eitaa logo
سرائر | مجله دین و روحانیت
572 دنبال‌کننده
106 عکس
43 ویدیو
8 فایل
توجه: درج اخبار و مطالب به معنای تأیید محتوای آن از سوی سرائر نیست ارتباط با مدیر کانال (سیدیاسر تقوی): @t_sedyaser کانال شخصی مدیر: @sedyaser
مشاهده در ایتا
دانلود
📜درنگی در آئین‌های عزاداری با تکیه بر «پیاده روی اربعین» 🔻محمدامین شرف الدین در «مباحثات» نوشت: 🔹امروزه رسانه های رسمی و بسیاری از تریبونهای دینی چنان اهمیتی برای «پیاده روی اربعین» قائل شده اند که یکی از سخنرانان مذهبی در برنامه زنده تلویزیون آن را از عاشورا نیز مهم تر دانست و یکی از وعاظ مشهور آن را جزو مقدمات ظهور امام عصر(عج) و شرکت در «پیاده روی اربعین» را از نظر عقلی واجب دانست. 🔹در گذشته (که درباره تاریخ آن اختلاف است) برخی از علما و روحانیون رسمی داشتند که برای زیارت شبهای جمعه و یا روز اربعین از نجف با پای پیاده به سمت کربلا حرکت می کردند. رفته رفته مردم عادی نیز همانند علما برای زیارت روز اربعین از نجف تا کربلا پیاده حرکت کردند. عده ای مرحوم آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی (متوفی ۱۳۵۳ شمسی) را احیاگر و مروج اصلی این مساله می دانند. پس از سقوط صدام که شیعیان آزادی عمل بیشتری پیدا کردند، راهپیمایی اربعین بین آنان رواج بیشتری پیدا کرد و به صورت بسیار محدود ایرانی ها نیز آنان را همراهی می کردند. 🔹در منابع روایی شیعه روایاتی وجود دارد که در کنار حدود پانزده روز زیارتی مخصوص، یکی از ایام زیارتی حضرت سید الشهداء(ع) را روز اربعین دانسته است(ر.ک: وسائل الشیعه، ج۱۴، تتمه کتاب الحج، ص ۴۷۸). از سوی دیگر روایاتی نیز وجود دارد که نشان دهنده ثواب عظیم زیارت سید الشهداء(ع) با پای پیاده است(ر.ک: کامل الزایارات، ص ۱۳۲). اما برخلاف تصور عمومی، به طور خاص درباره «زیارت اربعین» با پای پیاده هیچ روایتی وارد نگردیده است. 🔹پس از بررسی سیر تطور این آیین، اولین سوالی که به ذهن خطور می کند این است که این آیین ها چه حکمی دارند؟ آیا همگی ذیل عنوان کلی شعائر جای می گیرند و به دستور قرآن باید آنها را تعظیم کرد؟ یا این موارد را می توان ذیل عنوان فقهی بدعت جای داد؟ ملاک و مناط تشخیص بدعت از شعائر چیست؟ 🔹قرار دادن تمام این اتفاقات در کنار هم، این سوال را به ذهن متبادر می کند که آیا اربعین دقیقا به همین میزانی که در هندسه شعائر توسط ائمه ما ترسیم گردیده وزن گرفته است؟ آیا این احتمال وجود ندارد که این میزان تبلیغ برای این آیین دچار افراط شود و پس از چندی موجب تفریط در تعظیم کلیه شعائر گردد؟ اگر بدانیم که افراط در بزرگداشت این آیین و افزودن به شاخ و برگهای آن موجب زدگی جامعه شود، آیا مستند به قاعده فقهی «حرمت تنفیر از دین» بر ما لازم نیست که در برابر افراط ها بایستیم؟ تمام اینها سوالاتی است که نیاز به پاسخ های دقیق دارند و این یادداشت صرفا طرح بحثی بود برای آغاز پژوهش های دیگر و به هیچ عنوان ادعایی مبنی بر یافتن پاسخ این پرسشها در این یادداشت مختصر وجود ندارد. @saraeer
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺علی داوری، استاد دانشگاه و فعال فضای مجازی در روز برگزاری بازی فینال لینگ قهرمانان آسیا، فیلمی از همراهی خود با فرزندش هنگام بازی با پلی استیشن منتشر کرد و برای تیم پرسپولیس آرزوی موفقیت کرد @saraeer
13.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺کانال عبدالکریم سروش منتشر کرد: 🔹سروش از مواجهه خود با فقه در ابتدای پیروزی انقلاب و کارکرد آن در جامعه دینی می گوید ⚠️این فیلم صرفا جهت اطلاع شما در «سرائر» منتشر شده است @saraeer
10.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺علیرضا پناهیان: اگر عالم دینی از همه مسائل سخن بگوید اما از پول درآوردن حرفی نزد دین مردم را تحریف کرده است/ خراب شود مسجدی که مومنینش به هم اعتماد نکنند @saraeer
📜رئیس جمهور آمریکا حق ندارد ارباب تمام کشورها باشد/ دولت با مسأله حضور زنان در ورزشگاه سر مردم را بند نکند 🔻آیت الله مکارم شیرازی در درس خارج فقه: 🔹اگر فکر می کنیم در این دنیا مسئله حقوق بشر حاکم بوده و شورای امنیت و سازمان ملل در آن دخیل هستند، گرفتار اشتباه خواهیم شد. دنیایی که در آن زندگی می کنیم دنیایی است که دیکتاتوری وحشیانه بر آن حاکم است و برخی از کشورها به دنبال سلطه بر دیگران هستند. 🔹کشورهای دنیا نباید این ذلت را بپذیرند که دیگران از آن طرف دنیا بتواند بر تمام منافع آنان حکومت کنند؛ باید دست به دست هم داده و جلوی آن بایستند. رئیس جمهور آمریکا حق ندارد ارباب تمام کشورها باشد، کشورها نباید بپذیرند که دنیا ارباب و قیم داشته و همه برده او باشند و خوشبختانه اخیرا متوجه شده و در حال مخالفت با این برنامه هستند. 🔹در زمان جاهلیت عرب نیز به قراردادها احترام گذاشته می شد؛ اما امروز برخی از کشورها هر موقع دلشان خواست، از قراردادها خارج می شوند. دولت و ملت ما باید بدانند که در چنین دنیایی حضور داشته و باید بدانیم با چه کسانی قصد مذاکره داریم؛ یک مشت مطالب نامربوط، غلط و بی معنی همچون رفتن سپاه پاسداران، نداشتن موشک، خروج از سوریه و ... را پیش می کشند تا به اهداف خود برسند. 🔹باید بدانیم در چنین دنیایی باید قوی بود و در مقابل زورگو، زورمند شد تا بتوان با آنان مقابله کرد؛ ان شاءالله دولت هم بیشتر به فکر مردم بوده و با مسئله حضور زنان در ورزشگاه سر مردم را با این مطالب بند نکنند و به واقعیت ها فکر کنند. @saraeer
📜زائران اربعین می توانند در رفع ظلمی که به مردم یمن می شود موثر باشند 🔻آیت الله نوری همدانی در درس خارج فقه: 🔹خواسته مردم در این زیارت ها[ی اربعین]، مبارزه با ظلم و اشاعه فرهنگ عاشورایی است، فرهنگ عاشورا به نحوی مردم را تربیت کرده که به دنبال نابودی ظلم هستند؛ اما متأسفانه این مطلب به صورت کامل عملی نشده است؛ باید تمام مسلمانان این خواسته خود را که رفع ظلم است، به درستی مطرح کنند، یقینا اثرگذار خواهد بود. 🔹امروز میلیون ها انسان در یمن گرسنه بوده و در حال مرگ هستند؛ اگر این 20 میلیون نفر شرکت کننده در راهپیمایی اربعین از مجامع بزرگ ملی و بین المللی بخواهند که جلوی این ظلم ها در یمن، فلسطین و ... را بگیرند، تأثیر خود را خواهد گذاشت. 🔹اسلام به دنبال آن است که به فرهنگ عاشورا اهمیت بیشتری داده شود؛ مردم باید از سازمان های بین المللی بخواهند تا فکری برای مظلومین کنند و خواسته و وظیفه ما باید بیشتر از این باشد؛ ان شاءالله مسلمانان قدس را در اختیار گرفته و صهیونیست ها را ریشه کن نمایند. @saraeer
