eitaa logo
سنا | بازیابی هویت زن
116 دنبال‌کننده
18 عکس
1 ویدیو
1 فایل
پرداخت علمی و کارشناسی به مسائل زنان تلاش برای بازیابی هویت حقیقی زن @adminch
مشاهده در ایتا
دانلود
همین فیلم 16 ثانیه ای ضبط شده از دوربین مدار بسته را بهانه قرار میدهم، برای این که بگویم تمدن غرب و تمام اندیشه های مولودش مثل همین هیچ گاه صادق نبودند. در مکاتب غربی هیچ چیز به خودی خود موضوعیت ندارد و حرف آخر را فایده می زند. منفعت محوری اندیشه های غربی اجازه می دهد حتی از روی نعش خودش هم رد بشود اما دست از فایده هایش بر ندارد. آنجایی که فایده در گفتن است نعره می کشد، آنجا که در نگفتن، لالمانی میگیرد. تو فکر کن تنها استفاده کننده از بمب اتم، نخست وزیر کشور بمب زده را به میانجی گری با ایران بفرستد و در مورد استفاده از بمب اتم ابراز نگرانی کند. حاشا! هم نه منصف است نه آزاده. آلت سیاست است. ابزار سرمایه داری ست. قرار است باشد تا دست سلطه از بهانه خالی نباشد. نمی شود دختر مسافر را که با راننده عکس یادگاری گرفته و معذرت خواهی کرده است را مشمول ظلم سیستماتیک رژیم زن ستیز بدانی و برای مثل این ویدئوی بالا، ککت نگزد. صدایت در نیاید و پیراهن ندری. اصلا وقتی فمینیسم میگوید زن باید پرسید کدام زن؟ زنی که تو میگویی یا همه زن ها؟ وقتی میگوید آزادی باید پرسید کدام آزادی؟ آن آزادی تو یا آزادی همه؟ مدافع حقوق زنان اسلام است. آن اسلام که معجر زن مسلمان و خلخال پای زن یهودی برایش فرقی نمیکند. 🚺 @sanaa_ir
ویدئویی از مخاطبین خود در صفحه اش گذاشته که نسبت به آزارهای خیابانی و اذیت های جنسی اعتراض کرده . و از این، به عنوان یکی از رنج ها و مصائب زنان نام برده است. او گمان میکند (یا اینگونه قرار است نشان بدهد) که را راهی برای درمان این معضل اجتماعی است. اساسا فلسفه حجاب همین است و پوشش اجتماعی برای مرد و زن، قرار است از همین ارتباطات جنسیتی جلوگیری کرده و راهی برای ارتباطات سالم انسانی و هویتی باز کند. آن چه که در مبارزه با می بینیم، در واقع تعمیم این نگاه های جنسی است که زن در یک جامعه ی ، به مثابه بدن و اندام و کاراکتر جذاب جنسی نقش ایفا میکند. شعار آزادی برای همه هم، واقعی نیست. کمپین های فمینیستی خودشان هم میدانند که تلاش برای حذف قانون حجاب، تازه گام اول است برای فتوحات دیگر و این ماجرا حد یقف ندارد. محصول این گفتمان در بستر جامعه، نشر اصالت لذت و شهوت است. زن در این مکتب، ابزار است و ماهیتش را جسمانیت پر میکند. اما در این میان باید به جشنواره مد کودک در یزد هم دید و آن را در همین بستر فهم کرد. دخترانی 8،9 ساله با لباس های نیمه برهنه، آرایش کرده که دقیقاً با همان قواعد فشن شوی غربی خودنمایی و بدن نمایی میکنند تکه از پازل است؛ تربیت زن نسل بعد در قالب های جنسیتی و ترویج هر چه روابط مسموم شهوت زده. این را نباید دست کم گرفت. این هم ظلم در حق مقام است، و هم خشونت علیه . غوغاسالاران ازدواج در سن پائین تر که اسمش را به ناحق میگذارند کجایند؟ با چه چیزی مخالفند؟ چگونه توجیه میکنند؟ 🚺 @sanaa_ir
