📜واکنش علوی بروجردی به شبهه سکولار بودن حوزه (1)
🔻سیدمحمدجواد علوی بروجردی در آغاز درس خارج فقه:
🔹بعضی از آقایان به حوزه اشکال کردهاند که حوزه سکولار است و حوزه چنین و چنان است؛ اما عزیزان بدانید که این عنوان سکولار و عناوینی از این دست که در بین ما وارد و مطرح شده است، معانی مختلف دارد و معنای جزمی ندارد که بیایند حوزه و روحانیت و دین و همه چیز را با آن بسنجند؛ مرادشان از این اصطلاح چیست؟ اگر مرادشان این است که حوزه به زندگی و مشکلات و وضعیت و دغدغههای مردم کاری ندارد که این به شهادت تاریخ حوزه دروغ است؛ اصلا تشیع یک مذهب سیاسی است و اصلا نمیتواند نسبت به مردم بیاعتنا باشد؛ آنکه به نظر این آقایان سکولار است حوزههای دیگران است که اطاعت از هر کسی را واجب میدانند؛ آنهایی که فقط برای حکومت ظالمین ایدئولوژی درست میکنند سکولار هستند نه حوزههای شیعه که مراجعش هر وقت در هر جریانی که پیش آمده وارد شدند و ملجأ و پناه مردم بودند؛ میرزای شیرزای را ببینید؛ آخوند خراسانی را ببینید؛ میرزای نائینی را ببینید؛ مگر نبوده که این بزرگان در همه امور وارد شدند؟
🔹اگر مرادشان از سکولار این است بحثهایی که در حوزه میشود به دردنخور است من خیلی از بعضی تعجب میکنم؛ گاهی از اوقات میخواهند به حوزه فحش بدهند میگویند آقایان علما در مسائل طهارت ماندهاند؛ ولی در همین طهارت، مسائل ما هنوز حلنشده باقی مانده است؛ در همین طهارت که از نظر این آقایان ساده و پیش پا افتاده است ما امروز مسائل حلنشده داریم؛ من مسائل بسیاری در طهارت به شما نشان میدهم که الان ابتلای عجیب و غریب مردم است و ما برای آن جواب درست و حسابی نداریم؛ بله ما بحث حکومت و بحث حدود داریم؛ اما شما به مشکلاتی هم که برای بحث کردن چنین موضوعاتی وجود دارد توجه داشته باشید؛ حوزه دین و حوزه علم مثل حوزه هنر باید آزاد باشد؛ یعنی چه آزاد باشد؟ یعنی اشخاص آزادانه بحث کنند و مبنا اختیار کنند و نظریهپردازی کنند و یقهشان را کسی نگیرد که چرا اینطور گفتی؟ نتیجه تحقیقات چرا این شد؟ تکامل علوم به آزادی است؛ علم آزاد تکامل پیدا میکند و از نتیجهاش میتوانید بهرهبرداری کنید؛ اما اگر گفتید این بحث را نکن؛ این بحث و آن بحث مصلحت نیست و این مبنا اختیار نشود؛ این نحوه که بحث نمیشود.
🔹شما هم نباید توقع داشته باشید که حوزه فقط طبق سلیقه شما بحث بکند و نظر بدهد؛ چنین چیزی در حوزه ممکن نیست؛ مثلا در همین اقامه حدود در زمان غیبت که آیا ما حدود را در زمان غیبت میتوانیم جاری کنیم یا نه؟ شما ببینید چقدر بحث شده است و اقوال را ببینید و پخته کنید؛ هیچ اشکالی ندارد افرادی اختیار کنند که اقامه حدود در زمان غیبت جایز نیست و فقط بر عهده امام علیهالسلام است؛ این آقا اینچنین اختیار کرد آن آقایی که مخالف است در مقابل اشکال بکند و جواب داده بشود؛ در اثر این اشکال و جوابهاست که علوم ترقی میکند؛ فخر رازی که به او امام المشککین میگویند از خودش خیلی مبنا ندارد ولی مدام اشکال میکند؛ البته اشکالات قوی دارد و مخصوصا در حوزه فلسفه اشکالات عمیقی میکند؛ خدا رحمت کند مرحوم شهید آقای مطهری استاد بزرگوار ما میفرمودند فخر رازی با همین تشکیکاتی که دارد حق بزرگی بر گردن فلسفه مطرح شده در دنیای اسلام دارد به حساب این که شبهاتش را بزرگان در مقام جواب بر آمدند و این باعث تکامل این علم شد؛ در فقه هم همینطور است.
