eitaa logo
سواد رسانه‌ای
2.5هزار دنبال‌کننده
373 عکس
305 ویدیو
21 فایل
سواد رسانه‌ای؛ لازمه‌ی مواجهه‌ی هوشمندانه و ایمن با رسانه‌ها
مشاهده در ایتا
دانلود
🚦۲.۳ هزار میلیارد تومان،درآمد اینفلوئنسرها! 📍سخنگوی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه مجموع تراکنش‌های واریزی برای ۱۲۳ در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲.۳ هزار میلیارد تومان بوده‌ است، گفت: برای این افراد حدود ۱۷ میلیارد تومان مالیات تشخیص داده شده که ۲۳ نفر از اینفلوئنسرها این مالیات را پذیرفتند. 📲 @savaderesanei
🚦فروتنی فکری، دریچه‌ای به سوی گفت‌ و گوهای سازنده در 📍در نخستین سال‌های استفاده‌ی گسترده از اینترنت بسیاری فکر می‌کردند که آدم‌ها هرچه بیشتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، مهربان‌تر و آگاه‌تر می‌شوند و دنیا جای پرصلح و صفاتری خواهد شد. 🔸اکنون در سال ۲۰۲۳ این باور کمی ساده‌لوحانه به نظر می‌رسد. حالا به‌خوبی می‌دانیم که اینترنت انسان‌ها را به هم وصل می‌کند، اما لزوماً همدلی پدید نمی‌آورد. به‌قول ایان لزلی، روزنامه‌نگار و نویسنده‌ی بریتانیایی: «اینترنت، در بدترین حالت، مثل دستگاه عظیم تولید نفرتِ متقابل می‌ماند.» 🔹در وهله‌ی نخست، مشکل از جذاب‌بودن مخالفت نشئت می‌گیرد. به‌قول پل گراهام، کارآفرین سیلیکون‌ولی: «مخالفت‌ بیش از موافقت‌ْ مردم را به هیجان می‌آورد.» آدم‌ها در هنگام مخالفت حرف‌های بیشتری برای گفتن دارند و البته در قیاس با موافقت، به‌سرعت برانگیخته می‌شوند. در نتیجه، مطالب یا نظرات ستیزه‌جویانه بیشتر لایک می‌خورند و بازتوییت می‌شوند. 🔺مشکل اما از آنجا آغاز می‌شود که نظر مخالف را به هویتِ خود یا دیگران گره بزنیم. در این صورت، به‌جای آنکه ذهن خود را برای فهم دیدگاه دیگران آماده کنیم، از آن سپری می‌سازیم و بر دفاع از خویشتن تمرکز می‌کنیم. [...] 🔺مشکل دیگر ــ و از نظر ما، مهم‌ترین آفت ــ از پرورش نوعی نخوتِ شناختی در شبکه‌ها‌ی اجتماعی سرچشمه می‌گیرد. شواهد نشان می‌دهد که شیوه‌ی پاداش‌دهیِ اینترنت به‌گونه‌ای است که افراد برآورد نادرستی از میزان داناییِ خود دارند و آن را به‌گونه‌ای کاذب دست ‌بالا می‌گیرند. 🔷زیست‌محیطِ اینترنت با پاداش‌دادن به اتاق‌های پژواک و محیط‌های هم‌نظر و خودکامروا و تخریب روحیه‌ی پرسشگری و جست‌وجوی مُجدانه‌ی حقیقت خصلتِ گشودگی به نظرات مخالف را از بین می‌بَرد. به‌ عبارت‌ دیگر، اینترنت بر نخوتِ شناختی ما دامن می‌زند و خیال می‌کنیم بیش از آنچه می‌دانیم دانا هستیم. فیدها و الگوریتم‌های جهتمندِ شبکه‌ها‌ی اجتماعی ما را به درون اتاق‌های پژواکی می‌راند که در آن برای نظرات ما هورا می‌کشند و نظرات مخالف را دست می‌اندازند. جماعت دست‌چین‌شده‌ی خودمان ما را، که از چالش‌های جدی در امان مانده‌ایم، تشویق می‌کنند. بدین‌ ترتیب، کم‌کم توانایی‌مان برای خودارزیابیِ دقیق را از دست می‌دهیم و به‌تدریج خودمان را بسیار بیش از آنچه واقعاً هستیم آگاه می‌دانیم. 📍 اما فروتنی فکری چیست؟ ابتدا باید میان فروتنی، به‌طور عام، و فروتنیِ فکری، به‌طور خاص، فرق بگذاریم. درحالی‌که فروتنی، در معنای عمومی و اخلاقیِ خود، به نگرش انسان در مورد کاستی‌های خویش در «تمام حوزه‌ها» بازمی‌گردد، فروتنیِ فکری عمدتاً به «محدودیت‌های شناختی» راجع می‌شود. 🔸 فروتنی فکری، به‌طور ساده و خلاصه، عبارت است از پذیرش محدودیت‌های فکریِ خودمان. بدیهی است که فروتنی فکری در این معنا ریشه‌ای دیرینه دارد و تبار آن به جهل سقراطی یا «دانم که ندانم» بازمی‌گردد. بااین‌حال، فروتنی فکری، در مقام حوزه‌‌ای مستقل و متمرکز از پژوهش‌های انسانی، مفهومی نو و مدرن به شمار می‌‌آید که در دهه‌های اخیر در مطالعات میان‌رشته‌ای بسط و گسترش یافته است. فروتنی فکری مفهومی چندوجهی است و براساس مدل‌های گوناگون تعاریفی متفاوت دارد. 🔸با این وصف، می‌توان برخی از مؤلفه‌هایی را برشمرد که پژوهشگران کمابیش بر سر آن توافق دارند: ▫️پذیرش اینکه باورها و نظرات ما ممکن است اشتباه باشند؛ ▫️آگاهی از خودفریبیِ ذهن و قبول محدودیت‌های فکری؛ ▫️سعی در پرهیز از حالت تدافعی‌گرفتن در زمانی که نظرات‌مان به چالش کشیده می‌شوند؛ ▫️توجه به نظرات دیگران و تأمل بر شواهد تازه‌ای که ممکن است به رد باور کنونی ما بینجامد. 🔺طبق مطالعات انجام‌شده، کسانی که در آزمون‌های فروتنیِ فکری نمرات بالاتری می‌گیرند به احتمال زیاد در برابر دیدگاه‌های سیاسی و مذهبیِ مخالف رواداریِ بیشتر و تعصب کمتری از خود نشان می‌دهند و نسبت به دوستی با اعضای برون‌گروهی در پلتفرم‌های اجتماعی تمایل بیشتری بروز می‌دهند. همچنین احتمال کمتری دارد که از گروه‌های مخالف اهریمن‌سازی کنند یا به آنان انگ نادانی یا شرارت بزنند. به‌طورکلی، درحالی‌که تفکرِ بسته به تحقیر نظرات و استدلال‌های طرف مقابل می‌انجامد، فروتنی فکری بحث‌ها را به‌سوی گفت‌وگوهای محترمانه سوق می‌دهد. 📍اما چگونه می‌توانیم فروتنی فکری را در خود تقویت کنیم و آن را رواج دهیم؟ 1⃣ خالی‌کردن موقتیِ انبار ذهن 2⃣ تمرین استدلال مخالف 3⃣ قدم‌نهادن در آن سوی پرچین‌هایی که طی سال‌ها در پیرامون شخصیت خود ساخته‌ایم. 4⃣ تبدیل باور نادرست 5⃣ هنر توجه‌کردن به نظرات متفاوت دیگران 6⃣ رفتار توأم با درنگ به‌جای رفتار تکانشی 7⃣ ابراز مخالفت در قالبی محترمانه و دوستانه 8⃣ در پی حقیقت باشیم، از زبان هرکس که خارج شود. ▫️ژئوپلیتیک رسانه        📲 @savaderesanei
🚦از رقص سلبریتی‌ها تا حسینیه معلی و خونی بر دست روشنفکرانِ جامعه‌نشناس 📍گزارش اخیر آفکام از کاهش تماشای سنتی تلویزیون در بریتانیا خبر می‌دهد. رفته رفته از تعداد تماشاگرانی که در ساعات پربیننده «پای تلویزیون می‌نشینند تا ببینند چه نشان می‌دهد» کاسته می‌شود و تماشای انتخابی و شخصی بر سکوهای مختلف افزایش می‌یابد. 🔸البته رسانه‌های بزرگ خدمت عمومی مانند بی‌بی‌سی هم با راه‌اندازی پلتفرم‌های جدید بر بستر اینترنت مانند iPlayer مخاطبان خود در فضای مجازی را افزایش داده‌اند. همان‌طور که در ایران هم تلوبیون سکویی محبوب برای تماشای انتخابی و شخصی برنامه‌های تلویزیون را فراهم آورده است. 🔹نکته قابل توجه در گزارش آفکام آمار بینندگان مهمترین مناسک تلویزیونی و پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی در بریتانیا است. در سال ۲۰۲۲ مسابقه فوتبال انگلستان - فرانسه در جام‌جهانی با ۱۶/۱ میلیون بیننده در رتبه‌ی اول و مراسم تشییع جنازه ملکه با ۱۳/۲ میلیون در جایگاه دوم قرار دارد. 