‌گوییم. @samtekhoda3_text
امیرالمؤمنین(ع) در 25 سالی که تمام شد، مردم هجوم آوردند که با امیرالمؤمنین بیعت کنند. حضرت فرمود: بیعت در مسجد. می‌شد در خیابان یا یک میدان هم بیعت کنند ولی حضرت فرمود بیعت در مسجد. @samtekhoda3_text
در ایران چهل سال است انتخابات هست، یکی از اماکنی که مردم برای رأی دادن میروند، مساجد است. معنای قشنگی است.منطبق با کارکردی که زمان پیامبر طراحی شده. زمان امیرالمؤمنین طراحی شده. ملاقاتهای عمومی پیامبر در مسجد بود.دیدارهایش با نماینده ای که از کشورها می‌آمد،مسلمان نبود،در مسجد بود @samtekhoda3_text
حضرت امام به دنیا اعلام کرد: انقلاب ما از مسجدها شروع شد.در پیداش انقلاب مسجدها نقش ویژه داشتند و پس از انقلاب در دفاع مقدس.حاج آقای قرائتی چند بار نقل می‌کرد هشتاد درصد کسانی که اعزام به جبهه شدند، از مساجد اعزام شدند. مسجد جایی بود برای پشتیبانی از انقلاب اسلامی برای جان فشانی. @samtekhoda3_text
به یکی از کشورهای همسایه رفته بودم شاید چند صد میلیارد خرج کرده بودند، گفتند: سالی یکبار نماز عید در این مسجد خوانده می‌شود. بقیه روزها گردشگران برای دیدن به آن مسجد می‌آیند. این نوع کار صحیح نیست؛ مسجد باید کارکردهای اجتماعی و سیاسی داشته باشد. @samtekhoda3_text