فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️روانشناسی فست فودی چیه؟!
▫️محوریت سرعت در زندگی به سبک مدرنیته چه بر سر خودشناسی و خودسازی آورده است؟!
▫️عاشقان سرعت ببینند...
🎞 @savad_resaneh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌 تجربه یه رانندگی دبش روی یخ نازک!
▫️خدا میدونه چندین و چند بار این طوری سرمون کلاه رفته...
▫️البته این کلاهبرداری ها در رسانه ها، هنر و ترفند محسوب میشن...
🧐 @savad_resaneh1
هدایت شده از رسانه شریف
🎭قهرمانان پوشالی!
🎬 | رسانه های آمریکایی سالهاست با فیلم هایشان در پی قهرمان سازی و معرفی خود بعنوان ناجی دنیا هستند، غافل از اینکه با جلوه های ویژه نمی توان قهرمان پرورید، قهرمان واقعی از شیرپاک و نان حلال و ایمان حقیقی بوجود می آید.
پانوشت: سوره مبارکه آل عمران آیه ۵۴
وَمَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ.
و (یهود و دشمنان مسیح، برای نابودی او و آیینش،) نقشه کشیدند؛ و خداوند (بر حفظ او و آیینش،) چارهجویی کرد؛ و خداوند، بهترین چارهجویان است.
#کرونا_فرصتی_برای_شناخت_بهتر
✅ #باسواد_رسانهای_شویم 👇
@resanesharif
🔻کارهای همدیگر را قضاوت کنیم!
▫️مدت هاست می شنویم که بیایید همدیگر را قضاوت نکنیم...
استمرار افراطی این انگاره به بی تفاوتی اجتماعی می انجامد که هوای خوبیست برای پا گذاشتن روی خطوط قرمز دینی و عرفی
نادیده گرفتن این انگاره هم می رسد به تجسس مذموم و بی رحمی اجتماعی.
شاید از همین منظر هم هست که این تقاضای " همدیگر را قضاوت نکنیم" از جانب طی روشنفکر و سکولار و سلبریتی ها بیشتر مطرح می شود و بعد در لایه های بعدی ادامه می یابد.
▫️بهتر است عادت کنیم کار بد را مذمت کنیم و این مذمت را به سمت فاعل کار بد نکشانیم... بگوییم این کار تو بد بود نه اینکه تو کار بدی کردی یا تو آدم بدی هستی. در تربیت فرزندان هم گفته شده نگید خیلی بی ادبی، بگید این کار بی ادبانه بود.
▫️«قضاوت کردن» را «منطقی و اجتناب ناپذیر» بدانیم ولی «پیش داوری کردن» را کاری نادرست و ناشی از ناپختگی. جامعه بی قضاوت جامعه بی تفاوتیست. در مورد افعال و نه اشخاص قضاوت کنیم اما پیش داوری حتی در مورد افعال هم منوع است.
▫️این همه تاکید در فرهنگ دینی ما برای اینکه خودمان را از افراد ظاهرا ضعیف الایمان هم بالاتر ندانیم بی جهت نیست.
▫️بارها از زبان آگاهترین فرد ایران نسبت به پشت پرده مسائل، یعنی رهبرمعظم انقلاب شنیده ایم که گفته اند این کار فلان جریان یا شخص در راستای خواسته بیگانگان بوده است اما این که بگویم اینها اجیر بیگانگان بوده اند نمی توانم بگویم...
▫️پس... در مورد افعال و نه اشخاص قضاوت کنیم اما پیش داوری نه و می دانیم قضاوت چه امر خطیری است!!
🇮🇷 @savad_resaneh1
🔻وقتی شبکه های اجتماعی ما را تکه تکه می کنند...
▫️در گذشته وقتی از مضرات تکنولوژیهای ارتباطی نوین و شبکه های اجتماعی صحبت میشد، معمولاً اعتیادآور بودن یا اتلاف وقت و مواردی از این دست در صدرِ فهرستِ نارضایتیها قرار میگرفت. اما این روزها تعبیر دودستگی و تکه تکه شدن جامعه را زیاد میشنویم و میبینیم که میتوان حدس زد چرا و چگونه به فهرست نارضایتیها اضافه شدهاند.