🔸واکنش علوی بروجردی به شبهه سکولار بودن حوزه (2)
https://eitaa.com/saraeer/149
🔸واکنش علوی بروجردی به شبهه سکولار بودن حوزه (3)
https://eitaa.com/saraeer/150
@saraeer
📜واکنش علوی بروجردی به شبهه سکولار بودن حوزه (2)
🔻سیدمحمدجواد علوی بروجردی در آغاز درس خارج فقه:
🔹ما هم منجمد نیستیم بگوییم پنجاهودو کتاب از طهارت تا دیات بیشتر در فقه نداریم و دیگر کتابی لازم نیست؛ این کتابها بر اساس روایاتی که به ما رسیده است و بر اساس اطلاعاتی که مردم داشتند شکل گرفته است؛ شما بیایید کتاب جدید بیاورید؛ بحثهای جدید لازم داریم؛ در مسائل بانکها ما خیلی حرف زدیم؛ گاهی حرف میزنیم و از خود حوزه ما را نمیتابند؛ حرف را باید گوش کنید و در آن تامل کنید؛ این بساطی است که ما با بانکها بر سر مردم آوردیم و خودمان هم همگی اشکال میکنیم این بهرهها چیست که میگیرید؟ سود و جریمه چیست که میگیرید؟ اما اینها را چه کسی برای بانکها درست کرده است؟ ما خودمان به نام اسلامی کردن بانکها این بساط را درست کردیم؛ آیا قبلا بانکها اینجوری بوده است؟ ما به اسم اسلامی کردن نظریات بعضی از آقایان فقها را وارد کردیم؛ اما این اشتباه بوده است؛ شما اقتصاد را هم بخواهید تفسیر کنید بر اساس پیشدادهها و پیشذهنیتها آن را بحث نکنید و آزاد بگذارید؛ از طرفی هم به نظر شما اقتصاد اسلامی است ولی ما این حرف را میزنیم که ما اقتصاد اسلامی یا فلسفه اسلامی یا روانشناسی اسلامی نداریم؛ اینها علوم دیگری هستند؛ بله اسلام در مقایسه با این حقایق، مطالبی و ارشاداتی دارد که حرف ما این است این ارشادات را درست تبیین کنیم.
🔹حوزه باید ریشهای وارد شود و بحث کند؛ این که حوزه به همه مسائل بپردازد قطعا خواسته ما همین است؛ ما از خدا میخواهیم که درسها در همه زمینهها پختگی پیدا کند؛ اما بعضی فکر میکنند فقط در حوزه درس خارج اگر کسی مثلا کتاب قضا بگوید خیلی خوب و انقلابی است اما اگر کتاب حج یا صلاه بگوید ضد انقلاب است؛ توجه داشته باشید که درس خارج برای تربیت افراد به جهت استنباط احکام است؛ یعنی ما وارد میشویم طرق استنباط احکام را یاد میدهیم؛ یعنی چه یاد میدهیم؟ یعنی فرق نمیکند کتاب مورد بحث چه کتابی باشد؛ این آقای طلبه و فاضل این رویه و روش استنباط را طبق مذاق استاد میآموزد؛ این تازه خودش در ورطه تحقیق می افتد و میخواهد کار کند دیگر چه فرقی میکند آموزش در کتاب طهارت یا صلاه یا حج یا حدود و قضا باشد؛ آن قواعد اصولی که به کار برده میشود همان است؛ آن روشی که برای استظهار از روایات به کار برده میشود همان است.
🔹لذا اینگونه اشکال کردن عوامانه است؛ آقایان خیال میکنند اگر کل درسهای خارج مسائل مورد نظرشان را مطرح کنند، حوزه خیلی فوقالعاده میشود؛ اما اینطور نیست در درسهای خارج هرچه بحث بشود خوب است؛ درس خارج بحث استنباطی است و ما روش استنباط یاد میدهیم؛ معیار مرجعیت هم در استنباط است؛ ما در بحث اجتهاد و تقلید هم گفتیم معیار اعلمیت، اقواییت در استنباط است؛ حتی طبق این نظریه ما به تجزی در اجتهاد قائل نیستیم چون تجزی در اجتهاد معنا ندارد؛ این آقا یا قوه استنباط دارد یا ندارد؛ اگر قوه استنباط دارد در هر کتابی وارد بشود همین است؛ بله تجزیه در فعلیت اجتهاد است؛ کسی در کتاب حج کار کرده است و در مکاسب کار نکرده است؛ این فعلیت است اما تجزی در اجتهاد که قوه استنباط در این کتاب داشته باشد و در آن کتاب نداشته باشد اصل این حرف غلط است؛ اعلمیت هم به اقواییت در این استنباط است؛ هر کس استنباطش از دیگران اقوی باشد، اعلم میشود. حوزه این است.
🔸واکنش علوی بروجردی به شبهه سکولار بودن حوزه (1)
https://eitaa.com/saraeer/148
🔸واکنش علوی بروجردی به شبهه سکولار بودن حوزه (3)
https://eitaa.com/saraeer/150
@saraeer
📜واکنش علوی بروجردی به شبهه سکولار بودن حوزه (3)
🔻سیدمحمدجواد علوی بروجردی در آغاز درس خارج فقه:
🔹لذا درسهای خارج را تخطئه نکنید؛ حوزه قم را بعضیها به بیسوادی رمی نکنند؛ بله ما سر برنامهها و درسها و امتحانات اشکال داریم و به آقایان هم تذکر میدهیم و محترمانه هم میگوییم و آقایان هم دارند زحمت میکشند؛ اما حوزه قم الان بزرگترین حوزه علمیهی نه شیعه بلکه دنیای اسلام است؛ اینجا در قم اساتید بسیار قابل و فاضل و قوی هستند؛ ما میشناسیم و با خیلی از این آقایان همدوره بودیم و اساتید بزرگوار هستند؛ طلبههایی که واقعا از صمیم قلب با تمام محرومیتها دارند زحمت میکشند و با کمترین امکانات درس میخوانند؛ حق این ها را ضایع نکنیم؛ گاهی موسساتی هستند قوی دارند کار میکنند؛ نویسندگانی داریم با ابتکار و با شهامت دارند کار میکنند و مطلب مینویسند؛ حوزه قم امروز حوزه پویایی است؛ حوزه قم امروز سرمایهای برای شیعه است نه فقط سرمایه برای ایران و نه فقط سرمایه برای نظام؛ من بارها گفتم نظام جمهوری اسلامی ولید حوزه است و نمیتوانیم نسبت به آن بیتفاوت باشیم اما حوزه، حوزه شیعه است نه حوزه ایران؛ ما در هندوستان تنها به اندازه کل جمعیت ایران شیعه داریم؛ مگر میشود حوزه و مرجعیت فقط فکرش را به یک نقطه منحصر کند و از بقیه غافل بماند؟ ما چهارصد میلیون شیعه در دنیا داریم و حوزه برای مجموعه شیعه دارد کار میکند؛ حوزه دارد کار میکند که اگر فردا ندای اهل بیت در سراسر عالم یا سراسر دنیای اسلام طنینانداز شد جوابگوی همه مسائل باشد؛ فقه باید پویا و بهروز باشد؛ ما در موضوعشناسی مشکل داریم و باید این مشکلات را برطرف کنیم؛ ما اگر دینی داریم جاودانه که تا آخر دنیا میخواهیم بمانیم باید زندگی مردم را هم بتوانیم اداره کنیم.
🔹گاهی با نظراتی به اصطلاح بسیار تنگنظرانه اینجور نمیشود اداره کرد، بلکه باید پخته و با تدبیر کار بکنیم؛ بین فعلیت استنباط در درس و فعلیت آن در اجتهاد افراد فرق بگذاریم؛ شما در تمام طول تحصیلتان فقط چند کتاب فقهی میتوانید بخوانید اما بعد از آن احتیاج دارید به استنباط در پنجاه و دو کتاب موجود؛ مگر ما همه کتابها را بالفعل نزد اساتید خواندهایم؟ آن قوه استنباط باید حاصل بشود و طلبه خودش به این قوه در کار بیفتد و بر حسب ضرورتها که میبیند فعلیت داشته باشد؛ لذا این که تخطئه کنیم درسهای خارج را درست نیست؛ این را فقط حساب نکنید؛ بله مسائل فردی و مسائل اجتماعی هست اما در مسائل اجتماعی هم همانطور که عرض کردیم بهگونهای باشد که زمینه برای ورود حوزه و بحث اساتید باشد؛ نروند یقه استاد را بگیرند که آقا این بحث را دیگر نکن؛ اینجور نباشد؛ بحث آزاد باشد و بعد ما باید در فقه بر اساس روایات اهل بیت و منابعی که داریم تولید فکر و ایده و نظریهسازی بکنیم؛ به روایات ما آنجور که باید و شاید رسیدگی نشده است و ما پختگی لازم را نداریم؛ نمیگوییم اخباری باشیم اما این میراث فوقالعادهای است که ما داریم و دیگران از آن محروم هستند و باید از آن بهرهبرداری کنیم.
