eitaa logo
سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی
2.4هزار دنبال‌کننده
17.6هزار عکس
3.3هزار ویدیو
198 فایل
﷽ السلام علیک یا عالم آل محمد 🕌نشانی: مشهدمقدس:حرم امام رضاعلیه‌السلام؛ضلع شرقی دوربرگردان طبرسی- سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی ارتباط با ما 05133154281 @sco_razavi8 وبگاه: www.sco.razavi.ir 🆔صفحه تعاملی ما https://farsnews.ir/sco_razavi_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✍نفاق و نفوذ از صدر اسلام تا به امروز همواره در همه دوره های رهبری ائمه علیهم السلام وجود داشته و رخنه ای برای ضربه به دین و حقیقت اسلام ایجاد کرده است. 🏷این موضوع در بیش از سیصد آیه قرآن هشدار داده شده و در کلام و بیان اهل بیت نیز مورد تاکید بوده که چنین خطری در پی انحراف دین و سستی پایه های آن تا کشاندن به مرز سقوط است. 🏷حکومت ها و زورمداران ظالمی که اسلام منافعشان را به خطر انداخته بود سعی کرده اند با افرادی به ظاهر مسلمان منافق گونه نفوذ کرده و افکار انحرافی خود را در قالب یک مسلمان به ظاهر درست به خورد دینداران داده و در مواقعی مناسب و البته حساس ضربات مهلکی بر پیکره دین بزنند. 🏷بنابراین اهل بیت علیهم السلام با تکیه بر فرمایشات قرآن به تبیین نفاق و نفوذ و اهداف و راهبردهای آنان و هشدار نسبت به این خطر پرداخته و از این طریق با دشمنان مبارزه می کردند. 🏷قرآن و پدیده شناسی نفاق و نفوذ کتابی است که حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد میرزائی، عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی به رشته تحریر درآورده و به انضمام سخنان مقام معظم رهبری در باره نفوذ، به این موضوع پرداخته است. 🏷کتاب قرآن و پدیده شناسی نفاق و نفوذ در 221 صفحه و شش فصل به موضوعاتی همچون مفهوم‌شناسی نفاق و انواع آن، نگاهی گذرا به تاریخ شکل‌گیری نفاق در صدر اسلام، تفاوت‌های نفاق و تقیه و ادلۀ مشروعیت تقیه پرداخته است. 🏷عوامل پیدایش نفاق و نفوذ در جامعه اسلامی، نشانه‌های نفاق و ویژگی‌های منافقان از نظر قرآن کریم، قرآن کریم و راهکارهای مهار نفاق و نفاق، آثار و پیامدهای آن به انضمام رهنمودهای موضوعی مقام معظم رهبری دربارۀ پدیدۀ نفوذ، آثار و مهار آن از دیگر مباحث این کتاب است. 🏷مولف این کتاب افزون بر تعالیم دینی به خصوص قرآن کریم از آموزه های جامعه شناختی و روان شناسی نیز غافل نبوده و مطالبی را ارائه کرده که خوانندگان عمومی و دانشگاهی را اقناع می کند. 🏷حجت الاسلام میرزایی در مقدمه این کتاب پدیده نفاق را سبب از بین بردن بنیان زندگی فردی و اجتماعی و روح اعتماد و نگاه احترام آمیز انسان ها به یکدیگر دانسته و با اشاره به وقایع تاریخی نفاق را مبدل دروغ به راست و جلوه باطل به حق معرفی کرده که با این حربه زمینه بدعت و انحراف در مفاهیم دینی را ایجاد کرده اند. 💻 Sco.razavi.ir ╔══════════╗ 🆔 @sco_razavi ╚══════════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺جریان نفاق به دنبال ترویج منکرات در جامعه است 🎙حجت الاسلام عبادی 📍حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام 💻 Sco.razavi.ir ╔══════════╗ 🆔 @sco_razavi ╚══════════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺همه ما به نوعی دچار نفاق هستیم 🎙استاد حسن رحیم پور ازغدی 📍حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام 💻 Sco.razavi.ir ╔══════════╗ 🆔 @sco_razavi ╚══════════
| مدرسه علمی تابستانی طلاب در حرم مطهر رضوی 🔹 مدرسه کلام و فلسفه 🔸 دروس القایی: مسائل بنیادین کلام جدید (ساعت ۸ صبح)، مباحث معرفه النفس فلسفی (ساعت ۹ صبح)، شرح عیون اخبار الرضا علیه‌السلام (ساعت ۱۰‌صبح) 🔸 نشست‌های علمی: هر روز، ساعت ۱۶ 🔺 ۱۴ مرداد تا ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ 🔺 حرم مطهر؛ دانشگاه علوم اسلامی رضوی (مدرسه میرزا جعفر) 💻 Sco.razavi.ir ╔══════════╗ 🆔 @sco_razavi ╚══════════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 شصتُ و نهمین مجله خبری، تصویری "علم و فرهنگ رضوی" 📍مروری بر مهمترین رویدادهای سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و موسسات تابعه آن در هفته‌ای که گذشت... 🔺تهیه شده در روابط عمومی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی 🔻 با همکاری جمعی از خادمین فرهنگی حضرت رضا علیه السلام 💻 Sco.razavi.ir ╔══════════╗ 🆔 @sco_razavi ╚══════════
🔍زینب کبری(سلام‌الله علیها) و رهبری یک انقلاب تاریخ ساز / نگاه مدرن به زن باز تولید نگاه ابزاری و تحقیری بنی‌امیه است ✍فردای عاشورا، حضرت زینب کبری (سلام‌الله علیها) بود و داغ عزیزترین جان‌های عالم و بار سنگینی که بر زمین مانده. حالا بعد از امام حسین (علیه‌السلام) این رسالت بر دوش اوست تا در کنار امام سجاد(عليه‌السلام) با رهبری یک انقلاب تمام عیار، قلوب مردم را بار دیگر به مسیر اصلی که مسیر هدایت بخش ائمه هدی سلام الله علیهم اجمعین است، بازگرداند. ✔️ادامه در👇 https://b2n.ir/y75040 💻 Sco.razavi.ir ╔══════════╗ 🆔 @sco_razavi ╚══════════
✍در زمان واقعه کربلا با دو قرائت عمده نسبت به زن و جایگاه او در جامعه اسلامی روبرو هستیم: قرائت اول، نگاه معاویه، یزید و حاکمان بنی‌امیه و قرائت دوم، نگاه اهل بیت عصمت و طهارت عليهم السلام در ادامه مسیر حضرت رسول (ص) و امیرالمومنین(ع) نسبت به زنان است. ▫️در نتیجه با زنانی مواجهیم که در دو جبهه متضاد حضور دارند؛ یک جبهه به رهبری حضرت زینب کبری (س) در اوج اسارت، به بهترین نحو کنشگری کلان سیاسی خود در جامعه را دنبال می‌کند و جبهه دیگر به رهبری امثال عایشه دختر طلحه، بدون هیچ‌گونه حضور سیاسی، غایت خود را آزادی‌های فردی و ظاهری می‌پندارد. ▫️پس از عاشورا دستگاه بنی‌امیه و اعوان یزید به دنبال این بودند تا با جنگ شناختی، این نبرد نظامی نابرابر و ظالمانه را به‌عنوان یک پیروزی بزرگ سیاسی در اذهان مردم تثبیت کنند؛ در این راستا سال‌ها تبلیغ علیه بنی‌هاشم و خاندان پیامبر، واقعیت را به گونه‌ای در نظر مردم تغییر داده بود که در شام، منتظر ورود کاروان خوارج بودند و کسی مانند یزید را جانشین برحق رسول الله می‌پنداشتند. ▫️گرد بی تفاوتی نسبت به ظلم دستگاه بنی‌امیه آنچنان در سراسر جامعه اسلامی پراکنده شده بود که بزرگان مکه و مدینه حاضر به همراهی کاروان امام حسین(ع) نشدند. ▫️در چنین شرایطی، رساندن پیام خون پاک اباعبدالله و شهدای کربلا، تنها اکسیری بود که می‌توانست این جامعه مرده را شستشو و احیا کند. ▫️چنین کاری پیش از هرچیز، نیاز به یک انقلاب اساسی در قلوب و گرایشات مردم داشت تا بار دیگر دل‌های جداشده از حقیقت را به مسیر اصلی بازگرداند و این مسئولیت بزرگ، بر دوش زنان و دخترانی است که در پرتو نگاه پیامبر (ص) و ائمه هدی سلام الله علیهم اجمعین به زن، تربیت شده بودند. ▫️به گواه تاریخ، حضرت زینب (س) با حمایت امام سجاد (ع) و در کنار زنان و دختران بزرگی مانند حضرت رباب، ام‌البنین، فاطمه بنت الحسین و سکینه توانستند با خلق حماسه‌های زنانه در موقعیت‌های مختلف، چنان انقلابی در گرایشات و عواطف مردم به پا کنند که زمینه‌ساز یک انقلاب در مقیاس تمدنی شوند. انقلابی که اگر نبود، امروز پس از قرن‌ها، نامی از اسلام حقیقی و امام حسین (ع) باقی نمی‌ماند. 🔎در همین راستا با پژوهشگر حوزه دین، به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید👇 ✔️ادامه در👇 https://b2n.ir/y75040 💻 Sco.razavi.ir ╔══════════╗ 🆔 @sco_razavi ╚══════════
| مدرسه علمی تابستانی طلاب در حرم مطهر رضوی 🔹 مدرسه فقه و اصول 🔸 دروس القایی: نقش سیره عقلاء در استنباط احکام شرعی (ساعت ۸ صبح)، بررسی حدود شرعی حجاب بانوان (ساعت ۹ صبح)، مباحث روش‌شناسی اجتهاد (ساعت ۱۰‌صبح) 🔸 نشست‌های علمی: هر روز، ساعت ۱۶ 🔺 ۱۴ مرداد تا ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ 🔺 حرم مطهر؛ دانشگاه علوم اسلامی رضوی (مدرسه میرزا جعفر) 💻 Sco.razavi.ir ╔══════════╗ 🆔 @sco_razavi ╚══════════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺حضرت زینب(س) الگوی جهاد تبیین 🎙حجت الاسلام حیدری کاشانی 📍حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام 💻 Sco.razavi.ir ╔══════════╗ 🆔 @sco_razavi ╚══════════
| مدرسه علمی تابستانی طلاب در حرم مطهر رضوی 🔹 مدرسه ادبیات و تفسیر 🔸 دروس القایی: تحلیل ادبی صحیفه سجادیه (ساعت ۸ صبح)، نقش دانش‌های ادبی در اجتهاد (ساعت ۹ صبح)، بازخوانی مبانی و قواعد تفسیری با رویکرد پاسخ به شبهات قرآنی (ساعت ۱۰‌صبح) 🔸 نشست‌های علمی: هر روز، ساعت ۱۶ 🔺 ۱۴ مرداد تا ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ 🔺 حرم مطهر؛ دانشگاه علوم اسلامی رضوی (مدرسه میرزا جعفر) 💻 Sco.razavi.ir ╔══════════╗ 🆔 @sco_razavi ╚══════════
🏫زائرسرا و زائرشهر رضوی 🚌اتوبوس ایاب و ذهاب رایگان فراهم است. 📲رزرو اینترنتی👇 https://zaer.razavi.ir/ 💻 Sco.razavi.ir ╔══════════╗ 🆔 @sco_razavi ╚══════════
📸افتتاح مدرسه تابستانی «دارالعلم» در حرم مطهر رضوی مدرسه تابستانی طلاب در حرم مطهر رضوی با عنوان «دارالعلم» طی آیینی با پیام حضرت آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید و با حضور دکتر عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی افتتاح شد. 🔹مدرسه تابستانی طلاب در حرم مطهر رضوی با عنوان دارالعلم، با همکاری آستان قدس رضوی و حوزه علمیه خراسان در قالب سه مدرسه ادبیات و تفسیر، فلسفه و کلام و فقه و اصول طی دو هفته در مدارس علمیه حرم مطهر شامل میرزا جعفر، خیرات‌خان و... برگزار می شود. 🔹 در این مدرسه که ۱۴۰۰ طلبه و استاد از سراسر کشور متقاضی شرکت در آن بودند، ۵۰۰ طلبه شامل ۳۵۰ آقا و ۱۵۰ خواهر حضور دارند. ✅جزئیات بیشتر در👇🏻 💻 Sco.razavi.ir ╔══════════╗ 🆔 @sco_razavi ╚══════════
🔹سابقه علم آموزی در بارگاه منور رضوی به قرن 4 هجری برمی‌گردد مدیر حوزه علمیه خراسان رضوی گفت: به لحاظ تاریخی، سابقه جریان علم‌آموزی در بارگاه منور علی بن موسی الرضا(ع) به قرن 4 هجری برمی‌گردد. حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی خیاط در آیین افتتاحیه مدرسه تابستانی «دارالعلم» که به همت آستان قدس رضوی و حوزه علمیه خراسان برگزار می شود، گفت: با توجه به اسناد تاریخی موجود، حرم مطهر رضوی همواره محل برگزاری کرسی‌های درس و بحث بوده است، به طوری که می توان اسناد آن را از قرن چهارم هجری مورد بررسی قرار داد. 💬وی همچنین با بیان اینکه نخستین گزارش‌هایی که به وجود مدرسه رسمی در حرم مطهر اشاره شده است، در سفرنامه ابن بطوطه بیان شده که به قرن هفتم هجری برمی‌گردد، گفت: در دوره‌های بعدی درس و بحث طلاب در حرم مطهر اوج بیشتری گرفت و در همین راستا مدارس دو درب و پریزاد و از دوره صفویه به بعد نیز مدارس متعددی همچون خیرات‌خان و میرزا جعفر در این بارگاه منور تاسیس شد. 💬دکتر خیاط تصریح کرد: مدرسه تابستانی «دارالعلم» نیز در همین راستا به همت حوزه علمیه خراسان و با همکاری آستان قدس رضوی با حضور و بهره‌گیری از اساتید منتخب حوزه‌های علمیه قم و مشهد و ۵۰۰ نفر از نخبگان و اساتید منتخب حوزه های علمیه کشور در سه مدرسه فقه و اصول، کلام و فلسفه، ادبیات و تفسیر با بهره ‌گیری از اساتید برجسته حوزه قم و مشهد امروز کار خود را آغاز کرد. ✅جزئیات بیشتر در👇🏻 https://b2n.ir/x38721 💻 Sco.razavi.ir ╔══════════╗ 🆔 @sco_razavi ╚══════════
📍اخبار قرآنی 🔹برگزاری 8 دوره تربیت مربی مهد الرضا(ع) در سطح ملی و استانی 💬مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی از برگزاری دوره‌های تربیت مربی مهد الرضا(ع) در سطح ملی و استان خراسان رضوی خبر داد و افزود: این دوره‌های آموزشی به صورت حضوری در شهرهای اهواز، بندر جاسک، طرقبه و مشهد برگزار شد و 4 دوره آموزشی نیز به صورت مجازی میزبان حضور علاقه‌مندان به یادگیری آموزشی دوره تربیت مربی مهدالرضا(ع) بود. https://b2n.ir/h49709 