🔶 حل مساله ، به آرامش احتیاج دارد. راه حل مساله حجاب در ایران امروز هر چه باشد، برای شروع به احتیاج دارد. مسائل تبیینی که آرامش حوصله می طلبد را نباید به عرصه های هیستریک رجزخوانی و میدان رزم و عرصه ی رو کم کنی مبدل کرد. در فضای ، لشگرکشی و مجادله،‌ حق طلبی،‌ انصاف و تعقل و شکل نمیگیرد. من خودم را روبروی تو و تو را دشمن خودم می بینم. مثل دعواهای خیابانی که بی آن که معلوم باشد حق با کیست، یا حتی اگر سوء تفاهم هم شده باشد، هر کس از بچه محلش دفاع میکند. انتقام عده ای خاص بلکه حتی اجیر شده را نمیشود از بدحجاب کوچه و خیابان گرفت. آن هم زنان و دخترانی که در این میانه بلاتکلیفند. نه لزوما طرفدار آنطرفی ها هستند و نه حاضرند ظاهر این طرفی ها انتخاب کنند. وضعیت استقلال پرسپولیسی همان چیزی است که مصیح پی میگیرند. ایجاد و شورش مردم علیه مردم. وضعیتی که در آن دو قطب بیشتر نداریم. یا بدحجاب و معاند و مخالف و نظام یا و چادری طرفدار . شرایطی که بدحجاب ها را همه در یک دسته می بینیم، همه را پول گرفته از سرویس های اطلاعاتی بیگانه تصور میکنیم و یک دایره محدود دور خودمان میکشیم و شعار می دهیم. و این گونه حجاب را جناحی میکنیم. حال آن که صورت بندی ها و برشهای اجتماعی ما در واقعیت چنین نیست. با این همایش ها فقط رگهای ورم کرده خالی را می توان آرام کرد. و گرنه دردی درمان نمیشود. جناجی کردن حجاب به این صورت، یعنی ندید گرفتن جنبه های عقلانی و انسانی آن که موجب عمومی شدن آن می شود. در این نگاه حجاب در اختیار عده ای خاص با مشخصات خاص است که دور هم در یک ورزشگاه و یک همایش جمع می شوند و هر کس بیرون است را بیگانه تصور میکنند. یعنی دستی دستی تمام خانم های بدپوشش را به جناح روبرو هل میدهد. اما خصوصی کردن حجاب اینجا پایان نمی یابد. ایراد دیگر این همایشها این است که با تقلیل روز بزرگ دختر به روز حجاب، ظرفیت فوق العاده هم نشینی و هم زیستی محجبه ها و غیرمحجبه ها را می سوزاند. می شد این احساس که بدحجابها به محجبه ها دارند را در این مناسبت ها کاهش داد. می شد دایره مذهبی ها را تنگ نکرد و فرصت مراوده و مکالمه را از بین نبرد. البته نه انفعال را توجیه نظری میکنم نه موافق مفهوم فانتزی هستم. اما تمام حرف در این است. حجاب عرصه لشگرکشی نیست. چهل سال است که فرصت نشده در کمال آرامش از حجاب صحبت کرد و امروز از غیرعقلانی کردن مفاهیم رنج می بریم در حالی که انقلاب واقعا نیازمند مردم است و با بیرون کردن بدحجاب ها از کشور مشکل حجاب حل نمیشود. 囧 @segerme
🌹 منزلت خاص زن معنویت و عبودیت در اندیشه و سیره امام خمینی (ره) برخلاف معنویت های سکولار نه تنها در خانقاه و محراب و حیاط خلوت زندگی شخصی محصور نیست، بلکه یکسره تا متن یک زندگی حداکثری امتداد پیدا میکند. شاه بیت این زندگی حداکثری ایمانی هم، و است. گویی در مکتب امام، مبارزه تلازم تنگاتنگی با معنویت دارد، اگر نگوئیم معنویت و جهاد در اندیشه امام، رابطه شان این همانی ست لیکن باید اذعان کرد که این معنویت و عبودیت بر ستونی چون مبارزه و نصرت ولی اقامه می شود. مسیر بندگی در اسلامی که از امام به ما رسیده است از طریق مبارزه می گذرد. و این دو موضوع آن قدر نزد امام نزدیک و عجین است که وقتی ایشان از صفات برجسته و امتیازات صحبت میکنند، بلافاصله این امتیازات زنانه را به عرصه ی مبارزه با باطل متصل میکنند. «مربی انسان ها، زن است، سعادت و شقاوت کشورها بسته به وجود زن است، ... زن مبدأ همه خیرات است، شما دیدید ما دیدیم که زن در این نهضت چه کرد. ما نهضت خودمان را مرهون زن ها می دانیم. مردها به تبع زن ها در خیابان می ریختند. تشویق میکردند زنها مردان را. خودشان در صفهای جلو بودند. زن یک همچو موجودی است که میتواند یک قدرت شیطانی را بشکند..» 26 اردیبهشت 1358 🚺 @sanaa_ir
