eitaa logo
سید عبدالحسین لاری رحمه الله علیه
61 دنبال‌کننده
52 عکس
5 ویدیو
4 فایل
کانال ترویج آثار و اندیشه های مترقّی فقیه مجاهد آیت الله العظمی سید عبدالحسین لاری رحمه الله علیه .
مشاهده در ایتا
دانلود
✴️ سید عبدالحسین لاری ( ره ) ✴️ 🔰 خاطرات پیر روشن ضمیر 🔰 از محمد حسین استخر 🔷 به کوشش مسعود شفیعی سروستانی ✅ در اوایل کتاب خاطرات زیبایی از سید بیان نموده است @sayyedelari
4_6012620375182016612.mp3
1.49M
🏴زینب زینب | نوحه معروف استاد مرحوم سلیم موذن زاده 🔲◾️▪️۱۵ رجب سالروز رحلت شهادت گونه عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) برهمه شیعیان، مخصوصامدافعان غیرتمند حرم شریفش تسلیت باد 🏴 @sayyedelari
✴️ سید عبدالحسین لاری ( ره ) ✴️ 🔰سید عبدالحسین لاری ( ره ) : ❇️ بالفعل و در معنی محبوس به حکم ابالیس انگلیس و روس هستم لکن به هیچ وجه قصور و فتور و ضعف و کسور نورزیده ، و تا آخرین قطره خون مصمم ثابت القدم به نحو اتم و الزم در شهادت به مواعید صادق و کان حقّاً علینا نصر المومنین هستم . 🔷 وقتی رهبر وسط میدان جهاد با آن همه گرفتاری و مشکلات اینچنین مصمم با این عقاید باشد مردم هم حساب کار خودشان را می کنند 📚 اسناد و مکاتبات سید عبدالحسین لاری @sayyedelari
✴️ سید عبدالحسین لاری ( ره ) ✴️ 🔶 اعتقاد مرحوم سید عبدالحسین لاری ( ره ) به ولایت مطلقه فقیه 👈و کذلک منصب الفقیه هی الخلافه المطلقه عن الائمه علیهم السلام فی کلّ ما لهم من السلطنه و الولایه الاّ ما خرج من الخصائص من غیر فرق بین السلطنتین الاّ فی تلقیّ الاولی من الله تعالی بواسطه و الثانیه بواسطتین ✅ بعد از تشکیل حکومت اسلامی توسط امام خمینی ( ره) بلکه از مدت ها قبل علمای بزرگوار شیعه درباره حد و حدود ولایت فقیه بحث های مختلف علمی داشته اند ، برخی حضرت امام خمینی را مبتکر ولایت مطلقه فقیه دانسته اند در حالی که سالها قبل فقیه مجاهد بزرگ مرحوم سید عبدالحسین لاری ولایت فقیه را ولایت مطلقه و خلافت مطلقه از امامان معصوم علیهم السلام در تمام شئونات ولایت و سلطنت می داند به جز خصائص وجود مقدس پیغمبر اکرم و ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین . 🔰 پس نظریه ولایت مطلقه فقیه در بین فقهای قبل امام خمینی ره هم مطرح بوده و سید عبدالحسین لاری در تعلیقه خود بر کتاب مکاسب شیخ انصاری با صراحت و شفافیت و تفصیل مطلوب این موضوع مهم و پر بحث را بیان فرموده است . طراز انقلاب اسلامی @sayyedelari
✴️ سید عبدالحسین لاری ( ره ) ✴️ 🔰 تصویر شرایط سخت زندگی مرحوم آیت الله العظمی سید عبدالحسین لاری ( ره ) در اثناء تحصیل با توجه به آنچه خودشان در مقدمه کتاب تقریرات اصول فقه بیان فرموده اند 🔶 غصّه ها را جرعه جرعه می نوشیدم .... و سحرها بیدار بودم و در دریای افکار دیگران ( برای رسیدن به قله های علم) غور می کردم و شب و روز در تلاش بودم ..... @sayyedelari
عبدالحسین نجفی.jpg
3.01M
