#گزیده_درسگفتار
◀️ #جلسهاول
درسگفتار #کلانروایتهاییازپیدایشو
#تکوینعلوماجتماعی
#استاد: دکتر مهدی معافی
🔻 همزادی علوم اجتماعی مدرن با دولت مدرن
حداقل سه روایت از تاریخ علوم اجتماعی وجود دارد. در نخستین روایت که روایت تخصصی یا رشتگانی است، وجود رشتههای دانشگاهی را مفروض میگیرد. در روایت دوم که با نگاه انتقادی به سمت آن رفتهایم، روایت معرفتشناختی است که با آن تحت عنوان فلسفه علوم اجتماعی آشنا هستید. روایت سوم، روایتی تاریخی و موقعیتمند از علوم اجتماعی است که تحولات فکری علوم اجتماعی را در پیوند با تحولات عینی در جامعه، دولت و نظم سیاسی میبیند. در این روایت خواهیم گفت که دولت مدرن و علوم اجتماعی همزادند. براساس این روایت با چهار دوره مواجه هستیم:
دوره اول، دورهی فلسفههای سیاسی و اخلاقی و دانشاجتماعی کلگراست. در این دوره صورتبندی رشتهها به شکلی که امروز پذیرفته شده است، هنوز وجود ندارد. هابز، روسو و حتی تا حدودی کنت در این دوره تعریف میشوند. در این دوره نظم سیاسی کهن که تحت تأثیر اللهیات مسیحی بوده، بههم ریخته و نظم جدیدی با شکلگیری دولت_ ملتها(۱۶۴۸) در حال ایجاد است. لذا تلاش متفکرین این دوره فهم مختصات کلی این نظم نوینی است که در حال شکلگیری است.
دوره دوم، دورهی علوم اجتماعی رشتگانی و نهادینه شده است. این دوره مربوط به زمانی است که بافت اجتماعی دولتهای ملی در حال تغییر و دگرگونی است و ما با پدیدهی شهری شدن، تغییرات بافت جمعیتی و شکلگیری صنایع بزرگ مواجهیم. لذا آن علوم اجتماعی کلگرا نمیتواند پاسخگوی بحرانهایی باشد که در این دوره به تبع این دگرگونیها ایحاد شده است. در این دوره است که دانشگاه پژوهشی و رشتههای تخصصی شروع به پیدایش میکند. پیدایی لفظ دیسیپلین و دپارتمان، مربوط به این دوره(قرن ۱۹) است. دوره سوم، دورهی چند رشتگی، میانرشتگی و پسارشتگی است. دوره چهارم هم دورهی فرارشتگی است مانند چیزی که از آن به علوم اجتماعی فرونتیک تعبیر میشود. این دوره، دوره جهانی شدن، افول دولتهای ملی و ظهور بحرانهای جهانی است. لذا شاهد یک بازآرایی جدید در علوم اجتماعی هستیم.
#مجازی
🕟 دوشنبه ها ساعت ۱۵ الی ۱۶:۳۰
آگاهے براے سامانے دیگر
#مدرسهتفکرونوآورینگاه
🌐 http://schoolnegah.ir
🆔 @sch_negah
#پروندهبازخوانی
#آثارمنتخبمتفکراناسلامی
درسگفتار دوم:
کتاب #حکمتتاریخ
مدرس: استاد احمد رهدار
📚 تعداد جلسات: ۴ جلسه ۹۰ دقیقهای
📅 شروع: ۱۰ آذرماه
⌛ زمان: پنجشنبهها(یکهفته درمیان)، ساعت ۱۰ تا ۱۲
🎴مکان: بلوار غدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه ۴
#ثبتنام:
💻 سایت/ لینک👇
https://www.schoolnegah.ir/?page_id=4054
📞 تلفن: 02533551835
📱 ارتباط مجازی (ایتا و بله): 09907629882
آگاهے براے سامانے دیگر
#مدرسهتفکرونوآورینگاه
🔰 @sch_negah
🌐http://schoolnegah.ir
🔻درسگفتار بازخوانی کتاب #حکمتتاریخ
#ثبتنام:
💻 سایت/ لینک👇
http://www.negahschool.ir/product/hekmat/
📞 تلفن: 02533551835
📱 ارتباط مجازی (ایتا و بله): 09907629882
آگاهے براے سامانے دیگر
#مدرسهتفکرونوآورینگاه
🔰 @sch_negah
🌐http://schoolnegah.ir
#عکس_نگاشت
🔻توضیحاتی پیرامون کتاب حکمت تاریخ به عنوان متن محوری درسگفتار بازخوانی آثار منتخب متفکران
آگاهے براے سامانے دیگر
#مدرسهتفکرونوآورینگاه
🔰 @sch_negah
🌐http://schoolnegah.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ بدون فلسفهتاریخ کلانترین مسئلهها بیپاسخ میماند
#پروندهبازخوانیآثارمنتخبِمتفکریناسلامی
#تیزر_معرفی
درسگفتار #حکمتتاریخ
مدرس: استاد احمد رهدار
#حضوری و #مجازی
شروع دوره: ۱۰ آذرماه(۴ جلسه ۹۰ دقیقهای) پنجشنبهها به مدت ۴ هفته(یک هفته درمیان)
📆 ساعتبرگزاری: ۱۰ الی ۱۲
🎴مکان: بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه ۴
#ثبتنام:
💻 سایت/ لینک👇
https://www.negahschool.ir/product/hekmat/
📞 تلفن: 02533551835
📱 ارتباط مجازی (ایتا و بله): 09907629882
آگاهے براے سامانے دیگر
#مدرسهتفکرونوآورینگاه
اینجا مارا دنبال کنید...
https://eitaa.com/joinchat/2450981038C684782fb42
#گزیده_درسگفتار
◀️ #جلسهدوم
درسگفتار #کلانروایتهاییازپیدایشو
#تکوینعلوماجتماعی
#استاد: سجاد صفارهرندی
🔻 ظهور ماکیاولی و تغییر منطق تقسیم بندی علوم، ریشۀ پیدایش علوم اجتماعی مدرن
درباره سیر و چگونگی بوجود آمدن علوماجتماعی مدرن روایتهای متفاوتی وجود دارد. برخی به تحولات حوزه معرفتشناسی ارجاع میدهند و برخی به تحولات سیاسی و ظهور دولت ملت و ... همه این روایتها بخشی از حقیقت ماجرا را منعکس میکند. اما زاویهای که کمتر به آن پرداخته شده این است که چطور و تحت چه فرآیندی یک موضوع جدید - امر اجتماعی- خلق میشود و در ادامه علوم اجتماعی و جامعه شناسی کلاسیک شکل می گیرد. ریشه این تحول و ظهور امر اجتماعی جدید را باید در نقطهای پیگیری کرد که منطق تقسیمبندی علوم پس از رنسانس، دچار گسست و انفصال از سنت قدمایی میشود. نقطه عطف این اتفاق ظهور ماکیاولی بود. او چارچوب و مفصلبندی جدیدی از دانش را عرضه میکند. در ادامه و از قرن ۱۷ به بعد، این تحول و به عبارتی روح کار ماکیاولی در قالب فلسفههای سیاسی و در آثار فیلسوفانی چون هابز و لاک دیده میشود. پس از تثبیت منطق ماکیاولی در فلسفه سیاسی نوبت به اقتصاد سیاسی و ظهور آدام اسمیت می رسد که این فهم جدید را در قالب مفاهیمی چون «بازار» و «دست نامرئی» صورتبندی کند.
اما اینکه این فهم جدید از علوم به طور کلی و سیاست به طور خاص چه بود تا به ظهور علم اجتماعی مدرن برسد، مسائلی است که در این درسگفتار بدان پرداخته شود.
#مجازی
🕟 دوشنبه ها ساعت ۱۵ الی ۱۶:۳۰
آگاهے براے سامانے دیگر
#مدرسهتفکرونوآورینگاه
🌐 http://schoolnegah.ir
🆔 @sch_negah
#عکس_نگاشت
🔺معرفی پرونده تاریخ اجتماعی زنان
آگاهے براے سامانے دیگر
#مدرسهتفکرونوآورینگاه
🔰 @sch_negah
🌐http://schoolnegah.ir
#گزیده_درسگفتار
#گزارش_تصویری
⬅️#جلسهدوم
درسگفتار: #شذراتالمعارف
مدرس: استاد #فلاحشیروانی
🔻 بیماریهای جامعه مسلمین
شفاعت مفهومی صرفا اخروی نیست و تاثیرات زیادی در امور زندگی جاری ما دارد و اساسا تبیین های ما از مفاهیم دینی باید به سمت توضیح کابردی و تبیین اثر آن در زندگی برود.
تقلید از غرب به معنای ذبح شدن است زیرا این عدم شخصیت و عدم استقلال علت پیشرفت نکردن یک ملت است،لذا تلاش های مصلحان اجتماعی ما در ایجاد این خودباوری و شخصیت بوده است. بیماری دیگر جامعه یاس از سعادت است و این یاس مانند غرور باعث رکود و سکون جامعه میشود که این مسئله نیز معلول نداشتن هویت و خودباوری است.
سومین بیماری افتراق مسلمین است که برخواسته از روابط غلط با اجانب است.
روحیه فردگرایی از ابتدا در تعلیم تربیت ما وارد شده است به طوری که حتی اجتماعات ما نیز رنگ و بوی فردگرایی پیدا کرده است و این انفراد ناشی از خودشیفتگی و تعالیم غلط است. آخرین بیماری جامعه نداشتن بیتالمال و بیسامان بودن خمس و زکات است که به نحو درست توزیع و استفاده نمیشود.در نهایت علت العلل این امراض جهل به مرام و مسلک اسلام است به این معنا که در پارهای از اوقات مسلک اسلام را نمیشناسیم و در قسمتی دیگر اهمیتی به این روش و سلوک اسلامی نمیدهیم.
#مجازی #حضوری
🕟 دوشنبه ها ساعت ۱۶ الی ۱۷:۱۵
آگاهے براے سامانے دیگر
#مدرسهتفکرونوآورینگاه
🌐 http://schoolnegah.ir
🆔 @sch_negah