📜دیدگاه یکی از مخاطبان سرائر درباره «هجرت طلاب»
🔻مخاطبی با نام کاربری «تراب ابوتراب» برای ما نوشت:
🔹سلام و ارادت. درباره مساله ی هجرت طلاب میخواستم عرض کنم که طلاب شاید بیش از هر چیزی به داشتن یک پایگاه و ملجا اجتماعی بالا مانند مرجعیت در مراکز استان ها نیازمندند. مراجع معظم تقلیدی که پی در پی بر مساله ی هجرت طلاب تاکید دارند چرا خود حضرات شبیه مرحوم میرزای شیرازی و مرحوم آیت الله العظمی سیداحمد خوانساری در سده اخیر و آیت الله مظاهری به مراکز استان ها مشرف نمیشن که مردم منطقه رو هدایت و ملجایی مطمئن برای طلاب در شهرستان ها باشند. حضرات معظم موسسات ومدارس وابسته به بیت شریفشون خود عامل اصلی تراکم طلاب و باقی موندن شون در قم هست در حالی که طلبه ها در شهرستان ها نیازمند پشتیبانی محکم در مراکز استانند.
@saraeer
📜به مناسبت درگذشت نوه خاتم المحدثین شیخ عباس قمی، مؤلف مفاتیح الجنان
🔻محمدکاظم شاه آبادی در کانال تلگرامی خود نوشت:
🔹معروف است که مرحوم شیخ عباس قمی دارای نورانیت فوق العاده ای بود، به نحوی که افراد با مشاهده ایشان وجود معنویت را در اطراف خویش حس می کردند. در احوالات فرزند بزرگ ایشان نیز، کمالات زیادی نقل شده است.
🔹از بزرگی این خاندان همین بس که اگر می خواستند فقط و فقط از چاپ همان مفاتیح الجنان که تنها یکی از کتب مرحوم محدث قمی بوده، بهره اقتصادی ببرند، تمام نسل های پس از خود را از فعالیت اقتصادی بی نیاز می کردند و با درآمد حاصل از امتیاز مفاتیح که پر تیراژترین کتاب ها می باشد، عمر می گذارندند اما اخلاص خود شیخ عباس که در کتاب منازل الآخره ایشان هم تجلی نموده برای ایشان معنویتی به بار آورده که حیرت و حسرت مشاهده کنندگان را در پی دارد.
🔹فرزند دیگر مرحوم شیخ عباس قمی، حاج آقا محسن که از علمای تهران بودند و سالها در همسایگی ما منزل داشتند و این توفیق برای من بود که با ایشان و آقازاده محترمشان که اخیرا رحمت خدا رفتند آشنایی بیشتری پیدا کنم. با اینکه سن وسال کمی داشتم ولی حسن خلق و تواضع این پدر و پسر برای من جذاب بود و باعث می شد که با ایشان همدم و همراه باشم.
🔹در سالی که حاج آقا محسن در مشهد مشرف به دیار باقی شتافتند حقیر هم مشهد مشرف بودم و برای عرض تسلیت پیش حاج آقا مهدی رفتم و ایشان بلافاصله داستان درگذشت پدر خود را مطرح کردند. مضمون آن بدین شرح بود که مادرم به آشپزخانه رفتند تا برای ابوی چای بیاورند، هنگامیکه برگشتند دیدند که ایشان با ادب خاصی، دستشان را بر سینه گذاشته اند و شروع کردند به سلام دادن به چهارده معصوم علیهم السلام : السلام علیک یا رسول الله، السلام علیک یا امیرالمومنین، السلام علیک یا فاطمه الزهرا ... و با سلام به حضرت صاحب الامر و پایان آن، جان به جان آفرین تسلیم گفتند و پاداش یک عمر، اخلاص و تقوای خود را گرفتند. روحشان شاد و میهمان سفره کرامت ابی عبدالله سلام الله علیه
🔸شیخ مهدی محدث زاده نوه آیت الله شیخ عباس قمی سه روز پیش دار فانی را وداع گفت
@saraeer
📜ایده استقلال کشور قم را در تراز رویکرد تمدنی میدانم
🔻عاطفه صادقی در حمایت از یادداشت احمد زادهوش:
🔹با مطالعه مطلب جناب حجتالاسلام و المسلمین آقای زادهوش اولین نکتهای که به ذهنم رسید اثرپذیری ایده ایشان از تجربه تعاملات بینالمللی، فضای فکری و دغدغه های بینالمللی و ایمانی جامعهالمرتضی است. به قول معروف مطلب ایشان نه پشت میز بلکه در صحنه و وسط میدان حاصل شده است.