نگاه کن قشنگ پیداست نیمی بلکه همه نهضت به دوش این زن است. زن در رسالتش جهان سازی ست و در جهاد همپای مرد موظف و مسئول است... 🚺 @sanaa_ir
ظرفیت سوزی (1) زمانی ما به تغییر اجتماعی در جامعه اهتمام میکنیم که میان وضع موجود و وضع مطلوب فاصله ای احساس کنیم. در حقیقت اقدام به کار فرهنگی زمانی ضرورت پیدا میکنید که ما اساساً به یک وضع مطلوب و آرمانی قائل باشیم. اساساً امر هدایت یا از طریق بیان شاخصه های مطلوب صورت میگیرد و یا از طریق ترسیم الگویی که دارای آن شاخصه هاست. در این صورت داشتن تصویر یروشن از این که وضع مطلوب دقیقاً چگونه است، یک سرمایه جدی تلقی می شود. اما دو آسیب بر سر راه است. یکی آن که وضع آرمانی ما حقیقتاً مطلوب و آرمانی نباشد، در این صورت فعالیت های فرهنگی اگر آثار سوء نداشته باشد، فایده ای هم ندارد. و خطر دوم آن که وضعیت مطلوب، به هر علتی مخدوش و تخریب گردد و فاصله نقطه آرمانی تا وضع کنونی به هر علتی کاهش پیدا کند. چادر در مساله حجاب و پوشش زنان یک وضع مطلوب و آرمانی است و امتیازات خاصی دارد که در آینده محل بحث قرار خواهد گرفت. و اثبات این مدعا مستلزم تشریح امتیازات خاص چادر و بحث هایی از این گونه است. اما یکی از اشتباهات رایج در کار فرهنگی در عرصه ، ظرفیت سوزی از چادر است. ظرفیت سوزی از یعنی توجه نکردن به امتیازات خاص چادر و بلکه معمولی، عرفی و غیرممتاز دانستن چادر. هر کدام از ظرفیت ها و امتیازات این نوع از پوشش را که نبینیم، با دست خالی تر داریم کار فرهنگی میکنیم. شاید بد نباشد اگر، این پدیده را جدایی دین از چادر بنامیم. 🚺 @sanaa_ir
🔸 از قحطی الگو رنج می بریم یا سطحی نگری؟ (1) اخبار نتایج نهایی این روزها داغ است و تحلیل ها که عمدتاً سویه ی تشویقی دارند، روانه ی بازار اندیشه می شوند. برخی از امیدآفرینی این برنامه تقدیر می کنند، عده ای رکوردشکنی آن را در جذب به سیمای ملی می ستایند، گروهی جذب جنبه های مردمی عصر جدید شده و برخی از گزاره های ارزشی لابلای این برنامه خرسندند. در این میان، قهرمانی عبادی توجه علاقه مندان به مباحث هویت زنان را جلب کرده است. یک زن با رای شش میلیونی رتبه اول پرببیننده ترین و مردمی ترین برنامه این سالهای صدا و سیما شده و این پیامهای متعددی دارد. فاطمه عبادی مثال نقصی پرواضح برای آنان است که در جمهوری اسلامی زن را مهجور و محروم از ظرفیت های اجتماعی می دانند. و اینگونه رشته های تاریکی گستران داخلی و خارجی پنبه شد. به علاوه آنچه از فاطمه عبادی نظرات مردم را جلب کرد تنها دست هنرمند او نبود. بلکه دغدغه های انسانی، اجتماعی و ارزشی همراه با بن مایه های زنانه ی قصه هایش، تصویر ایده آلی برای یک قهرمانی مردمی فراهم کرد. اما با این همه و با نکاتی که در تحلیل های این چند روزه می بینیم، آیا فاطمه عبادی مصداق و الگوی پیشنهادی زن در ادبیات معرفتی انقلاب اسلامی است؟ پاسخ نگارنده منفی است. شاید تصور میکنید احتمالاً بخواهم وضعیت حجاب او در صفحه شخصی اش را علت این پاسخ منفی ذکر کنم؛ خیر، مطلب جای دیگریست. زن در ادبیات انقلاب اسلامی لزوماً زنی نیست که صفات برجسته ی انسانی و ارزشی دارد. به عبارتی از تجمیع حیا، عفت، مهربانی، انسان دوستی، عظمت، کرامت و... نمیتوانیم سیمای زن در اسلام را ترسیم کنیم. و چه بسا بتوان این تقریر از زن را به التقاط به اخلاق سکولار متهم کرد. برای ترسیم الگوی پیشنهادی زن در ادبیات امام و رهبری، باید از وحدت، کثرات را نتیجه کرد. صفات متکثر لزوماً یک وحدت معنایی را بدست نمیدهند. هویت زن در پایگاه معرفتی اسلامی را، روح پر کرده است. و روح توحیدی با جهاد در معیت ولی الله، این همانی دارد. انسان موحد در روی زمین ولی خدا را همراهی و نصرت میکند، و این انگیزه ی نصرت به تمام جزئیات و شئونات زندگی او رنگ می زند. این گونه میتوان از دل یک روح واحد به مثابه یک نخ تسبیح، صفات و ابعاد شخصیتی زن الگویی را ترسیم کرد. زنی که تمام هویتش برقراری توحید در صحنه زندگی دنیایی ست، تبعاً به صفات برجسته ی عظمت، کرامت، عفت و جمیع خصال انسانی و ارزشی را کم و بیش متخلق می شود. پس سوالم را مجدد تکرار میکنم: از قحطی الگو رنج می بریم یا سطحی نگری؟ 🚺 @sanaa_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚺🚹امحای هویت زنانه در حماسه سرایی های مردانه ▪️در ادبیات اسلامی، تقسیم خلقت انسان به مرد و زن، رنگ مردانه و رنگ زنانه به صفات انسانی زده و میان این دو تفاوت قائل شده است. اگر از برجستگی ها و فضائل انسانی که میان مرد و زنان از حیث نوع انسانی مشترک است عبور کنیم، سیمای انسان کامل در عالم واقع میان زن و مرد متفاوت است. تا آن جا که این تفاوت گاه به تضاد هم منجر می شود. یعنی برخی صفات ممدوح برای مرد، برای زن مورد مذمت خواهد بود و بالعکس. ▪️لذا اگر بپذیریم کیفیت کمال برای انسان با توجه به جنسیت اشف تفاوت های غیرقابل اجتنابی را سبب می شود، باید در ترسیم قله های انسانی به مثابه های الگوها و مطلوبها، این تمایزات جنیستی را لحاظ کنیم. خطاست اگر یک هویت را در دیگری محو کنیم یا از دریچه یکی به دیگر بنگریم. نگاه مردانه به زنان و نگاه زنانه به مردان هر دو تصویری کاریکاتوری از زن و مرد حاصل می دهد. ▪️کوتاه سخن آن که جنگ آوری، دلیری و خیبرشکنی لزوماً برای حضرت زینب (س) فضیلت محسوب نمی شود. حماسه آفرینی حضرت زینب (س) هم لزوماً متصف شدن به صفات حضرت عباس (ع) نیست. حضرت زینب (س) حماسه اش، جهادش و ایفای نقشش در چارچوب هویتی زنانه است قرائت می شود. زن اگر چه در طول تاریخ بنا به شرایط شمشیر (اسلحه) هم به دست گرفته باشد، لیکن رسالت زن ظاهراً چیزی است و رسالت مرد چیزی دیگر. ▪️برجستگی های شخصیتی زینب (س) در کربلا، صبر عظیم، مبارزه عاطفی، برانگیزش عاطفی تاریخ بشریت، مدیریت جسم و روان خاندان اهل بیت (ع)، پیگیری امتداد خون و قیام اباعبدالله (ع) و تلاش رسانه ای برای تثبیت جایگاه امامت و ولایت است و... . این ها آنقدر اساسی و مهم است که نه تنها خیبرشکنی و جنگ آوری برای یک زن را غیر ضروری رقم می زند، بلکه در امر الگوسازی و تربیت، زنان جامعه را از تلاش برای کسب فضائل مردانه بی نیاز میکند. ▪️نگاه مردانه به هویت زن را بیشتر در ورود زنان به عرصه ی ورزش های رزمی و خشن، فعالیت های نظامی، رقابت با ارزش های در اختیار مردان در قالب های گوناگون اجتماعی میتوان به وضوح مشاهده کرد، که البته در جای خود قابل بررسی است. 🚺 @sanaa_ir
🚗 رالی در جاده خاکی
🚗 رالی در جاده خاکی 🚷بیراه نیست عصر حاضر را، عصر گم گشتگی هویتی زنان نام گذاری کنیم. زن امروز زنانگی اش را گم کرده و بقولی آن چه خود دارد ز بیگانه تمنا میکند. و در این تمنا هم مع الاسف به تاخت می رود. چه کسی فکر میکرد فمینیست هایی که با جامعه پدر سالار، پدر کشتگی دارند، امروز این گونه زن را با عینک های مردانه ببینند؟ امروز ارزش های مردانه همچنان هم بر جوامع ضد مرد غالب است. از دور بازو و سرشانه ها درشت و ورزش های خشن که شاذ مصادیق است گرفته تا عرصه های اجتماعی، شغلی، تحصیلی ، اخلاقی و ... بسیاری موارد دیگر که حتی جامعه ما که ارزش های دینی را از مقابل دیده گذارنده هم نتوانسته از آن مصون بماند. 🚷خبر کوتاه است: "گابی گارسیا برای چهارمین بار قهرمان سنگین وزن زنان شد" و ماجرا به همان اندازه غمناک است که خنده دار؛ در کامنتها به طنز میخوانیم : " عجب مردی!!! ". و این به خوبی این چهره ی نچسب و غیر عادی را توصیف کرده است. 🚷زن قطع نظر این که بتواند ادای مرد را در بیاورد یا خیر پرسش این است که آیا زن مطلوب کاملاً شبیه است به یک مرد مطلوب؟ و یا باید مسیر کمال را از یک جایی به بعد به دو شاهراه تصویر کرد؟ 🚷زن امروز در اندیشه های مدرن، در یک مسابقه ی بی جا با مردان است. عقب ماندن از هر امری که مردان در آن خودی نشان داده اند، در زنان یک ننگ به شمار میرود. و این ننگ و خودتحقیری تا روزی ادامه می یابد که زن یا زنانی پیدا شوند که به بهانه باز پس گیری حقوق اجتماعی خود، زنانگی شان را در ازای اثبات " زن هم میتواند " بفروشند. و این گونه جامعه به دو جنس مردها و شبه مردها تقسیم خواهد شد. لذا بدیهی است نهاد خانواده در این تقریر از انسان، چالش هایی جدی را در متحمل شود. 🚷اما جامعه غربی در مسیر آزمون و خطای خود، یک روز از تکبرش در برابر وحی پشیمان خواهد شد. 🚺 @Sanaa_ir
⁉️ هدف از پیگیری حقوق زنان چه باید باشد؟ 🔻رهبر انقلاب در اجتماع یکصد هزارنفری بانوان۷۶/۷/۳۰: 👌 «حرکت در جهت احقاق حقوق زنان حتماً باید انجام گیرد... ⛔️ هدف، صف‌آرایی زن در مقابل مرد نیست. هدف، رقابت خصمانه زن و مرد نیست. ❇️ هدف این است که زنان و دختران بتوانند همان سیر و همان حرکتی را انجام دهند که وقتی مردان آن حرکت را انجام دهند، به صورت یک انسان بزرگ در خواهند آمد؛ زنان انسان بزرگ شوند. 🌸 این ممکن است و در اسلام تجربه شده است.» ✅ #بازخوانی_یک_دیدار زن، خانواده و سبک زندگی در نگاه رهبر انقلاب👇 ❣️ @Khamenei_Reyhaneh
این گزارش صدا و سیما یا روزنامه کیهان نیست... ایندیپندنت که یک رسانه غربی است نوشته که طی دو سال اخیر، بیش از 220 هزار گزارش تعرض و تجاوز جنسی به خانمها در حمل و نقل عمومی فرانسه ثبت شده؛ هنوزم هستن کسانی که بگن غربیا چشم و دلشون سیره!! 💬 استیون هاون‌کوب 🚺 @Sanaa_ir
