نکته: 💡‼️
مرور #وزن چند کلمه:
1.ناس: بر وزن «عال» است که در اصل أُناس بوده است.
2.مُختار: بر وزن «مُفْتَعِل» یا «مفتعَل» است که میتواند اسم فاعل باشد یا اسم مفعول یا صفت مشبهه یا اسم زمان یا اسم مکان یا مصدر میمی که با قرائن، معنایش مشخص میشود.
2. آراء: بر وزن «اعفال» است که قلب مکانی در آن صورت گرفته است و از رأی گرفته میشود. رأی⬅️أرآء(افعال)⬅️ آراء(اعفال)
3.شیطان: بر وزن فیعال از شطن به معنای ریسمان محکم یا بر وزن فعلان از شاطَ یعنی کسی که راه اشتباهی را رفته است
4. قِسِيّ: بر وزن «فُلوع» است و جمع کمله (قوس) که قلب مکانی نیز در آن صورت گرفته است. قوس ⬅️ قُووس ⬅️ قُسُوّ(فلوع) که واو در آخر کلمه قرار گرفته(اگر ماقبل واو مضموم بود وجوبا یاء میشد؛ مثل ترجُّو) ⬅️ ترجُّي اما ماقبل واو واو دیگری هست که ماقبل آن مضموم است جوازا واو یاء شده است(تطرف جوازی) ⬅️ قُسُوْی ⬅️قُسُيّ(مجاورت واو با یاء که اولی ساکن غیرمنقلب است) ⬅️ قُسِيّ(بدلیل مناسبت کسره با یاء) ⬅️ قِسِيّ (به دلیل اتباع قاف از سین که البته جوازی هست)
خلاصه : قوس ⬅️ قُوُوس ⬅️ قُسُوْو⬅️قُسُوْي ⬅️ قُسُيّ ⬅️ قُسِيّ ⬅️ قِسِيّ
#نکته
┏━📚📖━━━━━━━━┓
@sarf_v_nahve join us
┗━━━━━━━━📚📖━┛
هدایت شده از صرف و نحو کاربردی
🌾 نکته:
اگر #بدل نکره باشد و مبدلٌ منه معرفه، بايد یا برای بدل، صفت بیاید یا اضافه شود. (به اصطلاح، نکرهی محضه نباید باشد.)
🍄مانند:
كَلَّا لَئِن لَّمْ يَنتَهِ لَنَسْفَعًا بِالنَّاصِيَةِ♧نَاصِيَةٍ كَاذِبَةٍ خَاطِئَةٍ (۱۵و۱۶ علق)
در این آیه، 《ناصیةٍ》بدل از《النّاصیة》است و به همین دلیل، برایش صفت آمده است.(کاذبةٍخاطئةٍ)
به کانال صرف و نحو کاربردی بپیوندید.👇🏻👇🏻👇🏻
┏━📚📖━━━━━━━━┓
@sarf_v_nahve join us
┗━━━━━━━━📚📖━┛
فدك في التأریخ.docx
279.6K
متن کتاب فدک في التأریخ به صورت word برای عزیزانی که #متن_خوانی رو دنبال میکنن.
#فدك_في_التأریخ
┏━📚📖━━━━━━━━┓
@sarf_v_nahve join us
┗━━━━━━━━📚📖━┛
فدك في التأريخ.pdf
982.3K
متن کتاب فدک في التأریخ به صورت PDF برای عزیزانی که #متن_خوانی رو دنبال میکنن.
#فدك_في_التأریخ
┏━📚📖━━━━━━━━┓
@sarf_v_nahve join us
┗━━━━━━━━📚📖━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#متن_خوانی
#فدك_في_التأریخ
کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻
┏━📚📖━━━━━━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc
┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌸🌸🌸🌸🌸
☀️روش #تأويل_به_مصدر بردن:
1⃣ با «أنْ مصدریه (ناصب فعل مضارع)»:
1-اگر کلام مثبت باشد؛ مثلاً:
«أعجبني أنْ تذهب»↹(أعجبني ذهابُك).
«اعجبنی أنْ تضرب»↹(اعجبنی ضربُک)
2-اگر کلام منفی باشد؛ مثلاً:
(بلغني أنْ لا تذهب)↹(بلغني عدمُ ذهابك).
👈🏻⚡️نکته : کلمه ی«عدم» را اضافه به مصدر میکنیم.
2⃣ با أنَّ مشبهة بالفعل:
1-اگر کلام مثبت باشد؛ مثلاً:
(أعجبني أنَّك قائمٌ)↹(أعجبني قيامُك).
⚡️نکته : مصدر خبر «أنّ» را اضافه به اسم آن میکنیم.
2-اگر کلام منفی باشد:مثلا:
(بلغني أن زيدا لايقوم)↹(بلغني عدم قيام زيد).
⚡️نکته : کلمه ی(عدم)را اضافه به مصدر خبر(أن) می کنیم وبعد مصدر خبر(أن) را به اسم(أن) اضافه می کنیم
تبصره: اگر خبر جامد باشد؛ مثلاً:
(اعجبني أنك زيد)↹(اعجبني كَوْنُك زيداً).
⚡️نکته: در این صورت ازمصدر «کان» استفاده می کنیم؛ یعنی از «کَوْن».
کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻
┏━📚📖━━━━━━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc
┗━━━━━━━━📚📖━┛
نکته :💡‼️
کلمه «اللهُمَّ»
1. همانطور که می دانید همان یا الله بوده که حرف نداء حذف شده و عوض از آن میم مشدده به آخر کلمه الله ملحق شده است و مخصوص کلمه مقدسه الله است.
2. با وجود تعویض همچنان الله مبنی بر ضم و محلا منصوب است بعنوان مفعول به برای فعل محذوف.
3. استعمالات اللهم :
الف) برای ندای حقیقی؛ مانند جمله «اللهم اغفر ذنوبنا»
ب) برای تمکین جواب در ذهن شنونده؛ مانند جمله «اللهم 🤦♂ نعم» در جواب کسی که می پرسد: «أ زید الذی سرق؟!»
ج) دلالت بر ندرت و کم اتفاق افتادن استثناء؛ گویا که بهخاطر نادر بودنش، از خداوند برای اثبات آن کمک گرفته باشند؛ مانند «اللهم إلا أن یکون کذا.»
(موسوعة النحو و الصرف والاعراب، ص145)
┏━📚📖━━━━━━━━┓
@sarf_v_nahve join us
┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌱#انواع_تنوین🌱
#تعریف: نونی است که در لفظ میآید ولی در نوشتار نمیآید.
🍃🍃
🖌انواع:
#تمکین: اصل در تنوین این است؛ مثل: زیدٌ
🍃🍃
#تنکیر: به برخی از اسماء مبنیه میچسبد تا فرقی بین نکره و معرفه ایجاد کند؛ مثل: صَهٍ
🍃🍃
#مقابله: فقط به جمع مؤنّث سالم میچسبد؛ مثل: مسلماتٌ
🍃🍃
#عوض: به جای چیزی که حذف شده میآید:
1-عوض از حرف: غواشٍ
2-عوض از کلمه: کلٌّ
3-عوض از جمله: حینئذٍ
#منبع: سیوطی
┏━📚📖━━━━━━━━┓
@sarf_v_nahve join us
┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌱#افعال_ناقصه🌱
🌱#شرط_عمل_کردن_مازال،مابرح،مافتیء و مانفک🌱
🍃🍃🍃
شرط عمل کردن آنها به عنوان افعال ناقصه آن است که بعد از نفی یا شبه نفی(نهی و دعاء) قرار گیرند؛ در غیر این صورت عمل افعال ناقصه را انجام نمی دهد.
🍃🍃🍃
#نکته: گاهی افعال{کان،ظل،اضحی،اصبح،امسی} به معنای صار بکار می روند؛ مانند: وَ فُتِحَتِ السَمَاءِ فَکانَت أَبواباً
#منبع: المباحث النحویه فی شرح البهجه المرضیه
🍃🍃🍃
┏━📚📖━━━━━━━━┓
@sarf_v_nahve join us
┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌱#علامات_ضمیر_متصل🌱
☘️1- برای ابتدا شدن کلام به آن صلاحیت نداشته باشد.
☘️2-هرگز پس از کلمه "اِلَّا" واقع نگردد.
🌱#علامات_ضمیر_منفصل🌱
☘️1- برای ابتدا شدن کلام به آن صلاحیت داشته باشد.
☘️2-بتواند پس از کلمه "اِلَّا" واقع گردد.
🌿#نکته🌿
ضمایر همه #مبنی اند
🌿#علت_مبنی_بودن_ضمایر🌿
"زیرا در معنا با حروف شبیه اند"
#منبع: المباحث النحویه فی شرح البهجه المرضیه
┏━📚📖━━━━━━━━┓
@sarf_v_nahve join us
┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌱#موصولات🌱
✅صله همیشه باید جمله یا شبه جمله باشد.
✅همه موصولات مبنی هستند؛ مگر "اَیُّ" که معرب است مگر اینکه به ضمیری اضافه شود و ضمیر در صدر صله حذف شود.(که در این هنگام مبنی بر ضم است)
#منبع: بداءة النحو
┏━📚📖━━━━━━━━┓
@sarf_v_nahve join us
┗━━━━━━━━📚📖━┛