eitaa logo
سرائر | مجله دین و روحانیت
579 دنبال‌کننده
106 عکس
43 ویدیو
8 فایل
توجه: درج اخبار و مطالب به معنای تأیید محتوای آن از سوی سرائر نیست ارتباط با مدیر کانال (سیدیاسر تقوی): @t_sedyaser کانال شخصی مدیر: @sedyaser
مشاهده در ایتا
دانلود
📜طلبه باید برای انتخاب استاد آزاد باشد/ اگر مرحوم آقای مطهری در قم می ماند شاید موفقیت بالا‌تری داشت 🔻آیت الله شبیری زنجانی در دیدار علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه: 🔹ساختار مدرسه‌ای برای دروس سطح عالی حوزه‌های علمیه، نامناسب و باعث «خاموش شدن استعدادهای طلاب» میشود. ممکن است کسی بیان زید یا عمرو را نپسندد. چرا باید سر درس او بنشیند. طلبه باید برای انتخاب استاد آزاد باشد و محدود نباشد. محدودیت، استعداد را از بین می برد. 🔹علمای سابق نسبت به طلاب مستعد اهتمام ویژه‌ای داشتند اما الان برخی از طلبه‌های مستعد به خاطر مشکلات مالی از درس و تحقیق باز می مانند. مرحوم آقای مطهری به خاطر مشکل مالی از قم به تهران رفت. ممکن است بگوییم از او در تهران استفاده شد؛ اما با این استعدادی که ایشان داشت، اگر در قم می ماند شاید موفقیت بالا‌تری داشت. @saraeer
📜حدود ۱۰۰۰ آیه از آیات قرآن کریم در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی و محیط زیست است 🔻علی محمود زاده مدیر مرکز تحقیقات کشاورزی و محیط زیست اسلامی در گفتگو با حوزه: 🔹حدود ۱۰۰۰ آیه از آیات قرآن کریم در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی و محیط زیست است. اهمیت این آیات وقتی روشن می شود که نه تنها با نصّ ظاهر و صریح قرآن ارتباط دارد بلکه مثل مسائل دیگر با یک مفهوم اخذ شده ای از یک آیه ای که در گوشه ای از قرآن استخراج و استنباط می شود. این است که بحث محیط زیست کاملا روشن و صریح است. 🔹باید دید از این فراوانی آیات و روایات چه استفاده های در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی می توان استخراج کرد. در حاضر مرکز تحقیقات کشاورزی و محیط زیست اسلامی از سال ۹۴ تا به امروز با چهار گروه علمی بنام های گروه فقه و حقوق، گروه تاریخ و تمدن، گروه قرآن و حدیث و گروه اخلاق مشغول این فعالیت است. @saraeer
🔻علیرضا اعرافی در بازدید از مدرسه علمیه جهانگیرخان قم: 🔹در کشورهای غربی و در دانشگاه های بزرگ دانشجویان پس از ورود به این مرکز علمی حس می کنند که وارد یک دانشگاه با تاریخ بزرگ شده اند و خود را در این فضا تعریف می کنند؛ موسوعه جامع برای ترسیم و تدوین و تحلیل تاریخ حوزه های علمیه مورد نیاز است که بنده نیز به شدت به دنبال تولید این اثر فاخر هستم. @saraeer
📜گام دوم، گام عدالتخواهی 🔻سایت مباحثات از محمدصابر صادقی منتشر کرد: 🔹...نگارنده بر این باور است که بعضی از چارچوب‌های درون عدالت‌طلبی باید تحت عنوان ابزار عدالت‌طلبی به اجماع برسد. مثلا آنکه اگر کسی نقد مورد به مورد کرد او را تخطئه نکنیم، چرا که مصداق و سطحی از عدالت را مطالبه کرده است و راه را بر دزدان آسوده از نظارت همگانی می‌بندد و یکی از مصادیق عمل به روایت «کلکم راع» می‌باشد، یا اگر عدالت را مسئله‌محور و یا کلان پیگیری کرد، او را هم تکریم و ارج نهیم چرا که با اصلاح یک روند و یا قانون کلان، می‌توان به مصادیق بسیار زیاد عدالت دست یافت و این دو مکمل هم هستند، هرچند اگر با هم مناظره کنند و همدیگر را در ربودن گوی عدالت‌طلبی به کم‌کاری متهم سازند، نفس رقابت در اجرای عدالت و تمنای آن به نفع عدالت تمام خواهد شد. 