به نام خدا
🔘« وعده صادق »
از نگاه جامعه شناسی سیاسی
▪️پاسخ موشکی ایران به اسرائیل میتواند آثار مختلفی در حوزه های نظامی ، اقتصادی ، امنیتی و ... داشته باشد. که برخی کوتاه مدت و برخی دراز مدت هستند. از جمله آثار دراز مدت آن، تاثیرات اجتماعی است که نتایج آنرا همگان در آینده خواهند دید.
▪️در ریشه شناسی واژه جنگ به مفهوم حرکت جمعی نیز اشاره شده است. یعنی برای جنگ نیاز به ایجاد یک جمع و حرکت آن است. که این همان حلقه مفقود شده برای آزادی قدس بوده و هست.
▪️متاسفانه به دلیل وجود تعصبات قومی و کثرت فرهنگی و اعتقادی و البته فرصت طلبی دشمنان از این شرایط، طی عمر ۷۵ ساله اسرائیل، هیچگاه هیچ جمع واحدی بین جوامع اسلامی جهت مقابله با صهیونیزم شکل نگرفت. و جوامع اسلامی گرفتار تعصبات خودشان شدند. که در این بین غرب توانست تجمع بزرگ اسلامی را به خرده تجمعات قومی و ملیت گرایی، تبدیل و آنها را یا همسو با خود و یا سرکوب کند.
▪️اینکه این موشکها چه خسارات فیزیکی را برای اسرائیل به بار آوردند، یک طرف مسئله است، و شاید بگویند هیچ !
اما نشانه های اجتماعی، حین و پس از این عملیات، نشان از نقطه عطفی است در ایجاد و پیدایش خواست و اراده مردمی بین ملت های منطقه جهت تشکیل یک حرکت جمعی بزرگ، بسوی نابودی اسرائیل. و شکوفایی «امید» در بین جامعه مسلمین.
▪️شایان ذکر است، موضعگیری کنونی دولت ها و گروه ها دیگر نمیتواند همچون گذشته این امید را از مردم بگیرند و حرکت آغاز شده. اگرچه در رسانه ها تلاش بسیار میشود تا این امید را ناکام بگذارند. اما این امید حول حرکتی که موسوم به مقاومت است شکل گرفته و ملت ها گرد آن جمع خواهند شد و حرکت نهایی را انجام خواهند داد.
▪️امید به حرکت و پیروزی، سلاح ویرانگری است که غرب توانسته بود جوامع اسلامی را از داشتن آن خلع کند. و اینک وعده صادق با شکاف در آسمان تیره اسرائیل، باران رحمت و دانه های امید را بر دل های مسلمین نازل کرد. و نور آگاهی و توان حرکت جمعی را زنده کرد. و این مهم را میتوان در فریادهای تکبیر تمام مردم مناطقی که این موشکها عبور کردند، مشاهده کرد.
▪️تمام تلاش غرب برای جلوگیری از این اتفاق بزرگ بود بطوریکه همه پای کار آمدند. و تمام تلاش خود را بکار گرفتند تا جلوی آن را بگیرند و سپس کوشش میکنند تا این امید را در فضای مجازی و رسانه ای تحقیر کنند. اما نخواهند توانست چنانکه خدا فرموده است : « کافران میخواهند که نور خدا را با دهانشان (به نَفَس تیره و گفتار جاهلانه خود) خاموش کنند و خدا نگذارد تا آنکه نور خود را در منتهای ظهور و حد اعلای کمال برساند هر چند کافران ناراضی و مخالف باشند.»
▪️و زین پس باید منتظر حرکت جنبش های مردمی در کشورهای منطقه بود. به نظر میرسد در اردن شاهد حوادث و تغییرات بزرگی باید بود. اگر چه این جنبش ها در زمان شکل میگیرند لکن امید و حرکت آغاز شده است به برکت وعده صادق.
✍ سید محمود احمدزاده
https://eitaa.com/ghalam_ahmadzadeh
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘 روزانه ۷ کودک در معرض خطر سایبری هستند.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سواد_رسانه |#کلیپ_اختصاصی
💢دوره تربیت مربی سواد رسانه (جریان شناسی سینمای ایران)
🔰هر رسانه ای کارکرد خودش را دارد
▪️دکتر رفیع الدین اسماعیلی
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤سالروز تخریب قبور ائمه بقیع(ع) تسلیت باد.🖤🏴
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
May 11
🎥حشاشین، سریالی الهام گرفته شده از کتاب یک یهودی مخفی که اسرائیل بسیار آن را تبلیغ میکند!
