🚦هدف نهایی کارداشیان است: چهرۀ ایدئال زنان در #اینستاگرام
📍صورت دستنخوردهٔ زنها نامتعارف است؟ در عصر ما، بله
🔸صورتی صاف، گونههایی برجسته، چشمانی گربهای و مژههایی کارتونی. این چهره برای کاربران اینستاگرام بسیار آشناست: زنانی که در تلاشاند با دستکاریِ صورتشان خود را به یک ایدئال نزدیک کنند. البته این چهرهها به یک نژاد یا جغرافیا تعلق ندارند. لبهایشان به آفریقاییها میزند؛ چشم و ابروشان به جنوبِ آسیاییها شباهت دارد و مدل بینیشان قفقازی است. چهرههایی کپیشده که ماحصل پیچیدهای است از اندکی جراحی، مقدار زیادی تزریق ژل و صدالبته فیلترهای تصویر اینستاگرام. واقعاً قرار است همۀ زنان جهان شبیه کیم کارداشیان شوند؟
🔖 ۴۵۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۲۸ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/neveshtar/9642/
📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦اگر #اینستاگرام ۲۵ سال پیش خلق میشد احتمالا این شکلی بود!
🔸ماهیت پدیدههای ارتباطی تغییر نمیکنه بلکه خودشون رو با فناورهای نوین به روزرسانی میکنن
📲 @savaderesanei
🚦به نقطه قوت رقیب حمله کنید!
🔸تبلیغ موفق تبلیغاتی util (حمل و نقل با اتوبوس) با استفاده از تکنیک اقناعی #تخریب_رقیب
📍اگر با هواپیما سفر کنید خیلی از نقاط زیبا را نمی بینید!
〰
📲 @savaderesanei
🚦الحمدالله بالاخره پس از سالها در موضوع سواد رسانهای، نوبت به #رویکرد_تمدنی هم رسید!!!
🔸جدای از نتیجه، این اتفاق مهم را که چندماهی ست کلید خورده به فال نیک میگیریم و امیدواریم با حضور اساتید خوش فکری همچون #دکتر_خیامی به نتیجه مطلوبی هم برسه.
📍برای اطلاع از محورها و شیوهنامه ارسال چکیده و اصل مقالات به آدرس زیر مراجعه فرمایید.
http://milconf.ir/fa/news.php?rid=48
📲 @savaderesanei
🚦درخشش «خورشید» اثر «مجید مجیدی»
🚦 #خورشید مجید مجیدی از جنس سینمای دیگر است. فرق سینمای مجیدی با مابقی فیلمسازان اجتماعی در این است که کسی نمیتواند فیلمهای مجیدی را کپی کند و شبیه او فیلمی بسازد.
🔸همین ابتدا باید یک اعتراف بکنم. شاید اعتراف خوبی هم نباشد، ولی حتما صادقانه است. تقریبا فیلمی را در طول برگزاری جشنواره ندیدم که در حین تماشای آن سرم در گوشی نباشد و حداقل برای مدت کوتاهی هم که شده گوشی همراهم را چک نکرده باشم، ولی واقعیت این است که در طول دو ساعت و خوردهای که مشغول تماشای فیلم «خورشید» بودم حتی یادم نبود که چیزی به اسم گوشی موبایل دارم. نه اینکه فکر کنید با یک فیلم مهیج، اکشن و پرریتم طرف هستید، نه!، آن چیزی که شما را مقهور و شاید مسخ میکند یک فیلمنامه خطی و ساده، اما با یک اجرای چیرهدستانه است.
🔸متاسفانه سینمای ایران چندسالی بود که درگیر سندرم #فرهادی شده بود و فیلمسازان، الگوی #سینمای_اجتماعی را از روی آثار او کپی میکردند. تقریبا همان دغدغهها، ولی با ساختاری تکراری، بدون ایده و بدون جهانبینی. حالا تا دلتان بخواهد در این جشنواره فیلمهایی داریم که سندرم #سعید_روستایی گرفتهاند. فیلمهای اجتماعی با درونمایههای اعتیاد، دزدی و فقر؛ تقریبا با همان شکل و شمایل.
🔸اما «خورشید» مجید مجیدی از جنس سینمای دیگر است. در واقع برخلاف سینمای اجتماعی که فرهادی و روستایی نشان میدهند مجیدی اصل جنس و حقیقت ناب را مقابل تماشاگر به نمایش میگذارد. فرق سینمای مجیدی با مابقی فیلمسازان اجتماعی در این است که کسی نمیتواند فیلمهای مجیدی را کپی کند و شبیه او فیلمی بسازد.
🔸دکوپاژ، فضاسازی و از همه مهمتر اتمسفری که در فیلمهای مجید مجیدی است را در هیچکدام از آثار دیگر فیلمسازان اجتماعی ما نمیتوان پیدا کرد. نگاه درست، انسانی و برگرفته از یک جامعهشناسی و جهانشمولی کلان باعث میشود برخلاف خیلی از فیلمسازان که دنبال این میگردند که اگر جایی چراغی روشن است و نوری و سفیدی هست آن را به چالش بکشاند و خاموش کند، مجیدی از دل تاریکیها و در عمق یک تونل تاریک که جز سیاهی و خاک چیزی در آن نیست به دنبال نور و منبع آن یعنی «خورشید» بگردد.
🔸 #مجید_مجیدی استاد صحنهها و سکانسهای زیبا و به اصطلاح کارت پستالی در سینمای ایران است. بخشی از ماندگارترین لحظات سینمای ایران مرهون همین صحنههای زیباست. نمای معروف حوض ماهیها در «بچهها آسمان»، تکان خوردن دست محمد در لب دریا در فیلم «رنگ خدا»، ریختن ماهیها در جوی آب در «آواز گنجشگها». اوج این تصاویر و صحنههای زیبا را هم میتوان در فیلم «محمد» (ص) دید. ولی مجیدی در «خورشید» همه این تصاویر را کنار گذاشته تا به حقیقت و خودشناسی شخصیتها و انسان برسد. در واقع «خورشید» فیلم خودشناسی و انسانشناسی است. بچههایی که در پی رسیدن به گنجی هستند در حالیکه گنج اصلی در وجود و نهان خود آنها نهفته است.
🔸به قول حافظ که میفرماید:
سالها دل طلب جام جم از ما میکرد/ وان چه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد
گوهری کز صدف کون و مکان بیرون است/ طلب از گمشدگان لب دریا میکرد
بی دلی در همه احوال خدا با او بود/ او نمیدیدش و از دور خدا را میکرد
🔸فیلم مکاشفهای است برای رسیدن به حقیقت وجودی درون انسانها. انگار خود مجیدی هم در این فیلم به خودشناسی خود پرداخته و بسان استادی که دیگر همه چیز را یاد گرفته و فوت و فن همه چیز را بلد شده، به سادگی روی آورده است. #هومن_بهمنش که در سینما به فیلمبرداری خودنما و برونگرا معروف است در این فیلم دوربینی دارد عجیب و غریب؛ دوربینی که انگار اساسا وجود ندارد. انگار بهمنش درون آدمها دوربین کار گذاشته است تا هر چه پیرایه و اضافهای و خودنمایی بوده از بین برود تا ما به درون آدمها برویم.
🔸بله! «پیمان معادی» بازی خوبی در «درخت گردو» دارد و حتی «فرامرز قریبیان» در فیلم «خروج»، اما بازیگر نقش نوجوان در «خورشید» یک تنه چنان فیلم را به دنبال خود میکشاند که حتی برای یک لحظه مخاطب از فیلم جدا نمیشود. اگر سیمرغی باشد. باید بالای سر این پسر پرواز کند. این پسر بازیگر است نه نابازیگر!.
📍ما در ادبیات، عرفان و شریعتمان داریم که زمانی شما به خداشناسی میرسید که به خودشناسی رسیده باشید و «خورشید» فیلم خودشناسی انسان است در این جهان مدرن بیقواره که انگار پایانی برای جهالت و توحشش وجود ندارد. چقدر این فیلم مجیدی فیلم امروز انسان سرگشته است.
در واقع خورشید عینیت این کلام امیرالمومنین (ع) است که میفرمایید: «مَنْ عَرَفَ نفسَه فقد عَرَفَ ربَّه»؛ کسی که خود را بشناسد، تحقیقاً پروردگارش را میشناسد.
✍ #ایزد_مهرآفرین /جوان
📲 @savaderesanei
🚦 #رسانهها_واقعیت_را_میسازند!
🔸قدرت فتوشاپ در تلفیق تصاویر و خلق واقعیت(!)
📲 @savaderesanei
🔆 چهارمین دوره المپیاد سواد رسانه ای 🔆
✅ ویژه دانش آموزان پایه دهم و یازدهم
📆 مهلت ثبت نام : تا ۱۵ اسفندماه ۹۸
📝 مرحله اول : ۲۹ فروردین ۹۹
💻 ثبت نام در imlc.ir
🚦 سه سوال کلیدی این روزها درباره کرونا که هر ایرانی باید پاسخ آنها را بلد باشد.
1⃣ نشانههای اولیه کرونا
2⃣ راههای انتقال کرونا
3⃣ روشهای پیشگیری از کرونا
📍لطفا به جای تکثیر و تشدید ترس در جامعه، #آموزش و اطلاعرسانی را محور قرار دهیم!
📲 @savaderesanei