هدایت شده از
تاریخهای مهم پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام : عدالت برای همه , ظلم برای هیچ کس
برگزاری کنگره: 30 و 29 اردیبهشت ماه 1403
ارسال چکیده: 25 دی ماه 1402
داوری چکیده: 5 بهمن ماه 1402
ارسال متن کامل مقاله: 10 اسفند ماه 1402
داوری مقالات: 25 اسفند ماه 1402
#گفتگو|
🔰 مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) پاسخی به مطالبه رهبر انقلاب از حوزههای علمیه
✍مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) نهادی تازه تاسیس در آستان قدس رضوی است. نهادی که در مدرسه تاریخی "خیرات خان" حرم مطهر امام رضا علیهالسلام قرار گرفته و تعداد محدودی از فضلای حوزههای علمیه برای تحصیل در آن گلچین شدهاند.
♦️این مدرسه تخصصی برخلاف مکان تاریخی آن روشی نوین برای تربیت علما و گسترش فقاهت برگزیده؛ از همین رو گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید حسن وحدتی شبیری رئیس مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) انجام دادیم تا برای ما از لزوم و نوآوریهای تاسیس این مدرسه بگوید.
🏷در ادامه متن این گفتگو را می خوانید:👇
https://b2n.ir/r99043
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇
🆔@scorazavi
🔰 راهکارهای علمی توسط فرهیختگان برای موضوعات آستان قدس رضوی ارائه میشود
در نشست رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و معاون سرمایه انسانی آستان قدس رضوی با معاونان دانشگاه آزاد اسلامی، راهکارها و روشهای حل موضوعات مختلف آستان قدس رضوی مطرح شد.
👤 دکتر عبدالحمید طالبی رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در این نشست:
💬پایان نامههای دانشگاهها بایستی با نیازهای جامعه گره بخورد و یکی از این بخشها میتواند نیازهای آستان قدس رضوی باشد.
💬طبق سیاست گذاریهای آستان قدس رضوی پیوستهای علمی و فرهنگی در آستان قدس رضوی توسط دانشگاهها و بخشهای پژوهشی بررسی و تولید میشود و در همین راستا میتوان با ارتباط دانشگاهها مسائل و موضوعات را با همکاری سایر دانشگاهها از جمله دانشگاه آزاد اسلامی حل کرد.
💬دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع) حلقه وصل طرح موضوعات آستان قدس رضوی با دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود.
✅جزئیات این نشست علمی را در لینک زیر بخوانید👇🏻
https://b2n.ir/h46247
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇
🆔@scorazavi
#گفتگو
🏴 صد سال از تخریب قبور مطهر ائمه(ع) در بقیع گذشت/ بررسی دلایل و جواز قرآنی، عقلی و تاریخی برای ساخت بنا روی قبور اولیای الهی
✍🏻در زمان خلیفه دوم بیت المقدس توسط سپاه اسلام فتح شد، در آن موقع با قبور پیامبرانی از جمله حضرت ابراهیم(ع) مواجه شدند که بر روی قبور آنان قبههایی ساخته بودند، اما نه کسی به تخریب آن اقدام کرد و نه کسی بر علیه آن سخنی بر زبان جاری ساخت.
▫️هشتم شوال، سالروز غمانگیز تخریب حرم شریف ائمه اطهار مدفون در قبرستان بقیع(ع) به دست وهابیان آلسعود در سال1344 قمر ی است. این روز به «یوم الهدم» (روز ویرانی) مشهور است.
به مناسبت یکصدمین سالروز این واقعه جانسوز در گفت وگو با حجت الاسلام و المسلمین «رضا وطندوست»، مدرس حوزه و دانشگاه و مدیر گروه مطالعات اجتماعی اعتاب مقدس بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی به بررسی این موضوع پرداختیم.
✔️باهم میخوانیم👇🏻
https://b2n.ir/a05697
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇
🆔@scorazavi
1_4461815368.pdf
2.75M
📚باهم بخوانیم|
📗 کتاب الکترونیکی "آشنایی با عقاید انحرافی وهابیان"
🖊نویسنده: حضرت آیتالله جعفر سبحانی
📖تعداد صفحات: 283
🔹انتشارات آستان قدس رضوی
↩️بازنشر به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهمالسلام توسط فرقه وهابیت
Sco.razavi.ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇
🆔@scorazavi
هدایت شده از سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی-نمایندگی قم
🍃 پنجمین پیش نشست
پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام
🔻 مناسبت عدالت و سعادت در اندیشه اسلامی با تاکید بر اندیشه های تمدنی امام رضا (ع)
🎙 حجت الاسلام دکتر بهروزی لک
🔻 صورت بندی مقاومت های تاریخی و ارزیابی آن ها از منظر منطق عدالت
🎙 حجت الاسلام دکتر رهدار
🔻 دبیر علمی:
🎤 حجتالاسلام دکتر ابوالفتحی
🗓 دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
🕙 ساعت ۱۲ - ۱۰
🖥 لینک ورود به جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom
🔍 آدرس: قم چهار راه شهدا- ابتدای خیابان صفائیه پلاک ۶۰۴ / سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی سالن شیخ طوسی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇
🆔@scorazavi
🌍 برگزاری نشست کمیته علمی کنگره جهانی امام رضا(ع) در دانشگاه تهران
🔺با حضور رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس و جمعی از فعالان و نخبگان حوزه و دانشگاه، نشست کمیته علمی کنگره جهانی امام رضا(ع) در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.
👤رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در این نشست:
💬این کنگره دارای سابقه فاخری است و دغدغه کمیته علمی کنگره، برگزاری مجدد آن و استمرار این حرکت علمی است و بدون تردید سطح برگزاری آن نباید کمتر از سابقه فاخر آن باشد.
💬جهت گیری و هدف از برگزاری این کنگره احیای مکتب رضوی است، بنابراین طراحی این کنگره باید با تاکید بر مکتب رضوی انجام شود موضوعات دوره های مختلف آن به صورت منظومه تعریف و دنبال شود.
📍شایان ذکر است با توجه به برنامه ریزی انجام شده، هفت کنگره ذیل کنگره جهانی امام رضا(ع) برگزار خواهد شد که عناوین آن شامل «عدالت برای همه ظلم به هیچ کس»، «حکمرانی در سطح جهانی، ملی و منطقهای»، «نگاه ملی به مسئله شهروندی»، «سیره و اخلاق فردی و اجتماعی مبتنی بر اندیشه امام رضا(ع)»، «زن، خانواده و نظام تعلیم و تربیت خانواده مبنا»، «عبودیت، دعا و پیوند با خدا» با توجه به همه گروههای سنی کودکان جوانان میانسالان و کهنسالان خواهد بود.
✅جزئیات این نشست علمی در👇🏻
https://b2n.ir/z01052
Sco.razavi.ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇
🆔@scorazavi
جلسه مشترک مدیران سازمان علمی و فرهنگی دفتر قم و بنیاد بین المللی نهجالبلاغه.
🔹 یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇
🆔@scorazavi
🔸 گزارش تصویری ۱
🍃 پنجمین پیش نشست
پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام
🔻 مناسبت عدالت و سعادت در اندیشه اسلامی با تاکید بر اندیشه های تمدنی امام رضا (ع)
🎙 حجت الاسلام دکتر بهروزی لک
🔻 صورت بندی مقاومت های تاریخی و ارزیابی آن ها از منظر منطق عدالت
🎙 حجت الاسلام دکتر رهدار
🔻 دبیر علمی:
🎤 حجتالاسلام دکتر ابوالفتحی
🗓 دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
ساعت: ۱۲ - ۱۰
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇
🆔@scorazavi
🔸 گزارش تصویری ۲
🍃 پنجمین پیش نشست
پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام
🔻 مناسبت عدالت و سعادت در اندیشه اسلامی با تاکید بر اندیشه های تمدنی امام رضا (ع)
🎙 حجت الاسلام دکتر بهروزی لک
🔻 صورت بندی مقاومت های تاریخی و ارزیابی آن ها از منظر منطق عدالت
🎙 حجت الاسلام دکتر رهدار
🔻 دبیر علمی:
🎤 حجتالاسلام دکتر ابوالفتحی