🔹امیدواریم این شهامت را داشته باشیم و در همه بحثها وارد بشویم و نظر بدهیم و دیگران هم اینقدر باشهامت باشند که تحمل این نظرات را داشته باشند و نظریه در مقابل نظریه است؛ شما هم نظریه در مقابل اعلام بکنید و این جور مقابله کنید نه با آبرو بردن و هوچیگری و داد و فریاد کردن و این در حوزهی ما حداقل جا بیفتد؛ اگر در حوزه ما جا افتاد در بقیه مملکت جا میافتد ان شاءالله.
🔸واکنش علوی بروجردی به شبهه سکولار بودن حوزه (1)
https://eitaa.com/saraeer/148
🔸واکنش علوی بروجردی به شبهه سکولار بودن حوزه (2)
https://eitaa.com/saraeer/149
@saraeer
📜تجمع ۲۵ مرداد ۹۷ فیضیه را چه کسی به سمع و نظر مراجع انقلابی قم رساند؟!
🔻کانال تلگرامی روزنه:
🔹بعد از تجمع اعتراضی مدرسه فیضیه تیم رسانه ای و حوزوی زاویه دار با جریان انقلابی که از قضا حامی دولت هم هست فعال شد و عملیات روانی شدیدی را رقم زد. فارغ از نقدهایی که به برخی سخنان سخنران محترم جلسه و محتوای متشابه برخی شعارها ممکن است وارد باشد٬ توجه به عملیات روانی پیچیده منتقدان جریان انقلابی بسیار عبرت آموز و قابل پی جویی است و بدین جهت بعد از گذشت یک ماه و نیم از واقعه٬ فرصت برای طرح برخی پرسش ها و نکات فراهم است.
🔹۱) عکس پلاکاردها که به طور موقت و محدود در فضای جلسه برافراشته شد توسط خبرگزاری شفقنا (مربوط به ابوالفضل فاتح) بازتاب گسترده یافت! ۲) برخی چهره های سیاسی بدسابقه مانند کرباسچی به میدان آمده و به انتقام کشی و موج سواری علیه حوزه پرداختند. ۳) جریان مرحوم هاشمی رفسنجانی که منتظر وقت بود٬ فرصت را برای ترویج و تایید دروغ پیشین و تهمت به نظام مناسب دید! حال آن که اگر قرار به محاکمه باشد٬ آنکه تهمت قتل هاشمی به نظام را مطرح کرده بود و نشر داده بود٬ احق به محاکمه است. و اینکه در مورد آقا سید احمد نیز برخی محافل سیاسی شخص آقای هاشمی را متهم کردند که نشان می دهد نمی توان این قبیل اتهامات را جدی گرفت!!
🔹4) دو تن از روحانیون برای تبیین جهت دار ماجرا به دیدار دو تن از مراجع عزیز انقلابی قم رفتند. یکی از سران نشست اساتید به دیدار با یک مرجع و یکی از مؤسسین مجمع محققین و مدرسین با مرجع عزیز دیگر دیدار کرد که حاصل گزارش های جهت دار آنان در بیانیه ها نمود یافت.
@saraeer
📜از جوسازیها خسته شده بودم
🔻محمدنقی لطفی، نماینده ولی فقیه در استان ایلام در گفتگو با خبرگزاری حوزه:
🔹بنده خیلی وقت است که به دنبال استعفا از سمت نمایندگی ولیفقیه در استان ایلام بودم زیرا حدود ۲ دهه است که در این سنگر و مسئولیت خطیر حضور داشتم و خسته شده بودم و بنده 6 ماه گذشته نیز درخواست استعفا از سمت نمایندگی ولیفقیه در استان ایلام دادم که مقام معظم رهبری قبول نکردند و واقعاً خسته شده بودم که علت برخی از آنها جوسازیهایی بود که علیه بنده در این مسئولیت مطرح کرده بودند که بنده از این سمت استعفا دادم تا مبادا در جهت حواشی و ایجاد جوسازیهایی علیه بنده، خدشهای به جایگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی وارد شود؛ نظیر آن مسئله ماشین که همه آن دروغی بود که در فضای مجازی درست کردند و بنده گفتم شاید لایق این تصدی نباشم و باید از این سمت کنارهگیری کنم.