📸 اطلاع‌نگاشت «آیت‌الله سیدعبدالحسین نجفی لاری از منظر مقام معظم رهبری»/ با کیفیت ⚫️به مناسبت سال‌گرد وفات مرحوم آیت‌الله 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook-ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸 منادی حکومت اسلامی ⚫️به مناسبت سال‌گرد وفات مرحوم آیت‌الله «مرحوم سید عبدالحسین لاری چهره‌ی برجسته و ممتازی بود که در حدود صد سال قبل، در استان فارس و به کمک عشایر غیور و دلیر این استان، مبارزات خودش را شروع کرد؛ با سلطه‌ی انگلیسها مبارزه کرد؛ برای استقرار نظام قانونی و مشروطیت مبارزه کرد؛ برای تشکیل حکومت اسلامی مبارزه کرد.»(1387/2/11) 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook-ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✴️ سید عبدالحسین لاری ( ره ) ✴️ 🔶 سرداران سپاه سید عبدالحسین لاری 🔰 شهید شیخ زکریا انصاری 🔰 از اولاد جابر بن عبدالله انصاری از صحابه جلیل القدر پیغمبر اکرم صلوات الله علیه و آله است که در روستای نوایگان داراب زاده شد 🔰 وی از طرف علمای نجف به خاطر مجاهدت در راه حق لقب 《نصیر الاسلام 》 دریافت نمود 🔰 وی پس از عمری مجاهدت در راه اسلام و در رکاب مرحوم آیت الله العظمی سید عبدالحسین لاری ( ره ) و مبارزه با فرقه های ضاله و گمراه همچون بهائیت ، توسط اعضای فرقه ای ضاله با شلیک گلوله به شهادت رسید . 🔷 مرحوم آیت الله شیخ یحیی انصاری دارابی از علمای عصر حاضر و از شاگردان حضرت امام خمینی و علامه طباطبایی رحمه الله علیهما نوه این مجاهد بزرگ است 🖼 در تصویر نماز مرحوم سید عبدالحسین لاری اولین نفر از سمت چپ سید عبدالحسین شهید شیخ زکریا انصاری سردار سپاه سید لاری است . @sayyedelari
________________________ ✴️ سید عبدالحسین لاری ( ره ) ✴️ ________________________ 🔴ورود علمای گذشته در سیاست 🔶️ مسأله‌ی مبارزه‌ی با علما، در دستور کار همه‌ی سلاطین مستبد بود؛ نمیتوانستند در کنار و روبه‌روی خود کانون قدرتی را تحمل کنند که تا اعماق دل مردم نفوذ دارد. 🔸️رضاخان با همان انگیزه‌یی با علما برخورد میکرد که ناصرالدین شاه میخواست برخورد کند. در همین قضیه، میرزای بزرگ (رضوان‌اللَّه‌علیه) قبلاً یکی، دو نامه به ناصرالدین شاه نوشت و او را از این کارها نهی کرد؛ اما او با تعبیرات توهین‌آمیز و سبکی به میرزا جواب داد: شما مشغول درس و کار خودتان باشید؛ به این کارها کاری نداشته باشید! میبینید که این عبارت هم عبارت آشنایی است و در طول این صد و چند سال، طرفداران قدرت مطلقه‌ی شخصی، بارها آن را به علما گفتند: بروید مشغول مدرسه و مسجد خودتان باشید؛ به سیاست چه کار دارید!؟ 🔸️بعد از میرزا نیز شاگردان او و بزرگان حوزه‌ی علمیه‌ی نجف و کربلا و سامرا و قم و بقیه‌ی مراکز اسلامی، هرجا که محل حضور یک رهبر اسلامی و حضور قدرتمندانه‌ی اسلام بود، اینها حضور داشتند؛ و این یکی از عجایب تاریخ ایران است؛ ⚠️و عجیب‌تر این است که این حادثه برای مردم ما شناخته شده نیست! 🔸️ مردم ما نمیدانند که وقتی ایتالیایی ها وارد لیبی شدند و آن کشور را اشغال کردند، مرحوم سیّدمحمّد کاظم طباطبایی- صاحب عروه - و بعضی دیگر از مراجع قم، به نفع مردم مسلمان لیبی و علیه ایتالیایی ها فتوای جهاد دادند. 🔸️👈🔴مردم نمیدانند که وقتی انگلیسی ها در بوشهر نیرو پیاده کردند، مرحوم آیةاللَّه‌العظمی سیّد عبدالحسین لاری- آن ملای مجاهد طراز اول - اعلام جهاد داد و مردم را مسلح کرد و خودش نیز مسلح شد و پیشاپیش مردم حرکت و جهاد کرد. 👆👆👆👆 🔸️مردم ایران نمیدانند که مرحوم شیخ‌الشریعه‌ی اصفهانی- مرجع تقلید بزرگ ساکن نجف - فتوا داد که استعمال اجناس مصنوعه‌ی در داخل کشور لازم است و مردم باید از استفاده از مصنوعات خارجی اجتناب کنند، تا به این ترتیب دیگران در داخل کشور نفوذ نکنند. 🔸️همه میدانند که در ژاپن، حدود صد سال پیش از این گفتند که مردم حق ندارند از مصنوعات خارجی استفاده کنند، تا در داخل آن کشور چرخ اقتصاد به کار بیفتد؛ اما نمیدانند که در همان زمان، بلکه زودتر از آن، عین همین پیشنهاد و همین فتوا، از طرف مراجع و علمای شیعه صادر شد؛ منتها متأسفانه در داخل کشور، هیچ کس از سرجنبانها و اهل قلم و اهل سیاست و روشنفکران کمکشان نکرد! 📚بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از روحانیون ٧٠/١٢/١۴ @sayyedelari
✴️ سید عبدالحسین لاری (ره) ✴️ 🔶 سرداران سپاه سید عبدالحسین 🔷 شهید حاج سید علی وکیل لاری 🔰 ایشان رایزن حضور سید به لار در نجف اشرف نزد مرحوم میرزای شیرازی بودند که بعد از حضور سید در لار همواره در کنارشان بودند .بعد از رحلت سید در یک توطئه خائنانه به شهادت رسیدند @sayyedelari
✴️ سید عبدالحسین لاری (ره)✴️ 🔶 سرداران سپاه سید عبدالحسین لاری (ره) 🔷 حجت الاسلام و المسلمین شیخ عبدالحمید مهاجری نوایگانی 📚 بعد از ارتحال مرحوم سید او اولین کسی است که خاطرات و زندگی سید را به صورت کتاب در آورده است . 🔷 کتاب شجره طیبه و دوحیه احمدیه شرح حال سید لاری از اثار ایشان است . @sayyedelari
✴️ سید عبدالحسین لاری (ره)✴️ 🎞 مستند جذاب مجتهد لاری را از سایت عمار یار خریداری و تماشا نمایید https://ammaryar.ir/%D8%B3%D8%B7%D9%88%D8%AD-%DA 👆لینک دانلود @sayyedelari
✴️ سید عبدالحسین لاری ✴️ 🔷 قبلا از همین کانال بیان شد که شخصیت سید عبدالحسین لاری یک شخصیت چند بعدی است و در واقع ایشان در علوم مختلف اسلامی سرآمد است 🔶از آن جمله شخصیت کلامی ایشان است 🔷 کانال سید عبدالحسین لاری مطالبی را از کتاب اکسیر السعاده فی اسرار الشهاده که کتابی درباره حضرت سید الشهدا علیه السلام است و در آن شبهات مربوط به قیام و عزاداری آن وجود مقدس را بیان و جواب فرموده از سایت تبیان خدمت مخاطبین محترم باز نشر می نماید . @sayyedelari
