eitaa logo
نامه پرسش
172 دنبال‌کننده
115 عکس
25 ویدیو
84 فایل
نشر آثار و اطلاع رسانی برنامه های سید مهدی ناظمی قره باغ- پژوهشگر فلسفه
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام و احترام. لطفاً چنانچه از بانوان گرامی کسی تمایل به اجرای تلویزیونی در موضوعات علوم انسانی دارد، یک ویدئوی سه دقیقه‌ای آزمایشی از اجرای خود را به شماره 09336317545 در یکی از پیام‌رسانها ارسال کند.
چند سطری از یادداشت سید مهدی ناظمی در صفحه اندیشه روزنامه فرهیختگان درباره کتاب «آزادی، قانون و سازمان» از دکتر داوری اردکانی(یادداشت ششم و پایانی) ♦️اشاره: این یادداشت قبل از بروز وقایع اخیر کشور نگاشته شده است و جهت عدم مخالطت با مسائل روز، انتشار آن به تأخیر افتاد. 🔴 توسعه یا آزادی؟ 🔶«... دکتر داوری‌اردکانی طی چندسال اخیر به این نتیجه رسیده که موضوع اصلی و اولویت‌دار، وضع اکنون ماست. به تعبیر دقیق‌تر، هرچند وظیفه فیلسوف اصلا در نسبت با آینده است، اما اگر درباره این اکنون تجدیدنظری صورت نپذیرد و از بحران موجود گذری رخ ندهد، آینده خوبی نیز متوقع نخواهد بود. فی‌المثل اگر روزی ایران مبدل به کشوری جنگ‌زده مانند سوریه شود، دیگر صحبت درباره توسعه و آزادی و تمدن سازی و... چه سودی خواهد داشت؟ ...» 🔶«... توسعه در تفکر دکتر داوری‌اردکانی، رقیب پروژه تجددمآبی یا مدرنیزاسیون است. مدرنیزاسیون با شعار محقق ساختن تاریخ مدرن در کشور، پیش روی خود تقلید از شاخص‌های تاریخی-فرهنگی را هدف گرفته (و درست به همین خاطر است که مثلا در مدرنیزاسیون رضاخانی باید از کشف حجاب آغاز کرد.) اما این جهت‌گیری چنانچه گفته شد و به فرض اینکه هیچ اما و اگری درباره آنها نباشد -که هست و خود دکتر داوری و بسیاری از دیگر فرهیختگان و اندیشمندان این کشور، همسویی با این جهت‌گیری‌ها ندارند- حسب پروژه و تصمیم‌گیری‌های سیاسی قابل تحقق نیستند و ماحصل آن تصمیم‌گیری‌ها جز بحران نمی‌افزاید. راه دیگری هم تجدد پیش پای ما نگذاشته است. ما احتمالا در تنها دوره تاریخی زندگی می‌کنیم که در آن‌ واحد، هیچ جهانی جز جهان غربی وجود ندارد و اگر این‌چنین نبود، شاید می‌شد همزمان با تاریخ تجدد، کوشید تا تاریخ و جهان دیگری را تقویت کرد و به زیست خود در آن جهان ادامه داد. ...» 