📖 "نمی از عصمت کلمه فاطمه"
✍ عاطفه صادقی
✅ بر "فص حکمۀ عصمتیه فی کلمه فاطمیه" که علامه حسن زاده آملی، آن را فصّ بیست و هشتم فصوصالحکم شیخ اکبر دانسته و به سیاق آن نوشته ایراد گرفتهاند که: چنین مبحثی در عرفان نظری از جهاتی ابداعی است و "ملکه عصمت" اختصاص به حضرت صدیقه (س) ندارد و بنابرین اختصاص یافتن چنین فصی به ایشان نادرست است. ضمن اینکه فصوص الحکم با فص آدمی (ع) شروع شده و با فص محمدی (ص) خاتمه مییابد و از آنجا که وارثین حقیقی پیامبر اسلام(ص) در ظهورات اسمائی، تابع ایشان هستند، احکام و مسائل عرفانی مرتبط با حضرت فاطمه (س) در فص محمدی (ص) جای میگیرد و نیازی به فصی جداگانه و متمایز نبوده است.
همچنین ایراد گرفتهاند که: اگر حضرت زهرا (س) مادر یازده معصومند، مادر امیرالمومنین، فاطمهبنتاسد، مادر دوازده معصوماند و چنین مقامی، چرا چنان مادری را نشاید؟!
در پاسخ به شبهه اول عرض شود که ورود آیتالله حسنزاده در فص فاطمی شدیداً ناظر به مسأله جنسیت است، یعنی در مقام عصمت، تنها بانو حضرت صدیقه فاطمهاند و طبعاً موشکافی چنین عصمتی و چنان مقامی بر اهل راز، مهم است.
پاسخ پرسش دوم نیز در همان چارچوب عصمت مطرح است؛ یعنی در اینجا مسأله صرفاً خویشاوندی که نیست، مسأله بنیه الهی است: "لیله القدر هی بنیه الانسان الکامل ای القلب الذی هو عرش الرحمن"
اینجاست که آن مقام عظیم لیلقهالقدری زهرای مرضیه رخ مینماید که حکایت از جایگاه و محل نزول یازده قرآن ناطق دارد که بدون ایشان امکان وقوعی نداشت.
تعبیر حضرت علامه در فص فاطمی را ببینید؛ "فنزل احدعشر قرآنا ناطقا من تلک اللیله المبارکۀ التی هی لیله القدر و هی ام الائمه . فافهم ثم تدبر قوله سبحانه انا اعطیناک الکوثر"
🟢 پ ن: جالب اینکه علامه، متواضعانه درباره نگارش کتاب مینویسد؛ "دلیل بر تدوین این صحیفه مکرّمه، القائی سبّوحی بود که روزی بر یکی از شاگردان ما شد. وی که حائز منقبت علم و عمل است، هنگامی که تدریس ما در کتاب فصوص الحکم شیخ اکبر به «فص عیسوی» رسید، در یک توجه روحانی، عنوان این صحیفه نوری «فصُّ حکمةٍ عصمتیّةٍ فی کلمةٍ فاطمیةٍ» از قلبش بر زبانش جاری شد. از این عنوان خیلی خوشم آمد، در روح من دمیده شد و در بیان آن مطالبی را القا کردیم که آن را به شما هدیه میدهیم."
در این مقام، تنها اخلاص، فضل تقدم ایجاد میکند و نه حتی مناسبات استادی و شاگردی؛
👌 در کوی ما شکستهدلی میخرند و بس
بازار خودفروشی از آن سوی دیگر است
https://ble.ir/sayehnevesht
eitaa.com/sayeh_nevesht
https://www.instagram.com/sayeh.nevesht
#نشست_علمی
🔔 نشریه دیدهبان اندیشه با همکاری شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار مینماید:
|تقنین و زیست عمومی|
🖇 با سخنرانی
#روحالله_ایزدخواه
#سید_مجید_امامی
#مرتضی_جابری_مقدم
#امیرحسین_بانکیپور
#میثم_ظهوریان
#مسعود_براتی
#زهرا_عباسپور
#عاطفه_صادقی
#حسین_مهدیزاده
#اسماعیل_نوده_فراهانی
#علی_سعیدی
#یزدان_حبیبی
🔸شیوه برگزاری: حضورے
🔸 سهشنبه ۱۷ بهمنماه، ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰
🔸تهران، میدان بهارستان، خیابان کمالالملک، پلاک ۱۸، روبروی وزارت ارشاد، شورای فرهنگ عمومی کشور
🔰 جهت شرکت حضوری در نشست، به آیدی @m110614 در ایتا پیام دهید؛ ظرفیت بسیار محدود است.
⚠️ پخش مجازی نشست در لایو کانال «دیدهبان اندیشه» در ایتا انجام خواهد شد.
📌آدرس کانال؛
🆔 @Didebane_andisheh
🟢 سایه نوشت:
https://ble.ir/sayehnevesht
eitaa.com/sayeh_nevesht
📚 گزیده_نشست
✴️ انفکاک از قشری تاثیرگذار
✍️ دکتر عاطفه صادقی
📌 «...معمولا در ساحت نظر، زن را یک قشر میبینند در کنار اقشار دیگر که نیاز به حضور مشاورانی در فرآیند قانونگذاری دارد. لذاست که پستهای اجرایی و مهم کارشناسی یا مدیریت به زنان داده نشده و از آنها غالبا به عنوان مشاور استفاده میشود. یعنی شأن اجرایی ندارد و صرفا مشورتهایی متناسب با جنسیت خود میدهد...»
📌 «....انفکاک حاکمیت از زیست عمومی باعث شده که حاکمیت به فعالیتهای فنمحور دست بزند مثل رتوریک و افکارسنجی و امثال اینها؛ اما واقع امر این است که مشکل مردم و جامعه با حوزههای تقنینی و حوزههای حکمرانی در زمین دانش سیاسی دارد رقم میخورد و وقتی قرار است علوم اجتماعی یا سیاستگذاری فرهنگی جای این دانش را بگیرند، مدام خطاها بیشتر میشود....»
✅ مشروح این سخنرانی در شماره آتی نشریه دیدهبان منتشر خواهد شد.
🆔 @Didebane_andisheh
🟢 سایه نوشت:
https://ble.ir/sayehnevesht
eitaa.com/sayeh_nevesht
12.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 فاصله با زیست عمومی زنان
🎙 عاطفه صادقی
❇️ ویژهنامه بررسی رابطه تقنین و زیست عمومی؛ در دیدبان اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
🟢 سایه نوشت:
https://ble.ir/sayehnevesht
eitaa.com/sayeh_nevesht
.