eitaa logo
مدرسه‌تـ؋ــکرونوآوری‌ نگاه
4.2هزار دنبال‌کننده
809 عکس
238 ویدیو
3 فایل
مدرسه تفکر و نوآوری نگاه؛ «آگاهی» برای سامانی دیگر سایت مدرسه: www.negahschool.ir ارتباط با ادمین: @sch_negah_admin ارتباط با مسئول سایت: @sch_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 جلسه اول کارگاه «جستار نِویسی» استــاد: حجت‌الاسلام اسماعیل ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
💢 سکولاریسم، کانون درگیری تمدن اسلامی و تمدن غرب ▫️ در نگاه های تمدنی، همه‌‌ی تمدن ها دارای عناصری مشترک دانسته می‌شوند. مثلا تمام تمدن ها برخوردار از هنر، دین، فرهنگ، نظام اخلاقی، قدرت ... هستند. اما اگر همه تمدن ها برخوردار از همه عناصر تمدنی هستند پس تفاوت آنها در چیست؟ خوب است در پاسخ این سوال اشاره ای کنیم به آنچه کالینگوود در کتاب New Leviathan مطرح میکند که شما در هر وضعیت تکثری باید به یک نقطه مرکزی برسید و تا زمانی که آن نقطه مرکزی را پیدا نکنید نمی‌توانید روح آن تمدن را کشف کرده و به تمایزاتش با دیگر تمدن ها پی ببرید. ▫️حال سوال این است که مرکز تمدن غرب چیست؟ مثلا گئورگ زیمل آنچه که مرکزیت تمدن غرب را میسازد دلار دانسته است و آقای امیرخوانی هم در رمان بی وطن، ظریفانه هرکجا نام دلار را میبرد از علامت سجده واجب استفاده می‌کند! تا به نوعی نشان داده شود که این فرهنگ، فرهنگی است که کسی با دلار شوخی نمی‌کند و به تعبیری دلار خدای حاکم بر تمدن غرب است. ▫️ما معتقدیم این نقطه مرکزی در تمدن غرب سکولاریسم است چراکه دنیای غرب را براساس یک دین بشری استوار می‌دانیم و آیین و دکترین او را در طول تاریخش، خودساخته، سکولار و بشری قلمداد می کنیم و در کتاب آیین عرفی نیز توضیح داده ایم که سکولاریسم تمامی ویژگی های یک دین را دارد و از همین جهت به آن آیین یا دین می‌گوییم، اما آیین و دینی اینجایی و پیوند خورده با دنیا. 🔻برشی از جلسه اول درسگفتار ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔 @sch_negah
◽️تاثیر مبانی لیبرال‌سرمایه‌داری بر معماری و شهر یکی دیگر از مبانی نظام لیبرال سرمایه‌داری، فردگرایی و محوری بودن منافع فرد (در تقابل با جمع‌گرایی و منافع جمع) بوده که در دو اصل مهم اصالت فرد و آزادی فردی تجلی یافته است. از این رو در جوامع لیبرالی تكيه و تاکید مهمی بر مالكيت خصوصي و آزادي مطلق فرد می‌شود و نتیجه آن رشد بی رويه‌ی امپراتوران بزرگ اقتصادی بوده است. ترجمان این مبانی در حوزه زمین و مسکن یعنی تبدیل زمین به مجرایی برای جریان سرمایه یا تبدیل شدن کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای. ◽️شهرهای تقسیم شده و آسیب‌های آن هرچند سرمایه‌داری باعث رشد بالای اقتصادی می‌شود، اما به دلیل آزادی سرمایه‌گذار در انباشت و انتقال نامحدود سرمایه برای کسب سود بیشتر، اختلاف طبقاتی به شدت در شهرها افزایش می‌یابد. به عنوان مثال در بریتانیا تأثیرات اقتصادی این نظام منجر به این شد که درآمد 10 درصد مردم ثروتمند شهری حدود 14 برابر 10 درصد مردم فقیر گردد! که این اختلاف درآمد در بافت‌های شهری منجر به پدیدار شدن دو قطب فقیرنشین و ثروتمندنشین شده است؛ چیزی که دیوید هاروی از آن به عنوان شهرهای تقسیم شده یاد می‌کند. همچنین ظهور مناطق حاشیه‌نشین و افزایش ناامنی و مشکلات زیست‌محیطی را نیز باید از تبعات اجرای روش‌های کمّی و نادیده گرفتن کیفیت‌های شهری دانست. ◽️مهاجرت و گرانی مسکن افزایش مهاجرت به مناطق شهری نیز از جمله تبعات اجرای سیاست‌های لیبرال سرمایه‌داری بود که در یک بازه‌ی زمانی کوتاه، مسکن را در مناطق شهری با کمبود مواجه ساخت و درنتیجه به افزایش شدید قیمت زمین و مسکن، منجر شد. برای مثال، طبق آمار و ارقام موجود، فقط بین سال‌های 1350 تا 1354، مسکن کارگران (یعنی همان افرادی که بخش قابل توجهی از آنها برای کار از روستا به شهرها مهاجرت کردند)، حداقل 400 درصد افزایش قیمت داشته است! ◽️کمّی‌نگری در حوزه مسکن و آسیب‌های آن در این شرایط بود که زمزمه‌های جایگزینی سرپناه‌های کمّی به جای خانه‌های کیفی از سوی معماران ایرانی به گوش رسید که آنها را در شماره‌های اولیه نشریه آرشیتکت در اواسط دهه 20 شمسی می‌توان مشاهده نمود. به عنوان نمونه اژدری یکی از معماران و شهرسازان آن دوره، می‌گوید: "در کشورهای اروپا، خانه احتیاج به حیاط ندارد، حوض لازم ندارد چون که زندگی در خانه بیشتر در اتاق می‌گذرد... بنابراین راه حلی که آنها برای مسکن دادن اشخاص پیدا کرده‌اند از هر حیث، «مقرون به صرفه‌تر» است." یکی از آسیب‌های این نگاه کمّی‌نگر از اعتبار افتادن موضوع «اهلیت» و «بستگی به مکان» و پدیدایی سودای زندگی بهتر در مکانی دیگر بود که سردرگمی می‌آفرید. 