eitaa logo
سرائر | مجله دین و روحانیت
589 دنبال‌کننده
106 عکس
43 ویدیو
8 فایل
توجه: درج اخبار و مطالب به معنای تأیید محتوای آن از سوی سرائر نیست ارتباط با مدیر کانال (سیدیاسر تقوی): @t_sedyaser کانال شخصی مدیر: @sedyaser
مشاهده در ایتا
دانلود
📜فقه در متروی تهران: سکولار یا دینی؟ 🔻مهراب صادق‌نیا در کانال تلگرامی خود نوشت: 🔹چندین سال بود که با لباس روحانیّت در خیابان‌های تهران قدم نزده بودم. هر وقت تهران می‌آیم معمولا با ماشین شخصی و بیش‌تر با لباس غیر طلبگی هستم. امّا این‌بار برای شرکت در یک گفتگو در وسط طرح ترافیک، مجبور شدم در کِسوت روحانیّت، ساعت‌هایی با مردم خیابان معاشرت کنم. یک مسیر به نسبت طولانی را با مترو رفته و برگشتم. نگاه مردم پر بود از حرف‌های عجیب و غریب، بماند که برخی از آن حرف‌ها در قالب ناسزا و با صدای بلند گفته می‌شد. برای نمونه، جوانی جلو آمد و با حالتی عصبانی گفت «دست از سر ما بردارید، شماها دین ما را هم خراب کردید.» راستش را بخواهید یک لحظه ترسیدم. نا خودآگاه یاد مرحوم جمشید بحری افتادم، روحانی‌ای که چندی پیش در متروی تهران به وسیله‌ی یک معترض کشته شد. 🔹مثل همیشه مترو شلوغ بود و بیش‌تر مردم جایی برای نشستن نداشتند و من یکی از آن‌ها بود. در هر ایستگاه چند صندلی خالی می‌شد و ایستاده‌ها شانسی برای نشستن می‌یافتند. در این میان چند بار صندلی جلوی من خالی می‌شد ولّی در رقابت بر سرِ تصاحبِ آن، جا می‌ماندم. هیچ کس برای نشستن به من بفرما نگفت؛ بلکه همه می‌خواستند از من پیشی بگیرند. تلاش می‌کردم درد زانوهایم را نشان ندهم ولی نمی‌شد. در میان آن همه نگاه، برخی‌ها رنگ "دل‌خُنکی" داشت. مرد میان‌سالی که روی صندلی لم داده بود، نگاهم می‌کرد و لبخند معناداری می‌زد. گویی می‌خواست بگوید: «آخیش، دلم خنک شد.» 🔹در مجموع نگاه مردم دوستانه نبود. من بارها با لباس روحانیّت در همین تهران آمد و شد داشته‌ام. آن زمان هم برخی ناسزائی می‌گفتند و یا تکّه‌ای می‌پراندند، ولّی کسانی هم بودند که بسیار لطف داشتند و به اعتبار این لباس ما را تکریم می‌کردند. ولی این بار ماجرا قدری فرق داشت. لباسی که تن من بود احترام سابق را نداشت. پیش‌تر یادم هست خانم‌های محترمی که پوشش شرعی کم‌تری داشتند با دیدن یک روحانی به احترام لباسش هم که شده، روسری خود را مرتب می‌کردند، ولّی این‌بار گویی تعمّدی بود که اعلام کنند ما این‌ایم! خود دانید. 🔹یاد برنامه‌ی شب قبل افتادم که شبکه چهار حضور داشتم و در باب امکان سنجی فقه سکولار حرف می‌زدیم. با دیدن این صحنه‌ها به ذهنم رسید که بحث از فقه سکولار از منظر جوهری و فلسفی چقدر بی‌معناست. کاش این سؤال را مطرح می‌کردیم که از منظر این مردم فقه، حوزه و روحانیّت چه هستند. آیا مردم فقه، حوزه و روحانیّت را دینی می‌دانند یا سکولار؟! آن‌هایی که فکر می‌کنند پاسخ به این سؤال چندان مهم نیست، کافی‌ست چند باری به صورت عادی در میان مردم شهر قدم بزنند. @saraeer
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺احمد رهدار در برنامه زاویه: حوزه گرفتار نوعی سکولاریسم است/ من حوزه را «مقدس» نمی‌دانم، «محترم» می‌دانم @saraeer
📜دشمن به دنبال حذف بیان مسائل سیاسی درمنابر است 🔻آیت الله نوری همدانی در دیدار جمعی ازمبلغان: 🔹نمی شود گفت در منابر از سیاست اسلامی سخن نگوییم؛ اتفاقا دشمن دنبال همین است که بی سر و صدا مجلسی گرفته شود و تمام؛ عزاداری باید باشکوه باشد، حرکت سیاسی امام حسین معرفی شود، مسائل روز بیان شود، امروز مردم می خواهند بدانند که امام حسین(ع) چه وظیفه ای را برای آنها در نظر می گیرد. 🔹یاس و ناامیدی در جامعه خطر بزرگی است، اما نباید از باز گو کردن حقایق غفلت نمود. روحانیت که از مردم جدا باشد و مشکلات مردم و ضعفا را نفهمد و درک نکند و نگوید، باید فاتحه روحانیت را خواند. علماي ما با مردم بودند، کنار آنها بودند، امروز هم وظیفه همین است. روحانیت در دفاع از مردم و انقلاب و نظام باید برسر عده ای که ضربه میزنند فرياد بكشد. @saraeer
🔺فعالان فضای مجازی از بازداشت تعدادی از طلاب حاضر در تجمع فیضیه خبر دادند @saraeer
📜عزاداری‌ها را با علم و کتل پرشورتر برگزار کنیم/ سرمایه‌ عظیم مداحی را برای جنا‌ح‌های سیاسی استفاده نکنید/ اگر مداحی از انقلاب نخواند به امام حسین(ع) جفا کرده است 🔻محمدجواد فاضل لنکرانی در نهمین سوگواره شعر عاشورایی: 🔹گاهی فکر می کنیم که از سوی اهل بیت (ع) فقط گریه مورد توجه قرار گرفته و حتی برخی روشنفکران می گویند بلند گریه نکنید و حتی عده ای از آن که اعتقادات ضعیفی دارند می گویند حتی گریه هم نکنید و حال آن که این ها نمی فهمند که غیر از مساله بکاء ، یازده عنوان در کلام اهل بیت(ع) آمده است. 🔹ما حتی در روایات داریم که در عزاداری فریاد و داد بزنید از شدت حزن و این حرف درستی نیست که عده ای می گویند در عزاداری نباید علم و کتل و پرچم و طبل ببرید بلکه هر چه می توانیم باید عزاداری سیدالشهدا(ع) باشکوه تر و پر سر و صداتر باشد. 🔹روی صحبت ما با مداحان و مسئولان هیئات این است که بر اساس کلام و سیره اهل بیت(ع) بگذارید جوان ها بلند فریاد بزنند و گریه کرده و به سر و سینه بزنند کما این که خود امام حسین (ع) برای شهادت حضرت علی اکبر(ع) بلند فریاد زده است. 🔹بی شک شما مداحان مشمول دعای امام صادق(ع) هستید چرا که باعث می شوید مردم بر امام حسین (ع) بگریند و فریاد زده و جزع کنند؛ حتی در روایات ما یقه پاره کردن و بر سر و صورت زدن آمده و آن وقت جای بسی تعجب است از برخی که می گویند سینه زنی هم نکنید! 🔹امام راحل و مقام معظم رهبری و علما و بزرگان بر باشکوه تر برگزار شدن مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) بسیار تاکید دارند، هر چه بتوانیم عزاداری ها را با شکوه و با علامات و پرچم و سر و صدا و با طبل ها و علم و کتل برگزار کنیم، کما این که در عالم تکوین نیز همین طور است و درک ما از این مسایل اندک است. 🔹مداحی سرمایه عظیمی است که امام حسین(ع) در اختیار شما قرار داده است، مراقب باشید که این سرمایه بزرگ را برای جناح های سیاسی استفاده نکنید بلکه برای اصول انقلاب آن را بکار گیرید بلکه حتی بنده معتقدم اگر مداحی از انقلاب نخواند اصلاً به امام حسین(ع) جفا کرده ، چرا که ریشه انقلاب ما محرم و صفر است اما باید مراقب بود که این سرمایه نباید خرج افراد و اشخاص و گروه ها و جناح های سیاسی شود. @saraeer
📜عباس کعبی هم نقد رحیم پور را وارد ندانست 🔻عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با جماران: 🔹حوزه از هر ارتباط علمی جهت بالندگی بیشتر استقبال می کند. حوزه محل تضارب آراء، گفت و گوی اندیشه ها و مذاکره است و این امر مدارس علم حوزه را غنی تر می کند. لذا حوزه از کرسی های آزاد اندیشی در علوم مختلف هم استقبال می کند. 🔹حریم و خطوط قرمز حوزه اسلام، مکتب اهل بیت(ع)، مرجعیت و ولایت است. ارتباط سازنده بین مجموعه نظام و حوزه هم وجود دارد و اگر کسی بخواهد نقد سازنده ای داشته باشد قطعا مورد استقبال حوزه قرار می گیرد. 🔹 موضوع آن تجمع مطالبات اقتصادی و هم نوایی با مطالبات اقتصادی مردم بود. پلاکاردی که آنجا منتشر شد را نباید به حوزه و حوزویان یا فیضیه نسبت داد. یک یا چند نفر خبط و اشتباه کردند؛ یا عوامل نفوذ هستند. لذا بلافاصله در چند دقیقه این موضوع جمع شد. بنابر این نمی شود همایش بسیار مهمی که برای مطالبات اقتصادی مردم برگزار شده تحت الشعاع پلاکارد یک نیروی نفوذی یا چند نفر ساده لوح قرار بگیرد. 🔹سخنران هم در بحث مطالبات اقتصادی سخنان ارزشمندی را ارائه کرد. اما در نقد حوزویان و مرجعیت گفت که فقه حکومتی فعال نیست و یا فقه حوزه فقه پویا نیست. این صحبت ها ناروا است. امروز کرسی های فقه معاصر در حوزه ها هست و حداقل 20 درس خارج غنی در فقه معاصر برگزار شده و این صحبت ها اگر در یک فضای گفت و گو صورت می گرفت، نه در یک همایش مطالبات اقتصادی، شاید این سخنران بهتر از حرکت های علمی حوزه مطلع می شد. 🔹نباید این سخنرانی بزرگنمایی شود، در این سخنرانی نکاتی بیان شد که قصد تخریب مرجعیت را هم نداشت. شاید منظور او این بوده که عمدتا خروجی حوزه رساله عملیه است؛ نخواسته اند به کسی توهین کنند. خود او هم گفت که مخاطب من مراجع معظم شناخته شده نیست. @saraeer
📜چند خبر کوتاه ☑️عبدالله حاج‌صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه امروز با حضرات آیات مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، وحید خراسانی و سبحانی دیدار و گفتگو کرد ☑️به نقل از منابع غیررسمی، با دستور مستقیم سیدابراهیم رئیسی، دادستان ویژه روحانیت، دو نفر از چهار نفر طلبه بازداشت شده در پرونده فیضیه، شب گذشته آزاد شدند. دو نفر دیگر که به بهانه عدم صداقت در پاسخ به سوالات بازپرس شب گذشته در بازداشت بسر بردند بنا بود امروز آزاد شوند ☑️جدیدترین شماره فصلنامه «نقد و نظر» منتشر شد @saraeer
🔺محمدتولایی از طلاب حوزه علمیه مشهد هفته گذشته به ضرب چاقوی یک فرد ناشناس از ناحیه سینه و قلب به شدت مجروح شد. به گزارش حسن شمشادی وی از دو شب گذشته در حالت کما به سر می‌برد @saraeer
📜محرم، تنها ماه عزاداری نیست 🔻سیدمحمدعلی ابطحی در روزنامه اعتماد نوشت: 🔹امروز اول ماه محرم است. ماه محرم در فرهنگی که بر اساس آن انقلاب شکل گرفت، ماه عزاداری نبود. بیشتر از عزاداری ماه روشنگری. تبیین مفاهیم حسینی و نگاه تاریخی و حماسی به آن بود. به همین دلیل کسی نمی تواند تاثیر مستقیم امام حسین و عاشورا و کربلا را بر انقلاب اسلامی نادیده بگیرد. در شعارهای دوران انقلاب بیشترین مشابهت انقلاب با کربلا ترسیم می شد. محوری ترین جمله ای که همه جا در سالهای اولیه انقلاب دیده می شد کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا بود. کربلایی کردن جنبش مردمی به دلیل زمینه داشتن مذهب در عمق و جان بسیاری از مردم بود. 🔹سالهایی که ایران برای انقلاب اسلامی آماده می شد، نزدیک ماه محرم در کنار به تکاپو افتادن برای سیاه پوش کردن و آمادگی مورد نیاز. هیئت ها ، بخش عمده ای از جامعه به سخنرانانی می اندیشید که در این ماه با نگاه به حادثه کزبلا،قرار بود کلاسهای درس دینی مبتنی بر شرایط روز و نیازهای جامعه مطرح شود. مساجد فراوان و حسنیه های زیادی پاتوق اندیشه ورزان می شد که برای فهم مسایل فکری خود به آن مجامع هجوم می بردند. حسینه ارشاد و دکتر شریعتی ، مسجد کرامت و سید علی خامنه ای ، مسجد الجواد و مطهری و دهها مرکز و فرد دیگر سخنرانان دهه های محرم و صفر بودند که بسیاری از آن سخنرانی ها تبدیل به کتاب های قابل استفاده می شد. 🔹این عاشورا و محرم ها برای نسل ما تبدیل به نوستالژی شده است که در افسوس آن روزگار محرم را سپری میکنیم. نگرانی و تاسف بعد از ۴ دهه از انقلاب اسلامی در این است که تقریبا در همه محافل عاشورایی پوسته آن باقی مانده است و اثری از مغزو محتوا و شور آفرینی و نقد ونطر در محافل عاشورایی دیده نمی شود. امام حسین البته آن قدر در درون فرهنگ جامعه شیعی نفوذ عمیق دارد که هیچوقت یادش کم رنگ نشود و حتما یکی از سمبل های وحدت ملی خواهد ماند. 🔹مراسم عزاداری های حسینی از معدود جاهایی است که همه در آن بنوعی حضور دارند. اما بعد از ۴ دهه از پیروزی انقلاب اسلامی محرم پیوندی با مسایل فکری و اندیشه و تفکر ندارد. بیشتر یک عنوان آیینی دارد. صدا وسیما در رواج این فرهنگ خیلی نقش داشته است. مداحی ها و سخنرانان تکراری ، بی توجه به نیازهای جامعه و بدون استفاده از چهره های مورد علاقه و یا با سواد نسل جوان را وا می دارد که عاشورایی به سبک خود درست کنند. عاشورا را از عزاداریِ صرف باید به ایام اندیشه ورزی دینی تبدیل کرد. @saraeer
🔺احسان بی‌آزار تهرانی از برگزاری اولین نشست هم‌اندیشی روحانیت تهران با اصناف بازار خبر داد @saraeer
🔺محمد تولایی طلبه مضروب مشهدی از دنیا رفت @saraeer
📜چند خبر کوتاه 🔸محمدرضا نائینی در صفحه اینستاگرام خود، از مهاجرت «سیدعلی خمینی» استاد سطح عالی حوزه علمیه قم به نجف اشرف خبر داد 🔸آیت الله نوری همدانی، در پیامی ضمن محکومیت حمله تروریستی اهواز، شهادت جمعی از هم‌وطنان ایرانی در این حادثه را تسلیت گفت 🔸احمد مروی، معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری: «متاسفانه آفت مدرک گرایی در حوزه های علمیه وجود دارد و باید برای حل ریشه ای این مشکل تدبیر شود.» 🔸همزمان با اول مهر ۴۸۱ مدرسه علمیه خواهران در سراسر کشور فعالیت‌های خود را آغاز کردند. در سال جاری بیش از ۹ هزار و پانصد نفر در حوزه‌های علمیه خواهران پذیرش شدند. @saraeer
🔺سیدمهدی صدرالساداتی خطاب به سیداحمد خاتمی: دلتان را به دریا بزنید و از تعداد محافظین خود کم کنید! @saraeer
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺امام جمعه ماهشهر در مراسم آغاز سال تحصیلی: پذیرایی تدارک دیده شده برای مسئولین را بین بچه‌ها تقسیم کنید @saraeer
📜استمداد مردم زلزله زده کرمانشاه از مراجع تقلید/ مسئولان ما را فراموش کرده اند 🔻حمید ملکی، معاون تهذیب حوزه علمیه پس از بازگشت از سفر تبلیغی خود به کرمانشاه در گفت وگو با اصحاب رسانه: 🔹قبل از هر چیزی لازم می دانم این نکته را بازگو کنم که پس از گذشت یکسال از وقوع زلزله در استان کرمانشاه و بی خانمان شدن جمعیت زیادی از هموطنانمان در شهرهای مختلف این استان، متاسفانه هنوز تعداد زیادی از این خانواده در شرایط بدی به سر می برند. 🔹در طول این ده روز که توفیق حضور در استان کرمانشاه را داشته ام، به همراه حجت الاسلام و المسلمین ایرانی مدیر حوزه علمیه کرمانشاه،‌به مناطق زیادی از جمله سرپل ذهاب سفر کردیم و از نزدیک ضمن بازدید از حوزه علمیه ای که بر اثر زلزله تخریب شده بود با مردم زلزله زده سرپل ذهاب به عنوان نماینده ای از سوی حوزه علمیه دیدار و گفت وگویی داشتیم. 🔹متاسفانه علی رغم تلاش های زیادی که صورت گرفته است، هنوز هستند هموطنانی که از ابتدایی ترین امکانات زندگی – سرپناه – محروم هستند و در چادرها بدون در اختیار داشتن حمام و سرویس بهداشتی مناسب این روزها سرد منتهی به زمستان، سپری می کنند. 🔹آنان معتقد بودند که «هر کسی آمد فقط وعده وعید داد و رفت، ما از مراجع معظم تقلید به عنوان هدایت گران جامعه اسلامی می خواهیم همانند گذشته حامی و پشتیبان محرومان و مستضعفان جامعه باشند، احساس می کنیم مردم و مسئولین ما را فراموش کرده اند.» 🔹دیدن برخی صحنه های زندگی مردم آنقدر اسفبار بود که دوست داشتم هر چه داشتم در آن لحظه به آنها می دادم تا کمی از فشار روحی ام کاسته شود، ضمن تقدیر از کمک های گذشته دولت و سازمان های خصوصی و مردم همیشه در صحنه باید بگویم هنوز هم، خانواده های بیشماری هستند که در چادر بدون برخورداری از حداقل امکانات بهداشتی زندگی می کنند و این زیبنده نظام و انقلاب ما نیست. @saraeer
☑️آیت الله مکارم شیرازی در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، جنایت اخیر تروریست ها در اهواز را محکوم کرد و خواستار هوشیاری و مراقبت بیشتر مسؤولان امنیتی و دستگاه های ذیربط به منظور جلوگیری از تکرار چنین حوادثی شد @saraeer
☑️احمد مروی معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری، سیدمحمد علی موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و محمدحسن رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب از مجروحان حادثه تروریستی اهواز عیادت کردند. @saraeer
📜نظر مراجع تقلید درباره قمه زنی- بخش اول 🔸اختصاصی سرائر 🔻آیت الله سید علی خامنه ای: 🔹 اگر قمه‌ زدن‌ به‌ صورت‌ عملی‌ انفرادی‌ در خانه‌های‌ در بسته‌ انجام‌ می‌گرفت‌، ضرری‌ که‌ ملاک‌ حرمت‌ است‌ فقط ضرر جسمی‌ بود، ولی‌ وقتی‌ اینکار علی‌ رؤس‌الاشهاد و در مقابل‌ دوربین‌ها و چشم‌های‌ دشمنان‌ و بیگانگان‌ بلکه‌ در مقابل‌ چشم‌ جوانان‌ خودمان‌ انجام‌ می‌گیرد، آنوقت‌ دیگر ضرری‌ که‌ باید معیار حرمت‌ باشد فقط ضرر جسمی‌ و فردی‌ نیست‌، بلکه‌ مضرات‌ بزرگ‌ تبلیغی‌ که‌ با آبروی‌ اسلام‌ و شیعه‌ سر و کار دارد نیز باید مورد توجه‌ باشد. امروز این‌ ضرر، بسیار بزرگ‌ و شکننده‌ است‌ و لذا قمه‌زدن‌ علنی‌ و همراه‌ با تظاهر، حرام‌ و ممنوع‌ است‌، البته‌ کسانی‌ که‌ در سالهای‌ گذشته‌ از روی‌ عشق‌ و اخلاص‌ قمه‌ زده‌اند مأجورند و بخاطر نیتشان‌ مستوجب‌ ثواب‌ الهی‌اند انشاءالله‌. 🔹[محمدحسین فلاح زاده: قمه زنی به نظر حضرت آقا حرام است و باید از این کار پرهیز شود و فراتر از فتوا، ایشان تعبیرشان این بوده که این عزاداری نیست،بلکه تخریب عزاداری است. بنابراین همه مومنین و مقلدین سایر مراجع با کمال احترام به مراجع معظم تقلید، از این دستور باید تبعیت کنند] (سایت دفتر معظم له) 🔻آیت الله سید محمدصادق روحانی: 🔹تمام آنچه ذكر كرده‌ايد (لطمه زدن به صورت و قمه زنی) جايز و مستحسن است؛ مگر كاری كه موجب هلاكت شود. (سایت دفتر معظم له) 🔻آیت الله حسین مظاهری: 🔹حرام است؛ علاوه بر این، در این زمان وهن برای تشّیع است و همچنین هرچه نظیر قمه‌زنی است، مانند زنجیر تيغ‌دار. ضمن آنکه مراعات قوانین هر مملکتی، مخصوصاً قوانین جمهوری اسلامی، واجب است. (سایت دفتر معظم له) 🔻آیت الله سید موسی شبیری زنجانی: 🔹برگزاری مراسم عزای اهل بیت و حضرت سیدالشهداء علیه السلام از افضل قربات الی الله، و تعظیم شعائر الله است. مصادیق عزا نیز به خودی خود جایز است. البته چنانچه با در نظر گرفتن شرايط زمان، مكان و... عناويني همچون هتك به نوعی از عزاداري ها صادق باشد، این گونه امور جايز نخواهد بود. همچنین اگر قانونی در این زمینه وجود دارد رعایت آن بنا بر احتیاط، لازم است. (سایت دفتر معظم له) 🔻آیت الله جعفر سبحانی: 🔹جايز نيست. والله العالم. (سایت دفتر معظم له) 🔻آیت الله محمداسحاق فیاض: 🔹جایز است و ثواب نیز دارد، در صورتی که ضرر معتد به نداشته باشد. (سایت دفتر معظم له) 🔻آیت الله سیدمحمدتقی مدرسی: 🔹أية شعيرة من الشعائر الحسينية يُتوقَّع أن تكون فيها عظمة الاسلام وإحياء ذكر أبي عبد الله الحسين عليه السلام فهي مستحبة من هذه الجهة، شريطة أن لا يكون فيها ضرر بالغ بالنفس أو بسمعة الدين. (سایت دفتر معظم له) 🔻آیت الله حسین وحید خراسانی: 🔹(دفتر قم: صبح عاشورا بلامانع است) (دفتر مشهد: معظم له در اینباره اظهار نظر نفرموده اند) 🔻آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی: 🔹يحرم إذا كان موجباً لوهن المذهب أو تترتب عليه مفسدة أو مضرة محرمة أو منعه ولي أمر مسلمين. (سایت دفتر معظم له) 🔸نظر مراجع تقلید درباره قمه زنی- بخش دوم: https://eitaa.com/saraeer/118 @saraeer
📜نظر مراجع تقلید درباره قمه زنی- بخش دوم 🔸اختصاصی سرائر 🔻آیت الله ناصر مکارم شیرازی: 🔹به یقین کسانی که قمه می زنند از عاشقان و دلباختگان حضرت اباعبدالله (علیه السلام) هستند لکن این عمل در شرایط فعلی به مکتب اهل بیت(علیهم السلام) ضربه می زند و آثار سوء آن مشهود است، چه بهتر که خون خود را به مراکز انتقال خون هدیه کنند که باعث حیات مسلمانی می گردد «ومن احیاها فکانما احیی الناس جمیعا. (سایت دفتر معظم له) 🔻آیت الله یوسف صانعی: 🔹راجع به عزاداري سيدالشهدا حضرت اباعبدالله(عليه السلام) و هر نحو عزاداري كه افراط و هتك مقام شهادت و امامت در آن نباشد، و در مسير پيدايش راه پيروي از آن وجود مقدس باشد، جايز است; و حسب فرموده امام امت(قدس سره) عزاداري سنّتي، مانعي ندارد و نبايد راه هاي جديدي كه منشأ حرف و حديث است، انتخاب نمود كما اينكه اگر اعمال ذكر شده، به خاطر تحت تأثير موعظه و ذكر مصيبت باشد، نه از اول امر، قطعاً مانعي ندارد. (دفتر معظم له) 🔻آیت الله حسین نوری همدانی: 🔹معظم‌له قمه‌زنی و زدن زنجیر‌هایی که تیغ‌دار هستند و موجب پاره شدن بدن می‌گردد را باعث وهن مذهب دانسته‌اند (سایت دفتر معظم له) 🔻آیت الله بشیر نجفی: 🔹الموارد التي أشرت إليها (التطبير والضرب بالسلاسل والمشي على الجمر والزحف نحو القبر) من الشعائر بل من أبهاها، وأما إن كنت تريد أن ترضي أعداء الله وأعداء رسوله وأعداء أهل البيت فهم لا يرضون ما دمت في حظيرة مذهب أهل البيت، وهم كما يستنكرون ما ذكرت يستنكرون البكاء على أهل البيت(ع) ويستنكرون ولائك لهم ــ أي لأهل البيت ــ ويستنكرون زيارة قبور أهل البيت(ع) فعليك بالالتزام بالدين وبما جاء من أهل البيت(ع) والله الهادي.(سایت دفتر معظم له) 🔻آیت الله عبدالله جوادی آملی: 🔹چيزي‌ كه در شرايط كنوني‌، مايه وهن اسلام است، مانند قمه زدن و ...، جايز نيست. چيزي‌ كه مايه تعظيم شعاير است يا سبب هتك نيست، مانند زنجير زدن، جايز است. (سایت دفتر معظم له) 🔻آیت الله سیدصادق شیرازی: 🔹 هيچ چيز جاي قمه زدن روز عاشورا را نمي‌تواند بگيرد، لذا مؤمنان و محبان اهل بيت عليهم السلام سعي بر آن داشته باشند که روز عاشورا قمه بزنند. (سایت دفتر معظم له) 🔻آیت الله سیدمحمد علی علوی گرگانی: 🔹اگر باعث آمدن خون و سبب مجروحيّت شود، مشروعيّت ندارد. (سایت دفتر معظم له) 🔻آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی: 🔹اگر موجب وهن به مذهب حساب شود و یا ازجهات دیگری مفسده داشته باشد و یا موجب ضرر مهمی بربدن باشد جایز نیست. (دفتر معظم له) 🔻آیت الله سید علی سیستانی: 🔹معظم له درباره قمه زنی اظهار نظر نفرموده اند و فرموده اند به سایر مراجع رجوع کنید (دفتر معظم له) 🔸نظر مراجع تقلید درباره قمه زنی - بخش اول: https://eitaa.com/saraeer/117 @saraeer
📜علوم غربی در پاسخگویی به نیازهای جهان بی نتیجه بوده است/ کسانی که مردم را از حوزه ناامید می کنند انصاف داشته باشند و پویایی حوزه را مشاهده کنند 🔻محمدجواد فاضل لنکرانی در نشست معاونان پژوهشی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزه علمیه قم: 🔹به برکت انقلاب اسلامی امروز شاهد پیشرفت مراکز حوزوی هستیم. قبل از انقلاب اسلامی مراکز تخصصی حوزوی وجود نداشت، اما هم اکنون شاهد رشد روز افزون این مراکز هستیم. در مراکز تخصصی حوزوی مباحث ارزشمندی مطرح می شود که می تواند سرمنشأ پژوهش ها واقع شود. 🔹حوزه علمیه در حال حاضر بسیار پویا و بالنده است، کسانی که مردم را از حوزه ناامید می کنند و یا به دنبال ناامید کردن مردم از حوزه هستند، انصاف داشته باشند و این پویایی هایی که به برکت انقلاب در حوزه علمیه به وجود آمده را مشاهده کنند. 🔹یکی از شرایط بسیار مهم معاونت پژوهش مراکز تخصصی این است که مسؤولان و دانش پژوهان باید کار خود را باور داشته باشند و همچنین بدانند که دین جامع است، باید در حکومت حضور داشته باشد و نیازهای امروزی جهان را پاسخ بگوید. 🔹علوم غربی در پاسخگویی به نیازهای جهان بی نتیجه بوده است، ما معتقدیم به برکت قرآن کریم و عترت یک منبع و سرمایه سرشاری داریم که به وسیله آن می توان نیاز همه بشریت را پاسخ گفت، اما متأسفانه بسیار کم از آن استفاده شده و همچنین برای مردم نیز تبیین نشده است. 🔹هنوز نتوانسته ایم توحید را به خوبی در جامعه تبیین کنیم، علت بی انگیزگی طلاب در زمینه پژوهش این است که باوری در آن ها شکل نگرفته است که بررسی حکم خداوند بسیار مهم است؛ یک طلبه و استاد حوزه و هر کسی که می خواهد کار علمی کند، باید اهمیت کار خود را باور داشته باشد. 🔹بدیهی است که اگر طلاب اجتهاد و یا تفسیر را باور نداشته باشند، دیگر مجتهد و مفسر نخواهیم داشت. معاونان پژوهشی در مراکز تخصصی باید همواره به دنبال طرح مسائل جدید برای پژوهش باشند. مسؤولان حوزه به عوامل تقویت انگیزه طلاب در زمینه پژوهش دقت کنند، زیرا اگر به این مسائل پرداخته شود، دیگر مشکلات معیشتی و یا تعطیلات مانع کار پژوهشی طلاب نخواهد شد. @saraeer
🔺روزنامه فرهیختگان گزارشی از مدارس گران‌قیمت منتشر کرده که برخی از آنها به شخصیت‌های حوزوی منسوب است @saraeer
📜از واقعیت تا فضاسازی رسانه‌ای «مهاجرت به نجف» 🔻سایت مباحثات: 🔹 در روزهای اخیر استاد محترم حضرت آقای نائینی از مهاجرت دو تن از شخصیت‌های شناخته‌شده به حوزه علمیه نجف خبر داده است. نخستین مورد که انعکاس رسانه‌ای زیادی هم یافت حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی و دومین شخصیت نیز حاج شیخ محمد جواهری از نوادگان صاحب‌جواهر بود. 🔹 در این دو مطلب استاد نائینی بر «مهاجرت» این دو بزرگوار تأکید شده و نوشته شده است: «شادمانم که یکی از دو حوزه‌ٔ مهم شیعی در حال بازیابی مجد و عظمت خویش است»! 🔹 اما اگر با این دو بزرگوار به‌ویژه حاج شیخ محمد جواهری آشنایی داشته‌ باشیم باید گفت اساساً چیزی به نام «مهاجرت» درباره‌ٔ ایشان صادق نیست. 🔹 آقای حاج شیخ محمد جواهری متولد نجف و بزرگ‌‌شده‌ٔ این حوزه هستند و به جبر روزگار مانند صدها نفر دیگر به ایران مهاجرت کردند. ایشان پس از سقوط صدام بین حوزه‌ی نجف و قم تردد داشته‌اند. برادر بزرگ ایشان نیز به خاطر شرایط خاص عراق سال‌ها در ایران حضور داشتند که پس برطرف شدن محدودیت‌های دوران صدام به موطن خود بازگشتند. همینطور آیت‌الله شیخ باقر ایروانی و دیگر بزرگواران نجفی مقیم حوزه علمیه قم. حال چگونه می‌توان بازگشت ایشان به نجف ـ که طبق روال سال‌های گذشته بوده‌ است ـ را «مهاجرت» بنامیم؟ 🔹 حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی نیز در انتخابی تحسین‌برانگیز در راستای کسب علوم و معارف حوزوی و بهره‌مندی از اساتید بزرگوار نجف ماه‌های درسی را در این حوزه سپری خواهد کرد که این مورد هم در بین حوزویان امری بسیار طبیعی است. 🔹 به نظر می‌رسد انتقاد‌های استاد نائینی به سیاست‌های انتخاب استاد و کلاس‌های درسی در حوزه‌ی علمیه قم ایشان را وارد یک فضاسازی رسانه‌ای کرده‌است و تلاش می‌کنند از طریق انتشار خبرهای نادرست مهاجرت اساتید، انتقادها را وارد فاز پروپاگاندای رسانه‌ای کنند. 🔹 توصیه‌ی اینجانب ـ که جایگاه شاگردی استاد نائینی را دارم ـ آن است که انتقادها به سیاست‌های مرکز مدیریت ـ که در بسیاری موارد هم کاملاً درست است ـ را در همان مسیر منطقی و معقول پیگیری کنند و از اینگونه فضاسازی‌ها به شدت پرهیز نمایند. http://mobahesat.ir/16755 @saraeer
📜یکی از عبادت‌های صوفیان رقص است/ یکی از مشکلات ما کتاب مثنوی مولوی است/ یک نفر از صوفیان به جبهه نرفته است تا شهید شود 🔻آیت‌الله نوری همدانی در دیدار مسئولین همایش تصوف شاخصه ها و نقدها: 🔹امام خمینی (ره) و آیت الله شاه آبادی از عرفای بزرگ ما هستند، ولی صوفیان سعی کردند که خود را از عرفا معرفی کنند، صوفیان چهره سازی کردند و شخصیت‌های خود را با چهره بسیار درخشان نشان داده‌اند. 🔹به چه دلیل از حسن بصری، شقیق بلخی، معروف کرخی، بایزید بسطامی و جنید بغدادی با این عظمت یاد شده است؟ این چهره سازی به اندازه‌ای حیله گرانه بوده که برخی از بزرگان ما مانند مقدس اردبیلی را در شمار چهره‌های بزرگان خود قرار داده اند یا مثلا اویس قرنی را جزو بزرگان صوفیه ذکر کرده‌اند. 🔹تمام خصوصیاتی که ما برای ائمه خود قائل هستیم که ائمه (ع) طی الارض داشته و در جمادات و نباتات و حیوانات تسلط دارند را این‌ها در چهره سازی‌هایی که کرده اند، برای صوفیان بیان کرده و عظمتی که ما منحصر در اهل بیت می‌دانیم را برای بزرگان خود حراج کردند. 🔹بنده لازم دانستم که به سراغ کلمات آن‌ها بروم و در کتابی مانند تذکرة الاولیاء که از کتب معتبر صوفی است، کلماتی از صوفیان نقل می‌کنند که از روایات ما است و آن را سرقت کرده اند و آن را به نام خود جا زده اند. 🔹یکی دیگر از مشکلات ما کتاب مثنوی مولوی است مولوی یک صوفی سنی وحدت وجودی بوده و از طرفی هم این کتاب از لحاظ ذوق شعری در حد بالایی قرار دارد و صوفیه معتقدند در هر دوره یک قطب و مرشد وجود دارد و به جای ائمه علیهم السلام به اقطاب و مشایخ خودشان مراجعه می‌کنند. مولوی امامت را امامت نوعی می‌داند، اما ما شیعیان امامت را شخصی می‌دانیم که همان ۱۲ امامی است که اصل و نسب این بزرگواران مشخص است. 🔹یکی از کتاب‌های مهم ما حدیقه الشیعه مقدس اردبیلی است، این کتاب به جنگ صوفیه آمده است، زیرا در زمان صفویه تصوف را رونق می‌دادند و سلاطین صفویه فرزندان شاه صفی هستند که قبرش هم در اردبیل است بنا بر این صفویان به صوفیه علاقه داشتند و در آن زمان علمای بزرگ ما مانند مقدس اردبیلی سعی می‌کردند در برابر آنان بایستند. 🔹یکی از عبادت‌های صوفیان رقص است و در مساجد می‌رقصیدند وقتی دیدند که این اعمال در مسجد با واکنش مردم مواجه می‌شود خانقاه ساختند و برای خود مراسم خود را برگزار می‌کنند. 🔹یک نفر از صوفیان به جبهه نرفته است تا شهید شود، این همه روایات و آیاتی که در بحث جهاد است را کنار گذاشته اند و فقط نشسته و مثنوی می‌خوانند و سرشان را تکان می‌دهند و می‌رقصند و اسم خود را صوفی گذاشته اند. 🔹صوفیان انحرافات زیادی ایجاد کرده اند، من مطالب زیادی از لحاظ فقه و روایات در رد صوفیان نوشته ام، ولی بنا بر مصالحی آن را منتشر نکرده‌ام و این مطالب را در اختیار برگزارکنندگان این همایش می‌گذارم تا منتشر کنند. 🔹یکی دیگر از مشکلات را بزرگداشت شمس تبریزی است باید همه کتاب مولوی را مطالعه کرد. چهار تا شعر می‌خوانند و میگویند چقدر عالی گفته است، خوب این اشعار از نظر ذوقی خیلی خوب است، اما اگر این کتاب را تا آخر بخوانید متوجه می‌شوید که مولوی یک صوفی سنی است و لغزش‌های فراوانی دارد و مولوی حضرت ابوطالب علیه السلام را مشرک می‌داند. 🔸منبع: نامه های حوزوی @saraeer
🔺خط ابداعی محمدتقی مصباح یزدی در ایام مبارزه با رژیم شاه. این تصویر را طلبه ای به نام «جلالی» امروز در توئیتر منتشر کرد @saraeer
📜ماجرای یک خط ابداعی 🔻کانال تلگرامی پیام شهید: 🔹اخیرا تصویری توسط آقای جلالی، از نزدیکان آیت‌الله مصباح تحت عنوان خط ابداعی آیت‌الله مصباح در دوران مبارزه علیه رژیم پهلوی منتشر شد. این تصویر، برگی از یک دفترچه‌ است که اَشکالی شبیه حروف الفبا روی آن نوشته شده است. 🔹پس از انتشار این تصویر، افرادی از جریانهای مختلف در فضای مجازی زبان به طعنه و تمسخر گشودند که اینها جعلی است و دوستدارانشان برای آنکه خلاء عدم مبارزه آقای مصباح را پر کنند جعل و منتشر کرده‌اند و از این دست حرفها. اما ماجرای این دستخط چیست؟ 🔹همه مبارزین می‌دانند و در خاطراتشان هم گفته‌اند که آیت‌الله مصباح جزو حلقه 11نفره اولیه گروهی است که سال 42 تشکیل و بعدها به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مشهور می‌شوند. اساسنامه اولیه آن هم به دستخط آیت‌الله مصباح نوشته شده و پس از کشف آن در خانه آیت‌الله آذری قمی توسط ساواک، آیت‌الله مصباح طی چند روز دستخطش را کاملا عوض می‌کند. (رجوع کنید به خاطرات آیت‌الله مسعودی خمینی) 🔹یکی از ابتکارات آیت‌الله مصباح، همین ماجرای ابداع دستخط است. این مساله سالها قبل و بارها در خاطرات و سخنان افراد مختلف از جمله خود آیت‌الله مصباح نقل شده و مساله‌ی تازه مطرح‌ شده‌ای نیست. 🔹مرحوم هاشمی رفسنجانی در گفتگویی در سال 1379 که روی سایت مرکز اسنادش هم قابل دسترسی است در اینباره می‌گوید: «یازده نفر بودیم. آیت‌الله خامنه‌ای و برادرشان، من، آیات منتظری، مصباح، مشکینی، امینی، قدوسی، حائری تهرانی، ربانی شیرازی و آذری. اساسنامه داشتیم و زبانی هم آقای مصباح اختراع کرده بودند و تصمیمات و صورتجلسه‌ها را به صورت رمز می‌نوشتیم.» 🔹خود آیت‌الله مصباح نیز در مصاحبه با فصلنامه تاریخی یادآور (شماره پاییز و زمستان 87) که متن آن در سایت ایشان قابل دسترسی است می‌گوید: «بنده دبیر جلسه بودم و آقای هاشمی مسئول تبلیغات بودند. کسان دیگری‌ هم کم وبیش مسئولیت‌هائی داشتند. چـون پیـش‌بینی می‌شد که این تشکیلات لو برود، من خـطی را اخـتراع کـرده بـودم که نوشتن و خواندن آن آسـان بـود، ولی فقط خودم می‌توانستم بنویسم و بخوانم و صورت‌جلسه‌‌ها را با آن خط‌ می‌نوشتم.» 🔸لینک گفتگوی اکبر هاشمی رفسنجانی: yon.ir/J7MWs 🔸لینگ گفتگوی محمدتقی مصباح: yon.ir/NPSgV @saraeer