eitaa logo
نامه پرسش
164 دنبال‌کننده
113 عکس
23 ویدیو
84 فایل
نشر آثار و اطلاع رسانی برنامه های سید مهدی ناظمی قره باغ- پژوهشگر فلسفه
مشاهده در ایتا
دانلود
📍زاویه بررسی می‌کند: 🔺نسبت هنر و ادبیات با توسعه 🔺با حضور:‌ سید علی میرفتاح 🔺چهارشنبه 31 خردادماه ساعت 22:30 : محملی برای گفتگوی اهالی علوم انسانی
📍زاویه بررسی می‌کند: 🔺طراحی نظام سازی حقوقی و قضایی در اندیشه شهید بهشتی 🔺با حضور:‌ محمود حکمت نیا 🔺چهارشنبه 7 تیرماه ساعت 22:30، به‌ صورت زنده : محملی برای گفتگوی اهالی علوم انسانی
📍زاویه بررسی می‌کند: 🔺حجاب و توسعه در جوامع اسلامی 🔺با حضور:‌ حجت الاسلام محمدرضا زیبایی نژاد 🔺چهارشنبه 14 تیرماه ساعت 22:30، به‌ صورت زنده : محملی برای گفتگوی اهالی علوم انسانی
📍زاویه بررسی می‌کند: 🔺توسعه و سیاست‌های مسکن 🔺با حضور:‌ افشين پروین پور 🔺چهارشنبه 21 تیرماه ساعت 22:30، به‌ صورت زنده : محملی برای گفتگوی اهالی علوم انسانی
تاریخ تفکر بصری سید مهدی ناظمی در این درسگفتار ضمن طرح بحث از مدعای کلی تفکر بصری، به زمینه‌ها و نشانه‌های پیدایش تفکر بصری در فرهنگ و فلسفه یونان باستان اشاره می‌شود، نشانه‌هایی که در کل تاریخ فلسفه کلاسیک باقی می‌ماند. دوره اول: - مبدأ و مقصد تفکر بصری - تفکر بصری در فرهنگ اسطوره ای یونان باستان - درام و تفکر بصری  - سرآغاز تفکر بصری در اندیشه یونانی - افلاطون و تفکر بصری - افلاطون و تفکر بصری - ارسطو و تفکر بصری - میراث تفکر بصری - ✔️ حضوری‌ومجازی - ✔️پنجشنبه‌ها:ساعت 12-10 - ✔️آغاز:25 آبان‌ماه @Amraei_ali ۰۹۱۲۸۲۵۰۱۷۶ @Roozegareno_ac
گفتگو با سید مهدی ناظمی درباره یادداشت دکتر داوری: https://www.ibna.ir/news/499358
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت جلسه اول درسگفتار تفکر بصری. دکتر سید مهدی ناظمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تاریخ تفکر بصری سید مهدی ناظمی در این درسگفتار ضمن طرح بحث از مدعای کلی تفکر بصری، به زمینه‌ها و نشانه‌های پیدایش تفکر بصری در فرهنگ و فلسفه یونان باستان اشاره می‌شود، نشانه‌هایی که در کل تاریخ فلسفه کلاسیک باقی می‌ماند. دوره اول: - مبدأ و مقصد تفکر بصری - تفکر بصری در فرهنگ اسطوره ای یونان باستان - درام و تفکر بصری - سرآغاز تفکر بصری در اندیشه یونانی - افلاطون و تفکر بصری - افلاطون و تفکر بصری - ارسطو و تفکر بصری - میراث تفکر بصری - ✔️ حضوری‌ومجازی - ✔️پنجشنبه‌ها:ساعت 12-10 ثبت نام ادامه دارد @Amraei_ali ۰۹۱۲۸۲۵۰۱۷۶ @Roozegareno_ac
