eitaa logo
صرف و نحو کاربردی
3.9هزار دنبال‌کننده
45 عکس
2 ویدیو
12 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم ❓سؤال: @ArefAshrafian @mojtaba1843 :⁦انتقاد و پیشنهاد🖊 @ArefAshrafian 🎓زیر نظر رئیس مرکز مدیریت حوزه‌های خراسان جنوبی 📝 گروه بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے: eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba 🏫 مدرسه علمیه رضویه بیرجند
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از روضه تلفنی 📞
جامع المقدمات جلد ۲.pdf
10.85M
✅جامع المقدمات جلد ۲ #ادبیات_عرب #جامع_المقدمات 💠بانک دروس حوزوی و حقوقی @hoghooghi_ha
هدایت شده از روضه تلفنی 📞
ترجمه و شرح مغنی الادیب.pdf
9.38M
✅ترجمه و شرح مغنی الادیب #مغنی_الادیب #مغنی_البیب #ادبیات_عرب بانک دروس حوزوی و حقوقی @hoghooghi_ha
🥳 امشب سخن از جانِ جهان باید گفت توصیفِ رسولِ (صلی الله علیه و آله) انس و جان باید گفت در شـــــامِ ولادتِ دو قــطبِ عالم تبریک به صــاحب الزمان (عجّل الله) باید گفت 🌸🌼🌸🌼 🌼🌸🌼 🌸🌼 🌼 ☘💞 فرا رسیدن میلاد مسعود و پربرکت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و امام صادق(علیه السلام) بر شما طالبان علم مبارک ☘💞 🆑 @Sarf_v_Nahve
در آیه‌ی ﴿فَانظُرْ إِلَىٰ طَعَامِكَ وَ شَرَابِكَ لَمْ يَتَسَنَّهْ﴾ (بقره ۲۵۹) سه احتمال درمورد کلمه(لم يَتَسَنَّهْ) مطرح شده است: 1⃣ از ریشه‌ی «س ن و» باشد که پس مجزوم شدن، «هاء سکت» ملحق به آن شده باشد. 2⃣ از ریشه «س ن ن» باشد که در این‌صورت لام الفعل در باب(تفعُّل) قلب به «ياء» و سپس تبدیل به «الف» شده و به خاطر مجزوم شدن، الف حذف شده است. و «هاء» نیز برای است. 3⃣ از ریشه(س ن ه) باشد که در این صورت «هاء» لام الفعل می‌باشد. 🔖 در هر سه احتمال به معنای «لم يَتَغَيَّرْ» می‌باشد. منبع: صرف کاربردی در آیات و روایات، ص۸۸ و ۸۹ 📖 @sarf_v_nahve
⚠️ "ك" همیشه اسم نیست ‼️ 💠 حرفی است که در آخرِ به بعضی از اسم‌های اشاره می‌آید تا نشان دهد مخاطبِ اشاره چه افرادی هستند. 📝مثال: ذَٰلِكُمَا مِمَّا عَلَّمَنِي رَبِّي آن(=تعبیر خواب) ﺍﺯ چیز هایی ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺁﻣﻮﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ. (۳۷ یوسف) 📍در این جا، حضرت یوسف، برای دو زندانی، به تعبیر خواب اشاره می‌کنند. پس مشارٌ إليه، «تعبیر خواب» است و مخاطب در این اشاره، دو نفر زندانی است که «کُما» بر آن دلالت می‌کند. مثال بعدی: ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ آن(=جهاد در راه خدا) ﺑﺮﺍی ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ. مشارٌ إلیه: جهاد در راه خدا مخاطب(کُمْ): مسلمانان 👉🏻 @sarf_v_nahve 👈🏻
حرف در «هنا» تغییر نمی‌کند؛ چه مخاطب یک نفر باشد یا چند نفر. یعنی هناك و هنالك نسبت به این که مخاطب یک نفر باشد یا چند نفر، مذکر باشد یا مؤنث، تغییر نمی‌کند. به این کاف می‌گویند: «کاف خطاب غیر متصرّفه» منبع: النّحو الوافي، جلد۱، ص۲۷۴، پاورقی۱ تصاریف، ج۲، ص۲۴۳ 🚀 @sarf_v_nahve 🚀
📝 بر دعا داخل نمی‌شود. 🔎 @sarf_v_nahve
📌زمانی می‌شود معرفه باشد که بتوان آن را تأویل به نکره برد. 🔖مثال: جاء أخوك وحدة ⬅️ مُنْفَرداً 💎 @sarf_v_nahve 💎
سؤال درباره‌ی ادبیات عرب:👇🏻👇🏻👇🏻 @ArefAshrafian @mojtaba1843 @Alirezadallakeh @mil4_d ⭕️ انتقاد و پیشنهاد به کانال:👇🏻👇🏻👇🏻 @ArefAshrafian 🧐🧐🧐🧐🧐🧐🧐🧐
: 1⃣ شک 📍مثال: قَرَأتُ إمّا کتابَ الصرف و إمّا کتابَ النحو. (در جایی که می‌داند یکی از این دو کتاب را حتماً خوانده ولی در مصداق شک دارد.) 2⃣ إبهام 📍مثال: ﴿...حَتَّىٰ إِذَا رَأَوْا مَا يُوعَدُونَ إِمَّا الْعَذَابَ وَإِمَّا السَّاعَةَ فَسَيَعْلَمُونَ مَنْ هُوَ شَرٌّ مَّكَانًا...﴾ (۷۵ مریم) ﺗﺎ ﺯﻣﺎنی ﻛﻪ ﺁن‌ﭽﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻭﻋﺪﻩ ﺩﺍﺩﻩ‌ﺍﻧﺪ ﺑﺒﻴﻨﻨﺪ ، ﻳﺎ "ﻋﻘﻮﺑﺖ ﻭ ﺷﻜﻨﺠﻪ [ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ]" ﺭﺍ ﻳﺎ "ﻋﺬﺍﺏ ﻗﻴﺎﻣﺖ" ﺭﺍ، ﭘﺲ ﺑﻪ ﺯﻭﺩی ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺩﺍﻧﺴﺖ ﭼﻪ کسی ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﺶ ﺑﺪﺗﺮ است. (مبهم است که چه وقت متوجه شوند؛ برخی با عذاب در دنیا به خودشان می‌آیند و برخی با عذاب آخرت...) 3⃣ تخییر 📍مثال: قُلْنَا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِمَّا أَن تُعَذِّبَ وَإِمَّا أَن تَتَّخِذَ فِيهِمْ حُسْنًا (۸۶ کهف) ﮔﻔﺘﻴﻢ: ﺍی ﺫﻭ ﺍﻟﻘﺮﻧﻴﻦ! ﻳﺎ [ﺍﻳﻦ ﻗﻮم ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﻴﻔﺮ ﻓﺴﺎﺩ ﻭ ﺳﺘﻤﺸﺎﻥ] ﻋﺬﺍﺏ ﻣﻰ‌کنی ﻭ ﻳﺎ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻧﺸﺎﻥ ﺷﻴﻮﻩ‌ای نیک ﺩﺭ ﭘﻴﺶ ﻣﻰﮔﻴﺮی. (خداوند، حضرت ذوالقرنین را مخیّر بین دو کار کرده هر کدام را خواست، انجام دهد.) 4⃣ إباحه 📍مثل: صَلِّ إمّا قصراً و إمّا تماماً. نماز بخوان؛ چه شکسته و چه کامل. (مباح بودنِ چگونگی نماز خواندن) 5⃣ تفصیل 📍 مثل: إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَ إِمَّا كَفُورًا (۳ انسان) ﻣﺎ ﺭﺍﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﻳﺎ ﺳﭙﺎسگزﺍﺭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﻳﺎ ﻧﺎﺳﭙﺎﺱ. (آیه دارد تفصیل می‌دهد که افرادی را که هدایت کردیم، یا شکر می‌کنند و در مسیر ادامه می‌دهند و یا کفران و ناسپاسی می‌کنند و از مسیر خارج می‌شوند.) 🗂 @sarf_v_nahve
یا فاطمةُ إشفعي لنا في الجنّة... شهادت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها را خدمت تمام دوستدارانِ آن حضرت تسلیت عرض می‌کنیم. ⚫️ @sarf_v_nahve