📜آیا دوقطبی حوزه انقلابی وغیر انقلابی خیالی است و غرض از آن استفاده شخصی و جناحی میباشد ؟
🔻کانال «سخن شیعه» منتشر کرد:
🔹کلمه انقلابی از الفاظی است که هر کس آن را با ذهنیت خود معنا میکند. اما به هر تعبیری که بگیریم مقابل آن فقط ضدانقلابی نیست بلکه هم شامل ضدانقلابی وهم بیتفاوت نسبت به انقلاب میشود. یکی از نشانه های انقلابی بودن در کلام رهبری اعتقاد به آرمان های انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آن است این شاخصی است که میتوان هر فرد یا مجموعه ای را با آن سنجید. آیا با در نظر گرفتن این شاخص حوزه ما کاملا انقلابی است؟
🔹همه میدانیم حوزه علمیه قلب جامعه شیعی است لذا درهر زمانی خون پاک و سالم را به رگهای جامعه پمپاژ کرده وتفکر شیعی زنده نگه داشته است. جامعه شیعه درتاریخ فراز وفرود های بسیار داشته است اما در سال ۵۷کاملا متحول شد، روح وپیکر این جامعه دگرگون گشت وچون رهبر این انقلاب یک عالم شیعی بود طبیعتا نیاز این پیکر به قلبش یعنی حوزه علمیه چند برابر شد. حوزه از حاشیه به متن آمد ونقش محوری پیدا کرد.
🔹اما عکس العمل حوزه در مقابل این تحول چه بود آیا خود را آماده وضعیت جدید کرد؟ خیر ،حوزه همان مسیر آرام گذشته خود را ادامه داد وفقط یک طیف از آن نقش خودرا تشخیص داد.جامعه متحول شد اما مرکز هدایت آن نه! اینجا بود که جامعه از این بی تفاوتی حوزه شوکه شد وبه نظرم تا به امروز متحیر وسرگردان است.
🔹مردم میپرسند چطور شد حوزه ای که در حاشیه بود به متن جامعه آمد و دوباره به حاشیه برگشت؟ جوابش در نیروهای غیر انقلابی درون حوزه است. ور انقلاب باعث شد مردم فقط قسمتی از حوزه که علما و طلاب انقلابی بودند را ببیند اما بعد از فرونشستن آتش انقلاب، مردمی که از جان خود برای انقلاب گذشتند ناگهان چهره های حوزوی بی تفاوت نسبت به انقلاب را دیدند وبا آنان روبرو شدند اینجا آغاز شکاف بین حوزه ومردم بود.
🔹با این توضیحات آیا حوزه ما کاملا انقلابی است وهمه نیروهای تاثیرگذار آن درخط مقدم انقلابند؟ بله حوزویان غیر انقلابی هیچ وقت چهره حکومت را نمیخراشند این رویه را هم از قبل انقلاب داشتند اما قطعا این نشان از انقلابی بودنشان نیست.
🔹رهبر معظم انقلاب از حاکمیت اینها بارها هشیار دادند ایشان میفرمایند:"اگر طلاب ومدرسین حوزه علمیه با یکدیگر هماهنگ نباشند نمیتوان پیشبینی نمود که موفقیت از آن کیست واگر برفرض محال حاکمیت فکری از آن روحانی نماها و متحجرین گردد روحانیت انقلاب جواب خدا و مردم را چه میدهد؟"
@saraeer
📜درخواست «مدیریت» از سوی خسروپناه دروغ رسانه ای است
🔻نامه عبدالحسین خسروپناه به مدیرکل آموزش و پرورش استان قم جهت انتقال همشیره خود به قم واکنش کابران فضای مجازی را برانگیخت. خسروپناه در پاسخ به درخواست توضیح سرائر متن زیر را برای ما ارسال کرد:
🔹در ادامه حملات و تخریب های جریان های معاند ودشمنان جمهوری اسلامی علیه نیروهای ارزشی و نخبه کشوری اخیرا درفضای مجازی سندی در ادامه تخریب شخصیتی و حذف حجت الاسلام خسروپناه منتشر شده است مبنی براین ادعاکه ایشان نسبت به یکی از بستگان خویش سفارش ودرخواست پست مدیریتی کرده اند!!
🔹البته ناگفته نماند که این حرکت چندمین هجمه داخلی و خارجی علیه حجت الاسلام خسروپناه است و اتاق فکر و تشکیلاتی در خارج و داخل برای تخریب ایشان ایجاد شده است که به عنوان نمونه میتوان ساخت کلیپ توهین آمیز وهجو کننده علیه ایشان در شبکه بهاییت و ضدانقلاب منو تو و نوشتن مقاله های گسترده در روزنامه ها و مجلات مختلف داخلی وخارجی توسط طرفداران سکولاریسم و دشمنان نظام در حذف راهبردفکری ایشان اشاره کرد...
🔹البته این هجمه های منظم و پی در پی دور از انتظار نبود چرا که ایشان از شروع مدیریت بر موسسه حکمت و فلسفه این مجموعه را از یک مجموعه سیاسی تبدیل به مجموعه علمی و فلسفی کردند و در زمینه تحول علوم انسانی و اسلامی گام های محکم و موثری برداشتند که طبیعتا موجب خشم و نفرت نیروهای سکولار و رادیکال داخلی و خارجی و تلاش بی وقفه آنها برای حذف ایشان و بازپس گیری موسسه از نیروهای علمی وارزشی شده که تاکنون تلاش آن ها ناکام مانده است...
🔹اما در مورد نامه اخیر منتشرشده وبا توجه دقیق به متن آن باید چند نکته مورد توجه مخاطبین و دلسوزان واقعی نظام قرار گیرد: 1. نامه تنها درخواست انتقال دارد. 2. همشیره حجت الاسلام خسروپناه کارمند رسمی آموزش و پرورش است و قانون انتقال برای کارمندی که ازدواج می کند وجود دارد. 3. درخواست انتقال از یک موسسه هیچ منع حقوقی و قانونی ندارد و ایشان تاکنون برای هیچ فردی بخصوص برای نزدیکانشان درخواست و سفارش فراقانونی نداشته اند.
🔹4. درخواست "مدیریت" برای همشیره ایشان دروغ رسانه ای است، و تنها درخواست "انتقال و همکاری در یکی از پستهای زیرمجموعه مدیر آموزش و پرورش قم شده است به این معنا که فقط برای ادامه همکاری انتقال یابند .(به متن نامه دقت بیشتر گردد) 5.این نامه سال پیش یک بار توسط معاندین منتشر شده بود ولی چون نتیجه مطلوب مورد نظرشان را در افکار عمومی نگرفته بودند دوباره تصمیم به پخش و حمله مجدد به ایشان گرفتند
🔹درضمن با پیگیری های دوستان از آموزش و پرورش متوجه شدیم نامه ایشان هیچ تاثیری در انتقالی همشیره شان نداشته و طبق گذراندن مراحل قانونی آموزش و پرورش این انتقال صورت گرفته بود. در پایان متذکر میشویم هجمه سازمان یافته ای علیه ایشان برای سال هاست از داخل و خارج صورت گرفته وپیش می رود تا بلکه بتوانند دوباره موسسه حکمت و فلسفه (که سنگر علمی و ارزشی و استراتژیک) است را دوباره بازپس گیرند و بتوانند تبدیل به مکانی برای همفکری در جهت ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی کنند...
🔹در این برهه حساس امید است دلسوزان نظام و نیروهای ارزشی و انقلابی با بصیرت خود فریب این بازی و هجمه رسانه ای را نخورند ونسبت به تشکیلات پشت پرده و هجمه برای حذف نیروهای نخبه و ارزشی آگاهی وحساسیت بیشتری پیدا کرده و اطلاع رسانی و تحلیل دقیقی داشته باشند...
جمعی از دانشجویان و طلاب عدالتخواه
🔸این نامه را در لینک زیر مشاهده کنید:
https://eitaa.com/saraeer/324
@saraeer
14.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺سیدعلی میلانی در گفتگو با مباحثات از مناسبات «آیت الله میلانی» و «امام خمینی» می گوید
🔸مشروح گفتگو را اینجا ببینید:
http://video.mobahesat.ir/?p=138
@saraeer
📜عدالتخواهی غیر انقلابی
🔻علی مهدیان در کانال تلگرامی خود نوشت:
🔹اواسط دهه هفتاد وقتی علم مبارزه با فقر و فساد و تبعیض را رهبری افراشت، هیچ کس فکر نمیکرد این شعار تبدیل به یک حرکت موثر اجتماعی شود اما دیری نگذشت که با همین شعار دولت توسعه غربی نقد و سپس نفی شد. عدالتخواهی صورتهای مختلف و متفاوت اجتماعی پیدا کرد یک صورت آن شد جریانهای جوششی جهادی که خدمت به مردم و نزدیک کردن جوانان به متن محرومین را هدف گرفتند. یک صورت آن تبدیل شد به جریان مطالبه گری از مسوولین. یک صورت نیز تبدیل شد به گروههایی که تلاش میکردند راه حلهایی برای مشکلات اداره کشور پیدا کنند.
🔹اما به طور کلی تمام جریانهای عدالتخواه جوان را میشد به دو دسته تقسیم کرد عدالتخواهی مثبت که تلاش میکرد با تغییر فرهنگ مردم و ایجاد جوششهای مردمی و یا دادن راه حلهای اثباتی و یا نقدهای موثر تئوریک یا اجرایی به حرکت کشور به سمت عدالت مدد رساند و عدالتخواهی منفی. عدالتخواهی منفی بیشتر شور عدالتخواهی داشت ولی از بستر اندیشه انقلاب، خیلی داراییها را اخذ نکرده بود. او هنوز بلد نبود مفهوم مبارزه با مستکبرین را با عدالت جمع کند. هنوز بین حقیقت ولایت و عدالت پیوستگی روشنی را درک نکرده بود. حتی نسبت آزادی و مردمسالاری را نیز با عدالت نمیدانست. لذا اندیشه ای کاریکاتوری داشت که در عمل از گیر دادن به زندگی این مسوول و آن مسوول شروع کرد و تا قرار گرفتن پشت سر این متهم و آن زندانی پیش رفت و در نهایت نیز شد ابزار جدی تکمیل کننده پازل فلان جریان سیاسی مفلوک و بهمان نقشه خارجی ضد مردم.
🔹حتما داستان شکل گیری جریان شیطان پرستی در غرب را شنیده اید اینها جوانان مخالف سیطره زورمداران بودند اما جهالت و سطحی بودنشان باعث شد همان قدرتمندان بیایند و به اینها بگویند اگر میخواهید اعتراض کنید بروید پشت سر بزرگترین معترض عالم یعنی شیطان و بعد اینها شدند شیطان پرست. من مشکل امروز کشور را نه رهبری و نه بدنه نجیب امت میدانم. بلکه مشکل را باید دوگانه ای دانست به نام لیبرالیسم و انباشت جهالت نخبگان دردمند. تا وقتی عدالتخواهی از بستر انقلاب برنخیزد یعنی همه المانهای نظام اندیشه انقلاب اسلامی را در نسبت با عدالت درنیابد، یقین کنید ابزار دست ظالمین عالم خواهد بود. بلایی که بر سر بسیاری از جریانات چپ در دنیا آمد.
پ ن. نامه ای که جدیدا به نام جریان عدالتخواه دانشگاه تهران رسانه ای شد نماد یک درد بیست ساله در این جریان است.
@saraeer
📜تردیدها درباره آخوند خراسانی
🔻کانال «راوی»:
🔹«مکتب اجتهادی آخوند خراسانی» عنوان کتابی است که به تازگی از سوی آیتالله دکتر سید مصطفی محقق داماد به رشته تحریر در آمده است. وی در این اثر کوشیده تا شیوه اجتهادیِ مرحوم آخوند را به تصویر کشد. محقق داماد، مکتب اجتهادی آخوند خراسانی را «اجتهادی صناعتمحور» مینامد و آن را در مقابل شیوه اجتهادی آیتالله سید محمد کاظم یزدی (صاحب عروه) که «اجتهاد عرفمحور» را نمایندگی میکرد قرار میدهد (ص107). دکتر محقق داماد بر آن است تا با برجسته ساختن شیوه اجتهادی آخوند خراسانی نشان دهد که اجتهاد شیعی بر محور اصول عقلایی، عدالت و کرامت بشری به انجام میرسد. وی بر همین مبنا برخی از فتاوای آخوند را پیش میکشد و عنوان میکند که مباحث حقوق بشری دغدغه آخوند بوده و بر آن تأکید بسیار داشته است (ص 198).
🔹آقای محقق داماد در جلسه رونمایی از این کتاب نیز تأکید کرده که شیوه اجتهادی آخوند، ما را به دموکراسی میرساند. وی سپس خرسند از اینگونه نگرش مرحوم آخوند بیان داشته که: «در صد سال قبل یک شیخ فقیه از بُعد اجتهادی، یک دموکراسی برای ایران درست کرده که در آن زمان از پیشروترین دموکراسیهای منطقه بود که هنوز ترکیه و کشورهای دیگر به آن دموکراسی نرسیده بودند و این را برای ما آخوند خراسانی در نظر گرفته بود. ای کسانی که از عمامه و لباس روحانیت گلهمندید، ولی بدانید که یک روزی روحانیت، دموکراسی را برای شما خواست». آیتالله محقق داماد گفته که هدفش از نگارش کتاب، این بوده که همه بدانند آن کسی که روزی دغدغه دموکراسی برای مردم داشت، روحانیت بوده است.
🔹با این حال آخوند خراسانی که رهبر دینی انقلاب مشروطه بود، هنوز چهرهای ناشناخته برای مردم و متفکران است. اندیشه سیاسی آخوند که میتوانست مورد توجه و ریزبینی دقیق واقع شود، همواره مورد تردید دارد. محسن کدیور از جمله افرادی بود که به رویکرد سیاسی آخوند خراسانی توجه نشان داد. او کتاب «سیاستنامه خراسانی» را در سال 1385 تدوین کرد و مدعی شد که آخوند فرصت آن را نیافته بود که کتاب مدوّن یا رساله مستقلی را در حوزه سیاست به رشته تحریر در آورد، لذا آرای سیاسی او را میباید در میان کتابها و همچنین در تلگرافها، نامهها و احکام سیاسی وی جستجو کرد.
🔹توجه به عملکرد آخوند خراسانی و رفتار سیاسی وی مورد توجه یک استاد و پژوهشگر دانشگاهی دیگر به نام اکبر ثبوت نیز قرار گرفت. ثبوت نواده برادر شیخ آقا بزرگ تهرانی (از شاگردان برجسته آخوند خراسانی) است و کتاب «آخوند خراسانی و شاگردانش» را بر اساس گفتگویی که خود با آقابزرگ تهرانی داشته، به رشته تحریر در آورد. طبق ادعای ثبوت، آقابزرگ از گفتگویی بین آخوند خراسانی و میرزای نائینی خبر داده که در آن به تبعات منفی حضور روحانیون در حکومت پرداخته شده بود. این کتاب هیچگاه اجازه انتشار نیافت، ولی بخشی از آن را تاجزاده در اواخر دوره اصلاحات در مجله آفتاب (اردیبهشت 1382) منتشر کرده بود. کدیور نیز در سال 84 بخشهای دیگری از آن را منتشر کرد.
🔹این کتاب مورد توجه و نقد بسیاری قرار گرفت. مرحوم هاشمی رفسنجانی درباره این کتاب در گفتگویی با مجله «مفاخر خراسان» گفته بود: «جزوه آقای ثبوت را که به گمانم آقای دعایی به من داد، خوانده بودم و مورد توجهم قرار گرفته بود و به نظرم جالب آمد، چون اگر این دیدگاه واقعاً از مرحوم آخوند باشد، به نظر میرسد که نگاه خیلی خاصی به ولایت فقیه داشته است». هاشمی رفسنجانی در خصوص این کتاب، با آیتالله هاشمی شاهرودی نیز گفتگو کرده بود. آقای شاهرودی به آن مرحوم گفته: «من حدس میزنم کسانی با توجه به تجربه سی و چند ساله ما در ادارهی کشور، بر مبنای نظریه ولایت فقیه این جزوه را تهیه و به مرحوم آخوند نسبت دادهاند».
🔹مرحوم آیتاللهالعظمی موسوی اردبیلی نیز همان سالها که به تازگی خاطره مورد ادعای اکبر ثبوت نقل شد، ضمن تشکیک در سندیت آن، همانند آقای هاشمی شاهرودی گفته بود: «گویی شخص آخوند در تمام وقایع انقلاب اسلامی ما حاضر بوده است و همه چیز را به لحاظ عینی و به صورت ملموس مشاهده کرده است، در حالی که تصور ذهنی با واقعیتها بسیار فاصله دارد و انسان تا در جایگاهی واقع نشود اغلب در حوادث، آن جایگاه را درک نخواهد نمود». آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی نیز همانند مرحوم اردبیلی این نقل قول را زیر سؤال برد. با این حال ثبوت به استناد محمدرضا حکیمی (از شاگردان آقابزرگ) و نوه آخوند خراسانی سعی داشته که سندیت نقل قول خود را به اثبات برساند.