🔹متاسفانه جفایی که در فضای هیجان زده رسانهای به مطلب ایشان وارد شد این بود که اصولا متن ایشان خوانده نشد. جناب آقای زادهوش صادقانه ایده خویش را با جامعه در میان گذاشته و از نخبگان و اندیشمندان برای تکمیل و اصلاح آن استمداد طلبید ولی با ایده ایشان به مثابه یک طرح برخورد شد و بیش از آنکه مورد تأمل قرار گیرد مورد توبیخ و تمسخر و برخوردهای عوامانه واقع شد.
🔹حقیر مطلب ایشان را ایدهای در تراز رویکرد تمدنی میدانم چون این ایده در صورت پختگی و جاافتادگی بر محور همافزایی و امکانسازی دیالوگ و تعامل چندجانبه برقرار است؛ واتیکان با استقلال خویش عملا هویت خود را از کشور ایتالیا و شهر رم جدا ساخت و این یعنی وقتی دین و رسالت خود را جهانی دید نخواست تا در حصار و چارچوب دولت_ ملت که قاعده و نرم نظم بینالملل است محدود شود و بدین گونه امکان تعامل و دیالوگ خود را با همه کاتولیکها، پروتستانها، همه مذاهب و همه افراد حقیقی و حقوقی از تمامی کشورها تصادعدی نمود.
🔹این طرح به دلیل رهایی حوزه علمیه و مراکز حوزوی قم از حصار دولت_ ملت جمهوری اسلامی _و نه انقلاب اسلامی_ امکان تعامل و دیالوگ حوزههای علمیه تشیع را در گستره جهانی حداکثری می نماید. دیالوگ و تعامل محوریترین راهکار انتشار و نفود است و واقعیت این است که اکنون حوزههای علمیه ما به دلیل محدودیتهای جمهوری اسلامی ایران بخشی از امکانات خویش برای برقراری ارتباط با جهانیان را از دست دادهاند.
🔹به عنوان مثال برای مهاجران و مسافران خارجی اعم از مسلم و غیر مسلم و شیعه و غیر شیعه که به هر دلیل با قم سر وکار دارند و به ایران سفر می کنند به دلیل مهر ایرانی که در پاسپورت آنها خورده مشکلاتی ایجاد میشود و بخش زیادی از آنها به دلیل همین مشکلات حاضر به سفر به قم نمیشوند. از آنسو نهادهای حقیقی و حقوقی حوزه نیز به دلیل ایرانی بودن در تعاملات خویش با مشکلاتی مواجهند.
🔹جمهوری اسلامی ایران برای رفع مشکل بسیاری از شیعیان در سراسر جهان امکان ورود ندارد، چون در حقوق بینالملل این کار یک مداخله خارجی تلقی شده و اسباب دردسر بسیاری است ولی در چنین مواقعی برای یک کشور مذهبی که خارج از فضای سیاسی نماینده یک مذهب شناخته میشود امکان ورود و تعامل برقرار است.