◾️در بحبوحه جنگ اسرائیل با محورمقاومت و ایران، سریال «حشاشین» که درمورد گروهی از اعضای مذهب اسماعیلیه در قرن یازدهم هجری است و تلویزیون دولتی مصر آنرا تولید کرده، در صدر توجهات سریالهای رمضانی قرار گرفت.
◾️حاکمیت مصر با تولید این مجموعه سعی داشت هم گروه اخوان المسلمین را بنوازد و هم ریشه آن را به گروههای شیعی و ایرانی پیوند دهد تا هم احساسات مذهبی اهل تسنن را همراه کند و هم مایههای ناسیونالیستیشان را تحریک کرده باشد.
◾️سریال حشاشین که در ادامه اسلامهراسی و ایرانهراسیِ سری بازی Assassin's Creed ساخته شده، در نگاه بسیاری از منتقدین و مخاطبان، با تحریفهای تاریخی، حمله به اسلام سیاسی و تفکرات اسلام شیعی در ایران تلقی میشود!
◾️جالب است بدانید سریال از نظر تاریخی دقیق نیست و تحت تاثیر کتاب «خداوندگار الموت» نوشته «ذبیحالله منصوری» است که پس از انقلاب مشخص شد یهودی مخفی بوده است! مصر درجریان کشتار مردم فلسطین، مرز خود را بست و با اسرائیل همراهی کرد!
#فیلم
#سینما
👤 @r_esmaeili
🔘مساله حجاب و خلا نگاه اجتماعی و هویتی
▪️خیلی ساده انگارانه است که مساله #حجاب را به مساله ای فردی و صرفا به عنوان مانعی برای محرک های جنسی در جامعه تقلیل دهیم. وجه هویتی و نشانه شناسانه حجاب در اغلب تحلیل هایی که نسبت به این موضوع می شود نایده گرفته می شود.
▫️امروز اگر شما بخواهید تصویری را نمایش دهید که مفهوم مسلمانی را به بیننده خود منتقل کند، هیچ تصویری آشکارگی یک زن محجبه را برای انتقال این مفهوم به بیننده ندارد. یعنی حجاب جنبه نمادین و نشانه شناسانه پیدا می کند. به خاطر همین اهمیت هویتی است که حجاب در طول تاریخ استعمار کشورهای اسلامی یکی از خطوط مقدم جنگ فرهنگی استعمارگران و کشف حجاب به عنوان نشانه ای از انکار خویشتن و بی دفاعی در برابر سیستم مهاجم بوده است.
▪️فرانتز فانون در کتاب جامعه شناسی یک انقلاب که تحلیل انقلاب الجزایر است، در مورد سیاست استعمارگران فرانسوی تعبیر «رویای رام کردن جامعه الجزایری توسط زنان بی حجاب» را به کار می برد و به شکل مفصل توضیح می دهد که چطور فرانسوی ها از طریق سیستم آموزشی و روش های دیگر سعی در از بین بردن این ویژگی در زنان الجزایری داشتند و بالعکس زنان الجزایری از حجاب به عنوان نیرویی برای مقابله با استعمارگر استفاده می کردند.
▫️فانون در کتابش می گوید «پس از دیدن هر زن کشف حجاب کرده امیدهای حمله ور شدن اشغالگران ده برابر می گردید». «هر زن کشف کرده نشانه یک سیستم دفاعی سست و متلاشی در جامعه الجزایر بود». «هر چادری که برداشته می شد به این معنا بود که الجزایر آغاز به انکار وجود خویشتن کرده است و خود را به مکتب ارباب تسلیم نموده است». یعنی مساله حجاب در تاریخ انقلاب الجزایر کاملا جنبه هویتی و نشانه شناسی دارد.
▪️متاسفانه مشاهده می کنیم در میان طیفی از روحانیون و افراد مذهبی و بعضا انقلابی نیز نوعی از سکولاریزم فرهنگی شکل گرفته است که با تقلیل حجاب به مساله ای خرد و فردی ذیل ساختن دوگان هایی بین مشکلات یا مفاسد اقتصادی با آن، به دنبال پاک کردن صورت مساله هستند. البته تا آن جایی که مساله این عزیزان فقط در روش برخورد باشد ما نیز در برخی موارد با آن ها همراه هستیم ولی غالبا به همین جا ختم نمی شود و از اساس منکر اهمیت مساله حجاب و حیا و عفت و جنبه های هویتی و اجتماعی آن می شوند.
▫️آن روحانی محترمی که فرموده اند در طول تاریخ بی حجابی و بی حیایی هیچ وقت به اسلام ضربه نزده است، اگر تاریخ را مطالعه می کردند متوجه می شدند که در اندلس و الجزایر اتفاقا حجاب و حیا و عفت خط مقدم مبارزه با جامعه اسلامی بوده است یا حداقل در این مساله تامل می کردند که چرا در سه کشور ایران، افغانستان و ترکیه پس از حاکم شدن عناصر استعمار نو یعنی رضاخان، اتاتورک و امان الله خان اولین پروژه مشترک هویت زدایی از جامعه از طریق کشف حجاب بوده است.نگاه این طیف اغلب ناشی از نادیده انگاشتن جنبه های هویتی و اجتماعی حجاب و تقلیل سطحی نگرانه آن به عنوان مساله ای فردی و ابزاری برای جلوگیری از تحریک جنسی در جامعه است.
▪️طیفی هم وجود دارد که نگاهشان ناشی از سیاست زدگی و تعریف امر فرهنگی ذیل سیاست است و چون فکر می کنند، شکست هایشان در عرصه سیاسی ناشی از مسائلی مانند الزامی بودن رعایت حجاب و به طور کلی عدم پذیرش ولنگاری در حوزه فرهنگ است، به عقب نشینی از امر حیا و عفت به عنوان ابزار کسب قدرت می نگرند. این ها متوجه نیستند که برای استعمار، حجاب و روسری صرفا به عنوان سنگر اول و یک نماد در جنگ فرهنگی مطرح است که فتح سایر سنگرها را تسهیل می کند.
▫️حتی در خود غرب هم عقب نشینی فرهنگ عمومی در امر اخلاقی، همواره مرحله به مرحله و تدریجی بوده و هر وقت هم که حکومت ها و فرهنگ عامه بر اثر فشار اجتماعی اقلیت معمولا صاحب قدرت و رسانه متمایل به این نوع از آزادی ها عقب نشینی کرده اند، صرفا مطالبه اشکال جدیدی از این نوع از اباحه گری شکل گرفته است. حتی امروز هم که این مساله در غرب تا به رسمیت شناختن ازدواج همجنس گرایان پیشرفته است مطالبات جدیدی در زمینه ارتباط جنسی با کودکان و حیوانات و محارم مطرح می شود.
▪️اگر در فرانسه دختر مسلمان را از حضور در مدارس منع می کنند یا برای مساله ای خرد مثل ممنوعیت استفاده از لباس شنای اسلامی در سواحل در پارلمان قانونگذاری می کنند، این مساله ناشی از این است که فرانسوی ها بر خلاف روشنفکری عامیانه حاکم بر این طیف از مذهبی ها به اهمیت نشانه شناسانه و هویتی حجاب و این که می تواند هویت سکولار جامعه فرانسه را به چالش بکشد، پی برده اند.
✍️میثم ظهوریان
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘تحول در رسانه شعار نیست بلکه ماهیت ذاتی رسانه و رمز ماندگاری آن تحول است
▪️رسانهها تنها به ما اطلاعات لازم براى یک زندگى در جامعه مدرن و پست مدرن نمیدهد; بلکه تعیین مىکند که مهم چیست؟ و چه چیز بى اهمیت است؟ مطلوب و غیر مطلوب کدام است؟ حتی طرز لباس پوشیدن و آداب معاشرت را نیز رسانهها بویژه تلویزیون تعیین مىکند.
▪️پاسخ دادن به این پرسش که صدا و سیماى مطلوب کدام است, خود به خود و دانسته و ندانسته, به عهده تلویزیون است.
▪️لذا نمیتوان رسانه را صرفاً وسیله انگاشت... زیرا وسیله, چیزى است که آدمى به اختیار و براى رسیدن به هدف و مقصدى به کار مىبرد; اما رسانه, خود مقصد است چون عین قدرت است و به هر کجا که قدم مى گذارد, آن جا را متحول مىکند.
▪️نمىتوان در دنیاى جدید به سربرد; اما با شإن مهم از شوون این عالم [ یعنى رسانه] کنار نیامد چرا که جزء ذاتى این عالم جدید و متجدد است.
اما رمز ماندگاری رسانه، تحولگرا بودن و پویایی آن است و این تنها یک شعار نیست.
▪️رسانهی راکد و دچار سکون شده محکوم به مرگ است، و مرگ رسانه زمانیست که مخاطب از آن رویگردان شود و آن را فاقد اعتبار فرض کند.
▪️تحول در رسانه مدیر تحولگرایی که فهم درستی از محتوای رسانهای داشته باشد میخواهد.
✍️باویر
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘سه محور مهم جنگ شناختی
(عملیات وعده صادق)
▪️رژیم صهیونسیتی در میدان و دیپلماسی دچار بحران شده، اما از حربه رسانه و جنگ شناختی جهت جبران مؤلفههای دیگر با متحدان خود علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده میکند.
1⃣ ایران هراسی(امپراطوری):
مطبوعات غربی، عربی، عبری درصدد هستند که با تکرو و یاغی خواندن ایران در اقدام نظامی و حربه سازمان ملل و شورای امنیت و سازمان انرژی اتمی، اَبَرشرکای استراتژیک ایران در منطقه و جهان را از ظهور یک قطب خطرناک هراسان کرده و قدرت گرفتن ایران را ریسک استراتژیک در جهت نظم نوین منطقه و جهان ترسیم کنند.
2⃣ فارسی هراسی(نژاد و زبان):
مطبوعات ترکیهای و اماراتی و... درصدد هستند که با عبارت احیای امپراطوری فارسی و یادآوری تاریخ پادشاهی ایران و برجسته کردن دوگانه فارس_عرب و فارس_ترک(عثمانی)، دولت ها و ملتهای مسلمان منطقه را از حمایت و تحسین ایران فارغ کرده و ناسیونالیسم عربی را بر مسأله فلسطین و حمایت از غزه غالب کنند.
3⃣ شیعه هراسی(مذهب):
رسانههای معاند، با تغییر گفتمان تقابل ظالم_مظلوم و نژادی عربی_عبری جلوه دادن ماجرا، شیعه را جریانی مخل و جاه طلب و ماجراجو مطرح کرده و انسجام افکارعمومی منطقه علیه اسرائیل را با طرح دوگانه شیعه سنی دچار شکاف کنند.
▪️وظیفه ما چیست!؟
جهاد تبیین در راستای شناخت ابعاد مختلف این عملیات در سطح ملی و بین المللی ......
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
5.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘آنچه رسانه های اونوری نمیخان دیده بشه
▫️همکاری ۹۹درصدی بانوان پس از تذکر پلیس
شرایط آرام اجرای طرح پلیس در برخورد قاطع با کشف حجاب در روز پنجم
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
11.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘چگونه اخبار جعلی و درست جنگ را از هم تشخیص دهیم؟
▫️سید علیرضا آل داود - پژوهشگر حکمرانی سایبری:
▪️از شب گذشته، آمریکا و رژیم صهیونیستی شروع به انتشار اخبار از قول منابع آگاه کردهاند، اینکه جرأت ندارند خبرهایشان را از قول مقامات رسمی نظامی و سیاسی بزنند، نشان از جعلی بودن بیشتر مطالبشان است.
▫️استفاده از تصاویر آرشیوی و بهرهگیری از هوش مصنوعی برای تولید فیلمها و عکسهای جعلی، بخشی از عملیات روانی آنها در جریان این حمله است.
▪️برای تشخیص فیک نیوز از اخبار درست باید به منبع و تاریخ انتشار آنها توجه داشت؛ به طور کلی به اخباری که از قول منبع آگاه منتشر میشوند نباید اعتماد کرد، همچنین غلو کردن در بخشی از خبر، نشانه دیگری از فیک بودن آنهاست البته از جستجوی معکوس هم میتواند برای قدیمی بودن تصاویر و فیلمها استفاده کرد.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh