eitaa logo
سربازان خراسانی مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)
126 دنبال‌کننده
224 عکس
601 ویدیو
0 فایل
این کانال به درخواست جوانان مشتاق یاری امام زمان راه‌اندازی شد. @sarbazeyar پل ارتباطی @fatemiioon یاعلی!...
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 واقعیت داستان چیست؟ 👈 شایعه برخورد شهاب سنگ به زمین! 🔹 قضیه از این قرار است که روز یازدهم آوریل امسال، سیارکی به نام به نام 52768 (1998 OR2) به قطر چهار کیلومتر از کنار زمین عبور خواهد کرد. البته "کنار زمین" تعبیر گمراه کننده ای است. 🔸 عبور این سیارک از فاصله ۶.۳ میلیون کیلومتری زمین ریسک چندان وحشتناکی هم نیست. 🔹 هرچند مسیر حرکت سیارک ها بسیار پیچیده است اما آنقدر هم بی حساب و کتاب نیست! 🔸 پس نگران از بین رفتن تمدن بشری نباشید. سه سال پیش دوازدهم اکتبر سیارکی با قطر حدودی ۱۲ تا ۲۷ متر به نام 2012TC4 از فاصله حدود چهل و چهار هزار کیلومتری زمین عبور کرد ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ما را به دوستان خود معرفی کنید 👇👇👇👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1515257888Cd50aa9c698
⭕تحولات منطقه و جهان با سرعت بسیار زیاد اللهم صلی علی محمد وال محمد وعجل فرجهم ان شا الله به زودی زود این انقلاب متصل به ظهور منجی عالم بشریت خواهد شد. ⭕امام خامنه‌ای در جمع فرماندهان سپاه: 🔺برای مواجهه با حوادث بزرگ آماده باشید... ⭕دشمن خودش میداند ڪه ڪارش تمام است و نفس های آخر را میڪشد ⭕دشمن چاره ای جزاستفاده ازآخرین برگ برنده خود ندارد و مجبوراست ازآن رونمایی ڪند... ⭕حال می پرسیم برای این بشارت حضرت آقا ⭕آیا آماده ایم ؟؟؟ ⭕آیا برای جهاد آماده ایم؟؟؟؟ ⭕ایا امام حسین زمانت را یاری میڪنی؟؟؟ 🔴منتظر رونمایی از آخرین برگ برنده دشمن و رونمایی از "رژیم خون ریز سفیانی" باشید. ⭕به زودی قطعات اصلی پازل ظهور رونمایی میشوند... ⭕اگر اینها دنبال رونمایی از آخرین برگ برنده خود هستند بدانند ڪه جبهه حق هم در همان روز و همان ساعت آخرین برگ برنده خود را از یمن رو خواهد ڪرد ... ✅ ان شاءالله ... ⭕حالا متوجه شدید ڪه چرا یمن اینقدر به سرعت قدرت گرفت؟ ⭕گفتیم منتظر شعله ور شدن منطقه بعد از اربعین ۹۸ باشید... ⭕حال متوجه میشویم ڪه وظیفه "سید خراسانی" آماده ڪردن یمن و جبهه مقاومت برای "رویارویی آخر" بود. ⭕مانند دایه ای ڪه فرزند یتیمی را سرپرستی میڪند تا تبدیل به جوان رشیدی شود. الان یمن و جبهه مقاومت مانند آن جوان رشید هستند. ⭕این را بدانید ڪه تمام پایگاههای آمریڪا از خاورمیانه برچیده خواهد شد و تمام نیروها به آمریڪا باز میگردند. ⭕به زودی در آمریڪا جنگ داخلی رخ میدهد و مردمی ڪه همه از دولت شاڪی هستند و در خانه خود اسلحه دارند ڪشور آمریڪا را تجزیه خواهند ڪرد. ⭕پس از خروج آمریڪا از منطقه آل سعود و آل خلیفه چنان دچار گردابی شوند و طومارشان در هم پیچیده شود ڪه هیچڪس درمخیله اش هم نگنجد!!!... 📌(ان شاءالله به زودی همه مردم ایران بدون گذرنامه به زیارت ائمه بقیع خواهند رفت) ❌به دنبال بصیرت افزایی و روشنگری باشید و هر ڪس را میتوانید به‌جبهه حق دعوت ڪنید. ❌با استدلال مردم را از شڪ و سردرگمی و نجات دهید. ⭕این انقلاب قطعا و بلاشڪ به ظهور متصل خواهد شد. 💠الیس الصبح بقریب؟؟!!... ⭕در دیداری ڪه فرماندهان سپاه با رهبر معظم انقلاب داشتند ⭕حضرت آقا فرمودند من در مورد مسائل ڪشور نگرانی ندارم چون آینده را بسیار روشن میبینم و خداوند اراده ڪرده است ڪه مردم ایران را به عالی ترین درجات برساند. ⭕سپس فرمودند : وقتی حضرت موسی با حواریون از دست فرعونیان به ڪنار رود نیل رسیدند دیدند از یڪ طرف دشمن دارد حمله میڪند و طرف دیگر دریاست. ⭕ لذا مردم به موسی شڪایت بردند و گفتند یا موسی ما نگرانیم، پچچ ربی ربی پ پچ پپپپپپچپپپپپپپپپ پ چچ چپ ربیربی خدای من با من است نگران نباشید وسپس عصا را به دریا زد و دریا شڪافت و همه رد شدند، ⭕سپس آقا فرمودند:ان معی ربی من الان به شما میگویم خدای من با من است نگران آینده نباشید آینده بسیار روشن است. 💠ان شاءلله ⭕همه فرماندهان ضمن ان‌شاءالله گفتن به گریه افتادند. ✅از این بشارت بالاتر می خواهید؟ ⭕حضرت آقا بسیار زیبا به حوادث ظهور اشاره می ڪند و می فرماید دشمن دنبال ماست ولی امداد غیبی مارا عبور می دهد و به خواست خدا آینده روشن است! 🔺بیدار باشید 🔺هشیار باشید 🔺مراقب فتنه های آخر الزمان باشید 🔺به جو سازی رسانه ها توجه نڪنید 🔺از انقلاب و رهبری قاطع دفاع ڪنید 🔺مراقب مڪر و حیله دشمنان و دار و دسته اشان باشید 🔺شروع به خود سازی ڪنید 🔺برای سلامتی و ظهور آقا هر روز و هر ساعت دعا ڪنید 🔺در شمارش معڪوس ظهور قرار داریم و امتحان ها هر روز سخت تر خواهد شد 🔺همانند سردار سلیمانی جان خودتان را در راه آقا امام زمان هدیه ڪنید 🔺همانند سردار حاجی زاده آبروی خود را فدای انقلاب ڪنید 🔺تشییع ۲۵ ملیونی سردار سلیمانی حجت را بر همه مردم تمام ڪرد 🔺 فاتحه تمام دشمنان خارجی به ویژه منافقین و نفوذی ها را بخوانید ⭕النصر قریب 🌴اللهم عجل لولیڪ الفرج🌴 اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم سلام برمهدی فاطمه(س) این پیام را منتشر کنید... ✍امام علی(علیه السلام) زمانی که مهدی ظهور کند، زمین چنان برکات و گنجهایش را خارج میکند که دیگر فقیری یافت نمی شود که به آن صدقه دهند. 📗بحار؛۵۲:۳۳۸ 【 الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج 】 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ما را به دوستان خود معرفی کنید 👇👇👇👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1515257888Cd50aa9c698
از نشانه‌های حتمی ظهور مهدی علیه السلام به معنای بیرون آمدن جنبندة زمین‌است. این‌پدیده، هم در روایات شیعه و هم در روایات اهل سنّت، مورد اشاره قرار گرفته و از آن به عنوان «اَشراط السّاعة» و یکی از نشانه‌های نزدیک شدن قیامت یاد شده است.(1) پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: ناگزیر ده چیز پیش از قیامت رخ خواهد داد: سفیانی، دجّال، دود، دابه، خروج قائم، طلوع خورشید از مغربش، نزول عیسی بــن مریم، خســف بــه مشرق، خسف به جزیرةالعرب و آتشی که از قعر عدن خارج می‌شود و مردم را به سوی محشر می‌برد.(2) آنچه این اتفاق را نزد شیعه مهم ساخته، روایاتی است که از «خروج » بــه عنــوان رجعــت امیرمؤمنان علی علیه السلام یاد کرده است. امام باقر علیه السلام فرمود: امام علی علیه السلام پس از ذکر اوصاف خود، فرمود: … من، همان جنبنده‌ای هستم که با مردم سخن می‌گوید….(3) دربارة ماهیت دابه و چگونگی خروج او ـ به‌ویژه میان اهل سنّت ـ سخن‌های فراوانی گفته و گمانه‌های بسیــاری زده شــده است. بــرخـی نوشته‌اند: دابه، به معنای جنبنده و ارض به معنای زمین است. بر خلاف آنچه برخی می‌پندارند، دابه فقط به جنبندگان غیرانسان اطلاق نمی‌شود؛ بلکه مفهوم وسیعی دارد که انسان‌ها را نیز در بر می‌گیرد؛ چنان که در آیه 6 سوره «هود» می‌خوانیم: وَما مِنْ دَابَّةٍ فِی الاَرْضِ اِلاَّ عَلَی‌الله رِزْقُها هیچ جنبنده‌ای در زمین نیست مگر این‌که روزی او بر خدا است. در بارة تطبیق این کلمه بنای قرآن بر اجمال و ابهام بوده و تنها وصفی که برای آن ذکر کرده این است که با مردم سخن می‌گوید و افراد بی‌ایمان را اجمالاً مشخص می‌کند؛ ولی در روایات اسلامی و سخنان مفسران، بحث‌های فراوانی در این زمینه دیده می‌شود. در یک جمع‌بندی می‌توان آن را در دو تفسیر خلاصه کرد: 1. گروهی، آن را یک موجود جاندار و جنبندة غیرعادی از غیر جنس انسان، با شکل عجیب دانسته‌اند و برای آن عجایبی نقل کرده‌اند که شبیه خارق عادات و معجزه انبیا است. این جنبنده در آخِرالزمان ظاهر می‌شود و از کفر و ایمان سخن می‌گوید و منافقان را رسوا می‌سازد و بر آن‌ها علامت می‌نهد. 2. جمعی دیگر به پیروی از روایات پرشماری که در این زمینه وارد شده، او را یک انسان می‌دانند؛ یک انسان فوق‌العاده، یک انسان متحرک و جنبنده و فعال که یکی از کارهای اصلی‌اش جدا ساختن صفوف مسلمین از کفار و منافقان و علامت‌گذاری آنان است. حتی از بعضی روایات استفاده می‌شود که عصای موسی و خاتم سلیمان، با او است. می‌دانیم عصای موسی، رمز قدرت و اعجاز، و خاتم سلیمان رمز حکومت و سلطه الهی است؛ بنابراین او یک انسان قدرتمند و افشاگر است. در روایات فراوانی دابة الارض بر شخص امیرمؤمنان علی علیه السلام تطبیق شده است. در تفسیر علی بن ابراهیم از امام صادق علیه السلام آمده است: مردی به عمار یاسر گفت: آیه‌ای در قرآن است که فکر مرا پریشان ساخته و مرا در شک انداخته است. عمار گفت: کدام آیه؟ گفت: آیة وَاِذا وَقَعَ القَوْلُ عَلَیْهِمْ اَخْرَجْنا لَهُمْ دابَةً مِنَ الاَرْضِ تُکَلِّمُهُمْ…، ایــن کــدام جنبنــده است؟ عمار گفت: به خدا سوگند! روی زمین نمی‌نشینم، غذا نمی‌خورم و آبی نمی‌نوشم، تا دابةُالاَرْض را به تو نشان دهم. پس همراه آن مرد خدمت حضرت علی علیه‌السلام آمد؛ در حالی که حضرت غذا می‌خورد. هنگامی که چشم امام علیه‌السلام به عمار افتاد. فرمود: بیا عمار آمد و نشست و با امام علیه السلام غذا خورد.(4) آن مرد سخت در تعجّب فرو رفت و ناباورانه به این صحنه نگریست؛ چرا که عمار به او قول داده بود و قسم خورده بود تا به وعده‌اش وفا نکند، غذا نخورد. گویی قول و قسم خود را فراموش کرده است. هنگامی که عمار برخاست و با حضرت علی علیه‌السلام خداحافظی کرد، آن مرد رو به او کرد و گفت: عجیب است! تو سوگند یاد کردی که غذا نخوری و آب ننوشی و بر زمین ننشینی، مگر این‌که دابةالارض را به من نشان دهی. عمار در پاسخ گفت: من او را به تو نشان دادم اگر فهمیدی.(5) --؛-------- 1- ر.ک: شیخ صدوق، علل‌الشرایع، ج1، ص73؛ شیخ طوسی، کتاب الغیبة، 266؛ ابن شهرآشوب، المناقب، ج3، ص102، و در کتب اهل سنّت ر.ک: بیضاوی، انوارالتنزیل و اسرار التأویل، ذیل: 82 سوره نمل؛ ابن کثیر، تفسیر القرآن العظیم، ج6، ص210. 2- «عَشْرٌ قَبلَ السَّاعَةِ لابُدَّ مِنْها: السُّفْیانی وَالدَّجَّالُ وَالدُّخانُ وَالدَّابَةُ وَخُرُوجُ القائِمِ وَطُلُوعُ الشَّمْسِ مِنْ مَغْرِبِها وَنُزُولُ عیسی وَخَسفُ بِالمَشرِقِ وَخَسْفٌ بِجَزیرةِ العَرَبِ وَنارٌ تَخرُجُ مِنْ قَعْرِ عَدَنٍ تَسُوقُ الناسَ اِلَی المَحْشَرِ»، شیخ‌طوسی، کتاب‌الغیبة، ص436،ح426. 3- «…اِنّی… وَالدَّابَّةُ الَّتی تُکَلِّمُ النَّاسَ»، محمد بن یعقوب کلینی، الکافی، ج1، ص198، ح3. 4- نمل (27): 82. 5- ناصر مکارم شیرازی و دیگران، تفسیر نمونه، ج15، ص551 ـ 553 @sarbazeyar
4_196006905636718211.mp3
3.1M
-در 7بخش تحلیلهای اختصاصی بخش اول 🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 🏅نشر آثار استاد رائفی پور @OstadRaefipoor1
4_196006905636718214.mp3
3.24M
-در 7بخش تحلیلهای اختصاصی بخش دوم 🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 🏅نشر آثار استاد رائفی پور @OstadRaefipoor1
4_196006905636718217.mp3
3.52M
-در 7بخش تحلیلهای اختصاصی بخش چهارم 🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 🏅نشر آثار استاد رائفی پور @OstadRaefipoor1
4_196006905636718225.mp3
2.1M
-در 7بخش تحلیلهای اختصاصی بخش ششم 🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 🏅نشر آثار استاد رائفی پور @OstadRaefipoor1
4_366185853640246086.mp3
4.34M
-در 7بخش تحلیلهای اختصاصی بخش سوم 🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 🏅نشر آثار استاد رائفی پور @OstadRaefipoor1
4_196006905636718221.mp3
2.84M
-در 7بخش تحلیلهای اختصاصی بخش پنجم 🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 🏅نشر آثار استاد رائفی پور @OstadRaefipoor1
🔹یا صاحب الزمان 🔸اللهم عجل لولیک الفرج 🔹کتاب شریف القطره:جلد اول ،بخش چهاردهم: ۵۷۶ / ۶۳ - شيخ صدوق رحمه الله در كتاب «كمال الدين» از اميرالمؤمنين على عليه السلام روايت كرده است كه فرمود: مردى از فرزندانم در آخرالزمان خروج مى كند كه رنگ چهره اش سفيد آميخته به سرخى است، شكمش فربه، رانهايش عريض و پرگوشت، و شانه هايش قوى مى باشد، در پشت او دو علامت است كه يكى به رنگ پوست و ديگرى شبيه مهر نبوت پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم است. و حديث را ادامه داد تا آنكه فرمود: فإذا هزّ رايته أضاء لها ما بين المشرق والمغرب، ووضع يده على رؤوس العباد فلايبقى مؤمن إلاّ صار قلبه أشدّ من زبر الحديد وأعطاه اللَّه عزّوجلّ قوّة أربعين رجلاً. هنگامى كه پرچم خود را به اهتزار درآورد مشرق و مغرب عالم را روشن خواهد ساخت، در آن هنگام دست مبارك خود را بر سر بندگان گذارد، هيچ مؤمنى نماند مگر آن كه قلبش محكم تر از پاره هاى آهن گردد و خداوند به او نيروى چهل مرد عنايت كند. و مؤمنانى كه از دنيا رفته اند خوشحالى ظهور در آن عالم به دل هاى آنها وارد شود و آنها به ديدار يكديگر روند و ظهور آن حضرت را به هم مژده و بشارت دهند. [۱] ---------- [۱]: كمال الدين: ۶۵۳/۲ ح ۱۷، بحار الأنوار: ۳۵/۵۱ ح۴، إعلام الورى: ۴۶۵.
🔴 | ورود صدها نیروی آمریکایی به جنوب یمن؛ مأموریت آنها چیست؟ 🔹«المشهد الیمنی» نوشت ۴۵۰ نظامی آمریکایی به بهانه «مبارزه با تروریسم» وارد عدن در جنوب یمن شده‌اند. 🔹یک منبع در نیروهای وابسته به امارات هم گفت آمریکا و انگلیس قصد استقرار سه هزار نیرو در جنوب و شرق یمن را دارند. 🔹کارشناسان نظامی هشدار داده‌اند هدف از این تحرکات، آماده‌سازی برای ساخت پایگاه‌های نظامی در خاک یمن است.
‍ ✅مژده ای برای مردم آخرالزمان ✍از امام صادق (ع) نقل شده است که پیامبر به حضرت علی (ع) فرمودند : « یا علی بدان که استوارترین ایمان ها از آن مردمی است که در آخرالزمان هستند چون آنها به پیامبر ملحق نشدند و در زمان او نبودند و در واقع خیلی از حقیقت ها را که در زمان پیامبر رخ داد آنها نبودند که ببینند و بر آنها حجت بود ولی آن مردم این حجت ها را ندیدند و تنها به نوشته هایی که در سفیدی کاغذ ها نوشته شده ایمان می پذیرند با این حال ایمان آنها به مراتب قوی تر از ایمان مردم زمان پیامبر است» 📚 بحارالانوار جلد ۱۲۵ در جای دیگر پیامبر برترین مردم امت خود را افرادی که در صدر اسلام ایمان آوردند و مسلمانان واقعی در آخرالزمان معرفی می کنند 👉 @yar313313 🌼🌼
حدیث در مورد تهران در آخر الزمان: ابتدا احادیث و منابع آن را بخوانید و زود اظهار نظر نکنید(به دلیل عدم امکان تایپ عربی از نوشتن متن عربی حدیث منصرف شدم). 1- در کتاب یوم الخلاص نوشته کامل سلیمان در جلد دوم صفحه 762 در حدیثی از امام صادق(علیه السلام) می خوانیم: "تهران به حدی می رسد که کاخهایش چون کاخ های بهشتی شود و زنانش چون حورالعین باشند، جامه کافران را بپوشند، خود را به شکل مستکبران درآورند، بر زینها سوار شوند، به همسران خود تمکین نکنند و درآمد شوهرانشان آنها را کفاف ندهد، از آنها به قله کوهها فرار کنید و مانند روباهی که بچه های خود را برداشته اند از لانه ای به لانه ای می گریزد، کورکان خود را برداشته، از پناهگاهی به پناهگاهی بگریزید"  منابع:الزام الناصب صفحه 183،منتخب الاثر صفحه430، بحارالانوارجلد52صفحه258و بشاره الاسلام صفحه 76 و 131. به نظرم امام صادق(علیه السلام) در این حدیث یک هشدار جدی به اهل تهران(شیعیان) داده اند زیرا ایشان می دانستند در آخرالزمان یک حکومت شیعی در ایران با مرکزیت تهران تشکیل خواهد شد و البته شما می توانید مصداق های حدیث را در خیابان ها و افراد فامیل خود ببینید همچنین اهل ایمان باید مراقب خود باشند زیرا زندگی کردن در بین اهل فسق اثراتی مخربی دارد. 2-در کتاب غیبت نعمانی نوشته کاتب نعمانی در بخش محنت هایی که حضرت از مردم می بینند در صفحه 415 می خوانیم: "یعقوب سراج گوید:شنیدم امام صادق(علیه السلام) می فرمود: سیزده شهر و طایفه مردمش با قائم می جنگند و او نیز با آنها می جنگد :اهل مکه،اهل مدینه،اهل شام،بنی امیه،اهل بصره،اهل دشت میسان،کردها،اعراب، ضبه،غنی،باهله،ازد و مردم ری" کتاب غیبت نعمانی یک کتاب حدیثی با موضوع مهدویت و احادیث مهدویت می باشد این کتاب از نظر محدثین کتاب ارزشمندی محسوب میشود.
