eitaa logo
مدرسه‌تـ؋ــکرونوآوری‌ نگاه
4.3هزار دنبال‌کننده
873 عکس
265 ویدیو
4 فایل
مدرسه تفکر و نوآوری نگاه؛ «آگاهی» برای سامانی دیگر سایت مدرسه: www.negahschool.ir ارتباط با ادمین: @sch_negah_admin ارتباط با مسئول سایت: @sch_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
مدرسه‌تـ؋ــکرونوآوری‌ نگاه
بنا به روایتی نقطه شروع زن ایـــرانی معاصر، دوره قاجـــار است؛ دوره‌ای که به دلیل هم‌زمانی با ورود م
| محـــاق اندیشه‌ورزی، زیر ضـــرب حادثه‌ها یکی از آسیب‌های فضـــای اندیشه و فکری ما این است که زمـــانی با مسئله‌های عینی و واقعـــی جامعه نسبت می‌گیـــرد که تندباد حوادث شروع شده و شیب تند وقـــایع، امکان هرگونه دوراندیشـــی و عمـــق‌اندیشی را ممتنع ساخته است. در چنین شـــرایطی است که حتی اندیشمنـــدان و عمـــق‌اندیشان ما نیز برا‌ی رســـاندن دیدگـــاه‌های خود به ناچـــار، به ورطه توئیـــت زدن و تلگـــرافی نوشتن رو می‌آورند تا بتوانند در بـــازار مکاره اظهارنظـــرهای همه‌جوری و همه‌جایی صدای خود را به جایی برســـانند و البته بر فرض رسیدن صدایـــشان، آنچه که به محـــاق می‌رود اخلاق نقادی و فرهنگ گفتـــگو و منطق اندیشـــه‌ورزی است. نتیجه چنیـــن وضعیتی در مسئله پـــراهمیت زنـــان و خـــانواده این می‌شود که همه به‌ناچـــار به سلب و ایجـــاب طـــرح عفاف و حجابی ناگزیر می‌شوند که اساساً سقف پروازش یک‌ساله هم نیست و هیچ تصـــویری از آینـــده حجاب در ایران ۱۴۰۳ و نحوه هدایت‌گـــری حاکمیت دینی در آن نمی‌دهد، چه برسد به اینکه بخـــواهد در افق تمـــدن نوین اســـلامی پَر بکشد! در این وضعیتِ روزمَـــرِگی و زودمَرْگی اندیشـــه‌ورزی، خبـــر طراحی و اجـــرای گام دوم توسط دوستـــان خـــوش‌فکر و خوش‌سلیقه‌ی مدرسه تفکـــر و نوآوری ، حقیقتاً جای خوشحـــالی و شکرگزاری دارد. این دوره که روایتـــی از «پیدا و پنهان زن ایـــرانی در عصر قاجار» است، درصدد آن است تا با روایـــت زن در بافت نظـــم جنسیتی و در بستر تحـــولات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، وجـــوه ناپیدای زیست زنانه در این دوره تاریخی را بازگو کرده و به بررسی چگـــونگی تطـــورات رویکردی در توصیف مســـأله­‌ها و پاسخ­‌هایش در این دوره بپردازد. 🔹ای‌کاش سیاستگـــذاران، سیاست‌ورزان و مجـــریان ما این فرمایش رهبـــری در بیانیه گام دوم را خوب فهم می کردند: «برای برداشتن گـــام‌های استـــوار در آینده، باید گذشته را درست شنـــاخت و از تجـــربه‌ها درس گرفت؛ اگر از این راهبـــرد غفلت شود، دروغ‌ها به جای حقیقت خواهنـــد نشست و آینـــده مورد تهدیـــدهای ناشناخته قرار خواهـــد گرفت» ✍ @alimohammadi1389 مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ 🆔 @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
8.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| «حجـــاب» کنش‌گـــرِ صامت و بدون مـــرز اســـلام ضـــرورت تحلیل مســـأله حجـــاب در ترویج گفتمـــان اســـلامی از منظر سیاست بین‌الملل برشی از درسگفتار «نظـــم‌جهانی و عصرپســـاسکولار» دکتر مجتبی ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
🔰بازخوانی کتاب نظام اقتصـــادی در اسلام(مباحث نظری)، اثر شهیــد آیت‌الله‌بهشــتی مدرس: استــــاد قنبــــریان یک‌شنبه، ۴ تیرماه ۱۴۰۲ ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