📜قوای علمی حوزه های علمیه در خطر است 🔻محمدمهدی شب زنده دار، عضو فقهای شورای نگهبان در جلسه درس اخلاق خود: 🔹انسان باید این حالت را در خود ایجاد کند که جلوی مسائل مزاحم برای طی طریق مسیر الهی را بگیرد، برای یک فاضلی که می تواند به مقامات عالی برسد ممکن است پیشنهادات مضر بسیاری شود که باید مراقبت کند و به مسیر مهم الهی خود ادامه دهد. 🔹قوای علمی حوزه در خطر است، ما در حوزه رجال علمی قوی در همه زمینه های فقه، اصول، تفسیر، علوم عقلی و موارد دیگر می خواهیم، امروز با توجه به آنچه که جهان از حوزه های علمیه توقع دارد وظیفه حوزویان بسیار سنگین شده است. 🔹علم چیزی نیست که مثلا انسان کپسولی را استفاده کند و عالم شود، صاحب نظر و عمیق شدن حداقل 25 سال کار می خواهد، امام راحل فرمود مشایخ ما 60 سال کار کردند اما در نهایت علی الاحوط می گویند و فتوا نمی دهند اما گاهی دیده می شود که با 5 سال کار کردن "انا رجل" می گویند. @saraeer
📜تجلیل حسن روحانی از آیت الله شبیری زنجانی 🔻حسن روحانی در جلسه هیأت دولت: 🔹زنجان معادن بسیار خوب و مردم بسیار شریفی دارد. همه مردم ایران به خاندان رسالت و به ابا عبدالله الحسین(ع) علاقمند هستند. برخی از استان‌ها در زمینه ابراز این علاقمندی در روزهای خاص خیلی نمونه هستند. زنجان یکی از این استانها است. عشقی که زنجانی ها به خاندان رسالت، به ابی عبدالله الحسین(ع) به قمر بنی هاشم(ع) دارند، ستودنی است و علمای بزرگی هم از زنجان برخاسته اند که یکی از ایشان مرجع بزرگوار آیت‌الله شبیری زنجانی هستند. 🔹آیت الله شبیری زنجانی یکی از مراجع بزرگ کشور و یکی از مدرسین بسیار عالی‌مقام حوزه های علمیه هستند. این چهره بسیار اثرگذار در حوزه علمیه، همواره یکی از اساتید بسیار سطح بالای حوزه و معروف بود و الان هم معروف است. ایشان در علم رجال یک تخصص خاص و ویژه‌ای دارد و واقعاً سرآمد است. در فقه، اصول و در سایر امور هم سرآمد هستند. الحمدالله این افتخار را هم این استان بزرگ در حوزه علمیه دارد. @saraeer
حوزه انقلابی .mp3
2.21M
🔺توضیحات سیدمحمدمهدی میرباقری درباره «حوزه انقلابی»: حوزه انقلابی حوزه ای است که آموزش و پژوهش و تبلیغ آن در مقیاس «حکومت» است نه «فرد» 🔸منبع: کانال فقه و انقلاب @saraeer
📜استفتای تلفنی سرائر از دفاتر مراجع تقلید درباره مجالس «عیدالزهرا» 🔸اختصاصی سرائر 🔻نظر آیت الله خامنه ای: 🔹هر جلسه ای که تشکیل و شرکت در آن موجب اختلاف شود اشکال دارد (پاسخ تلفنی دفتر معظم له در قم) 🔻نظر آیت الله سیدصادق شیرازی: 🔹اگر مجالس در مرآی اهل سنت نباشد اشکالی ندارد اما اگر علنی باشد به این معنا که سبب خطر برای مومن و مسلمان شود جایز نیست. (پاسخ تلفنی دفتر معظم له در قم) 🔻نظر آیت الله صافی گلپایگانی: 🔹مجالسی که موجب گناه و معصیت و وهن نظام و اختلاف نباشد، اگر به صورت خصوصی طوری که هم مسائل به کودکان تفهیم شود و موجب سوء استفاده دشمن قرار نگیرد باشد اشکالی ندارد (پاسخ تلفنی دفتر معظم له در قم) 🔻نظر آیت الله وحید خراسانی: 🔹چیزی در این خصوص [از معظم له] نشنیده ایم (پاسخ تلفنی دفتر معظم له در قم و مشهد) 🔹این مجالس را کسی به صورت علنی اجازه نمی دهد. معنا ندارد وقتی در این زمانه که این کارها باعث می شود خون شیعیان ریخته شود و مشکلاتی به وجود آید [این مجالس برگزار شود]. (پاسخ تلفنی دفتر معظم له در اصفهان) 🔻نظر آیت الله مکارم شیرازی: 🔹مجالس عیدالزهرایی که امروزه در بعضی جاها مرسوم است که همراه با بعضی خلاف شرع ها و کارهایی که موجب دشمنی بین مذاهب و توهین و لعن و اسم بردن از اشخاص است، حضور در این مجالس شرعا حرام است و فرقی بین خصوصی و عمومی بودن آن نیست (پاسخ تلفنی دفتر معظم له در قم) 🔻نظر آیت الله نوری همدانی: 🔹به طور کلی لعن و توهین علنی به مقدسات اهل سنت جایز نیست. اگر مراسم خصوصی باشد و هیچ عکس و فیلم و صوتی از آن منتشر نشود اشکالی ندارد. البته معظم له به طور کلی شرکت در چنین مراسمی را توصیه نمی کنند. (پاسخ تلفنی دفتر معظم له در قم) 🔻نظر آیت الله سیدمحمود شاهرودی: 🔹اگر صرفا مجلس مدح اهل بیت (ع) باشد و در آن اهانتی نکنند اشکالی ندارد. اما اگر لعن و بی احترامی و اهانت در آن صورت بگیرد جایز نیست (پاسخ تلفنی دفتر معظم له در قم) 🔻نظر آیت الله جوادی آملی: 🔹اگر مجلس، جنبه تولی داشته باشد و یا تبرایی که به طور کلی مطرح شود اشکالی ندارد اما اگر از اشخاص اسم برده شود به طوری که امنیت شیعیان را در سایر بلاد اسلامی به مخاطره اندازد جایز نیست (پاسخ تلفنی دفتر معظم له در قم) 🔻آیت الله سبحانی: 🔹از آقا چیزی در خصوص این مطلب نشنیده ایم (پاسخ تلفنی دفتر معظم له در قم) 🔻نظر آیت الله صانعی: 🔹این مجالس و محافل جز اینکه باعث اختلاف افکنی و بهم خوردن اوضاع و احوال جامعه شود چیزی ندارد و فرقی میان مجالس عمومی و خصوصی نیست (پاسخ تلفنی دفتر معظم له در قم) 🔻نظر آیت الله شبیری زنجانی: 🔹اگر علنی نباشد اشکالی ندارد (پاسخ تلفنی دفتر معظم له در قم) 🔻نظر آیت الله مظاهری: 🔹جایز نیست. چه خصوصی باشد چه عمومی (پاسخ تلفنی دفتر معظم له در قم) 🔻نظر آیت الله علوی گرگانی: 🔹اگر موجب وهن نباشد اشکالی ندارد اما اگر موجب وهن و بهم خوردن وحدت شود جایز نیست (پاسخ تلفنی دفتر معظم له در قم) 🔻نظر آیت الله سیستانی: 🔹اگر چنانچه آشکارا نباشد و گناه و معصیت در آن صورت نگیرد اشکالی ندارد اما علنی نباید باشد چرا که به شیعیان و مسلمانان ضربه می خورد و جان شیعیان در برخی مناطق به خطر می افتد (پاسخ تلفنی دفتر معظم له در مشهد) 🔹آقا چیزی در این باره نگفته اند. (پاسخ تلفنی دفتر معظم له در قم) 🔸صوت مکالمات سرائر موجود است @saraeer
📜مراجع و پرسش دیگرستیز «عمرکشان» 🔻مهدی سلیمانیه در کانال تلگرامی خود نوشت: 🔹کانال اینترنتی سرائر، در یک سری تماس تلفنی و در نزدیکی برگزاری مراسم مشهور به «عمرکشون» یا «عیدالزهرا»، از «دفتر» چهارده نفر از مراجع تقلید شیعه، در مورد [جواز شرعی برگزاری] عیدالزهراء پرسیده‌اند. از پاسخ‌هایی که این کانال منتشرکرده، مشخص می‌شود که: 🔹[دفتر] چهار نفر از مراجع تقلید با این مراسم مخالفت کرده‌اند (آیت‌الله خامنه‌ای، مکارم شیرازی، صانعی و مظاهری)[دفتر] هشت نفر از مراجع یا این مراسم را جائز شمرده‌اند یا مخالفت با برگزاری آن را نه به دلیل قبح ذاتی و غیراخلاقی بودن آن، که به دلیل تبعات و خطراتی که برای شیعیان در سایر کشورها و جوامعی که موفعیت اقلیتی دارند، مشروط کرده‌اند. دفتر یکی از مراجع تقلید هم پاسخی به این پرسش نداده‌است [آیت‌الله سبحانی] 🔹اگر صحت این پرسش و پاسخ را بپذیریم و اگر این پاسخ «دفتر» مراجع فوق را، پاسخ خود مراجع تقلید مذکور در نظر بگیریم، آن‌گاه نتایج زیر را شاید بتوان از این پرسش و پاسخ گرفت: 🔹از منظر اجتماعی، این مراسم، ملاک مناسبی برای سنجش میزان «هویت‌گرایی دیگرستیز مذهبی» در نهاد رسمی مذهبی تشیع است. مخالفت تنها چهار مرجع تقلید به صورت مطلق با این مناسک هویتی توهین‌آمیز از چهارده مرجع مورد پرسش، نشاندهنده عمق شکاف مذهبی با اهل سنت در نهاد رسمی تشیع است. در اقلیت بودن مراجع مخالف این مناسک دیگرستیزانه، نشانه‌ای از شدت این هویت‌گرایی مخرب است. 🔹باید به این نکته توجه داشت که چنین مناسکی معمولاً مخاطبی از دین عامه تشیع دارد و شدت آن در لایه‌های اجتماعی دارای دینداری عامیانه که لزوماً از مراجع تقلید در تمامی مناسک مذهبی‌شان تبعیت نمی‌کنند، شدیدتر است. حال وقتی اکثریت مراجع تقلید، به صورت مطلق با چنین شعائری مخالفت نشان نمی‌دهند، می‌توان پتانسیل این شکاف مذهبی جدی را در برخی لایه‌های زیرین اجتماعی حدس زد. 🔹پرسش اخلاقی از فقه و فقها در این‌جا ضرورت می‌یابد: اخلاق، در ساحت اجتماعی، خود را در نوع مواجهه با «دیگری» نشان می‌دهد. وگرنه تعامل مثبت و رواداری و احترام با «خودی»، موقعیت تعریف اخلاق نیست. «اخلاق» شیعی در مواجهه با دیگری اهل سنت و اخلاق اسلامی در مواجهه با دیگری غیرمسلمان است که مطرح می‌شود. بدون تردید، مناسک عمرکشان یا عیدالزهرا با ملاک‌های اخلاقی قابل جمع نیست و سراسر توهین نسبت به دیگری مذهبی اهل سنت است. در اینجاست که باید از فقها، از نسبت «اخلاق» و فقه مورد نظرشان پرسید. 🔹اما فارغ از این گزاره‌ها و پرسش‌ها، همانطور که پیش از این در متن «حفره اجتماعی تقریب» نوشته‌ام، به نظر می‌رسد که کلام و فقه و نهاد مذهب تشیع در شکل غالبش، حداقل در زمانه‌ی حاضر، توانایی و انعطاف و اراده‌ی لازم برای تقریب با دیگری مذهبی خود را ندارد. آن‌چه از این نهاد و این حوزه شنیده می‌شود، یا صدای طبل تفرقه و دیگرستیزی آشکار است یا زمزمه‌ی آرام آن و یا شمارشی در سکوت برای کوبیدن بر طبل دیگرستیزی. نهاد سیاست در هر دو سوی اهل سنت و تشیع، در ایران و عربستان، در یمن و بحرین و سوریه و مصر و مالزی هم بر این آتش می‌دمد. در چنین شرایطی، نیاز است که راهی دیگر برای نزدیک‌کردن قلب‌های این دیگری‌های مذهبی به یکدیگر جست. 🔹در خلاء این اراده‌ی شفابخش در نهاد مذهب، نقش هنرمندان، ورزشکاران، روشنفکران، اساتید دانشگاه، فعالان اقتصادی، ادیبان و روزنامه‌نگاران پررنگ می‌شود: جایی که «محمد صلاح» فوتبالیست مصری سنی، «مصطفی عقاد» کارگردان، «ام کلثوم» خواننده، «محمود درویش» کاریکاتوریست، در قلب‌های ایرانیان شیعه با دریبل زدن‌ها، سکانس اذان گفتن بلال، تحریرهای زیبای آوازی و کاریکاتورهای آزادیخواهانه جا باز می‌کنند. اینجاست که قلب‌های شیعه و سنی با یک ریتم می‌تپند و شکاف‌های خون، به جوی‌های محبت بدل می‌شوند. 🔹این رسالت زمانه‌ی ماست؛ چه فقه و فقهای شیعه و علمای اهل سنت به مسوولیت اخلاقی زمانه‌شان آگاه شوند و چه در این آتش بنیان‌کن بدمند. چقدر جای موسی صدرها و شیخ شلتوت ها و محمدتقی قمی ها وسیدجمال ها در حوزه و الازهر خالی است. @saraeer