✴️ سید عبدالحسین لاری (ره)✴️ 🔶 گلچینی ازمطالب کتاب اکسیر السعاده فی اسرار الشهاده اثر مرحوم آیت الله العظمی سید عبدالحسین لاری (ره) شبهه اوّل: 👈شهادت امام حسین علیه‏السلام اگر از باب جهاد باشد، شرط آن كفر دشمنان و قلّت افراد دشمن است؛ و اگر از باب دفاع باشد، شرط آن عدم ظن به كشته شدن است و حال این‏كه آن شروط منفی بوده است. 👈جواب: اولاً، این‏ها شروط جهاد با كفار است نه شروط جهاد با منافقان؛ و ثانیا: دو شرط اوّل برای دعوت به اسلام و شرط سوم برای جهاد دفاعی است؛ و حال آن‏كه جهاد سیّدالشهدا از این دو باب نبوده، بلكه از باب محافظت دین خدا و تنزیه مراتب الله و تفضیح دشمنان خدا بوده است. @sayyedelari
✴️ سید عبدالحسین لاری (ره) ✴️ 🔶 گلچینی از کتاب اکسیر السعاده فی اسرار الشهاده اثر ارزشمند آیت الله العظمی سید عبدالحسین لاری (ره) شبهه دوم: 🔷اقتحام ائمه علیهم‏السلام در خوردن سموم و انداختن خودشان در هلاكت كاری عبث و بیهوده بوده و مستلزم جهل و غفلت آنان است. 🔷جواب : 👈اولاً، این اقتحام‏ها مثل اقتحام پیامبر صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله و سایر انبیا و اوصیا است در جنگ‏ها و غزوات و جهادها، با علم به كشته شدن؛ 👈ثانیا، از القای نفس در هلاكت در صورتی نهی شده كه آن عبث باشد؛ امّا اگر القای نفسِ فانی باعث تحصیلِ حیات جاودانی مثل هلاك و اهلاك در راه خدا به جهت تعظیم حرمات الله و اعزاز دین خدا و ... و وجوب حفظ بیضه اسلام باشد، دیگر عبث نیست، ولو این‏كه توقف داشته باشد بر كشته شدن تمام مردم حتّی نفوس نبی و امام صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله ؛ 👈ثالثا، این نوع شربِ سموم و جنگ‏ها بر وجه اكراه و اجبار است كه «لولم یشربه سرّالقُتل جهارا». 📚 منبع : کتاب اکسیر السعاده فی اسرار الشهاده @sayyedelari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✴️سید عبدالحسین لاری(ره)✴️ 🔷سید عبدالحسین لاری(ره)الگویِ امام خمینی(ره) جهت تشکیل حکومت و نظام اسلامی ایران 🕋 لارستان و سابقه ۱۲۰ ساله اقامه نماز جمعه 📍به مناسبت پنجم مرداد ماه سالروز اقامه اولین نماز جمعه در ایران پس از انقلاب اسلامی 📌 تدوین:کانون فرهنگی تربیتی شهداء لارستان @sayyedelari
✴️ سید عبدالحسین لاری (ره) ✴️ 📚 گلچینی از کتاب ارزشمند اکسیر السعاده فی اسرار الشهاده 🔶شبهه سوم: 👈چرا شهادت امام حسین علیه‏السلام از سایر شهادت‏های انبیا و ائمه علیهم‏ السلام برتری یافته و تخصیص خورده و مصیبت آن حضرت در هر سال و هر عید و هر جمعه و هر روز و ساعت تجدید می‏شود؟ 👈🔶جواب: همان سرّی كه در تكرار عبادات و تجدید روزه در هر روز و طهارت و نماز در هر آنی است، همان سرّ در تجدید مصیبت سیدالشهداست ؛ علاوه بر این‏كه یادآوری مصایب آن حضرت ... «إنّ تذكّر شهادته و مذاكرة مصابه أوّل كلّ عبادة، و آخر كلّ سعادة، و باطن كلّ شهادة، و ظاهر كل سیادةٍ، و مفتاح كل كرامة و منهاج كل و سلامةٍ، و سلامة كل ظلامة، و مصباح كلّ ظلمة، و رأس كل حرمة، و طیب رائحة كل روح و ریحان، و حیاة كل ایمان، و حصن حصین كل امنٍ و أمانِ، رغم أنف كلّ شیطان، و روح و ریحان كلّ زمان و مكان، و مطفئلهب النیران، و أرجح مرجّحات المیزان، و أقوی أسباب‏الجنان، و سبب كلّ إطاعة، و داعی كلّ ذی طاعة، و فضیلة كلّ جمعة، و شرف كلّ جماعة، و منهاج كلّ غایة، و محاسن كلّ عنایة، و اكسیرُ كلّ معرفة، و بصیرة و هدایة من البدایة إلی‏النهایة، و سرّ كلّ حكمة، و حكمة كلّ كلمة...5». @sayyedelari
✴️ سید عبدالحسین لاری (ره) ✴️ 💠 گلچینی از اشعار مرحوم آیت الله العظمی سید عبدالحسین لاری ( ره ) در رثای حضرت سید الشهداء علیه السلام 🔶 ولا یوم کیوم مصاب الحسین( ع) 🔶لکل مصاب هو اعظم ناسخ هیچ روزی مانند روز مصیبت حسین علیه السلام نیست ، مصیبت حسین علیه السلام بر هر مصیبتی فائق آمده است 🔷فقد احاطوا به من کل جانب 🔷بآلاف رمی السهام الفواضخ از هر طرف حضرت را احاطه کردند با هزاران شمشیر برنده شکافنده 🔶فیستغیث فلا یغاث اغاثه 🔶الا بسّل السیوف السوالخ یاری می طلبید ولی یاری نمی شد جز باشمشیر های از غلاف در آمده آخته 📚منبع : مجموعه اشعار مرحوم سید لاری در مجموعه آثار چاپ کنگره بزرگداشت صفحه ۳۰۹ @sayyedelari
🔰معرفی کتاب معارف السلمانی آیت الله العظمی سید عبدالحسین لاری ره
۱ – المعارف السلمانی بمراتب الخلفاء الرّحمانی «المعارف السلمانی بمراتب الخلفاء الرّحمانی» به قلم سید عبدالحسین نجفی لاری (۱۲۶۲ ـ ۱۳۴۲ ق/ ۱۳۰۳ ش) است. این مرجع شیعه و مجاهد بزرگ، دو رساله دربارۀ علم امام تألیف کرده است: یکی همین مقاله است و دیگری رساله دوم همین مجموعه است. در این رساله چند مسأله مهم درباره علم امام را به بحث گذاشته است. 🔶۱ـ۱ـ کمیت و کیفیت علم امام : مؤلف در ابتدای مقاله به کمیت و کیفیت علم امام می پردازد، می گوید: مراد از عموم کمیت علم امام، علم او به ما کان و ما یکون تا روز قیامت است. او روایاتی که نفی کنندۀ برخی از علم ها از ائمه علیهم السلام است را معارض با روایات متواتره ای می داند که علم ما کان و ما یکون را برای امامان ثابت می کنند. او سرانجام روایات مثبت علم عام را بر روایات نافی ترجیح می دهد. مؤلف در ادامه می نویسد: مراد از روایات نافی عموم علم امام، نفی تعمیم علم امام دربارۀ موضوعاتی است که منجر به جهل به حکم الهی نشود. او مشهور علمای امامیه را مثبت عموم کمیت و فعلیت علم امام می داند و نافیان فعلیت علم امام را برخی از معاصرین از جمله صاحب حقائق الاصول و از گذشتگان شیخ صدوق را معرفی می کند که قائل به سهو النبی صلی الله علیه وآله و سلم است و نافی سهو النبی را غالی می داند. البته مؤلف تأکید می کند که مراد صدوق از سهو، سهو در تبلیغ رسالات الهی و سهوی که به اختلال عقلی منتهی می شود نمی باشد. 🔶۲ـ۱ـ منشأ اختلاف در علم امام : مؤلف در بخشی دیگر از این رساله، منشأ اختلاف در علم امام را در نوع برداشت از آیات و روایات و نفی و اثبات و عموم و خصوص آن ها می داند و در ادامه به صورت مبسوط به ذکر آیات و روایات مثبت و نافی عمومیت علم امام می پردازد؛ آنگاه به راه های علاج اختلاف نصوص فوق با استدلال به آیات و روایات و استنباط های عقلی اشاره می کند، و سپس به شواهد جمع بین روایات پرداخته آن شواهد را در چهار دسته کلی: الف) قراین معیّنه قویه، ب) مرجحات دلالی، ج) مرجحات سندی، د) مرجحات معتضد به یکی از ادله اربعه۱ تقسیم می کند. 🔶در بخش دیگر این رساله، ذیل بیان مرجحات دال بر عمومیت علم امام. اجماع محدثین، فقها و متکلمین دربارۀ عصمت امام را دلیل بر عدم سهو النبی دانسته، می گوید: آنچه از کتاب های مختلف علمای امامیه و کتب حدیثی اربعه، به صراحت برداشت می شود رَد اخبار مربوط به سهو است، او با تمسک به اجماع امامیه بر عصمت، روایت ذی الشمالین درباره سهو النبی را مخالف با عقل دانسته و باطل می شمارد. علاوه بر اینکه می گوید: کتاب های اصول اعتقادی ما اعتقاد به عصمت پیامبر و امام را از سهو و نسیان واجب می دانند. مؤلف پس از طرح مسأله سهو و منافی دانستن آن با علم امام و استناد به آراء و نظرات بسیاری از چهره های شاخص امامیه وارد بحث عصمت شده، به علت ارتباط وثیقی که بین عصمت و علم امام قائل است، بحث عصمت را مستدل دنبال می کند. دلیل عمده عصمت را قاعده لطف برمی شمارد، که موافق با نصوص نقل شده در این رابطه است و استفاده می کند که کامل ترین مخلوق خدا یعنی امام باید کامل ترین صفات را مانند عصمت دارا باشد. این همان فعلیت علم و عموم کمیت علم امام است که ما در صدد اثبات آن هستیم. 🔶او می افزاید: اگر از قاعده لطف اصل امامت و عصمت و تنزیه امام از جمیع کاستی های خلقی و اخلاقی ثابت می شود، به طریق اولی فعلیت و عمومیت علم امام را می توان ثابت کرد. 🔶۳ـ۱ـ شبهات علم امام : مؤلف در ادامه به صورت مفصل به ذکر شبهات مربوط به علم امام و جواب و نقد آنها می پردازد که از جمله این شبهات، قول شیخ صدوق مبنی بر جواز سهو النبی صلی الله علیه وآله و سلم است که به تفصیل با روشی اجتهادی این سخن را پاسخ داده است. ۴ـ۱ـ حکم فقهی اعتقاد به علم امام : از ویژگی های این رساله سخن پایانی آن است که درباره حکم فقهی اعتقاد به علم امام است که همانند مباحث گذشته به صورت استدلالی به آن پرداخته شده و رساله به انجام رسیده است. @sayyedelari
🔰 مقاله ای کوتاه در تحقیق علم امام از مرحوم آیت الله العظمی سید عبدالحسین لاری ره
ر ساله وجیزه فی کمّیه علم الامام وکیفیته : این مقاله کوتاه نیز به قلم سید عبدالحسین نجفی لاری به رشته تحریر درآمده است. وی در این رساله از عمومیت و فعلیت علم امام دفاع می کند، حصولی بودن علم امام را در برابر حضوری بودن علم خداوند متعال می داند و همچنین ارادی بودن علم امام را مستلزم جهل فعلی می خواند و در اثبات نظر خویش از ادله اربعه به اختصار نمونه هایی می آورد. در خاتمه نیز به این شبهه که چرا امام با وجود علم به شهادت به محل شهادت می رود و با وجود علم به مسموم بودن، چیز مسمومی را می خورد، در حالی که القاء در تهلکه است، می پردازد و در پاسخ می گوید: القاء در تهلکه که در لسان آیات از آن نهی شده است، تهلکه عبث و سفهی است وگرنه هلاک و اهلاک در راه خدا به خاطر تعظیم حرمات الهی و تسلیم و رضای به قضای الهی از اعظم قربات و فرائض است.   @sayyedelari