حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ویــژهبرنامهمـــاهمحــــرم
🍁روایتقیــــام | نقد آثــار عاشـورایی
دفتــر پنجم • نقد کتاب و امتداد سیاسی یک اندیشه
❓آیا هدف قیــام سیدالشهداء حکومت بود و سپس ناخواسته در دام شهــادت افتاد؟
❓چرا برخی جریـانهای سیاسی به هدف تشکیل حکـومت از قیــام تمسک میکنند؟
حجتالاسلام دکتر جواد #سلیــمانی
#زمان ~ ۱۲ دقیقه
#کتاب
#روایت_قیام
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ویــژهبرنامهمـــاهمحــــرم
🍁روایتقیــــام |
دفتــر ششم • شبهــه پــژوهی
صفحـات تاریخ حاکی از گفتگوهای متعدد میان امام حسین(ع) و عمربنسعد است.
❓با این اوصاف آیا میتوان بالاخره از کـربلا درس مذاکــره گرفت؟
❓آیا مسلمبنعقیل امام حسین(ع) را وارد جنگ یا وادار به نبــرد کرد؟
حجتالاسلام دکتر جواد سلیــمانی
زمان ~ ۱۰ دقیقه
#شبهه
#محرم
#روایت_قیام
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
#گزارش_تصویـری
🔰هفته اول کارگاه «روایت نویسی»
استــاد: سرکار خانم سبا #نمکی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
با زوال حکومت بنیامیه، آنها را زائل شده میدانیم. تا زمانی که این اشتباه اصلاح نشود نخواهیم دانست در کجا و چه شرایطی زندگی میکنیم.
💢بعثت پیامبر و تحول در جامعهی مکه
🔻امام صادق(ع) زمانی فرمودند «نَحنُ و بَنُواُمَیَّهٔ نُجادِلُ فِی اللهِ» که حکومت بنیعباس بر سر کار بود و به تصور ما بنیامیه تمام شده بود. ضمن اینکه نفرمودند ما و بنی امیه «در گذشته» بر سر خدا میجنگیدیم بلکه فرمودند میجنگیم. اشتباهی که وجود دارد آن است که با زوال حکومت بنیامیه در شرق، آنها را زائل شده میدانیم و مسئله بنیامیه را تمام شده تلقی میکنیم. تا زمانی که این اشتباه اصلاح نشود نخواهیم دانست در کجا و چه شرایطی زندگی میکنیم.
🔻قریش پیش از بعثت به دو اقلیت و یک اکثریت تبدیل شدند؛ اقلیتی به میراث حضرت ابراهیم وفادار مانده بود مثل حضرت عبدالمطلب و ابوطالب. اقلیتی هم بیگانگی کاملی با حضرت ابراهیم و نبوت پیدا کرده بود. در نقطه کانونی این اقلیتِ ناخودآگاه و ناخداآگاه در مکه، امویان قرار داشتند. اکثریت هم بینابین این دو اقلیت بودند، به هنگام رفاه و عیش و نوش سمت اقلیتِ ناخودآگاه و ناخداآگاه بودند و هنگام ترس و خطر هم به اقلیتِ خودآگاه و خداآگاه پناه میبردند، مانند هنگام حمله ابرهه و پناه بردن به عبدالمطلب.
🔻با بعثت پیامبر آن اقلیتِ خودآگاه و خداآگاه در مکه به طرفداران پیامبر تبدیل شدند مثل حضرت خدیجه، حضرت علی و آن اقلیتِ ناخودآگاه و ناخداآگاه هم به دشمنان پیامبر بدل گشتند. اقلیتِ خداآگاه نفوذشان در جامعه نفوذ معنوی بود و کارهایشان از نوع کارهای خیر اما اقلیت ناخداآگاه نفوذشان سیاسی و اقتصادی بود. مکه موقعیت ژئواکونومیک (جغرافیای اقتصادی) مهمی داشت و این موقعیت کاملا در خدمت آن اقلیتِ ناخداآگاه قرار داشت لذا شعارهای پیغمبر که موجب خداآگاهی و خودآگاهیِ مردم میشد آنها را به خطر میانداخت، مثل اینکه پیامبر میفرمود «المفلس فی امان الله» یعنی ورشکسته را نمی توان در بازار برده فروشها فروخت، او در امان خداست. این نوع شعارهای پیامبر برای آنها ضررهایی در پی داشت و مناسبات سیاسی_اقتصادی آنها را تهدید میکرد.
#گزارش_درسگفتــار
امویــان در اروپـا / دکتر محمدحسن #زورق
▫️برشے از جلسه اول
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ـــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
❓ابوسفیـان به عنوان یک جریــان تاریخی چگونه راهبــرد خودش را از مبارزه به نفوذ تغییر داد؟
❓تمام مشکلات از سقیفه آغــاز میشود یا فتــح مکه؟!
🔻پس از حدود ۲۰ سال مبارزه بنیامیه به رهبری ابوسفیان علیه پیامبــر، سرانجام با فتح مکه تغییراتی در ابوسفیان رخ داد؛ حالا ابوسفیان اعتقادات موروثی خودش به بتها را از دست داده و اعتقاد به شرک از سبد ذهنیاش خارج شده است ولی آنچه باقی مانده، نه توحید بلکه «اصالت طبیعت»، «اصالت لذت» و «اصالت قدرت» است. این جانمایه و روح دنیاگرایی یا دهریگری است. چنین چیزی امروز «سکولاریسم» نام گرفته است.
🔻جریان ابوسفیان با ورود به جامعهٔ اسلامی تبدیل به یک حزب مخفی سکولار شد. چرا میگوییم «حزب»؟ چون دنبال قدرت بودند و چون سکولار یا دنیاگرا بودند باید مخفی میماند. این حزب مخفی، جامعه اصحاب پیغمبر را به خوبی می شناخت، اما همه جامعه اصحاب پیغمبر آنها را نمیشناختند. ورود این حزب مخفی سرآغاز مشکلات و پیدایش تحولات و مقتضیات جدید در جهان و تاریخ اسلام شد.
🔻قرائت رایجی وجود دارد که گفته میشود تمام مشکلات از سقیفه شروع شد. این سادهانگارانه است؛ سقیفه معلولِ مشکلاتی بود که پیش از آن به وجود آمده بود نه علت آنها. همه شنیدهایم که فتح مکه فتح الفتوح است اما مشکلات از فتح مکه شروع شد، زمانی که ابوسفیان به عنوان یک جریان اجتماعی در بافت نخبگان جامعه اسلامی یا همان اصحاب پیغمبر وارد شد. جریانی که اعتقادی به نبوت پیامبر ندارد. لذا شهادتین ابوسفیان تازه آغاز زندگیِ سیاسی و حیاتِ تاریخی اوست.
🔻تا پیش از فتح مکه جامعۀ اصحاب پیغمبر هم وحدت حقیقی(وحدت نظر) دارد و هم وحدت اعتباری. وقتی ما با یکدیگر همعقیده نباشیم، اما در موقعیت قرار بگیریم که لازم شود مشترکاً از خودمان دفاع کنیم، با یکدیگر وحدت اعتباری مییابیم. در چنین جامعهای شرک یک امر آشکار بود و خطرش برای همه محسوس. اما با ورود جریان ابوسفیان به جامعۀ اصحاب پیغمبر هر دو وحدت از بین رفت. وحدت حقیقی از بین رفت زیرا عدهای آنها را مسلمان دانستند و تصور کردند فرصتی به وجود آمده تا قدرت مسلمانان با ورود اشراف قریش افزایش یابد. وحدت اعتباری هم از بین رفت زیرا دیگر دشمن مشترکی وجود نداشت تا مسلمانان برای مقابله با آن متحد شوند. دیگر قرار نبود ابوسفیان از مکه نیرو جمع کند تا به مدینه حمله کند و قرار نبود جنگ خندق و احد و بدر تکرار شود.
تا زمانی که پیغمبر در قید حیات بودند این زخم ایجاد شده سر باز نکرد و فرمایشات پیامبر فصل الخطاب بود، لکن پس از رحلت پیغمبر این زخم سرباز کرد.
#گزارش_درسگفتــار
امویـان در اروپــا / دکتــر محمدحسن #زورق
▫️برشے از جلسه دوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ـکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
کارگاه روایتنویسی
با تدریس سرکار خانم سبا #نمکی
درحال برگزاری...
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ویــژهبرنامهمـــاهمحــــرم
🍁روایتقیــــام | معرفی دیدگــاه اندیشمنـدان
دفتــر هفتم • تبیین هدف قیــام امام حسین(ع) از دیدگاه رهبــر معظم انقــلاب
حجتالاسلام دکتر جواد #سلیــمانی
زمان ~ ۱۰ دقیقه
#معرفی
#هدف_قیام
#روایت_قیام
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ویــژهبرنامهمـــاهمحــــرم
🍁روایتقیــــام | معرفی دیدگــاه اندیشمنـدان
دفتــر هفتم • تبیین هدف قیــام امام حسین(ع) از دیدگاه آیتالله مصباح یزدی(ره)
حجتالاسلام دکتر جواد #سلیــمانی
زمان ~ ۱۰ دقیقه
#معرفی
#هدف_قیام
#روایت_قیام
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
💢 «امویــان» با کینه از اسـلام و همهی مسلمانـان به غــرب می گریزند!
🔻ناقوسِ خطـر برای امویــان، قبل از سقوط امویان نواخته شد؛ تقریبا همان وقتی که «طارق بن زیاد» وارد شبه جزیرۀ ایبــری (اسپانیا و پرتقال امروزی) میشود و شرائط را برای فتح اروپا مساعد میبیند.
پادشاه اموی در «دمشق» نگران است. او با شنیدن اخبار خراسان احساس خطر میکند، به همین خاطر به فکر جایی است برای روزی که قدرتش سقوط میکند تا از دمشق به آنجا برود. لذا به طارق بن زیاد دستور میدهد، پیشروی نکند! چرا که اگر بنا باشد کلِ آنجایی که امروز اروپا است به قلمروی اسلامی ملحق شود، آن کسی که دمشق را میگرفت صاحب آن هم میشد و تنها پناهگاهی که میتواند به آنجا فرار کند را هم از دست میدهد. اما آیا خلیفه اموی؛ عبدالملک میتوانست این حرف را به صراحت اعلام کند و یا باید آنرا مخفی میکرد؟!
🔻توحش عباسیان در ستیزشان با امویان، به انبان بزرگی از کینه در سینه امویان تبدیل شد؛ امویانی که به غرب فرار کرده بودند و قصد داشتند انتقام بگیرند.
باید روزی انتقام میگرفتند و شرق را از نو فتح میکردند. برای این انتقام چکار باید کنند؟! غربی که عباسیان میدیدند و غربی که امویان آنرا لمس میکردند با غربِ امروز، متفاوت است. امویان در غرب چنین میاندیشیدند: چگونه میتوان از اروپا مجددا به شرق حمله کرد؟
🔻امویــان پس از سقوطشان در شرق وارد شبه جزیرۀ ایبــری شدند و در آنجا نظامِ دوقطبی مسلمان_مسیحی درست کردند. دو قطبی که، نه مسلمانِ آن مسلمان بود و نه مسیحیِ آن مسیحی. هم دنیای اسلام و هم دنیای مسیحیت چوب این نادانی را خورد که این پدیده را درست و به موقع تجزیه و تحلیل نکرد.
🔻یک قطب این نظام دوقطبی، بهظاهر اسلامی بود و پایتختش در دست بنیامیه و قطب دیگرش مسیحی. قطب مسیحی تنها یک ایالت نبود، چندین ایالت کوچک درست کردند مثل کاستیل، آراگون، لیون، کانتابریا. قطب مسیحی در «ستاد»، متحد امویــان بود و در «صف» دشمن آنان. اینها رابطه خونی باهم دارند؛ خلیفه مسلمین نوهی پادشاه مسیحی است یا پادشاه مسیحی نوه خلیفه مسلمین. لذا هروقت که فرانکها به ایالت های نوظهور حمله میکنند، امویان یعنی قرطبه کنار این ایالتها قرار میگیرد و با فرانکها میجنگد. زمانی هم که فرانکها، جرأت حمله به ایالتها را ندارند، مسلمانان به آن ایالتها حمله میکنند.
#گزارش_درسگفتــار
امویــان در اروپـا / دکتر محمدحسن #زورق
▫️برشے از جلسه سوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ـــکر و نــوآوری نگــــــاهـ