@saraeer
📜مرز میان مکتب اهل بیت(ع) و فرقههای انحرافی روشن شود
🔻آیت الله صافی گلپایگانی در دیدار دست اندرکاران همایش ملی «تصوف؛ شاخصه ها و نقدها»:
🔹با کارهای علمی، جوانان و حتی برخی از اهل علم که گرفتار انحراف می شوند را روشن کنید، در پژوهش ها باید مبانی اسلام و ولایت اهل بیت(ع) به صورت دقیق و صحیح مطرح شود و انحراف این گروهها از اصول مکتب بیان گردد، زیرا این ها در مقابل ولایت اهل بیت(ع) هستند و آرای دیگران را به نام اسلام در مقابل مکتب اهل بیت(ع) قراردادهاند.
🔹این کار بسیار بزرگی است که شروع کردید و دیگران هم استفاده خواهند کرد، زیرا در زمان کنونی باید مرز میان مکتب اهل بیت(ع) و فرقههای انحرافی روشن شود تا دیگران به اشتباه نیفتند و شیعه خیلی بالاتر از مکاتبی است که در آن موارد انحرافی در قالب شعر و نثر و رقص به مردم القا می شود.
🔹در اوایل انقلاب هم ما درگیری هایی را با این ها داشته ایم و با فرقههای تصوف مبارزه می کردیم و امیدوارم با اهتمام شما مکتب اهل بیت(ع) روز به روز گسترش پیدا کند. الحمدلله این کاری که شروع کردید کار بسیار بزرگی است و تا حالا هم خیلی کوتاهی کردهایم و امیدوارم که موّفق و مؤیّد و منصور باشید.
@saraeer
📜از «شایان مصلح» تا «مولوی کوهی»/ نقدی بر تحریک احساسات فریقین
🔻حسین کاظمی در «اخوت» نوشت:
🔹اخیرا در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی دو اتفاق باعث داغ شدن تنور اختلاف و تفرقه بین شیعه و سنی شده است. آقای شایان مصلح در یک مجلس عمومی با خواندن اشعاری اظهار برائت از مقدسات اهل سنت کرده و احساسات آنها را به شدت جریحه دار نموده است و از طرفی آقای مولوی فضل الرحمن کوهی در شب عاشورا با شرکت در یک مجلس عروسی و سخنرانی در آن مجلس، به تحریک احساسات شیعیان دامن زده است.
🔹اختلافات در مسائل دینی و اعتقادی به خاطر حساسیت بسیار بالای مسأله، بعضا تبدیل به تنش و برخوردهای شدید و شکستن حرمتها از طرفین منازعه میشود. یعنی خشونت گفتاری در این حوزه میتواند منجر به خشونت رفتاری هم بشود. از این رو احترام گذاشتن به مقدسات و حفظ حرمت و نزدیک نشدن به خطوط قرمز یکدیگر، جهت "حفظ شیرازه اجتماع" امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
🔹وحدت و همدلی یک مسأله اجتماعی است و خواستگاه اصلی آن زندگی مسالمت آمیز و بدون تنش در کنار یکدیگر میباشد. حفظ اجتماع و تعامل با مخالف فکری و عقیدتی از مسلمات عقلی و توصیههای اکید دینی است و هیچ عقل سلیمی اختلاف و دودستگی را نمیپذیرد، کما اینکه در متون دینی هم از آن برحذر داشته اند.
🔹طرح مسائل اختلافی و حساسیتزا به بهانه اینکه مورد تایید فقهی و عقدیتی دسته ای قرار دارد، همان چیزی است که عملا تعایش و همزیستی مسالمت آمیز با مخالفین آن فقه و عقیده را بر هم زده و به حکم عقل و شرع بایستی از آن اجتناب شود.
🔹بنابراین همانطور که آقای شایان مصلح با اشعار و مواضع به قول خود برائتیاش، نباید به تحریک احساسات اهل سنت میپرداخت، جناب مولوی کوهی هم به خاطر احترام به غم و ناراحتی شیعیان در شب عاشورا، نباید در آن مجلس عروسی شرکت میکرد، حال چه در فقه این و اعتقاد آن جایز باشد یا نباشد!
🔹لازم است که شیعه و سنی مقدسات و حساسیت های یکدیگر را بصورت کامل بشناسند و از آنچه موجب تحریک حساسیتهای دیگری میشود اجتناب کنند و اگر شخصی آگاهانه و یا از روی جهل، به توهین و یا تحریک مخالف خود پرداخت، بنابر توصیههای دینی باید از روی خیرخواهی و بدون فحش و ناسزا مورد نقد قرار گیرد و چه خوب است که افراد هم مذهب فرد خاطی او را نقد و برحذر دارند، تا هم اثر گذاری بیشتری داشته باشد و هم خود این نقد باز تبدیل به مساله ای اختلافی نشود.
@saraeer
📜تشریح طرح هدایت علمی و تربیتی طلاب
🔻محمدرضا حامدی، سرپرست مدیریت سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم:
🔹طرح هدایت علمی، تربیتی از سال گذشته در دو پایگاه مرکز تخصصی فقه و اصول و پایگاه امام هادی(ع) با حدود 500 طلبه شروع به کارکرده که در سال جاری با توجه به کثرت متقاضی پایگاههای این طرح تا 30 پایگاه افزایشیافته است.
🔹طرح هدایت علمی، تربیتی با هدف حفظ سنتهای اصیل حوزه علمیه مانند انتخاب آزادانه دروس و اشراف اساتید نسبت به مشکلات علمی و تربیتی طلاب برنامهریزیشده است. در این طرح طلاب آزادانه درس خود را انتخاب میکنند و همچنین از طریق سامانه مشاور علمی و تربیتی خود را انتخاب میکنند و در هفته حداقل یک ساعت و سی دقیقه با مشاوران علمی و به همین میزان با مشاور تربیتی خود ارتباط دارند که البته این کف زمان مشاوره علمی و تربیتی است و بنا به درخواست طلاب و با صلاحدید گروه علمی و مدیر پایگاه این زمان تغییر و افزایش پیدا خواهد کرد.
🔹فضای عمومی دروس بهگونهای است که غالباً بعد از تبیین درس از سوی استاد، طلاب فرصت کمی جهت ارتباط با استاد در اختیاردارند و این طرح زمینه اشراف بیشتر اساتید با طلاب محترم را درزمینهٔ علمی و تربیتی فراهم میآورد. کارگاههای متعددی در این طرح پیشبینیشده است، (حدود 90عنوان) و برای طلابی که در این کارگاهها و برنامههای علمی و پژوهشی فعالیت داشته باشند، امتیازات آموزشی لحاظ خواهد شد. یکی از عمده مزیتهای رابطه طلاب با مشاوران علمی و تربیتی ارزیابی وضعیت تحصیلی و پیشرفت طلاب و توجه ویژه به مسائل تربیتی آنان است.
🔹در بخش تربیتی این طرح، طلاب محترم مشاوره ابتدایی را دریافت خواهند نمود و در صورت نیاز، به مرکز مشاوره حوزه جهت مشاورههای تخصصی ارجاع داده میشوند، البته طرح استعداد سنجی طلاب نیز یکی از برنامههای مدیریت سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم است که در کنار این طرح و جهت طلاب شرکتکننده در آن برای اولین بار در حوزه اجرا میشود. طرح هدایت علمی، تربیتی مبتنی بر فقه و اصول صرف نیست و طلاب میتوانند به نسبت علاقه و رشته انتخابی خود مشاور انتخاب کنند و در به تحصیلات خود ادامه دهند.
@saraeer
6.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان: خواسته ملت آن است کسانی که حرف های تفرقه افکنانه می زنند، چه شیعه باشند چه سنی، بازداشت و مجازات شوند
@saraeer
📜دیگر از حوزه چهرههای چند بعدی و صاحب نظریه خارج نمیشود
🔻مهدی سلیمانیه در گفتگو با ایرنا از تحولات حوزه در چهل اخیر گفته است:
🔹با تشکیل نظام سیاسی اسلامی بخشهایی از روحانیت (نه همه روحانیون) به مسندهای اجرایی و سیاسی راه پیدا کردند. آن بخش از روحانیون که وارد نهاد قدرت شدند، نهاد روحانیت را به سمت پذیرش نقشهای جدید سوق دادند، نقشهایی به صورت سنتی بر عهده روحانیت نبود.
