eitaa logo
مدرسه‌تـ؋ــکرونوآوری‌ نگاه
3.9هزار دنبال‌کننده
677 عکس
175 ویدیو
3 فایل
مدرسه تفکر و نوآوری نگاه؛ «آگاهی» برای سامانی دیگر سایت مدرسه: www.negahschool.ir ارتباط با ادمین: @sch_negah_admin ارتباط با مسئول سایت: @sch_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 ضرورت بحث از نسبت شهر و اسلام مسئله‌ای که پیش روی ماست، نسبت شهر و سبک زندگی ایرانی اسلامی است. اگر ما سبک زندگی را الگو یا مجموعه‌ای نظام‌مند از کنش‌های مرجح از نظر فرد و شیوه های متمایز زیستن بدانیم، آن‌گاه این سوال پیش می‌آید که آیا اسلام در خصوص کنش‌های مختلف جامعه اسلامی ارجحیت‌های خاصی را مد نظر دارد؟ به بیان دیگر آیا می‌توان به سبک زندگی اسلامی قائل شد؟ 🔻رجوعی به روایات به ما نشان می‌دهد که ائمه (علیهم‌السلام) درباره نوع خوراک و پوشاک و حتی آرایش و پیرایش ما سخن گفته‌اند و این یعنی همان سبک زندگی اسلامی. لکن سوال دوم اینجاست که آیا منطقی است اسلام درباره امور ساده‌ای مانند خوراک و پوشاک و... به ارجحیت خاصی قائل باشد اما درباره نظام کالبدی شهر که از اهمیت و اثرگذاری بالاتری برخوردار است، سکوت کرده و بی‌تفاوت عبور نماید؟ طبعا پاسخ منفی است و اینجاست که ضرورت پرداختن به موضوع شهر از منظر اسلام اهمیت می‌یابد. 🔰 ارکان شهر مسکن، مسجد و بازار سه رکن مهم شهر هستند که در آنها بیشترین حضور انسانی رقم می‌خورد. مسکن به عنوان بیشترین حجم ابنیه شهر، مسجد به عنوان رکن معنوی شهر و بازار به عنوان رکن اقتصادی شهر. بخش اول مباحث به مسکن معاصر اختصاص دارد. رکنی که بیشترین سهم را در ساخت شهر ایفا می‌کند و بالاترین تعامل انسان با شهر را به خود اختصاص می‌دهد. سالیان متمادی است که الگوی توسعه عمودی(آپارتمان) در شهرهای ما اجرا و عملی شده و الگوی توسعه افقی کاهش جدی داشته. ❓عمودی سازی از کجا آغاز شد؟ شاید بتوان پیش‌قراول توسعه عمودی در معماری و شهرسازی معاصر در ایران را عمارت شمس‌العماره ناصرالدین شاه قاجار دانست که مطابق با نمونه‌های اروپایی ساخته شد و سپس این الگوی عمودی‌سازی در دهه30 شمسی تبدیل به قانون شد و همه ابنیه مجاور خیابان و معابر الزاما بایستی حداقل دارای دو طبقه ساخته می‌شدند. ❓توسعه‌ی عمودی چه آثار مخربی ایجاد می‌کند؟ 1) نفی اشراف بر همسایه در روایات 2) ایجاد مانع برای تهویه 3) ساتر نبودن مسکن و سلب آرامش 4) سخت و ممتنع شدن انجام برخی تکالیف اجتماعی 5) منسوخ شدن برخی سنن اسلامی 🔻تغییر از درون‌گرایی به برون‌گرایی یکی از مشکلات دیگر مسکن معاصر، برون‌گرایی آن است که عدالت اجتماعی را تحت تاثیرات مخرب خود قرار داده است. تکاثر، تفاخر و شکل‌گیری مفهوم بالاشهر و پایین‌شهر زاییده همین برون‌گرا شدن مسکن است که آسیب‌های مهم اجتماعی در پی دارد. 💢برشی از جلسه اول درسگفتار دکتر محمدمنان ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| تراکم فروشی و هزینه‌های پنهـان «شهر» ❓تلفات انسانی ناشی از آلودگی هـوا در کلان‌شهـرها چقدر است؟! ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah 🌐 http://www.negahschool.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امروزه دیگر «پرسش از سکولاریسم» منحصر در ساحت سیاسیِ آن نبوده و عرصۀ فرهنگ نیز با این سؤال به چالش کشیده می‌شود. اما آنچه معمولا در ارزیابی وضع سکولار جوامع مورد غفلت است، تلقی و برداشت از امر سکولار به‌مثابه تغییر شرائط باور یا ایمان یک جامعه است. چارلز تیلور به عنوان کاتولیکِی دغدغه‌مند در اثر برجسته‌اش به‌نام «عصر سکولار»، در این مسیر گام برداشته است. ما در درسگفتار پیش‌رو مبتنی بر اندیشه‌های او به روند سکولارشدگی در غرب می پردازیم و حضور مسیحیت و سکولاریسم در مناسبات تمدنیِ را بررسی می‌کنیم. در این میان گوشه چشمی به جامعه‌ی ایران داریم تا در گفتگویی انتقادی با تیلور بتوانیم به سکولاریسم و مسأله‌های «ایمان» در جامعه کنونی ایران بیندیشیم و علیه روند سکولارشدگی تدبیر کنیم. | عَلیهِ وَضْعِ سکِـولاٰرْ | مسأله‌های «ایمـان» در جامعه کنونی ایـران در گفت‌وگو با چارلز تیلور مدرس: حجت‌الاسلام‌ دکتـر حبیب‌الله بابایی 🎴شیوه برگزاری: حضورے‌‌ | مجازے‌‌ تعدادجلسات: ۷ جلسه، ۹۰ دقیقه‌ای شروع: شنبه، ۶ آبان‌ماه زمان برگزاری: شنبه‌ها، ساعت ۱۶ لینک ثبت‌نام https://www.negahschool.ir/product/secular/ 🎁 پیش از ثبت‌نام را ببینید. مشاهده تخفیف‌ها ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah 🌐 http://www.negahschool.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیت‌الله‌شهیدصدر: مسأله‌ای که امروزه در جهــان، فکــر انسانی را به خود مشغول کرده و عمیقاً به واقعیت زندگی او مربوط است، مسأله‌ی نظام اجتماعی است. واقعیت این است که احساس انسـان معاصر از این مشکل اجتماعی، شدیدتر از احساس انسان به آن در تمامی دوران تاریخ گذشته است. انسـان امـروزی دریافته که خود، پدید آورنده این مشکل است. بدیهی است که وقتی انسان بــاور کرد این روابط، یکی از مظاهر رفتاری است که خود او آن را انتخاب کرده است و اراده‌اش را در آن زمینه از دست نداده است، مشکل اجتمـاعی در او به‌جای تلخیِ تسلیم‌شدن، تلخی‌ای انقلابی خواهد نشاند. لینک ثبت‌نام https://www.negahschool.ir/product/modern-man/ ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah 🌐 http://www.negahschool.ir