eitaa logo
انتی صهیونیست
88 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
203 ویدیو
98 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆👆👆😂😂 قطع شاهرگ نفتی آل سعود را در این انیمیشن زیبا ببینید(نسخه موبایلی) در این انیمیشن منطقه نفتی غوار، برج المملکه ریاض، پایگاه الخلید و سپر دفاع موشکی موسوم به صلح در عربستان با موشک های انصارالله یمن نابود میشود... 🔴 جهت دانلود باکیفیتHD به kosar3d.com مراجعه کنید🔴 کانال گروه انیمیشن فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) : @kosar_3d —---
🔶 هفت شخص که خود را مسخره کرده اند. قال الإمامُ الرِّضا عليه السلام: سَبعَةُ أشياءَ بِغَيرِ سَبعةِ أشياءَ مِن الاسْتِهْزاءِ: مَنِ اسْتَغْفَرَ بلِسانِهِ و لَم يَنْدَمْ بقَلبِهِ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ، و مَن سَألَ اللّه َ التَّوفيقَ و لَم يَجْتَهِدْ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ ، و مَنِ اسْتَحْزَمَ و لَم يَحْذَرْ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ، و مَن سألَ اللّه َ الجَنّةَ و لَم يَصْبِرْ على الشَّدائدِ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ ، و مَن تَعَوّذَ باللّه ِ مِن النّارِ و لَم يَتْرُكْ شَهَواتِ الدُّنيا فقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ، وَ مَنْ ذَکَرَ الموت وَ لَمْ یستعد له فَقَدِ اسْتَهَزَأَ بِنَفْسِه، و مَن ذَكَرَ اللّه َ و لَم يَسْتَبِقْ إلى لِقائهِ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ. امام علی ‌بن ‌موسی ‌الرضا عليه ‌السلام فرمودند: هفت چيز است كه بدون هفت چيز ديگر مسخره آميز است: 1. كسى كه به زبان خود استغفار كند اما در دلش [از گناه] پشيمان نباشد خودش را مسخره كرده است. 2. كسى كه از خدا بهشت بخواهد امّا در برابر سختي‌ها شكيبا نباشد خودش را مسخره کرده است. 3. كسى كه خواهان موفقيت باشد امّا نكوشد خودش را مسخره کرده است. 4. كسى كه جوياى دور انديشى باشد امّا احتياط نورزد خودش را مسخره كرده است. 5. كسى كه از آتش دوزخ به خدا پناه برد امّا خواهش هاى دنيايى را رها نكند خودش را مسخره کرده است. 6. کسی که به یاد مرگ افتد و خود را مهیای آن نسازد خودش را مسخره کرده است. 7. و كسى كه خدا را ياد كند ولى براى ديدار او نشتابد خودش را مسخره کرده است. منبع حدیث: «بحارالأنوار، جلد 11، صفحه356.
«بعد از حماسه عاشورا، مردان قبیله بنی اسد - هنگامی که خواستند جسد مطهر حضرت سیدالشهداء علیه السلام را دفن کنند - بر دوش آن حضرت، اثر زخمی یافتند که کاملا از جراحتهای جنگی متفاوت بود; زخم کهنه ای بود که هیچ شباهتی به زخمهای روز عاشورا نداشت . از امام سجاد علیه السلام در این مورد سؤال کردند . آن حضرت در پاسخ فرمود: «هذا مما ینقل الجراب علی ظهره الی منازل الارامل والیتامی;(1)این زخم بر اثر حمل کیسه های غذا و به دوش کشیدن هیزم به خانه های بیوه زنان و یتیمان است .» شهریاری که به شب برقع پوش می کشد بار گدایان بر دوش ناشناسی که به تاریکی شب می برد نان یتیمان عرب  مناقب آل ابی طالب.  ج 4، ص 66; 1 @sarbaze110 به گزارش اویس، شیخ حبیب علی الجفری عالم اهل سنت یمنی با منتشر کردن تصویری از کتب آموزش عقیدتی داعش اعلام کرد عقیده داعش برداشت شده از تفکرات محمد بن عبدالوهاب است. سخنانی که باعث شد سعودی ها و وهابی ها از الجفری ناراحت شوند و با سخنان مختلف او را مورد لطف! قرار دهند. گروهی او را “مشرک” و گروهی او را “رقاصه” خوانده اند. باید منتظر واکنش تند رسانه های سعودی به این توییت جنجالی این عالم اهل سنت بود. @sarbaze110
انتفاضه قدس، اقتصاد رژیم صهیونیستی را فلج کرده است آخرین آمار منتشر شده توسط اتحادیه هتل های اسرائیلی نشان می دهد که تعداد گردشگران در ماه اکتبر نسبت به همین زمان در سالهای گذشته 21 درصد کاهش یافته است. به گزارش سایت خبری"تل آویوو تایمز" آمار منتشر شده توسط اتحادیه هتل های اسرائیلی "IHA" نشان می دهد کاهش گردشگران خارجی در اسرائیل به دلایل امنیتی است. همچنین آمارهای دیگر همچون "central bureau of statistics-CBS" درباره بررسی وضعیت گردشگری اسرائیل حاکی از کاهش 25 درصدی آمار ورود گردشگران به اسرائیل است.این آمار همچنین نشان داد که توریست ها هتل رزرو کرده اند اما به اسرائیل سفر نکرده اند واین در حالی است که بیت المقدس در ماههای گذشته شاهد درگیری ها و ناامنی شدیدی بوده است امری که سبب شد تا این شهر شاهد رکود 63 درصدی در زمینه جذب گردشگر باشد. گزارش ها همچنین نشان می دهد که دیگر مناطق مانند "بحر المیت"، "طبریا" و "ایلات" نیز با کاهش 26 تا 45 درصدی جذب گردشگر مواجه بودند. نمودارهای منتشر شده نشان می دهد در طول دو سال گذشته جذب توریست سیر نزولی داشته داشته است و این سیر در مقاطع جنگ و درگیری شدت نزولی بیشتری به خود گرفته است. الإنتفاضة الفلسطينية أحدثت شللا في اقتصاد اسرائيل أظهرت أحدث الإحصائيات التي نشرها اتحاد الفنادق الإسرائيلية بأن شهد عدد السياح في تشرين الأول الماضي انخفاضا بنسبة 21 بالمئة مقارنة بالشهر نفسه من الأعوام الماضية. وأفاد موقع "تل أبيب تايمز" الإحصائيات التي نشرها اتحاد الفنادق الإسرائيلية"IHA" تظهر أن نسبة السياح الأجانب القادمين الى اسرائيل انخفضت لأسباب أمنية، كما وأظهرت أحصائيات لمراكز أخرى کــ " Central bureau of statistics-CBS" بأن شهدت الحركة السياحية في اسرائيل انخفاضا بنسبة 25 بالمئة بعدد القادمين لها وأبرزت هذه الإحصائيات أن السياح يحجزون الفنادق لكنهم لم يقدموا لها. كما وشهدت مدينة بيت المقدس انخفاضا بنسبة 63 بالمئة في استقطاب السياح بسبب ما شهدته من توترات امنية واشتباكات حادة. وتبين الإحصائيات أن المناطق الأخرى كـالبحر الميت وطبريا وايلات ايضا شهدت انخفاضا بعدد السياح القادمين لها بنسبة 26 إلى 45 بالمئة. هذا وأظهرت الرسوم البيانية أن مؤشر الجذب السياحي في السنتين الأخيرتين شهد نزولا كما و أن فترات الحرب والتوترات الأمنية شهدت نزولا اكثر. Quds Intifada, paralyzedIsraeli economy The latest figures published by the Israel Hotels Association show that the number of tourists in October has dropped 21%compared to the same time last year. According to the news site "Tel Aviv Times" figures published by the Israel Hotels Association "IHA" indicate a decline in foreign tourists in Israel because of security. Also other data such as that of the "central bureau of statistics-CBS" about the status of Israeli Tourism show some 25% drop in tourist arrivals in Israel. The statistics also showed that tourists have booked a hotel but did not come to visit Israel because there have been strong clashes and insecurity in BeitulMuqaddasin recent months, which led to a 63 percent decline in attracting tourists. Reports also suggest that tourist enthusiasm in other areas, such as "the Dead Sea", "Tiberias" and "Eilat" has also dropped some 26 to 45 percent. Published figures show that during the past two years, tourism interest has declined and this trend has taken a further downside in intense conflicts. @sarbaze110
با خودمان چند چندیم؟ 1) مروری کوتاه بر رفتارهای یک دهه ی اخیرِ عربستان سعودی در قبال جمهوری اسلامی ایران به خوبی روشن میکند که این کشور یکی از خصمانه ترین سیاست ها را در مواجهه با جمهوری اسلامی پیش رو داشته است. عربستان به طور واضح از تمام اهرام های سیاسی, دیپلماتیک، اقتصادی و غیره برای مقابله با جمهوری اسلامی استفاده میکند. و این جدای از جنگ مسلحانه ی نیروهای ایرانی با نیروهای تحت حمایت سعودی در دو کشور سوریه و عراق است. 2) در دو سال اخیر عربستان هیچ ابائی از برخورد مستقیم با ایران نداشته است. اوج این خصومت این روزهاست. بعد از قطع روابط عربستان اعلام کرد برای اتباعی که به ایران سفر کنند مجازات هم تعیین کرده است. 3) با این رویکرد، به طور طبیعی موجی از خشم نسبت به عربستان در بین ایرانی ها به وجود آمده است. از نوع کنترل نشده و خارج از عرف آن که در تخریب سفارت این کشور نمود پیدا می کند تا تمسخر عربستان و حامیان ش از فضای مجازی گرفته تا تریبون سخنگوی دولت! 4) البته این قضیه روی دیگری هم دارد. امروز اعلام شد که ارزش سهام شركت صافولا به علت تنش میان ایران و عربستان ١٠ درصد سقوط كرده است. اما "صافولا" چیست؟ یک شرکت هولدینگ بین المللی مواد غذایی است که 10 درصد از سهام آن در اختیار دولت عربستان و 90درصد دیگرش در اختیار یک عربستانی به نام مأمون فالح سعید الوداد می‌باشد. (http://goo.gl/BWGwRW) اين شركت سعودى ٨٠ درصد سهام صنعتى بهشهر را دارد كه بزرگترين توليدكننده روغن خوراكى ايران است! نگاهی به بسته بندی قوطی روغن آشپزخانه تان بیندازید. دوباره مرور کنیم؟ در حالتی که کارشناسان معتقدند نباید اختیار بیش از 20درصد کالاهای استراتژیک یک کشور در اختیار کشوری دیگر باشد، 80درصد سهام شرکتی که انحصار یکی از کالاهای استراتژیک در امنیت غذایی کشور را به عهده دارد در اختیار بزرگترین دشمن منطقه ایی ماست! (http://goo.gl/FDXAw3) و متاسفانه تا لحظه ی نگارش این متن کوچکترین واکنشی نسبت به ادامه فعالیت این شرکت در کشورمان توسط مقامات رسمی صورت نگرفته است. @sarbaze110
با توجه به آیه 7 سوره‌ی آل عمران، چرا خداوند متعال همه‌ی آیات را از محکمات قرار نداد و چرا آیات متشابه فرستاد تا زمینه برای فتنه‌انگیزی برخی فراهم شود؟ پاسخ: «هُوَ الَّذي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْويلِهِ وَ ما يَعْلَمُ تَأْويلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبابِ» (7 – آل عمران) ترجمه: و او كسى است كه كتاب را بر تو نازل كرد، بعضى از آيات آن، آيات محكم است كه اصل كتابند، و بعضى ديگر آيات متشابه‌اند، اما آن كسانى كه در دل‌هايشان انحراف است تنها آيات متشابه را پيروى مىكنند تا به اين وسيله فتنه به پا كنند و به همين منظور آن آيات را به دلخواه خود تاويل مىكنند، در حالى كه تاويل آن را نمىدانند مگر خدا و راسخين در علم، مىگويند به همه قرآن ايمان داريم كه همهاش از ناحيه پروردگار ما است و به جز خردمندان از آن آيات پند نمىگيرند. الف – اگر دقت شود، خداوند در آیه‌ی فوق نفرموده است که چون آیات متشابه وجود دارد، عده‌ای منحرف می‌شوند، بلکه فرموده است که منحرفین «فقط» از آیات متشابه قرآن پیروی می‌کنند تا ایجاد فتنه نمایند. ب – نباید گمان نمود که آیات متشابه، آیاتی است که نباید مورد توجه فرار گیرد، بلکه قرآن کریم یک کتاب یک پارچه است و به همین دلیل فرو فرستادن این کتاب بر پیامبر اکرم (ص) را «انزال» که فروفرستادن یکپارچه است خوانده و «تنزیل» که به فرو فرستادن تدریجی اطلاق می‌گردد. پس، باید به معنای محکم و متشابه دقت کنیم تا منظور آیه را بهتر درک نماییم. ج – محکم به معنای نفوذ ناپذیر و غیر قابل رخنه است. لذا آیات «محکم» به آیاتی اطلاق می‌گردد که تشابه‌های متفاوتی در معنای آن وجود ندارد و خواننده بدون تردید و اشتباه به معنایش پی‌ می‌برد. اما متشابه، یعنی معنایش شبیه دارد، خواننده بلافاصله متوجه نمی‌شود که معنایش کدام است. لذا آیات متشابه، با ارجاع به آیات محکم، تبیین می‌گردد. «... و منظور از تشابه در آيه مورد بحث، (بدليل اين كه، در مقابل محكم قرار گرفته، و نيز به قرينه اين كه، فرموده بيماردلان تنها آيات متشابه را گرفته، جار و جنجال بپا مىكنند، و مىخواهند آنها را به دلخواه خود تاويل نمايند" مترجم") اين است كه آيات متشابه طورى است كه مقصود از آن براى فهم شنونده روشن نيست، و چنان نيست كه شنونده به مجرد شنيدن آن، مراد از آن را درك كند، بلكه در اين كه منظور، فلان معنا است يا آن معناى ديگر ترديد مىكند، و ترديدش بر طرف نمىشود تا آن كه به آيات محكم رجوع نموده و به كمك آنها معناى آيات متشابه را مشخص كند، و در نتيجه همان آيات متشابه نيز محكم شود، پس آيات محكم به خودى خود محكم است، و آيات متشابه به وسيله آيات محكم، محكم مىشود.» (تفسیر المیزان، ج3، ص 31، مرحوم علامه طباطبایی) پس برخی از آیات محکم هستند و برخی دیگر نیز به وسیله‌ی آن محکمات تبیین و محکم می‌شوند. اما بیمار دلان آیات محکم را رها کرده و فقط از آیات متشابه پیروی می‌کنند تا ایجاد فتنه کنند. به عنوان مثال: «... مثلا آيه شريفه:" الرَّحْمنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوى" آيه متشابه است، چون معلوم نيست منظور از برقرار شدن خدا بر عرش چيست؟ شنونده در اولين لحظه كه آن را مىشنود در معنايش ترديد مىكند، ولى وقتى مراجعه به آيه:«لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ» مىكند مىفهمد كه قرار گرفتن خدا مانند قرار گرفتن ساير موجودات نيست و منظور از كلمه" استوا برقرار شدن" تسلط بر ملك و احاطه بر خلق است، نه روى تخت نشستن، و بر مكانى تكيه دادن، كه كار موجودات جسمانى است، و چنين چيزى از خداى سبحان محال است.» (همان مدرک) همین‌طور است وقتی می‌فرماید: خداوند متعال سمیع است، بصیر است، دست او بالای همه‌ دستهاست و ...، اینها همه تشابه دارند. انسان می‌تواند آنها را با چشم و گوش و دست خود مقایسه نماید، اما وقتی اینها به آیات محکمی چون: «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ» - «الله الصمد» و یا «لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصارَ» ارجاع داده می‌شود، معلوم می‌گردد که این تشبیه غلط است و او دارای اجزا و اجرام و حدود و ... نیست. د – فتنه انگیز و آن که در قلبش مرض است، به خاطر آیات متشابه به انحراف کشیده نشده است، بلکه چون به خاطر اطاعت از هوای نفسش منحرف شده است،‌ برای توجیه، فریب و ایجاد انحراف، فقط و فقط از آیات متشابه تبعیت می‌کند. مثل وهابی‌ها و سلفی‌ها که با استناد به همین آیات متشابه مدعی هستند: خداوند متعال [العیاذ بالله] مثل بشر است، اما بزرگ‌تر و یا خیلی بزرگ. پس او نیز چشم و گوش ... و اجزا دارد. @sarbaze110
حضرت آیت‌الله العظمی خویی(ره) اگر قمه‌زنی و زنجیرزنی با قلاب‌های فلزی که در ماه محرم انجام می‌گیرد، منجر به ضرر و زیان قابل توجهی شده و یا هتک، تمسخر و توهین به دین و مذهب را به دنبال آورد، جایز نیست. "المسائل الشرعیه، استفتاء‌ات الامام الخویی، العبادات" حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای قمه‌زنی علاوه بر این که از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمی‌شود و سابقه‌ای در عصر ائمه علیهم السلام و زمان‌های بعد از آن ندارد و تاییدی هم به شکل خاص یا عام از معصوم (علیه السلام) در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب می‌شود؛ بنابراین در هیچ حالتی جایز نیست. و چنانچه در این مورد نذری وجود داشته باشد، نذر واجد شرایط صحت و انعقاد نیست. "اجوبه الاستفتاءات" حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی بر عزاداران عزیز لازم است از کارهایی که موجب وهن مذهب می‌گردد و یا آسیبی به بدن آنها وارد می‌کند، خودداری کنند. کلمه قمه‌زنی، www.makaremshirazi.org حضرت آیت‌الله العظمی جواد تبریزی(ره) عزاداری خامس‌‌ آل ‌عبا از مهم‌ترین شعائر دینی و رمز بقای تشیع می‌باشد؛ ولی بر عزاداران عزیز لازم است از کارهایی که موجب وهن مذهب و سوء ‌استفاده دشمنان اسلام و اهلبیت ‌علیهم‌السلام می‌شود، اجتناب کنند. حضرت آیت الله العظمی سیستانی باید از کارهایی که عزاداری را خدشه‌دار می‌کند اجتناب شود. "مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، سید محسن محمودی" [روشن است که قمهزنی در حال حاضر تبعات منفی فراوانی از جمله وهن دین را در پی دارد. این فتوا وجه دیگری نیز دارد: اگر قمه زدن ضرر معتدٌ به و یا تبعات منفی داشته باشد جایز نیست.] حضرت‌ آیت‌الله العظمی نوری همدانی مکتب سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله علیه‌السلام، مکتب امر به معروف و نهی از منکر و چشمه جوشان ارزش‌های اسلامی است و تاریخ خونبار عاشورا همیشه با آفریدن حماسه‌ها و موج‌ها و با به حرکت در آوردن احساسات و عواطف، الهامبخش کلیه نهضت‌ها و قیام‌هایی که علیه ظالمان و جباران روزگار صورت گرفته، بوده است... این خاطره، به جوش‌آورنده خون‌هایی است که در دل علاقه‌مندان این مکتب موج می‌زند. مخصوصا در جهان کنونی که دشمنان اسلام از اسلام سیلی خورده و منافع نامشروع خود را از دست رفته می‌بینند، در فکر انتقام گرفتن از اسلام ناب محمدی هستند، لذا لازم است (شیعیان) با مراسم عزاداری کار زینبی بکنند یعنی با منطق اسلام توام و از هر گونه حرکتی که این دین مقدس را بی‌منطق قلمداد نماید، منزه باشد و عزاداران محترم و متعهد به جای این که قمه را بر فرق خود بکوبند در فکر آن باشند، - که - قمه را بر سر دشمنان اسلام که اراضی آنان را اشغال و در فکر تضعیف آنان می‌باشند و منابع آنان را غارت و بالاخره هر روزی با ترفند جدیدی حیات اسلامی آنان را به مخاطره می‌اندازند، بکوبند. "استفتاء‌ات، ج 2، س 597" حضرت آیت‌الله العظمی فاضل‌لنکرانی(ره) با توجه به گرایشی که نسبت به اسلام و تشیع بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در اکثر نقاط جهان پیدا شده، و ایران اسلامی به عنوان ام ‌القرای جهان اسلام شناخته می‌شود، و اعمال و رفتار ملت ایران به عنوان الگو و بیانگر اسلام مطرح است، لازم است در رابطه با مسائل سوگواری و عزاداری سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله الحسین علیه‌السلام به گونه‌ای عمل شود که موجب گرایش بیشتر و علاقمندی شدیدتر به آن حضرت و هدف مقدس وی گردد. پیداست در این شرایط، مساله قمهزدن نه تنها چنین نقشی ندارد، بلکه به علت عدم قابلیت پذیرش و نداشتن هیچ‌گونه توجیه قابل فهم مخالفین، نتیجه سوء بر آن مترتب خواهد شد. لذا لازم است شیعیان علاقمند به مکتب امام حسین علیه‌السلام از آن خودداری کنند. و چنانچه در این مورد نذری وجود داشته باشد، نذر، واجد شرایط صحت و انعقاد نیست. "جامع‌المسائل، ج1، س 2173" حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی چیزی که مایه وهن اسلام و پایه هتک حرمت عزاداری است، جایز نیست، انتظار می‌رود از قمه‌زنی و مانند آن پرهیز شود. حضرت آیت الله موسوی اردبیلی چنانچه ضرر معتدٌ به داشته باشد یا موجب وهن مذ
ه بزنند روزشان شب نمی‌شود! از نظر تاریخچه قمه‌زنی در ایران برخی از محققان آن را مربوط به زمان صفویه دانسته و مربوط به فدائیان قزلباش که در روز عاشورا شمشیر به دست بیرون می‌آمدند و تصورشان این بود که نوعی همدردی و مواسات با اصحاب امام ‌حسین (علیه السلام) داشته باشند. آنان می‌‌گفتند در چنین روزی که امام‌حسین (علیه السلام) و اصحابش و بنی‌هاشم تیر می‌خورند پس ما هم این حالت را برای خودمان ایجاد می‌کنیم؛ یعنی نشان می‌دهیم که ما در راه امام حسین فدایی هستیم؛ و حاضریم سرمان بریده شود و این شروع قمه‌زنی شد. با این وجود بعضی دیگر از محققان و تاریخ‌نگاران نیز بر این عقیده می‌باشند که آغاز قمه‌زنی مربوط به دوره قاجار بوده و چنین عزاداری‌هایی حتی در عصر صفویه نیز وجود نداشته است. اینکه قمه زنی از کی و کجا و توسط چه کسانی آغاز شده و از چه سالی وارد کشور ایران شده و آیا دیگر کشورها نیز از آن استفاده می‌کنند، کاری نداشته و توجه به چند نکته آن قابل اهمیت و تأمل است؛ این را خوب می‌دانیم که اکنون این مراسمات گرم‌کننده بسیاری از محافل وهابیون و صهیونیسم است و بارها و بارها با پخش این مراسم‌ها به شیعیان و این مراسم حمله ور شده‌اند. دیگر اینکه از نظر شرعی عزاداری باید طوری باشد که موجب وهن شیعه نباشد و قمه زنی علاوه بر اینکه از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمی‌شود و سابقه‌ای در عصر ائمه (علیهم السلام) و زمان‌های بعد از آن ندارد و تأییدی هم به شکل خاص یا عام از معصوم (علیهم السلام) در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب می شود؛ بنابراین در هیچ حالتی جایز نیست. با هر کدام از حکم‌هایی که مراجع تقلید مشابه همین مورد داده‌اند تکلیف شرعی آن بر همگان مشخص است. قمه‌زنی شاید برای خود کسانی که از آن برای ابراز ارادت و عزاداری امام حسین‌ (علیه السلام) استفاده می‌کنند کاری صحیح باشد اما نمی‌دانند که از منظر بیرون چه آسیب‌هایی از نظر اجتماعی و سیاسی و عوارض فرهنگی و اعتقادی بر مسلمان و غیر مسلمان زده می‌شود؛ اما بد نیست بدانند که این حربه‌ای که گاهی آدم های ناشایست از آن به عنوان سلاح سرد در دعواها و درگیری‌های خود استفاده می‌کنند اصلا وسیله مناسبی برای عزاداری اهل بیت (علیهم السلام) نیست و این تیغه‌ای که بر سر می‌زنند شکافی بر پیکره شیعه است و سر و خونی که برای حسین می‌دهند گرفتن قطره قطره اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله و سلّم) است؛ محمدی که آمد تا با خرافه‌پرستی‌ها و بدعت‌های غلط مبارزه کند و آنچه که درست است را به ما آموزش دهد. این افراد اگر با این گونه مسائل کاری ندارند بدانند که سلامت جسمی و روانی خودشان در خطر است چرا که به اعتقاد کارشناسان بهداشتی و متخصصان امور بهداشتی قمه زنی از یک سو ممکن است باعث خونریزی، عفونت‌های موضعی و قطع شدن برخی عروق و اعصاب فرد قمه زن شود. انجام عمل قمه زنی موجب بروز جراحت‌های متعدد پوستی و ایجاد عفونت در محل می‌شود. همچنین آلوده شدن قمه به خون و ترشحات موجود در زخم باعث می‌شود افرادی که مجدداً از آن استفاده می‌کنند در معرض ابتلا به انواع عفونت‌های خطرناک از قبیل کزاز، هپاتیت B و هپاتیت C و ایدز قرار گیرند. قطعا عزاداری و برگزاری مراسم و آئین‌های مذهبی می‌تواند در سلامت روانی و معنوی انسان ها تاثیر مثبتی بگذارد و تحقیقات علمی نیز این واقعیت را تایید کرده‌اند. اما استفاده از شیوه‌های غیرعقلانی نه تنها به تحقق این امر نمی‌انجامد بلکه سلامت جسمی، روانی و اجتماعی افراد جامعه را به خطر می‌اندازد. تصویر غلطی که این شیوه عزاداری در افکار عمومی جهان می‌گذارد نوعی آسیب اجتماعی است که سلامت دین را تهدید می‌کند، لذا برای حفظ سلامت فردی و دینی باید از این شکل عزاداری به شدت پرهیز کرد. هرچند که احتمالا افراد قمه زن (که در برخی مناطق اصفهان هم کم نیستند) اهمیتی برای این نوشتار قائل نباشند و چشم و گوش خود را در برابر فهمیدن بسته اند! اما تذکری بود که بیان آن را بر خود واجب دیدیم. @sarbaze110 5) لزوم تبعیت از حکم ولیّ فقیه در حرمت قمه زنی الف – فتاوی مراجع تقلید حضرت آیت الله العظمی اراکی (قدس سره) دستور ولی امر مسلمین مبنی بر جلوگیری ازاعمال خرافی در عزاداری محرم لازم الاطاعه است. پیروی از سخنان ایشان در مورد این گونه اعمال خرافی که موجب وهن دین و مذهب و بهره برداری سوء دشمنان اسلام می گردد، بنا به اعلام ولی امر مسلمین که آگاه به مصلحت اسلام و کشور هستند، لازم و ضروری است. {21} حضرت آیت الله سید کاظم حائری اولاً ما شاهد آنیم که قمه زنی و بعضی اعمال شبیه به آن، ذاتاً موجب تخریب وجهه اسلام و تشیع گشته اند و دشمنان کافر نیز در زمان حاضر برای آسیب وارد کردن به ما در این گونه اعمال تکیه نموده، تا دین ما را دین خرافه و وحشی گری معرفی نمایند. و ثانیاً چه ما چنین دیدی را نسبت به قمه زنی به دست آورده باش
هب یا مؤمنین شود جایز نیست. منبع: www.ardebili.com حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در موردی که موجب وهن مذهب شود از آن خودداری گردد. "مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، سید محسن محمودی" حضرت آیت‌الله علی مشکینی(ره) بعد التسلیم و التحیه امور مذکور فوق بنفسه در شرع اسلام مورد اشکال و بلکه بعضی از آنها ذاتا مُحرم است. مسلمین باید از وارد کردن آنها در مراسم تعزی حضرت حسین(ع) که یکی از عبادات است جدا خودداری نمایند.. حضرت آیت‌الله احمدی میانجی (ره) عملی که موجب وهن مذهب شود، جایز نیست... حضرت آیت‌الله ابراهیم امینی با توجه به این که مشروعیت امور فوق به اثبات نرسیده و در شرایط کنونی موجب وهن مذهب شیعه می‌شود، اجتناب از آن بر عزاداران امام حسین علیه ‌السلام لازم است. «با این که عزاداری برای سرور شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام یک عبادت و موجب تقرب به خدای سبحان است و ائمه معصومین (ع) در این باره تاکید، لکن بر علاقه‌مندان به اهلبیت واجب است از انجام امور فوق اجتناب نمایند؛ زیرا اولا امور مذکور در بین عرف مردم به عنوان عزاداری مرسوم نیست و حکم به استحباب و مشروعیت آنها بدون وجه است. ثانیا در اوضاع و شرایط کنونی جهان، امور مذکور از خرافات به شمار می‌رود و موجب وهن شیعه می‌باشد.. حضرت آیت‌الله ملکوتی عزاداری حضرت سیدالشهداء سبط رسول اکرم (ص) باید لایق و شایسته به آن امام بزرگوار باشد و موجب وهن و تضعیف اسلام و مذهب تشیع نباشد بلکه مثل قیام آن حضرت باعث بقاء و عزت اسلام و مسلمانان بوده و عاری و منزه از هر گونه بدعت و خرافات باشد. حضرت آیت‌الله مقتدایی با استقرار جمهوری ‌اسلامی ایران و تشکیل حکومت اسلامی بر اساس قرآن و وحی توجه همه ملت‌ها و دولت‌ها به اسلام جلب و احکام نورانی و مترقی اسلام مورد مداقه صاحب نظران قرار گرفته و می‌رود تا همانند خورشیدی تابان در سطح جهان بسط پیدا کند؛ لذا دشمنان اسلام که حقیقت و موجودی خود را در خطر می‌بینند، در مقام هستند به هر وسیله و بهانه، اسلام را ملکوک(بدنام) و خدشه‌دار نمایند. از این جهت اموری که امروز موجب وهن به اسلام و تضعیف عقاید مسلمین می‌گردد، شرعا حرام و مسلمین باید از آنها خودداری نمایند.. حضرت آیت‌الله محمدی گیلانی هر آنچه که مایه وهن شریعت اسلام است، طبعاً حرام و خصوصاً اگر مورد نهی ولی‌ امر مسلمین است، بر عموم، اطاعت از آن واجب است. حضرت آیت‌الله موسوی تبریزی عزاداری روزهای محرم و صفر و زنده نگه داشتن قیام مقدس حسین بن علی علیه‌السلام از بهترین عبادات و قربات است و هر عملی که موجب وهن اسلام و قیام مقدس حضرت اباعبدالله (ع) باشد، حرام است و اطاعت از حکم ولی‌ امر مسلمین واجب و لازم است. آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی در کیفیت برگزاری مراسم و شیوه‌های آن بایستی سه شرط را مد نظر قرار داد: 1- آن که موجب وهن دین و مکتب تشیع و یا جامعه اسلامی و یا نظام مقدس جمهوری اسلامی نباشد؛ زیرا که وهن هر یک از آنها از اعظم محرمات و کبائر است... 2- آن که متناسب با روح اسلام و ارزش‌های متعالی مکتب اهلبیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) باشد و با احکام و تعالی حقه آنان منافات نداشته باشد. "قم/ 4 محرم الحرام 1415 سید محمود هاشمی شاهرودی" حضرت آیت‌الله راستی کاشانی ... اقامه عزای حضرت ابی عبدالله الحسین؛ سیدالشهداء علیه‌السلام از افضل قربات الی ‌الله تعالی و موجب تجدید حیات اسلام و ایمان است و بر مومنین است هر چه با شکوه‌تر آن را برگزار نمایند و از هر اموری که موجب وهن اسلام و دست‌آویز دشمنان اسلام است، اجتناب کنند. حضرت آیت‌الله محمدابراهیم جناتی از انجام این کارهای ناشایست، وهن‌آور، نسنجیده و خرافی که در مبانی فقهی و پایه‌های شناخت احکام شرعی ریشه ندارد و موجب لکهدار شدن چهره برجسته و درخشان دین و تشیع است، پرهیز شود. هر ضربه قمه شکافی بر پیکره شیعه بزرگ نمایی کوچک نمایی همواره در طول تاریخ، بدعت ها و تفکرات افراطی به دین و ارزش‌های دینی آسیب رسانده است و از انتقال پیام حقیقی احکام و آیین های مذهبی به پیروانش جلوگیری کرده است. این بدعت ها و دیدگاه‌های غلط در برخی از مواقع نه فقط به یک مکتب و منزلت اجتماعی آن آسیب می‌رساند بلکه ریشه حقیقی و صحیح بودن آن را دچار تزلزل می‌کند. یکی از این بدعت‌های غلط که در طول سال‌های اخیر به شدت از سوی علما و مراجع دینی نفی شده و حتی از سوی مراجع قضایی به عنوان جرم شناخته شده است مراسم قمه زنی است. مراسم قمه زنی زمانی که در فضای نت با تصاویر گسترده و دهشتناک قمه زنی روبرو می‌شویم و انگار که قمه‌زنی جزء لاینفک شیعه بودن است و بی آنکه به سروکله خودشان قم
یم یانه، باید از اوامر ولی امر مسلمین، حضرت آیت الله خامنه ای (حفظه الله) در ین مورد اطاعت کنیم؛ زیرا ایشان در این مورد موضع گیری صریح و روشنی نموده اند که دیگر هیچگونه عذری را برای مخالفت باقی نمی گذارد و بر تمامی مسلمین واجب است که از دستورات ایشان اطاعت نمایند؛ چه کسانی که با ایشان در فتوا هم نظرند و یا از ایشان تقلید می کنند و چه کسانی که در این فتوا با ایشان هم نظر نبوده و یا از کس دیگری تقلید کنند؛ در هر صورت بر همه ی مسلمین واجب است از ایشان به خاطر ولی امر بودن شان تبعیت کنند. {22} حضرت آیت الله حسین مظاهری سـؤال: قمه زدن از نظر فقهی چه حکمی دارد؟ چون ولایت فقیه نهی از آن کرده اند، همه باید از این کار پرهیز کنند؛ گرچه مقلّد کسی باشند که جایز بداند. {23} ب- سایر علما حضرت آیت الله محمد مومن اطاعت احکام ولی فقیه واجب است. حضرت آیت الله راستی کاشانی «اقامه عزای حضرت ابی عبدالله الحسین سید الشهدا (علیه السلام) از افضل قربات الی الله تعالی و موجب تجدید حیات اسلام و ایمان است و بر مومنین است هر چه با شکوه تر آن را برگزار نمایند و از هر امری که موجب وهن اسلام و دست آویز دشمنان اسلام است اجتناب کنند امروز که روز حاکمیت اسلام است و رهبر عظیم الشان انقلاب ولی امر مسلمین حضرت آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی) از قمه زدن و نظایر آن نهی فرموده اند و استکبار جهانی از هیچ توطئه ای علیه اسلام و امت اسلام و ایجاد تفرقه در صفوف مسلمین فرو گذار نمی کند بر همه مومنین واجب است از اینگونه امور اجتناب کنند و با پیروی ازرهبری و وحدت کلمه دشمنان اسلام و مسلمین را مایوس گردانند خداوند متعال همه را از عزاداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و انصار حضرت ولی الله اعظم امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار دهد. حضرت آیت الله شرعی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) حماسه عاشورای حسینی را یکی از شاخص های قوی و توانمند مبارزات اصیل شیعی می دانند وبه استناد تاریخ ثبت شده و متقن کربلا و روایات رسیده از معصومین (صلوات الله علیهم اجمعین) اقامه عزای سالار شهیدان را از افضل قربات دانسته و تاکید شدید و بر آن دارند. ایشان می فرمایند که حرکت های سنتی عاشورا می بایست بیانگر و تقویت کننده پیام جهاد ایثار شهادت و ترجمان اسلام و مکتب باشد. قمه زنی و قفل زنی و … یک فرآیند ناموزون و ناهماهنگ با آن اهداف اصیل وارزش های عظمی است که موجب وهن مکتب عاشورایی است. در این ارتباط بر آحاد عزاداران و عاشوراییان واجب است فرمان وحکم ولی امر مسلمین جهان را اطاعت نمایند بدیهی است سهل انگاری و عدم اطاعت، مبغوض حضرت حق تعالی است. حضرت آیت الله سید محسن خرازی در موارد فوق الذکر اطاعت و پیروی از ولی فقیه و حاکم اسلامی لازم و واجب است. حضرت آیت الله ابوالقاسم خزعلی آنچه رئیس مسلمین بفرماید، لازم الاتباع است، چون هم از فقه و هم از اوضاع جهانی اطلاع دارد و سلیقه های شخصی را باید کنار گذاشت. توفیق همه مسلمین را از خداوند متعال خواستارم. ۱۳۷۴/۳/۸ حضرت آیت الله محمد یزدی بسیاری از مذکورات خلاف شرع بیّن و حرام است و برخی جزء بدع یا موجب وهن مذهب و تضعیف اسلام است. گذشته از آن که اطاعت از حکم ولی امر مسلمین؛ حضرت آیت الله خامنه ای بر همه واجب و لازم است و تخلف از آن معصیت و گناه است و متخلف معاقب خواهد بود و نظر دیگر نمی تواند حکم ولی امر را جایز التخلف کند. چه آنکه حق حکم منحصر به ولی امربالفعل است و فتوی ناقض حکم نیست خداوند توفیق خدمت و اطاعت عنایت فرماید. {24} حضرت آیه الله علی اکبر مسعودی خمینی اوامر ولی فقیه لازم الاتباع و احکام صادره واجب الاطاعه می باشد؛ لذا بر مومنین واجب است از امور مذکوره جداً خودداری کنند. {25} ۲۷ ذی الحجه ۱۴۱۵ حضرت آیت الله استادی باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری (دامت برکاته) لازم است ارادتمندان به حضرت ابی عبدالله الحسین (علیه السلام) در مراسم عزاداری از شیوه هایی استفاده کنند که تعظیم شعائر الله باشد و از کارهایی که به فرموده معظم له موجب وهن مذهب است جداً خودداری نمایند. امید است همگی مورد لطف و عنایت حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) باشیم.» حضرت آیت الله محسن حرم پناهی اطاعت از احکام ولی فقیه واجب است. حضرت آیت الله احمد جنتی: برماست که عزت شیعه را حفظ کنیم. آنچه بهانه به دست دشمن دهد و مایه وهن پیروان علی (علیه السلام) گردد، گناه است. اطاعت از مقام ولایت نیز واجب است. قدرت ولی امر مسلمین باید حفظ شود تا اسلام عزیز بماند. ۱۳۷۴/۳/۸ آیت الله احمد آذری قمی بسمه تعالی آنچه را که معظم له موجب وهن به مذهب تشخیص داده اند و در ســؤال به آن تصریح شده است به عنوان حکم ولی فقیه حرام و سرپیچی از اطاعت مقام معظم رهبری، گناه کبیره و موجب ضعف حکومت مقدس اسلامی است و به نذرهایی که قبلاً انجام گرفته وفا واجب نیست، بلکه حرام است. حضرت آیت الله حسن تهر
انی در وضع کنونی، اموری که از مذکورات موجب وهن مذهب شیعه است، جایز نیست و اطاعت از حکم مقام معظم رهبری در این باره لازم است. حضرت آیت الله عباس محفوظی اقامه عزای حسین بن علی (علیهما السلام) از افضل طاعات است و از آنچه که موجب وهن است باید پرهیز شود و اطاعت ولی امر مسلمین لازم است. حضرت آیت الله سید محمد ابطحی اقامه عزاداری سید مظلومان از افضل طاعات است و از کارهای که موجب وهن مذهب است، باید اجتناب شود و آنچه که ولی فقیه دستور دادند واجب الاتباع می باشد. حضرت آیت الله بنی فضل (قدس سره) گاهی مصلحت اسلام و مسلمین ایجاب می کند که اهم فرائض الهی، مثل حج تعطیل شود؛ کما اینکه در دوران مرجعیت مرحوم آیت الله العظمی آقای سیدابوالحسن اصفهانی (رحمه الله) یک نفر شیعه را در حجاز بدون جهت کشته بودند، آقای اصفهانی در آن سال حج را تحریم کرد.یا بعد از حادثه جمعه سیاه و خونین مکه،به دستور حضرت امام (رحمه الله)،حج تعطیل شد… و اما تیغ زدن بر سر در روز عاشورا، اولاً در شرع مقدس اسلام، دلیلی، حتی یک روایت ضعیف بر مشروعیت آن نداریم و ثانیاً دردوران نظام جمهوری اسلامی، تمامی دشمنان اسلام کمر همّت بسته اند تا نگذارند ارزش ها و نقاط قوت این نظام به دنیا معرفی شود و شب و روز تلاش می کنند به تشنگان علم و معرفت، مخصوصاً در دانشگاه های دنیا، نظام اسلامی را با «دستجات تیغ به سرها» معرفی کرده و در اذهان آنان که می خواهند از آثار پی به حقیقت ببرند، جلوه دهند؛ که اینها پیروان قیام عاشورا هستند. روی همین اصل رهبر معظم انقلاب، حضرت آیه الله خامنه ای (مدظله العالی) با کمال قاطعیّت موضع خود را درباره آن اعلام و عظمت قداست قیام آقا امام حسین (علیه السلام) را در حد عالی بیان فرمودند. {26} علاوه بر این، حضرات آیات مقتدائی، محمدی گیلانی، موسوی تبریزی، مهدی روحانی، علی احمدی، ابراهیم امینی، احمدی میانجی، سید محمود شاهرودی و علی مشکینی نیز در فتوای خودمبنی بر حرمت قمه زنی، به این دلیل (لزوم تبعیت از حکم ولی فقیه) اشاره کرده اند؛ به متن فتوای ایشان در بخش های دیگر همین فصل مراجعه نمایید. منبع: کتاب « دست پنهان » ، تهیه و تدوین : مؤسسه فرهنگی فخر الأئمه علیهم السلام ***** پی نوشت : {1} سـؤال ۱۴۰۴: ضرب السلاسل و التطبیر من العلامات التی تراها فی شهر «محرم الحرام» فاذا کان هذا العمل مضرا بالنفس. و مثیرا لانتقاد الآخرین فما هو الحکم حینئذ؟ {2} الخوئی: لا یجوز فیما إذا أوجب ضررا معتدا به، أو استلزم الهتک و التوهین، و الله العالم. {3} التبریزی: دخول ما ذکر فی الجزع المستحب لما أصاب سیّد الشهداء علیه السّلام محل تأمل. {4} سئوال ۱۴۰۵: سألناکم عن جواز ضرب السلاسل و التطبیر، فأجبتم بأنه لا یجوز فیما إذا أوجب ضررا معتدا به، أو استلزم الهتک و التوهین، فما معنی جوابکم تفصیلا؟ {5} الخوئی: الضرر المعتد به هو الذی لا یتسامح بالوقوع فیه، کهلاک النفس أو المرض المشابه لمثله، و الآخران ما یوجب الذل و الهوان للمذهب فی نظر العرف السائد، و الله العالم. {6} دو پاسـخی که در پی آمده، در جواب همین استفتاء ارائه شده است؛ سید محسن محمودی، مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، جلد چهارم، ص ۲۰۲٫ {7} اجوبه الاستفتائات، س ۱۴۶۱٫ {8} وهن، توهین و استهانه در منابع فقهی، مترادف با استخفاف و به معنی کاری است که موجب خفیف، حقیر شدن و اهانت گردد. (مجمع البحرین، ج۵، ص ۴۲؛ شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج۱، ص ۳۶، باب ۲؛ ملا محسن فیض کاشانی، الوافی، ج۱، ص ۶۱). {9} در روایات وارده و کتب فقهی به کرّات بر حرمت اهانت و استخفاف یکی از محترمات و ضروریات دینی مثل قرآن، اماکن مقدسه، احکام دینیّه و حتی افعالی که منجر به اهانت به مومن می شود – مثل غیبت، تمسخر و سبّ – تصریح شده است. (حسن بن آقا بزرگ موسوی بجنوردی، القوائد الفقهیه، ج۵، ص ۲۹۳ و ۲۹۴؛ سید عبدالفتاح بن علی حسینی مراغی، العناوین الفقهیه، ج۱، ص ۵۵۶ و ۵۵۷؛ دائره المعارف الفقه الاسلامی، موسوعه الفقه الاسلامی، ص ۲۹۸ -۲۹۵، باب استخفاف) در کتب فقهی علمای عظام، حرمت وهن و استخفاف از طرق متعددی همچون آیات، روایات، حکم عقل، اجماع و ارتکاز ذهن متشرّعه اثبات گردیده (حسن بن آقا بزرگ موسوی بجنوردی، القوائد الفقهیه، ج۵، ص ۳۰۳-۲۹۴؛ سید عبدالفتاح بن علی حسینی مراغی، العناوین الفقهیه، ج۱، ص ۵۶۲-۵۵۸؛ احمد بن محمد مهدی نراقی، عوائد الایام فی بیان قواعد الاحکام و مهمات مسائل الحلال و الحرام، ص ۳۰) تا آنجا که حرمت آن را از ضروریات و مسلّمات دین دانسته اند؛ «أنّ من ضروریات الدین و مسلّماته و المرتکز عند المتشرعه هو حرمه الاستخفاف بمحترمات الدین و عدم جوازه.» (القواعد الفقهیه للبجنوردی، ج۵، ص ۲۹۵ و ۲۹۶). {10} این فتاوی در کتاب مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، جلد سوم، ص ۳۳ جواب استفتاء زیر ارائه شده است: در برخی مجالس عزاداری بعضی مداحان با الفاظ نامناسب به ائمه (علیهم ال