📜آستان قدس رضوی، یک مراسم و چند سوال! 🔻کانال «پیام شهید» در واکنش به خبر برگزاری همایش «شناخت الگوی جوان امروز، گرامیداشت حضرت آیت الله قاضی» در مشهد توسط آستان قدس رضوی، نوشت: 🔹اول: چندصد سال است فضای حوزوی و روحانیت برخی شهرها به طور سنتی موافق فلسفه و عرفان یا مخالف آن است. قم و اصفهان فلسفی و عرفانی مشرب و مشهد و نجف مخالف آن بوده‌اند. هردو فضا هم علمای شهیر و نامداری داشته‌اند که منشأ خدمات بزرگی به دین و مذهب بوده‌اند. 🔹دوم: اصلا بیایید به درست و غلطش کار نداشته باشیم. عقل را بگذاریم وسط و قضاوت کنیم: با وجود این نکته مهم، برگزاری گرامیداشت مرحوم آیت‌الله سیدعلی قاضی توسط "آستان قدس رضوی" در مشهد که از پایگاه‌های تاریخی مخالفت حوزه با عرفان و فلسفه است را چطور باید تحلیل کنیم؟ یا مثلا تصور کنید یک گروه یا مؤسسه‌ در قم که پایگاه موافقان عرفان و فلسفه است برای مرحوم میرزا مهدی اصفهانی از بزرگان مکتب مقابل مراسم بگیرند. آیا در هر دو حالت، این کار را نمی‌توان یک "اشتباه حساسیت‌زا " نامید؟ و آیا جریان غالب حوزوی و روحانیت در آن شهر و جغرافیای حوزوی حق ندارد گلایه کند؟ قطعا پاسخ، مثبت است. 🔹سوم: این اقدام حساسیت برانگیز آن هم با اسم "آستان قدس رضوی" منتسب به نظام سیاسی حاکم، کجای منظومه فکری و سیره عملی امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای جا دارد؟ آیا از سیره امام خمینی که پس از انقلاب تفسیر سوره حمدش را به خاطر گلایه‌های علمای انقلابی ولی منتقد مشرب عرفانی اش در مشهد تعطیل کرد، برگزاری چنین مراسمی در می‌آید؟ یا از سیره رهبری در حسن تعامل با فاز و فضای حوزه خراسان و رعایت حساسیت‌ها برای عدم فعال شدن این شکافها به برگزاری چنین مراسمی میرسیم؟ قطعا پاسخ منفی است. 🔹چهارم: بگذریم از اینکه اساسا ماموریت‌ها و اولویت‌های "آستان قدس رضوی" چه نسبتی با چنین برنامه‌ای دارد، بگذریم از اینکه اساسا شخصیتی چون مرحوم قاضی چه نسبتی با مفهوم "جوان مومن انقلابی" ترسیم شده توسط رهبر انقلاب دارد، اما آیا آقای رئیسی و تصمیمسازان اطراف ایشان واقعا متوجه این حساسیت‌ها و آسیب‌های تشدید آن نیستند؟ ای کاش این برنامه معلول غفلت مسئولین امر از این ظرائف باشد، نه معلول نگاه افراطی و غلط برخی جریان‌های انقلابی که از امام خمینی و رهبر انقلاب، انقلابی تر هستند و با احساس تکلیف غلط، کمر به ریشه‌کن کردن جریان غیرفلسفی بسته‌اند. 🔹 آقای رئیسی عزیز! بهتر نیست اگر دغدغه تکریم و زنده کردن یاد و نام علما را داریم، مثل آستانهای مقدس علوی و حسینی، از این گسل‌های اعتقادی و اقدامات حساسیت‌زا فاصله بگیریم و علمای بزرگی چون شیخ طوسی، شیخ حر عاملی، آیت‌الله میرزا جوادآقا تهرانی، آیت‌الله شیخ مجتبی قزوینی _از اساتید آیت‌الله خامنه‌ای که از قضا مشرب غیر فلسفی داشتند و تعاریف عجیب شاگرد از استادشان در سایتشان موجود است_ و امثالهم را معرفی کنیم؟ @saraeer