eitaa logo
سرای محله:
105 دنبال‌کننده
40 عکس
28 ویدیو
1 فایل
جهت ارتباط: @sajadi_pardisan ـــــــــــــــــــــــ 🌎 با لمس لینک زیر ،حتما به کانال بپیوندید: @sarayemahalle eitaa.com/sarayemahalle
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مدیریت در اسلام
10.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️بیانات مرحوم شهید سلیمانی در خصوص مدیریت محله‌محور و مسجدمحور در همایش روز جهانی مسجد ۱۳۹۶ @madineyefazele
(بسم الله الرحمن الرحیم) سلام عرض میکنم خدمت تمامی سروران در گذشته محله‌های شهری هویت خاص خود را داشتند و روابط شکل سنتی و چهره به چهره داشت. نه تنها همسایه‌ها یکدیگر را می‌شناختند و از حال هم خبر داشتند بلکه در یک محل نیز افراد با یکدیگر آشنا بودند و با هم تعامل داشتند. زمانی که هنوز خبری از پاساژها و مال‌های بزرگ نبود افراد نیازهای روزمره خود رادر محل زندگی خود تامین می‌کردند و تقریبا همه بقال، نانوا و آرایشگر محله خود را می‌شناختند. در واقع ساختار خانه‌ها و اماکن عمومی به گونه‌ای بود که خود به خود مردم در تعامل عمیق با یکدیگر بودند. برخورد چهره به چهره و چانه زدن‌ها با کاسبان و فروشندگان حس همدلی و هویت یابی و تعلق به محله را در شهروندان بیشتر می‌کرد. علاوه بر این نقش محوری مساجد، صندوق‌های قرض الحسنه محلی، برخورداری از مشاوره‌های معتمدان و ریش سفیدان محله در حل و فصل مشکلات و مسائل مبتلابه محله در حوزه‌های مختلف و همیاری اهالی برای رسیدگی به مسائل نیازمندان و جوانان و ... همه و همه نمودهایی از مشارکت عمیق و همدلانه اهالی محل با یکدیگر برای بهبود زندگی و مدیریت محله بود.  به گفته کارشناسان در چنین فضایی میزان آسیب‌ها و انحراف‌های اجتماعی نیز به حداقل می‌رسید و امنیت اجتماعی در سایه نظارت گروهی تامین می‌شد. اهالی محله در گذشته در مدیریت، آبادانی، پاکسازی و ایجاد امنیت و نگهبانی از محله مشارکت داشتند و در تمام مسائل مربوط به محله، نقش مردم حائز اهمیت بود.اما امروزه شرایط زندگی تغییر کرده است. با سبک زندگی مدرن و رشد فردگرایی و نیز تغییر در ساختار معماری مسکونی و معابر و امکانات شهری در محلات مختلف، امکان آشنایی‌ها محدود شده حتی همسایه‌ها در داخل یک واحد مسکونی آپارتمانی گاه با یکدیگر بیگانه‌اند و کمتر همدیگر را می‌بینند و حداقل تعامل را با هم دارند. به اصطلاح همسایه از همسایه خبر ندارد. این عدم تعامل مانع شناخت و درک هم محلی‌ها از مسائل، نیازمندی‌ها و توانمندی‌های یکدیگر است و هویت یابی اجتماعی افراد به درستی تحقق نمی‌یابد.    سروران گرامی، یکی از مهم‌ترین بسترهای تقویت و ترویج مشارکت و مسوولیت‌پذیری شهروندان در حوزه محله‌های شهری، سرای محله است. سرای محله‌ها در چارچوب نظریه مدیریت اسلامی با استفاده از امکانات فیزیکی و کارشناسی محلی در جهت مدیریت محله گرایی فعالیت می‌کنند.هدف از راه‌اندازی این کانال با نام سرای محله مشارکت شهروندان در امور مربوط به‌ خودشان و در نهایت واگذاری تصمیم‌گیری‌های محله به‌خود آنها است. این نکته‌ از اهداف اصلی شروع به کار سرای محله است این سراها توسط مساجد محله ،امام محله و هیات‌های مدیره‌ای اداره می‌شوند که اعضای آن اعضای شورای امنا محله ،محله یار، صلح یار و نخبگان کارگروه‌های تخصصی محلی هستند. وظیفه آنها نیز برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری،مشاوره و نظارت بر امور محله.. می‌توان گفت مساجد فعال محله مهم‌ترین رکن ساختار اجتماعی محلات هستند و توانمندسازی مردم و افزایش مشارکت آنها از طریق سراهای محله در جهت احیا و برجسته‌سازی هویت و جایگاه محله‌ای مورد تاکید است. در مجموع هدف از راه‌اندازی سرای محله را می‌توان اینگونه برشمرد: افزایش مشارکت مردمی در اداره محله از طریق به کارگیری توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مادی و معنوی شهروندان، استفاده از امکانات محلات، افزایش اعتماد و ارتباط متقابل بین نهادهای اداری و ساکنین محلات، تلاش در جهت احیای و برجسته‌سازی هویت و جایگاه اصلی مساجد محله، افزایش همکاری مشترک شهروندان و اماکن اداری و مذهبی در انجام فعالیت‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و رفاهی از مهم‌ترین اهداف تأسیس کانال سرای محله بوده است.    سرای محله می‌تواند با انسجام و اتحاد شما سروران گرامی و اطلاع‌رسانی از برنامه‌ها، فعالیت‌ها، خدمات و تسهیلات و تشویق اهالی به همکاری و مشارکت در آنها، همکاری و مشارکت مستمر و موثر در برنامه‌های آموزشی متناسب با نیاز اهالی محل، برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی و سخنرانی و... در حوزه پیشگیری از جرایم و ارایه راهکارهای افزایش امنیت در سطح محله مطلوب از دیدگاه نظم، رشد، انگيزش و معنویت فعالیت کنند. ان شاالله ادامه دارد با تشکر فراوان سجادی @sarayemahalle
دیدار با جناب آقای مومنی مدیر محترم مجتمع کمیا خدا قوّت به ایشان و تمامی ساکنین محترم ــــــــــــــــــــــ 🌎 با لمس لینک زیر ،حتما به کانال بپیوندید: @sarayemahalle
دیدار محله ای با جناب آقای ملک محمدی ‌ مدیر محترم مجتمع بهار خدا قوّت به ایشان و تمامی ساکنین محترم این مجتمع @sarayemahalle
هدایت شده از سرای محله:
سلام علیکم احتراما ان شاالله در آینده نزدیک صندوق قرض الحسنه خانم فاطمه زهرا سلام الله دایر می‌شود صندوق قرض الحسنه مسجد نمونه‌ای از اقتصاد اسلامی سروران گرامی بررسی سیر تاریخی صندوق‌های قرض الحسنه مساجد از ابتدای تشکیل آنها تا به امروز و خدماتی که این صندوق‌ها به مردم اعطا کرده اند.  مساجد در ایامی نه چندان دور مرکز اصلی فعالیت‌ها و کنش‌های اجتماعی مردم محله بوده‌اند و حتی این مکان شریف در طول تاریخ در مقاطعی کار دادگاه‌ها، مدارس و مراکز اطلاع رسانی را برعهده داشته است. اما جالب است بدانید مساجد در کمتر از 50 سال پیش یکی از فعال‌ترین بخش‌های اقتصادی جامعه نیز بوده و حتی اولین صندوق قرض الحسنه در ایران در سال 47 به اسم صندوق جاوید و زیر نظر مسجد لرزاده احداث شده است. این صندوق قرض الحسنه برای کمک به نیازمندان و به همت امام جماعت مسجد لرزاده مرحوم علامه فلسفی دایر شده بود و تا به حال در حال فعالیت است و به افراد واجد شرایط خدمات ارائه می‌کند.   هدف از تشکیل صندوق های قرض الحسنه مساجد چه بوده است؟ تشکیل صندوق های قرض الحسنه مساجد دلایل متعددی داشته است که 4 هدف اصلی همواره در کنار هویت صندوق های قرض الحسنه بیان شده است. ابتدا اینکه در این صندوق ها دیگر خبری از ربا نیست و جریمه هزینه دیرکرد ـ که هم اکنون توسط بانک ها گرفته می شود و مراجع عظام تقلید نیز بارها از آن انتقاد کرده اند و به حرام بودن آن حکم داده‌اند ـ حذف شده است. البته ناگفته نماند صندوق های قرض الحسنه مساجد مختار به دریافت 4 درصد کارمزد از تسهیلات گیرندگان خودشان هستند.  هدف دوم تشکیل این صندوق ها را می توان عمل به ایات قران و احیای سنت الهی و نبوی قرض الحسنه دانست و هدف سوم تشویق و ترغیب عوامل خیر و هدف چهارم که در اکثر موارد بهانه اصلی تشکیل چنین مسائلی می شود برآورده کردن نیاز های فقرا و اقشار کم درامد است. با کم رنگ‌شدن نقش مساجد در کنش‌های اجتماعی صندوق‌های قرض الحسنه نیز در حال کم رنگ تر شدن هستند. در حال حاضر صندوق‌های قرض الحسنه موجود با رویکرد حمایت از اقشار اسیب پذیر و اعتبار بخشی به خانواده های مسجدی فعالیت می کنند حتی در بیشتر موارد این صندوق ها بانی اصلی تدارک جهیزیه جوانان و یا خرید مایحتاج مصرفی افراد نیازمند هستند. جذب خانواده ها به مساجد و حضور فعّال آن‌ها در فرهنگ اسلامی، قرض دادن و برطرف کردن نیازهای مؤمنان، کار پسندیده‌ای است. مساجد با تأسیس صندوق‌های قرض الحسنه مى‏‌توانند جهت ارائه فرصت‏‌هاى شغلى به جوانان و بیکاران محل، اعطاى وام به افراد نیازمند، رسیدگى به وضعیت افراد ورشکسته در محل، سرمایه گذارى در زمینه‏‌هاى گوناگون جهت حل معضل اقتصادى مردم وغیره زمینه‏‌هاى جذب خانواده‏‌ها را به مسجدها فراهم نمایند. با پند و اندرز امام مساجد و متولیان فرهنگی در مورد این سنت با ارزش، خیزش ملّی و جریان‌های فقرزدایی در جامعه افزایش می‌یابد و بسیاری از خانواده‌ها به حضور فعّال در مساجد ترغیب می‌شوند. بدین ترتیب یک صندوق «قرض الحسنه فاطمه‌ زهرا سلام الله علیها » ایجاد خواهد شد که ضمن رفع مشکلات اقتصاد خانواده، مهر و محبت را در آنها شکوفاتر می‌سازد. کارکرد مذهبی و الزام دینی صندوق های قرض‌الحسنه  الزام مذهبی و دینی، شاخص ترین کارکرد صندوق های قرض الحسنه مساجد در سرای محله است. اصلی ترین علّت تأسیس صندوق های قرض الحسنه، انگیزه مذهبی و دینی آنها است. این سنّت با ارزش بین مسلمانان به عنوان نوعی عبادت تلقّی و به قصد اجر اخروی انجام می‌شود. جلوه های زیبای قرض‌الحسنه در قرآن و در منابع روایی اسلام زیاد است که به برخی از آنها به عنوان نمونه اشاره خواهد شد: در قرآن کریم در کنار اصطلاح قرض الحسنه مفاهیم ارزشمندی مانند دو یا چند برابر بودن پاداش آن، برگشت چند برابر به قرض دهنده، فراخی روزی، قرض دادن یا وام دادن به خدا و... آمده است؛ مثلاً: «مَنْ ذَا الَّذی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاًحَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ أَضْعافاً کَثیرَةً وَ اللَّهُ یَقْبِضُ وَ یَبْصُطُ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُون». یعنی، کیست که به خدا قرض نیکو دهد که خدا آن را برای وی چندین برابر کند و خدا روزی بندگان را محدود و گسترده می سازد و به سوی او باز می گردید. پیامبر(ص) فرمودند: «وَ مَـنْ اَقْرَضَ اَخاهُ الْمُـؤْمِنَ بِـکُلِّ دِرْهَمٍ اَقْرَضَهُ وَزْنَ جَبَلِ اُحُدٍ وَ جَـبَلَ رِضْـوانٍ وَ طُورِ سَیْـناءَ حَسَنـاتٍ. فَاِنْ رَفَقَ بِهِ فِـی طَلَبِهِ یَعْبَـرُبِهِ عَلَی الصِّراطِ کَالْبَرْقِ الْخـاطِفِ الّـلامِعِ بِغِیْـرِ حِسابٍ وَ لاعَذابٍ». یعنی، هر کس به برادر مؤمنش قرض دهد، به ازای هر درهم، به وزن کوههای احد، رضوی و طور سینا، حسنات در ترازوی اعمالش نهاده میشود و اگر پس از فرا رسیدن مهلت با او مدارا کند، از پل صراط بدون رسیدگی به حساب، چون برق سریع و درخشنده میگذرد و هیچ عذابی نمی بیند. @sarayemahalle
تصادف وسیله نقلیه‌ با چند عابر پیاده خانم در بلوار سلمان فارسی پردیسان متاسفانه بخاطر عدم‌ روشنایی کافی و دید کم در تقاطع شاهد این حوادث بودیم شفای عاجل برايشان آرزومندیم @sarayemahalle
هدایت شده از مدیریت در اسلام
▪️ بخشی از بیانات مرحوم آیت الله مصباح یزدی در خصوص الگوی جامع اتحاد امامت و امارت @madineyefazele
در آستانه سال نو اعطای بن خرید البسه برای خانواده های محترم به مبلغ یک میلیون تومان افرادی که می شناسید معرفی فرمائيد اطلاعات کامل در آینده خدمت تان عرض می شود ــــــــــــــــــــــ 🌎 با لمس لینک زیر ، به کانال بپیوندید: @sarayemahalle eitaa.com/sarayemahalle
(بسم الله الرحمن الرحیم) محله های شهری در گذشته بستر شکل گیری مراکزی در دل خود به عنوان مکان هایی واجد هویت و معنا بوده که از توانایی بالایی برای برقراری تعامل بین انسان با محیط و انسان با انسان برخوردار بودند. حال آن که امروزه به تبعیت از الگوی شهرسازی غربی و نیز به کارگیری گونه های فاقد معنا در ایجاد محله ها منجر به نادیده گیری هویت و هم چنین کنار گذاشتن اصول مکان سازی شده است. حس هم زیستی، حس محله ای به عنوان یکی از مهم ترین متغیرهای کیفی محیط ها و محله های شهری, ارتباطی بین انسان و مکان است و باعث دادن شخصیت و هویت به محله می شود, توجه به این مفهوم در محلات مسکونی جدید بدون سابقه تاریخی معطوف به فراهم آوردن کیفیات متعددی هم چون هویت, سرزندگی, خاطره انگیزی, ایجاد حس تعلق, دل بستگی مکانی و غیره است. امروزه توجه نکردن به ایجاد فضاهایی برای مردم در عرصه های عمومی محله های جدید که واجد حس مکان و پیوند با گذشته باشد, موجب بی هویتی, کاهش حس تعلق ساکنان به محل سکونت و پایین بودن میزان تعاملات اجتماعی و به دنبال آن انواع آسیب های اجتماعی گردیده است. بررسی مفهوم حس مکان در مراکز محله های تاریخی و معاصر و شناسایی عوامل موثر بر ایجاد و ارتقای آن در این محیط ها است. ان شاالله ادامه دارد.. @sarayemahalle