🔻برشی از جلسه چهارم درسگفتار ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔 @sch_negah💠
♦️ تیلور و مسئله جامعۀ ایران پس از انقلاب اسلامی ▫️تیلور به عنوان یک فرد کاتولیک، به دنبال یک راه جمع میان دین داری و سکولاریسم است. او مشکل پیچیدگی را اینجا مطرح می سازد و از این سخن می گوید که چگونه انسان امروز در میان فشار دولبه قیچی قرار دارد و از یک طرف دین، ایمان و مذهب و از طرف دیگر سکولاریسم او را در مضیقه قرار داده و هر کدام او را به سمت خود می کشند و مشکلاتی برای او رقم می‌زنند. توصیف تیلور از این «وضعیت دوگانه» به توصیف لوفان بومر از زمانه‌ی خود با تعبیر «عصر اضطراب» و زیمل و تعبیر «عصر بی شکلی» بسیار نزدیک است. ▫️اما شاید نقد نهایی من به تیلور آن باشد که او در جمع کردن میان دین و سکولاریسم، کفه سکولاریسم را سنگین تر میکند و احیانا دین را با ابزاری سکولار نگه می‌دارد و به زعم خودش جمع می‌کند. باوجود اینکه کفه سکولارشدگی در جمع آقای تیلور سنگین است اما وقتی این اثر به فارسی در ایران ترجمه می‌شود برخی طبق علاقه خودشان که سعی دارند هرآنچه از دنیای غرب ترجمه می‌شود را سکولارشدگی بیشتری ببخشند، سکولاریسم تیلوری را سکولارتر از آنچه در امریکای شمالی میتوانیم از آن سراغ بگیریم به ما معرفی می‌کنند. ما گاهی برای اینکه نسبت به جبهه سیاسی یا گفتمانی خودمان تعلق خاطر داریم، به هنگامی که فردی را ترجمه می‌کنیم، شتابناک و عجولانه سعی در پیدا کردن شواهدی داریم تا آن‌را موید خودمان بدانیم. ▫️به هر حال تیلور درباره ایران صحبت نمی‌کند اما این حرف درست است که آقای فرهنگ رجایی و برخی دیگر گفته اند که تعبیر تیلور آنجایی که درباره دینی صحبت می‌کند که برای دنیای ما آسیبی ایجاد نکند، یعنی زندگی رضایت بخشی داشته باشیم و در عین حال دین دار بمانیم، به جامعه ایرانیِ ما پس از انقلاب اسلامی نزدیک تر است، به آن ادعاهایی که ما داشته ایم؛ هم دین را میخواهیم هم دنیا را، هم علم را میخواهیم هم امور وحیانی را. بنابراین قابل تأمل است که بررسی کنیم در چه مواردی سخنان تیلور میتواند مابازاء ایرانی داشته باشد. 🔻برشی از جلسه اول درسگفتار ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ 🆔 @sch_negah 🌐 http://www.negahschool.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 💠اصلاح مسئله‌ی پوشش مردم بدون اصلاح معماری شهری امکان پذیر نیست! ‼️سند محرمانه‌ی ساواک درباره‌ی دستور آمریکا و انگلیس برای تغییر هم‌زمان مدل معماری و پوشش زنان در ایران برشے‌‌ از جلسه‌‌ی سوم درسگفتــار استاد ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah 🌐 http://www.negahschool.ir
ج1، علیه وضع سکولار.mp3
25.65M
🔻چرا برای غرب شناسی باید ابتدا به سراغ مفهوم سکولاریسم برویم نه اومانیسم و کاپیتالیسم؟ 🔻چگونه غرب حتی پیش از رنسانس، سکولار بود؟! «علیه وضع سکولار» خوانشی نو از غرب برای فهم ایده‌ی پر رمز و راز سکولاریسم ‼️صوت جلسه اول درسگفتار به صورت رایگان جهت آشنایی دانش‌پژوهان در کانال قرار می‌گیرد برای ثبت نام هنوز فرصت دارید! 🔻لینک ثبت‌نام https://www.negahschool.ir/product/secular/ ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah 🌐 http://www.negahschool.ir
💠نشست علمی «فِلِسْطیٖن؛ پیشینه تاریخی و تمدنی» ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔 @sch_negah
🔰 جلسه دوم درسگفتــار «انسان معاصر و مشکل نظام اجتماعی» استــاد: حجت‌الاسلام سید امید ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah