🍂
🖤🍂
🏴 شهادت پدر ولی نعمتمان، باب الحوائج، امام موسی کاظم (صلوات الله علیه) بر تمام محبان آن حضرت، تسلیت باد.
🍂
🖤🍂 @sarf_v_nahve
#تجزیه و #ترکیب آیهی پنجم سورهی یوسف:
🍀إنَّ الشَّيْطَانَ لِلْإِنسَانِ عَدُوٌّ مُّبِينٌ
🍀ﺑﺪﻭﻥ شک ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺑﺮﺍی ﺍﻧﺴﺎﻥ، ﺩشمنی ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺍﺳﺖ.
«إنَّ»: حرف مشبهة بالفعل
«الشیطان»: اسمِ إنّ، جامد، بر وزن فَیعال، منصرف، ثلاثی مزید
«للإنسان»: جار و مجرور و متعلّق به «عدوّ»
«عَدُوٌّ»: صفت مشبهه و بر وزنِ «فَعول»، خبرِ إنّ
«مُبین»: اسم فاعل ثلاثی مزید، صفت برای عدوّ
جمله، محلّی از اعراب ندارد؛ چون تعلیلیّه است.
📚 منبع: إعراب القرآنِ الکریم و بیانه، ج۴، ص۴۵۰ / إعراب القرآنِ الکریم (دعاس)، ج۲، ص۷۹
🆔 @Sarf_v_Nahve
🍃
🌸🍃
امام حسین علیه السلام:
وَاعلَموا إنّ حوائج النّاسِ إلیکم مِن نِعَمِ الله علَیکُم فَلا تَمیلوا النِّعَمَ فَتَحَوَّلَ نقَماً.
بدانید که احتیاج [و مراجعهی] مردم به شما از نعمتهای الهی است. پس از این نعمتها روی برنگردانید وگرنه به نقمت و بلا تبدیل خواهد شد.
میلاد سید الشهداء امام حسین علیهالسلام مبارک
@sarf_v_nahve
🍃
🌸🍃
#تجزیه و #ترکیب آیهی ششم سورهی یوسف:
🍀وكَذَٰلِكَ يَجْتَبِيكَ رَبُّكَ وَيُعَلِّمُكَ مِن تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ…
🍀ﻭ ﺍﻳﻦ ﭼﻨﻴﻦ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮﻣﻰﮔﺰﻳﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺧﻮﺍﺏﻫﺎ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻣﻰﺁﻣﻮﺯﺩ…
«کذلك»: نعت برتی مفعول مطلق مقدّر
(اصلش این است: یجتبیك اجتباءاً کاجتبائك لهذه الرؤیا. یعنی همان طور که خدا تو را برای این رؤیا برگزید، تو را برای پیامبری برمیگزیند.)
«یَجتَبي»: فعل مضارع ناقص
«كَ»: مفعولٌبه و ضمیر متصل منصوبی
«ربُّ»: فاعل و مضاف
«ك»: مضاف إلیه، ضمیر متصل مجروری
«و»: عاطفه
«یُعلِّمُ»: فعل مضارع، فاعلش: هو، عطف به یجتبیك
«ك»: مفعولٌبه
«مِن»: حرف جر
«تأویل»: مجرور، جار و مجرور متعلّق به یعلّمُ
«ال»: استغراق افراد
«أحادیث»: جمع مکسّر، صیغهی منتهی الجموع، غیر منصرف، علّت کسره گرفتن: دارای «ال» بودن.
📚 منبع: إعراب القرآنِ الکریم و بیانه، ج۴، ص۴۵۰
🆔 @sarf_v_nahve
🖌#مفعول_مطلق : مصدری منصوب است که برای یکی از موارد زیر میآید:
🌸 تأکیدی: ﴿مانند کلّم الله موسی تکلیماً﴾
🌸 بیان نوع: جلستُ جِلسةَ أمیر. (به نوع نشستن امیر، نشستم.)
﴿…وَقُولُوا لَهُمْ قَوْلًا مَّعْرُوفًا﴾
(…ﻭ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺻﻮﺭتی ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﺳﺨﻦ ﮔﻮﻳﻴﺪ.)
🌸 بیان عدد:
﴿…يُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَيْنِ﴾
(ﻋﺬﺍﺏ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﺩﻭ ﭼﻨﺪﺍﻥ میشود.)
📚 منبع: القواعد الأساسيّة للّغة العربیّة، ص۱۶۸
📖 @sarf_v_nahve
💠 #مفعول_مطلق نوعی و عددی میتواند بر فعلِ خود مقدّم شود.
📚 منبع: النّحو الوافي، ج۲، ص۲۱۲
┏━📚📖━━━━━━━━┓
@sarf_v_nahve join us
┗━━━━━━━━📚📖━┛
🍃
🌸🍃
ولادت حضرت علی اکبر بر همهی دوستداران ایشان مخصوصاً جوانان مبارک
@Sarf_v_nahve
🍃
🌸🍃
❓سؤال…❓
المؤمنونَ الذین یُقیمون الصّلاة…
ضمیرِ «المؤمنون» چیه؟🤔
.
.
.
شاید با خودتون بگید: خب معلومه، «و»😒
ولی باید گفت که سخت در اشتباهید😁
«و» علامت رفعه.
شاید بگین: خب پس «ن» ضمیرشه.😕
ولی باز هم جواب اشتباهه…😊
ضمیرش مستتره😊
تعجّب کردین؟
در تمام اسمهای مشتق، ضمیرشون یا اسم ظاهره یا مستتر.
چند تا مثال بزنم.
مثلاً «عالم». این کلمه ضمیرش مستتره و یکی از این سه تا است: هو، أنت، أنا
مثال: عليٌّ عالم. أنت عالم. أنا عالم.
یک مثال دیگه…
«المؤمنون» ضمیرش مستتره و یکی از این سه تا است: هُم، أنتم، نحن.
مثال: هؤلاء مؤمنون. أنتم مؤمنون، نحن مؤمنون.
🚫دقت کنید که این رو با فعل اشتباه نگیرید.
در فعل «یُقیمون»، فاعلش ضمیر بارز «و» است.
🆔 @sarf_v_nahve
صرف فعل یهتدي همراه با طریقهی ساخت:
یَهتَدِي: یَهتديُ 👈 یَهتَدِي
یَهتَدیانِ: یَهتَدِي + ان 👈 یَهتَدِیانِ
یَهتَدُونَ: یَهتَدِیُونَ 👈 یَهتَدُیْوْنَ 👈 یَهتَدُونَ
تَهتَدِي: تَهتَدِيُ 👈 تَهتَدِي
تَهتَدِیانِ: تَهتَدِي+انِ 👈 تَهتَدِیانِ
یَهتَدِینَ: یَهتَدِي+نَ 👈 یَهتَدِینَ
تَهتَدِي: تَهتَدِيُ 👈 تَهتَدِي
تَهتَدِیانِ: تَهتَدِي+انِ 👈 تَهتَدِیانِ
تَهتَدُونَ: تَهتَدِیُونَ 👈 تَهتَدُیْوْنَ 👈 تَهتَدُونَ
تَهتَدِینَ: تَهتَدِیِیْنَ 👈 تَهتَدِیْیْنَ 👈 تَهتَدِینَ
تَهتَدِیانِ: تَهتَدِي+انِ 👈 تَهتَدِیانِ
تَهتَدِینَ: تَهتَدِي+نَ 👈 تَهتَدِینَ
أَهتَدِي: أَهتَدِيُ 👈 أَهتَدِي
نَهتَدِی: نَهتَديُ 👈 نَهتَدِی
🆔 @Sarf_V_Nahve
🌸صلّی اللهُ علیكَ یا أباصالحِ المهديّ🌸
میلاد منجی عالم بشریت را خدمت تکتک دوستان و محبّان آن حضرت، تبریک عرض میکنیم🎊
🎁 @sarf_v_nahve
🎉
🎈🎉
روش دیگری برای صرف فعل یهتدي به همراه طریقهی ساخت:
یَهَدِّی: یَهتَديُ👈یَهتَدي👈یَهدَدِي👈یَهَدْدِي👈 یَهَدِّي
یَهَدِّیانِ: یَهتَديان👈یَهدَدیان👈یَهَدْدیانِ 👈 یَهَدِّیانِ
یَهَدُّونَ: یَهَدِّي+ون👈یهَدِّیُونَ👈یَهَدُّیْوْنَ👈یَهَدُّونَ
تَهَدِّي: تَهتَديُ👈تَهتَدِي👈تَهدَدِي👈تَهَدْدِي👈تَهَدِّی
تَهَدِّیانِ: تَهَدِّي + ان 👈 تَهَدِّیانِ
یَهَدِّینَ: یَهَدِّي+نَ 👈 یَهَدِّینَ
تَهَدِّی:تَهتَدِیُ👈تَهتَدِی👈تَهدَدِی👈تَهَدْدِی،تَهَدِّی
تَهَدِّیانِ: تَهَدِّی + ان 👈 تَهَدِّیانِ
تَهَدُّونَ: تَهَدِّیُونَ 👈 تَهَدُّیْوْنَ 👈 تَهَدُّونَ
تَهَدِّینَ: تَهَدِّیِیْنَ 👈 تَهَدِّیْیْنَ 👈 تَهَدِّینَ
تَهَدِّیانِ: تَهَدِّی + ان 👈 تَهَدِّیانِ
تَهَدِّینَ: تَهَدِّي+نَ 👈تَهَدّینَ
أَهَدِّی
نَهَدِّي
┏━📚📖━━━━━━━━┓
@sarf_v_nahve join us
┗━━━━━━━━📚📖━┛
ادامهی #تجزیه و #ترکیب آیهی ششم سورهی یوسف:
🍀 وَيُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ آلِ يَعْقُوبَ
🍀 ﻭ ﻧﻌﻤﺘﺶ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺗﻮ ﻭ ﺑﺮ ﺁﻝ ﻳﻌﻘﻮﺏ ﺗﻤﺎم ﻣﻰﻛﻨﺪ…
«و»: حرف عطف
«یُتِمُّ»: فعل ثلاثی مزید باب إفعال، عطف به یجتبیك، فاعلش: ضمیر مستتر هو
«نِعمَتَه»: نعمةَ: مفعول به و مضاف، ه: مضاف إلیه
«علیك»: جار و مجرور متعلّق به یُتِمُّ
«و»: حرف عطف
«علَی آلِ یَعقوبَ»: عطف به «علیك»
«علی آل»: جار و مجرور متعلّق به یُتِمُّ
«یعقوب»: اسم غیر منصرف (سبب منع صرفش: عَلَم و عُجمة)، مضاف إلیه
┏━📚📖━━━━━━━━┓
@sarf_v_nahve join us
┗━━━━━━━━📚📖━┛
ادامهی #تجزیه و #ترکیب آیهی ششم سورهی یوسف
🍀…كَمَا أَتَمَّهَا عَلَىٰ أَبَوَيْكَ مِن قَبْلُ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْحَاقَ إِنَّ رَبَّكَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
🍀…ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺑﺮ ﭘﺪﺭﺍﻧﺖ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻭ ﺍﺳﺤﺎﻕ ﺗﻤﺎم ﻛﺮﺩ؛ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺩﺍﻧﺎ ﻭ ﺣﻜﻴﻢ ﺍﺳﺖ.
«ك»: حرف جر
«ما أتَمَّها»: «ما»: مصدریّه (موصول حرفی)، «أتَمّ»: صلهی حرفی. ما أتمّها: تأویل به مصدر←إتمامها
«کما أتَمَّها»(=کَإتمامِها): صفت برای مفعول مطلق «یُتِمُّ»؛ یعنی یُتِمُّ إتماماً کإتمامِها علی أبویك…
«علی أبویك»: جار و مجرور متعلّق به یُتِمُّ. أبویك: مضاف و مضاف إلی؛ نون (أبَوَین) به دلیل اضافه شدن، افتاده است.
«مِن قبل»: جار و مجرور و حال و متعلِّق به فعل مقدّر. «قبلُ»: مبنی بر ضم است؛ به دلیل این که مضاف إلیهش محذوف است.
«إبراهیمَ»: عطف بیان از أبویك، مجرور به فتحه؛ چون غیر منصرف است.
«إسحاقَ»: عطف به إبراهیمَ، مجرور به فتحه؛ چون غیر منصرف است.
«إنّ»: حرف مشبهة بالفعل
«رَبَّك»: اسم إنَّ
«علیمٌ»: خبر اوّل
«حکیمٌ»: خبر دوّم
«إِنَّ رَبَّكَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ»: جملهی تعلیلیّه و محلّی از اعراب ندارد.
📚 منبع: إعراب القرآنِ الکریم و بیانه، ج۴، ص۴۵۱
┏━📚📖━━━━━━━━┓
@sarf_v_nahve join us
┗━━━━━━━━📚📖━┛
🍃بسم الله الرحمن الرحيم🍃
به دلیل پیشنهاد برخی از اعضای کانال، مبنی بر این که متن خوانی هم در کانال باشد، تصمیم گرفتیم روزی چند خطی رو بخوانیم و تجزیه و ترکیب کنیم.
کتابی که به این منظور در نظر گرفته شد، کتاب «فدك في التاریخ» از کتب علّامه شهید سیّد محمّد باقر صدر است.
🌼 امیدواریم مفید باشد إن شاء الله 🌼
📖 @sarf_v_nahve
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تجزیه و #ترکیب آیهی هفتم سورهی یوسف:
🍀لَقَد كانَ فِي یوسفَ و إخوَتِه ءایاتٌ لِلسّائِلینَ
🍀بی تردید در(داستان) یوسف و برادرانش نشانه هایی است برای مردم کنجکاو.
«لام»: لام قسم برای قسم مقدر
«قَد»: حرف تحقیق
«کانَ»: فعل ماضی ناسخ
«فِی یوسفَ»: خبر مقدم کان، متعلقش محذوف، یوسف غیر منصرف و علامت جرش به فتحه است.
«واو»: عاطفه
«إخوَةِ»: بر یوسف عطف شده است
«هاء»: مضاف الیه و محلا مجرور
«ءایاتٌ»: اسم کان و موخر از خبر
«لِلسَّائلینَ»: صفت برای ءایات و متعلقش محذوف.
«ال»: اسم موصول
«سائلینَ»: صله
السائلین یعنی الذین یسألون
📚 منبع: الجدول في إعراب القرآن وصرفه وبیانه، ج۶، جزء۱۲، ص۳۸۴
┏━📚📖━━━━━━━━┓
@sarf_v_nahve join us
┗━━━━━━━━📚📖━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تجزیه و #ترکیب آیهی هشتم سورهی یوسف:
🍀 إذْ قَالُوا لَيُوسُفُ وَأَخُوهُ أَحَبُّ إِلَىٰ أَبِينَا مِنَّا وَنَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّ أَبَانَا لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ.
🍀[ﻳﺎﺩ ﻛﻦ] ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺑﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﺎ ﮔﺮﻭهی ﻧﻴﺮﻭﻣﻨﺪﻳﻢ، ﻳﻮﺳﻒ ﻭ ﺑﺮﺍﺩﺭﺵ ﻧﺰﺩ ﭘﺪﺭﻣﺎﻥ ﺍﺯ ﻣﺎ ﻣﺤﺒﻮﺏﺗﺮﻧﺪ ﻭ ﻗﻄﻌﺎً ﭘﺪﺭﻣﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺭﻭﺷﻦ ﻭ ﺁﺷﻜﺎﺭی ﺍﺳﺖ.
«إذْ»: اسم زمان ماضی در محل نصب، مفعول به برای(أُذكُرْ) محذوف یا مفعول فیه برای (قِصَّة) محذوف.
«قالوا»: فعل ماضی اجوف ، واو فاعل
«اللام»: لام ابتدا
«یوسفُ»: مبتدا و به خاطر علمیت و عجمه تنوین نگرفته است.
«واو»: عاطفه
«اخوه»: عطف شده به(یوسف) و علامت رفعش واو است«هاء»: مضاف الیه و محلا مجرور
«أحبُّ»: خبر و به خاطر وصف و وزن الفعل بودن تنوین نگرفته است.
«إلی أبینا»: جار و مجرور متعلق به «أحب» و علامت جر به یاء و «نا» مضاف الیه، محلا مجرور و معنی حرف جر «إلی» تبیین است.
«منّا»: جار و مجرور متعلق به «أحب» و ضمیر «نا» مضاف إلیه، محلاً مجرور
«واو»: واو حالیه
«نحن عصبةٌ»: مبتدا و خبر
«إنّ»: حروف مشبهة بالفعل و توکید
«أبانا»: اسم إنّ و علامت نصب به الف و ضمیر «نا» مضاف الیه و محلاً مجرور
«لام»: مزحلقه
«فِی ضلالٍ»: جارومجرور متعلق محذوف، خبر إنّ
«مبینٍ»: صفت برای «ضلال»
🍀اعراب جملات
«قالوا...»: محلا مجرور، مضاف الیه
«لیوسف... أحبّ»: محلا منصوب،مفعول به «قالوا»
«نحن عصبةٌ»: محلا منصوب،حال از ضمیر «قالوا»
«إنّ أبانا . . . مبین»: محلی از اعراب ندارد زیرا مستأنفةبیانی است.
📚 منبع: الجدول فی اعراب القران و صرفه و بیانه ، ج۶، جزء١٢، ص۳۸۴و۳۸۵
┏━📚📖━━━━━━━━┓
@sarf_v_nahve join us
┗━━━━━━━━📚📖━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✋🏻حوزه #تعطیله و تو نگرانی؟
✋🏻 #گروهی برای پاسخ به سوالاتِ ادبیات می خوای؟
🤗یه گروهی برات معرفی می کنم که موضوعش فقط #علوم_ادبیه:👇🏻
📝 گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے:
╭─═ঊঈ🔴ঊঈ═─
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ🔴ঊঈ═─
👌 فقط وارد شدی به پیام #سنجاق شده توجُّه کن.
🖌 مواردی که حرف علة، حکم حرف صحیح را دارد و قواعد اعلال اجرا نمیشود:
🔸۱. عین الفعل لفیف مقرون: قَوِيَ، یَحْیَی
🔸۲. عین الفعل کلماتی که بر رنگ، عیب و زینت دلالت دارد: أبیَض، حَوِرَ، اِبیَضَّ
🔸۳. حرف علّهی غیر آخر در کلمات ملحق: جَدْوَل
🔸۴. حرف علة مشدد: صُیِّرَ، إجلِوَّاذ
🔸۵. سماعاً: اسْتَحْوَذَ، مَشوَرَة
📚 منبع: صرف ساده، ص۱۱۵ و ۱۱۶
┏━📚📖━━━━━━━━┓
@sarf_v_nahve join us
┗━━━━━━━━📚📖━┛