eitaa logo
نامه پرسش
168 دنبال‌کننده
116 عکس
25 ویدیو
84 فایل
نشر آثار و اطلاع رسانی برنامه های سید مهدی ناظمی قره باغ- پژوهشگر فلسفه
مشاهده در ایتا
دانلود
جمهوری و شکست سیاستهای مقاومتی و... مجدداً در رأس گفتگوها قرار گرفت. بدون این که اهمیت ابعاد انتقادی این سیاستهای رسانه ای انکار شود، به نظر می رسد ما باز با یک غافلگیری جدید روبرو هستیم و هنوز و با وجود ماجرای شهید سلیمانی آماده فهم واقعیت سیاسی خود نیستیم. 🔸واقعیت سیاسی کشور ما در رجعتی به سنت تاریخی خود، روایتی آمیخته به حماسه و تراژدی است و با این دو بال پیش می رود. انقلاب اسلامی ایران، این روایت را واقعی کرد و این روایت با وجود همه فراز و فرودها که مهمترین آنها انحراف خسارت بار سال 1368 به سوی سیاستهای بی پشتوانه، تند و لجام گسیخته نئولیبرالیستی بود، همچنان «هست»، ولو ما نفهمیم چطور هنوز می تواند دوام داشته باشد. تمام وجه قدرت نمادین حاج قاسم سلیمانی و اینک حجت الاسلام رئیسی، در تعین یافتگی ایشان در بسط این روایت و حتی مبدل شدن آنها به نماد این روایت است. این امروز واقعیت «ملت ایران» را تشکیل می دهد و حتی اگر مبدل به گفتمان روشنی هم نشده باشد و هنوز با آن نقطه فاصله داشته باشد، باز آنچنان نقاط روشن و قابل اتکایی دارد که بتوان آن را از روایت سیاست نئولیبرالیستی ایرانی، اعم از نسخه پهلوی و نسخه 68ی (راستی-رانتی-امنیتی) تفکیک کرد. این همه آن چیزی است که حیات سیاسی ایران را ادامه داده است و واقعیت سیاسی امروز این سرزمین و همه توان و امکان آن برای پیشرفت است و اعراض از آن، ره آوردی جز بحران و تخریب به همراه نخواهد داشت. 🔸در فرصت دیگری باید درباره تراژی نسل کشی جاری در فلسطین نوشت. اما از آنجا که جهان امروز، جهان شبکه ای شده است که همه چیز آن با همه چیز مرتبط است، به این هم اشاره کنیم که وقتی روایت سیاسی متفاوتی در حال شکل گیری در ایران است که روایت سیاسی جریان اصلی جهان امروز، یعنی روایت نئولیبرالیستی، در فروپاشی نسبی قرار دارد. مشروعیت سیاسی جهان مدرن با نسل کشی سازمان یافته غرب به عاملیت اسرائیل، به پایان رسید و دیر یا زود تبعات هولناک این فروپاشی خود را نشان خواهد داد، با وقایعی بسیار هولناک تر از آنچه در غزه می گذرد. 🔸آنچه گفته شد براحتی در معرض دو سوءتفاهم مهم قرار دارد. برای کسانی که بخواهند دچار سوءتفاهم نباشد، این دو را یادآور می شوم: نخست این که این روایت از سیاست، که شاید بتوان نام آن را روایت اربعینی سیاست هم گذاشت، نمی تواند و نمی خواهد و نباید که خود را از وجه مدرن تاریخ و سیاست جدا کند. اما فعلاً نویسنده قصد ندارد اینجا وارد موضوع غفلت و تغافلها از وجه غربی زندگی انسان ایرانی شود. با این حال ما برای حفظ احترام زندگی مدرن خود هم نیازمند سیاست شکل گرفته و جهت دار و مشخصی هستیم و این سیاست فقط در روایت فوق الذکر امکان بروز و ظهور دارد. دوم اینکه بدیهی است از امروز همه ارباب سیاست تلاش خواهند کرد تا با انبوهی از تفاسیر دلبخواهی و من عندی یا اهمیت رویداد اخیر در ماجرای تشییع جنازه ابراهیم رئیسی را تقلیل به امور احساسی یا شعارهای کلیشه ای بدهند تا واقعیت مهم سیاسی آن دیده و فهمیده نشود، یا اینکه برعکس، با مقدس سازی از عملکرد رجال سیاسی، تلاش خواهند کرد تا باب بحث و گفتگو و انتقاد درباره سیاستها و برنامه ها و ... را مسدود کنند. نگارنده هیچ قضاوتی در این یادداشت درباره محتوای سیاست روز ندارد و معتقد است هر قدرت حاکمی باید آزادانه و به شکل دقیق و جدی مورد نقد قرار گیرد تا اشتباهات کمتری دامن کشور را بگیرد و دست بر قضا دولت مرحوم رئیسی هم دولت کم انتقادی نبود. سخن اینجاست که ما از اقبال عمومی به راه سیاسی مرحوم رئیسی در می یابیم که فرم سیاست کشور باید تغییر کند و عروسک بزک کرده اقتصاد سیاسی نئولیبرالیستی نه امکان تحقق در ایران دارد و نه آینده ای برای ما می سازد. ساختار اقتصاد سیاسی ایران باید به تدریج و با راهی که از سال 57 باز شد، بازسازی و بازتعریف گردد. از همین رو، حتی تعهد به دموکراسی که از مهمترین ره آوردهای سیاست مدرن است هم نباید مانع تعین ساختار کلان جدید سیاست ایران شود. دموکراسی، چنانکه همه جا همین بوده است، باید در تعین بخشی به روش تحقق این سیاست و رجال دارای اولویت مورد استفاده قرار گیرد و نه چیز دیگری. @sayyedmahdinazemi
🔰 *تبار ۳: آیا سیاست و اخلاق، در تضاد با یکدیگر هستند؟!* 🔸 آنچه پس از شهادت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به یادگار ماند، شکل حضوری بود که ایشان در سیاست پیدا کرده بود. برخلاف قول مشهور و البته رایج «جدایی اخلاق و سیاست» در سیاست مدرن، بار دیگر ابراهیم رئیسی نشان داد این جدایی در سپهر سیاسی ایران و در تاریخ و جغرافیایی که در آن زیست می‌کنیم، چندان ممکن نیست. 🔸 سنجه‌ای که ابراهیم رئیسی برای اهل سیاست برجاگذاشت آن بود که می‌توان در عین پیگیری امور، تقوا، تعهد اخلاقی و سیاستی مردمی را نیز در پیش گرفت. چه اینکه راه سیاست در ایران بدون پی‌گرفتن چنین چیزی، هموار نخواهد بود. 🔹 در سومین قسمت از تبار، با سیدمهدی ناظمی، پژوهشگر و مدرس فلسفه و سینما، درباره‌ی این مسئله به گفتگو پرداخته‌ایم. 🔹 تبار، مجموعه‌‌محتواهای مصاحبه‌محوری به همت فرهنگسرای اندیشه است که بررسی وضعیت «ایران معاصر» و مسیری که ایران، از گذشته دنبال کرده و در ادامه دنبال خواهد کرد، پرسش اصلی این مجموعه است. ➖ فیلم کامل این گفتگو را می‌توانید از طریق لینک زیر، مشاهده کنید: 📎 www.aparat.com/v/jizvl6g @andishe_farhangsara
هدایت شده از *گل‌ نرگس‌*
📍ایران و بیانات مقام معظم رهبری چند روز مانده به روز انتخابات، توصیه به ساخت ایران قوی و سرافراز است و توجه دادن به این نکته که ایران قوی و سرافراز، فقط موشک ساختن نیست، به عبارت دیگر معظم له می فرمایند، همان کاری را که در صنعت هوا و فضا آغاز کردیم و برای ما قدرت و قوت خلق کرد باید در همه عرصه های مختلف کشور انجام دهیم. اینک برای هر کسی که نظر رهبری را بخواهد بداند، نه فقط بخاطر حمایت تقریباً صریح سردار حاجی زاده و نه بخاطر سابقه مهم قالیباف در صنعت هوا و فضا(ودفاع مقدس)، نه بخاطر این که قالیباف صراحتاً سیاست خود را انتخاب رجل «قوی امین» (اصطلاحی قرآنی است) اعلام می کند، بلکه بخاطر اینکه قالیباف با فاصله بسیار زیاد از این نامزدها و از همه رجال دیگر کشور، موفق شده است در هر میدانی که بوده است آن میدان را متحول و خلق قدرت و قوت کند. همه به یاد داریم زمانی را که پلیس ایران تقریباً هیچ بود و قالیباف چه سیستم قوی در آن خلق کرد و شهر تهران که از هر نظر، اعم از پیاده رو و بزرگراه و بوستان و برج میلاد و تونل و مترو و بی.آر.تی و... شهرداری تهران را مبدل به یک الگوی قابل تقدیر مدیریت در سطح جهان کرد. محمد باقر قالیباف، قوی است و هر چه تا کنون گفته است، محقق شده است و ایران قوی، به رئیس جمهور قوی نیاز دارد.
اساتید گرامی، نخبگان، بزرگان... نتیجه انتخابات احتمالاً به نفع پزشکیان خواهد بود ولی شما خود را با حمایت از بی کفایت ترین، بی برنامه ترین، بی ملاحظه ترین و بی اخلاق ترین جریان سیاسی تاریخ معاصر کشور، «ضایع نکنید». در جهان عرفی، راه صلح از خشم و خشونت نمی‌گذرد. راه خرد از عربده کشی و راه صداقت از ریاکاری و دروغ نمی‌گذرد. پزشکیان وجود ندارد. پزشکیان یک نام تهی از معنا برای خیزش چند بعدی کانون‌های قدرت است. @sayyedmahdinazemi
💬 بررسی عملکرد رسانه‌ای جریان انقلابی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری 👤 با حضور مقصود نعیمی ذاکر|مهدی ناظمی و اساتید و فعالان رسانه‌ای 🗓چهارشنبـه ۳ مرداد مـاه ساعت ۱۵ 📍تقاطع خیابان انقلاب و حافظ چهارراه کالج کوچه‌ی هلال‌احمر | پـلاک ۳ | سالـن همایـش 🌐 روابط عمومی مرکز مطالعات راهبردی ژرفا 🖥 Www.jsrc.ir
▶️برنامه نشست های روز یکشنبه 21 مردادماه 🔻ساعت 8 صبح دکتر نادرجعفری عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام 🔸️عنوان ارائه: *《بازخوانی انتقادی سیاست های مرتبط با مرجعیت فکری و فرهنگی جامعه؛ یک ضرورت یا یک انتخاب》* 🔻ساعت 10 صبح دکتر فهیمه زارع عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده 🔸️عنوان ارائه: *«فهم مقاومت ها، پیش نیاز سیاست گذاری فرهنگی»* 🔻ساعت ۱۳:۳۰ دکتر سیدمهدی ناظمی مدیر مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو 🔸️عنوان ارائه: *«تأملی در جایگاه دانشگاه در بحرانهای اجتماعی ایران»*
🟢دوره خوانش فلسفه و بحران انسان اروپایی از ادموند هوسرل 🟠مدرس: دکتر سید مهدی ناظمی 🟡پنجشنبه ها ساعت ۱۵ - مجازی 🟣ثبت نام در : nsayeh.com