🚦مسابقه ی کم نیاوردن جریانی در کشور احیای هویت زن در جامعه را در جا نماندن از تمام عرصه هایی که مرد حضور دارد می بیند. اسمش واقعا کم نیاوردن است. فریاد می زند ببینید زن هم توانست! ببینید زن کم نیاورد! زن را دست کم نگیرید! جنبه اثباتی هویت سازی زن در این جریان چشمش به مرد است. مرد هر کجا پا بگذارد زن هم الا و لابد باید خودش را در این حوزه نشان بدهد. و هر جا خودی نشان ندهد، احساس ضعف می کند. حتی اگر مرد اگر پایش را کج گذاشت هر طور شده باید زن هم پایش را کج بگذارد و عقب نماند. فمینیست ها سالها با جامعه مردسالار مبارزه کردند. با این که مردها بر اریکه هنجارسازی بنشینند مقابله کردند. و سالها از حقی که احساس میکردند تمام و کمال در اختیار مردان است، و زنان از آن بی بهره اند شکایت کرده و میکنند. آن حق که از زنان دریغ شده، مهم ترینش، امکان برابر حضور اجتماعی است. اما همین حین که برای شکست سلطه‌ی مردان در نظام ارزش گذاری اجتماعی تلاش می کردند، خود برای احقاق حقوق پایمال شده، مردانه نگریستند. هر جایی که پرچم مرد بالا رفت، زن هم باید با عجله سر برسد و تا دیر نشده خودش را دست کم به خودش ثابت کند. حتی اگر مرد وارد عرصه هایی شده باشد که معلوم نیست برای خود او هم فضیلتی به شمار آید. قبلا ذوق زدگی صدا و سیما را در گزارش راننده تریلی زن، و مصاحبه با دختران مکانیک و .... دیده بودیم. مسابقه دست فرمون از شبکه نسیم اما، تجربه دیگری از این تکاپو برای مرد شدن است. این بار زنها مستقیما و بدون واسطه با مردها هم مسابقه میدهند. رانندگی خوب زن فی نفسه محل اشکال نیست، چه بسا که مهارت ویژه رانندگی هم امری مختص به مردان نباشد که در حصار مردان بماند و زن ها را به مردوارگی متهم کنیم. اما نه تنها برای زن فضیلت نیست، بلکه فوریتی هم ندارد. حالا زنی بتواند در رانندگی دست کمی از مردان نداشته باشد. خب؟ ثم ماذا؟ بعدش؟ چه فضیلتی است؟ چه اصراری بر نمایش این رقابت بی فایده است؟ اصرار و پا فشاری بر کم نیاوردن زن از مرد، حرکت جامعه زنان در مسیر مردانه است. دست کم مسیری که مردها پیش تر از زنان قدم به عرصه گذاشتند. زن در این میان نه تنها نمی تواند جنبه های اجتماعی استعدادهایش را در جای صحیح تر به رخ بکشاند، بلکه روز به روز از بازیابی هویت اختصاصا زنانه اش نیز دور می شود. این برنامه‌های سرگرم کننده ی دوران مدرن، کمترین آسیبش این است که خواهش های جامعه زنانه را از خودش و غیر خودش، براساس اولویت های واژگون ترتیب می دهد و همواره این از خودبیگانگی، زن را از رهیافت به هویت ها و فضیلت های اصیلش دورتر می گرداند. بزرگترین اشکال این است: زن برای بازیابی هویتش، به مرد نگاه میکند. این اجازه استقلال و طیب خاطر را از زنان در انتخاب ها میگیرد. خنک آن قماربازی که بباخت هر چه بودش و نماند هیچش الا هوس قمار دیگر... 🚺 @Sanaa_ir
📜 تذکراتی راجع به ترویج امر (قسمت اول) ⚖️ شکی نیست که خانه داری یک وظیفه لاینفک زندگی زنانه است. مساله ای که امروز در کشور ما، در گذار از چیزی که «سنت»‌ می‌نامند به سوی چیزی که به «مدرنیته» موسوم است، در اولویت های پایین تر قرار گرفته است. بی آن که بخواهم به این دو گانه «سنت_مدرنیته» وقعی بنهم، باید پذیرفت مدرنیته با اوصاف و قرائت خاص خودش از عالم، سبک زندگی و زن، حدود صد سالی ست که ناخوانده وارد کشور ما شده است و به شدت تاثیرگذار بوده است. بخشی از زنان ایرانی برای فرار از نارسایی‌هایی که در سنّت احساس میکردند به مدرنیته پناهنده شدند و در این گذار، خانه داری، همسری، مادری و کدبانوگری، واپس‌گرایی و ننگ تلقی و یا از چشم افتاد و هویت زن، در حضور اجتماعی اش،‌ در قالب شغل و تحصیل طلب شد. به تبع سالها باید فعالان فرهنگی برای بازسازی عرصه خصوصی تر زن، برای او تلاش کنند. اما این تلاش مستلزم رعایت نکات زیر است: ⚖️ / آنکه در فریاد وجوب و ضرورت خانه داری و شیوه های جذاب سازی آن نباید دچار افراط شد. به تبع آن چه در مجموعه منویات رهبری، به عنوان یک منبع اصلی برای شناخت دریافت می شود این است که، امر خانه داری، جزء اصلی و لاینفک زندگی زن است. یعنی خانه داری فعالیتی ست که به زندگی زنانه ضمیمه شده و بسیار ضرورت دارد. در اندیشه رهبری، بهبود و ارتقاء و پیشرفت یک جامعه، از خانه و خانواده آغاز می شود و سکاندار این حرکتِ رو به جلو، زن است. ⚖️ اما آیا ضرورت و اولویتی بالاتر از خانه داری برای زن موجود نیست؟ در بیانات رهبری به دفعات، ضرورتی بالاتر از خانه داری را مشاهده میکنیم: . فعالیت اجتماعی در اندیشه رهبری به معنای احساس وظیفه ی دائمی نسبت به وضعیت و آرمان های آن است. مسئولیت اجتماعی در اندیشه رهبری، نسبت به خانه داری از اولویت بالاتری برخوردار است. آنقدر که اگر فعالیت اجتماعی زن _‌که مسئولیت پذیری او نسبت به است_ ایجاب میکرد که امر خانه داری‌اش به لحاظ کمی (نه به لحاظ کیفی) تحت الشعاع قرار بگیرد، زن باید میزان خانه داری را محدود کرده و از کیان انقلاب اسلامی و آرمان هایش دفاع کند. ⚖️ اساساً ایفای نقش مسئولانه در انقلاب اسلامی اصلی ترین امر زندگی در جامعه ی اسلامی است و در این موضوع هیچ تفاوتی میان زن و مرد متصور نیست. به عبارتی، این که خانه داری وظیفه ی لاینفک و حذف ناپذیر زندگی زنانه است، اثبات نمیکند که او میتواند نسبت به انقلاب بی تفاوت باشد. چه بسا که یک زن، یک مادر، یک همسر، اگر در طراز انقلاب اسلامی نباشد، معلوم نیست چقدر بتواند فرزند و شوهر خویش را برای اسلام تربیت کند. زنی که هم سرعت با انقلاب حرکت نمیکند، فرزندان و شوهرش را از انقلاب عقب نگه میدارد. و این را به کرات در بیانات امام و رهبری مشاهده میکنیم. ⚖️ البته انقلابی گری زن، یا به تعبیری فعالیت اجتماعی زن، لزوماً به معنای حضور در اجتماع و عدم حضور در خانه نیست. حتی لزوماً شغل او به معنای مرسوم نیست. بلکه، به معنای احساس تکلیف و عمل به تکالیف او نسبت به جامعه اسلامی و اهداف آن است. یک زن میتواند ضمن آن که عرفاً خانه دار به شمار می رود، فعالیت هایی متناسب با باری که میتواند از دوش انقلاب بردارد برای خودش دست و پا کند. ⚠️لذا نباید طوری خانه داری را تبلیغ کنیم که زن از تکالیف اجتماعی اش بازبماند و یا آن را فقط از مسیر فرزند و شوهر پیگیری نماید. (ادامه دارد....) 💌 سنا | بازیابی هویت حقیقی زن 🚺 @Sanaa_ir
‏طیبه سیاوشی:تقاضای وام ازدواج زیر ۱۵ سال،۷۰برابر شده که نشان‌دهنده‌ی تأثیر این وام روی افزایش کودک‌همسری است! طبق آمار ثبت احوال،ازدواج زیر15سال از 41هزار مورد در سال92 به30هزار در97رسیده و 6ماه نخست امسال13هزار مورد بوده! باور اینکه طیبه سیاوشی از این آمار خبر نداشته باشه سخته! °علیرضا گرائی ° @OfficialTwitTelegram
📌 نتیجه دنیا طلبی جامعه.... سلسله جلسات 🔹هیأت زوارالزهرا سلام الله علیها 🔻محرم ۹۸ 💠 @rezakarimi_ir 💠 @ZovvaralZahra