هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
برای عضویت در کانال انجمن سواد رسانه و دریافت فایل های مرتبط با #سواد_رسانه به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://eitaa.com/savad_rasaneh آیدی کانال:
@savad_rasaneh
🚦در انتخابات، کسی رأی میآورد که احساسات بیشتری را تحریک کند یا کسی که آمارها و برنامههایی منطقیتر ارائه میکند؟ ویلیام دیویس، در کتاب جدیدش، میگوید دستگاه عصبی درد و استرس و ترس تولید میکند و آنچه تصمیمهای سیاسی و اجتماعی ما را تعیین میکند نه عقل، که همین دستگاه عصبی است. این احساسات، گرچه گاهی مردم را از یکدیگر فراری میدهد، اما در بسیاری از اوقات هم ما را به دورِ همدیگر جمع میکند. در این وضعیت، چه کاری از دست عقل و خردِ برمیآید؟
▫️ترجمان علوم انسانی
📲 @savaderesanei
🚦 نظرات ما از پرسه زدن در شبکههای اجتماعی سرچشمه میگیرند نه از مطالعۀ کتابها. ما به شکلی خطرناک به نوعی تقلید از دانایی نزدیک میشویم، داناییای که در واقع الگوی جدیدی از نادانی است: هر وقت هر کسی از هر چیزی سخن میگوید ما تظاهر میکنیم دربارۀ آن چیزی میدانیم. شاید واقعاً دروغ نباشد اگر در مهمانی، وقتی همکارانمان دربارۀ فیلم یا کتابی صحبت میکنند سرمان را بالا و پایین ببریم که یعنی من هم دربارۀ آن مطالعه کردهام. چون احتمالاً همکارانمان هم دربارۀ آن فیلم یا کتاب فقط نظرات شخصی دیگر در شبکۀ اجتماعی را بازگو میکنند.
▫️ترجمان علوم انسانی
📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦خانه ترسناک
🔸این تبلیغ با استفاده از کانسپت خانه های ترسناک فیلم های سینمایی، مخاطب را برای پیدا کردن بهترین خانه به جستجو در Bayut دعوت می کند.
📍تکنیک اقناعی #ترس
📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦تبلیغ نوستالژیک پژو ۲۰۶ در صداوسیما سال ۱۳۸۲
🔸آیا بنظرتون از خیلی از تبلیغات امروزی مخاطب را بیشتر جذب نمی کنه؟
📍یکی از مهم ترین نکاتش اینه که تلویزیون را معادل رادیو فرض نکرده. یعنی مخاطب حتما باید تبلیغ را ببیند و دنبال کند تا به مفهوم آن پی
ببرد.
📍در حقیقت از پرحرفی و زیاده گویی تبلیغات امروزی خبری در این تبلیغ نیست و خط داستانی جالبی دارد.
📲 @savaderesanei
🚦چیزی به اسم #فضای_مجازی دیگر وجود ندارد!
📍ما در فضایی که اسمش را #مجازی گذاشتهایم خرید میکنیم، به آدمهایی که هرگز ندیدهایم اعتماد میکنیم، پول به حسابشان میریزیم، در این فضای مجازی با هم به صورت واقعی حرف میزنیم، از هم گله میکنیم، غذای واقعی سفارش میدهیم، اوقات فراغتمان را اینجا میگذرانیم، روزمان را آنجا شروع میکنیم و شب هم آخرین تصویری که میبینیم آنجاست، چطور اسمش هنوز مجازی است؟
🔸با یکی از سلبریتیهای سینما در مورد شبکههای مجازی حرف زدم. اینکه تا چه اندازه زندگیاش را تحت تاثیر قرار داده اند.
میگفت فارغ از اینکه امتیازات برجستهای مثل سنجیدن نبض جامعه و ایجاد ارتباط مستقیم با هواداران را ایجاد کرده، به شدت روی میزان حضور یا حذف بازیگرها تاثیر گذاشته است. بسیاری از کارگردان و تهیه کنندهها بر اساس تعداد فالور بازیگر انتخاب میکنند.
🔸یعنی با خودشان میگویند فلان بازیگر چندمیلیون فالوور دارد، وقتی فیلمی که بازی کرده را توی صفحهاش تبلیغ کند، درصدی از آنها هم به سینما بیایند بخشی از فروش فیلم را تضمین میکنند.
🔸او هم مثل من باور داشت که ناسزاهای مجازی، دردهای واقعی به همراه میآورند و اصولاً دیگر مرزبندی میان دنیای مجازی و واقعی آنقدر به هم ریخته که نمیتوان خط مشخصی برایش کشید.
🔸زندگی ما به شدت تحت تاثیر این دنیای هنوز مرموز است. دنیایی که در حال کشف و شهود در آنیم و حتی کسانی که مدعی هستند آن را میشناسند وقتی با زوایای تازه اش روبرو می شوند با دهان های باز، از حرکت میمانند.
🔹فضای مجازی به زندگی واقعی خط میدهد، اما به شدت تحت تاثیر زیست واقعی شهروندان است و بازتابنده کنشهای واقعی ماست.
🔸 در این فضا هرآنچه میبینیم و میشنویم انگار آینه ای است که روبه روی خودمان قرار گرفته و اصولاً با چنین رویکرد و کارکردی چطور میتوان آن را مجازی نام گذاشت؟
🔸درک دغدغه کسانی که معتقدند این فضا فسادزا است، دشوار نیست اما این فضا در امتداد زندگی واقعی قرار دارد.
🔸تکمیل کننده لذت های بشری است و خلاءهایی را برای کاربران پُر میکند که امکان پاسخگویی به آنها در دنیای واقعی وجود ندارد.
🔸وقتگذرانی در فضای مجازی ارزان است. وقتی سینما و تئاتر و رستوران و سفر رفتن در دنیای واقعی بسیار پرهزینه می شود، بسیاری از کاربران بر اساس اصل «وصف العیش نصف العیش» در این فضا بخشی از نیازهای حسیشان را دنبال میکنند.
🔸اگر در دنیای واقعی مجال تامین وجود داشته باشد بعید است این همه مشتری سرگردان در این فضای معلق رها شوند.
🔸در بازاریابی میگویند در کنار خریداران واقعی، کسانی هم هستند که به آنها window shopper میگویند.
🔸 #ویندو_شاپرها کسانی هستند که به دید زدن ویترین مغازه ها علاقه دارند. در امریکا مشهور است که دید زدن ویترین مغازه ها و پرسه زدن در مراکز خرید کار مورد علاقه نیویورکی ها برای گذراندن زمان است.
🔹در ایران هم این نوع گذران که برخی آن را «پرسه زنی در شهر» هم میخوانند وجود دارد، شبکه های مجازی- به ویژه اینستاگرام که عکس محور است- این امر را بسیار آسان، متنوع، ارزان و لذتبخش کرده است.
📍آفرینندگان شبکههای مجازی این نیازهای بشری را شناسایی کردهاند و بر اساس یک رفتارشناسی و روانشناسی اجتماعی آن این نرم افزارها را طراحی کردهاند. همه گیری، اثرگذاری و نفوذ این شبکه ها اتفاقی نیست.
📍 اگر دنبال راهی هستیم که این فضا را مدیریت کنیم، آن راه #دستور نیست، بلکه شناخت جامعه واقعی و پاسخ به نیازهای واقعی مردمِ واقعی است.
✍ #احسان_محمدی
📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦ویدیوی تبلیغاتی #خلاقانه فيليمو با فرمی جذاب منطبق بر محتوا
▫️دنیای تبلیغات
📲 @savaderesanei
🚦وقتی سرچ #اینستاگرام را باز میکنیم، احتمالاً با انبوهی از پستهای عجیبوغریب مواجه میشویم که کلیک بر روی هر کدامشان میتواند برایمان جالب و دوستداشتنی باشد. اما خیال کنید تاجری فریبکار، برای درآمد یا سود بیشتر، پشت دستگاه سرچ اینستاگرام نشسته و دارد پستهای مشخصی را بهسمت ما سوق میدهد. احتمالاً حس بدی پیدا میکنیم. حس فاجعهآمیزتر آنجا سراغمان میآید که بفهمیم کل زندگیِ اینترنتیمان را او هدایت کرده و ما هم ناآگاهانه دستخوش بازیهای او بودهایم. آیا باز در اینترنت خواهیم ماند؟
▫️ترجمان علوم انسانی
📲 @savaderesanei
🚦یک حدس جالب یا تئوری توطئه عجیب: آیا چالش «عکس ده سال پیش» فراتر از یک سرگرمی، وسیلهای برای قدرتمند کردن سیستمهای نظارتی و تشخیص چهره است؟!
🔸 #نگاه_انتقادی_به_رسانه_ها
📲 @savaderesanei
توضیح بیشتر 👇👇👇 http://www.1pezeshk.com/archives/2019/01/10-year-challenge-surveillance-online-craze-posting-portrait-photos-facial-recognition-software.html
🚦فرهنگ تماس تلفنی را تمرین کنیم!!!!!
📱 وقتی برای اولین بار با کسی تماس می گیریم، خوب است که قبلش پیام بدهیم و خودمان را معرفی کنیم و بگوئیم امکان تماس گرفتن هست؟ من به شخصه شماره های ناشناس را پاسخ نمی دهم.
📱 وقتی با کسی تماس می گیریم و جواب نمی دهد، به او پیام بدهیم، خودمان را معرفی کنیم و بنویسیم در صورت امکان با ما تماس بگیرد.
📱 این روزها به دلایل مختلف امکان دارد شماره تماس ما در گوشی دیگران پاک شود، اگر زنگ می زنیم و طرف مقابل ما را نمی شناسد نگوییم: بی معرفت! دیگه ما رو فراموش کردی! نارفیق! دوستای تازه پیدا کردی و ...
به جای این حرف ها عذر طرف مقابل را بپذیریم و حرف مان را بزنیم چون هیچ بعید نیست فردا شماره های گوشی خودمان پاک شود.
📱 عمر شوخی هایی مثل «اگه گفتی من کی هستم؟!»، « نه! کمی بیشتر فکر کن ببین صدامو نمی شناسی و ...» به سرآمده، مردم اعصاب و حوصله این چیستان ها را ندارند. سلام و علیک کنیم و خودمان را معرفی کنیم. خلاص!
📱 ما از وضعیت کاری، روحی و موقعیت طرف مقابل خبر نداریم، وقتی تماس می گیریم بعد از معرفی خودمان بپرسیم « الان امکان صحبت کردن را دارید یا نه؟» اگر گفت نه!.. درک کنیم و در یک موقعیت مناسب تماس بگیریم.
📱 اگر رانندگی می کنیم به تلفن پاسخ ندهیم. اگر متوجه شدیم کسی که آنطرف خط ماست رانندگی می کند یا عذرخواهی کرده و قطع کنیم یا تماس را بسیار کوتاه کنیم.
📱اینکه شماره تلگرام کسی را داریم دلیل نمی شود هر پستی که می پسندیم را برایش ارسال کنیم. در ارسال اخبار بد، تلخ و گزنده هم به شدت صرفه جویی کنیم. دلیلی ندارد حال دیگران را بد کنیم. از ارسال صبح بخیرهای کیلویی با عکس دسته گل و فنجان چای هم جداً خودداری کنیم. هیچ جذابیتی ندارد. دستکم برای من ندارد!
📱 اگر کسی در تلگرام آنلاین است یا در اینستاگرام پُست می گذارد دلیل نمی شود حتماً اگر آن لحظه تماس می گیریم وظیفه دارد پاسخ ما را بدهد و اگر ندهد یعنی «دوچمون نداله!» و « ما را تحقیر کرده و به پشیزی فروخته است»! نه! ممکن است دل و دماغ پاسخ دادن نداشته باشد. همدیگر را درک کنیم.
📱 شب، زمان استراحت اکثر انسان هاست. تماس های «کاری» مان را در طول روز بگیریم. آن چند دقیقه را به خودمان و دیگران استراحت بدهیم.
📱 در تاکسی، اتوبوس، مترو یا جاهای عمومی تلفنی حرف نزنیم، اگر می زنیم داد نزنیم، اگر داد می زنیم فحش ندهیم، اگر فحش می دهیم فحش جنسی ندهیم و ...!
📱 .. و دستکم هزار نکته دیگر در مورد یک تلفن زدن ساده. همه ما به یاد گرفتن محتاج هستیم. همه ما بدون هیچ استثنایی.
🔸 #سبک_زندگی_رسانه_ای
✍ #احسان_محمدی
📲 @savaderesanei
🚦گاهی بی توجهی به احساس #مخاطب و عدم درک درست از تفاوت شیوه مواجهه و #تحلیل_پیام_ها توسط مخاطب در شرایط احساسی و هیجانی، باعث میشه تصور کنیم در هر شرایط و زمانی میتونیم بصیرت افزایی و فرهنگ سازی کنیم!!!
🚨تاثیر یک پیام مشابه بر یک فرد مشخص در شرایط #زمانی و #روحی مختلف، متفاوت خواهد بود!!!
📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦 #رسانهها_واقعیت_را_میسازند!
🔸لطفا منتقداته با رسانهها مواجه شویم!
#نگاه_انتقادی_به_رسانهها
📲 @savaderesanei
🚦آدمها کِش نیستند!
🔸توی ذوق دیگران نزنیم، به هم ضدحال نزنیم. اینطور همدیگر را آزار ندهیم.
🔸تا حالا هیچ موردی در تاریخ بشریت ثبت نشده که کسی گفتهباشد:
_ از بس خوب ضدحال می زنه و ذوقم رو کور میکنه عاشقش شدم! عاشقش موندم!
🔸هربار که این کار را میکنیم آدمهای دور و برمان یک قدم عقب میروند، یک قدم دورتر میشوند... و اندکاندک آنقدر دور که با هم غریبه میشویم.
📍آدمها که دور شدند دیگر سر جای اول برنمی گردند. آدمها کِش نیستند..
✍️ احسانمحمدی
🚨توی جامعه همیشه یه سری مشکلات عمومی وجود داره مثل همین مشکلات اقتصادی فعلی، یه سری از مشکلات هم خاص هر فرده به دلیل شرایط خانوادگی و... که ممکنه ما بدونیم یا ندونیم. اما چیزی که مهمه اینه که باید همیشه سعی کنیم در فضای مجازی و حقیقی به اطرافیانمون انرژی بدیم، لازم نیست تا به هم میرسیم شروع کنیم از مشکلات و پررنگ کردن بدبختی ها، گاهی لازمه خاطرات خوش رو با هم مرور کنیم و به هم درباره آینده زندگی فردی و اجتماعی امیدواری بدیم!
🔸 #لبخندها و انرژی های #مثبت از بین نمیرن، فقط از فردی به فرد دیگه منتقل میشن! اما ناراحتی و انرژی های منفی رو میشه توی خودمون #دفن کنیم تا باعث #جوانه_زدن شادی و نشاط در وجودمون بشه😍
📲 @savaderesanei
هدایت شده از
🚨 #فوری
خبرگزاری فارس/ یک منبع موثق اعلام کرد بامداد امروز، فیچر #اولان وزیر جنگ #اسرائیل وارد کنسولگری #ایران در شهر اوحاجی قطر شد و ضمن درخواست #پناهندگی از تهران، اسناد محرمانه ای را در اختیار سفیر ایران قرار داد!
🔹اوحاجی که سال گذشته به این سمت منصوب شده بود در بازه سال های ۲۰۰۶ الی ۲۰۱۵ مسئولیت گروههای اطلاعات و عملیات کلیهی نیروهای مسلح اسرائیل را بر عهده داشت و از این حیث میتوان او را جعبه سیاه اسرائیل دانست که در جریان کلیهی سیاستهای نظامی راهبردی و عملیاتی آنها بوده و این فاجعهای اطلاعاتی برای اسرائیل خواهد بود!
http://fna.ir/brgty79
@farsna
📍خب برای انتشار این خبر #عجله_نکنید:
▫️آیا این خبر واقعا در خبرگزاری فارس منتشر شد؟ کانالی که خبر از اون ارسال شد فیک بوده!
▫️فیچر اولان اصلا کیه؟ اسرائیل اصلا وزیری به این نام نداره!
▫️شهر اوحاجی کجاست؟ قطر اصلا همچین شهری نداره!
▫️این پست کاملا ساختگی و پرورش یافتهی ذهن نگارنده متن بوده که جهت آموزش برخی نکات تدوین شده است
📍ای کاش با #مواجههی_انتقادی با پیام ها، قدری در انتشار و فوروارد کردن اخبار و پست ها در #فضای_مجازی حساس باشیم و قبل از لایک یا فوروارد کردن هر پیام، قدری درباره اش فکر و تحقیق کنیم!!
🔹ما بردهی اصحاب رسانهها نیستیم! کافیه فقط قدری عینک خوشبینی رو از چشمامون برداریم و منتقدانه با رسانهها مواجه بشیم!
📲 @savaderasanei
🚦چه کسی در کارنامۀ زندگیاش هیچ خطا و اشتباهی وجود ندارد؟ همۀ ما بالاخره در نوجوانی یا بعد از آن رفتارهایی کردهایم که بعدها آرزو کردهایم کاش مرتکب آنها نشده بودیم. اما شبکههای اجتماعی به جایزالخطا بودن انسانها احترامی نمیگذارند. کافی است اشتباه کوچکی از شما سر بزند، دیگر باید منتظر باشید که روزی کسی آن را منتشر کند و شما را از زندگی ساقط کند. اما آیا این پردهدریِ همگانی و بیمحابا جامعه را به جای بهتری تبدیل خواهد کرد؟
▫️ترجمان علومانسانی
📲 @savaderesanei
🚦قیصر! کجایی که غیرتت را بردند!؟!!!
🔸اغلب فیلمهای جشنواره فجر امسال علیرغم سردرگمی و پراکندهگویی در دو نقطه مشترک هستند: یکی از این نقاط این است که اغلب این آثار به مفهوم واقعی کلمه و از لحاظ #استانداردهای سینمایی اساسا #فیلم نیستند، دوم اینکه به روابط غیراخلاقی و نامشروع در #خانوادهها بها میدهند. در واقع میتوان گفت که این دسته از فیلمسازان بهطور حیرت آوری همانقدر که از مفهوم فیلم و سینما دور شدهاند، ولع عجیبی در پرداختن روابط به اصطلاح غیرافلاطونی میان زنان و #مردان داستانهای خود دارند و کنشگران این نوع روابط را درمثبتترین جایگاه فیلمهایشان قرار میدهند.
🔺در اغلب این فیلمها #غیرت و #تعصب ایرانی به سخره و مضحکه کشیده میشود.گویا پس از نزدیک به نیم قرن از فیلمی مانند #قیصر که اساسش بر غیرت و تعصب قرار داشت که در داستانش دختری به دلیل هتک حرمت، #خودکشی میکرد، برادر بزرگ برای مقابله جوانمردانه با این آبروریزی و حیثیت برباد رفته، به قتل میرسید و برادر کوچکتر به انتقام خون برادر و خواهرش برمیخاست، دیگر چنین واژههایی که از عمق #فرهنگ ایرانی/اسلامی میآید، در این سینما معنایی ندارد.
🔸همچنانکه سال گذشته در فیلمی به اسم #لاتاری توسط داوران شبه روشنفکر و آوانگارد و البته مدیران جشنواره خشونت طلبی معنا گردید! شاید از نظر آن داوران و مدیران، مردان فیلمهای ما باید کاملا اخته شده باشند و معنای خیانت هم به «احترام به خواسته همسر» تغییر یابد.
🔸مثلا در فیلم #درخونگاه، همه اعضای یک خانواده به نحوی بر سر پسر بازگشته از ژاپن خود کلاه گذاشتهاند، از پدر، مادر، خواهر، شوهر خواهر و ... در میانه این گردابی که آن خانواده بیمسئولیت برای پسر تدارک دیدهاند، تنها نجات غریق یک «هرجایی» و فاحشه لوطی است!
🔸در فیلم #روزهای_نارنجی، روابط نامعلومی در گذشته میان کاراکتر اصلی فیلم با مردی برقرار بوده که در چیدن پرتقالهای باغات شمال رقیب او محسوب میشود. این موضوع در برخی دیالوگها رو میشود، از جمله سقط یک بچه و سوال رقیب زن از اینکه چرا بعد از آن با یک بچه تهرون ازدواج کرده!
🔸در فیلم #آشفتگی که ادعای فیلم نوآر دارد و یکی از عناصر فیلم نوآر هم «زن اغواگر» به شمار میرود، شخصیت اصلی، هم عشق برادر مقتولش را غر زده و هم به همسر یا نامزد خود خیانت کرده، ضمن آنکه همان زن اغواگر هم به شوهر سابق یا امروزی خود خیانت میکند، هم به عشق به قتل رسیدهاش و هم به عشق جدیدش!
🔸در فیلم #جان_دارپدر خانواده، ناغافل هوویی بر سر زن اولش آورده و حالا بر سر وجه المصالحه قرار دادن دخترش در یک گروکشی ناموسی، با همسر اولش درگیر است!
🔸در فیلم #معکوس، بالاخره معلوم نمیشود که کاراکتر اصلی فیلم، فرزند کیست؟ پسر فردی که ظاهرا پدرش بوده یا فرزند مردی که بزرگش کرده و عشق اول مادرش ؟!
🔸در فیلم #مسخره_باز هم کاراکتر اصلی، یک بچه سرراهی است که مادرش در یک بحران روحی، رهایش کرده و حالا در رویای بازیگری در یک سلمانی کار میکند.
🔸در فیلم #ناگهان_درخت، کاراکتر اصلی به زندان میرود و معلوم نمیشود زنش یا نامزدش یا عشقش (که ماهیت آن هم روشن نیست!) در مدت زندان وی، کجا به سر برده که حتی به مادرش نیز سر نزده، تا آنجا که در بخشی از فیلم به زبان میآید و به همان زن یا نامزد و یا دوست دخترش میگوید «چرا برای من باید همیشه مشخص باشد که کجا هستم ولی تو جواب نمیدهی که در این مدت کجا بودهای؟»
🔸در فیلم #ایده_اصلی هم که بازار کلاهبرداری و شارلاتانیسم و کازینو بازی و قمار و عرق خوری داغ است دیگر تنها موضوعی که در این میان محلی از اعراب ندارد، روابط اخلاقی و مشروع است و اصلا معلوم نیست کی با کیست! آن هم در یکی از پروژههای ساخت و ساز این مملکت! مثل #پالتو_شتری که افراد، زنها را از روی دست هم میزنند و یا در #حمال_طلاکه حتی زن نیکوکار و رییس بنیاد خیریه هم برای مرد داستان، مرتب عشوههای شتری میآید!
🔸در فیلم #بنفشه_آفریقایی نیز زنی با دو شوهر سابق و امروزش زندگی میکند و غیرت و تعصب شوهر امروزش را به سخره میگیرد. غیرت و تعصبی که در فیلمهای دیگر نیز هربار به گونهای به مضحکه گرفته میشود.
✍ #دکتر_سعید_مستغاثی
📲 @savaderesanei
🚦آیا ما به #عصر_جدید نیاز داریم؟ عصر جدید یا عصر ابتذال شعارهای فرهنگی؟
🔺نقدی بر تقلید صداوسیما از برنامههای سرگرمیمحور غربی
🔸برنامه استعدادیابی #عصر_جدید که این شبها از شبکه سه پخش میشود؛ به دلیل تاثیرگذاری، نقطهی عطفی در تلویزیون ایران محسوب میشود. برنامهای که نمونههای اصلی آن، سالهای سال در شبکههای سرگرمی جهان پخش میشده و همواره مورد استقبال تودهی مردم قرار میگرفته است. #علیخانی که بیش از هر چیز #ماه_عسل را تداعی میکند، یک کپی تمیز از #تلنتشوها ارائه کرده، تا مخاطب جای دیدن #گاتتلنت آمریکا از شبکهی منوتو، تلویزیون خودمان را تماشا کند.
🔸این یعنی ما قبول کردیم آنها راه درستی برای جذب مخاطب دارند؛ و این یک شکست تمام عیار است. این یعنی چهل سال پس از انقلاب، شعارهای ما در حوزهی فرهنگ شکست خورده و ما از کسانی کپی میکنیم که آنها را با نام امپریالیسم، کاپیتالیسم و استکبار، انکار میکنیم. ما در حالی از علوم انسانی اسلامی سخن میگوییم که تلویزیون، برنامههای پر مخاطب غربی را کپی میکند. از #برندهباش گلزار تا همین #عصر_جدید تا #تب_تاب و... . ما در عمومیترین وجه فرهنگ، یعنی تلویزیون رسمی، سرگرمی غربی را نشان میدهیم و مردم را تشویق میکنیم مثل آنها جهان را نگاه کنند، اما در شعارهای فرهنگی ژست ضد آن را میگیریم.
🔸ما غرب را میخواهیم، عین آن عمل میکنیم، اما مدام آن را به باد ناسزا میگیریم. ما اندیشهی فلسفی غربی را، که بسیار بالنده و پویا و تاثیرگذار است، کنار میگذاریم، اما فرهنگ غربی را در قالب وطنی تکثیر میکنیم. ما سریالهای ترکیهای را تقبیح میکنیم، اما سریالهایی با عشق مثلثی میسازیم. ما در مبتذلترین شکل غرب گرفتاریم، و خوبیهای آن را پس میزنیم. اندیشهشان را منحط میدانیم و برنامههایشان را عین به عین تقلید میکنیم. حال آنکه ما به فلسفهی غربی احتیاج داریم تا با استفاده از آن جهان فکریمان را رو به جلو پیش برانیم.
🔸اما میتوانیم در فرم و محتوا خلاقتر باشیم که نیستیم. این نئولیبرالیسم رسوخ کرده در مدیران به ظاهر انقلابی ماست. این تعارف ماست که با خودمان داریم. ساختن یک جامعهی مصرفی تمامعیار. «عصر جدید» نماد ورود ما به عصر جدیدی است که فقط در آن ظاهر را حفظ میکنیم، اما بیوقفه فرهنگ غرب و نه اندیشهاش را در ذهن مردم پمپاژ مینماییم. عصر جدید، بهرغم خوبی ساختاریاش، نقطهی عطف فریاد تزویر و ریاکاری سیاستهای فرهنگی ماست!
✍ #دکتر_امیررضا_مافی
📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦مدیر #گوگل داره درباره دسترسیهای گوگل در گوشی ما توضیح میده
🔸تقریبا هرکاری که میکنیم رو متوجه میشن😳
🔺 #نگاه_انتقادی_به_رسانه_ها
📲 @savaderesanei
🚦 #رسانهها_واقعیت_را_میسازند
🔸امروزه کلید مواجهه ی درست با رسانه ها داشتن #نگاه_انتقادی برخواسته از فهم درست تکنیک ها و مهارت های رسانه ای است
📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦قدرت جادویی نرم افزارها در خلق آنچه صاحبان رسانه ها می خواهند
💻 #جادوی_افترافکت
#نگاه_انتقادی
#تولید_خلاقانه
📎آگاهانه پای رسانه ها بنشینیم
📲 @savaderesanei
🚦استعدادیابی و قربانیانش
«احسان علیخانی» دقیقا در #عصر جدید چه کار میکند؟
🔸۱- چهوقت نیاز به مسابقههای استعدادیابی پیدا میکنیم؟ وقتی قفس آهنین مدرنیته (بهتعبیر ماکس وبر) و فرآیندهای آموزشی و تحصیلی مدرن، جایی به امور خارج از «چارچوب متصلب مدرنیته» نمیدهند و فهم سامانبخشیدن به سایر شئون حیاتی انسان را ندارند. در این وضع است که به جایی خارج از سازوکارهای رسمی نیاز است تا امیدها ناامید نشود همچنانکه به بلیتهای بختآزمایی نیاز است تا کورسویی از امید در کار باشد. اما این امید تا چه حد جدی و حقیقی است امید و هیجان و استعدادی که در این برنامههاست، چه چیزی را تحکیم خواهد کرد؟
🔸۲-کدام استعدادها هستند که توان طرح خود را دارند؟ آیا استعدادهایی که وضع و افقی غیر از مدرنیته را دنبال میکنند و با چارچوبهای تنگ آموزشی مدرن کنار نمیآیند؟ نه. شرکتکنندگان باید بتوانند در وقتی محدود، عموم مخاطبان را سرگرم کنند و موجب کسالت (حتی چند دقیقه) نباشند. اما این مقدار از سرگرمیسازی کافی نیست و هر کسی از سرگرمیسازان، شایستگی برنده شدن ندارد و باید رقابتی در کار باشد تا این صنعت سرگرمی، از هر حرارت ممکنی استفاده کرده باشد. ادعای «استعدادیابی» برای چنین صنعتی، زیاده «بزرگ و نامربوط» است. سرگرمیسازان، ابزار دست «صنعت سرگرمیسازی»ای هستند که بر زمینه فشارها و ناخواستنیهای مدرنیته (یا شبهمدرنیته)، بر درک عمومی و اجمالی از «قفس آهنین» استوار شده است. عموم هم خواهناخواه برای فرار از «فشار روزمرگی» در عالمی که ناگزیر «در حال توسعه» است، برای گریز از «کسالتها» و «ملالتها»ی ملازم با فرآیندهای توسعه، بهدنبال سرگرمی میروند؛ تا شاید چیزی ببینند که از «boring» و «boredom» دائمی، قدری خلاص شوند.
🔸۳-«ترحم به آن مستعدان» و «دلسوزی برای آنان» و «خارج از قانون و معیار داوری کردن»، از لوازم چنین برنامهای خواهد بود. چرا؟ چون عموم با اینها «سرگرم» میشوند و میتوانند به خارج از سازوکارهای رسمی مدرن، امیدوار باشند و اگر نه، چطور عیوب و فشارهای مدرنیته و مدرنیزاسیون را تحمل کنند؟ آیا بر مدرنیته و مدرنیزاسیون نخواهند شورید؟ آیا به ذبح استعدادهای ریز و درشت در «قفس آهنین» معترض نخواهند شد؟ آیا در آن صورت «وضع موجود» به خطر نخواهد افتاد؟
🔸۴-#سلبریتیها میتوانند داورانی شایسته برای «عامهپسندی» باشند. سلبریتیها عامهپسندند و عامهپسندی را خوب دریافتهاند. سلبریتیها نمادهای گریز از ملال مدرنیزاسیون و گریزاندن خلایق از تأمل و تفکر در «چرایی این ملال» هستند. اشکال کردن به «متخصص نبودن» سلبریتیها، اشکال بجایی نیست. برای چنین صنعتی و برای چنان غرضی، باید داوران، «هرچه سلبریتیتر» و «با مزاعم همگانی آشناتر» و «در مزاعم همگانی مضمحلتر و محلولتر» باشند. منطق برنامههای الگو (نه برنامههای رونویسی شده) چنین اقتضا میکند.
🔺۵-آنچه ما را رهایی و نجات تواند بخشید، جایی در چنین برنامهای نخواهد داشت. در چند دقیقهای که هر شرکتکننده در این برنامه فرصت دارد تا خود را عرضه کند، هیچ مطلب مهم، اساسی و روشنگر، طرح تواند شد؟ آیا این برنامه ما را به سمت افقی دیگر و به سوی حل چیزی سوق خواهد داد یا « #استعداد_سرگرمکنندگی_افراد » را بهکار خواهد گرفت تا ما را هرچه بیشتر نسبت به قفس آهنین و قربانیان آن، خودمان و دیگران، بیحس کند؟ از آن «صدها استعداد شرکتکننده» هیچکدام از آن «قفس مدرن و معقول و سفت و سخت»، نجات نخواهد یافت. نه بازندگان و نه حتی برندگان. در این میان آن استعداد حقیقی که میتواند کاری از پیش ببرد یا مشکلی را حل کند یا افقی را نشان دهد یا... نه در چنان سیستم مدرنیزه ای جایی خواهد داشت و نه در چنین «استعدادیابی»هایی.
✍ #محمد_علیبیگی
▫️کانال نقد سینما
📲 @savaderesanei