🔹از دیگر چارچوب‌های عدالت‌طلبی، احترام به نظام اجتماعی و احترام به مراجع قانونی است و در مسیر عدالت‌طلبی می‌شود با همین راه‌کار، مراجع قانونی و نظام اجتماعی را هم به عدالت نزدیک کرد و اصلاح نمود و در مسیر اصلاح و تعدیل ساختارها به ابزارهای غیرعادلانه متوسل نشد؛ ندیدن خوبی‌ها و پیروزی‌ها را هم باید به جریان ضد عدالت‌طلبی تلقی کنیم و همچنین یأس‌آفرینی و ترویج نامیدی را؛ 🔹در این بین یادمان باشد که با فریب‌ها سَر عدالت‌خواهی بریده نشود و خود در این بین صاحب منفعت نباشیم؛ مردم با عدالت‌خواهی پویا و امیدوارتر خواهند بود تا با توجیه‌ها و لاپوشانی‌ها. عدالت‌خواهی باید به یک فرهنگ نرم‌خو اما با پشتوانه محکم تبدیل بشود. عدالت‌خواهی باید در همه ساحات اجتماع پیگیری شود و نه یک بعدی و جناحی. البته واضح است که اگر کسی بخواهد قوانین اصلی و ارکان قانون اساسی و «عقلانیت‌های پایه» این سرزمین را رد کند دیگر او عدالت‌خواه درون یک نظام نیست، بلکه عدالت‌خواهی‌ است که با براندازی به دنبال مطلوب خویش است. 🔹عدالت و تقابل‌گرایی، یکی از آفت‌های عدالت‌گرایان و البته منتقدان آنهاست؛ ترسیم دوگانه‌های تقابلی، عدالت را به محاق می‌برد و آن را بی‌اثر می‌کند، عدالت در مواجهه با دوگانه‌های غیرواقعی، خود تبدیل به بی‌عدالتی می‌شود و برخلاف هویت خود عمل می‌کند؛ از دو گانه‌های غلط و رهزن، دوگانه عدالت و ولایت می‌باشد، اینکه کدام تقدم دارد و یا کدام اصالت دارد؟ این دو گانه به این دلیل غلط است که اگر در عدالت، ولایت نباشد، خود خروج از حق و عدل است و از طرفی تصور ولایت بدون عدالت هم یک تصویر خیالی و از اساس ناقص و باطل است؛ باید توجه داشت که پذیرش ولایت حق و حق‌مداران خود یک حق و عدل است و اجرا و تنفیذ عدالت در جامعه به قدر وسع در ذیل ولایت نیز عدلی دیگر؛ عدالت بر گرد حق می‌چرخد و ولایت از اهم حق‌هاست. برپایی توحید در جامعه، مهمترین رویکرد عدالت‌طلبانه و اساسی‌ترین عدل متصور است. 🔹عدالت و شِبه عدل؛ از مواضع حساس و رهزن عدالت‌طلبی، افتادن در قیاس با شبه عدل‌هایی است که بسیار پُر زرق و برق و فریبنده می‌باشند؛ گاه مساوات را به جای عدل جا می‌زنند و گاه نظم اجتماعی؛ اما خشکِ تهی از اخلاق را با عدل مملو از معنویت قیاس می‌کنند؛ ما اگر در مسیر انقلاب‌مان به آن آرمان مطلوب خود نرسیده باشیم، ترجیح دارد بر حرکت بر مدار نظم و عدل مدرنِ بی‌خدا. عدل در منظومه انقلاب اسلامی بر مدار حق و قوانین رب‌العالمین می‌چرخد و با عقل منّور به نور وحی همخوان است. 🔹عدالت و اجتهاد، از حساس‌ترین و پیچیده‌ترین مسائل تبیین و اجرای عدالت است؛ در هر کلان مسئله و ریز موضوعی، عدالت نیاز به تبیین و سپس اجرای حکیمانه دارد؛ تعریف عدالت و سنجش عدل در هر موضوعی نیاز به تشخیص و اجتهاد دارد، بنابراین، موافقان و مخالفان آن تشخیص می‌توانند به نفی و یا اثبات آن از آن جهت که عدل هست یا نیست بپردازند؛ از همین روی استناد به سیره اهل‌بیت(ع)، کتاب و سنت، خود نیاز به اجتهادی دارد که در مقابل آن می‌تواند اجتهادهای مخالفی وجود داشته باشد؛ به نظر می‌رسد در این باب تنها راه چاره، تمسک به قول والی جامعه و اجتهاد اوست واِلّا، اختلاف در تعیین حدود و ثغور عدالت، تبدیل به نزاع‌های بی‌پایانی خواهد شد که با عدالت‌ورزی رابطه تناقض دارد. 🔸متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید: http://mobahesat.ir/18480 @saraeer
📜دموکراسی باعث رواج حرف مفت می شود 🔻در گفتاری با عنوان «چرا در جلسات و مهمانی های عمومی و خصوصی حرف مفت زیاد می زنیم؟» که کانال «مصطفی ملکیان» از وی منتشر کرده آمده است: 🔹دومین عامل اجتماعی، دموکراسی است. در دموکراسی از شهروندان خواسته می‌شود که در مسائل مختلف اظهارنظر کنند و این سبب رواج حرف مفت‌گویی می‌شود. البته دموکراسی به ضرورت عملی چاره‌ای جز رجوع به نظر همگان ندارد و به لحاظ حقوقی برای همه حق سخن قائل است، اما این بدان معنا نیست که افراد به لحاظ اخلاقی نیز می‌توانند راجع به هر چیز حرف بزنند. در حالی که باید میان حقوق و اخلاق تمایز گذاشت. @saraeer
📜اجازه و کمک‌های حوزوی جهت امداد به سیل‌زدگان 🔻اطلاعیه دفتر آیت الله صافی گلپایگانی: 🔹در پى واقعه تاسف بار سيل در نقاط مختلف كشور، حضرت ايت الله العظمى صافى مد ظله العالى ضمن اظهار همدردى باحادثه ديدگان عزيز ، اجازه فرمودند كه مومنين محترم مجاز به پرداخت از ثلث سهم مبارك امام عليه السلام به سيلزدگان تمامى مناطق، ميباشند. 🔻آیت الله مکارم شیرازی در درس خارج امروز: 🔹ما نیز در راستای کمک به سیل زدگان،250 میلیون تومان در مرحله اول کمک کرده و امروز هم 100 میلیون تومان واریز خواهیم کرد و امیدواریم دیگران هم به اندازه توان خود کمک نمایند. 🔻خبرگزاری رسا: 🔹آیت الله نوری همدانی مبلغ 100 میلیون تومان از طریق کمیته امداد به سیل زدگان کمک کرد. @saraeer
📜بین «عدالت طلبی فرمالیستی» و «عدالت طلبی آنارشیستی» راه سومی نیز وجود دارد 🔻مهدی نصیری در کانال خود نوشت: 🔹اخیرا بین عده ای از جوانان عدالتخواه و فساد ستیز گفتگوهایی قلمی بر سر این موضوع در گرفته که آیا عدالت مقدم است و یا ثبات و امنیت نظام و کشور. به نظر می رسد اغلب کسانی که از تقدم امنیت و ثبات و اصلاح ساختارها حرف می زنند و مثلا از دست گذاشتن بر مصادیق و سوژه های مشخص و ذی نفوذ انتقاد می کنند، عدالت طلبی مورد نظرشان بیشتر به یک عدالتخواهی فرمالیستی شبیه است که بیشتر هوای ویترین نظام را دارند و نه مبارزه جدی و فراگیر و بدون مماشات با مفسدان. 🔹بدیهی است با چنین عدالتخواهی ای الیگارش های متولد شده و اکنون قدرقدرت شده و نفوذ کرده در جناحهای اعتدالی و اصولگرا و اصلاح طلب، با خیالی نسبتا راحت به رانت خواری و چپاولگری خود ادامه می دهند؛ همان طور که متاسفانه تاکنون اغلب چنین بوده است. و اما این اشکال به عدالتخواهان آن سوی این منازعه قلمی نیز وارد است که آن گونه که باید بر مساله حفظ نظم و امنیت کشور و انسجام جامعه که امری بسیار مهم است و هیچ فضیلتی حتی عدالت و حتی مقابله با شرک و دفاع از توحید نمی تواند بر آن تقدم پیدا کند، توجه و تاکید ندارند و گویا اگر همه چیز فرو بریزد نیز باکشان نیست. 🔹بدون آن که بخواهم همه اعضای این طیف از عدالتخواهان را تخطئه و متهم کنم اما بعضا می توان یک پوپولیسم شیفته قدرت را که مدتی نیز بر مسند بوده و طعم شیرین ریاست و قدرت را چشیده است در آن دید. اما مساله این است که گزینه های ما در موضوع عدالت و فساد ستیزی منحصر به دو نوع عدالت خواهی فرمالیستی و آنارشیستی نیست و نوع سومی از عدالت خواهی نیز متصور و ممکن است. این عدالت خواهی ترکیبی است از مبارزه بی ملاحظه و در عین حال سنجیده و شالوده نشکن با مفسدان از هر جناح و همزمان تلاش برای اصلاح ساختاری در حد امکان. 🔹بله امنیت و ثبات بر عدالت تقدم دارد اما باید بدانیم که این تقدم نمی تواند برای همیشه و بیش از چهل سال ادامه پیدا کند. چنین تداومی می تواند خود به عامل بی ثباتی و نا امنی و سلب مشروعیت از نظام منجر شود و بالاخره باید در جایی و نقطه ای چنگال عدالت، حلقوم مفسدان را و البته نه تنها سلطان سکه و قیر را و بلکه دیگر سلاطین فاسدِ دارای لابی های قدرتمند و ذی نفوذ در نظام و جناحهای گوناگون سیاسی را نیز بفشارد و اژدهای هفت سر فساد را از نفس بیاندازد. 🔹امیدهای زیادی با انتصاب آیت الله رییسی به ریاست قوه قضاییه در این جهت ایجاد شده است. هم نظام و هم شخص آقای رییسی آزمونی سخت و فرصتی نه چندان طولانی را در پیش رو دارند. @saraeer
🔺تصویر کمک طلبه‌ی شیعه به روحانی سیل‌زده اهل‌سنت مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت @saraeer
🔺علی صافی اصفهانی در پاسخ به چند سوال پیرامون بدعت و خانقاه ها: متأسفانه برخی از حوزویان ما که ته مانده های جام های یونانیان و بودائیان را مستانه می نوشند فهمیده یا نفهمیده از این جریان قویا حمایت و تبعیت می کنند و تمامی فرهنگ غنی دینی ما را خلاصه کرده اند در تعلیمات وهمی و نابهنجار مولوی و ابن عربی و آخوند صدرا @saraeer