مدرسه‌تـ؋ــکرونوآوری‌ نگاه
بنا به روایتی نقطه شروع زن ایـــرانی معاصر، دوره قاجـــار است؛ دوره‌ای که به دلیل هم‌زمانی با ورود م
یادآورے 🔻تا الان تعداد قابل‌توجهی از شما، در دوره «مستــوره» ثبت‌نام نموده‌اید. تعدادی از عزیزان تمایل به شــرکت «حضــوری» در دوره را داشتند که به دلیل سکــونت نداشتن در قم، به ناچار، «آنــلاین» خدمت‌شان خواهیم بود. 🔻هرچند ظــرفیت باقی‌مانده محدود است، اما همچنــان عزیزانی که تمایــل به شرکت حضــوری دارند، می‌توانند ثبت‌نام نمایند. ما هم علاقــه‌مندیم که بصورت حضــوری میــزبان شما باشیم. 🔻تنهــا ۶ روز تا شــروع برگزاری دوره زمان باقی مانده، لذا جهت سامــاندهی بهتر برنامه‌، از عزیزان درخــواست داریم، هرچه سریعتر نسبت به ثبــت‌نام اقدام نمایند و آن را به روزهای پایــانی موکــول نکنند. ⭐️شرائط و را می‌توانید از اینجا ببینید. لینک ثبــت‌نــام: http://www.negahschool.ir/product/mastoore-2/ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ 🆔 @sch_negah
مدرسه‌تـ؋ــکرونوآوری‌ نگاه
بنا به روایتی نقطه شروع زن ایـــرانی معاصر، دوره قاجـــار است؛ دوره‌ای که به دلیل هم‌زمانی با ورود م
| «مدرنیتــه آمد و در خورجینش سوغــات فراوان بود. از صنعت و تکنــولوژی و حکـــومت و قانون تا بینش‌ها و گرایش‌های جدید به انســـان و دنیا. آدم‌ها دور آن جمـــع می‌شدند و هرکس متناسب با حال مـــزاجی و مــذاقی، چیزی برمی‌گرفت. زن اما در پستــوی زیست‌گــاه ایـــرانی بود و دستش از سوغــات مدرنیته کوتـــاه. مدرنیته برای این زن در پستــو و نادیده‌انگاشته شده هم چیـــزی در توبه‌توی آورده‌هایش، پنهـــان کرده بود؛ سوغاتی از جنس «آگـــاهی و خبـــر» که شد ســـرآغاز برون‌رفت از ضعیفه‌گی. پنـــداری آیینه‌ای به دست زن ایـــرانی رسید که ناگهان با دیدن خودش در آینه سوغـــات غــرب، به درکی تازه از زنـــانگی و انســانیت خویش رسید و این ســرآغاز تغییر بود.» این روایت تحقیـــرآمیز جهـــان مدرن است از زن جهان ســـوم، که اکنون فقط زن ایـــرانی‌اش در قاب بررسی ماست. از آنجا که به قول حافظ، نـــوآوری و انداختن طرحـــی نو، در گـــرو شکافتن سقف فلک است، ما در خود همین روایت جهـــان مدرن شک کردیم که این شک ســرآغاز امکان شکافتن سقف کلیشـــه‌هاست. درنتیجه سوال‌ها یک‌به‌یک گل کردند: ❓آیا زن در تاریخ معاصـــر ایران که هم‌زمان با آمدن کاروان مدرنیته از غـــرب است، مستـــوره‌ای پستو‌نشین و ضعیفه‌ای فاقد هرگونه اثرگذاری سیاسی-اجتماعی است؟ ❓آیا در این تغییـــر بزرگ، فقط آیینه‌ی سوغات غرب مؤثر است یا آنکه می‌توان سهمی برای سنت ایرانی-اســـلامی هم درنظر گرفت تا زن در آن آینه هم به تماشای خود نشسته و برای تغییر متنـــاسب با فرهنگ و هویت خویش قدم بردارد؟ ❓آیا زن امــروز امتـــداد همان زن عصـــر قجر است که راه برون‌رفت از وضعیت نامطلوبش نسخه‌ای باشد در چنگ جهان مـــدرن؟ ❓ آیا در دوره‌ی قاجـــار که اولین کاروان تجدد از غرب رسید، می‌توان روزنه‌هایی یافت که از طریق آن به الگـــوهایی متنوع و فراوان از زندگی زن ایـــرانی رسید و آن را برای امـــروز به‌روزرسانی کرد؟ برای یافتن پاسخ، ناگزیر باید زانوی شاگـــردی زد و از اهل فن شنید. ✍ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ 🆔 @sch_negah