🔹میبینیم بعد از انقلاب فقه در عمل و در ساحت قدرت وظیفه قانونگذاری و اجرای این قوانین را در همه حوزههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فردی را بر عهده میگیرد. به موازات اینکه فقه مبنای نظام سیاسی میشود، جریانی پا میگیرد که میخواهد نهاد حوزه علمیه را برای پذیرش نقشهای جدید از قانونگذاری تا اجرا و نظارت بر اجرا آماده کند.
🔹این فرایند تا همین امروز ادامه دارد و دورههای مختلفی داشتهاست. شکلگیری « شورای مدیریت حوزههای علمیه» در اولین سالهای بعد از انقلاب از اولین نهادسازیهایی است که در این مسیر اتفاق میافتد.
🔹تا پیش از این حوزههای علمیه مدیریت سنتی داشتند. تحت نظر یک مرجع تقلید مثل دوران استثنایی مرجعیت عام آیتالله بروجردی یا مراجع مختلف فعالیت میکردند و وجهه سازمانی نداشتند . اما وقتی می خواهیم برای حوزه سیاستگذاری کنیم نیاز به تمرکز قدرت داریم.
🔹اینجا است که نهاد شورای عالی مدیریت حوزههای علمیه به وجود می آید و کم کم قدرت اداره حوزه را از مراجع سنتی به سمت نهاد سیاسی و آن بخشی از روحانیت که وارد نهاد قدرت شدهاست، منتقل میکند. این اتفاق تبعات متنوعی دارد. اولین پیامد آن ایجاد تمرکزِ مبتنی بر خواست نهاد قدرت، در مدیریت حوزههای علمیه است.
🔹دومین تغییراساسی در نهاد حوزههای علمیه، وابستگی اقتصادی حوزه به بودجههای حاکمیتی است. مجموعه تغییرات گفتهشده حوزه های علمیه را روز به روز بیشتر از قبل به لحاظ مالی و اقتصادی به بودجههای حاکمیتی (دولتی و غیردولتی) وابسته میکند. این اتفاق نیز از منظر اقتصاد سیاسی حوزه تبعات بسیاری را به وجود می آورد.
🔹تغییر سوم که بیشتر جنبه فرهنگی و اجتماعی دارد، تغییر منزلت اجتماعی کنشگران حوزه علمیه است که تحت تاثیر تغییرات کلان اجتماعی اتفاق افتاده و شامل تمام سطوح حوزه از مرجعیت و فضلا و علما تا طلاب میشود. در ساحت اجتماعی حوزویان رقبای جدیدی پیدا کردهاند که پایگاه سنتی آنها را تهدید میکند.
🔹خود این موضوع پیامدهایی داشتهاست. از جمله شکلگیری تیپهای جدید «حجتالاسلام دکتر»، حضور نهادهای حوزوی در دانشگاه و تمایل به دانشگاهی شدن حوزویان و در برخی موارد کاهش روزافزون تمایل به تلبس در میان طلاب.
🔹تغییر چهارم که موضوع مهم و اثرگذاری است بروکراتیزه شدن حوزه علمیه است که خودش به تنهایی ابعاد متنوعی دارد. با توجه به اینکه در ساختار جدید سیاسی و دینی مقرر است حوزه علمیه نقش بدنه اجرایی و فکری قدرت سیاسی را بازی کند، به این منظور باید حوزه علمیه را پیشبینیپذیر و برنامهپذیر کرد.
🔹باید میزان ورودیها، کارشناسان هر حوزه، فارغ التحصیلان، تخصصهای مورد نیاز برای آموزش و ... از قبل مشخص شود. همه این موارد باعث میشود حوزه از حالت سنتی خود خارج شود و به «شبهدانشگاه» تبدیل شود.
🔹این تغییرات در ساختار و فرم به برخی از تغییرات محتوایی منجر میشود. از جمله اینکه خروجیهای حوزه از حکیم، فقیه و عالم به تکنسینهای متخصص در حوزههای تخصصی کوچک و محدود تبدیل میشود. به نظر میرسد دیگر از حوزه چهرههای چند بعدی و صاحب نظریه خارج نمیشود. حوزه در بهترین حالت تکنسین تولید میکند.
@saraeer