یکی از مواردی که اخیراً در رسانهها انعکاس فراوان یافت، صحبتهای یکی از مدیران ارشد فیس بوک بود که از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ در سمت معاون در امور رشد کاربران فعالیت میکرد. او در سال ۲۰۱۱ از فیس بوک جدا شده و کسب و کار خود را آغاز کرده است.
چاماث پالیها پیتیا از تکه تکه شدن جامعه گلهمند بود و حتی توضیح میداد که به خاطر همکاری با شرکتی که به پاره پاره شدن جامعه کمک کرده احساس گناه میکند (نشریه Verge).
انعکاس خبر آنقدر زیاد بود که فیس بوک مجبور به موضع گیری شد و البته بدون رد آنچه در گذشته در فیس بوک وجود داشته، صرفاً تأکید کرد که اطلاعات ایشان به روز نیست و ما در این شش سال خیلی تغییر کردهایم.
▫️قطار منتقدان هر روز مسافران جدیدی را سوار کرده و یکی از آخرین آنها هم، تیم کوک مدیر ارشد اجرایی اپل است:
تیم کوک به طور خاص شبکه های اجتماعی را هدف قرار داد و گفت: من بچه ندارم. اما یک برادرزاده دارم که برایش محدودیتهایی در نظر میگیرم.
چیزهایی هستند که من به آنها اجازهاش را نخواهم داد: نمیخواهم در شبکه های اجتماعی باشند (گزارش: The Next Web)
@savad_resaneh1
🔻هنر شفاف خبر خواندن!
▫️رولف دوبلی از جمله مخالفان پیگیری افراطی اخبار است و بخشی از کتاب " #هنر_شفاف_اندیشیدن " را نیز به این بحث اختصاص داده است.(کتابی که در روزهایی که باید در خانه بمانیم، بشدت ارزش خواندن دارد)
برخی از نکاتی که او در دفاع از حرف خود مطرح میکند را در اینجا بخوانیم:
خبرها گمراهکننده هستند. چون بر روی جنجالیترین یا هیجانانگیزترین بخش رویدادها متمرکز میشوند و نه الزاماً مهمترینها.
از هزاران خبری که طی یک سال «مصرف» میکنید، موارد معدودی ممکن است بر روی تصمیمهای مهم شما تأثیر بگذارند.
خبرها حباب روی دریای رویدادهای جهان هستند. آگاهی از اخبار توان تشریح آنچه در اطرافتان میگذرد را چندان افزایش نمیدهد.
خبر مدام قسمت احساسی مغز را تحریک میکند و استرس ایجاد میکند و از این نظر برای بدن میتواند مضر باشد.
اخبار را میتوان مادر همهی خطاهای شناختی دانست.
خبر، مانع فکر کردن و تحلیل میشود.
پیگیری اخبار #اعتیاد میآورد.
پیگیری اخبار، وقت میگیرد.
خبرها ما را منفعل میکنند و حس انفعال را القا میکنند [شبیه درماندگی آموخته شده]
مانند بسیاری از جملهها و عبارتهای دیگری که برای دعوت به گفتگو انتخاب میکنیم، این گزارهها را هم نمیتوان صرفاً به عنوان یک گزارهی منطقی در نظر گرفت و کنارشان صرفاً یک علامت یا به نشانهی تأیید یا رد گذاشت.
▫️اما بیتردید فرصتی ارزشمند برای فکر کردن و تبادلنظر با دیگران فراهم میکنند.
علاوه بر همهی نکاتی که دوبلی مطرح میکند و دربارهی هر کدام میتوان صحبت کرد، مسئلهی دیگری هم وجود دارد که ارزش دارد دربارهاش با هم گفتگو کنیم.
آیا میتوان رسانهها و اخبار را به صورت مطلق ترک کرد و آنها را پیگیری نکرد؟
آیا میشود حد متعادلی از پیگیری اخبار تعیین کرد؟ اگر پاسخ شما مثبت است، این حد را چگونه تعیین میکنید؟
آیا مخالف حد تعادل هستید و فکر میکنید هر نوع پیگیری اخبار، دوباره شما را داخل یک باتلاق خبری فرو میبرد؟
آیا هزینهی پیگیری نکردن اخبار از هزینههای پیگیری کردنش بیشتر نیست؟
@savad_resaneh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻درآمدی بر سواد رسانه ای / 1
🎥 فیلم آموزشی
▫️سواد رسانه فقط برای عدم ارتکاب حرام های فقهی نیست!
▫️چرا کشورهای غربی هم - سال ها قبل از ما -به دنبال سواد رسانه ای هستند؟!
▫️تکثر اطلاعاتی به نفع گزاره های دینی نیست!
▫️همنشینی گزاره های دینی و سکولار به نفع گزاره های دینی نیست...
🌹 تشکر از همکاران خوبم در موسسه زمانه بابت ضبط و ویرایش
🎞 @savad_resaneh1
05.mp3
6.44M
🔻درآمدی بر سواد رسانه ای / 1
🎙 صوت آموزشی
▫️سواد رسانه فقط برای عدم ارتکاب حرام های فقهی نیست!
▫️چرا کشورهای غربی هم - سال ها قبل از ما -به دنبال سواد رسانه ای هستند؟!
▫️تکثر اطلاعاتی به نفع گزاره های دینی نیست!
▫️همنشینی گزاره های دینی و سکولار به نفع گزاره های دینی نیست...
🌹 تشکر از همکاران خوبم در موسسه زمانه بابت ضبط و ویرایش
🎞 @savad_resaneh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️#موسیقی_هشت_بعدی
▫️فقط با هدفون گوش کنید...تا با "بعدیافتگی صوتی" ملاقات کنید...
▫️با دنیای صوت های سه و هشت بعدی بیشتر آشنا خواهیم شد...
▫️نمونه های دیگه از این طایفه از صوت ها رو اینجا گوش کنید.
🎞 @savad_resaneh1
@savad_resaneh1.mp3
3.99M
▫️#موسیقی_هشت_بعدی
▫️نمونه ای نسبتا قابل پخش 😄 از موسیقی های چند بعدی ایرانی
▫️فقط با هدفون گوش کنید...
🎞 @savad_resaneh1
▫️دکتر فریده الحبیب، متخصص کویتی بیماریهای قلبی:
این ملت ایران است که حسینیه را به کارگاه تولید ماسک تبدیل کرده تا با کرونا مبارزه کند، زیباترین کارگاهی که تا حالا دیدهام.
🔭 @savad_resaneh1
🔻درباره درماندگی آموخته شده (ناتوانی آموخته شده) / 1
🔻خبرهای رسانه ها، ما را منفعل میکنند و حس انفعال را القا میکنند [شبیه درماندگی آموخته شده]
▫️اگر پدر مارتین سلیگمن، در دوران کودکی او سکته نکرده بود و نیمی از بدنش از کار نیافتاده بود، یا اگر استیو مایر (Steve Maier)، در فقر و ضعف مالی بزرگ نشده بود، شاید آنچه امروز یکی از تجربیات زیربنایی روانشناسی مثبت گرا را تشکیل میدهد، شکل نمیگرفت.
این نگاه مارتین سلیگمن به درماندگی است.
او در کتاب خوش بینی آموخته شده، وقتی خاطرات سالها تحقیق خود در زمینهی درماندگی را نقل میکند، دو عامل بالا را با تأکید مورد اشاره قرار میدهد.
▫️سگهایی که استاد آنها را درمانده کرده بود!
مارتین سلیگمن در بیستویکسالگی وارد آزمایشگاه ریچارد سالومون (Richard L. Solomon)، یکی از دانشمندان نامدار روانشناسی یادگیری، در دانشگاه پنسیلوانیا میشود.
سلیگمن چنین تعریف میکند که لحظهی ورود او، دانشجویان دور سالومون حلقه زده بودند.
همه ناراحت بودند و میگفتند که سگها دیگر حرکت نمیکنند.
اما سگها باید چهکار میکردند که الان دانشجوها را شاکی و ناراضی کرده بودند؟
آن زمان، سالومون، مشغول انجام یکی از آزمایشهای مرتبط با شرطی سازی کلاسیک (از نوع کارهای ایوان پاولوف) بود.
▫️تجربه انتقال اثر محرکها
جعبههایی را با یک دیوار کوتاه میانی، به دو بخش تقسیم کرده بودند.
سگها در یکسمت قرار میگرفتند و از زیر پا کمی به آنها شوک وارد میشد. اما در نیمهی دوم جعبه، از شوک خبری نبود.
همزمان با شوک، سوت هم میزدند.
سگها به تدریج میآموختند که برای رهایی از شوک، به سمت دیگر جعبه بروند.
این آزمایش بارها تکرار شده بود و حالا انتظار میرفت، با صدای سوت (حتی بدون شوک) سگها به سمت دیگر بپرند (ماجرای بزاق دهان و صدای زنگ را حتماً به خاطر دارید).
ناتوانی آموخته شده یا درماندگی آموخته شده برای نخستین بار، هنگام آزمایش شرطی سازی سگها مورد توجه سلیگمن قرار گرفت
نتیجهی آزمایش بسیار ساده بود و درست همانقدر که همه انتظار دارند جوش آمدن آب در نزدیک صد درجه را ببینند، حق داشتند منتظر باشند تا سگها به سمت دیگر بپرند.
اما سگها خود را کف جعبه رها کرده بودند و هیچ حرکتی انجام نمیدادند.
▫️سلیگمن میگوید من همان موقع در چهرهی آن سگها، درماندگی (Helplessness) را دیدم. اگر چه ده سال طول کشید تا به جامعهی علمی اثبات کنم آنچه دیدهام، درماندگی است و این درماندگی، آموخته شده است؛ نه اینکه در ذات آنها بوده باشد.
🎞 @savad_resaneh1
🔻درباره درماندگی آموخته شده (ناتوانی آموخته شده) / 2
▫️ وقتی سلیگمن واژهی Helpless را به کار میبرد، نباید آن را در حد یکی از واژههای روزمره در نظر بگیریم.
سلیگمن برای مفهوم درمانده به زندگی پدرش نگاه میکند. کسی که حقوق خوانده بوده و دانشجوی برجستهای بوده و فکر میکرده قرار است یک جایگاه اجتماعی امن و مطمئن داشته باشد.
اما جنگ بر سراسر جهان سایه افکنده و او باید فقط شغلی پیدا کند که یک درآمد حداقلی برای گذران بسیار سادهی زندگی خانوادهاش فراهم شود.
درمانده، توصیف پدر سلیگمن است که حس میکرده همه چیز از اختیار او خارج است و فقط باید بنشیند و نظاره کند تا شاید اتفاق بهتری بیفتد.
با همین توضیح، با وجودی که در فارسی هر دو اصطلاح ناتوانی آموخته شده و درماندگی آموخته شده به کار میرود، شاید درماندگی دقیقتر از ناتوانی (disability) باشد.
▫️تعریف درماندگی (Helplessness)
در زبان سلیگمن، درماندگی یعنی: ادراک کنترل نداشتن بر وضعیت موجود.
دقت داشته باشید که کلمهی ادراک در جملهی بالا بسیار کلیدی است.
اینکه شما بر وضعیت موجود کنترل دارید یا ندارید، بحث سلیگمن نیست.
بحث این است که فکر میکنید روی شرایط کنترل دارید یا فکر میکنید کنترلی روی شرایط ندارید؟
▫️سلیگمن میگوید من وقتی سگها را دیدم، حس کردم آن قدر در آن مدت، انواع شوک و سوت را تجربه کردهاند و در جعبه این سمت و آن سمت رفتهاند (و احتمالاً بارها در آن آزمایشهای دانشجویی ترکیب وضعیت و شوک تغییر کرده) که به نتیجه رسیدهاند: هیچ چیز دست ما نیست.
سگها در زندگی آزمایشگاهی آموخته بودند که کنترل اوضاع از دستشان خارج است و هر کاری هم بکنند و هر چقدر اینجا و آنجا بپرند، قرار است دائماً شوک را تجربه کنند.
این حدس، همان نقطهی شروع آزمایشهای سلیگمن درباره درماندگی آموخته شده است.
▫️سلیگمن در مقاله ۱۹۷۲ خود، تجربهی مربوط به موشها را نقل میکند:
وقتی موشها را محکم در دست میگیری، اول دست و پا میزنند.
اما بعد از مدتی میفهمند که از رهایی خبری نیست و دیگر تکان نمیخورند.
این موشها را اگر داخل آب بیندازی کمی شنا میکنند و حداکثر پس از نیم ساعت، در آب فرو میروند.
چون ما به آنها آموختهایم که شرایط میتواند کامل از کنترل تو خارج شود.
اما موشهایی که این تجربه را نداشتهاند، میتوانند تا ۶۰ ساعت در آب شنا کنند.
◽️ما هم در شرایط مختلف، ممکن است درماندگی را بیاموزیم...
فراموش نمیکنیم که زندگی، ترکیبی از تجربههاست:
تجربههایی که در آنها احساس میکنیم کنترلی بر روی اوضاع نداریم و هر کاری کنیم، تغییری حاصل نمیشود.
تجربههایی که در آنها، توانایی کنترل را تجربه میکنیم و میبینیم که رفتار و تصمیمهایمان روی شرایط تأثیر میگذارد.
اما مسئله این است که هر کدام از این تجربهها، چه سهمی در زندگی ما داشتهاند.
و از این مهمتر: آیا ما گاهی خودمان را در شرایطی قرار نمیدهیم که سهم تجربههای خارج از کنترل در زندگیمان افزایش پیدا کند و پس از مدتی، ذهنمان به سمت درماندگی سوق پیدا کند؟
(سری روانشناسی مثبت گرا/ درس چهارم/ متمم)
🎞 @savad_resaneh1
▫️ارزش کتاب خوش بینی آموخته شده در این است که این کتاب، بر پایهی تحقیق نگاشته شده و کسی آن را تألیف کرده که در پروندهی خود، سابقهی تکیه زدن بر صندلی ریاست انجمن روانشناسی آمریکا (APA) را دارد.
▫️سلیگمن در کتاب خوش بینی آموخته شده مینویسد:
استعداد و هوش قطعاً در پیشرفت یا حداقل در سرعت پیشرفت نقش دارند.
اما امید و انگیزه مواردی هستند که در نبود آنها، هیچ حرکتی شکل نمیگیرد و خوش بینی، پیش نیاز این حرکت است.
🎞 @savad_resaneh1▫️
🔻درباره خوش بینی آموخته شده
▫️انسان، فراتر از چیزی است که رفتارگراها میگویند
در معرفی مفهوم درماندگی آموخته شده به این نکته اشاره کردیم که نگاه سلیگمن، با نگرش رفتارگرایان (کسانی مانند اسکینر) تفاوت دارد.
سلیگمن، بسیاری از موجودات زنده (از جمله انسان و حیواناتی با مغز نسبتاً پیچیده مانند سگ و موش) را فراتر از آن میداند که بتوان آنها را صرفاً به عنوان یک ماشین مکانیکی با پاسخهای سادهی خطی (رابطهی میان پاسخ و محرک) توضیح داد.
▫️او به عنوان یک روانشناس شناختی، در این کتاب به شکلهای مختلف به این مطلب اشاره کرده است:
مدت خیلی زیادی از آن دوران گذشته است که رفتارگرایان به رهبری اسکینر حاکمیت مطلق حوزه روانشناسی را در اختیار داشته باشند.
