#العدل
اعجاز لغت عرب
۱.عدل اگر با «إلی» متعدی شود، به معنای میل است
فلان عدل الیه أی مال الیه
۲.اگر با «عن»متعدی شود به معنای اعراض است،
فلان عدل عنه، أی عرض عنه
۳.اگر با «فی» متعدی شود به معنای صرف است،
فلان عدل فیه، أی صرف فیه (روی گردان شد به سمت او)
۴.اگر با «من»متعدی شود،به معنای بعد(بضم الباء) است،
عدل الجمال من البعیر، أی بعد منه
۵.اگر با بین بیاید،به معنای تساوی است،
عدل أمیر بین کذا و کذا ، أی ساوی بینهما
اقتباس از عنایة النحو علی هدایة النحو،ص۳۳
┏━📚📖━━━━━━━━┓
@sarf_v_nahve join us
┗━━━━━━━━📚📖━┛
#ظرائف
۱.ادات شرطیه مثل ان و لو و...مستقیما بر سر فعل شرط می ایند و جایز نیست بین انها و فعل شرطشان هیچ حرفی فاصل شود بخاطر شدت طلب این ادات افعال را غیر از (لا و لم )زیرا:
لا: به خاطر کثرت استعمالش در کلام عرب عوامل ان را کالعدم می بینند مثل جئت بلا زاد که باء مستقیم زاد را جر داده و توجهی به لا ندارد.
لم:از ان جا که لم وقتی متصل به مضارع میشود زمان ان را قلب به ماضی می کند،کأن لم جزئی از فعل شده بعلاوه حروف ان کم است ،لهذا میتواند فاصل بین فعل و ادات شرط شود.
۲.لا نافیه بر خلاف گمان برخی که پنداشته اند بر سر فعل ماضی نمی اید، با فعل ماضی استعمال شده ولی این استعمال قلیل است.
اقتباس از شرح رضی بر کافیه ج۲/ص۹۲
┏━📚📖━━━━━━━━┓
@sarf_v_nahve join us
┗━━━━━━━━📚📖━┛
🔰قاعده
هر گاه عَلَمی، موصوف برای کلمهی «ابن» واقع شود،
در حالی که ابن اضافه به علَم دیگری شده است،
در این صورت تنوین علَم اول حذف می گردد.
مانند:قال الامام حسنُ بنُ عليٍّ / بمحمدِ بنِ عليٍّ
در مثال اول، حسن و در مثال دوم، محمد باید تنوین داشته باشند ولی این قاعده موجب حذف تنوین شده است.
┏━📚📖━━━━━━━━┓
@sarf_v_nahve join us
┗━━━━━━━━📚📖━┛
منبع: الهدایة في النحو/درس تنوین
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸
متعلَق و متعلِق در این ایات :
( وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَّاضِرَةٌ )(القيامة/ ۲۲)
«وُجُوهٌ» مبتدأ و«يَوْمَئِذٍ» ظرف مضاف إلى مثله و«ناضِرَةٌ» خبر والجملة مستأنفة لا محل لها
( إِلَىٰ رَبِّهَا نَاظِرَةٌ )(القيامة/ ٢٣)
و«إِلى رَبِّها» متعلقان بالخبر الثاني «ناظِرَةٌ» خبر ثان.
☀️نکته : طبق قانون اصلی، متعلَّق بعد متعلِّق میآید.
⚡️مانند: «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ»؛ در این آیه «بربّ» جار و مجرور و متعلق به «أَعوذ»
توجه : اما در إِلَىٰ رَبِّهَا نَاظِرَةٌ متعلقِق بر متعلَق مقدم شده است
🌦علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می فرماید :
«الی ربها» متعلق به کلمه «نَاظِرَةٌ» است که به سبب افاده حصر و یا رساندن اهمیت مطلب ، از خود ان جلوتر امده و گر نه می فرمود : نَاظِرَةٌإِلَىٰ رَبِّهَا
توجه : اهل بیت فرمودند منظور از ناظره در ایه (نَاظِرَةٌإِلَىٰ رَبِّهَا) باید تاویل و حمل بر مجاز کرد نه حقیقت چون خداوند (لا تدرکه الابصار)
#متعلق
🌸🌸🌺🌺🌸🌸
┏━📚📖━━━━━━━━┓
@sarf_v_nahve join us
┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌺#باب_انفعال🌺
✅افعال مثال و لفیف مفروق در باب انفعال بکار نرفته اند و استعمال مهموز در این باب نادر است.
🌱#منبع: دانش صرف🌱
┏━📚📖━━━━━━━━┓
@sarf_v_nahve join us
┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌺#مع🌺
⏪مع از ظروف غیر متصرف مشترک بین زمان و مکان است، که به دو صورت مضاف و غیرمضاف بکار می رود.
✅حالت اول: هرگاه به صورت مضاف بکار برود، ظرف زمان یا مکان است و غیرمتصرف می باشد.
وارکَعُوا مع الراکعین(بقره/۴۳)
✅حالت دوم: هرگاه به صورت غیرمضاف بکار برود حال است و به معنای جمیعا است.
ذهبنا معا◀️ ذهبنا جمیعا
🍃#منبع: عوامل القدم عین الرسول🍃
┏━📚📖━━━━━━━━┓
@sarf_v_nahve join us
┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌺سه نوع #شاذ🌺
✅۱. شاذی که مخالف قیاس است، مانند:استحوذ در آیه ۱۹ سوره مجادله که طبق قانون باید واو قلب به الف می شد ولی نشده است.
✅۲. شاذی که مخالف استعمال است، مانند:کها؛ کاف که حرف جر است در استعمال باید وارد بر اسم ظاهر شود نه وارد بر ضمیری مثل هاء.
✅۳. شاذی که مخالف قیاس و استعمال است و در اصل غلط و اشتباه می باشد، مانند:اجلل که فک ادغام شده و دو لام در هم ادغام نشده است.
🌱نوع اول و دوم مقبول است و در کلام فصیح می آید ولی نوع سوم باطل و مردود است و در کلام فصیح نمی آید.🌱
#منبع : تدریج الادانی ، چاپ بیروت ، ص ۶۰
┏━📚📖━━━━━━━━┓
@sarf_v_nahve join us
┗━━━━━━━━📚📖━┛
🍃مواقع جامد آمدن #حال:🍃
✅زمانی حال جامد می آید که بتوان تاویل به مشتق برد.
🌱۱- دال بر تشبیه باشد: رایتهم فی الوغی أسدا⬅️ شجعانا🌱
🌱۲- دال بر باب مفاعله باشد: بایعته یدا بید ⬅️ متقابضین🌱
🌱۳- دال بر ترتیب باشد: اخلوا رجلا رجلا ⬅️ مترتين🌱
🌱٤- دال بر تفصيل باشد: قرأت الكتاب بابا بابا ⬅️ مفصلا🌱
🌱۵- دال بر قیمت باشد: اشتریت الثوب ذراعا بدرهم ⬅️ مُسعرا🌱
🌴این ایموجی ⬅️به معنای (یعنی) می باشد🌴
#منبع: القواعد الاساسیه للغه العربیه
┏━📚📖━━━━━━━━┓
@sarf_v_nahve join us
┗━━━━━━━━📚📖━┛
☘️#مفعول_معه☘️
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
👳♂️👳♂️عالمان نحو در تعیین عامل نصب "مفعولمعه" نظرات متفاوتی دارند که به آنها اشاره میشود:
🌿۱. #عامل آن فعل یا شبه فعل (در صورتی که عامل شبه فعل باشد شرط است که بتواند مفعولبه را نصب دهد؛ از این رو صفة مشبّه و أفعل تفضیل به جهت عدم عمل نصب در مفعولبه، صلاحیت عمل در مفعولمعه را ندارند.) است.🌿
🌱۲. #عامل آن حرف "واو" است.🌱
🍃۳. #عامل آن فعل مقدّر از قبیل "لابَستُ" و "صاحَبتُ" است.🍃
#مثال:
🌾به عنوان مثال "الطیالسة" در عبارت «جاء البردُ و الطیالسةَ» مفعولمعه بوده که عامل نصب آن بر طبق سه نظر یاد شده به ترتیب فعل "جاء"، حرف "واو" و فعل مقدّر "لابسَ" میباشد.🌾
#منابع:
✅النحو الوافی
✅حاشیة الصبان علی شرح الأشمونی علی ألفیة ابن مالک
✅مبادی العربیة قسم النحو
✅شرح الرضی علی کافیة ابن الحاجب
┏━📚📖━━━━━━━━┓
@sarf_v_nahve join us
┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌱#قواعد_اعلال_اختصاصی_اسم🌱
🍃این قواعد ۱۰ تا می باشند، که در اسم های معرب وجوبا اجرا می گردند:🍃
1⃣ منقلب می شود واو و یاء به همزه هنگامی که قرار بگیرند بعد از الف زائده، مانند:
دعاو ⬅️ دعاء
بنای ⬅️ بناء
برخلاف:
✅معاوضه
✅واو(بدلیل آنکه اصل آن وَوَو بوده است)
✅زای(بدلیل آنکه الف آن اصلی می باشد)
✅سماو(جمع کلمه سماوَة شاذ)
☘#ادامه_دارد....☘
#منبع:صرف ساده
┏━📚📖━━━━━━━━┓
@sarf_v_nahve join us
┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌱#قواعد_اعلال_اختصاصی_اسم🌱
#ادامه....
2⃣واو و یاء منقلب می شوند به همزه هنگامی که باشند عین الفعل اسم فاعل و فروعاتش، در صورتی که در فعل آن دو(اسم فاعل و فروعاتش) اعلال صورت گیرد. مانند:
قاوِل⬅️ قائل
بایعان⬅️ بائعان
برخلاف:
✅ عاوِر و صایِد
☘#ادامه_دارد....☘
#منبع: صرف ساده
┏━📚📖━━━━━━━━┓
@sarf_v_nahve join us
┗━━━━━━━━📚📖━┛