eitaa logo
سایه نوشت
54 دنبال‌کننده
19 عکس
2 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🇵🇸 فلسطین‌نگاری؛ 📖 تجربه‌نگاری گفت‌وگو با دانشجویان درباره فلسطین 3⃣ بخش سوم ✍️ عاطفه صادقی ✅ جنگ‌های شهری از حیث توسعه‌ی زمانی محدودیت‌هایی دارند و عملیات(نه انتفاضه) نمی‌تواند بیش از ظرف زمانی خود در چنین جغرافیایی طول بکشد. یکی از شاهدان ما به عنوان بانویی اهل غزه، در عین حمایت از حماس، یک جایی وسط اشک‌هایش گفت. «از اینکه این همه کشته شویم خسته شدیم. ما نیاز داریم که برای مدتی فرصت داشته باشیم تا حداقل بتوانیم برای عزیزانمان عزاداری کنیم.» و عجیب اینکه همه عزیزان و خانواده‌اش در غزه حضور داشتند. به نظرم فهم این وضعیت در خصوص این‌همانی زندگی و مبارزه در فلسطین است که فهم ما از مقاومت را تصحیح می‌کند. ما اگر تمهید نظری جدی‌ای برای تحلیل طوفان‌الاقصی در عرصه عینی به نفع مقاومت نداشته باشیم عملا می‌بایست باخت را در عرصه نظری بپذیریم چرا که حجم تخریب و کشتار به قدری بالا بود که نه تنها با یک نسل‌کشی مواجهیم که طوفان‌الاقصی به تخریب بیشتر موقعیت زندگی‌محور در غزه انجامید. در واقع به دلیل فرسایشی شدن، مردم غزه دارند امکان ادامه حیات را به عنوان بخش بسیار مهمی از فرایند مقاومت و مبارزه در غزه از دست می‌دهند. ✅ روایت معوج، سیاست‌زده و رسمی ما در توضیح فلسطین مع‌الاسف از واقعیات میدان فاصله دارد. در اینجا طبعا کاری به مخالفان عملیات طوفان‌الاقصی ندارم ولی دیدگاه موافقان نیز از ان‌قلت بی‌نصیب نیست. برخی از بدنه انقلابی و نخبگانی ما که تمام درگیری‌اش اثبات مسئله فلسطین به جریان روشنفکری با همان ادبیات دهه چهل و پنجاه و نهایتا رویکردهای جامعه‌شناسانه است و به دلیل همین درگیری موضوع در سطح وطنی اصولا آن فهم شایسته و قابل گفت‌وگوی جهانی از مسئله فلسطین برایش حادث نشده است. برخی دیگر نیز که مستغرق در روایت‌های رسانه‌ای‌اند حتی از توضیح «چرخش از انتفاضه مردمی به عملیات جنبشی» نیز عاجزند. ✅ در مجموع می‌توان گفت ما به دلیل خلود در این سطح از منازعه گفتمانی، نه تنها موفق نمی‌شویم جز طرح ادبیاتی شعارگونه و کلی، دستگاه تحلیلی درخوری تولید کنیم که حتی این دستگاه فکری، توانایی توجیه همین بدنه همراه را در بلندمدت نخواهد داشت و حتی ممکن است به دلیل ناهمترازی سطح بالای درد و رنج عاطفی در تصاویر و تبلیغات با نتیجه حاصل شده پس از آتش‌بس دچار سرخوردگی شود. ✅ ما نیازمند تجربه درک آلام انسان فلسطینی و ذهنیت او از تجربه اشغال‌شدگی از دریچه هنر خصوصا رمان، سینما و زیست‌جهانی عینی او از زبان زنان فلسطینی هستیم و دقیقا به همین دلیل است که ادوارد سعيد در کتاب فراتر از واپسين آسمان تاکید می‌کند؛« تا زماني که گفته‌هاي زنان را آگاهانه و عميق درک نکنيم، تجربه غصب خاک فلسطين توسط صهيونيست‌ها را به تمام و کمال درک نخواهيم کرد.» تا این مواجهه اجتماعی و از دریچه خیال و هنر و در تجربه زیسته زنان فلسطینی حاصل نشود امکان پیوند عاطفه اجتماعیِ انسان ایرانی با موضوع فلسطین در سطح می‌ماند و معناساز نمی‌شود و حتی در مواقفی مانند وضعیت کنونی به عنوان یک لجبازی سیاسی، ظهور و بروز می‌یابد. ✅ همچنین دستگاه توضیحی ما نیازمند ارتقای سطح تحلیلی در گفت‌وگوی جهانی و رویکردهای جدید و متفاوت نظری است تا از کلی‌گویی و شعارگرایی خارج شود. ایده جایگزینی موشک به جای سنگ و توسعه قدرت انسان فلسطینی در میدان اشغالگری البته اتفاق در خور تحسینی است ولی ظرفیت انسان ایرانی علاوه بر افزایش قدرت تسلیحاتی می‌بایست تولید ادبیات و اندیشه متناسب باشد لذا نیاز است یکبار همه داشته‌های نظری‌مان را در موضوع فلسطین وسط ریخته و آن را سطح‌بندی کنیم. ما هر چقدر که بتوانیم کلان روایت‌هایی جهانی و مقاومت‌محور در حمایت از ایده فلسطین تولید و ارائه کنیم به آرمان قدس نزدیک شده‌ایم و تولید کلان روایت‌ها در حمایت از ایده فلسطین است که مخالفت‌های کور و لجوجانه داخلی را در خود هضم و حل می‌کند. https://ble.ir/sayehnevesht eitaa.com/sayeh_nevesht
📖 "نمی از عصمت کلمه فاطمه" ✍ عاطفه صادقی ✅ بر "فص حکمۀ عصمتیه فی کلمه فاطمیه" که علامه حسن زاده آملی، آن را فصّ بیست و هشتم فصوص‌الحکم شیخ اکبر دانسته و به سیاق آن نوشته ایراد گرفته‌اند که: چنین مبحثی در عرفان نظری از جهاتی ابداعی است و "ملکه عصمت" اختصاص به حضرت صدیقه (س) ندارد و بنابرین اختصاص یافتن چنین فصی به ایشان نادرست است. ضمن این‌که فصوص الحکم با فص آدمی (ع) شروع شده و با فص محمدی (ص) خاتمه می‌یابد و از آنجا که وارثین حقیقی پیامبر اسلام(ص) در ظهورات اسمائی، تابع ایشان هستند، احکام و مسائل عرفانی مرتبط با حضرت فاطمه (س) در فص محمدی (ص) جای می‌گیرد و نیازی به فصی جداگانه و متمایز نبوده است. همچنین ایراد گرفته‌اند که: اگر حضرت زهرا (س) مادر یازده معصومند، مادر امیر‌المومنین، فاطمه‌بنت‌اسد، مادر دوازده معصوم‌اند و چنین مقامی، چرا چنان مادری را نشاید؟! در پاسخ به شبهه اول عرض شود که ورود آیت‌الله حسن‌زاده در فص فاطمی شدیداً ناظر به مسأله جنسیت است، یعنی در مقام عصمت، تنها بانو حضرت صدیقه فاطمه‌اند و طبعاً موشکافی چنین عصمتی و چنان مقامی بر اهل راز، مهم است. پاسخ پرسش دوم نیز در همان چارچوب عصمت مطرح است؛ یعنی در اینجا مسأله صرفاً خویشاوندی که نیست، مسأله بنیه الهی است: "لیله القدر هی بنیه الانسان الکامل ای القلب الذی هو عرش الرحمن" اینجاست که آن مقام عظیم لیلقه‌القدری زهرای مرضیه رخ می‌نماید که حکایت از جایگاه و محل نزول یازده قرآن ناطق دارد که بدون ایشان امکان وقوعی نداشت. تعبیر حضرت علامه در فص فاطمی را ببینید؛ "فنزل احدعشر قرآنا ناطقا من تلک اللیله المبارکۀ التی هی لیله القدر و هی ام الائمه . فافهم ثم تدبر قوله سبحانه انا اعطیناک الکوثر" 🟢 پ ن: جالب این‌که علامه، متواضعانه درباره نگارش کتاب می‌نویسد؛ "دلیل بر تدوین این صحیفه مکرّمه، القائی سبّوحی بود که روزی بر یکی از شاگردان ما شد. وی که حائز منقبت علم و عمل است، هنگامی که تدریس ما در کتاب فصوص الحکم شیخ اکبر به «فص عیسوی» رسید، در یک توجه روحانی، عنوان این صحیفه نوری «فصُّ حکمةٍ عصمتیّةٍ فی کلمةٍ فاطمیةٍ» از قلبش بر زبانش جاری شد. از این عنوان خیلی خوشم آمد، در روح من دمیده شد و در بیان آن مطالبی را القا کردیم که آن را به شما هدیه می‌دهیم." در این مقام، تنها اخلاص، فضل تقدم ایجاد می‌کند و نه حتی مناسبات استادی و شاگردی؛ 👌 در کوی ما شکسته‌دلی می‌خرند و بس بازار خودفروشی از آن سوی دیگر است https://ble.ir/sayehnevesht eitaa.com/sayeh_nevesht https://www.instagram.com/sayeh.nevesht
🔔 نشریه دیده‌بان اندیشه با همکاری شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار می‌نماید: |تقنین و زیست عمومی| 🖇 با سخنرانی 🔸شیوه برگزاری: حضورے‌‌ 🔸 سه‌شنبه ۱۷ بهمن‌ماه، ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ 🔸تهران، میدان بهارستان، خیابان کمال‌الملک، پلاک ۱۸، روبروی وزارت ارشاد، شورای فرهنگ عمومی کشور 🔰 جهت شرکت حضوری در نشست، به آیدی @m110614 در ایتا پیام دهید؛ ظرفیت بسیار محدود است. ⚠️ پخش مجازی نشست در لایو کانال «دیده‌بان اندیشه» در ایتا انجام خواهد شد. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @Didebane_andisheh 🟢 سایه نوشت: https://ble.ir/sayehnevesht eitaa.com/sayeh_nevesht
📚 گزیده_نشست ✴️ انفکاک از قشری تاثیرگذار ✍️ دکتر عاطفه صادقی 📌 «...معمولا در ساحت نظر، زن را یک قشر می‌بینند در کنار اقشار دیگر که نیاز به حضور مشاورانی در فرآیند قانون‌گذاری دارد. لذاست که پست‌های اجرایی و مهم کارشناسی یا مدیریت به زنان داده نشده و از آنها غالبا به عنوان مشاور استفاده می‌شود. یعنی شأن اجرایی ندارد و صرفا مشورت‌هایی متناسب با جنسیت خود می‌دهد...» 📌 «....انفکاک حاکمیت از زیست عمومی باعث شده که حاکمیت به فعالیت‌های فن‌محور دست بزند مثل رتوریک و افکارسنجی و امثال این‌ها؛ اما واقع امر این است که مشکل مردم و جامعه با حوزه‌های تقنینی و حوزه‌های حکمرانی در زمین دانش سیاسی دارد رقم می‌خورد و وقتی قرار است علوم اجتماعی یا سیاست‌گذاری فرهنگی جای این دانش را بگیرند، مدام خطاها بیشتر می‌شود....» ✅ مشروح این سخنرانی در شماره آتی نشریه دیده‌بان منتشر خواهد شد. 🆔 @Didebane_andisheh 🟢 سایه نوشت: https://ble.ir/sayehnevesht eitaa.com/sayeh_nevesht
12.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 فاصله با زیست عمومی زنان 🎙 عاطفه صادقی ❇️ ویژه‌نامه بررسی رابطه تقنین و زیست عمومی؛ در دیدبان اندیشه 🆔 @didebane_andisheh 🟢 سایه نوشت: https://ble.ir/sayehnevesht eitaa.com/sayeh_nevesht .