eitaa logo
یادداشت های فلسفی
2.3هزار دنبال‌کننده
42 عکس
20 ویدیو
52 فایل
آنچه در این کانال خواهید خواند فهم های بنده از مطالب فلسفی است. گاهی تفاوت هایی با فهم های متداول دارد. لینک ارتباط با ادمین‌ها: @Mahdisarbakhshi @Mohammadsarbakhshi
مشاهده در ایتا
دانلود
🕋 | امام باقر ﴿؏﴾: 🔰 إِنَّمَا يُدَاقُّ اَللَّهُ اَلْعِبَادَ فِي اَلْحِسَابِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ عَلَى قَدْرِ مَا آتَاهُمْ مِنَ اَلْعُقُولِ فِي اَلدُّنْيَا. ♻️ خدا در روز قيامت نسبت به حساب بندگان خود، به اندازه عقلى كه به آنها داده حسابرسى مى‌كند. 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
عنه عليه السلام : نَحنُ أهلَ البَيتِ لا يُقاسُ بِنا أحَدٌ ، فينا نَزَلَ القرُآنُ ، وفينا مَعدِنُ الرِّسالَةِ [ عيون أخبار الرضا عليه السلام : 2 / 66 / 297 عن حسن بن عبد اللّه التميمي عن أبيه عن الإمام الرضا عليه السلام ، كشف الغمّة : 1 / 40 إلى قوله «بنا أحد» . ] . امام على عليه السلام : ما اهل بيتى هستيم كه هيچ كس با ما سنجيده نمى شود، قرآن در ميان ما نازل شده است و خاستگاه رسالت در ميان ماست. @sarbakhshi
۱۷۲۶- ۵ الكافي، ۲/ ۴۵/ ۳/ ۱ محمد عن ابن عيسى عن محمد بن سنان عن ابن مسكان عن سدير قال قال لي أبو جعفر ع إن المؤمنين على منازل منهم على واحدة و منهم على اثنين و منهم على ثلاث و منهم على أربع و منهم على خمس و منهم على ست و منهم على سبع فلو ذهبت تحمل على صاحب الواحدة ثنتين لم يقو و على صاحب الثنتين ثلاثا لم يقو- و على صاحب الثلاث أربعا لم يقو و على صاحب الأربع خمسا لم يقو و على صاحب الخمس ستا لم يقو و على صاحب الست سبعا لم يقو و على هذه الدرجات. ظرفیت آدمیان متفاوت است؛ مومنان نیز چنین اند. نباید بیش از ظرفیت کسی، از او انتظار داشت. کاش بفهمند و بفهمیم. @sarbakhshi
حسین انصاریان: متاسفانه رسانه‌های کشور در دعوت از کارشناسان دینی و روحانیون، خوب و شایسته عمل نمی‌کنند شیخ حسین انصاریان، استاد حوزه علمیه: 🔹برخی افراد که به عنوان کارشناس مذهبی در رسانه‌ها حاضر می‌شوند از بنیه علمی و دینی بالایی برخوردار نیستند. 🔹گاهی سخنانی مطرح می شود که نه تنها با آموزه های فقهی و دینی منطبق نبوده بلکه به اعتقادات دینی مردم لطمه وارد کرده و بهانه ای را برای حمله به دین در اختیار دشمنان قرار می‌دهد. 🔹به عنوان نمونه چندی پیش موضوع تقابل دین و اخلاق مطرح گردید که اساسا این گزاره با ذات و جوهره پروردگار و اسلام علوی در تضاد است و سنخیتی ندارد./ جماران ✅ @Khabar_Fouri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سالیانی در محضر پروفسور لگن هاوزن بودیم و بسیار آموختیم. اما آن چه در زندگی استاد بسیار شاخص و شگفت است، نحوه گرویدن ایشان به اسلام است. 🔻ایشان اعتقادی به دین نداشته و دوستی ایرانی به ایشان نهج البلاغه را هدیه می دهد و ایشان جذب و عاشق گفتار امیرالمومنین می شود و از همین جا به سوی اسلام و نهایتا تشیع گرایش پیدا می نماید. 🔹 تعبیر ایشان جالب است : دیدم علی علیه السلام از خدا سخن می گوید و اگر او خداپرست است، پس باید خدایی باشد؛ زیرا این شخصیت جز حق نمی تواند بگوید. 🔹 عید غدیر بر همگان مبارک. 🆔@mjafari_ir
✍️ابوالفضل ساجدي 🌹 آثار عجيب درك حقيقت غدير 🔸امام صادق (ع): وَاللّه ِ لَو عَرَفَ النّاسُ فَضْلَ هذَا الْيَوْمِ بِحَقيقَتِهِ لَصافَحَتْهُمُ الْمَلائِكَةُ فِى كُلِّ يَوْمٍ عَشْرَ مَرّاتٍ... وَ مَا اَعْطَى اللّه ُ لِمَنْ عَرَفَهُ ما لايُحْصى بِعَدَدٍ. (مصباح التهجد ص 738) 🔸يعني: "به خدا قسم اگر مردم فضيلت واقعى «روز غدير» را مى شناختند، فرشتگان روزى ده بار با آنان مصافحه مى كردند و بخششهاى خدا به كسى كه آن روز را شناخته، قابل شمارش نيست." 🔸درك حقيقت اين عيد آنقدر به مقامات معنوي انسان مي افزايد كه مي تواند او را به مقام مصافحه فرشتگان برساند. منظور از مصافحه، بالا رفتن مقام انسان تا جايي است كه بتواند با موجودات عالم ملكوت ارتباط برقرار كند. 🔸قران كريم، مومنان حقيقي را داراي چنين مقامي مي داند كه برخي در دنيا و آخرت و بعضي فقط در آخرت نصيبشان مي شود، چنانچه در مورد آخرت مي فرمايد: ﴿وَ الْمَلائِکَةُ یَدْخُلُونَ عَلَیْهِمْ مِنْ کُلِّ بابٍ ٭ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ ۚ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ 🔸يعني: "فرشتگان از هر درى (براى تبريك و تهنيت) بر آنان وارد مى‌شوند و ميگويند: بخاطر استقامتى كه كرديد، بر شما درود باد. پس چه نيكوست سراى آخرت." 🌹درک حقیقت غدیر، مستلزم پیوند همه جانبه با امیر مومنان (ع)، و سبک زندگی علوی در خانواده و اجتماع است. 🔰@Sajedi_ir
سبک زندگی علوی در خانواده و اجتماع، نه سبک زندگی من درآوردی این و آن که به زور حقنه شود. باید سیره اهل بیت علیهم السلام را از خودشان آموخت، و نه از گمراهان.
در این کانال روایاتی را که ویژگی خاصی در آنها یافته ام منتشر میکنم تا کانال یادداشت های فلسفی، همچنان مختص بحث های فلسفی باقی بماند. شاید نکته ای نیز در توضیح روایت منتشر شده اضافه کردم. دوستانی که مایل به خواندن حکمت های معصومانه اند، وارد شوند 👇👇👇 روایات برگزیده بنده ناچیز https://eitaa.com/hekamemasomaneh
پرسش و پاسخی درباره حقیقت تعریف در مورد تعریف میگوییم که تصدیق نیست، بلکه صرفا توضیح حدود یک مفهوم ماهوی است. زیرا تصدیق جایی است که بخواهیم در مورد واقعیت قضاوت و ادعایی داشته باشیم. اما در تعریف نسبت به واقعیت خارجی آن مفهوم ماهوی قضاوتی نداریم. از طرفی در‌مورد «واقعیت» میگوییم که هرچیزی است که گزاره در موردش ادعا و قضاوت دارد. چه در درون ما باشد (مثل اینکه مفهوم انسان کلی است) چه در بیرون ما. چه مفروض باشد چه محقق. چه فرضش محال باشد چه ممکن. پس گزاره «مفهوم انسان کلی است» هم یک تصدیق است و دارد از واقعیت متناسب با خودش حکایت میکند. اشکال: خوب «تعریف» نیز دارد در‌ مورد واقعیتی در درون ما گزارش می‌دهد. چرا نمیگویید که تعریف نیز یک نوع تصدیق است؟ پاسخ از آنجا که تصور تصدیق نیست، وقتی بخواهیم آن را از حالت مجهول درآورده به صورت معلوم درآوریم (تعریف همین است)، نتیجه ی حاصل هم باید تصور باشد، نه تصدیق. از طرفی ما این کار را در قالب تصدیق انجام می‌دهیم. برای همین است که مشکل پیدا میشود. برای حل مشکل کافی است توجه کنیم که بین عمل تعریف کردن و ماحصل تعریف فرق است. به عبارت دیگر محتوای تعریف که یک تصور است و مساوی است با معرَّف، فرق دارد با قالبی (قضیه ای) که این محتوا در آن ارائه میشود؛ یعنی ما ناگزیر هستیم محتوا را داخل قالب یک قضیه ریخته و آن را تصدیق کنیم، اما منظورمان تصوری است که در قالب قضیه به مخاطب ارائه داده میشود. اگر بخواهم در یک مثال این مطلب را توضیح دهم، باید بگویم: وقتی میخواهیم انسان را (فرض میکنیم که تصوری است مجهول) تعریف کنیم، می‌گوییم: انسان همان حیوان ناطق است. این جمله قالب قضیه را دارد و ما محتوای آن را تصدیق کرده ایم. مخاطب نیز با همین تصدیق مواجه شده است، منتها تعریف انسان، محتوایی است که درون این تصدیق است، بدون نسبت و حکم؛ یعنی چیزی که مساوی با انسان است، عبارت است از: حیوان ناطق بودن. به این ترتیب، تعریف انسان که یک تصور اجمالی است، میشود یک تصور تفصیلی. در عین حال، این تعریف در قالب یک تصدیق ارائه شده است. پس به طور خلاصه، باید بین معرَّف که یک تصور تفصیلی است با قالبی که معرف را در آن قرار داده ایم، فرق گذاشت و این چنین، مشکل حل میشود. @sarbakhshi
باسمه تعالی با عرض سلام و احترام خدمت سروران عزيز کتاب ؟ با ويراست جديد، در ۲۱۰ صفحه منتشر شد. در اين ويراست، کتاب کاملاً شکل آموزشی پيدا کرده و در ده درس تنظيم شده است. ابتدای هر درس، اهداف آموزشی درس بيان شده و در انتهای آن خلاصه‌ی مطالب و نيز پرسش‌های ناظر به درس اضافه گرديده است. هم‌چنين منابع مشخصی براي مطالعه‌ی بيشتر مطالب، معرفی شده است. در انتهای کتاب نيز، نمايه‌های لازم اضافه گرديده تا خوانندگان عزيز راحت‌تر بتوانند به مطالب کتاب دسترسی داشته باشند. اين کتاب مناسب کسانی است که اولين بار میخواهند با فلسفه آشنا شوند. اساتيدی که قصد دارند منبعی ساده و دقيق، برای درس آموزش فلسفه معرفی کنند، میتوانند اين کتاب را در نظر داشته باشند. عزيزاني که طالب تهيه کتابند، میتوانند با ادمين کانال، به آيدي @Mahdisarbakhshi تماس بگيرند. سروران گرامي مي‌توانند کتاب فلسفه اخلاق را هم در کنار فلسفه چيست سفارش دهند. ؟ @sarbakhshi
عزیزانی که کتابفروشی دارند یا امکان پخش کتاب ها رو دارند میتونند با آیدی زیر ارتباط بگیرند و کتاب رو با تخفیف ویژه دریافت و تو شهر خودشون ارائه بدهند. @Mahdisarbakhshi
ISRA_Volume 15_Issue 1_Pages 109-145.pdf
491K
مقاله معرفت‌شناسی، دانشی درجه یک منتشر شد. نویسندگان: محمد سربخشی دکتر احمد سعیدی https://hikmat.isramags.ir/article_175983.html @sarbakhshi