آماده‌اید حرفای ترسناک بشنوید؟
صفحه اول: «ری» شهری است با پیشینه‌ای چندهزار ساله که زمانی از بزرگترین و آبادترین شهرهای جهان به شمار می‌رفت. این شهر که روزگاری در مسیر جادّۀ ابریشم که غرب دنیای آن زمان را به شرق وصل می‌کرده است، قرار داشت و بازرگانانی از گوشه و کنار جهان در آنجا رفت و آمد داشتند، به گفتۀ اصمعی، «عروس دنیا و مرکز تجارت مردم» بود(1) ری باستان که در تقاطع محورهای خراسان، تبرستان، قزوین، گیلان، قم و ساوه واقع شده بود، به سبب مرکزیّت مهمّ سیاسی، بازرگانی، اداری و مذهبی از قدیم مورد توجّه بوده و مدّعیان حکومت و جویندگان قدرت، همواره این مرکز راهبردی را مورد تهاجم قرار می‌داده‌اند.  این شهر در طول تاریخ با حوادث دهشتباری، مانند زلزله، اختلافات داخلی و هجوم بیگانگان که هر کدام خرابی و کشتار را در پی داشت، رو به رو بود. ری از قرن سوم هجری قمری به بعد، با وقوع چند زلزلۀ شدید، کم کم رو به ویرانی نهاد. در نیمۀ اوّل قرن پنجم هجری سلطان محمود غزنوی به این شهر حمله کرد(2) و در نیمۀ اوّل قرن هفتم هجری مغولها بر آن تاختند(3). هنوز آثار زلزله های پیشین و حملۀ ددمنشانۀ مغولان از بین نرفته بود که در نیمۀ دوم قرن هشتم هجری، ری دچار زلزله ای ویرانگر شد و یورش سپاهیان تیمور لنگ آسیبهای زیادی بر این شهر وارد ساخت و آن را به ویرانه ای تبدیل کرد. همۀ اینها اسباب خرابیهای گستردۀ ری را فراهم ساخت، به گونه ای که از آن پس، ری دیگر روی آبادانی به خود ندید و از ری قدیم تنها بخشی از آن که اکنون به «شهر ری» معروف می باشد، بر جای مانده است و ویرانه های ری قدیم هنوز نزدیک شهر کنونی ری باقی است.  بر اساس گزارشهای تاریخی، حمله به ری که با خود خرابیهای زیاد و کشتارهای گسترده را همراه داشت، بیشتر در زمانی انجام می گرفت که مردم این شهر، دچار کشمکشهای مذهبی یا رقابتهای سیاسی بر سر کسب قدرت و ریاست بودند، و در نتیجه، فرصتِ پیشگیری از هجوم دشمن یا مقاومت در برابر آن را نمی یافتند.  مردم شهر ری با ورود سپاهیان مسلمان به ایران به دین اسلام و مذهب تسنّن گرویدند و در نیمۀ نخست سدۀ دوم هجری به مذهب شیعه روی آوردند. بنا بر نوشتۀ یاقوت حَمَوی (626- 574 هـ.ق)، در قرن ششم و هفتم هجری قمری، نیمی از مردم ری و تمام ساکنان روستاهای اطراف، شیعه و از نیم دیگر نیز بیشترشان سنّیِ حنفی و کمتر آنان شافعی بودند و میان پیروان این سه مذهب اختلافات فراوانی وجود داشت(4).  در کتابی فارسی که حدود سالهای 62-556 هـ.ق به نگارش در آمده است، می خوانیم:  و بری با آنکِ نعمت بسیار بود گران باشد و اهل وی مخالفت یکدیگر کنند از بهر دین(5).  پس از بروز ویرانیهای گسترده و پیاپی در ری، این شهر مرکزیّت خود را از دست داد و دیر زمانی نپایید تا آنکه «تِهران» که در گذشته، یکی از روستاهای ری بود(6) و در شمال شهر ری و جنوب کوهپایه‌های البرز قرار داشت، کم کم رونق گرفت و در قرن نهـم هجری قمری به آبادی بزرگی تبدیل گردید. شاه تهماسب اوّل صفوی، در سال 961 هـ.ق، فرمان داد دور تهران بارویی بکشند که 4 دروازه و 114 برج داشت و از آن پس، تهران صورت شهر پـیدا کرد. رشد تهران، به دلیل استقرار پایتخت سلسلۀ صفویّه در قزوین و سپس در اصفهان، مدتّی متوقّف شد تا اینکه آغا محمّدخان قاجار، در نخستین سالهای قرن سیزدهم هجری قـمری، آن را به پایتختی برگزید و در داخل ارگ آن که از آثار دوران زندیّه بود، کاخهای سلطنتی ایجاد کرد و شهر رو به آبادانی و گسترش نهاد و در مدّت زمانی حدود دویست سال، به شکل کنونی در آمد و همچنان جایگاه خود را به عنوان پایتخت حاکمان ایران حفظ کرده است. در زمان ما تهران از شهرهای بزرگ و پُرجمعیت جهان به شمار می رود و چنان گسترشی یافته است که از آن با نام «تهران بزرگ» یاد می‌شود و «شهرری» که در جنوب شرقی تهران کنونی قرار گرفته است، بخشی از آن به شمار می آید(7). بنا براین، می‌توان گفت، واژۀ «تهران» در عصر حاضر، برابر با واژۀ «ری» (شامل شهر و روستاهایش) در قدیم می باشد. شهر تهران اکنون مهمترین منطقۀ ایران است و از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نقش مهمّی را در میان دیگر مناطق کشور ایفا می کند.(8)  🌴 1. معجم البلدان، ج 3، ص 118، مدخل «ری».  2. طبق برخی گزارشهای تاریخی، سلطان محمود غزنوی که از شاهان سنگدل، هوسران و غارتگر بود، پس از رسیدن به ری و قتل عام شیعیان، دستور داد عدّه ای از دانشمندان و بزرگان شیعه را دستگیر کرده، به دار آویختند و کتابهای شیعیان را از کتابخانه‌ها، به ویژه کتابخانۀ عظیم صاحب بن عبّاد -وزیر دانشمند دیالمه- جمع آوری کردند و آنچه را در فقه، حدیث و کلام بود، سوزاندند و بقیّه را بر 100 شتر بار کرده و به غزنین -مرکز حکومت غزنویان- بردند. همچنین بنا بر نقلی، با دستور محمود غزنوی، مدّت سه روز، تنور نانواییها و تون حمّامهای ری را به جای هیزم با سوزاندن کتابهای شیعیان گرم نگه داشتند!  ادامه... @sarbazeyar
صفحه دوم: 3. نجم الدین رازی، صاحب مرصاد العباد، که خود اهل ری بود، تعداد کشته ها و اسیران ری در تهاجم مغول به این شهر را حدود 500 هزار نفر برآورد کرده است.  4. رک: معجم البلدان، ج 4، ص 51، مدخل «طهران».  5. عجایب المخلوقات و غرائب الموجودات، ص 227، رکن 4.  6. رک: معجم البلدان، ج 3، ص 117، مدخل «ری».  7. اکنون شهر ری یکی از پُرجمعیّت ترین مناطق تهران به شمار می رود و تهران و شهر ری به یکدیگر متّصل شده اند.  8. در تهیّه و تدوین مطالب «تاریخچۀ ری و تهران»، از منابع گوناگون بهره جستیم.  یادکرد ری و زوراء در احادیث اسلامی  در روایات اسلامی، در موارد گوناگون، از ری و زورا (پشت ری) یاد شده است که ما در اینجا چهار نمونه از یادکردهای مذمّت آمیز در بارۀ این شهر و ساکنان آن را می آوریم.  البتّه با توجّه به آنکه در اعصار گذشته و در عصر حاضر، انسانهای مؤمنی در ری ساکن بوده و هستند، باید بگوییم که بی گمان، احادیث مذمّت اهل ری در گذشته، مرتبط با ناصبیانی است که با خاندان پیامبر(علیهم السّلام) و پیروانشان دشمن بودند، و روایات مذمّت اهل ری و زورا در آخرالزمان، در ارتباط با کسانی است که اهل ظلم و فساد بوده و نسبت به شیعیان علیّ بن ابی طالب(علیهما السّلام) دشمنی می ورزند و پس از خروج حسینی خراسانی و حسنی گیلانی، مردم را به جنگ با آن دو بزرگوار که هر دو از خاندان پیامبر اسلام(صلّی الله علیه وآله) می باشند، تشویق می کنند.  در هر حال، امیدواریم خداوند آن گروه از مؤمنانی را که اکنون در ری و زورا (تهران) زندگی می کنند، از شرّ بلاها و فتنه های آخرالزمان در امان نگاه دارد.  امام صادق(علیه السّلام) فرمود:  بی گمان، ری، قزوین و ساوه نفرین شده و شوم اند(1).  نیز مردی از آن بزرگوار روایت کرده است:  بی گمان، اهل ری در دنیا، بر اثر نوشیدن شراب، تشنه می میرند  و تشنه برانگیخته می شوند و تشنه وارد آتش می گردند(2).  اَعمَش هم از امام صادق(علیه السّلام) نقل کرده است:  شانزده گروه از امّت جدّم ما را دوست ندارند و ما را نزد مردم  دوست داشتنی قرار نمی دهند... اهل شهری که «ری» نامیده  می شود؛ ایشان دشمنان خدا، دشمنان رسول او و دشمنان  خاندان وی اند و جنگ با خاندان رسول خدا(صلّی الله علیه و‏آله) را  جهاد، و مال ایشان را غنیمت می پندارند، و برای ایشان (اهل ری)  عذاب خوارشدن در زندگی دنیا و آخرت بوده و برای آنان عذابی ماندگار  است... و اهل شهری که زورا نامیده و در آخرالزمان ساخته می شود؛  از خون ما شفا می جویند و با دوست نداشتن ما نزدیک می شوند  و در دشمنی ما دوست می شوند و جنگ با ما را واجب و کارزار با ما را  لازم می دانند. ای پسرکم، بپرهیز از ایشان، سپس بپرهیز از آنان...(3).  همچنین، در حدیثی دیگر از امام صادق(علیه السّلام)، ری و اهل آن از جملۀ سیزده شهر و طایفه ای به شمار آمده اند که قائم(علیه السّلام) با آنان می جنگد و آنان با قائم(علیه السّلام) درگیر می شوند(4).  🌴  1. بحار الأنوار، ج 57، ص 229، ذیل ح 65.  2. فروع الکافی، ج 6، ص 407، ب 15، ح 17.  3. بحار الأنوار، ج 57، ص 206، ب 36، ح 5 .  4. الغیبة، ص 309، ب 17،ح 6.  اوضاع ری و زوراء در آخرالزمان  احادیث اسلامی بسیاری در بارۀ اوضاع ری در آخرالزمان به دست ما رسیده اند، و واژۀ «ری» در آنها «شهر ری» (بخش جنوب شرقی تهران کنونی) و «پشت ری» (بخش شمال غربی تهران کنونی) را شامل می شود، و در برخی از روایات نیز، بر بخشی از ری قدیم یا «پشت ری»، و در روایتی، بر تمام ری قدیم یا تهران کنونی، «زوراء» اطلاق شده است.  بر اساس روایات اسلامی، در آخرالزمان، ری (تهران کنونی)، به ویژه پشت ری یا همان زوراء، بر اثر فتنه، ستم و فساد، با حوادث و بلاهای گوناگون و دهشتناکی رو به رو می شود، و با توجّه به آنکه ری، به خصوص زوراء، در آخرالزمان پایتخت ایران و مرکز ادارۀ امور این کشور است، بی گمان، فرود هر گونه بلایی بر این شهر، بر دیگر شهرهای ایران نیز اثرگذار خواهد بود.  ما در اینجا، ابتدا دو روایت عجیب و شنیدنی را به طور کامل نقل می کنیم و سپس به شرح جزئیّات آن دو روایت و دیگر احادیث مرتبط با ری و زوراء در آخرالزمان خواهیم پرداخت.  در حدیث مفصَّلی که مُفَضَّل بن عُمَر از امام صادق(علیه السّلام) نقل کرده، ضمن کاربرد واژۀ «دارالفاسقین» - جایگاه فاسقان - در بارۀ زوراء یا بخش شمال غربی تهران کنونی، چنین آمده است:  ... مُفَضَّل گفت: ای سرور من، در آن هنگام (آخرالزمان) دارالفاسقین (زوراء) چگونه خواهد بود؟ فرمود: در نفرین خدا و خشم اوست. فتنه‏‌ها آن شهر را ویران و چون بیابانی رهایش می‏کنند. پس وای ـ و سراسر وای ـ به حال آنجا و ساکنانش از پرچمهای زرد و پرچمهای مغرب و [پرچمهای] کسی که جزیره را با شر تهدید می‏کند و پرچمهایی که از هر [جای] نزدیک یا دوری به سویش می آیند. ادامه دارد... @sarbazeyar
صفحه سوم: به خدا سوگند، بی گمان، در آن شهر از عذابهای گوناگون چیزهایی فرود می‏آیند که از آغاز روزگار تا پایانش بر دیگر امّتهای سرکش فرود نیامده باشند، و بی گمان، عذابی بر آنجا فرود خواهد آمد که مانند آن را هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده باشد.  طوفان اهل آن شهر جز با شمشیر نخواهد بود. پس وای بر کسی که آنجا را محلّ سکونت خویش قرار دهد؛ بی گمان، کسی در آن شهر می‏ماند که بدبخت باشد، و کسی از آنجا بیرون می‏رود که در رحمت خدا باشد... آن گاه، خداوند آن شهر را به سبب آن فتنه ها و آن پرچمها ویران می کند تا آنکه رهگذر بر آن مکان می گذرد و می گوید: اینجا زوراء بود؟! سپس خروج می کند حسنی، جوان زیبارویی که از خطّۀ دیلم است...(1).  «فاسقان»، کسانی اند که از مسیر حق و راه راست خارج شده اند، و «دارالفاسقین» (جایگاه فاسقان) واژه ای بر گرفته از قرآن کریم، سورۀ اعراف، آیۀ 146، می باشد که امام موسی کاظم(علیه السّلام) آن را در بارۀ دارالخلافۀ هارون، خلیفۀ عبّاسی، در بغداد(2)، و مفضّل بن عُمَر، از یاران امام صادق(علیه السّلام)، آن را در بارۀ شهر «زورا» (تهران)، که در آخرالزمان ساخته می شود، به کار بردند.  