🗓 دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
ساعت: ۱۲ - ۱۰
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇
🆔@scorazavi
1_4501011381.mp3
23.37M
🔹 صوت جلسه
🍃 پنجمین پیش نشست
پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام
🔻 مناسبت عدالت و سعادت در اندیشه اسلامی با تاکید بر اندیشه های تمدنی امام رضا (ع)
🎙 حجت الاسلام دکتر بهروزی لک
🔻 صورت بندی مقاومت های تاریخی و ارزیابی آن ها از منظر منطق عدالت
🎙 حجت الاسلام دکتر رهدار
🔻 دبیر علمی:
🎤 حجتالاسلام دکتر ابوالفتحی
🗓 دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
ساعت: ۱۲ - ۱۰
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇
🆔@scorazavi
🔸 بازتاب خبری۱
🍃 پنجمین پیش نشست
پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام
🔻 مناسبت عدالت و سعادت در اندیشه اسلامی با تاکید بر اندیشه های تمدنی امام رضا (ع)
🎙 حجت الاسلام دکتر بهروزی لک
🔻 صورت بندی مقاومت های تاریخی و ارزیابی آن ها از منظر منطق عدالت
🎙 حجت الاسلام دکتر رهدار
🔗 لینک متن کامل خبر 👇👇
https://b2n.ir/r77687
🗓 دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
ساعت: ۱۲ - ۱۰
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇
🆔@scorazavi
🔸 بازتاب خبری۱
🍃 پنجمین پیش نشست
پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام
🔻 مناسبت عدالت و سعادت در اندیشه اسلامی با تاکید بر اندیشه های تمدنی امام رضا (ع)
🎙 حجت الاسلام دکتر بهروزی لک
🔻 صورت بندی مقاومت های تاریخی و ارزیابی آن ها از منظر منطق عدالت
🎙 حجت الاسلام دکتر رهدار
🔗 لینک متن کامل خبر 👇👇
https://b2n.ir/w56896
🗓 دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
ساعت: ۱۲ - ۱۰
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇
🆔@scorazavi
🍃 پنجمین پیش نشست
پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام
🔹حجتالاسلام والمسلمین احمد رهدار، استاد حوزه و دانشگاه، ۱۱ اردیبهشت ماه در نشست علمی «صورتبندی مقاومتهای تاریخی و ارزیابی آنها از منظر منطق عدالت» که از سوی دبیرخانه ملی کنگره دفتر قم سازمان علمی ـ فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: اگر رخدادی در یک مقطع تاریخی در یک مکانی رخ داده است، محقق تاریخ نمیتواند آن را در همان بافتار تاریخ فهم کند ولی کسی که در پسینه تاریخ دقت نظر دارد و حوادث مشابه را دیده است، میتواند در مقایسه این رخدادها، ارزشگذاری کند و سهم یک رخداد را درباره یک گفتمان مشخص کند.
استاد حوزه علمیه تصریح کرد: امروز ما در میانه یک تاریخی هستیم که وقتی نگاه به پیشینه تاریخ خود میکنیم، میتوانیم نمونههایی را بیابیم و آن را از پس عینک نیازهای امروز به تحلیل بنشینیم. یکی از مهمترین این دغدغهها، مسئله عدالت و گفتمان مقاومت است. عدالت از شعارهای اساسی اسلام و انقلاب و رهبران و عالمان دین بوده و هست به خصوص اینکه ما پیشینه و نمونهای چون عدالت علوی را در تاریخ سراغ داریم.
🔸 ادامه مطلب 👇👇
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇
🆔@scorazavi
🔸 ادامه مطلب 👇👇
وی افزود: از سوی دیگر، مقاومت هم از نمونههای اعلای تمدنی ما است و اگر امروز پز آن را میدهیم، این گفتمان را هدیه و امانت خدا میدانیم و معتقدیم که در عین حال از عمق تاریخ اسلامی ما حاصل شده است، یعنی مقاومتی که امروز میبینیم، از این دوره آغاز نشده و از قبل هم وجود داشته گرچه با این عنوان شناخته شده نبوده است.
رهدار با بیان اینکه در ایران، شبه قاره هند، شمال آفریقا و برخی کشورهای عربی شاهد جنبشهای متعدد بودهایم که با نام اسلام هم انجام شده است، اظهار کرد: وقتی در وجه کلی به این جنبشها نگاه کنیم، در همه آن جوهر مشترک اسلام و مقاومت را میبینیم که با محوریت عدالت انجام شده است، یعنی دشمنان مقابل خود را ظالم و غیرعادل میدیدند و علیه آنها مبارزه میکردند. در تاریخ هر کجا ظلمی بوده است افراد عدالتخواهی هم بودهاند که با ظلم مبارزه کردهاند.
🔸 ادامه مطلب 👇👇
🔸 ادامه مطلب 👇👇
🔹 میل به مقاومت و عدالت فطری است
استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه در رأس همه این مقاومتها، جنبش عاشورا توسط امام حسین(ع) بوده است، گفت: حداقل در تاریخ اسلام و مسلمانان تا امروز دورهای از تاریخ را در هیچ عصر و نسلی نمیتوان یافت که نمونههایی از کنشهای فردی و جمعی که بتوان آن را عنوان عدالتخواهی و مقاومت داد نیابیم؛ در ادیان و اقوام دیگر هم این مسئله وجود دارد و این نشان میدهد مقاومت و عدالت جزء فطرت انسانی است و انسان آن را در کنه وجود خودش میطلبد.
وی افزود: البته چون اسلام بیش از ادیان دیگر برای عدالت گام برداشته است، نمونههای مقاومت و عدالت آن در تاریخ بیش از ادیان دیگر وجود دارد. برخی از این مقاومتها، تودهای و برخی نخبگانی بوده است گرچه عمدتاً در همه جنبشها ابتدا نخبگانی صدا به اعتراض میگشایند و بعد تودهها وارد عرصه شدهاند. مثلاً نمونه شاخص قرون اخیر، سیدجمال الدین اسدآبادی است که بر ضد غرب، ایده اتحاد مسلمانان را مطرح و این کار را در سطح نخبگانی دنبال کرد.
🔸 ادامه مطلب 👇👇
🔸 ادامه مطلب 👇👇
🔹رهدار تصریح کرد: سیدجمال اساساً مردمی نبود و برای مردم حرف نزده است و در اواخر عمر ندای پشیمانی سر داد و گفت اگر این همه وقتی را که برای بیداری سیاسیون درباری صرف کردم، برای بیدارکردن تودهها صرف میکردم، نتایج بیشتری میگرفتم؛ البته از این حرف من نتیجه گرفته نشود که اصل در جنبشهای اسلامی، تودهها هستند بلکه ما جنبشهایی به معنای عام داریم که از بالا به پایین و موفق هم بوده است که نمونه اعلای آن، کنش علمای جبل عاملی در دوره صفویه است.
وی افزود: این علما مانند علامه مجلسی در سطح نخبگانی ساختارهایی ایجاد کردند که علمای بعد از آنها در دوره قاجاریه توانستند آرزو و تمناهای آنها را در سطح توده به منصه ظهور برسانند. البته استعمارگران هم در برخی موارد برای موفقیت در کارهای خود از سطوح نخبگانی شروع کردهاند. مثلاً انگلیس در سودان، برخی افراد نخبه مدارس و دانشگاهها را مورد حمایت خود قرار داده است تا در مواقع لازم از آنها در جهت منافع خود بهره ببرد.
🔸 ادامه مطلب 👇👇
🔸 ادامه مطلب 👇👇
وی با بیان اینکه دادههای دینی در مورد عدالت و مقاومت انحصار به نخبگان یک قوم ندارد و عمدتاً برای نجات تودهها است، گفت: مثلاً مفهوم امام در اندیشه شیعه، مفهومی مانند اب و پدر است و پدر بدون داشتن فرزند ولو اینکه مرده باشد، قابل تصور نیست و امام هم بدون امت قابل تصور نیست. امام در اندیشه شیعه محور است ولی مفهوم امت در آن تجلی دارد و عدالت هم مفهومی محوری است و صرفاً نمیتواند در امام متجلی باشد.
رهدار با بیان اینکه هدف ما در بحث مقاومت در درجه اول توده است ولی پیششرط آن مقاومت نخبگانی است، اظهار کرد: مقاومت هم بر دو قسم دینی و غیر دینی قابل تقسیم است و مقاومتی که ابزار و فرایند و اهداف آن به دین نسبت داده شود، دینی است؛ ممکن است در یک جامعه اسلامی، مقاومتی شکل بگیرد ولی آن را به دین ارجاع ندهند و دغدغه آن را نداشته باشند که نتایج و ابزار و مبانی را از دین بگیرند و با آن بسنجند.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: البته مقاومتهای غیردینی ضمن اینکه برای ما معرفتآور و عبرتآور هستند ولی نمیتوانند الگو باشند. سرمایه تاریخی ما در گذشته مقاومتهای دینی است لذا در منطق مقاومت اسلامی، دین عین عدالت و عدل است؛ دین یکی از اسامی خداوند است و هر جریانی که آگاهانه و غیرآگاهانه در برابر دین باشد، نمیتواند سرمایه عدالت را برای ما بیاورد.
🔸 ادامه مطلب 👇👇
🔸 ادامه مطلب 👇👇
رهدار بیان کرد: البته مثلاً در آمریکای لاتین علیه استکبار آمریکا مقاومت کردند و این برگرفته از فریاد فطرت آنها بود و اینها هم امروز میتوانند جزء جبهه مقاومت تعریف شوند ولی یکسری مقاومتها، کنشگران آنها آگاهانه ارجاع به دین نمیدهند و دین را افیون تودهها و مخرب میدانند که اینها آوردهای برای ما ندارند.
استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: برخی مقاومتها هم داریم که غربیها به آن عنوان مقاومت شکننده دادهاند و به تعبیر دیگر یکسری فریادهای عدالتخواهی داریم که خفه شده و به نتیجه نرسیده است. یکی از اندیشمندان غربی مدعی شده است که مقاومتهای ایرانیان از دوره صفویه تا دوره معاصر شکننده بوده است ولی انقلاب را نمیتوانند شکننده بخوانند زیرا برآیند چندین قرن تحولخواهی ایرانیان است و خود را چند دهه جلو آورده و حتی تحدی کرده است.
🔸 ادامه مطلب 👇👇
🔸 ادامه مطلب 👇👇
🔹 انقلاب ایران استثنا است
رهدار بیان کرد: ما میتوانیم امروز تحدی کنیم که انقلاب ایران در مقایسه با انقلاب فرانسه و اکتبر روسیه مزایای زیادی دارد و برخی محققان در این خصوص کتاب نوشتهاند؛ این انقلاب از آسمان نیامده و خودش را به سرمایه پیشینیان و تجارب گذشته استناد داده است و اگر قرار است همه مقاومتهای پیشینی ایرانیان صفر و شکننده تلقی شود، قاعدتاً انقلاب نباید پدید میآمد به همین دلیل برخی از اندیشمندان غربی به این مسئله معترف هستند که انقلاب ایران یک استثناء است.
وی تأکید کرد: اینها انقلاب اسلامی را یک استثناء میدانند زیرا مقاومتهای ملت ایران در طول چند قرن قبل را شکننده میدانند و معنای شکست و پیروزی در ادبیات غرب با ادبیات انقلاب اسلامی فرق دارد؛ مثلا قیام امام حسین(ع)، در اندیشه غرب شکست خورده است ولی ما کاملاً آن را موفق میدانیم.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇
🆔@scorazavi
🍃 پنجمین پیش نشست
پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام
🔹حجتالاسلام والمسلیمن غلامرضا بهروزیلک، استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع)، ۱۱ اردیبهشت ماه در نشست علمی «مناسبت عدالت و سعادت در اندیشه اسلامی با تأکید بر اندیشههای تمدنی امام رضا(ع)»، گفت: بین مفاهیم سعادت، عدالت و جود و ایثار نوعی هممفهومی وجود دارد از این رو امام رضا(ع) فرمودند هر کسی وارد ربوبیت الهی شود، به سعادت رسیده است و سعادت هم با عدل ایجاد خواهد شد.
متن سخنان وی به شرح زیر است:
ما به درستی قدردان نعمت وجود امام رضا(ع) در کشور نیستیم ولی ایشان از همان سال ۲۰۰ هجری که وارد ایران شدند همواره لنگرگاه حفظ جامعه بوده و فیوضات آن حضرت شامل حال جامعه ما شده است.
پیام اصلی حدیث سلسلهالذهب امام رضا(ع) که همه آن را شنیدهایم بیانگر ربوبیت تامه خداوند در قالب حصن و دژ امن است و البته بشرطها و شروطها را هم اضافه کردند که همان ولایت ائمه(ع) است. اگر این را بپذیریم سعادت و عدالت واقعی هم در پرتو این موضوع محقق خواهد شد و خود را گرفتار عدالت و سعادت توهمی نخواهیم کرد. امنیتی که در این روایت از آن سخن گفته شده است روایتی است که هیچ اعوجاج و ناامنی در آن نیست.
🔸 ادامه مطلب 👇👇
🔸 ادامه مطلب 👇👇
ما گاهی از عدالت سخن میگوییم ولی بیشتر ادعاست زیرا عمدتاً مکاتب مختلف با نتوانستهاند عدالت را برقرار کنند و یا فهم اشتباهی از آن داشتهاند؛ مثلاً مکتب مارکسیستی و ماتریالیستی فقط سرابی از عدالت و سعادت را پیش روی مردم دنیا قرار دادند.
حدیث سلسلةالذهب به صورت معنون از امام رضا(ع) به پیامبر(ص) رسیده است و همه معارف در آن وجود دارد. ما دو تعریف صوری از عدالت و سعادت داریم؛ مثلاً عدالت آن است که هر کسی به حق خودش برسد یا حق در جایی که جای آن است مستقر شود ولی اینکه جای حق کدام است و جای ناحق کجا، محل اختلاف است و ممکن است یک ظالم مستبد بگوید آن چه من میفهمم عدالت است. سعادت هم یعنی انسانها بهترین حالت را داشته باشند ولی بهترین حالت چیست؟
🔸 ادامه مطلب 👇👇
🔸 ادامه مطلب 👇👇
🔹جود محور زندگی امام علی(ع) بود
بنابراین در تعریف این دو باید از تعاریف صوری به سمت تعاریف محتوایی برویم. از امام علی(ع) پرسیدند که عدل بهتر است یا جود و بخشش و ایشان فرمودند: عدل امور را در جای خود قرار میدهد و جود و بخشش یعنی اینکه انسان مالی را از جهت خود خارج کرده است. پس عدل سیاستی فراگیر و همگانی ولی جود عارضی و مقطعی است لذا در نگاه امام(ع)، عدل، اشرف و افضل بر جود است.
البته امام علی(ع) و اهل بیت(ع) همگی براساس جود زندگی کردند و نه براساس عدل؛ در سوره مبارکه انسان آمده است که آن حضرت و خانوادهاش سه شب غذای خود را به یتیم و اسیر و مسکین اعطا کردند.
🔸 ادامه مطلب 👇👇
🔸 ادامه مطلب 👇👇
🔹تفسیر سکولار از آیات عدل و قسط
آیاتی که به جامعه موعود اشاره دارند، اشاره مستقیمی به عدل ندارند با اینکه ما این همه در اهمیت عدالت سخن میگوییم. در سوره حدید بیان شده است که ما انبیاء را با کتبشان فرستادیم تا مردم به واسطه اقامه قسط قوام پیدا کنند. البته اخیراً برخی افراد برای اینکه نگاه مردمسالار سکولار و شبه سکولار را از قرآن استخراج کنند، «لام» در «لیقوم الناس بالقسط» را طوری معنا میکنند که یعنی مردم باید قسط را پیاده کنند در حالی که اقامهکننده قسط امام و رهبر جامعه است و مردم به واسطه اقامه قسط قوام خواهند یافت.
در آیه ۵۵ سوره مبارکه نور واژه «ارتضی» با دین بیان شده است، یعنی دینی را که هم خدا قرار است در دنیا بر همه غلبه و ظهور بدهد، دین مرضی خداوند است؛ یعی صفت برجسته جامعه موعود، همان عبودیت خداوند است و شاید عبودیت تعبیر دیگری از سعادت باشد زیرا هدف از خلقت آفرینش، رسیدن به هدف خلقت است و این هدف، عبودیت الهی است که نهایت سعادت است.
حال در جامعه موعود و نهایی آیا عدل، محور است یا جود تا براساس آن مناسبات عدل و سعادت را ترسیم کنیم؟؛ آنچه ما از سخنان امیرالمؤمنین(ع) میفهمیم، این است که حتی اگر یک روز از عالم باقی مانده باشد، موعود، ظهور خواهد کرد و جهان را از عدل و قسط پر خواهد کرد بنابراین یکی از کارکردهای امام، برپایی قسط و عدل است ولی آیا امام زمان(عج) صرفاً براساس عدالت سیاستورزی خواهند کرد؟
🔸 ادامه مطلب 👇👇