🔹به نظر میرسد که تردیدها در خصوص آخوند خراسانی نشانی است از اینکه هنوز این زعیم دینی مشروطه به نحو شایستهای شناخته نشده و کتاب دکتر محقق داماد میتواند فرصت تازهای برای معرفی این فقیه اثرگذار تاریخ شیعه و ایران فراهم آورد.
@saraeer
📜مراقب قداست حوزه باشیم تا آسیب نبیند/ اگرخروجی نجف را از حوزه های علمیه بگیرند دست حوزه ها خالی خواهد بود
🔻آیت الله جوادی آملی در دیدار جمعی از اساتید سطوح عالی و خارج حوزه:
🔹مهمترین و اساسی ترین مطلبی که شما اساتید حوزه باید توجه داشته باشید این است که اگر خداوند فرمود «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ» حقیقتا این تعارف نیست. این یک حقیقت بیّن الرشد است که خداوند قرآن را مانند یک ریسمان به زمین آویخت یعنی یک طرف این طناب به دست خود اوست در نتیجه خداوند هم اینک دارد با ما سخن می گوید، بنابراین هیچ راهی جز این نداریم که این طناب را محکم بگیریم تا کسی نتواند ما را از مسیر حقیقی خود خارج کند و مراقب قداست حوزه باشیم تا آسیب نبیند.
🔹اگرخروجی نجف را از حوزه های علمیه بگیرند دست حوزه ها خالی خواهد بود؛ از کتب اربعه تا رسائل و مکاسب را اینها نوشتند، این موفقیت حوزه علمیه نجف تنها به برکت وجود مضجع مقدس حضرت امیر(ع) نیست چرا که در مدینه شش معصوم آرمیده اند اما این خروجی را ندارد، دلیل موفقیت حوزه علمیه نجف، مدیریت صحیح سید مرتضی است که هم وقف را احیاء کرد و هم موفق شد با شناسایی استعدادهای راعی آنها را بپروراند، ما اگر می خواهیم حوزه علمیه موفقی داشته باشیم باید جلو خروج استعدادهای درخشان را از حوزه و اشتغال آنها به مشاغل غیر علمی را بگیریم، نهال فروشی ابدا به مصلحت حوزه نیست، باید حوزه را پدرانه اداره و مدیریت کنید.
@saraeer
📜بنیه علمی و اخلاقی حوزهها در معرض آسیب است/ شورای عالی از نهاد مرجعیت صیانت کند
🔻آیت الله مظاهری در دیدار دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور:
🔹به رغم گستردگی تلاشهای علمی و معنوی در حوزهها و با وجود کمیّت مطلوب در پژوهشها و آثار علمی، متأسفانه حوزهها از نظر کیفی و از حیث بنیۀ علمی و اخلاقی، در معرض آسیب هستند. از این جهت لازم است شورای عالی حوزه و همۀ مسئولان و متصدّیان امور حوزوی در خصوص تقویت بنیۀ علمی و اخلاقی حوزهها و جلوگیری از افت علم و معنویت در حوزهها و خصوصاً در بین طلّاب جوان، چارهاندیشی، برنامهریزی و اقدام جدّی و عملی داشته باشند.
🔹یکی از رسالتهای مهم شورای عالی حوزه، صیانت از نهاد مرجعیّت و پاسداری از حرمت و جایگاه مراجع تقلید در حوزهها و ممانعت از هرگونه ایجاد خدشه به نهاد مرجعیّت است. یکی دیگر از رسالتهای شورای عالی حوزه مقابله با هرگونه افراط و تفریط در حوزههاست و لازم است با قاطعیّت تمام، حدّ اعتدال در مسائل و امور مختلف حاکم شود تا به رشد علمی و معنوی و عقلانی حوزهها و روحانیّون و طلّاب و نیز به وجاهت و جایگاه اجتماعی و مردمی حوزه آسیبی نرسد.
@saraeer
🔺اولین پیش شماره نشریه الکترونیکی سرائر با موضوع «فقه نظامات» منتشر شد.
🔸جهت دریافت فایل PDF به کانال سرائر مراجعه کنید
https://eitaa.com/saraeer
saraeer1.pdf
1.55M
🔺اولین پیش شماره نشریه الکترونیکی سرائر با موضوع «فقه نظامات»
@saraeer