🔶«... وضع جغرافیایی ایران، سطح توقعات مردم که برآمده از تاریخ بزرگ و شکوهمند این کشور است، اقتضائات انقلاب اسلامی و سیاست‌های منطقه‌ای و... همه و همه بازی را پیچیده و دشمنی‌ها را علیه ما زیاد کرده‌اند؛ ولی هیچ‌یک از اینها رافع مسئولیت جدی و عاجل جمهوری اسلامی برای خلق طرحی کلی و کلان برای اداره کشور و مدیریت نیازهای اساسی مردم نیست. این طرح کلی برای اداره کشور نمی‌تواند با آمدن این جناح و آن جناح تغییر کند. مگر می‌شود هشت‌سال یک‌بار از کشوری دنبال شراکت تجاری-سیاسی با غرب مبدل به کشور دنبال شراکت سیاسی-تجاری با شرق شد؟ می‌شود ولی دیگر هیچ قدرتی با این کشور، وارد شراکت جدی نخواهد شد و کمکی جدی به آن نخواهد داشت ...» 🔶 «... چرا دقت نمی‌کنیم که همین ‌الان تقریبا همه زشتی‌ها و بدی‌های نظام سرمایه‌داری مانند شکاف طبقاتی، کاهش سرمایه‌های اجتماعی، ضعف اخلاق، کالایی شدن فرهنگ، کاهش حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و... را داریم بدون آنکه چیزی از محاسن آن مانند افزایش سرمایه‌گذاری و کمک به رشد و آبادانی و اشتغال و تولید ثروت را داشته باشیم؟ اجرای هر برنامه توسعه‌ای البته نیازمند سیاستمداران قوی و باهوشی است که بتوانند در زمان مناسب تدبیر مناسبی برای تضمین سرمایه‌گذاری و اشتغال ایجاد کنند و اگر این سیاستمداران نباشند باید از آنها پرسید پس برای چه بر مسند سیاست نشسته‌اند؟...» 🔶 «... انقلاب اسلامی ایران، یک انقلاب مردمی و دست بر قضا از علل آن هم حس ازخودبیگانگی برآمده از سیاست‌های شبه‌توسعه پهلوی بود که کاملا یکجانبه اجرا می‌شد. توجه به آزادی سیاسی در خلال برنامه‌های توسعه واقعی یعنی بهره بردن از رکن پشتیبانی مردمی که شاید مهم‌ترین سرمایه ما برای مقابله با دشمنان هم همین سرمایه مردمی باشد. این چیزی است که مردم احساس می‌کنند مدتی است خدشه‌دار شده و به‌ویژه بهانه‌های زیادی هم دست دشمنان این کشور داده است. تلاش برای کشف و احیای آزادی سیاسی در توسعه ایران، می‌تواند باعث کنترل فساد و محدودشدن رانت شود و کمکی باشد برای بازگرداندن سرمایه‌های اجتماعی. ایران کشوری است با تنوع فرهنگی بالا که حتی در اوج دیکتاتوری رضاخانی نیز تن به استبداد نداد. این روحیه به‌علاوه آن بافت اجتماعی و مذهبی متنوع در ایران، مقتضی پذیرش آزادی سیاسی است و این خود کمک محتملی برای یک طرح توسعه واقعی است. با آزادی است که می‌توان مشارکت‌های مردمی و تلاش برای حل مشکلات را محقق کرد. درواقع بخش قابل‌توجهی از اصلاحات مدنظر مدیران، بدون جدی گرفتن آزادی سیاسی -هر مقداری که می‌فهمیم و می‌شود- شدنی نیست....» متن کامل این یادداشت در: http://fdn.ir/74727 @sayyedmahdinazemi
جناب علی نجات غلامی گویا در کانال تلگرامی خود مطلبی خطاب به اینجانب سید مهدی ناظمی منتشر کرده است که چون دسترسی به فیلترشکن قوی ندارم، ناگزیر اینجا پاسخ آن را منتشر می‌کنم. البته بنده و ایشان تلفنی با هم مرتبط هستیم، ولی پاسخ یاداشت عمومی را لاجرم باید عمومی داد: «از یادداشت مبهمی که خواندم، برداشت کردم جناب نجات غلامی مدعی هستند بنده ایشان را جایی برای گفتگو دعوت کرده ام و الی آخر. آخرین تماس بنده با آقای غلامی، حدود یک ماه پیش در واتساپ درباره ترجمه بسیار بسیار تأخیر افتاده ایشان در پژوهشکده حوزه هنری و برخی احوال نسبتا شخصی ایشان بود. من نه ایشان و نه هیچکس دیگری را برای گفتگو درباره وقایع اخیر دعوت نکرده ام. اینجانب سالها پیش و مدتی بعد از آغاز رفاقت با آقای غلامی، دریافتم که هیچگاه انتظار دیالوگ از ایشان نباید داشته باشم و ندارم و اصلا بعید می‌دانم کسی از دوستان مشترک ما وجود داشته باشد که از ایشان دیالوگی شنیده باشد و چنین انتظاری داشته باشد. این دعوت «موهوم» دستمایه ای برای ایشان فراهم کرده است تا نکات مختلفی را هم طرح کند که مطلقاً انگیزه ای برای پاسخ تفصیلی به آنها ندارم. اما نمی‌توانم ارتباط این دعاوی را با توهم انکار کنم. به ویژه که مدعی شده است بنده وقتی ایشان را به کانالی به نام بسیج اضافه کرده ام و.... من هیچوقت عضو کانالی با این نام نبوده‌ام و طبعاً کسی را هم به آن اضافه نکرده‌ام. من فقط به یاد می آورم اوایل آمدن تلگرام، در گروه «در راه فلسفه» ایشان با یک دوست فاضل دیگر که مسلک چپ داشت، مجادله و مرافعه ای داشت. حالا که دوست قدیمی سابقاً اصلاح طلب ما صریح صحبت کرده‌است من هم صریح بگویم، از نظر بنده «اصلاح طلبی واقع شده» از لحاظ بی اساس بودنی که در یادداشت هایی تفصیلی توضیح آن را داده ام هم یک وهم است و وجود ندارد. همچنان که باطن آن، یعنی لیبرالیسم جهان سومی وابسته به بیگانه آن هم یک وهم است و باطن آن فاشیسم بین المللی وابسته به سرمایه داری متأخر است که با رسانه‌ای شدن عالم و آدم، وضعی فانتزی و بسیار خطرناک یافته است و البته تک تک این کلمات و مواضع را قبلاً توضیح داده ام. به همین خاطر است که شعارهای سفارشی «مرگ بر گفتگو»، مطلقاً تعجبی در من ایجاد نمی‌کند، هر چند هوشمندی طراحان این کمپین ها تحسین برانگیز است . در پایان یادآور می‌شوم که کوچکترین انگیزه ای برای اصلاح عمومی و شنوا کردن این و آن و بقیه رفتارهای مد روز ندارم، ولی به دوست قدیمی خود توصیه می‌کنم حل و فصل «احوال شخصی» خود را جدی تر بگیرد و گمان نکند حالا اگر کسی هم دعوت به گفتگو یا چه می‌دانم این قبیل تعارفات کرد، وکالت و نمایندگی از جایی دارد. چه بسا این آخرین نفس زدنی باشد قبل از سقوط کامل به وادی آنارشیسم و توحش محض.»
چهارشنبه 4 آبان ماه، ساعت 14 الی 18، گفتگویی درباره علوم انسانی و وقایع اخیر. مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی
دفتر دیرند واحد جهاد علمی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار می‌کند: *دیرند* *درنگی پیرامون وضعیت جمهوری اسلامی ایران* 🔰با موضوع: *سیاست محتوازدایی شده* 👤با حضور *دکتر سید مهدی ناظمی* پژوهشگر و مدرس فلسفه مدیر مدرسه علوم انسانی روزگار نو 🏢 سالن شهید مطهری ⏰دوشنبه ٨ آبان؛ ساعت ٢٠ _______________________ 🇮🇷 *بسیج‌دانشجویی‌دانشگاه‌امام‌صادق(ع)* 🆔 @BasijISU_ir 🖥️ www.BasijISU.ir
41.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بریده ای از سخنان اساتید مدعو در مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره وقايع اخیر. @sayyedmahdinazemi
21.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برای زن، برای زندگی، برای آگاهی
🔶 چند سطری از مصاحبه سید مهدی ناظمی مندرج در صفحه اندیشه روزنامه فرهیختگان درباره وقایع اخیر کشور که در دو قسمت منتشر شد. (متن کامل در پیوندها و فایلهای پی.دی.اف) 🔴 انقلابی در کار نیست 🔶«... نخبگان، قبل از این اتفاق و هر اتفاق محتمل دیگری به تحلیل‌هایی درمورد ایران، بحران‌ها و مسائل سیاسی و اجتماعی آن رسیده بودند و تلاش کردند آن دیدگاه‌ها را به این اتفاق پیش‌آمده متصل می‌کنند. درصورتی‌که بین آن دیدگاه‌ها و این اتفاقات فاصله مهمی وجود دارد و آن فاصله مهم ناشی از انکار یک امر بدیهی است، آن امر بدیهی، پروژه سیاسی خارجی بودن ماجراست. آن دیدگاه‌ها می‌تواند زمینه بروز نارضایتی‌ها را درنهایت توضیح دهد، اما خود اتفاق پیش‌آمده، معادل زمینه‌های آن نیست. مثلا ابهام در مساله زن، یکی از خلأهای جمهوری‌اسلامی است که نتوانسته این مسائل را به‌خوبی حل‌وفصل کند. اما آیا این به معنی زنانه بودن این اتفاقات است؟ نه! هیچ دلیلی نداریم که طبق آن بتوان نام این برخوردها را زنانه گذاشت. اتفاقا این حرکات به‌شدت مردانه است چون اساسش با دلسوزی و تحریک غیرت مردان و به شکلی کاملا مردانه آغاز می‌شود. خانم جوانی فوت می‌کند و مردان ایران شدیدا عکس‌العمل نشان می‌دهند. اگر کسی در فضای فرهنگی ایران نفس بکشد خوب این مسائل را درک می‌کند. حرکت‌های بعدی و فحاشی‌های ناموسی که در خیابان‌ها گفته می‌شود همه نشان می‌دهد که این جنبش هیچ نسبتی با فضای فمینیستی ندارد. اما اگرچه که نسبتی ندارد، دلیل هم نمی‌شود که ارتباطی نداشته باشد. ...» 🔶«... تحلیل وضع مردم، یک فعل نخبگانی است. تفسیر یک مساله علمی است. دانشمند باید توضیح بدهد که مردم در چه وضعی قرار دارند. این عوام‌زدگی و سیطره عوام بر خواص که رخ داده است یکی از نتایج رسانه‌ای بودن ما است. انسان که رسانه‌ای شود ارتباط مستقیم خود را با مراجعش از دست می‌دهد و به خود‌مرجعی موهوم می‌رسد و خود را راه‌حل رجوع به فهم مساله خود تصور می‌کند. نتیجه چنین رویکردی، یک عوام‌زدگی رادیکال و مهیا شدن برای پروژه‌های سیاسی است. ...» 🔶«... کور بودن حرکات و فقدان اندیشه درباره اولیه‌ترین مسائل یک حرکت سیاسی و از جمله مقصد آن، نشانگر فانتزی بودن این حرکت است. تحلیل‌های رومانتیک روشنفکران و تلاش مضحک ایشان برای منضم کردن خود و ایدئولوژی‌های مورد علاقه ایشان به این حرکات، علامت مهم دیگری برای این فانتزی خطرناک است. فقدان هر‌نوع تعقل و استدلال برای تمییز دادن روایت‌ها و همه‌چیز از قبل معلوم بودن، حسب پروژه طراحی شده، از تبعات این فانتزی خطیر است. ...» 🔶 «... یکی از این مسائل، روشن نبودن اقتصاد سیاسی ما است که باعث شد در سال 68 که در مسیر اقتصادی دولتی و شبه‌دولتی در حرکت بودیم به‌یک‌باره به سمت اقتصاد موسوم به «خصوصی» برویم، بدون اینکه سنجشی درباره این دو کرده باشیم و تبعات‌شان را پیش‌بینی کرده باشیم. به شکلی کاملا افسارگسیخته و غیرقابل‌کنترل و کور، اقتصاد سیاسی راست‌گرا را اعمال کردیم. در حقیقت ما این را انتخاب نکردیم بلکه به شکل مبهمی به ما تحمیل شد، چون ماجرا برای ما روشن نبود. هر چند قطعا برای عده‌ای، از جمله برای کسانی که کارگزار اجرایی سیاست‌ها و منتفع از آنها بودند، روشن بود. آنها تا حدی می‌دانستند چه اتفاقی می‌افتد و اعتقاد داشتند که باید این اتفاق بیفتد و معامله‌ای کرده بودند و سودش را می‌دیدند. ...» 🔶 «... وضعیت نمایشی که من عرض می‌کنم یک اتفاق ساده سیاسی نیست که راه برون‌رفت خاصی برایش وجود داشته باشد. همان‌گونه که عرض کردم آن ناشی از تداوم تاریخ غرب است، به این معنا که مرحله جدیدی از غربی شدن و غرب‌زده شدن انسان و رسانه‌ای شدن اوست. بنابراین راه‌حل‌های بنیادی برای این موضوع وجود ندارد و خود غرب هم از این حیث دچار مشکل است. اما راه‌حل خروج از وضعی که گرفتار آن هستیم توجه ویژه اولا به سنت خودمان و ثانیا به سنت اجرایی کردن لیبرالیسم در غرب است. تحزب، دموکراسی، آزادی نسبی سیاسی و شفافیت، حمایت جدی از طبقه متوسط و... برخی از ابزارهایی هستند که اگر اجرایی می‌شدند، مردم از وضع عصبی خارج می‌شدند و امکان بیشتری برای حرکت رو به جلوی مردم فراهم می‌شد.....» متن کامل این یادداشت در دو قسمت: http://fdn.ir/75780 http://fdn.ir/75838 @sayyedmahdinazemi
پیروزی شیرین تیم ملی فوتبال ایران را به فال نیک برای همه هموطنان ایرانی می‌گیریم. به امید ایرانی سعادتمند، قدرتمند و مستقل. @sayyedmahdinazemi
پیوند به قسمت اول از سری جدید برنامه زاویه https://telewebion.com/episode/0x5286cf7
پیوند به قسمت دوم مجله علوم انسانی زاویه :فلسفه جذابیت فوتبال https://telewebion.com/episode/0x52887c7
انسان عصر رسانه اکران، نقد و بررسی فیلم «بتمن» تیم برتون با حضور دکتر سید مهدی ناظمی دوشنبه 21 آذرماه، رأس ساعت 14 در دانشگاه سوره (خیابان آزادی، بین خوش و آذربایجان، نبش کوچه کامیاران، سالن سینمای سوره)
پیوند به قسمت چهارم مجله علوم انسانی زاویه(ویژه جام جهانی): فوتبال و فرهنگ شهرت https://telewebion.com/episode/0x528d63f
*بحران علم* یکشنبه 20 آذر، ساعت 12-9 در سالن تمدن پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی @sayyedmahdinazemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺روایت مجری برنامه از دعوت یک استاد فلسفه برای حضور در برنامه زاویه و پاسخ عجیب وی @zavie_tv4
📌قسمت هشتم از فصل جام جهانی زاویه 🔺گفتگو با هوشنگ نصیرزاده با موضوع فیفا و حکمرانی بین المللی 🔺۲۲ آذر ساعت ۲۱:۳۰
📌قسمت نهم از فصل جام جهانی زاویه 🔺گفتگو با مهدی حسین زاده فرمی با موضوع «فوتبال و هویت ملی» 🔺۲۳ آذر ساعت ۲۱:۳۰ @zavie_tv4