🔸متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید:
http://hawzahnews.com/detail/News/446578
@saraeer
📜جوابیه احمد زادهوش در رابطه با شائبه های پیش آمده از ایده کشور قم
🔻به نقل از قم پرس:
🔹در طلیعه ماه شعبان المعظم ایده و پیشنهادی را با هدف بهره مندی حوزه مقدسه علمیه از ظرفیت های بین المللی برای ارتقاء تاثیرگزاری و نشر بیشتر معارف اهل بیت علیهم السلام درقالب یادداشتی کوتاه در برخی از گروه های طلبگی منتشر کردم. در زمانی بس کوتاه صدها تایید و رد و نقد و طنز و سوال بطور خصوصی و عمومی و در رسانه های داخلی و خارجی پیرامون این پیشنهاد مطرح شد. نظر به اینکه امکان پاسخ های جداگانه برای همه این نظرات و بویژه سوالات میسور نبود بنابه پیشنهاد دوستان عزیزم توضیحی البته کوتاه در چند گزاره مینگارم:
🔹1عنایت داشتم که این یادداشت صرفا با نام شخصی و حقیقی خودم باشد ولی بعدا متوجه شدم مدیر محترم کانال " نامه های حوزوی" که این یادداشت را بازنشر دادند عنوان حقوقی و مسئولیت بنده را نیز اضافه کرده اند. ( البته اطمینان دارم که ایشان خواسته اند مطلب بیشتر دیده شود.) همین کانال بلافاصله بعد از انتشار نوشته بنده ، دو نقد غیر مقبول را منتشر کرد وعلیرغم تاکید و اصراری که بنده و دیگران کردیم از درج و نشر مطالبی که در توضیح و دفاع بود خودداری کرد.
🔹2- همانگونه که در اصل یادداشت بطور شفاف و روشن آمده ، سخن و پیشنهاد نویسنده ناظر بر استقلال شهر مقدس قم و یا حوزه علمیه به معنای عام و گسترده نبوده تا کسانی سراسیمه سخن از تجزیه و غیره بزنند. (و البته بنده نیز تا اندازه ای به فهم مخاطبین اکتفا کردم که گویا در باره بعضی از آنها اشتباه کرده ام. ) سخن حقیر از ارتقاء نهاد مدیریتی و نهادهای مرکزی و اقماری حوزه علمیه در تراز بین المللی بود تا آنجا که بتواند با صدای بلندتر و حضور پررنگ تری صلای دین و ولایت را به گوش مخاطبان جهانی خود برساند .
🔹چرا که از یکسو حوزه علیمه صانها الله عن الحوادث با همه ظرفیت ها و توانمندیهای علمی ومعنوی و مدعای سراسر حقیقت خود هنوز درون گراست و با اینکه در تعریف ماموریت خویش عرصه های جهانی را مدنظر دارد ولی عملا عزم خود را برای ورود کامل و نقش آفرینی در این عرصه جزم نکرده است و از سویی نیز انفعال و ضعف نمایندگی های سیاسی و فرهنگی جمهوری اسلامی در سایر کشورها بگونه ای است که نه تنها به صدور انقلاب و تبلیغ معارف اسلام ناب محمدی ص اهتمامی ندارند بلکه گاهی سد راه نیز می شوند.
🔹3-برای تقریب به ذهن مثالی به واتیکان زدم و چون مخاطب اصلی بنده فضلای محترم بودند آنها میدانستند که " التشبیه یقرب من جهه و یبعد من جهات" تشبیه انسان را از یک جهت به واقعیت نزدیک و از جهاتی دور میکند. برخی تا آنجا پیش رفتند که طول و عرض و مساحت این شهرک تشریفاتی را هم اندازه گرفتند. بنده سفرهای متعدد به واتیکان و ملاقات ها و گفتگوهای مهمی با مقامات ارشد کلیسایی ومطالعات و شرکت در مراسم مختلف انها ( در کشورهایی مانند ایتالیا –فرانسه –آلمان – فیلیپین – امریکا و برزیل ) داشته ام و هرگز خاک پاک فیضیه را با مجسمه های زرین کلیسای سن پیترو و کتاب ولایت فقیه امام راحل قدس سره را با محرفات مزامیر و زعامت ابراهیم گونه رهبر حکیم و فرزانه انقلاب روحی له الفداء و نفسی له الوقاء را با پاپ های ویترینی مقایسه نمیکنم تا کسانی خوف از واتیکانیزه شدن قم و سکولاریزه شده روحانیت شیعه داشته باشند.