🔺فرید مدرسی از دیدار خود با آیت الله سبحانی و توصیه ایشان می‌گوید @saraeer
1_55627338.pdf
5.44M
🔺علی کشوری که مدیریت شورای خودجوش الگوی اسلامی پیشرفت را عهده‌دار است برنامه سال ۹۸ این‌ مجموعه را منتشر کرد @saraeer
📜برخی اخبار حوزه درباره سیل 🔻آیت الله صافی گلپایگانی در دیدار ستاد مردمی کمک به سیل زدگان: 🔹اگر می توانستم خودم در صحنه برای کمک رسانی به سیل زدگان حاضر می شدم، وضعیت خیلی سخت است. هر چه کوتاهی شود برای ما ننگ و عیب است. 🔻آیت الله سبحانی در نامه ای خطاب به مؤمنین: 🔹آنچه لازم است اینکه همه افراد در حد امکان، در کمک رسانی به این خانواده ها سهیم باشند، خواه خدمت کوچک، خواه خدمت بزرگ. مسلما خدمات همه ما، ذخیره آخرت ماست. من به وسیله همین نامه از همه آقایان در داخل و خارج از کشور استدعا می کنم به هر نحوی که می توانند در این کمک رسانی شرکت کنند و ندای یا للمسلمین عملا پاسخ بگویند. 🔻مدیر حوزه های علمیه خوزستان: 🔹مدارس علمیه استان خوزستان، برای کمک به مناطق سیل زده و اعزام گروه های جهادی، به کلی تعطیل هستند و هیچ گونه درس و بحثی در آنها برگزار نمی شود. تاکنون بیش از ۱۰۰ گروه جهادی برای فعالیت های اجرایی و عملیاتی و ۵۰ گروه تبلیغی، برای یاری مردم آسیب دیده، به مناطق سیل زده و کمپ های اسکان، اعزام شده‌اند. 🔻سیدمحمد مهدی حسینی همدانی، نماینده ولی فقیه در استان البرز در مراسم بدرقه 44 طلبه جهادگر: 🔹مدیریت حوزه علمیه، جواز تعطیلی دروس را در حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها، جهت خدمت‌رسانی به مناطق سیل‌زده داده است. تا امروز طلاب کرجی به‌صورت خودجوش برای خدمت‌رسانی عازم مناطق مختلف آسیب‌دیده شده بودند؛ اما امروز این گروه از طلاب و روحانیون با انسجام بیشتری به سمت منطقه‌ای در خوزستان خواهند رفت که بتوانند به لرستان هم خدماتی را داشته باشند. 🔻حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی: 🔹در ایام تعطیلات نوروزی امسال 90 نفر از طلاب و روحانیون در قالب پنج دوره به اردوی جهادی مناطق سیل‌زده اعزام شدند. حوزویان و مدارس علمیه خراسان شمالی در مناطق سیل‌زده ساخت 50 واحد مسکونی را تقبل کرده‌اند. در این راستا مدارس علمیه و گروه‌های جهادی طلاب و روحانیان استان اعلام آمادگی کرده‌اند تا 50 واحد مسکونی تخریب شده در مناطق سیل‌زده را با هماهنگی کمیته امداد و سپاه به سامان برسانند. 🔹گزارش مبسوط از امدادرسانی روحانیون و نهادهای حوزوی به مناطق سیل زده شیراز را اینجا بخوانید: http://hawzahnews.com/detail/News/487458 @saraeer
📜مشارکت آیت الله نوری همدانی در نوسازی مناطق سیل زده 🔻محمدحسن شمس، مسئول دفتر آیت الله نوری همدانی: 🔹آیت‌الله نوری همدانی ساخت ۲۰ واحد مسکونی روستایی، ۱۰۰ سرویس بهداشتی، ۱۰۰ بسته لوازم خانگی که شامل شش کالای اساسی اعم از فرش، گاز، تلویزیون، یخچال و ماشین لباسشویی و همچنین ساخت ۳ خانه بهداشت، ۳ مدرسه شش کلاسه را برای سیل‌زدگان تقبل کردند. بیش از این نیز معظم‌له ۱۰۰ میلیون تومان کمک نقدی از طریق کمیته امداد امام به سیل‌زدگان اختصاص و استفاده از یک سوم از سهم مبارک امام (عج) را برای کمک به آنان اجازه داده بودند. @saraeer
🔻اطلاعیه دفتر آیت الله جوادی آملی: 🔹در پی وقوع حادثه تلخ جاری شدن سیل در نقاط مختلف کشور، آیت الله العظمی جوادی آملی اجازه فرمودند که مومنین، می توانند ثلث سهمین مبارکین را به سیل زدگان تمامی مناطق، پرداخت نمایند @saraeer
📜محمدباقر صدر، ده درصد مطالعه است و نود درصد فکر 🔻سیدمنذر حکیم: 🔹شهید صدر کسی بود که نه مدرسه رسمی رفته بود. نه دانشگاهی رفته بود؛ اما از علوم روز، بالاترین اطلاعات را داشت. چون جستجوگر بود. روشمندی و پشتکار از نبوغ بسیار مهم‌تر است. آدمی که روش حل مسئله را پیدا کند و باپشتکار به آن برسد، لازم نیست نابغه باشد تا به این مرحله برسد. شهید صدر پشتکار فوق‌العاده‌ای داشت. یکی از شاگردان ایشان می‌گفت یک روز از شهید صدر پرسیدم شما روزی چند ساعت کار علمی می‌کنید؟ ایشان فرمودند: سؤال شما غلط است. باید این‌گونه بپرسید که چگونه کار می‌کنید؟ روش را از من بپرس و کاری به کمیت نداشته باش. 🔹همه مراکز ما- چه در آموزش و چه در پژوهش – به کمیت بیش از کیفیت، بها داده و می‌دهند. آسیب کمیت گرایی و حجم نگری بسیار جدی است. این شخص می‌گفت: به استاد عرض کردم ببخشید سؤالم را اصلاح می‌کنم، شما چگونه کار می‌کنید؟ ایشان فرموده بودند: محمدباقر صدر مساوی است با ده درصد مطالعه و نود درصد فکر کردن. ولی ما نود درصد مطالعه می‌کنیم و شاید ده درصد هم فکر نکنیم. لذا نتیجه معکوس می‌شود. علت موفقیت شهید صدر همین نکته است. «لعلکم تتفکرون» «لعلکم تعقلون». این عبارات را باید در قرآن رصد کرد. این مهم‌ترین ویژگی و شاه‌کلید موفقیت شهید صدر است. اصلاً کل زندگی ایشان بر اساس تحقیق و تفکر استوار بود. 🔸شبکه اجتهاد @saraeer
🔺تجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه در حمایت از سپاه در فیضیه در حالی برگزار شد که محسن اراکی (استاد سطح خارج حوزه)، سیدمفید حسینی کوهساری (مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه) و تعدادی از اساتید و طلاب با لباس سبز پاسداری در این تجمع حاضر شدند. @saraeer
📜ملکیان و حرف مفت 🔻علی مهدیان در کانال خود نوشت: 🔹چندی پیش متنی از مصطفی ملکیان دیدم که علت حرف مفت زدن در گفتگوهای خانوادگی را بررسی کرده بود. او چند علت را درباره حرف مفت زدن شمرده : یکی اینکه در دوران مدرن سخن گفتن علامت برتری است ولی در دوران گذشته سکوت علامت فرزانگی بود. دوم اینکه دموکراسی باعث رواج حرف مفت میشود. اینکه همه حق رای دارند باعث نمیشود اخلاقا هم همه بتوانند درباره همه چیز سخن بگویند. باید بین حقوق و اخلاق تفاوت گذاشت. سوم اینکه سوال باید به درد بخور باشد. خود سوال و کنجکاوی بی جا در دنیای مدرن ارزش شده است. چهارم نیز اینکه کمیت بر کیفیت در دوران مدرن غلبه کرده و حرف درست زدن جای خود را به حرف زیاد زدن داده . پنجم اینکه آداب معاشرت جای خود را به اخلاق داده است. حال آنکه اخلاق بر آداب معاشرت تقدم دارد. 🔹چند نکته درباره این متن به نظرم رسید که به آن توجه میدهم. اول آنکه در مقابل دنیای مدرن که دنیای غرق شدن در ظواهر است این اندیشه اساس خود را توجه به باطن قرار داده است. ممکن است در نگاه اول اینطور به نظر برسد که توجه جدی تر به باطن و تقدم باطن بر ظاهر یک اصل درست دینی است. اما حقیقت آن است که تقدم باطن برای ظاهر به دو گونه است. که یک سبک آن درست است. اول آنکه ظاهر را رها کنیم به نفع باطن. دوم آنکه ظاهر را استفاده کنیم به نفع باطن. سبک اول نوعی رهبانیت و سکولاریته معنوی را در سبک زندگی ما ترویج میکند. دوتایی سخن و سکوت یکی از شواهد است. حال آنکه آنچه ما لازم داریم سبک رفتاری در سخن گفتن است که به نحوی سکوت و سخن را با هم آمیخته باشد که خروجی نهایی اش حرکت انسان از فردیتش به سمت جمع باشد. حرکت انسان از ظاهر بینی اش به سمت عمق باشد. حرکت انسان از غفلتش به سمت آگاهی باشد. 🔹هم سکوت میتواند دو گونه باشد و هم سخن گفتن. در این فضا آنچه متن سبک رفتاری مومنانه است اتفاقا سخن گفتن است هرچند سکوت هم وجود دارد و نمایشگر مراقبت انسانها بر زبانشان است. اگر خروجی گفتگو همفکری و همدلی باشد این نشان دهنده یک گام به سوی عمق است. خیلی وقتها گفتگوها اساسا برای بیان اندیشه نیست بلکه بهانه ای است برای ارتباط عاطفی و رفاقتی بیشتر بین افراد. در سبک درست ارتباطی هم سکوت وجود دارد و هم سخن گفتن و هر دو باید به گونه ای تنظیم شوند که این اتصال و ارتباط رخ دهد. و الا سکوت ما باعث از هم گسیختگی و در خود فرورفتگی میشود. اتفاقا این نوع معنویت که خروجی اش کم شدن اتصالات اجتماعی است مورد تایید دنیای مدرن است. این سکوت همان است که دنیای مدرن میخواهد. 🔹ثانیا نکته دیگر اینکه به نظر میرسد تمایز بین حقوق و اخلاق خود یک اندیشه سکولاریستی است. اینکه همه حق رای دارند در اندیشه دینی روی دیگری هم دارد و آن اینکه همه مکلفند که رای بدهند. این حق داشتن که روی دیگرش تکلیف است محصول رویکرد معنوی به ماجرای مردمسالاری است. این اندیشه غربی است که رای مردم را صرفا حق میداند و بعد مقوله اخلاق و معنویت را از آن جدا میکند. تکلیف است پس همه باید درباره آن بیندیشند و همه باید عمق ایمانی و معنویشان را خرج آن کنند. و اتفاقا ارتباطات فامیلی محیط مناسب و مستعدی برای چنین ارتباطاتی است. اتفاقا این اندیشه که مردم از عالم سیاست و فهم کلان اجتماعی جدا شوند یکی از راهبردهای دنیای مدرن است برای چاپیدن مردم. 🔹ثالثا فضای امروزی جامعه ما به دلیل جنگ فرهنگی و پیامرسانهای جدید به شدت از دو قطبی های شکل گرفته در رنج است حال آنکه در جلسات خانوادگی در بستر صله ارحام این فضای مستعد و متحد عاطفی خانوادگی برای هم سخن شدن و بیان حال و هوای طرفین مساعد میشود تا افراد بتوانند از این دو قطبی ها عبور کنند. 🔹رابعا اساسا مقوله حرف مفت که در کار جناب ملکیان مورد توجه قرار گرفته است نمایشگر یک ضعف جدی در روشنفکری ما است که به شدت از مردم فاصله دارند. یکی از مشکلات نخبگان غربی این احساس عدم اتصال با متن مردم است. حال آنکه روشنفکری دینی به متن مردم نزدیک است و سخن آنها را میکاود و حقایقی که در همین بگو مگوهای خانوادگی رد و بدل میشود به دست میاورد. حقیقت نزد همه انسانها پراکنده است. ترمیم و استحکام اجتماعی بستری را درست میکند که در همین رد و بدل شدن سخنان فامیل بتوانیم دغدغه های حقیقی و درست و بلکه نکات علمی و دانشی که به زبان عادی و عرفی بین مردم رد و بدل میشود دریابیم و دانسته های خود را تنزیل کرده و به زبان مردم به اشتراک بگذاریم. @saraeer
📜سیل و استراتژی دینداران در خدمت جامعه 🔻محسن حسام مظاهری با اشاره به کمک مراجع تقلید و نهادها و گروه های حوزوی در سیل اخیر نوشت: 🔹سیل و ویرانی‌ها و مصائبش، آغاز تلخی را برای امسال رقم زد و کام همه‌ی مردم ایران را تلخ کرد. اما همین مصائب، زمینه‌ساز اتفاقات امیدبخشی هم شد که یکی از آن‌ها، همین حضور پررنگ سازمان‌ها و فعالان و اصناف مذهبی از جریان‌های مختلف در جریان امدادرسانی به سیل‌زدگان بود. به‌کارگیری امکانات و ظرفیت لجستیکی سازمان‌های مذهبی (ازجمله موقوفات، هیئات مذهبی و موکب‌های اربعین) و حضور مؤثر روحانیون، طلاب و فعالان مذهبی، می‌تواند گام مهمی برای تحکیم و گسترش سرمایه‌ی اجتماعی سازمان‌های مذهبی و ترمیم برخی شکاف‌های اجتماعی میان دینداران و غیر آن‌ها باشد. این همان مسیر مطلوبی است که جریان‌های دینی و گفتمان‌های شیعی می‌توانند در پیش گیرند: استراتژیِ «دینداران در خدمت جامعه و منافع اجتماعی و ملی»، به‌جای «استراتژیِ دینداران در خدمت مذهب و منافع فرقه‌ای».استمرار این روند که مستلزم بازاندیشی و تغییر در برخی سیاست‌های مذهبی قبلی است، می‌تواند نویدبخش آینده‌ای مطلوب‌تر برای جامعه‌ی ایرانی باشد. @saraeer
📜قدسی تقدس‌زدایی شده/ سرانجام عمومی‌سازی امر قدسی در غیاب دفاع از جامعه 🔻کانال گروه مطالعاتی جامعه شناسی تشیع از آرمان ذاکری منتشر کرد: 🔹پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷، نقطه عطف مهمی در فرآیند افزایش اقتدار روحانیت در جامعه ایران در سده اخیر بود. قرارگرفتن یک مرجع تقلید در راس یک حکومت دینی، سبب‌ساز توسعه سیاستگذاری دینی در بسیاری از حوزه‌ها از جمله زمان و مکان شد. مساجد بسیاری در اقصی‌نقاط کشور ساخته شدند، تعداد زمان‌های دینی در تقویم به سرعت افزایش یافت. 🔹در حالی که تعداد طلاب و درآمدهای مالی علما نیز همچنان رو به افزایش بود، تبلیغ از محدوده سنتی خود خارج شد. مبلغین بسیاری به نقاط مختلف کشور اعزام می‌شدند، تعداد حوزه‌های علمیه و روحانیون در بلاد مختلف افزایش چشمگیر یافت و مکان‌های بسیاری مثل صدا و سیما، ادارات، دانشگاه‌ها و حتی مکانهایی مانند پارک‌ها و مترو، به عرصه حضور روحانیت و پرداختن آنها به امر تبلیغ بدل شد. موسسه‌ها و انتشارات مختلف دینی متولد شدند و نشر کتب مذهبی ده‌ها برابر شد. طرح‌های توسعه آستان‌های مذهبی به جریان افتادند. امامزاده‌های بسیاری صاحب حریم و حرم شدند و حریم و حرم‌های سابق توسعه یافتند. هیئت‌های مذهبی تکثیر شدند. 🔹زمانهای عزاداری با حمایت‌های برخی علما بیشتر و بیشتر شدند. مناسک مذهبی توسعه یافتند. در ظاهر اقتدار علمای شیعه روزافزون می‌نمود. روحانیت شیعه از جایگاه سنتی خود خارج شده بود و در عرصه‌های بسیاری در جامعه حضور یافته بود. متناسب با این حضور قرار بود فقه نیز توسعه یابد و قواعد حضور دینی در حوزه‌های متنوعی مانند سیاست، قضا، بانکداری، بیمه، علوم انسانی و حتی ورزش را تعیین کند. در نتیجه گزاره‌های دینی فراوانی در همه حوزه‌های پیش گفته تولید شدند. توسعه کم‌سابقه اجتهاد در عرصه‌های مختلف، به تولید گزاره‌هایی منجر شد که تا پیش از این در تاریخ فقه شیعه چندان سابقه‌ای نداشته‌اند. 🔹از نظر جامعه‌شناسی فرآیند توسعه حضور روحانیت در عرصه‌های مختلف حیات اجتماعی را «عمومی‌سازی امر قدسی» نامیده‌اند. امری که در جای خود به کمرنگ شدن تمایز امر عرفی از امر قدسی منجر می‌شود. تا جایی که گفته شده در جایی که همه‌چیز مقدس است، در حقیفت هیچ‌چیز مقدس نیست. کمرنگ شدن تمایز امر عرفی از امر قدسی، به نوبه خود سبب‌ساز از میان رفتن حریم و حرمت امر قدسی می‌شود. به بیان دیگر، وقتی امر قدسی همه‌جایی و فراگیر می‌شود دیگر صدای آن چندان شنیده نمی شود. «قدسی تقدس‌زدایی شده» نتیجه بلافصل «عمومی‌سازی امر قدسی‌» است. قدسی که هست، اما حریم و حرمت و عزت سابق خود را به دلیل همه‌جایی شدن از دست داده است. 🔹در میان مراجع تقلید شاید تنها بتوان آیت‌الله شبیری زنجانی را در زمره معدود کسانی یافت که متوجه اثرات منفی از بین بردن فاصله میان امر عرفی و امر قدسی شده‌اند. ایشان طی صحبت‌هایی در ۲۱ اسفندماه ۱۳۹۲ به این نکته اشاره کردند که «همین طور پشت سر هم دهه درست کردن، توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان زمینه انکار مجموعه عزاداری‌ها را به وجود می‌آورد.افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد.» 🔹بنابراین می‌توان گفت ازدیاد تعداد طلاب و موسسات و نشریات و کتب و زمانها و مکانها و مناسک مذهبی که به ظاهر بسط اقتدار روحانیت را نشان داده‌اند، در حقیقت تهدیدی برای اقتدار و مشروعیت روحانیت بوده‌اند. این مسئله زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که با سکوت و غیبت چهره‌های ذی‌نفوذ روحانیت در پرونده‌های مهم اجتماعی مانند فقر، نابرابری، خصوصی‌سازی، موقتی‌سازی قراردادهای نیروی کار، تراکم فروشی در کلان‌شهرها، تشکل‌یابی اجتماعی و وضعیت حقوق مخالفین و اقشار اجتماعی مانند معلمان و کارگران و بازنشستگان و دانشجویان و روزنامه‌نگاران و ... همراه می‌شود. @saraeer
🔻خبرگزاری حوزه: 🔹پذیرش حوزه‌های علمیه تا 25 فروردین ادامه دارد. داوطلبان ساکن استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان به دلیل مشکلات ناشی از سیل از آزمون ورودی معاف هستند. @saraeer
📜گزارشی از امدادرسانی طلاب خراسان به مناطق سیل زده 🔻مجید فاطمی ارفع مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیون خراسان: 🔹قرارگاه طلاب و روحانیون استان خراسان از ابتدای سال 98، فراخوان های متعددی را برای انجام خدمات عمرانی و رفاهی در استان های سیل زده اعلام کرده است که 650 نفر از طلاب و روحانیون خراسان در قالب 28 گروه جهادی به مناطق اعزام شدند. همچنین در هفته های آتی 600 نفر از روحانیون داوطلب در مناطق سیل زده گمیشان و آق قلا حضور خواهند یافت. 🔹به همت مدارس و حوزه های علمیه استان تا کنون 3 هزار قطعه مرغ، 10 هزار شانه تخم مرغ، 500 کیلو برنج، 2 هزار قرص نان، 200 عدد اسباب بازی،۱۰ تخته فرش،‌۲ کامیون لباس و‌پتو و مقادیر قابل توجه اقلام بهداشتی و .. به این مناطق ارسال شده است. با توجه به وجود رودخانه و سدهای متعدد در استان خوزستان، امدادرسانی به این استان در اولویت این قرارگاه قرار دارد. @saraeer
📜نسبت «بی‌توجهی به روایات» به علامه طباطبایی تهمت است 🔻رضا استادی در درس تفسیر خود: 🔹برخی اشکال می‌گیرند که تفسیر قرآن باید با روایات انجام شود. در این زمینه باید گفت که ایشان از روایات استفاده کرده و در مورد آن ها قضاوت داشته است. بنابراین تهمت به علامه است که بگوپیم روایات را کنار گذاشته است. ایشان طوری قرآن را از ابتدا تفسیر می‌کرد که به روایت بخورد. 🔹امتیاز المیزان در مقایسه با مجمع و تبیان و ... این است که آن‌ها نگفته‌اند کدام روایت درست و کدام نادرست است ولی ایشان قضاوت داشته است. همچنین امتیاز دیگر این است که بحث‌های مستقل دارد در عین اینکه تفسیر ترتیبی است، مانند آنچه در مورد موضوعاتی چون شفاعت آورده است، به گونه‌ای که در مورد شفاعت کسی به جامعیت وی کار نکرده است. 🔹از دیگر امتیازات این تفسیر بحث اسرائیلیات است؛ اسرائیلیات قصصی در تورات و انجیل بوده که به روایات سرایت کرده و با مبانی اعتقادی ما ناسازگار است و باید این ها را نقد و رد کنیم نه اینکه هر جا در روایتی مشکلی دیدیم آن را اسرائیلیات بدانیم. برخی گفته‌اند که دعای سمات چون برخی از مطالب آن از تورات است اسرائیلیات است، در حالی که از ادعیه معتبر محسوب می‌شود. 🔹المیزان شاید بهترین کتابی است که قصص قرآن را با تورات تطبیق کرده و مطالب ناسازگار در تورات را رد کرده است. بنابراین نباید هر روایتی را که نمی‌فهمیم و قدری در آن مشکل پیدا می‌کنیم فوراً آن را اسرائیلیات بدانیم. 🔹همچنین از کارهای مهم ایشان پرداختن به آیات امامت است؛ ایشان در کتب روح المعانی، الجواهر و المنار و ... بررسی و هر کدام از آیات امامت را که نادرست تفسیر کرده‌اند به آن متعرض شده و با استدلال آن را رد کرده که در تفاسیر دیگر کمتر این مسپله وجود دارد. مثلاً آلوسی در تفسیر خود مصر بوده تا روایات مدح امام علی(ع) را رد کند. @saraeer
🔻آیت الله نوری همدانی در دیدار روحانیون فعال در دانشگاه آزاد: 🔹در بانک های جامعه اسلامی نباید ربا وجود داشته باشد و بانک در جامعه اسلامی با بانک در جامعه غرب تفاوت دارد، ربا فقرا را فقیرتر می کند، دیرکرد بانک ها حرام و رباخواری محسوب می شود و بارها تذکر دادیم اما این روند اصلاح نشده است. @saraeer
🔻آیت الله مکارم شیرازی در دیدار جمعی از طلاب: 🔹عزم راسخی برای تنظیم فضای مجازی نیست. دولت باید در مورد فضای مجازی حساسیت نشان دهد. اوضاعی که در این فضا منتشر می شود، متناسب با جامعه اسلامی نیست، جوانان را درگیر خود کرده است. باید فضای مجازی را جدی گرفت. @saraeer
🔻محمدرضا صالحیان، مسئول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان اصفهان: 🔹حقوق دو ماه ائمه جمعه استان اصفهان تقدیم سیل‌زدگان کشور می‌شود. @saraeer