🔹ثبت‌نام دوره‌های آموزشی مهدالرضا(ع) در 145 شعبه در مشهد 💬مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی از وجود 145 شعبه دوره‌های آموزشی مهد الرضا(ع) در مشهد خبر داد و گفت: ثبت‌نام این دوره آموزشی تا نیمه مرداد ادامه دارد. 145 شعبه دوره‌های آموزشی مهد الرضا(ع) در مشهد شامل کلاس‌های آموزشی در مساجد، کلاس‌های موقوفه‌ای و دارالقران است . پیش بینی می‌شود در سال تحصیلی جاری بیش از 15 هزار نوآموز 5 سال تمام در 530 کلاس، آموزش‌های قرآن و آیات و احادیث کاربردی را به روش قصه و بازی فرا بگیرند. ✅جزئیات بیشتر در👇🏻 https://b2n.ir/d07398 💻 Sco.razavi.ir ╔══════════╗ 🆔 @sco_razavi ╚══════════
📍جهاد تبیین هم جانبازی و شهادت دارد 🗣تقی دژاکام، روزنامه نگار و فعال فرهنگی در یادداشتی نوشت: 1. بار‌ها و بار‌ها شنیده‌ایم که درست از لحظه‌ای که آخرین قطره خون قلب حسین (ع) بر زمین کربلا ریخت، زینب (س) پرچمدار ارسال و انتقال پیام سیدالشهدا و فداییان راهش شد. درست هم همین است. 💬بار‌ها شنیده‌ایم که اگر زینب (س) نبود پیام عاشورا در همان کربلا دفن می‌شد و دیگر به دیگران و آیندگان نمی‌رسید. بار‌ها در برابر این پرسش می‌مانیم که با این‌حساب، اهمیت کار اباعبدالله (ع) بیشتر بود یا دختر علی (ع)؛ و می‌بینیم که فرقی نمی‌کند؛ هر کدام اگر نبودند دینی و آیینی باقی نمانده بود. 💬اگر حسین نبود، فرزندِ شرابخوارِ میمون‌بازِ کسی که گفته بود «لَعُبَت هاشمُ بالمُلک فَلا/ خبرٌ جاءَ و لا وحی نَزَل» چیزی از وحی و دین باقی نگذاشته بود و اگر زینب (س) نبود، این پیام مخالفت و مقاومت و شهادت به دیگران نمی‌رسید و باز همان نتیجه شوم حاصل می‌شد. ۲. چیزی که در میان شعاع‌های خورشیدی فعالیت و مدیریت فرهنگی زینب (س) و امام سجاد (ع) و فرزندان بزرگوارش مغفول می‌ماند این است که این مجاهده فرهنگی هم جانبازی و شهادت دارد و این‌گونه نیست که جهاد تبیین یک عملیات راحت و بی‌دردسر باشد که فقط با یک اراده و تصمیم کلید بخورد و تمام. این روشنگری هم مثل خود جنگاوری، کتک خوردن و زخم زبان شنیدن و تحقیر شدن و اسارت و جانبازی و البته شهادت دارد. ✅ادامه در👇🏻 https://b2n.ir/a83071 ╔══════════╗ 🆔 @sco_razavi ╚══════════
✍🏻این مسیر هم مثل مسیر میدان کربلا در کنار دشمنان رودرروی مسلح، در این سوی میدان کسانی را دارد که با نصایح خود خون به دل امام می‌کنند که به کربلا و به جنگ دشمنان نرو، و اگر می‌روی زنان و کودکان را نبر! و کسانی را دارد که به امام زمانشان می‌گویند تو به میدان برو ما در اینجا می‌نشینیم شما را دعا می‌کنیم: فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّک فَقَاتِلا إِنَّا هَاهُنَا قاعِدُونَ. کسانی را هم داریم که همین را هم نمی‌گویند و نه کاری به حسین (ع) دارند و نه یزید؛ آن‌ها معتقد به جدایی کامل دین و سیاست هستند و در مرداب عمیق غفلت خود فرورفته‌اند و به ذکر و دعا و قرآن و نماز و عبادت ظاهری بی‌روح و فایده خود می‌پردازند. 💬امام خمینی در کنایه تلخ به این جماعت، خاطره فرمانده جدید انگلیسی در عراق را یادآور شده بود که به محض ورود، صدای بلند الله اکبر از مناره مسجدی را شنید و دستپاچه پرسید که این چه می‌گوید. به او می‌گویند اذان می‌گوید. فرمانده اعزامی انگلیس می‌پرسد: به امپراتوری بریتانیا هم لطمه‌ای می‌زند؟ و وقتی می‌شنود که «نه»، می‌گوید بگذارید هر چه می‌خواهد اذان بگوید. 💬آری اینچنین دیندارانی حتی اگر نام حسین را ببرند، نسبتی با حضرت ندارند چرا که همان قاعدان و ساکتان فتنه یزید هستند که آن‌روز هم در آرامش کامل مشغول نماز و عبادت ظاهری خود بودند و حتی وقتی امام و مقتدایشان را سر بریدند گفتند ما در سیاست دخالت نمی‌کنیم! ۳. روشنگران و آینه‌گیران و مجاهدانِ تبیین، اولاً باید بدانند که خدا حساب کاملاً جداگانه و ویژه‌ای نسبت به قاعدان و ساکتان برای آن‌ها باز کرده است: فَضَّلَ الله المُجاهدینَ عَلی القاعدینَ اجراً عَظیماً؛ و ثانیاً بدانند که این کار پراجر، البته کم‌زحمت و آسان نیست و «بهشت را به بها بدهند و به بهانه ندهند»: اَحَسِبَ النّاس ان یترَکوا ان یقولوا آمَنّا وَ هُم لایفتَنون؟ فکر کردید همین که گفتید ما مؤمن و انقلابی هستیم تمام شد و رهاتان کردیم و امتحانتان نمی‌کنیم؟! 💬قافله روشنگری و پیام‌رسانی کربلا از زن و مرد و کوچک و بزرگ، غارت شدند، کتک خوردند، فحاشی شنیدند، گرسنگی و تشنگی اسارت را چشیدند، اما مقاومت کردند و «هیهات من الذله» گفتند. آیا سختی و مصیبت اینکه زینب (س) در مجلس یزید ببیند که آن ملعون با چوب بر دهان سیدالشهدا می‌زند و شعر می‌سراید که: «کاش بزرگان من در جنگ بدر، امروز را می‌دیدند که قبیله خزرج چگونه از ضربات نیزه به زاری آمده است. 💬در آن حال، از شادی فریاد می‌زدند و می‌گفتند: یزید! دستت درد نکند» کمتر از زخم شمشیر خوردن قاسم و علی‌اکبر است؟ آیا زجر زین‌العابدین (ع) وقتی کاروان در میان هلهله و پایکوبی مردم عوام و گول‌خورده وارد شام شد، کمتر از داغ علی‌اصغر (ع) بود؟ این زخم‌ها قلب آن فرماندهان جهاد تبیین را جانباز کرد، اما کوتاه نیامدند و خطاب به یزید خطبه خواندند که «!‌ای فرزند اسیر کافری که پیامبر از سر ترحم آزادش کرد! فکر نکن امروز دنیا به کام و مراد توست، بلکه تو مصداق آن آیه قرآنی که فرمود: ما به آن‌ها مهلت می‌دهیم تا به گناهانشان بیفزایند و عذابشان عظیم‌تر شود» و امروز هم روشنگران جامعه بدانند که جهاد تبیین هم، جانبازی و شهادت دارد و چه بسا اگر کار آنان نباشد، به قول رهبر عزیز انقلاب، دشمنان و فتنه‌گران جای «شهید» و «قاتل» را عوض کنند کمااینکه این روز‌ها می‌بینیم که چنین می‌کنند و البته روشنگران هم باید نهراسند و مانند جبهه مقاومت در کربلا فریاد بزنند که «هیهات منّا الذله» و بدانند که اجر عظیمشان نزد خداوند علیم محفوظ است به شرط آنکه میدان را خالی نکنند و با شناخت، برنامه‌ریزی، هوشمندی و مخاطب‌شناسی عمل کنند. 💻 Sco.razavi.ir ╔══════════╗ 🆔 @sco_razavi ╚══════════