دفتر مطالعات توسعه گفتمــان نگاه برگــزار می‌کند: سلسله گفت‌وگوهای | فرهنگ سیاسی در حصر دوگانه‌ها | 🔻جامعه نوپای انقلابی ایران برای یافتن فرم مطلوب حیاتش، همواره محصور در دوگانه‌ها بوده است: «میدان و دیپلماسی»، «عقلانیت و انقلابی‌گری»، «توسعه اقتصادی و عدالت»، «امت و ملت»، «واقع‌بینی و آرمان‌طلبی»، «نتیجه‌گرایی و تکلیف‌مداری» و ... این رفت و آمدها گاه آبستن حرکت‌های زیگزاگی و متضاد بوده و تلاش و جستجوگری انسان ایرانی در مسیر تعالی و پیشرفت را گاه در مسیر بیراهه‌ها و کج‌راهه‌ها قرار داده است. 🔻سلسله گفت‌گوهای فرهنگ سیاسی، "در جستجوی عقلانیتی دیگر" است و تلاش می‌کند تا زبانی برای بیان فرهنگ سیاسی رها شده از حصر دوگانه‌ها باشد. هم نشینی‌هایی برای توسعه همفکری و تعامل اجتماعی و سیاسی برای فهم و حل مسأله سیاست در ایران. ▫️میهمانان: دکتر عبدالمجید مبــلغی دکتر سیـد مهدی ناظمی ▫️میزبان: دکتر محسن دنیـوی زمان: پنج‌شنبه، ۱۴ دی‌ماه، ساعت ۱۵ مکان: قم، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه ۴ (مدرسه نگاه) 🔰 جهت شرکت در برنامه با شماره تلفن ۰۹۳۸۰۱۶۶۷۹۰ هماهنگ نمائید. ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
🔻 *سومین‌ نشست از مجموعه نشست‌های «هم‌عزم»* (گفتگوهای انتقادی پیرامون نحوه اتصال نظر و عمل در فرآیند گفتمان‌سازی پیشرفت) 🔰 *از روایت فتح تا روایت پیشرفت* در سومین نشست از سه گانه اول نشست‌های هم‌عزم به بررسی نحوه ساختِ اجتماعی روایت پیشرفت خواهیم پرداخت. این سوال مطرح خواهد شد که خلق و تکوین یک روایت در فرآیند اجتماعی‌اش چگونه خواهد بود؟   *با حضور:* 🔹 سید‌مهدی ناظمی *عاملیت‌ها در فرآیند ساخت روایت* 🔸 سید‌علی کشفی *کنش سیاسی و ساخت روایت پیشرفت* 🔹 زهرا ابوالحسنی *نسبت ساخت روایت با حرکت عمومی مردم* 🗓️ زمان: شنبه ۱۶ دی ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۳ تا ۱۵ 📍مکان: خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ولیعصر و برادران مظفر، پلاک ۹۰۷، خانه اندیشه‌ورزان 🔘 پخش زنده ▫️در بستر اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/tsi/society@hamazm
ارتحال استاد گرانقدر و معلم پر بهره فلسفه، جناب آقای دکتر کریم مجتهدی را به همه اصحاب دانش و اندیشه و فرهنگ تسلیت عرض می‌کنیم و از خداوند منان برای آن استاد فرزانه، علو درجات آرزو داریم. @sayyedmahdinazemi
🔰جدول نشست‌های بخش جنبی چهاردهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان 🔺تاملاتی در مسائل کنونی سینمای ما ▪️شرکت در این نشست‌های فکری برای عموم آزاد است. 🏢 ابتدای خیابان آمادگاه، روبه‌روی هتل عباسی، سالن سوره 🆔 @ghabe_hasht
آیا صبحانه با زرافه ها یک فیلم ابزورد است؟ اینجا ببینید: https://ble.ir/sayyedmahdinazemi/-1974669073696077593/1707402520636 @sayyedmahdinazemi
🌹برآمد باد صبح و بوی نوروز 🌹به کام دوستان و بخت پیروز 🌹مبارک بادت این سال و همه سال 🌹همایون بادت این روز و همه روز 🌹چو آتش در درخت افکند گلنار 🌹دگر منقل منه آتش میفروز 🌹چو نرگس چشم بخت از خواب برخاست 🌹حسد گو دشمنان را دیده بردوز 🌹بهاری خرم است ای گل کجایی 🌹که بینی بلبلان را ناله و سوز 🔶فرارسیدن بهار طبیعت، نورزو باستانی، سال نوی ایرانی، بر همه هموطنان ایرانی، هموطنان افغانستانی، هموطنان تاجیکستانی، هموطنان کرد زبان و آذربایجانی، در همه جای دنیا فرخنده و میمون باد. 🔶 دعا می‌کنیم سال آینده، سال صلح و عدالت برای انسانها باشد، سال نجات آدمیان از نسل کشی شیاطین و از گرفتاریهای بزرگ انسان آخرالزمان. @sayyedmahdinazemi
🍀 درس‌گفتارهای فصل بهار «تاریخ تفکر بصری» (دوره دوم) 👤 مدرس: سید مهدی ناظمی ⏰ دوشنبه‌ها ساعت ۱۸، هشت جلسه 💳 شهریه دوره: ۴۰۰ هزار تومان 🏢 خیابان قدس، خیابان دکتر فرهنگی، کانون اندیشه جوان برای ثبت‌نام فرم زیر را پر کنید یا اطلاعات خود را به شماره ۰۹۱۲۸۲۵۰۱۷۶ پیامک کنید: https://survey.porsline.ir/s/0nTwO4we -------------- @roozegareno_ac
درباره ترم دوم: «تفکر بصری در دوره اسلامی» آشنایی با برخی از تطورات تفکر بصری در جهان اسلام با تمرکز بر ایران، از ابتدای ظهور اسلام تا دوره معاصر فصول در هشت جلسه: زبان و ادبیات عرب متقدم فلسفه اسلامی و تعریف شعر و استعاره علوم بلاغی و تعریف استعاره سنت عرفانی و تفکر بصری شعر فارسی و تفکر بصری فلسفه معاصر اسلامی و تفکر بصری نگارگری و نمایش در دوره اسلامی
💠 پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار می‌کند: به مناسبت سی و یکمین سالگرد شهادت مرتضی آوینی؛ ❇️ *«سه دهه در آیینه جادو»* بازخوانی اندیشه‌های سینمایی آوینی در آینه تجارب سه دهه اخیر سینمای ایران 🎙با حضور: 🔹 بهروز افخمی 🔹 شهاب اسفندیاری 🔹 سیدمهدی ناظمی 🔹 رامتین شهبازی 🔹 دبیر نشست: سجاد صفارهرندی ⏰ چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ / ساعت ۱۶ تا ۱۸:۳۰ [حضور برای عموم آزاد است] 📍خیابان سمیه، حوزه هنری، سالن سلمان هراتی 📡 پخش زندۀ نشست از: www.Instagram.com/rcica_ir www.aparat.com/rcica.ir rcica.ir @rcica_ir
❤️دعوت به خیریه❤️ 🔶یکی از هنرمندان آبرومند کشور دچار مشکل مالی شده است و حکم تخلیه منزل استیجاری او به زودی اجرا می‌شود. بدین منظور نیاز «فوری» برای حدود پنجاه میلیون تومان کمک به ایشان وجود دارد. از شما دوست عزیز دعوت می‌کنم در صورت تمایل به کمک، به شماره کارت «واسطه» زیر، مبلغی واریز کنید و حتی الامکان عکس فیش خود را در یکی از اپلیکیشن‌ها به شماره ۰۹۳۳۶۳۱۷۵۴۵ ارسال کنید. 5022291052375217 به نام حسن وارسته
| ✅ اولین قسمت از ویژه‌برنامه «شات» به همّت رسانه فکرت برگزار می‌گردد: 💥 نقد و بررسی سینمای هیچکاک 🖇 به‌ مناسبت چهل‌و‌سومین سالگرد درگذشت کارگردان بریتانیایی 👤 با حضور دکتر مهدی ناظمی قره‌باغ؛ ⏰ دوشنبه ۹ اردیبهشت، ساعت ۱۰:۳۰ 🏢 تهران، میدان هفت تیر، خیابان ملایری‌پور غربی، ساختمان سپنتا «لینک شرکـت مجازی در برنامـه» https://www.skyroom.online/ch/shenakht/shot 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔶در مقامات طریقت هر کجا کردیم سیر 🔶عافیت را با نظربازی فراق افتاده بود 🖤عرض تسلیت به ملت ایران و مردم عزیز آذربایجان و خانواده‌های محترم داغدار🖤 @sayyedmahdinazemi