🔸‏پر بیننده‌ترین برنامه‌ی تولیدی BBC در انگلستان یک مسابقه‌ی رقص سلبریتی‌ها است که ۱۹ سال سابقه‌ی پخش دارد. این برنامه در موفق‌ترین فصل خود ۱۱ میلیون بیننده داشته است. اگر جمعیت بالای ۱۲ سال آن کشور (حدود ۵۷ میلیون نفر) را در نظر بگیریم، این برنامه حدود ۲۰٪ بیننده داشته است. 🔹مقایسه‌ی این آمار با آخرین نظرسنجی در مورد مخاطبان ویژه برنامه‌های محرم در تلویزیون ایران قابل توجه است. پر بیننده‌ترین برنامه‌ی دهه‌ی اول محرم در ایران حسینیه‌ی معلی بود. بر اساس نتایج نظرسنجی ۳۰/۶ ٪ از مردم (بالای ۱۲ سال) تماشاگر این برنامه بودند؛ یعنی حدود ۲۰ میلیون نفر. 🔸این که یک برنامه‌‌ی مذهبی مانند «حسینیه معلی» سهم مخاطبش از جامعه‌ی ایران بزرگتر از سهم مخاطب یک مسابقه‌ی رقص سلبریتی‌ها از جامعه‌ی بریتانیا است، قاعدتاً برای هر جامعه‌شناس حقیقت‌جو و تحلیل‌گر منصفی باید محل تأمل باشد. 🔹بی‌گمان جایگاه نهاد دین و گستره‌ و عمق نفوذ آن در این دو جامعه بسیار بسیار متفاوت است. این که افرادی مثل نقل و نبات از «زوال مرجعیت دین»، «دین‌گریزی»، «افول باورهای مذهبی»، و حتی «فروپاشی اجتماعی» در ایران سخن می‌گویند بیشتر از جنس «آرزو اندیشی» است. 🔸‏این که برخی بدون توجه به این تفاوت‌های بنیادین در جایگاه و قدرت نهادهای اجتماعی و سازمان‌های مدنی و ساختارهای حقیقی قدرت، مطالبه‌ی دگرگونی ناگهانی ساختارهای حقوقی و تحقق یک جامعه‌ی سکولار و بی‌اعتنا به نهاد دین و ارزش‌ها و هنجارهای آن را طرح می‌کنند، آرزو اندیشی است. 🔹ظاهراً برخی ترجیح می‌دهند که «جامعه‌نشناس» باشند و به ترویج و نشر پیش‌فرض‌های ایدئولوژیک و گزاره‌های سیاسی خود اکتفا کنند. این رویکرد اگر صرفاً یک تفنن نظری بود اشکالی نداشت. فاجعه آنگاه رخ می‌دهد که برخی تصویر برساخته‌ی این روشنفکران و جامعه‌شناسان از جامعه را باور کنند. 🔸آن جوانی که فکر و ذهنش از این تصورات آکنده شده که «دین در حال زوال است»، و «جامعه در حال فروپاشی است»، و «نظام به زودی سقوط می‌کند»، طبعأ با محاسبات غلط ممکن است خطر کند و وارد میدان مبارزه‌ای خیالی شود که پیروزی در آن خیلی نزدیک و در دسترس به نظر می‌رسد. 🔹‏بر این اساس، آنها که چنین تصاویر جعلی از جامعه را برمی‌سازنند و ترویج می‌کنند در همه‌ی مصائب و هزینه‌هایی که بر نسل جوان تحمیل شده، شریک و مسئول‌اند‌. در مرور وقایع تلخ پائیز سال گذشته، این حقیقت را بی‌پرده باید گفت که برخی روشنفکران و جامعه‌شناسان خون بر دستان خود داشتند. 📍پ.ن. ۱: به قید «برخی» در جمله‌ی آخر لطفاً دقت شود. بودند جامعه‌شناسان و فعالان اجتماعی و سیاسی که در بحبوحه‌ی همان حوادث تلخ کف خیابان‌ها، هشدار می‌دادند که این حکومت «پوشالی» نیست و «براندازی» آن نه ممکن است و نه مطلوب. البته شاید این صداها معدود بود و کمی هم دیر. 📍پ.ن.۲: برخی دوستان نکته‌سنج ممکن است بگویند اگر تلویزیون ایران هم رقص سلبریتی‌ها پخش کند چه بسا بیشتر از حسینیه معلی بیننده داشته باشد. به این بزرگواران عرض شود که آفتاب آمد دلیل آفتاب! این که چنان برنامه‌هایی از تلویزیون ایران پخش نمی‌شود، خود دلیل است بر نفوذ و قدرت نهاد دین. 📲 @savaderesanei
🚦 دومین همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده توسط دانشگاه جامع امام حسین(ع) در تاریخ ۱۴ آذر ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد. زیرمحورهای تخصصی فضای مجازی و حکمرانی نوین تمدنی: 🔹پیامدهای تمدنی رشد هوش مصنوعی در لایه حکمرانی 🔹فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی 🔹 تجربه‌نگاری شیوه های نوین حکمرانی فضای مجازی در جهان 🔹 بایسته های بازسازی ساختار حکمرانی فضای مجازی در ایران و... . 🔰علاقه‌مندان می‌توانند از طریق نشانی: http://irhfc.ihu.ac.ir/fa/ مقالات خود را نهایتاً تا تاریخ ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۲ به دبیرخانه همایش ارسال نمایند. 🆔 @irhfcconf
🚦 دومین همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده توسط دانشگاه جامع امام حسین(ع) در تاریخ ۱۴ آذر ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد. زیرمحورهای تخصصی بازسازی انقلابی ساختارها در حوزه فرهنگ و رسانه: 🔹ارائه الگوی مطلوب تنظیم‌گری رسانه‌ها در ایران 🔹بازطراحی جایگاه نهادهای فرهنگی در ساختار حکمرانی کشور 🔹بایسته‌های هم‌افزایی و هم‌گرایی رسانه‌های سنتی و مدرن در جامعه ایران 🔹بازطراحی الگوی حکمرانی رسانه‌ای در افق تحولات فناورانه و... . 🔰علاقه‌مندان می‌توانند از طریق نشانی: http://irhfc.ihu.ac.ir/fa/ مقالات خود را نهایتاً تا تاریخ ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۲ به دبیرخانه همایش ارسال نمایند. 🆔 @irhfcconf
🚦رویکرد نوین آفکام در حوزه سواد رسانه‌ای 🔹 بررسی اسناد جدید سواد رسانه‌ای اداره ارتباطات بریتانیا 🖌 علیرضا نظری 🔹 شاید کمتر کسی پیدا شود که مفهوم «سواد رسانه‌ای» به گوشش نخورده باشد؛ در سال‌های اخیر آنقدر این مفهوم در همایش‌ها، دوره‌ها و آثار تکرار شده، که ممکن است ذکر دوباره‌اش برای مخاطبان ملال‌آور باشد. اما در این گزارش از رویکردی نو به سواد رسانه‌ای سخن به میان آمده است که تا حدی می‌تواند از این مفهوم در بین مخاطبان ایرانی آشنایی‌زدایی کند. 🔹 این رویکرد توسط آفکام مطرح گردیده و مطابق آن نقشه راهی مهم برای حکمرانی فضای مجازی بریتانیا برای آینده ترسیم‌شده است. این کشور به پشتوانه پژوهش‌ها و نیز سابقه بیش از هفت دهه آموزش سواد رسانه‌ای، پنج محور عملیاتی را برای پیاده‌سازی این رویکرد پیشنهاد داده که می‌تواند الهام‌بخش فعالین و سیاست‌گذاران ایرانی باشد. 🔹 این محورها شامل: برنامه‌هایی متنوع برای گردهم‌آوری و هم‌اندیشی فعالان این حوزه، تدوین برنامه‌های ویژه برای اقلیت‌ها، مدیریت دانش در حوزه آثار مرتبط با سواد رسانه‌ای،چگونگی ارزیابی فعالان این حوزه(بخش غیردولتی) و همسو کردن طراحی و مدریت پلتفرم‌ها با اهداف مطرح‌شده در این رویکرد است. 🔻 در این گزارش همچنین تاریخچه، زمینه‌های حقوقی و نیز نحوه بودجه‌ریزی این برنامه‌ها مرور شده است. 👈 صفحه این گزارش را در زاویه ببینید https://zaviehmag.ir/reports/%d8%b1%d9%88%db%8c%da%a9%d8%b1%d8%af-%d9%86%d9%88%db%8c%d9%86-%d8%a2%d9%81%da%a9%d8%a7%d9%85-%d8%b3%d9%88%d8%a7%d8%af-%d8%b1%d8%b3%d8%a7%d9%86%d9%87/ 📲 @savaderesanei
🚦داگلاس راشکاف، سایبرپانکی کهنه‌کار که می‌گوید فناوری‌های امروز ضدانسانی‌اند‌ 📍اینترنتی که روزی ساختارشکن بود حالا مردم را مجبور می‌کند همرنگ جماعت شوند 🔸داگلاس راشکاف، استاد ۶۲‌سالهٔ‌ مطالعات رسانه، طی ۳۰ سال گذشته، بیش از دَه کتاب دربارهٔ وضعیت جامعه در عصر اینترنت نوشته است. اولین کتاب او در اواسط دههٔ ۹۰ میلادی منتشر شد، که آشکارا از خوش‌بینی او به ظرفیت‌های بالقوهٔ فناوری در خدمت به جامعه حکایت داشت. اما با گذشت زمان، نه‌تنها از خوش‌بینی او کاسته شد، بلکه در آخرین کتاب خود اعلام کرد فناوری راه‌حل هیچ‌یک از مشکلاتمان نیست. آنچه در ادامه می‌خوانید گزارشی از سیر اندیشهٔ این منتقد است، که همواره در سمتی بازی کرده که خودش آن را «تیم آدم‌ها» می‌نامد. 🔖 ۶۰۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۳۳ دقيقه                                         📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: B2n.ir/w10781 ▫️ترجمان علوم انسانی 📲 @savaderesanei
؛ از مبانی تا میدان (سلسله دوره‌های آموزشی) 📚موضوع : مبانی رسانه 🎙استاد: دوشنبه‌ها ساعت ۱۶ الی ۱۸ 📍جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس B2n.ir/f92887 مراجعه نمائید یا به @Media_id پیام دهید. 🔹سوالات متداول:B2n.ir/h17314 🔹فرم ثبت‌نام: B2n.ir/u53162 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲@sadr_ir 📲@savaderesanei
✨ موسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج‌نژاد برگزار می‌کند ⭐️ مدرسه پاییزه (ویژه پسران ۱۳ الی ۱۶ سال) 🖇 با تدریس اساتید برجسته 📋 مهلت ثبت نام تا 17 مهرماه 📆شروع دوره از پنجشنبه 20 مهرماه سرفصل‌ها: 1️⃣ جنگ شناختی 2️⃣ رفتارشناسی 3️⃣ هنر شرق 4️⃣ سواد رسانه‌ای 5️⃣ نقد فیلم 6️⃣ آموزش عکاسی و فیلمبرداری 7️⃣ کارگاه تدوین (نرم‌افزار پریمیر و افترافکت) 🗄برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به آیدی @Serrol_Ayann در ایتا پیام داده و یا با شماره 09105836641 تماس حاصل فرمایید. 📲کانال مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج‌نژاد: 📝 @FarajNezhad110
هدایت شده از زاویه
🔖 معمای سیاست‌گذاری VOD در ایران 🔹 آیا مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درمورد صوت و تصویر فراگیر به اختلافات صداوسیما و ارشاد پایان می‌دهد؟ 🖌 علی زرودی 🔻 آخرین روزهای تابستان ۱۴۰۰ بود که با مصاحبه وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی‌بر اینکه تنظیم‌گری VOD با سازمان سینمایی است، آتش زیر خاکستر اختلافات میان این وزارتخانه و سازمان صداوسیما دوباره شعله‌ور شد. اختلاف بر سر نهاد متولی تنظیم‌گری VOD در ایران از بدو پیدایش این فناوری در ایران آغاز شده است؛ آنجاکه در سال ۱۳۹۰ مؤسسه رسانه‌های تصویری از طرف وزارت ارشاد برای تنظیم‌گری و پیشنهاد احکام حقوقی در حوزه ویدئوی درخواستی مأمور شد؛ اما سازمان صداوسیما که هر نوع تلویزیون اینترنتی را از آن خود می‌دانست، در سال ۱۳۹۱ از ۱۸ سایت منتشرکننده محتوای صوتی و تصویری به‌دلیل نداشتن مجوز از این سازمان شکایت می‌کند. بعد از آن، اخبار کشمکش میان این دو نهاد همواره پای ثابت میزهای تحریریه روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها بوده است. 🔻 به نظر می‌رسید که با ابلاغیه مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۴ مبنی بر اینکه «مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و نظارت بر آن منحصراً بر عهده صداوسیماست»، اختلاف‌نظرها میان دولت و صداوسیما پایان یابد؛ اما اختلافات، ظاهر جدیدی به خود گرفت؛ بدین ترتیب که هر کدام از نهادها، این عبارت را با مصادیق مطلوب خودشان تفسیر می‌کردند. از منظر دولت وقت، مصادیق «صوت و تصویر فراگیر» بسیار مضیّق بود و حتی شامل VOD نمی‌شد؛ اما از منظر صداوسیما، دامنه «صوت و تصویر فراگیر» بسیار گسترده بود. هرچند که دولت در سال ۱۳۹۵ و پس از ابلاغیه مقام معظم رهبری، ماده جدیدی به آيين‌نامه «ساماندهی و توسعه رسانه‌ها و فعاليت‌های فرهنگی ديجيتال» اضافه کرد و در این ماده، تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر را از وزارت ارشاد جدا کرد؛ اما در انتهای این ماده، تعیین مصادیق صوت و تصویر فراگیر را برعهده شورای عالی فضای مجازی گذاشت؛ این درحالی است که دبیر وقت شورای عالی فضای مجازی در این موضوع، هم‌نظر با دولت بود. 🔻 دو اتفاق در اواخر دولت قبل منجر به عقب نشینی وزارت ارشاد وقت شد. ابتدا در سال ۱۳۹۸ و با ورود دادستانی، پلتفرم‌ها برخلاف میل‌شان، مجوز فعالیت خود را از ساترا گرفتند و سپس در قانون بودجه ۱۴۰۰، به انحصار تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر برای ساترا تصریح شد تا پلتفرم‌ها علاوه بر دریافت مجوز انتشار، پروانه تولید را نیز از ساترا دریافت کنند. 🔻 عقب‌نشینی وزارت ارشاد چندان دوام نداشت و با روی‌ کار آمدن بدنه جدید وزارتخانه در سال ۱۴۰۰، زخم کهنه اختلافات، سر باز کرد. در نهایت در سال ۱۴۰۱ و برای رفع اختلافات، جلسه ای با حضور اعضای ارشد دو نهاد برگزار می‌شود که خروجی آن، «تفاهم‌نامه تفکیک وظایف در حیطه صوت و تصویر فراگیر» است. بندهای این تفاهم‌نامه محرمانه، عیناً (به جز بند آخر که تغییراتی داشته است) در ماده واحده «تعیین الزامات ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر» مصوب جلسه ۸۳۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ 1402/03/30 درج شده و از محرمانگی خارج شده است. 🔹 نگارنده یادداشت معتقد است تفکیک وظایف انجام شده ابهاماتی دارد که منجر به ناکارآمدی ماده واحده مذکور و امتداد اختلافات میان صداوسیما و ارشاد خواهد شد. در این یادداشت علاوه بر بررسی ابهامات موجود در بندهای این ماده واحده، به موضوع صلاحیت حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این عرصه پرداخته می‌شود. در نهایت نیز نویسنده پیشنهاداتی برای رفع چالش‌ها ارائه می‌دهد. 👈 متن کامل این یادداشت را در زاویه بخوانید. 🆔 @zaviehmag
⚠️ شکایت ۳۳ ایالت آمریکا از اینستاگرام 🔹۳۳ ایالت آمریکا از شرکت متا و زیرمجموعۀ آن، اینستاگرام، بابت دامن زدن به بحران سلامت روان در میان جوانان و ماهیت اعتیادگونه بسترهای رسانه‌ای آن شکایت کردند. 🔹در این شکایت‌نامه گفته شده متا دنبال آن است که جوانان را به گذراندن بیشترین زمان در فضای مجازی ترغیب کند و این در حالی است که این شرکت به‌خوبی آگاه است که مغز نوجوان‌ها در برابر نیاز به تأیید در قالب دریافت «لایک» از سایر کاربران آسیب‌پذیر است. 📱@savaderesanei
(دوره آموزشی پیشرفته در تهران) 🚦اساتید دوره: دکتر بنی‌هاشمی، دکتر نصراللهی، دکتر خیامی، دکتر ناظمی، دکتر داوودی، دکتر اسماعیلی، دکتر صمدی، دکتر نصیری ⏰پنجشنبه‌ها ساعت ۱۳ الی ۱۷ ( و / از ۷ دی‌ماه ۱۴۰۲) 📍جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر به @Media_id پیام دهید. 📲@savaderesanei