ابن اعثم کوفی، تاریخ نگار شیعی، از امام علی(علیه السّلام) نقل کرده است:  ... امّا ری، پس بی گمان، آنجا شهری است که به وسیلۀ ساکنان خود به آشوب کشیده می شود، و فتنۀ ناشنوا در آن ماندگار است. ویرانی این شهر در آخرالزمان جز به دست دیلمها نیست. در ری، بر دروازۀ کوهستان، در آخرالزمان مردم بسیاری که شمارشان را جز آفریدگارشان کسی نمی داند، کشته می شوند و دیلمها بر دروازۀ کوهستان، بر هشت تن از بزرگان بنی هاشم که هر کدام مدّعی رهبری است، دست می یابند. مردی بزرگ که نامش مطابق نام پیامبری است، در ری محاصره می شود و چهل روز در این حال می ماند. سپس، در پیِ آن، دستگیر و کشته می شود. بی گمان، در زمامداری سفیانی، خشکسالی، سختی و بلایی بزرگ به مردم ری می رسد(3).  🌴🌴🌴  1. بحار الأنوار، ج 53، ص 5 - 14، ب 28.  2. رک: بحار الأنوار، ج 48، ص 138، ب 6، ح 13.  3. الفتوح، ج 2، ص 80 (ترجمۀ یکی از دانشمندان معاصر).  بروز فتنه در تهران  پیدایش فتنه در ری یا زوراء (تهران)، یکی از نشانه های بسیار مهمّ قیام امام مهدی(علیه السّلام) و سرآغاز دور تازه ای از حوادث آخرالزمان می باشد. به دلیل اهمّیّت و ارتباط فتنه در ری با قیام خراسانی در مشرق (خراسان) و قیام سفیانی در مغرب (شام)، امام صادق(علیه السّلام) این فتنه را در کنار قیام زمینه سازان ظهور امام مهدی(علیه السّلام) یاد کرده است:  ... خروج پرچمی از مشرق و پرچمی از مغرب و فتنه ای که بر اهل زوراء (تهران) سایه می افکند و خروج مردی از فرزندان عمویم زید در یمن و غارت شدن پردۀ خانۀ خدا...(1).  امام علی(علیه السّلام) می فرماید:  ... امّا ری، پس بی گمان، آنجا شهری است که به وسیلۀ ساکنان خود به آشوب کشیده می شود، و فتنۀ ناشنوا در آن ماندگار است...(2).  «فتنۀ ناشنوا» آشوبی است که در آن، افراد فتنه گر و فتنه زده به سخن خیرخواهان گوش فرا نمی دهند و کسی به داد کسی نمی رسد، و چنان که امیر مؤمنان علی(علیه السّلام) پیش بینی کرده است، این فتنه، مدّت زمانی دراز در ری ماندگار شده و به فتنه های دیگری، مانند جنگ شروسی و سفیانی با اهل ری و مخالفت اهل ری با حسینی خراسانی و حسنی گیلانی، کشیده می شود، و خرابیِهای بسیاری را در این شهر در پی خواهد داشت.  به اعتقاد نگارنده، فتنۀ ناشنوا در ری همان اختلافی است که بر سر نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری ایران، برگزارشده در روز جمعه، 18 جمادی الثانیۀ 1430، 22 خرداد 1388 برابر 12 ژوئن 2009، میان زمامداران انقلاب ایران و هوادارانشان افتاد و انقلاب و نظام حکومتی ایران را دچار چالشی بزرگ ساخت، و این فتنه همچنان ادامه دارد.  به نظر می رسد، فتنۀ ناشنوا در ری، سرانجام، به اختلافی منجر می شود که شیخ مفید، با بهره گیری از اخبار بیانگر نشانه‏های قیام قائم(علیه السّلام)، به آن اشاره کرده است:  ... اختلاف دو گروه از عجم (ایرانیان) و خونریزیِ بسیار میان آنان...(3).  امام صادق(علیه السّلام)، در بارۀ اوضاع دارالفاسقین (زوراء) در آخرالزمان، چنین فرموده است:  ... فتنه‏‌ها آن شهر را ویران و چون بیابانی رهایش می‏کنند...(4).  🌴🌴🌴🌴 1. فلاح السائل، ص 9 - 308، ب 19، ح 40.  2. الفتوح، ج 2، ص 80 .  3. الإرشاد، ج 2، ص 369.  4. بحار الأنوار، ج 53، ص 5 - 14، ب 28. بروز کشتار در تهران امام علی(علیه السّلام) می فرماید: ...ای وای بر ری و آنچه بر آن فرود می آید از کشتار بزرگ و اسیرکردن زنان و سربریدن کودکان و از دست دادن مردان(1). در حدیثی دیگر از آن بزرگوار می‌خوانیم: ... در ری، بر دروازۀ کوهستان، در آخرالزمان، مردم بسیاری که شمارشان را جز آفریدگارشان کسی نمی داند، کشته می شوند(2) ادامه دارد... @sarbazeyar