🔹4- البته یادداشت بنده صرفا طرح یک ایده و پیشنهادی کلی بوده و برخی از عزیزان انتظار داشتند که بمثابه طرحی تفصیلی و همه جانبه ، کلیات و جزئیات و راهبردها و ... در آن ذکر شود و البته امیدوارم بعد از دوران گذار و فهم دقیق از اصل ایده ، کسانی به تدوین طرح و اقدام واجرای آن اهتمام نمایند.
🔹5- در اینجا به یک اشتباهی که حقیر مرتکب شدم اعتراف میکنم و آن اینکه پیام رسانان خارجی همچون تلگرام که زمام و افسار آن همچون سگی هار در دستان بیگانگان باشد و فضای کثیف و آلوده آن جولانگاه لوده گان و نامحرمان باشد جای مناسبی برای طرح حرفهای حسابی و و مذاکرات عالمانه نیست.
🔸ادامه این یادداشت را اینجا بخوانید:
http://www.qumpress.ir/284975/
@saraeer
📜نگاهی به نظریه تشکیل کشور قم
🔻مهدی مسائلی در کانال تلگرامی خود نوشت:
🔹در قرنهای اخیر جامعه شیعه اقتباسهای فراوانی از فرهنگ دینی مسیحت داشته است، آخرین مورد آن نیز پیشنهاد تشکیل کشور قم به تقلید از کشور واتیکان است که یکی از فضلاء آن را مطرح کرده است. مثلاً مشابه تفسیرهای عرفانی درباره شهادت امام حسین (ع)، درباره حضرت مسیح نیز وجود دارد، بسیاری از روشهای عزاداری که در سالیان اخیر رواج یافته، نیز اقتباسی از عزاداری مسیحیان است. حتی انتخاب تعبیر "روحانی" برای علمای شیعه نیز شبیه کارکردی است که مسیحیان از علمای خویش انتظار دارند. رواج تعابیری همچون آیت الله العظمی، آیت الله، حجتالاسلام والمسلمین، حجتالاسلام و... برای نشان دادن جایگاه مقامیِ علمای شیعه نیز بسیار شبیه درجهبندی سازمان کلیسا است.
🔹اما به نظرم دنبالهروی حوزه علمیه از کلیسای کاتولیک در تشکیل کشور واتیکان به نوعی پذیرش جدایی دین از سیاست است. به این معنا که نهاد حوزه سیاستهای مذهبی را در عرصه محدودی همچون قم به اجرا گذارد و کاری به جاهای دیگر نداشته باشد. البته شاید فرد محترمی که این نظر را داده، چنین معنایی را در نظر نداشته باشد، ولی با تشکیل کشور قم به مرور چنین اتفاقی رقم خواهد خورد. افزون بر این تشکیل چنین کشوری علمای شیعه را به سمت تشخُص و فاصله گرفتن هرچه بیشتر از مردم سوق میدهد و سری و مقدس شدن بیشتر نهاد حوزه و متولیان آن را در پی خواهد داشت امری که مشابه آن را در کلیسای کاتولیک پررنگ میبینیم.
🔹از همه اینها که بگذریم پیش فرض تشکیل کشور قم قبول رهبری یک فرد برای این کشور است ولی در حوزه علمیه قم تقابلهای فکری، سیاسی و مقامی آنقدر زیاد هست که حتی تشکیل شورای رهبری قم را نیز غیرممکن میسازد.
@Saraeer
📜برخی اساتید قم و نجف اعتقادات طلاب را از بین می بردند
🔻آیت الله علوی گرگانی در دیدار جمعی از طلاب مدرسه عالی انوارطاها:
🔹هر علمی برای انسان موضوعیت ندارد که انسان به دنبال آن باشد، بلکه علمی ارزش واقعی دارد که روح انسان را قوت داده و او را در مسیر حق قرار می دهد، به همین جهت طلاب باید مواظب باشند سر درس افرادی بنشینند که از برجسته ترین علما و فقهای زمان باشند. البته طلبه برای فقیه شدن نباید هرجا سر و صدایی شنید وارد شود و دنبال هر فردی راه بیافتد، برخی اساتید حوزه قم و نجف در گذشته اعتقادات طلاب را از بین می بردند.
@saraeer
📜بیانیه مدیر حوزه درباره استفاده از پیام رسان های داخلی
🔻در بیانیه علیرضا اعرافی آمده است:
🔹با عنایت به رهنمودها و تاکیدات مقام معظمرهبری مدظله العالی ، مراجع عظام تقلید(مدظلهم) و علمای اعلام و همچنین تصمیم مسئولان محترم نظام اسلامی در سطوح مختلف و به منظور پاسداشت منافع ملی و جهت مقابله عملی با آسیبهای اجتماعی و اقتصادی ناشی از استفاده ابزاری از پیامرسانهای غیر ملی مانند تهدید منافع ملی، اخلال در نظم عمومی و دسترسی به اطلاعات محرمانه و شخصی آحاد جامعه و نهادها و سازمانها می شود، مرکز مدیریت حوزههای علمیه خروج خود را از پیامرسانهائی مانند تلگرام اعلام و به همه نهادها و مراکز حوزوی وحوزویان، عموم مردم عزیز و تمامی نهادها و سازمانهای حاکمیتی و خصوصی و عمومی توصیه و تاکید مینماید تا به منظور تحقق این «راهبرد» در یک اقدام عملی و فراگیر به پیامرسانهای داخلی مهاجرت نموده و از ظرفیتهای داخلی استفاده نمایند.
🔹به مسئولان محترم کشور نیز توصیه میشود با ایجاد زیرساختها و حمایتهای لازم اقتصادی و قانونی برای متولیان پیامرسانهای داخلی، بستر مناسب جهت بهرهبرداری متناسب با نیاز مخاطبان در همه سطوح و ابعاد فراهم آورند و نیز با عنایت به فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع عظام مبنی بر «حرمت شرعی نقض حریم خصوصی کاربران»، ضمن حفظ حریم خصوصی افراد و گروهها، اعتماد عمومی را در این زمینه جلب نمایند. متولیان پیامرسانهای داخلی نیز باید ظرفیتها و قابلیتهای مناسب، جهت استفاده عموم را فراهم آورده و نه تنها امکان رقابت، بلکه قابلیتهای جدیدی فراتر از ظرفیتهای بین المللی ایجاد کنند.
@saraeer
📜اگر امکانات لازم برای شبکه های بومی فراهم شود، شاید نیازی به فیلتر نباشد
🔻آیت الله مکارم شیرازی در دیدار جمعی از مسؤولان وزارت ارتباطات:
🔹در حال حاضر موضوع فضای مجازی از مسائل درجه نخست جامعه است. ما قبلا بارها گفتیم اما خیلی ها گوش نمی دادند، گفته بودیم که این موضوع روزی به مسأله تبدیل خواهد شد که عواملی سبب جدی تر گرفتن این فضا شد، خطرات و ضررها سبب شد حتی کسانی که توجه نداشتند عزم خود را جزم کنند و بدانند که با پیام رسان های خارجی نمی توان کار کرد چرا که خطر آفرین هستند.
🔹مردم خواستار فضای سالم هستند نه فضایی که دارای بدآموزی، اهانت به مقدسات و برای جاسوسی و ایجاد تفرقه باشد، مردم باور کردند که باید از فضای مجازی خارجی عبور کرد، البته برای هر نفی باید اثبات و جایگزینی وجود داشته باشد والا تأثیری ندارد. همه باید دست به دست هم دهند تا شبکه های مجازی ایرانی پربار و غنی باشد، باید دسترسی به این پیام رسان ها آسان باشد و به مردم ثابت شود که حریم خصوصی آن ها اهمیت دارد و این موضوع باید تببین شود، شبکه های اجتماعی داخلی باید دسترسی آسان و ارزان داشته باشند و مورد حمایت قرار گیرند.
🔹اگر تسهیلات و امکانات لازم برای شبکه های بومی فراهم شود شاید نیازی به فیلتر هم نباشد، دسترسی آسان و ارزان باید مورد تأکید مسؤولان باشد، اگر شبکه های اجتماعی داخلی زیاد و نیروها پخش شوند شاید نتیجه لازم را در پی نداشته باشد. باید رقابت وجود داشته باشد اما رقابت محدود و این که چندین شبکه راه اندازی و نیروها پخش شود، کار درستی نیست. امیدواریم که مسؤولان با عزم جدی به فضای مجازی سروسامان دهند، اگر به این فضا رسیدگی نشود دیگران سوء استفاده خواهند کرد.
@saraeer
📜شفافیت منابع مالی مرجعیت؛ گامی پیش رو
🔻یادداشت وارده | «ح»، طلبه حوزه علمیه:
🔹یک) یکی از موضوعات مهمی که رسانه های غوغاسالار مجازی (پس از تحولات سیاسی ـ اجتماعی سال 96) بدان پرداخته و می پردازند، اصل وجود «منابع مالی» نهادهای حوزوی و مراجع عظام تقلید و احیاناً تبلیغ در جهت اثبات فساد در آن منابع است. این رسانه ها از هزینه های هنگفتی که از جیب مردم، صَرفِ عَلَم کردن نهادهای دینی و فرهنگی بی تأثیر (به قول خودشان) می شود، گلایه ها و شکایت ها دارند.
🔹دو) موضوع دیگری که مورد توجه این رسانه هاست، منابع مالی برخی از مراجع تقلید است. ایشان با ارائه نمونه هایی که به قول خودشان واقعی است، به مردم این موضوع را القا می کنند که اولاً مراجع در قبال حمایت از دولت و حکومت، پول دریافت می کنند و دوماً منابع مالی آنها غیرقابل کنترل، غیر شفاف و فساد زاست.
🔹سه) اخیراً یکی از مراجع معظم تقلید، از لزوم مبارزه با «مفسدان اقتصادی» سخن گفته اند و راه حل آن را «اعدام» دانسته اند. صَرف نظر از اینکه "اعدام"، چقدر در سیستم فسادپرور و رانتی راهگشاست، باید از این مسئله استقبال کرد و آن را به فال نیک گرفت.
🔹چهار) پیشنهادی که به ذهن می رسد آن است که بیاییم شفافیت و ضدفساد بودن را از «خود» شروع کنیم. مگر مراجع تقلید، ادعای «سلامت مالی» و «استقلال از منابع دولتی و حکومتی» را ندارند؟ یکبار هم که شده، برای اطلاع عموم، میزان دخل و خرج مالی خود را به طور شفاف و ماهانه، به اطلاع همه برسانند. اینکه چقدر منابع مالی در اختیار دارند، نحوه مصرف خمس و زکات مردم چگونه و میزان آن چقدر است، خدمات انجام گرفته به طور دقیق شامل چه مواردی است و قس علیهذا.
🔹چقدر خوب می شود مردم به طور مستند، از جزئیات پول هایی که به مراجع می پردازند، آگاه شوند چراکه حق ایشان است که «حقیقت» را بدانند. حق ایشان است که بدانند، پولی که به نام امام زمان علیهم السّلام به فقهای زمانه می دهند، در چه اموری خرج می شود و میزان آن چقدر است؟ این پول ها چقدر و چگونه به جیب فقرا و مساکین می رود، و چقدر صرف خدمات عمومی می شود.
🔹نباید از شفاف سازی ترسید. ما به مراجع خود اطمینان داریم اما از باب روشنگری و اطمئنان قلبی که در قرآن کریم آمده است، از همه مراجع محترم تقلید استدعا داریم تا اصل شفاف سازی مالی را ابتدا از بیت خود شروع کنند تا اثرات بسیار مثبت آن را به عیان، ببینند. با این کار، نه تنها پاک دست بودن خود را اثبات می کنند و دهان رسانه های غوغاسالار را می بندند و غبارها را از دل های شکاک و خیال پرور می زدایند، بلکه موجب افزایش اطمینان عمومی و اشتیاق مردمی می شوند که دوست دارند تا وجوهات شرعیه خود را در راه خداوند و رفع احتیاجات مسلمانان، خرج کنند. به امید حرکتی امیدبخش و شفاف ساز
@saraeer
📜افشاگری یا انتشار فحشا/ خشونتِ گفتاری همهجا محکوم است
🔻مهدی مسائلی در کانال تلگرامی خود نوشت:
🔹آلامِ خشونتِ گفتاری گاهی از خشونتِ رفتاری بسیار بیشتر است و حتی غیر قابل تحمل. خصوصا هنگامی که خشونتِ گفتاری در قالب توهین به مقدساتِ مذهبی ظهور یابد. توهین به مقدساتِ تشیع با هر بهانهای که باشد، محکوم است و باید با آن مقابله نمود. ولی در این میان باید به دو نکته مهم نیز توجه کرد:
🔹۱. بعضی با نیتِ برانگیختن روحیه انزجار از توهین به مقدسات، مروج و ناشر آن توهین میشوند، گوینده آن را معروف ساخته و محتوای توهینآمیز را از بستری محدود به میان همه مردم میکشانند. متأسفانه این عملکرد نادرست در فرهنگ مسلمانان بسیار پررنگ بوده و خیلیها آن را دفاع از مقدسات تلقی میکنند. در حالی که گاهی میتوان آن را مصداق انتشار فحشا دانست.
🔹حقیقت این است هنگامی که گزارش و نسبت توهینآمیزی را منتشر میکنیم، هرچند بیشتر مردم آن را زشت و ناروا بدانند ولی محتوای آن در قلب و باور همه مردم تأثیرگذاری خود را خواهدداشت، خصوصا اینکه ملاک قضاوت بسیاری از افراد این معیار سست و عوامزده است که: «تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها»
🔹۲. اگر در جایی توهین به مقدساتمان قلبما را مجروح ساخت، تلاش کنیم چنین رفتاری از خود ما سر نزند. در روایات اهلبیت (ع) بر قاعده طلایی اخلاق بسیار تأکید که: «هر چه برای خود نمیپسندی برای دیگری مپسند، و آنچه برای خود میخواهی برای دیگران هم بخواه» پس باور کنیم که گاهی جراحت لِسان بر قلب انسان، از جراحت سِنان نیز کاریتر است و همانگونه که ما حاضریم حتی جانمان را فدا کنیم تا به مقدساتمان توهین نشود، توهین به مقدسات دیگران نیز همین شرایط را خواهد داشت.
🔹متأسفانه به همان میزان که عدهای در اهلسنت به خشونت رفتاری گرفتار هستند، عدهای نیز در شیعه به خشونت گفتاری مبتلا هستند. در حالی که فتنه و آسیبِ خشونت در گفتار اگر از فتنهگری خشونتِ رفتاری بیشتر نباشد کمتر نیست.
@Saraeer