🔷از شهادت تا سیاست (دو صفحه) 🔺به قلم سید مهدی ناظمی قره باغ 🔶تقریباً از زمان شهادت سردار سلیمانی و خیزش عمومی مردم ایران و منطقه و احترام بسیاری دیگر به ایشان، سرعت تحولات سیاسی در ایران، منطقه و جهان، آنقدر بالا رفته است که صورتبندی نظری آن دشوار شده است. بسیاری معتقدند این سرعت بالا خصلت پوست اندازی جهان است. تعبیری که سالها پیش ابراهیم فیاض با عنوان «فروپاشی جهانی» از آن نام برد. در فروپاشی جهانی، نهادها، فرآیندها و روایتهای بزرگ دچار اضمحلال و یا بازتعریف می شوند و با این روند، فرصتهای جدیدی برای تغییر و تحولات خرد و کلان و از جمله تعیین نظم های جدید فراهم می آید. 🔸نظمی که دچار فروپاشی شده است، چه نظمی است و نظمی که می آید چیست؟ درباره اولی راحت تر می توان سخن گفت: از دوره دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد و تحریمهای اقتصادی، روایتی در نخبگان سیاسی با پشتوانه روانی و رسانه ای غرب شکل گرفت مبنی بر این که تحریم ها می توانند نباشند و ایران دوباره به چرخه اصلی رقابتهای اقتصادی منطقه بازگردد، منوط بر این که چارچوبی غیراحساسی و غیرایدئولوژیک راهنمای رفتار سیاسی رجال ایرانی باشد. این روایت با رهبری حسن روحانی به شدت تقویت شد و به دلیل وجود زمینه های طولانی مدت قبلی، پذیرفته و بالاخره اجرایی شد. اما در کمال تعجب، غرب این بذل سیاسی را با بخشش اقتصادی جبران نکرد، بلکه برعکس فرآیندی از تشدید مشکلات در ایران آغاز شد که سرانجام با ترور صریح و علنی سردار سلیمانی به اوج خود رسید. چیزی که کسی گمان نمی کرد اتفاق بیافتد، این بود که این ترور در بستر تاریخی-فرهنگی ملت ایران، نمادسازی شد و اگرچه که ایران در استفاده و ضریب دهی به سرمایه های اجتماعی خود، سابقه خوبی از خود نشان نداده است، ولی به هر حال، مقاومت در برابر غرب مبدل به یک خواسته جدی و ملی در ایران شد. 🔸سردار سلیمانی مبدل به یک نماد شد و آیین پیوست به این نماد ملی، قدرتی سیاسی خلق کرد که باعث شد در اوج مشکلات اقتصادی و در اوج حملات رسانه ای سنگین و سازماندهی شده غرب برای دو قطبی کردن جامعه و تزریق حقارت و انفعال و یأس، ایران به حیات سیاسی خودش ادامه داد و در ادامه آن، ابراهیم رئیسی به قدرت رسید. همچنان که به لحاظ نظامی نمی توان ادعا کرد همه اعمال و تصمیمات نظامی سردار سلیمانی بلااستثناء بهترین بوده اند، به لحاظ اداری هم نمی توان ادعا کرد همه تصمیمات و اعمال رئیسی بهترین بوده اند، اما با این حال، نماد آیینی جدیدی در حیات سیاسی ایران خلق شد. این نماد سیاسی، مثلاً در قالب کلماتی مانند شهید خدمت یا خادم ملت و... نشانگر خواست جدی ملت ایران برای یک فرم متفاوت سیاسی است. 🔸احتمالاً بخش قابل توجهی از طبقات حامی دولت مرحوم ابراهیم رئیسی از اقشار عادی و آسیب پذیر جامعه هستند. اقشاری که قرار بود ولی نعمت انقلاب باشند ولی بعد از سیاستهای نئولیبرالیستی که به تدریج از سال 68 آغاز شدند، تقریباً از همه گردونه های قدرت خارج شدند و جایگزین آنها طبقاتی نوکیسه و به رفاه رسیده بودند، اعم از این که این مرفه بودن به شکل غیرارادی و در روند حادث شده در زیست کلانشهرها به دست آمده باشد و یا به شکل ارادی و با آموختن آداب نوکیسه بودن و شکار رانت ها؛ ماجرایی که قبلاً به تفصیل درباره آنها نوشته ام، یعنی بازگشت ساختار اقتصاد سیاسی ایران به دوره پهلوی و تحکیم شدن آن با ذبح شرعی. 🔸زمان شهادت حاج قاسم سلیمانی، زمانی بودن که سیاستهای نئولیبرالیستی دولت، در اوج خود قرار داشت و در همین اوج به شکستی همه جانبه و ناامیدی همه جانبه رسیده بود. درست در همین زمان بود که با شهادت ایشان، سرمایه ای اجتماعی و قدرتی ملی آفریده شد تا امید به حیات سیاسی بازگردد. خطاب این امید، نه فعالان و نخبگان اقتصادی بودند که ایشان مدتهاست تقریباً خود را طرف ادغام همه جانبه در سرمایه داری جهانی تعریف کرده اند، نه اکثر نخبگان سیاسی که ایشان هم بفهمند یا نفهمند تنها همین رهیافت را در افق دید داشتند، بلکه خطاب، عامه مردم و بدنه ای هستند که تشکیل دهنده «ملت ایران» می باشند. 🔸راه ابراهیم رئیسی برای او آسان نمود اول، ولی افتاد مشکلها... . اگرچه در مسائلی مانند مدیریت کرونا، راه اندازی مجدد بسیاری از کارخانجات و ایجاد اشتغال، احیا و حتی تقویت سیاستهای متنوع حمایتی، جلب حمایت قدرتهای بزرگی مانند چین و روسیه و کاهش موانع سیاست خارجی، انسداد راه تورم دولتی و مانند آن موفق بود (و به همین میزان در روایت موفقیت خود ناکام)، اما در مجموع با افزایش تورم، شکست در حوزه مسکن و کندی بسیار در کنترل بازار ارز و... نیز با بدبیاری در رویارویی با بحران برآمده از ماجرای مهسا امینی و تبعات آن، به نظر رسید که با وعده های داده شده خود فاصله دارد. تقریباً در تشابه با زمان شهید سردار سلیمانی، با تجدید سازماندهی رسانه های نوین، سردی یأس و انفعال مجدداً در سپهر سیاسی ایران خود را نشان داد. صحبت از یک دوره ای شدن ریاست...🔻
جمهوری و شکست سیاستهای مقاومتی و... مجدداً در رأس گفتگوها قرار گرفت. بدون این که اهمیت ابعاد انتقادی این سیاستهای رسانه ای انکار شود، به نظر می رسد ما باز با یک غافلگیری جدید روبرو هستیم و هنوز و با وجود ماجرای شهید سلیمانی آماده فهم واقعیت سیاسی خود نیستیم. 🔸واقعیت سیاسی کشور ما در رجعتی به سنت تاریخی خود، روایتی آمیخته به حماسه و تراژدی است و با این دو بال پیش می رود. انقلاب اسلامی ایران، این روایت را واقعی کرد و این روایت با وجود همه فراز و فرودها که مهمترین آنها انحراف خسارت بار سال 1368 به سوی سیاستهای بی پشتوانه، تند و لجام گسیخته نئولیبرالیستی بود، همچنان «هست»، ولو ما نفهمیم چطور هنوز می تواند دوام داشته باشد. تمام وجه قدرت نمادین حاج قاسم سلیمانی و اینک حجت الاسلام رئیسی، در تعین یافتگی ایشان در بسط این روایت و حتی مبدل شدن آنها به نماد این روایت است. این امروز واقعیت «ملت ایران» را تشکیل می دهد و حتی اگر مبدل به گفتمان روشنی هم نشده باشد و هنوز با آن نقطه فاصله داشته باشد، باز آنچنان نقاط روشن و قابل اتکایی دارد که بتوان آن را از روایت سیاست نئولیبرالیستی ایرانی، اعم از نسخه پهلوی و نسخه 68ی (راستی-رانتی-امنیتی) تفکیک کرد. این همه آن چیزی است که حیات سیاسی ایران را ادامه داده است و واقعیت سیاسی امروز این سرزمین و همه توان و امکان آن برای پیشرفت است و اعراض از آن، ره آوردی جز بحران و تخریب به همراه نخواهد داشت. 🔸در فرصت دیگری باید درباره تراژی نسل کشی جاری در فلسطین نوشت. اما از آنجا که جهان امروز، جهان شبکه ای شده است که همه چیز آن با همه چیز مرتبط است، به این هم اشاره کنیم که وقتی روایت سیاسی متفاوتی در حال شکل گیری در ایران است که روایت سیاسی جریان اصلی جهان امروز، یعنی روایت نئولیبرالیستی، در فروپاشی نسبی قرار دارد. مشروعیت سیاسی جهان مدرن با نسل کشی سازمان یافته غرب به عاملیت اسرائیل، به پایان رسید و دیر یا زود تبعات هولناک این فروپاشی خود را نشان خواهد داد، با وقایعی بسیار هولناک تر از آنچه در غزه می گذرد. 🔸آنچه گفته شد براحتی در معرض دو سوءتفاهم مهم قرار دارد. برای کسانی که بخواهند دچار سوءتفاهم نباشد، این دو را یادآور می شوم: نخست این که این روایت از سیاست، که شاید بتوان نام آن را روایت اربعینی سیاست هم گذاشت، نمی تواند و نمی خواهد و نباید که خود را از وجه مدرن تاریخ و سیاست جدا کند. اما فعلاً نویسنده قصد ندارد اینجا وارد موضوع غفلت و تغافلها از وجه غربی زندگی انسان ایرانی شود. با این حال ما برای حفظ احترام زندگی مدرن خود هم نیازمند سیاست شکل گرفته و جهت دار و مشخصی هستیم و این سیاست فقط در روایت فوق الذکر امکان بروز و ظهور دارد. دوم اینکه بدیهی است از امروز همه ارباب سیاست تلاش خواهند کرد تا با انبوهی از تفاسیر دلبخواهی و من عندی یا اهمیت رویداد اخیر در ماجرای تشییع جنازه ابراهیم رئیسی را تقلیل به امور احساسی یا شعارهای کلیشه ای بدهند تا واقعیت مهم سیاسی آن دیده و فهمیده نشود، یا اینکه برعکس، با مقدس سازی از عملکرد رجال سیاسی، تلاش خواهند کرد تا باب بحث و گفتگو و انتقاد درباره سیاستها و برنامه ها و ... را مسدود کنند. نگارنده هیچ قضاوتی در این یادداشت درباره محتوای سیاست روز ندارد و معتقد است هر قدرت حاکمی باید آزادانه و به شکل دقیق و جدی مورد نقد قرار گیرد تا اشتباهات کمتری دامن کشور را بگیرد و دست بر قضا دولت مرحوم رئیسی هم دولت کم انتقادی نبود. سخن اینجاست که ما از اقبال عمومی به راه سیاسی مرحوم رئیسی در می یابیم که فرم سیاست کشور باید تغییر کند و عروسک بزک کرده اقتصاد سیاسی نئولیبرالیستی نه امکان تحقق در ایران دارد و نه آینده ای برای ما می سازد. ساختار اقتصاد سیاسی ایران باید به تدریج و با راهی که از سال 57 باز شد، بازسازی و بازتعریف گردد. از همین رو، حتی تعهد به دموکراسی که از مهمترین ره آوردهای سیاست مدرن است هم نباید مانع تعین ساختار کلان جدید سیاست ایران شود. دموکراسی، چنانکه همه جا همین بوده است، باید در تعین بخشی به روش تحقق این سیاست و رجال دارای اولویت مورد استفاده قرار گیرد و نه چیز دیگری. @sayyedmahdinazemi
🔰 *تبار ۳: آیا سیاست و اخلاق، در تضاد با یکدیگر هستند؟!* 🔸 آنچه پس از شهادت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به یادگار ماند، شکل حضوری بود که ایشان در سیاست پیدا کرده بود. برخلاف قول مشهور و البته رایج «جدایی اخلاق و سیاست» در سیاست مدرن، بار دیگر ابراهیم رئیسی نشان داد این جدایی در سپهر سیاسی ایران و در تاریخ و جغرافیایی که در آن زیست می‌کنیم، چندان ممکن نیست. 🔸 سنجه‌ای که ابراهیم رئیسی برای اهل سیاست برجاگذاشت آن بود که می‌توان در عین پیگیری امور، تقوا، تعهد اخلاقی و سیاستی مردمی را نیز در پیش گرفت. چه اینکه راه سیاست در ایران بدون پی‌گرفتن چنین چیزی، هموار نخواهد بود. 🔹 در سومین قسمت از تبار، با سیدمهدی ناظمی، پژوهشگر و مدرس فلسفه و سینما، درباره‌ی این مسئله به گفتگو پرداخته‌ایم. 🔹 تبار، مجموعه‌‌محتواهای مصاحبه‌محوری به همت فرهنگسرای اندیشه است که بررسی وضعیت «ایران معاصر» و مسیری که ایران، از گذشته دنبال کرده و در ادامه دنبال خواهد کرد، پرسش اصلی این مجموعه است. ➖ فیلم کامل این گفتگو را می‌توانید از طریق لینک زیر، مشاهده کنید: 📎 www.aparat.com/v/jizvl6g @andishe_farhangsara
📍ایران و بیانات مقام معظم رهبری چند روز مانده به روز انتخابات، توصیه به ساخت ایران قوی و سرافراز است و توجه دادن به این نکته که ایران قوی و سرافراز، فقط موشک ساختن نیست، به عبارت دیگر معظم له می فرمایند، همان کاری را که در صنعت هوا و فضا آغاز کردیم و برای ما قدرت و قوت خلق کرد باید در همه عرصه های مختلف کشور انجام دهیم. اینک برای هر کسی که نظر رهبری را بخواهد بداند، نه فقط بخاطر حمایت تقریباً صریح سردار حاجی زاده و نه بخاطر سابقه مهم قالیباف در صنعت هوا و فضا(ودفاع مقدس)، نه بخاطر این که قالیباف صراحتاً سیاست خود را انتخاب رجل «قوی امین» (اصطلاحی قرآنی است) اعلام می کند، بلکه بخاطر اینکه قالیباف با فاصله بسیار زیاد از این نامزدها و از همه رجال دیگر کشور، موفق شده است در هر میدانی که بوده است آن میدان را متحول و خلق قدرت و قوت کند. همه به یاد داریم زمانی را که پلیس ایران تقریباً هیچ بود و قالیباف چه سیستم قوی در آن خلق کرد و شهر تهران که از هر نظر، اعم از پیاده رو و بزرگراه و بوستان و برج میلاد و تونل و مترو و بی.آر.تی و... شهرداری تهران را مبدل به یک الگوی قابل تقدیر مدیریت در سطح جهان کرد. محمد باقر قالیباف، قوی است و هر چه تا کنون گفته است، محقق شده است و ایران قوی، به رئیس جمهور قوی نیاز دارد.