نگرشی که بگوید همه چیز فقط ناشی از شرطی شدن ما و پاداش و تنبیههای بیرونی است.
بخشهای زیادی از نگاه ما به بیرون، نحوهی تحلیل ما، ارزیابی ما از محیط با تغییر نگرش و ذهنیت ما میتواند تغییر کند.
▫️از میان عوامل متنوعی که میتوانند در شکلگیری خوش بینی و بدبینی موثر باشند، سلیگمن بر روی یکی از آنها، تأکید فراوان دارد. اینکه: «رویدادهای اطراف خود را چگونه برای خود و دیگران توضیح میدهیم.»
@savad_resaneh1
▫️میتوانیم بگوییم رفتارگراها، موجودات زنده را به شکل اول میدیدند.
▫️اما سلیگمن، معتقد بود که به علت کارکرد پیچیدهی مغز انسان (چیزی که آن را ذهنیت یا تواناییهای شناختی مینامیم)، بهتر است برای بسیاری از موجودات، المان دیگری را به این مدل بیفزاییم، یعنی خوش بینی و بدبینی!
🎞 @savad_resaneh1
#رژیم_مصرف_رسانه_ای
دو قاعده طلایی در استفاده صحیح از رسانه ها :
استفاده مشروط ، استفاده محدود
اول، مشروط به :
1. حیطه دینی ومذهبی حدود و قواعد شرعی و دینی(تقوای رسانه ای)
2. اولویت بندی : اولویت وظایف (خانوادگی) براستفاده از رسانه ها
3. تکلیف محوری: تقدم انجام تکالیف و وظایف (تحصیلی) بر استفاده از رسانه ها
4. رشد ، اعتلا و ارتقا: تولید محصولات رسانه ای با کیفیتی بهتر از قبل (حرکت رو به رشد و بهبود شونده)
دوم ، محدود به :
1. مکان : موقعیت شناسی مکانی در استفاده و یا عدم استفاده از رسانه ها
2. زمان: رعایت حدود معقول ، وطلوب ومجاز در کیفیت وکمیت استفاده از رسانه ها
3. قیمت : آموزش تدبیر معاش و پرداخت هزینه ها برای بهره برداری از رسانه ها
4. قوانین : عملکرد خلاف قانون ، دارای تبعات منفی شخصی در سبک زندگی و اجتماعی (درنظم عمومی)
🎞 @savad_resaneh1
هدایت شده از فروشگاه تخصصی دهکده سلامت 🏡🏡🏡
🔺آغاز تولید نخستین سریال سواد رسانه ای وزارت ارشاد
🔹معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز تولید نخستین سریال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع سواد رسانه ای و فضای مجازی به نام « چای نت» خبر داد.
📍🔖 کانال #خبر_فوری 👇
http://eitaa.com/joinchat/1280442399C2ad36ce276
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید: #معرفی_کتاب سواد رسانه ای
📚#سواد_رسانهای عنوان اثر تازهای است که به قلم دبلیو جیمز پاتر (استاد دانشگاه کالیفرنیا و دارای مدرک دکتری در دو رشتۀ «مطالعات ارتباطی» و «تکنولوژی آموزشی») و با ترجمه دکتر احسان شاهقاسمی (استاد ارتباطات دانشگاه تهران) توسط انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شده است.
📚«سواد رسانهای» به دنبال آن است تا نشان دهد رسانهها چگونه باورها و الگوهای رفتاری افراد را شکل میدهند. این کتاب از پانزده فصل آموزشی و ۶ فصل مسألهمحور تشکیل شده است. این کتاب در حال حاضر برجسته ترین کتاب در موضوع سواد رسانه ای در جهان است.
کتاب «سواد رسانهای» در ۸۶۴ صفحه در قطع وزیری و قیمت ۱۷۵ هزار تومان منتشر شده است.
#کتاب_بخوانیم
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh