#سکولاریسم
#اسرائیل_شرّمطلق
#بیمارستان_المعمدانی
@Habibollah_Babai
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
جستار از فرمهای محبوب نوشتار امروز است و در مقایسه با قالبهای شناختهشدهای که دیگر مویی سپید کرده
#اصلاحیه
تاریخ برگزاری اشتباه اعلام شده بود که تصحیح شد.
شروع برگزاری کارگاه ۴ آبان است.
34.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ریلز | ما به امتداد سکولاریسم در مقولهی مرگ، فلسفه حیات و معنای زندگی توجه نکردیم!
#درسگفتار
| عَلیــهِ وَضْعِ سِـکـولاٰرْ |
مسألههای «ایمـان» در جامعه کنونی ایـــران در گفتوگو با چارلز تیــلور
لینک ثبتنام
https://www.negahschool.ir/product/secular/
#درسگفتار
#علیهسکولاریسم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
35.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ریلز | 🔻دنیای غرب ذاتا سکولار بود!
#درسگفتار
| عَلیــهِ وَضْعِ سِـکـولاٰرْ |
مسألههای «ایمـان» در جامعه کنونی ایـــران در گفتوگو با چارلز تیــلور
لینک ثبتنام
https://www.negahschool.ir/product/secular/
#درسگفتار
#علیهسکولاریسم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
جستار از فرمهای محبوب نوشتار امروز است و در مقایسه با قالبهای شناختهشدهای که دیگر مویی سپید کرده
❓در کارگاه جستارنویسی، چه میآموزیم؟
🔻 ما قصد داریم ابتدا بصورت آزمایشی کنار هم مواجههای جدّی و پُر کشش را در ۸ جلسه مزمزه کنیم و در صورتی که این چشیدن به مذاق مخاطبان خوش نشست، آن را تا جایی که امکان داشت، امتداد بخشیم و آثارش را به نظاره نشینیم.
🔻در این کارگاه ۸ جلسهای با هم دربارۀ مبانی، زیرساختها، چیستی، ضرورت و عناصر جستار سخن خواهیم گفت. بیش از ۲۰ نوشتار را خواهیم خواند و دربارهاش در جلسات بحث خواهیم کرد و به برخی فیلمها و سریالها سرک خواهیم کشید.
🔻همۀ این تلاشها که عرق روحمان را بر میزهای نشسته در جلسات، نمایش خواهد داد، برای این است که آماده شویم تا در یک کارورزی و جستجوی آفرینشگرانه، تولّد جستاری از همۀ اعضای شرکتکننده در این دوره را با چشمانمان شاهد باشیم و بخوانیم.
🔻 هدف اصلی ما در این دوره این است که شرکتکنندگان در هر سطح و با هر میزان توانایی نوشتن، حداقل یک جستار در پایان دوره نوشته باشند و اگر بازخوردهای دوره و روند اجرایی به خوبی پیش رفت، با گزینش و علاقۀ شرکتکنندگان بتوانیم یک دورۀ یک ساله با محوریّت تولید جستارهای کنشگرانه را طراحی کنیم و شاهد باشیم.
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
آیتاللهشهیدصدر: مسألهای که امروزه در جهــان، فکــر انسانی را به خود مشغول کرده و عمیقاً به واقعیت
یادآورے
با توجه به تعطیلی برنامههای مدرسه در چهارشنبهی هفته قبل، جلسه اول و دوم درسگفتـار «بازخوانی کتاب مکتب اسلام» اثر شهید آیتالله محمد باقر صدر(ره)، چهارشنبه؛ ۳ آبان برگزار خواهد شد. لذا عزیزانی که تمایل به شرکت در این برنامه را دارند، همچنان امکان ثبتنام برایشان فراهم است.
در حال برگزاری ...
جلسه چهارم دوره رنسانس شهری در ایران
استاد #رئیسی
مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
جستار از فرمهای محبوب نوشتار امروز است و در مقایسه با قالبهای شناختهشدهای که دیگر مویی سپید کرده
❓در کارگاه جستارنویسی، چه میآموزیم؟(۲)
🔻در این کارگاه ما شما را با دنیای جستارنویسی(sa writing) آشنا میکنیم. اینکه چطور بتوانیم مشاهدات و افکارمان را بهدور از استدلالهای انتزاعی و خشک، بیتکلف و با بیانی زیبا و دلپذیر ارائه کنیم.
🔻این فرم نوشتاری، در حقیقت یک نوشته غیر داستانی محسوب میشود که در آن نویسنده از دیدگاههای مختلف بهره میگیرد و در قالبی محکم، زیبا و روان افکار خودش را روی کاغذ میآورد. از ویژگیهای این فرم نوشتاری این است که مخاطب تخصصی هم با خواندن آن احساس نمیکند با متنی سطحی مواجه است.
🔻«جستار» در حقیقت نوع خاصی از کنشگری است چرا که در جستار برخلاف سایر فرمهای نوشتاری که عمدتا توصیفی از پدیدارهای اطراف ارائه میدهند، نوعی اعلام موضع ما نسبت به آنهاست. جستارنویسی کمک میکند تا اگر حرف حسابی داریم یا موضعی نسبت به اتفاقات پیرامونمان داریم، بهتر بتوانیم آن را آشکار کنیم.
🔻بنابراین اگر به حوزههای اجتماعی علاقه دارید و بواسطهی مطالعات و تأملات پیشینتان در این زمینه، احساس میکنید ایده یا حرف حسابی دارید که ناتوان در ارائه آن هستید یا نمیتوانید بیتکلف آن را به گوش مخاطب برسانید، این کارگاه به شما کمک خواهد کرد.
❓چرا در درسگفتار «علیــه وضــع سکــولار» شرکت کنیم؟
✍ بخش اول
🔻 ایمانی مردّد
تیلور در عصر سکولار توصیفی از عصر ما میدهد که نشان میدهد اکثرمان در فضایی زندگی میکنیم که میان دو تیغۀ قیچی گرفتار آمدهایم؛ جایی که هم لاأدریگری و هم تدیُّنِ ما متقابلاً دست از سر یکدیگر بر نمیدارند و یکدیگر را پریشان میسازند. جولین بارنز در رمانِ چیزی برای ترسیدن وجود ندارد میگوید: من به خدا اعتقاد ندارم اما جای خالیاش را حس میکنم.
🔻 زندگی در عصر سکولار
پرسش هایی مانند «ما ایرانیان چقدر سکولار هستیم؟»
«جامعه ایران چه مقدار سکولار شده است؟»
«آیا سکولاریسم در زندگیِ فردی ما تأثیرگذار است؟»
«آیا واقعا سکولاریسم از اختلافات جلوگیری میکند؟»
همگی محتاج آن هستند که بتوانیم به پرسشِ سکولار کیست و سکولاریسم چیست پاسخ دهیم و این پاسخها تنها زمانی مفید هستند که بتوانیم سکولارشدگی را در زندگی حس کنیم.
تانیا لورمانِ انسان شناس در کتاب وقتی خدا جواب میدهد میپرسد «اگر میشد به خدا اعتقاد داشت، چرا نباید چنین اعتقادی می داشتیم؟» ولی اعتراف میکند که «اعتقاد به خدا باید سخت و دشوار باشد».
زندگی در عصر سکولار یعنی سکونت در همین فضا و تنش. لوازم و اقتضائات چنین تنشی برای مؤمنانِ حاضر در عصر سکولار چیست؟ چگونه متوجه دشواریِ باور و اعتقاد میشویم و آنرا تصدیق میکنیم؟
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
❓چرا در درسگفتار «علیــه وضــع سکــولار» شرکت کنیم؟
✍ بخش دوم
🔻 تیلور برای حس کردن وضع سکولار شدهٔ زندگیمان چه راهی را برمیگزیند؟
او میگوید تغییری که من سعی در تبیین و ردیابی آن دارم این است که ما را از جامعهای که در آن بیایمانی به خدا تقریبا غیرممکن بود به جامعهای رهنمون میشود که در آن، ایمان حتی برای پایدارترین مؤمنان، یک امکان انسانی میان دیگر امکانات است. ممکن است من رها کردن ایمان خود را تصور ناشدنی فرض کنم، اما افراد دیگری هستند که احتمالا شامل افرادی بسیار نزدیک به من هم باشند که اعتقادی لااقل به خدا یا امر استعلایی ندارند و شیوۀ زندگی آنها را در کمال صداقت نمیتوانم به راحتی منحط، کورکورانه یا بیارزش تلقی کنم. باور به خدا دیگر بدیهی نیست. جایگزینهایی وجود دارند و این احتمالا بدان معناست که لااقل در برخی محافل ممکن است ایستادن بر سر ایمان خویش مشکل باشد.
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
❓چرا در درسگفتار «علیــه وضــع سکــولار» شرکت کنیم؟
✍ بخش سوم
🔻 سکولاریسم و جایگاه دین در جامعه
تیلور عقیده دارد سوال از کاهش یا افزایش دینداری یک پرسش فرعی است، آنچه اهمیت دارد پرسش از «شرایط باور» است. مسئله آن است که چطور از شرایطی که در آن در عالَم مسیحیت آدمها ساده و بیآلایش ذیل تفسیری خداباورانه زندگی میکردند، به «شرایطی» منتقل شدیم که در آن همهمان بین دو موضع در رفت و آمدیم، شرایطی که در آن برای بسیاری از افراد، بی اعتقادی به گزینه پیشفرض اصلی تبدیل شده است. این پرسش از باورِ افراد یا از امور باورپذیر سوال نمیکند، بلکه از حالات پیشفرضی که در باب امور باورپذیر وجود دارد میپرسد و همین صورتبندی از پرسشگری درباره دین و سکولاریسم است که به تعریف منحصر به فرد تیلور از «امر سکولار» منتهی میشود.
🔻 جهانِ سکولار
جهان سکولار صرفا جهانی بی طرف، عقلانی و غیردینی نیست که پس از خلاص شدن از شر خرافه و مناسک و اعتقاد به خدایان به جا مانده باشد، سکولاریسم شیوهای است برای ساخت معنا بدون ارجاع به امر الهی یا ساحت متعالی.
لینک ثبتنام
https://www.negahschool.ir/product/secular/
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
🔰مقیاس و شاخصههای شهر اسلامی
چنانچه در جلسه اول گفته شد، طبق برخی متون دینی، ساخت ابنیه مسکونی بیش از دو طبقه، مگر در شرایط اضطرار، مطلوبیت شرعی ندارند. لذا چنین استنباط می شود که یک محله اسلامی حداکثر می تواند شامل 320 خانه باشد. توسعه افقی شهری بنابر استنباط از روایات مرتبط با نماز جمعه، حداقل و حداکثری دارد. بدین معنا که قطر شهر اسلامی حداقل 3 میل و حداکثر 12 میل معادل 22 کیلومتر میباشد. طبق این اعداد اگر بعد خانوار را 5 نفر لحاظ کنیم، آنگاه حداکثر جمعیت چنین محله ای (به صورت تقریبی) برابر است با 1600 نفر که از لحاظ تراکم جمعیت یک عدد مطلوب است
🔰مسجد، محور شهر
الگوی شهرسازی اسلامی هم در مقیاس محله و هم در مقیاس کل شهر، بایستی مسجد محور طراحی شود. .محوریت دادن به مسجد در شهر و سپس محله، علاوه بر اینکه اصالت را به نیازهای معنوی انسان میدهد، قواعد و شاخصههایی را برای طراحی محله پیش روی ما میگذارد. به عنوان مثال: بنابر روایاتی که تا 40 خانه همسایه مسجد حساب میشود، حدود کالبدی محله برابر است با چهل خانه از اطراف مسجد محله در چهار جهت. یعنی یک محله مطابق با سبک زندگی اسلامی عبارت است از مسجد و ارسن عمومی در مرکز و خانه¬هایی که از چهار طرفِ مسجد حداکثر تا چهل باب را شامل می¬شوند. قاعده تعرف نیز که در سوره حجرات آیه 13 بدان اشاره شده، موید تفسیری است که تعداد خانه های محله را حداکثر 160 خانه در 4 جهت مسجد میداند.در نتیجه این محاسبه مساحت پیشنهادی 900 متری برای مسجد محله، مساحت موجّهی به نظر می رسد. چرا که بیش از نیمی از جمعیت محله، مربوط به کودکان و بانوان و کهنسالان و سایر گروههایی است که بنابر متون دینی، از لزوم حضور در مساجد برای فریضه نماز، معاف شدهاند.
#گزارش_درسگفتار
💢برشی از جلسه دوم درسگفتار #رنسانس_شهری_در_ایران
دکتر محمدمنان #رئیسی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah