eitaa logo
سواد رسانه‌ای
2.3هزار دنبال‌کننده
178 عکس
138 ویدیو
20 فایل
سواد رسانه‌ای؛ لازمه‌ی مواجهه‌ی هوشمندانه و ایمن با رسانه‌ها
مشاهده در ایتا
دانلود
🚦مشهور نیستی اما همه تو را می‎‌شناسند: داستانِ کودکان پرطرفدار اینستاگرامی 📍پنج‌هزار دلار درآمدی نیست که روزانه نصیب هر کسی شود. اما کودکانِ اینفلوئنسر و اینستاگرامی «هر کسی» نیستند. والدین آن‌ها می‌توانند عکسی از فرزند خود بیندازند و، بابت تبلیغات تجاری، از شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌دار پول هنگفتی بگیرند. البته هر چه این عکس‌ها خودمانی‌تر و غیرتجملاتی باشند، تأثیر بیشتری بر مخاطبان می‌گذارند. به همین دلیل، اصلاً وسایل زیادی برای صحنه‌پردازی لازم نیست: پس‌زمینه‌ای رنگی، چند لباس معمولی، شاید یک عکاس و نهایتاً کودکی که مؤثرترین استراتژی برای فروش است. 📍ادامۀ مطلب را در لینک زیر : https://b2n.ir/s59183 📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦چرا ایلان ماسک و بسیاری از بزرگان فناوری معتقد هستند که فناوری باید جمع یا محدود شود؟! 📲 @savaderesanei
🚦 ، ، و / تکنولوژی ترکیب سرگرمی با پیام 📍در حوزه برنامه‌‌سازی در صداوسیما در طول زمان یک مرزبندی شکل گرفته بود، که گویا حوزه اخبار و برنامه‌های معارفی مختص افراد مذهبی جامعه ساخته می‌شود و برنامه‌های سرگرمی و فیلم و سریال دایره انحصاری سلیقه و ذائقه طبقه غیرمذهبی یا نهایتا قشر خاکستری است. این مرزبندی به تدریج سلیقه مخاطب را نیز شکل داده بود. 🔸برنامه‌‌هایی مانند ، ، و در واقع در صحنه این روزهای صداوسیما به دنبال مرزشکنی این فرهنگ سکولار هستند. 🔹طبیعتا این برنامه‌ها بدون اشکال نیستند ولی نفس این که تکنولوژی ترکیب سرگرمی با محتوا و پیام در سیما شکل گرفته است، بسیار ارزشمند است و با اطمینان می‌توان گفت این تکنولوژی به تدریج ارتقا هم خواهد یافت و در جذب مخاطب غیر مذهبی نیز موفق خواهد شد. 🔸یکی از استراتژی‌های پایه بازاریابی بر این اصل استوار است که حفظ مخاطب (مشتری) موجود یا تبدیل مخاطب عادی به مخاطب وفادار، مقدم بر جذب مشتری جدید است و با هزینه‌ای بسیار کمتر قابل انجام است. در واقع این مخاطبان وفادارند که می‌توانند به مجرای جذب مخاطب جدید نیز بدل شوند. 🔹اشتباه مهم گذشته صداوسیما این بود که در سودای جذب طبقه غیر مذهبی ذائقه‌ای را در مخاطب بالفعل خود شکل داد که به راحتی می‌توانست آن را با برنامه‌هایی سازگارتر در ماهواره و شبکه‌های اجتماعی ارضا کند و همین مسئله ریزش مستمر مخاطب وفادار ( حتی جامعه مذهبی و انقلابی) را موجب شده بود. 🔸در واقع تبدیل به سازمانی شده بود که برای بخش اصلی مخاطب خود ( خانواده‌های مذهبی) هیچ برنامه خاصی در حوزه سرگرمی نداشت. در نتیجه نه تنها نتوانست مخاطب جدیدی را اضافه کند که به تدریج همان مخاطب موجود را نیز به ماهواره و شبکه‌های اجتماعی باخت. ♦️جسارت صداوسیما در شکستن این مرزبندی کاذب قابل تقدیر است؛ اگر چه در این مسیر به طور طبیعی هم در برابر قشری که اساسا با هر نوع تلفیق مفاهیم دینی با سرگرمی مخالفند قرار خواهد گرفت و هم همان طبقه‌ای که با بروز مفاهیم دینی در هر قالبی مخالف است. ✍ 📲 @savaderesanei
🚦انتقاد پدر تلفن همراه از اعتیاد به گوشی‌های هوشمند: «مردم عقل‌شان را از دست داده‌اند» 🔸مارتین کوپر از وسواس زیادی که مردم به گوشی‌های هوشمند خود دارند شوکه شده است. به عقیده‌ی کوپر، مردم زمان بسیار زیادی را به موبایل اختصاص می‌دهند و در دنیای گوشی‌های هوشمند گیر می‌کنند: «وقتی می‌بینم شخصی که در حال عبور از خیابان است به گوشی‌اش نگاه می‌کند، سرخورده می‌شوم. آن‌ها عقل‌شان را از دست داده‌اند.» ▫️زومیت 📲 @savaderesanei
🚦اگر هنوز به قدرت شک دارید یا آن‌ را ابزاری برای تسهیل کارهای روزمره انسان متصورید... 📍سریال «هیچی برای همیشه» سریالی ۲۴ساعته و همیشگی‌ست که با استخراج پترن‌های گوناگون از اپیزودهای سریال محبوب ساینفیلد توسط هوش مصنوعی، نوشته و تولید شده است و حتی صدای خنده‌ی مخاطب (مانند فرندز) با تشخیص هوش مصنوعی کم و زیاد می‌شود. 🔸این سریال در پلتفرم توییچ در حال پخش است و شما می‌توانید با جستجوی watchmeforever این سریال را در هرساعت از شبانه‌روز ببینید. 🔹این سریال در هر روز با الگوریتم‌های مختلف یادگیری ماشین، کیفیت تصاویر، جذابیت فیلم‌نامه و میزان کمدی بودن موقعیت خود را افزایش میدهد تا مخاطب را بیشتر از قبل راضی نگه دارد! 📲 @savaderesanei
🚦در پوست شیر! سلبریتی‌ها در ایران چگونه به اپوزیسیون بدل می‌شوند؟ 🔸فرهنگ شهرت اگر از شما بپرسند می‌خواهید چه کاره شوید، چه چیزهایی در ذهن‌تان نقش می‌بندد؟ آیا حتی لحظه‌ای ناچار به تفکر در مورد نقش‌تان در عالم هستی یا جامعه خواهید شد؟ شاید کمتر کسی به این موضوع بیاندیشد که نقش من تا چه میزان در جامعه موثر است!؟ در بدترین حالت این سوال را خنده دار می‌دانید و در بهترین حالت نقش‌های مدنظر خودتان را تعدیل می‌کنید، چرا که آن هدفی که متصورید را دوردست می‌دانید. سوال مهم‌تر این است که چرا عموم مردم به نقش ماندگار خود در اثرگذاری بلندمدت به دیده تردید می‌نگرند؟ در واقع شما جهت پذیرش نقش‌هایی که قرار است برای خود متصور شوید امتیاز در نظر گرفته‌اید. قدرت، شهرت یا ثروت؟ چه انگیزه‌هایی محرک تصمیم گیری و شناخت از نقش ماست؟ شاید شما بگویید انگیزه‌هایی فراتر از این سه وجود دارد. اما آنچه در فرهنگ عمومی در حال گسترش است، علی الظاهر چیزی جز فرهنگ شهرت نیست! اگر راهی برای رسیدن به هر سه این‌ها باشد، چه کسی است که آن را نپذیرد؟ شهرت زمینه‌ای برای رسیدن به قدرت و ثروت خواهد بود. همان چیزی که ریگان، آرنولدشوارتزنگر و زلنسکی را از شهرت بازیگری به عرصه قدرت می‌رساند یا اینفلوئنسرها را از همین رهگذر به ثروت های هنگفتی میرساند. شهرت! یک انتخاب به ظاهر تضمیمنی که ممکن است جامعه را از استعداد، هدف و هویت واقعی‌شان دور کند و تنوع نقشی را از جامعه بگیرد. اگر ابزار شهرت در گذشته مختص عده‌ای خاص بود، امروزه اینطور بنظر می‌رسد که با ورود شبکه‌های اجتماعی، ابزار شهرت عمومیت بیشتری یافته است و جامعه پس از مشاهده افرادی که از این طریق ثروتمند شده‌اند به این نتیجه میرسند که شهرت به هر شکل ممکن، مقدمه رسیدن به ثروت و قدرت خواهد بود! 🔹واسطه‌های اجباری اتفاق دیگری که در نظام شهرت‌طلبی رخ می‌دهد تولد سلبریتی‌ها و چهره‌های شناخته شده‌ای است که با جلب توجه جامعه، توجه حاکمیت را نیز درگیر خود می‌کنند. در واقع با پدرخواندگی شهرت، فرزندخوانده‌های آن (سلبریتی‌ها) واسطه‌ بین مردم و حکومت خواهند بود. واسطه‌های اجباری که شاید خودشان هم گمان نمی‌کردند تا این حد جدی گرفته شوند! واسطه‌هایی که گاه جای‌گزین یک معلم، سیاستمدار، سخنگو و حتی اندیشمند و تئوریسین می‌شوند! البته ما مسئله‌ای با اندیشمندی که به شهرت رسیده نداریم، بلکه مشکل از جایی آغاز می‌شود که هر ‌فرد با هر روشی بیشتر توجه شما را جلب کند تبدیل به واسطه بین قدرت و توجه می‌شود. اینجاست که دلالی بین جامعه و حکومت شکل می‌گیرد و متاسفانه کارپردازی فرهنگی در غفلت مردم و مسئولان شکل توجیه پذیری به خود می‌گیرد! ♦️سکه‌ها را دنبال کن در فضایی که سلبریتی‌ها سردمدار کامنت‌گذاری بر جدی‌ترین موضوعات جامعه هستند و مسئولان گمان می‌برند که می‌توانند از این قبیله به سود خویش بهره ببرند، نه زمینه ساز وساطت آن‌ها در زمینه‌های جدی و تخصصی شده‌اند، بلکه به این نوع واسطه‌گری را نیز رسمیت بخشیده‌اند! سلبریتی‌های داخلی در حوادث و بحران‌ها نشان داده‌اند که به هیچ چیز جز سود خود نمی‌اندیشند! حاضرند اعتراض کنند و حتی دستگیر شوند چرا که نه تنها دستگاه‌ قضا برخورد پرهزینه‌ای با آن‌ها نخواهد داشت بلکه از این رهگذر شناخته‌تر نیز خواهند شد! حاضرند با دستگاه‌های دولتی و حکومتی قرارداد ببندند و حتی برخلاف ایده خودشان اثری خلق کنند و فردای آن روز همه چیز را انکار کنند، چرا که حاکمیت فرهنگی را وابسته به شهرت خود می‌دانند! جماعت سلبریتی و شهرت پرستان حاضرند در هر قامت و شکلی ظاهر شوند تا نانشان آجر نشود و چه کاری آسان‌تر از تبدیل شدن یک‌شبه به اپوزیسیون در ایران وجود دارد؟ در واقع چه کاری از این بهتر شما را به شهرت، ثروت و قدرت خواهد رساند که حاشیه امن وسیعی را نیز به دنبال داشته باشد؟ بنظر می‌رسد، مهم‌ترین راه‌کار برای خنثی سازی دلالی کاسبان فرهنگ و شهرت عبور از آن‌هاست! قرار نیست با همه اهالی فرهنگ و هنر قطع رابطه کرد! بلکه باید به طور شفاف و آزادانه به ماجرای فرهنگ و هنر نگریست و هیچ دلالی را به عنوان واسطه بین مردم و حاکمیت نپذیرفت! نا امیدی از کاسبان شهرت قطعا مقدمه خوبی برای عدم سواستفاده آن‌ها از اعتماد عمومی خواهد بود. افرادی که تنها با انگیزه کاسبی، مدعی هستند که خطر اپوزیسیون بودن را به جان خریده‌اند! اپوزیسیون بودن با این سبک و سیاق،میانبری است برای همه سلبریتی هایی که هنوز به ثروت و شهرت مدنظر خود نرسیده اند! خری که در پوست شیر بیافتد، شاید مدتی ظاهر فریبنده‌اش همه را به خطا بیاندازد و خودش نیز بهترین راه برای برتری را همین بداند، اما با اولین صدای نابهنجاری که با هیجان از دهانش بیرون می‌پرد، خودش را لو خواهد داد! ✍ 📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦با استفاده از ، رسانه‌ها بیش از پیش می‌توانند واقعیت را بسازند! 📍بنابراین: 1⃣ باید از منابع مطمئن و رسمی برای کسب خبر و اطلاعات در فضای مجازی استفاده کنیم. 2⃣ قبل از پذیرش یا بازنشر محتواها (به خصوص در مورد مسائل حساس و مهم) باید به خوبی در مورد آنها تحقیق کنیم و از صحت آنها مطمئن شویم. 3⃣ بیش از پیش به ارتقا سواد رسانه‌ای و کسب مهارت‌های آن نیازمندیم. 4⃣ و با قدری در مواجهه با محتواهای فضای مجازی درنگ کنیم. ♦️اگرچه تجربه‌های تاریخی نشان می‌دهد که همواره تکنولوژی‌های نوین به مرور قواعد خود را بر جوامع کرده‌اند، اما در مواردی مثل می‌توان انتظار داشت که با استفاده از امکان‌های خودِ هوش مصنوعی، به تدریج بتوان محتوای فیک را به راحتی شناسایی کرد. 📲 @savaderesanei
📌 جذب 🚦یک نهاد دولتی از میان دانش‌آموختگان ارشد و دکتری با شرایط زیر، سرباز امریه می‌پذیرد: 🔸دارا بودن شرایط عمومی جذب امریه 🔸علاقه‌مندی و تخصص در موضوعات و مسائل فرهنگی و اجتماعی 🔸حداقل 5 ماه از معافیت تحصیلی باقی مانده باشد 🔸دارای تجربه فعالیت در تشکل‌های دانشجویی و مدیریت اجرایی 🔸ترجیحا گرایش‌ یا حقوق عمومی 🔸ساکن تهران 🔸بدون کسری خدمت دوستانی که دارای شرایط فوق هستند، رزومه خود را به این آی‌دی ( @hossein_kia ) ارسال بفرمائید
🚦 🔻اگر حاکمیت مرتبط با بخش فرهنگ و هنر کشور نسبت به این عرصه و آثار و تولیدات و رویدادهای آن حساسیت و مسئولیت کافی می‌داشت، باید برای آسیب‌هایی که به ذهن و روح ملت ایران به خاطر ساخت برخی تولیدات تصویری نمایشی زده می‌شود از نویسنده و کارگردان و عوامل سازنده و بازیگران و مخصوصاً پلتفرم‌هایی که با این سریال‌ها خود را بالا کشیدند، شکایت می کرد و آنها را به دادگاه می‌کشید و پوست‌شان را حتی اگر پوست شیر بود، می‌کند! پوستی که به خاطر مافیای قدرت و ثروتی که پشت سر آنهاست، حسابی کلفت شده است و نه تنها در قالب اشتراک و ترافیک مصرفی در حال چاپیدن جیب ملت هستند، بلکه روح و ذهن ایرانیان را مورد سخت‌ترین حملات قرار می‌دهند. 🔻سریال روان‌پریش «پوست شیر» بالاخره این هفته تمام شد. برای اختتامیه آن مردم را به پردیس‌های سینمایی لوتوس مال، کورش، ایران مال، گالریا، هروی سنتر و سینما قدس کشاندند و با جشن و هورا به همراه برندنیگ این مجتمع‌های متصل به همان شبکه مافیایی، قسمت پایانی سریال را اکران کردند! دردناک است وقتی بخشی از هم‌وطنانت را ببینی که بابت آسیبی که به روح و روان شان زده شده، پول می‌دهند و برای عوامل این آسیب‌ها دست و جیغ و هورا می‌کشند. 🔻البته پیش از این، مسیر آسیب‌ زدن به روح و روان ملت توسط پلتفرم‌های فیلیمو و نماوا با آثاری مانند زخم کاری و قورباغه باز شده بود. صاحبان نماوا باید بابت سریال بیمار «قورباغه» که توسط هومن سیدی ساخته شد و نوید محمدزاده در آن بازی کرد همان زمان باید محاکمه می‌شدند. هومن سیدی، کارگردانی است که اغلب آثارش فقط یک کارکرد دارد و آن هم بیرون ریختن غلیانات یک ذهن بیمار که جهان بیرون را به لجن می‌کشد! فقط به عنوان نمونه، سکانس قتل خواهر توسط برادر نوجوان در فیلم مغزهای کوچک زنگ‌زده ساخته هومن سیدی را مرور کنید تا تایید کنید که فقط یک بیمار می‌تواند این بازی را از یک نوجوان بگیرد که در قالب نقش قاتل، خواهر جوانش را خفه کند درحالی که برادر بزرگ‌ترش که دستور قتل را به برادر کوچکتر داده، این صحنه را می بیند و املت و پیازش را با آرامش می‌خورد. 🔻فیلیموی جناب شکوری مقدم که صاحب اپارت هم هستند و بزرگترین آژانس تبلیغات آنلاین کشور را در اختیار دارند، هم باید پیش از این بابت ساخت و پخش سریال وحشیِ «زخم کاری» محاکمه می‌شد. ایشان در مصاحبه‌ای گفته بودند که یا ما باید در فیلیمو محتوا تولید کنیم یا رسانه‌هایی در منهتن! باید گفت که جناب شکوری مقدم، ایکاش شما و محمدحسین مهدویان که زخم کاری را ساخت و به خورد ملت داد، آشغال‌هایی در قالب محتوا مانند سریال زخم کاری را نسازید و روح و ذهن ایرانیان را زخم کاری نزنید، چون اثر این گونه آثار ایرانی به مراتب بیشتر از نسخه آمریکایی است! 🔻اما دو نکته پایانی: اول؛ مسئولین فرهنگی و هنری کشور به ویژه آقای اسماعیلی به عنوان وزیر ارشاد، آقای خسروپناه به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، آقای قمی به عنوان مسئول سازمان تبلیغات و دیگر مسئولین نهادهای فرهنگی، مسئول مستقیم این آسیب‌های جبران‌ناپذیر هستند. در زمان پخش سریال زخم کاری بارها درباره این سریال نوشتم و مطالبم را هم برخی از نزدیکان این آقایانی که نام بردم می‌دیدند اما دریغ از هیچ حرکت و اقدامی... 🔻دوم؛ چنین آثاری با این سطح از ترویج خشونت و توحش که با هزینه بالا و باکیفیت بالایی به لحاظ ساخت و بازیگری، تدوین و ...تولید می‌شوند، فارغ از اینکه چه آثاری بر روی امروز جامعه ایرانی دارند، فردای ایران و آینده آن را بیشتر تهدید می‌کنند! همین پوست شیر را ببیند. عاری از هرگونه محتوایی است. کل سریال یک خط است و آن هم اینکه یک فرد روانی بابت حسادت، از یک فرد دیگر به سخت‌ترین شکل ممکن یعنی دزدیدن فرزند و تجاوز گروهی و بعد هم قتل انتقام می‌گیرد! سه فصل فقط این یک خط را نویسنده و کارگردان با جزییات بسیار و به شکلی بسیار دردناک و ذره‌ذره به ذهن مخاطب تزریق کردند و او را شکنجه کردند! 🔻دو سریال دیگر هم وضعیت قصه بهتری ندارند و به همین میزان پوچ و خاص هستند و اصلا اشاره به یک پدیده فراگیر اجتماعی ندارند. یعنی محتوایی یک خطی درباره وقایعی بسیار خاص که شاید تنها چند مورد در سال اتفاق بیفتد اما در معرض دید عموم جامعه قرار می‌گیرد! حتی اگر چنین مواردی، نمونه مشابه در دنیای واقعی داشته باشد، باید پنهان شود و اصلا به آنها پرداخته نشود، نه اینکه اینگونه با آب و تاب و جشن افتتاحیه و اختتامیه در کشور منتشر شود! 📲 @savaderesanei
🚦 ✍ محسن دهنوی : این‌گونه آثار باعث تضعیف اراده جمعی برای تجربه موفقیت و پیشرفت و رشد می‌شود. ما حواسمان نیست که چگونه با تجربه این سطح از ناامیدی، درد و رنج، خشونت و توحش و ...چطور به اراده و روحیه فردی و جمعی ‌مان آسیب می‌زنیم و این آسیب مانع از ایجاد تغییر و حرکت مثبت و پیشرفت در زندگی فردی و جمعی می‌شود. ما فقط جیب عده‌ای را در قالب پلتفرم فیلم‌نت و فیلیمو و نماوا و ...پر می‌کنیم و بازیگر و کارگردان پولشان را می‌برند و آنکه آسیب می‌بیند و چیزی را از دست می‌دهد که به سختی قابل جبران است، ایران و ایرانی است! 🔻کشور ما در شرایطی است که به شدت به تجربه‌های کوچک موفق نیاز دارد تا اراده‌ش را تقویت کند. ما سالهاست تحت سخت‌ترین فشارهای دشمنان خارجی و دزدی و ارتشا و کارشکنی برخی از همراهان همان دشمنان خارجی در داخل هستیم. ما در شرایطی هستیم که بیشتر از همه چیز به امید نیاز داریم، امید به تغییر و امید به آینده... ملتی که اینگونه در طول چند دهه تحت فشار بی‌سابقه بوده است نیاز به روحیه مثبت و انگیزه بخشی برای مقاومت و حرکت و تغییر دارد، نه اینکه توسط آثاری مانند پوست شیر لگد بیشتری بخورد و دوباره رنج و درد بکشد...   لوکیشن سریال قورباغه، شهرک اکباتان بود و محل قتل آرمان علی‌وردی هم همان اکباتان! مسئولان فرهنگی محترم کشور، وقتی امکان و اجازه ساخت و انتشار اینگونه آثار تصویری را می‌دهیم، از نحوه زد و خوردهای وحشیانه نوجوانان در خیابان و قتل‌های عجیب در حوادثی مثل حوادث مهرماه ۱۴۰۱، بعداً تعجب نکنید! البته نمی‌دانم اصلاً مسئولین فرهنگ و هنر کشور این چنین متن‌هایی را می‌خوانند و یا اصلاً این سریال‌ها را هیچ‌وقت خودشان و خانواده‌شان دیده‌اند؟!!  📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦تقابل هوش مصنوعی و هوش انسانی! 🔸پلیس به خودروی خودران دستور کنار رفتن از جاده را می‌دهد؛ و خودروی بدون راننده توان درک دستور پلیس را ندارد! پلیس هم نمی‌داند چه کسی را باید برای تخطی از دستورش مسئول بداند! 📲 @savaderesanei
🚦بیل گیتس: تا ۱۸ ماه دیگر می‌تواند به کودکان خواندن یاد دهد 🔸گیتس در سخنرانی اخیرش که با موضوع یادگیری دیجیتال در سن‌دیگو برگزار شده بود اعلام کرد: «ما از اینکه هوش مصنوعی چگونه می‌تواند در آموزش خواندن مؤثر باشد شگفت‌زده شده‌ایم.» 🔹به گفته‌ی گیتس، اگر فقط ۱۸ ماه آینده را درنظر بگیرید، هوش مصنوعی می‌تواند در این مدت به‌عنوان دستیاری برای آموزگاران مورد استفاده قرار گیرد و پس‌از آن توانایی ما را در ریاضیات تقویت خواهد کرد./فارس 📲 @savaderesanei
🚦نامه صدها دانشمند و شخصیت جهانی: توسعه هوش مصنوعی را متوقف کنید 🔸صدها دانشمند از دنیای فن‌آوری و چهره‌های دانشگاهی و با جمع‌آوری امضا خواستار متوقف شدن توسعه هوش مصنوعی شدند. 🔹چهره‌های آشنایی مانند ایلان ماسک، استیو وزنیاک بنیان‌گذار اپل و یووال نوح هراری مورخ و فیلسوف سرشناس جزو امضاکنندگان این نامه هستند و نسبت به خطرات هوش مصنوعی برای نوع بشر هشدار داده اند. 🔸در نامه مخالفت با توسعه هوش مصنوعی خوداشتغالی و افزایش اطلاعات نادرست به‌عنوان دو مورد از نگرانی‌های اصلی پیرامون فناوری‌های هوش مصنوعی بر شمرده شده است. 🔹در این نامه تاکید شده است که توسعه تکنولوژی هوش مصنوعی چت بات “open _AL” و چت جی بی تی ـ4 ” GPT 4″ باید قابل اثبات و توجیه برای مردم باشد. 🔸در ادامه این نامه آمده است: اگر چنین توقفی به سرعت عملی نشود، دولت‌ها باید وارد عمل شده و روند پروژه‌های هوش مصنوعی را به حالت تعلیق در آورند. 📲 @savaderesanei
🚦انقلابی فراتر از اینترنت در راه است! مزایا و معایب هوش مصنوعی و راهکارهای کاهش آسیب‌های 🔸به جرئت می‌توان مشهورترین هوش مصنوعی این روزها در جهان را «ChatGPT» دانست. این پلتفرم چت‌باتی مبتنی‌بر هوش مصنوعی است که به زعم بسیاری از کارشناسان، چهره جهان را به طور کامل دگرگون می‌سازد. 🔹 که یکی از فناوری‌های نوظهور است را می‌توان به‌عنوان یک فناوری که سعی در شبیه‌سازی استدلال انسان و توانایی کشف معنا، تعمیم و یادگیری از تجربیات گذشته را دارد، تعریف کرد. این فناوری نوظهور که اخیراً سروصدای زیادی در کل دنیا و به‌خصوص علاقه‌مندان به تکنولوژی ایجاد کرده را «جان مک‌کارتی» برای اولین‌بار در سال ۱۹۵۰ هوش مصنوعی نامید. 📍برای مطالعه مزایا و معایت و راهکارهای کاهش آسیب در برابر هوش مصنوعی، به این لینک مراجعه فرمائید👈 https://b2n.ir/t87225 ▫️ 📲 @savaderesanei
🚦نگرانی خالق چت‌جی‌پی‌تی از هوش مصنوعی 📍بدترین ترس من این است که ما از جانب فناوری، آسیب قابل توجهی به جهان وارد کنیم. سم آلتمن، خالق چت جی‌پی‌تی 📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦کم‌کم با عمومی شدن   اصالت و صحت بسیاری از کلیپ‌ها، با تردید مواجه خواهد شد و این می‌تواند حریم خصوصی و امنیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، و... یک جامعه را مختل کند! 📍از همین حالا باید برای ۵ سال دیگه فکری کرد! 📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦شبیه‌سازی تقابل ستارگان فوتبال با استفاده از 📍قطعا گسترش فناوری‌های جدید، تاثیرات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی خود را بر افراد و جوامع مختلف خواهد گذاشت که بخش زیادی از این تاثیرات اجتناب‌ناپذیر است و طبق تجربه تاریخی، تکنولوژی و فناوری‌های جدید معمولا قواعد خود را بر ما تحمیل خواهند کرد؛ اما این ما هستیم که باید با اتخاذ رویکرد "ارتباطات توسعه"، مواجهه‌ای عالمانه و پیش‌دستانه با این فناوری‌های نوین داشته باشیم تا همچون دهه‌های اخیر در برابر تحولات تکنولوژیک در حوزه ارتباطات و رسانه غافلگیر نشویم. 📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چگونه هوش مصنوعی تصاویر را دستکاری می‌کند ؟ 🔹پایگاه فناوری ورج: ابزار هوش مصنوعی جدیدی ساخته‌ شده که با چند کلیک تغییرات قابل‌توجهی در تصاویر ایجاد می‌کند. شما با چند کلیک می‌توانید ابعاد یک ماشین را تغییر دهید یا لبخند را به اخم تبدیل کنید یا می‌توانید سوژۀ عکس را هم طوری بچرخانید که گویی یک مدل سه‌بعدی است. 🔹شاید این موضوع برایتان خیلی هیجان‌انگیز به نظر نرسد اما به نمونه‌کارهای آن نگاهی بیندازید تا بفهمید هوش مصنوعی چقدر پیشرفته‌تر شده است. 📲 @savaderasanei
🚦آيا فرهنگ کافه‌نشينی می‌تواند راه‌حل بحران‌ شبکه‌های اجتماعی باشد؟ 📍کافه از بسیاری جهات نخستین شبکۀ اجتماعی بود 🔸اوضاع رسانه‌های اجتماعی چندان خوب نیست و همه‌چیز دربارۀ شیوۀ فعالیت آن‌ها ناگهان مورد بحث و تردید قرار گرفته است. منتقدان مدام از این می‌گویند که رسانه‌های اجتماعی حریم خصوصی کاربران را نقض می‌کنند و اطلاعاتشان را به شرکت‌های دیگر می‌فروشند. یا اینکه با ترفندهای الگوریتمی اخبار را دستکاری می‌کنند و بین مردم تفرقه می‌اندازند و دموکراسی را تضعیف می‌کنند. اگر این رفتارهای رسانه‌های اجتماعی نادرست هستند پس آن‌ها باید چه کنند؟ چه خبرهایی را باید منتشر کنند؟ الگوی کسب‌و‌کارشان باید چگونه باشد؟ اصلاً نقش اجتماعی‌شان باید چه باشد؟ پاسخ این پرسش‌ها را باید در مفهوم «حوزۀ عمومیِ» یورگن هابرماس، فیلسوف آلمانی، یافت؛ آنجا که می‌گوید تاریخ حوزۀ عمومیِ جهان غرب ریشه در یک سنت خاص دارد: کافه‌های قدیم اروپا.                                         📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://b2n.ir/f89212 ▫️ترجمان علوم انسانی 📲 @savaderesanei
🚦۲.۳ هزار میلیارد تومان،درآمد اینفلوئنسرها! 📍سخنگوی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه مجموع تراکنش‌های واریزی برای ۱۲۳ در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲.۳ هزار میلیارد تومان بوده‌ است، گفت: برای این افراد حدود ۱۷ میلیارد تومان مالیات تشخیص داده شده که ۲۳ نفر از اینفلوئنسرها این مالیات را پذیرفتند. 📲 @savaderesanei
🚦فروتنی فکری، دریچه‌ای به سوی گفت‌ و گوهای سازنده در 📍در نخستین سال‌های استفاده‌ی گسترده از اینترنت بسیاری فکر می‌کردند که آدم‌ها هرچه بیشتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، مهربان‌تر و آگاه‌تر می‌شوند و دنیا جای پرصلح و صفاتری خواهد شد. 🔸اکنون در سال ۲۰۲۳ این باور کمی ساده‌لوحانه به نظر می‌رسد. حالا به‌خوبی می‌دانیم که اینترنت انسان‌ها را به هم وصل می‌کند، اما لزوماً همدلی پدید نمی‌آورد. به‌قول ایان لزلی، روزنامه‌نگار و نویسنده‌ی بریتانیایی: «اینترنت، در بدترین حالت، مثل دستگاه عظیم تولید نفرتِ متقابل می‌ماند.» 🔹در وهله‌ی نخست، مشکل از جذاب‌بودن مخالفت نشئت می‌گیرد. به‌قول پل گراهام، کارآفرین سیلیکون‌ولی: «مخالفت‌ بیش از موافقت‌ْ مردم را به هیجان می‌آورد.» آدم‌ها در هنگام مخالفت حرف‌های بیشتری برای گفتن دارند و البته در قیاس با موافقت، به‌سرعت برانگیخته می‌شوند. در نتیجه، مطالب یا نظرات ستیزه‌جویانه بیشتر لایک می‌خورند و بازتوییت می‌شوند. 🔺مشکل اما از آنجا آغاز می‌شود که نظر مخالف را به هویتِ خود یا دیگران گره بزنیم. در این صورت، به‌جای آنکه ذهن خود را برای فهم دیدگاه دیگران آماده کنیم، از آن سپری می‌سازیم و بر دفاع از خویشتن تمرکز می‌کنیم. [...] 🔺مشکل دیگر ــ و از نظر ما، مهم‌ترین آفت ــ از پرورش نوعی نخوتِ شناختی در شبکه‌ها‌ی اجتماعی سرچشمه می‌گیرد. شواهد نشان می‌دهد که شیوه‌ی پاداش‌دهیِ اینترنت به‌گونه‌ای است که افراد برآورد نادرستی از میزان داناییِ خود دارند و آن را به‌گونه‌ای کاذب دست ‌بالا می‌گیرند. 🔷زیست‌محیطِ اینترنت با پاداش‌دادن به اتاق‌های پژواک و محیط‌های هم‌نظر و خودکامروا و تخریب روحیه‌ی پرسشگری و جست‌وجوی مُجدانه‌ی حقیقت خصلتِ گشودگی به نظرات مخالف را از بین می‌بَرد. به‌ عبارت‌ دیگر، اینترنت بر نخوتِ شناختی ما دامن می‌زند و خیال می‌کنیم بیش از آنچه می‌دانیم دانا هستیم. فیدها و الگوریتم‌های جهتمندِ شبکه‌ها‌ی اجتماعی ما را به درون اتاق‌های پژواکی می‌راند که در آن برای نظرات ما هورا می‌کشند و نظرات مخالف را دست می‌اندازند. جماعت دست‌چین‌شده‌ی خودمان ما را، که از چالش‌های جدی در امان مانده‌ایم، تشویق می‌کنند. بدین‌ ترتیب، کم‌کم توانایی‌مان برای خودارزیابیِ دقیق را از دست می‌دهیم و به‌تدریج خودمان را بسیار بیش از آنچه واقعاً هستیم آگاه می‌دانیم. 📍 اما فروتنی فکری چیست؟ ابتدا باید میان فروتنی، به‌طور عام، و فروتنیِ فکری، به‌طور خاص، فرق بگذاریم. درحالی‌که فروتنی، در معنای عمومی و اخلاقیِ خود، به نگرش انسان در مورد کاستی‌های خویش در «تمام حوزه‌ها» بازمی‌گردد، فروتنیِ فکری عمدتاً به «محدودیت‌های شناختی» راجع می‌شود. 🔸 فروتنی فکری، به‌طور ساده و خلاصه، عبارت است از پذیرش محدودیت‌های فکریِ خودمان. بدیهی است که فروتنی فکری در این معنا ریشه‌ای دیرینه دارد و تبار آن به جهل سقراطی یا «دانم که ندانم» بازمی‌گردد. بااین‌حال، فروتنی فکری، در مقام حوزه‌‌ای مستقل و متمرکز از پژوهش‌های انسانی، مفهومی نو و مدرن به شمار می‌‌آید که در دهه‌های اخیر در مطالعات میان‌رشته‌ای بسط و گسترش یافته است. فروتنی فکری مفهومی چندوجهی است و براساس مدل‌های گوناگون تعاریفی متفاوت دارد. 🔸با این وصف، می‌توان برخی از مؤلفه‌هایی را برشمرد که پژوهشگران کمابیش بر سر آن توافق دارند: ▫️پذیرش اینکه باورها و نظرات ما ممکن است اشتباه باشند؛ ▫️آگاهی از خودفریبیِ ذهن و قبول محدودیت‌های فکری؛ ▫️سعی در پرهیز از حالت تدافعی‌گرفتن در زمانی که نظرات‌مان به چالش کشیده می‌شوند؛ ▫️توجه به نظرات دیگران و تأمل بر شواهد تازه‌ای که ممکن است به رد باور کنونی ما بینجامد. 🔺طبق مطالعات انجام‌شده، کسانی که در آزمون‌های فروتنیِ فکری نمرات بالاتری می‌گیرند به احتمال زیاد در برابر دیدگاه‌های سیاسی و مذهبیِ مخالف رواداریِ بیشتر و تعصب کمتری از خود نشان می‌دهند و نسبت به دوستی با اعضای برون‌گروهی در پلتفرم‌های اجتماعی تمایل بیشتری بروز می‌دهند. همچنین احتمال کمتری دارد که از گروه‌های مخالف اهریمن‌سازی کنند یا به آنان انگ نادانی یا شرارت بزنند. به‌طورکلی، درحالی‌که تفکرِ بسته به تحقیر نظرات و استدلال‌های طرف مقابل می‌انجامد، فروتنی فکری بحث‌ها را به‌سوی گفت‌وگوهای محترمانه سوق می‌دهد. 📍اما چگونه می‌توانیم فروتنی فکری را در خود تقویت کنیم و آن را رواج دهیم؟ 1⃣ خالی‌کردن موقتیِ انبار ذهن 2⃣ تمرین استدلال مخالف 3⃣ قدم‌نهادن در آن سوی پرچین‌هایی که طی سال‌ها در پیرامون شخصیت خود ساخته‌ایم. 4⃣ تبدیل باور نادرست 5⃣ هنر توجه‌کردن به نظرات متفاوت دیگران 6⃣ رفتار توأم با درنگ به‌جای رفتار تکانشی 7⃣ ابراز مخالفت در قالبی محترمانه و دوستانه 8⃣ در پی حقیقت باشیم، از زبان هرکس که خارج شود. ▫️ژئوپلیتیک رسانه        📲 @savaderesanei
🚦از رقص سلبریتی‌ها تا حسینیه معلی و خونی بر دست روشنفکرانِ جامعه‌نشناس 📍گزارش اخیر آفکام از کاهش تماشای سنتی تلویزیون در بریتانیا خبر می‌دهد. رفته رفته از تعداد تماشاگرانی که در ساعات پربیننده «پای تلویزیون می‌نشینند تا ببینند چه نشان می‌دهد» کاسته می‌شود و تماشای انتخابی و شخصی بر سکوهای مختلف افزایش می‌یابد. 🔸البته رسانه‌های بزرگ خدمت عمومی مانند بی‌بی‌سی هم با راه‌اندازی پلتفرم‌های جدید بر بستر اینترنت مانند iPlayer مخاطبان خود در فضای مجازی را افزایش داده‌اند. همان‌طور که در ایران هم تلوبیون سکویی محبوب برای تماشای انتخابی و شخصی برنامه‌های تلویزیون را فراهم آورده است. 🔹نکته قابل توجه در گزارش آفکام آمار بینندگان مهمترین مناسک تلویزیونی و پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی در بریتانیا است. در سال ۲۰۲۲ مسابقه فوتبال انگلستان - فرانسه در جام‌جهانی با ۱۶/۱ میلیون بیننده در رتبه‌ی اول و مراسم تشییع جنازه ملکه با ۱۳/۲ میلیون در جایگاه دوم قرار دارد. 🔸‏پر بیننده‌ترین برنامه‌ی تولیدی BBC در انگلستان یک مسابقه‌ی رقص سلبریتی‌ها است که ۱۹ سال سابقه‌ی پخش دارد. این برنامه در موفق‌ترین فصل خود ۱۱ میلیون بیننده داشته است. اگر جمعیت بالای ۱۲ سال آن کشور (حدود ۵۷ میلیون نفر) را در نظر بگیریم، این برنامه حدود ۲۰٪ بیننده داشته است. 🔹مقایسه‌ی این آمار با آخرین نظرسنجی در مورد مخاطبان ویژه برنامه‌های محرم در تلویزیون ایران قابل توجه است. پر بیننده‌ترین برنامه‌ی دهه‌ی اول محرم در ایران حسینیه‌ی معلی بود. بر اساس نتایج نظرسنجی ۳۰/۶ ٪ از مردم (بالای ۱۲ سال) تماشاگر این برنامه بودند؛ یعنی حدود ۲۰ میلیون نفر. 🔸این که یک برنامه‌‌ی مذهبی مانند «حسینیه معلی» سهم مخاطبش از جامعه‌ی ایران بزرگتر از سهم مخاطب یک مسابقه‌ی رقص سلبریتی‌ها از جامعه‌ی بریتانیا است، قاعدتاً برای هر جامعه‌شناس حقیقت‌جو و تحلیل‌گر منصفی باید محل تأمل باشد. 🔹بی‌گمان جایگاه نهاد دین و گستره‌ و عمق نفوذ آن در این دو جامعه بسیار بسیار متفاوت است. این که افرادی مثل نقل و نبات از «زوال مرجعیت دین»، «دین‌گریزی»، «افول باورهای مذهبی»، و حتی «فروپاشی اجتماعی» در ایران سخن می‌گویند بیشتر از جنس «آرزو اندیشی» است. 🔸‏این که برخی بدون توجه به این تفاوت‌های بنیادین در جایگاه و قدرت نهادهای اجتماعی و سازمان‌های مدنی و ساختارهای حقیقی قدرت، مطالبه‌ی دگرگونی ناگهانی ساختارهای حقوقی و تحقق یک جامعه‌ی سکولار و بی‌اعتنا به نهاد دین و ارزش‌ها و هنجارهای آن را طرح می‌کنند، آرزو اندیشی است. 🔹ظاهراً برخی ترجیح می‌دهند که «جامعه‌نشناس» باشند و به ترویج و نشر پیش‌فرض‌های ایدئولوژیک و گزاره‌های سیاسی خود اکتفا کنند. این رویکرد اگر صرفاً یک تفنن نظری بود اشکالی نداشت. فاجعه آنگاه رخ می‌دهد که برخی تصویر برساخته‌ی این روشنفکران و جامعه‌شناسان از جامعه را باور کنند. 🔸آن جوانی که فکر و ذهنش از این تصورات آکنده شده که «دین در حال زوال است»، و «جامعه در حال فروپاشی است»، و «نظام به زودی سقوط می‌کند»، طبعأ با محاسبات غلط ممکن است خطر کند و وارد میدان مبارزه‌ای خیالی شود که پیروزی در آن خیلی نزدیک و در دسترس به نظر می‌رسد. 🔹‏بر این اساس، آنها که چنین تصاویر جعلی از جامعه را برمی‌سازنند و ترویج می‌کنند در همه‌ی مصائب و هزینه‌هایی که بر نسل جوان تحمیل شده، شریک و مسئول‌اند‌. در مرور وقایع تلخ پائیز سال گذشته، این حقیقت را بی‌پرده باید گفت که برخی روشنفکران و جامعه‌شناسان خون بر دستان خود داشتند. 📍پ.ن. ۱: به قید «برخی» در جمله‌ی آخر لطفاً دقت شود. بودند جامعه‌شناسان و فعالان اجتماعی و سیاسی که در بحبوحه‌ی همان حوادث تلخ کف خیابان‌ها، هشدار می‌دادند که این حکومت «پوشالی» نیست و «براندازی» آن نه ممکن است و نه مطلوب. البته شاید این صداها معدود بود و کمی هم دیر. 📍پ.ن.۲: برخی دوستان نکته‌سنج ممکن است بگویند اگر تلویزیون ایران هم رقص سلبریتی‌ها پخش کند چه بسا بیشتر از حسینیه معلی بیننده داشته باشد. به این بزرگواران عرض شود که آفتاب آمد دلیل آفتاب! این که چنان برنامه‌هایی از تلویزیون ایران پخش نمی‌شود، خود دلیل است بر نفوذ و قدرت نهاد دین. 📲 @savaderesanei
🚦 دومین همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده توسط دانشگاه جامع امام حسین(ع) در تاریخ ۱۴ آذر ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد. زیرمحورهای تخصصی فضای مجازی و حکمرانی نوین تمدنی: 🔹پیامدهای تمدنی رشد هوش مصنوعی در لایه حکمرانی 🔹فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی 🔹 تجربه‌نگاری شیوه های نوین حکمرانی فضای مجازی در جهان 🔹 بایسته های بازسازی ساختار حکمرانی فضای مجازی در ایران و... . 🔰علاقه‌مندان می‌توانند از طریق نشانی: http://irhfc.ihu.ac.ir/fa/ مقالات خود را نهایتاً تا تاریخ ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۲ به دبیرخانه همایش ارسال نمایند. 🆔 @irhfcconf
🚦 دومین همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده توسط دانشگاه جامع امام حسین(ع) در تاریخ ۱۴ آذر ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد. زیرمحورهای تخصصی بازسازی انقلابی ساختارها در حوزه فرهنگ و رسانه: 🔹ارائه الگوی مطلوب تنظیم‌گری رسانه‌ها در ایران 🔹بازطراحی جایگاه نهادهای فرهنگی در ساختار حکمرانی کشور 🔹بایسته‌های هم‌افزایی و هم‌گرایی رسانه‌های سنتی و مدرن در جامعه ایران 🔹بازطراحی الگوی حکمرانی رسانه‌ای در افق تحولات فناورانه و... . 🔰علاقه‌مندان می‌توانند از طریق نشانی: http://irhfc.ihu.ac.ir/fa/ مقالات خود را نهایتاً تا تاریخ ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۲ به دبیرخانه همایش ارسال نمایند. 🆔 @irhfcconf