هدایت شده از مدرسه مطالعات فقه نظام
ظرفیت های فقه در رویارویی با مسائل دنیای معاصر.pdf
250.6K
✅ ظرفیتهای فقه در رویارویی با مسائل دنیای معاصر
🖊نویسنده: آیت الله ابوالقاسم علیدوست
📝 چکیده:
⬅️ برای کشف احکام شریعت باید از ادله اربعه بهره گرفت؛ در عین حال دنیای معاصر، مسائلی نوپیدا پدید آورده که به راحتی مصداقی از عمومات، اطلاقات و قاعدههای کهن نیست؛ از این رو باید به ظرفیتهای نهفته در فقه توجه کرد تا به کشفی کارآمد رسید.
⬅️ برخی از این ظرفیتها عبارت است از: عقل، نصوص قرآنی و روایی عام و قاعدهساز. در میان برخی از منبعواره انگاشته شدهها ظرفیتهایی است که با تکیه به منابع استنباط شکوفا میشود؛ مانند عرف و مصلحت که در برخی از تجسدهایشان به یک یا چند منبع استنباط برمیگردند. برخی از نصوص هستند که ظرفیت تفسیری برای نصوص مبیّن شریعت دارند؛ مانند نصوص مبیّن مقاصد.
⬅️ شکوفایی این نیروهای نهفته در کنار نظاموار دیدن شریعت، دانش فقه را پاسخگو به مسائل دنیای معاصر خواهد کرد، بدون آنکه نیاز به خروج از ضوابط اجتهاد باشد. نظام استنباط قابل ترمیم، تکمیل و توسیع است.
———————————————————--
#فقه_نظام
#آیت_الله_علیدوست
#معرفی_مقاله
🔎@fiqhenezam_com
✳️ جایگاه اصول در روش جدید، ابزاری برای استنباط یا در طریق استنباط است.
🔸 حجت الاسلام و المسلمین علی رضائیان در جلسه درس خارج فقه سیاسی با اشاره به لزوم تحول در بهره مندی از علم اصول گفت: استنباط از فقه در طی سالهای متمادی به وسیله ابزار و روش خاصی انجام شده است؛ از این رو عدول از آنها و روی آوردن به روش جدید در استنباط فقهی با دشواریهای زیادی همراه است؛ زیرا مجتهد در عرصهای قدم میگذارد که از داشتن تاریخچۀ علمی مکتوب بیبهره است.
🔹 وی افزود: با نگاهی به حیاط علمی حوزه علمیه میتوان دشواری ذکر شده را به صورت محسوس در مواجهی که با حرکت علمی آیت الله بهبهانی صورت گرفت، مشاهده کرد.
🔸 استاد حوزه در ادامه گفت: جایگاه اصول در روش جدید، ابزاری برای استنباط یا در طریق استنباط است. مثلا پرسیده شود که آیا فلان باکتری در این آب هست یا نه، برای پاسخ دیگر نمیتوان به چشم غیرمسلح اکتفا کرد بلکه باید ابزار دقیقتری مانند میکروسکوپ استفاده کرد که معلومات جدیدی از آب را ارائه میدهد.
🔹 وی عنوان کرد: با نگاه ابزاری به اصول، این سؤال مطرح میشود که آیا در حوزههای خاصی از فقاهت علاوه بر اصول رایج نیازمند ابزار دقیقتری برای استنباط نیستیم؟ با مراجعه به ابواب فقهی مشاهده میشود که بعضی از حوزههای استنباط احکام فقهی بسیار تخصصی هستند.
🌐 ادامه خبر:
https://menhajj.ir/?p=406
🔴 با ما همراه باشید ...
💠 تلگرام، ایتا و اینستاگرام
@se_menhaj
✳️ چهارده تطبیق برای قاعده اصالت حاکمیت دین
🔸 آیت الله عباس کعبی در جلسه درس خارج قواعد فقه سیاسی اظهار داشت: با فحص منابع دینی، میتوان چهارده تطبیق برای قاعدة اصالة حاکمیة دین پیدا کرد.
🔹 وی در بیان این قواعد عنوان کرد:
1. عدم جواز تفکیک دین از سیاست
2. مصدر قوای سه گانه خداوند است
3. حرمت اطاعت و تبعیت غیر خدا
4. تطبیق ارزشها، سیاستگذاریها، نظامها و تصرفات با شریعت اسلامی
5. حرمت ولایت طاغوت
6. وجوب اطاعت از منصوبان الهی
7. حرمت تعطیلی حدود و وجوب اقامه حدود
8. ...
🌐 ادامه قواعد و توضیحات هر قاعده در:
https://menhajj.ir/?p=413
🔴 با ما همراه باشید ...
💠 تلگرام، ایتا و اینستاگرام
@se_menhaj
✳️ نگاه تحولی در نگاه امام خمینی (رحمة ا... علیه) نه تجددی است و نه تحجری
🔸 آیت الله عبدالکریم فرحانی در درس حارج فقه حکومتی اظهار داشت: در نظام اندیشهای امام خمینیرحمها...علیه رسالت اصلی دین، ایجاد تمدن نوین اسلامی است. در این نگرش تمرکز دین بر مسألهی نظامسازی، تمدنسازی، جامعه میباشد و در این رابطه حوزهی علمیه و فقه به واسطهی کار امام وارد یک فضای به تعبیر ایشان تخصصی شد. از این رو ضروری است پیش از هر چیز به بررسی مبانی فکری امام خمینی رحمها...علیه در زمینهی فقه حکومتی و کارکردهای اجتماعی دین از جانب ایشان پرداخته شود.
🔹 بدون شک مهمترین ثمرهی اندیشهی حکومتی امام خمینی رحمها...علیه در میان مردم ایران و حتی دیگر کشورهای تأثیرپذیرفته از انقلاب اسلامی این بود که ایشان به این توفیق نیل یافتند که به تعبیر مقام معظم رهبری مدظلهالعالی نگرش مردم به دین را که پیش از آن نگرشی شخصی و فردمحور بود به نگاهی سیتماتیک و اجتماعمحور تبدیل کند و از این طریق دین را از حالت توجه به احکام شخصی و فردی از جانب متدینین به دستگاهی نظام ساز، تمدن ساز، جامعهساز و انسانساز مبدل سازد.
🌐 ادامه خبر:
https://menhajj.ir/?p=419
🔴 با ما همراه باشید ...
💠 تلگرام، ایتا و اینستاگرام
@se_menhaj
سیاست اسلامی منهاج
✳️ حوزه بسط ید و اعمال ید فقیه
⚪️ امیر المومنین هرچند حکومتشان مشروعیت داشت اما به دلیل نبود بسط ید نتوانستند حکومت را به دست بگیرند.
🔸 آیت الله محمدحسین ملک زاده در جلسه درس خارج فقه روابط خارجی اظهار داشت: فقیه تا جایی که بسط ید دارد میتواند اعمال ید کند. در این حوزه به گستره مکانی و جغرافیایی که عملاً به لحاظ تحقق خارجی دست فقیه برای اجرای فرامین الهی باز بوده و فرامین وی فی الجمله مورد تبعیت قرار گرفته و به اجرا در میآید. به این حوزه، حوزه بسط ید گفته میشود.
🔹 به عبارتی دیگر این موضوع همان مسئله مقبولیت و مشرعیت است که در خصوص حکومت امیر المومنین مطرح میشود. امیر المومنین هرچند حکومتشان مشروعیت داشت اما به دلیل نبود بسط ید نتوانستند حکومت را به دست بگیرند.
🔸 وی عنوان کرد: در مورد نقش خبرگان در این میان امام خمینی میفرماید که ولایت فقیه امری نیست که مجلس خبرگان آن را ایجاد کرده باشد بلکه ولایت فقیه را خداوند متعال ایجاد کرده که همان ولایت رسول الله (ص) است. از این رو مجلس خبرگان را هیچگاه نمیتوان ولایت فقیه ساز یا ولی فقیه ساز درنظر گرفت. بلکه این نهاد تنها سازوکار امروز یعنی برای اعطا بسط ید به یک فقیه برای اعمال ولایت است.
🔹 برای مثال فردی ولی فقیه است و قصد دارد بسط ید خود را اعمال کند، این بسط ید یا به صورت طبیعی انجام میگیرد؛ مثل اتفاقی که برای مرحوم امام خمینی رخ داد. ایشان به صورت طبیعی با انقلابی که انجام داد و موجی که به واسط آن به راه افتاد، توانست با توجه به بسط ید حاصل شده ولایتش را اعمال کند. اما فقهای بعد از امام با ساز و کار مجلس خبرگان این بسط ید را کسب میکنند. مجلس خبرگان با تشخیص شخص ولی فقیه بسط ید لازم برای فقیه جامع شرایط را فراهم میکند. به عبارت دیگر از آن جهت که مجلس خبرگان یک نهاد قانونی است و متصل به ساختار حکومت است از این جهت حکومت و ابزارهای حکومتی را در اختیار فقیه قرار میدهد تا او بتواند ولایت خود را اعمال کند. فلذا اگر مجلس خبرگان این ابزار حکومت را در اختیار فقیه دیگری قرار میداد دست او برای اعمال حاکمیت باز میشود.
🌐 ادامه خبر:
https://menhajj.ir/?p=426
🔴 با ما همراه باشید ...
💠 تلگرام، ایتا و اینستاگرام
@se_menhaj
✳️ در زمانی واقع شدهایم که اصلیترین چالش، امنیت است.
🔸 حجت الاسلام والمسلمین علی رضائیان در درس خارج فقه امنیت اظهار داشت: در گذشته بهرهمندی از شریعت بیشتر در قالب پاسخ به سؤالاتی بود که از سوی مکلفین مطرح میشد (اجوبة الإستفتائات) و اشخاصی همچون صاحب عروه بهصورت منسجم مسائل را تدوین و در ذیل ابواب مختلف تنظیم کردند.
🔹 با گذشت زمان، اقتضائات بهگونهای رقم خورد که نیاز شد برخی مسائل بهعنوان یک علم مستقل عنوان گردند که از جمله آنها «فقه امنیت» است. برخی موضوعات ممکن است که جهات مختلفی داشته باشند اما در فرایند زمان و شرایط، یک جهت، پررنگتر از بقیه باشد که اکنون میتوان گفت جهت «امنیت» از سایرین پررنگتر است.
🔸 وی افزود: اکنون در زمانی واقع شدهایم که اصلیترین چالش، امنیت است؛ لذا مسائل بایستی با حیث امنیت دیده شوند. البته این نگاه با امنیتی دیدن مسائل تفاوت دارد به این معنا که آن نگاه منفی امنیتی موردنظر نیست بلکه مقصود این است که مسئله، ابتدا در جایگاه و ساختار علم امنیت ملاحظه شود.
🌐 ادامه خبر:
https://menhajj.ir/?p=431
🔴 با ما همراه باشید ...
💠 تلگرام، ایتا و اینستاگرام
@se_menhaj
✳️ گسترة علم فقه؛ آیا علم فقه فقط شامل احکام است یا امری فراتر از آن میباشد؟
🔸 حجت الاسلام و المسلمین علی نقی فقیهی در جلسه درس خارج فقه تربیت جنسی اظهار داشت: گسترة علم فقه توسط هدف فقه مشخص می¬شود و با توجه به اینکه در فقه از احکام شرعی فرعی بحث میشود و این احکام متعلق به رفتارهای اختیاری مکلف است، پس موضوع فقه از رفتارهای اختیاری مکلف بحث می کند.
🔹 وی عنوان کرد: به تعبیر دیگر علم فقه در خصوص رفتارهای جوارحی مکلف مطرح است. علم فقه رفتارهای جوانحی را که در درون افراد وجود دارد شامل میشود. برای شناخت بهتر گسترة موضوع علم فقه باید هدف علم فقه مورد لحاظ قرار بگیرد، زیرا هر رفتار اختیاری مکلف که در محدودة علم فقه باشد در این علم نیز مورد بحث قرار میگیرد.
🌐 ادامه خبر:
https://menhajj.ir/?p=437
🔴 با ما همراه باشید ...
💠 تلگرام، ایتا و اینستاگرام
@se_menhaj
✳️ پشتوانه فکری عمیق، لازمه تحول صحیح
🔸 آیت الله عبدالکریم فرحانی در درس حارج فقه حکومتی اظهار داشت: یکی از نکاتی که بایست بدان التفات شود این است که به فرمودهی مقام معظم رهبریمدظلهالعالی نگاه تحولی محتاج به پشتوانهی فکری است و نمیتوان حرکتهای سبک و سطحی را تحول نامید.
🔹 وی افزود: هنگامی که به نگاه فقهی امام خمینیرحمها...علیه در بحث حکومت توجه میکنیم درمییابیم که ایشان در تمام تحولاتی که ایجاد کردند متکی به حرکت اسلامی و مبانی معرفتی اسلام بود. از این رو اگر میخواهیم نگاه فقه حکومتی تحولی داشته باشیم بایست به مبانی معرفتی فقه حکومتی توجه فراونی نماییم. مقام معظم رهبریمدظلهالعالی در همین رابطه سخنان جالبی دارند و بیان نمودهاند که:
«امام در هر کاری که در زمینهی تحول انجام داد متکی به همین حرکت اسلامی و مبانی معرفتی اسلام بود امام در چارچوب آن حرکت کرد».
🔸 استاد حوزه ادامه داد: بدون شک راه تحقق تمدن نوین اسلامی در بحث فقه حکومتی کشف مکانیزم فقهی امام در این زمینه است نه تقلید از غرب و در مقابل تحجر در گذشته. طبق فرمایش رهبری حوزه باید از فقهالخمینی استقبال و مکانیزم آن را استخراج کند و این همان تفکر انبیاء است.
🌐 ادامه خبر:
https://menhajj.ir/?p=442
🔴 با ما همراه باشید ...
💠 تلگرام، ایتا و اینستاگرام
@se_menhaj
✳️ تطبیقات قاعده تبلیغ در فقه سیاسی
⚪️ تاریخ زندگانی و سیره عملی انبیاء الهی و امامان معصوم (ع) در تبلیغ معارف الهی نیز نشانگر توجه ویژه آن بزرگواران به مساله مبارزه با مستکبران است.
🔹 حجت الاسلام محسن صبوری فیرزآبادی در جلسه درس خارج قواعد فقه الحکومه گفت: بر اساس قاعده تبلیغ، رساندن معارف دینی به همه انسانهایی که نسبت به این معارف آگاهی ندارند، واجب می باشد. برای انکه ارتباط میان قاعده تبلیغ و مساله استکبارستیزی به خوبی روشن شود، توجه به مطالب ذیل، ضروری است:
اولا: طبیعی است که از میان معارف دینی – که بر اساس قاعده تبلیغ، ابلاغ آن واجب است- ، مهمترین و بنیادی ترین مساله، بحث توحید است.
ثانیا: لازمه توحید در تشریع و توحید در اطاعت، پرهیز از تبعیت طاغوت و فرمانبری از مستکبرین می باشد. و لذا پذیرش ولایت طاغوت، نه تنها معصیت است بلکه از مصادیق شرک عملی محسوب می شود.
🔸 وی ادامه داد: با توجه به دو مقدمه فوق، می توان نتیجه گرفت که بر اساس قاعده تبلیغ، آگاه نمودن همگان نسبت به وجوب پرهیز از تبعیت طاغوت و فرمانبری از مستکبرین، بر همه کسانی که نسبت به این حکم الهی آگاهی دارند، واجب و ضروری است.
🌐 ادامه خبر:
https://menhajj.ir/?p=447
🔴 با ما همراه باشید ...
💠 تلگرام، ایتا و اینستاگرام
@se_menhaj
✳️ دارالاسلام و مرز میان حکومت های اسلامی
⚪️ دارالاسلام در وضعیت کنونی به جهان مسلمانان اطلاق میشود. اما نکته ای که وجود دارد عدم کفایت کثرت مسلمانان در یک منطقه برای اطلاق دارالاسلام به آن مناطق است.
🔹 آیت الله محمدحسین ملک زاده در جلسه درس خارج فقه روابط خارجی اظهار داشت: امروزه با توجه به وضعیت کشورهای مسلمان چالشی که طرح گردیده تعدد دارالاسلام ها است. به این معنا که یک دارالاسلام با یک حکومت اسلامی وجود ندارد بلکه دورالاسلام وجود دارد.
🔸 این مسئله را در بحث ترجمه مترجمین برطرف کردهاند. به این نحو که ترجمههای عربی به فاسی از دارالاسلام به جهان اسلام تعبیر شده است. از این رو در وضعیت کنونی دیگر دارالاسلام مطرح نیست بلکه جهان اسلام که متشکل از تعداد زیادی از کشورها است مطرح شده است. تعبیر دارالاسلام در زبان انگلیسی معنی دقیق تری وجود دارد. در زبان انگلیسی به دارالاسلام « Muslims world»گفته میشود که به معنی جهان مسلمانان است.
🔹 مدرس خارج حوزه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از مسائل موجود چرایی وجود مرز در حکومت اسلامی است با وجود اینکه کشور ایران در اطرافش کشورهای اسلامی وجود دارند.
🔸 در پاسخ به این اشکال پیش تر هم مطرح شد که عبارت «موضع یخاف منه» در تعریف مرز اگر لحاظ شود مرز با کشورهای مسلمان نشین در وضعیت کنونی نیز مصداق این تعریف قرار میگیرد؛ چرا که ممکن است این کشورهای مسلمان نشین به دلیل نفوذ کفار در آنها تبدیل به پایگاهی برای حمله به حکومت اسلامی شوند.
🌐 ادامه خبر:
https://menhajj.ir/?p=454
🔴 با ما همراه باشید ...
💠 تلگرام، ایتا و اینستاگرام
@se_menha
هدایت شده از مدرسه مطالعات فقه نظام
معرفی دروس خارج فقه نظام (3)
استاد: آیت الله ملک زاده
موضوع: روابط خارجی در نظام سیاسی اسلام
————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#روابط_خارجه_در_نظام_سیاسی
#آیت_الله_ملک_زاده
🔎 @fiqhenezam_com
✳️ مصلحت و مفسده در حکم شرعی
⚪️ گاهی مصالح و مفاسد به تدریج حاصل میشوند و گاهی نیز علم به مصالح و مفاسد یا کشف آنها به صورت تدریجی و در طول زمان یا هنگام کمال عقول واقع میشود.
🔹 آیت الله عباس کعبی در جلسه درس خارج قواعد فقه سیاسی اظهار داشت: هم در حکم تکلیفی و هم در حکم وضعی، مصلحت و مفسده از جانب شارع مقدس لحاظ شده است. علم اصول در این بحث به بررسی لحاظ مصلحت و مفسده در ذات الخطاب میپردازد.
🔸اما نوعاً مفاسد و مصالح در ناحیه متلعق لحاظ میشود؛ به عنوان مثال، در موضوع امر به صلاة، مصلحت و مفسده ناشی از نهی از فحشاء و منکر و اقامة ذکر الله است. همچنین مصلحت زکات در اعطاء حق زکّوی و ریشهکن کردن فقر است.
🔹بنابراین هرچند مکلف به جوانب حکم شرعی آگاهی پیدا نکند، اما آن حکم تابع مصلحت و مفسده در متعلق خود است. حتی اگر مکلف مصلحت و مفسده را تشخیص ندهد، حکم شرعی تابع مصالح و مفاسد واقعی نفس الامری است.
🌐 ادامه خبر:
https://menhajj.ir/?p=458
🔴 با ما همراه باشید ...
💠 تلگرام، ایتا و اینستاگرام
@se_menha
✳️ لزوم اتخاذ موضع صحیح در مواجهه با مسأله حجاب
⚪️ در مجموع، نگاه صحیحی نسبت به سیره اهل بیت علیهم السلام وجود ندارد. با توجه به شواهد متعدد میتوان گفت ممکن است تبعات بی¬حجابی در یک جامعه زیاد نباشد اما در زمان کنونی تبعات آن درجامعه اسلامی بیشتر از زمان حضور معصوم است.
🔹 حجت الاسلام و المسلمین امیر مهاجر میلانی در جلسه درس خارج خود اظهار داشت: برداشت برخی از آیات پیرامون حجاب این است که حکومت حق ورود به عرصه حجاب عمومی جامعه را دارد. اما بنظر چنین تفکری اشتباه است؛ زیرا از هیچ کدام یک از این دست آیات، دستور حکومتی استنباط نمیشود.
🔸 ازطرفی برخی گفته¬اند با تأمل در زندگی اهل بیت علیهم السلام چنین به دست میآید که هر چند در آن زمان ناهنجاری حجاب زیاد بوده اما موضوع حجاب در نزد ائمه از اهمیت زیادی برخور دار نبوده است و سرمایه گذاری که در زمان کنونی برای حجاب انجام میشود را اهل بیت نکردند.
🔹 وی عنوان کرد: در مجموع، نگاه صحیحی نسبت به سیره اهل بیت علیهم السلام وجود ندارد. با توجه به شواهد متعدد میتوان گفت ممکن است تبعات بی¬حجابی در یک جامعه زیاد نباشد اما در زمان کنونی تبعات آن درجامعه اسلامی بیشتر از زمان حضور معصوم است؛ بنابراین تبعیت محض از افعال معصومین در این موضوع اشتباه است؛ زیرا درآن زمان بی¬حجابی تاثیر بد نداشته است.
🌐 ادامه خبر:
https://menhajj.ir/?p=477
🔴 با ما همراه باشید ...
💠 تلگرام، ایتا و اینستاگرام
@se_menhaj
🏴 إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
آیتالله العظمی صافی گلپایگانی به ملکوت اعلی پیوست
■ مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی پس از حدود یک قرن عمر با برکت دار فانی را وداع گفتند.
■ به گزارش خبرگزاری حوزه، روح بلند مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی ساعاتی قبل به ملکوت اعلی پیوست.
■معظم له چند روز قبل جهت معاینات پزشکی به بیمارستان آیت الله گلپایگانی قم مراجعه کرده بودند.
■ این مرجع عالیقدر سال ها به تدریس و تحقیق در حوزه مقدسه قم اشتغال داشتند و تربیت صدها محقق و تالیف دهها اثر فاخر علمی از برکات ایشان است.
■ عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و عضویت در شورای نگهبان و دبیری آن با حکم امام خمینی، از جمله فعالیت های سیاسی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی بوده است.
✳️ لایههای بررسی مصلحت و مفسده
⚪️ دو سنخ مسائل وجود دارد؛ سنخ نخست به مبادی حکم شرعی بازگشت دارد و سنخ دوم به متعلق حکم شرعی مربوط میشود که آن هم تابع ادله شرعی استنباط است.
🔹 آیت الله عباس کعبی در جلسه درس خارج قواعد فقه سیاسی اظهار داشت: گاهی در مورد حقیقت حکم شرعی و نسبت حکم شرعی با مصلحت و مفسده و چگونگی لحاظ آنها بحث میشود و نزاع اساسی در مورد تعلق امر و نهی به متعلق حکم یا جعل حکم است. همین نزاع در حکم ظاهری و واقعی نیز سرایت دارد.
🔸 وی افزود: اما گاهی با استفاده از ادله (کتاب و سنت) به مصلحت و مفسده پرداخته میشود که این مورد به اجتهاد هر مجتهد در هر مسئله و فرع فقهی مربوط میشود؛ بدین معنا که فقها در بسیاری از مسائل فقهی بر اساس مصلحت و مفسده فتوا دادهاند. این فتاوایی که بر اساس مصلحت و مفسده صادر شدهاند، با مصلحت و مفسدهای به در مبادی حکم جریان دارد، متفاوت است. این نوع مصلحت و مفسده عرفی بوده و با مصلحت و مفسده شرعی تفاوت دارد.
🔹 بنابراین دو سنخ مسائل وجود دارد؛ سنخ نخست به مبادی حکم شرعی بازگشت دارد و سنخ دوم به متعلق حکم شرعی مربوط میشود که آن هم تابع ادله شرعی استنباط است.
🌐 ادامه خبر:
https://menhajj.ir/?cat=47
🔴 با ما همراه باشید ...
💠 تلگرام، ایتا و اینستاگرام
@se_menhaj
✳️ جایگاه تولید فکر در تعیین مبانی علوم انسانی
⚪️ تولید علم با تبحر علمی تفاوت دارد؛ تبحر در علم یعنی ارائه حرفهای غربیها و در مقابل تولید علم یعنی شکستن مرزهای علم.
🔹 آیت الله عبدالکریم فرحانی در درس حارج فقه حکومتی اظهار داشت: متأسفانه در جامعهی کنونی به جای اجتهاد با متد فقه جواهری، اقتصاد غربی تدریس میشود و این امر مشکلی را دوا نمیکند زیرا تکرار اطلاعات غربیها و پمپاژ اطلاعات آنها به جامعه و آموزش صِرف حرفهایشان خواسته یا ناخواسته برای ما تقیزادهها را بوجود میآورد.
🔸 وی گفت: تولید علم با تبحر علمی تفاوت دارد؛ تبحر در علم یعنی ارائه حرفهای غربیها و در مقابل تولید علم یعنی شکستن مرزهای علم. از این رو تولید علم مبتنی بر تولید فکر است. به تعبیر رهبری پایه علم بر فلسفه است. اگر فلسفه و استنتاج فلسفی نباشد علم بیمعنا میشود. البته تولید فکر از تولید علم دشوارتر است.
🔹 مدرس درس خارج حوزه ادامه داد: در میان تمامی نظامهای علمی این یک نظام فلسفی است که مبنای تولید فکر قرار میگیرد و از همین تولید فکر، تولید علم صورت میپذیرد. از این رو اگر نگاه به دهان غربیها کردیم و تنها به صرف تقلید از آنها گام برداشتیم تولید علم صورت نخواهد گرفت. دلیل موفقیت امام در نظام فکریشان هم همین بود. ایشان چون نظام مبانی فکری داشت در آن چارچوب حرکت میکرد و تولید علم مبتنی بر داشتههای خودی نمود.
🌐 ادامه خبر:
https://menhajj.ir/?p=488
🔴 با ما همراه باشید ...
💠 تلگرام، ایتا و اینستاگرام
@se_menhaj
✳️ فرآیند جعل حکم در عالم مصلحت
⚪️ در فقه سنتی، فقیه فقط حکم ناظر به موضوع را بیان می¬کرد و شناخت موضوع بر عهدۀ مکلف بود و او باید تفاوت میان حالت عادی و غیر عادی را تشخیص بدهد. اما در احکام حکومتی یک موضوع دارای مصادیق کثیری است و فقیه به دلیل خاصی اقدام به تعیین مصداق میکند.
🔹 حجت الاسلام و المسلمین علی رضائیان در جلسه درس خارج فقه سیاسی گفت: مصلحت یعنی نسبتسنجی بین فعل و کمال. غالبا جایگاه آن در فقه، در عناوین ثانویه است. در جامعه ما مردم به اشتباه فکر می¬کنند معضلات جامعه ریشه در مصلحتسنجی حکومت دارد و این امر باعث شده است که مصلحتسنجی تبدیل به یک واژۀ مضموم بشود.
🔸 در حالی که این واژه در نظامهای اجتماعی بسیار ممدوح است. لکن باید برای آن ملاک داشته باشیم. در مقابل لفظ مصلحت، لفظ مفسده قرار دارد. ما از نبود مصلحت به مباح و از عکس مصلحت به مفسده می¬رسیم.
🔸 مصلحت هنگامی تغییر می¬کند که مکلف از حالت عادی خود خارج شده است.
🔹 وی ادامه داد: نکته¬ای که در مصلحت باید به آن توجه کرد این است که اگر در مثال روزه حالت شخص روزه¬دار تغییر کرد، باید شرایط تغییر و مدت زمان حکم ثانوی مشخص شود. به این معنا که انتهای غایتی را برای تغییر موضوع مشخص کنیم. زمان، قید شرایطی است که به وجود آمده است و باید متوجه باشیم که شرایط جدید چه زمانی به حالت قبلی خود باز می¬گردد که حکم را مطابق با همان لحاظ نماییم.
🌐 ادامه خبر:
https://menhajj.ir/?p=495
🔴 با ما همراه باشید ...
💠 تلگرام، ایتا و اینستاگرام
@se_menhaj
✳️ فقیه باید آنچه را که انسانها در تربیت به آن نیازمند هستند از آیات و روایات استنباط کنند.
⚪️ کار فقیه یک عمل تربیتی محسوب میشود؛ زیرا فقیه باید آنچه را که انسانها در تربیت به آن نیازمند هستند از آیات و روایات استنباط کنند. این تکلیف عین هدفی است که علم فقه به دنبال آن است.
🔹 حجت الاسلام و المسلمین علی نقی فقیهی در جلسه درس خارج فقه تربیت جنسی اظهار داشت: مفهوم تربیت را بر اساس مفاهیم لغوی عبارت است از: «فراهمکردن بستری برای رشد و نمو تدریجی» و این معنا با تعریف که «تربیت جریانی منظم و مستمر است که هدف آن هدایت، رشد همهجانبة شخصیت و کمک به شکوفا شدن استعدادها است و منحصر در برخی از افعال نیست، بلکه شامل رفع موانع و ایجاد مقتضیات برای شکوفایی استعدادهای انسان در جهت کمال مطلق است» همخوانی دارد.
🔸 هر میزان که فقیه بتواند بستر را برای جهت دادن به افعال جوانحی و جوارحی مهیا کند، به همان میزان مردم بهتر می¬توانند به بهشت و رضوان الهی راه پیدا کنند و از عذاب الهی دور بمانند. با این بیان روشن می¬شود که در فرهنگ اهلبیت علیهمالسلام عنوان فقیه به شخصی اطلاق می¬شود که قطع نظر از بصیرت در مسائل حلال و حرام، در مسائل تفسیری، کلامی، اعتقادی، اخلاقی و مانند آن نیز از بصیرت کافی برخوردار باشد.
🌐 ادامه خبر:
https://menhajj.ir/?p=500
🔴 با ما همراه باشید ...
💠 تلگرام، ایتا و اینستاگرام
@se_menhaj
✳️ تابعیت درجه یک و دو از نظر اسلام
⚪️ تابعیت درجه یک و دو ربطی به انسان درجه یک و دو ندارد. انسانها همه در اصل انسانیت با هم برابر و مساوی هستند. اساساً انسان درجه دو وجود ندارد که درجه یک برای آن فرض شود. همه انسانها با تمامی تفاوتهایشان از زن و مرد گرفته تا کودک و جوان و پیر و حتی کافر و مسلمان همه در انسانیتشان برابر هستند. در مسئله تابعیت ماهیت آن حقوقی است. از این رو میتوان تابعیت را به درجه یک و دو تقسیم کرد.
🔹 آیت الله محمدحسین ملک زاده در جلسه درس خارج فقه روابط خارجی اظهار داشت: در نظامهای جهانی مسئله تابعیت را به طور کامل پذیرفتهاند. برای مثال زمانی که فرد در یک کشور خارجی حق شهروندی کسب میکند دقیقاً تابعیت درجه دو در آن کشور را کسب کرده است. فلذا این فرد گروهی از مناصب را نمیتواند کسب کند. در واقع این فرد حقی فراتر از اقامت در آن کشور را کسب کرده است اما این به این معنا نیست که این فرد از این حق برخوردار است که مناصب مهم حکومتی مثل ریاست جمهوری یا عضویت در پارلمان را عهده دار شود.
🔸 وی ادامه داد: در فقه اسلامی تقسیم بندی رایجی در خصوص احکام وجود دارد که احکام را به اولی، ثانوی، حکومی و قضایی تقسیم میکنند. تصور میشود حکم اولی یعنی حکم واقعی که گاهی اوقات از آن با عنوان منصوص یاد میشود. همچنین حکم ثانوی و حکم حکومی که مجزا از حکم اولی هستند.
🌐 ادامه خبر:
https://menhajj.ir/?p=505
🔴 با ما همراه باشید ...
💠 تلگرام، ایتا و اینستاگرام
@se_menhaj
✳️ نگاهی به مفاد و ادله قاعده تبلیغ
⚪️ بر اساس تعاریف لغوی و اصطلاحی، مفاد قاعده تبلیغ عبارت است از: "وجوب رساندن معارف دینی به همه انسانهایی که نسبت به این معارف آگاهی ندارند".
🔹 حجت الاسلام محسن صبوری فیرزآبادی در جلسه درس خارج قواعد فقه الحکومه گفت: ممکن است تصور شود که مفاد قاعده تبلیغ با قاعده "امر به معروف و نهی از منکر" متحد است. حال آنکه امر به معروف و نهی از منکر در جایی است که شخص، نسبت به واجب و یا حرام بودن فعل، آگاهی داشته باشد تا عنوان معروف و منکر، صادق باشد.
🔸 وی عنوان کرد: همچنین باید توجه داشت که مفاد این قاعده با اصل دعوت نیز تفاوت دارد. زیرا مفاد اصل دعوت عبارت است از "وجوب دعوت کفار به اسلام" که در ابواب جهاد مطرح شده است.
🔹 مدرس خارج فقه حوزه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نکته دیگری که لازم است در رابطه با مفاد این قاعده مورد توجه قرار بگیرد این است که مقصود از جاهل در این قاعده، خصوص جاهل به حکم است و شامل جاهل به موضوع نمی شود مگر در امور مهمی که از ادله استفاده می شود که شارع به هیچ وجه راضی به عدم امتثال آن – ولو از سوی شخص جاهل به موضوع- نمی شود.
🌐 ادامه خبر:
https://menhajj.ir/?p=511
🔴 با ما همراه باشید ...
💠 تلگرام، ایتا و اینستاگرام
@se_menhaj
✳️ فهم عمیق از دین و شناخت سؤال زمانه دو شرط اصلی برای تولید فکر
⚪️ حرکت علمی در قرون اولیه اسلام بر اثر تشویق اسلام آن چنان اوج گرفت که تا آن روز در دنیا بیسابقه بود و دانش و تحقیق و فن در حد خود پیشرفت کرد.
🔹 آیت الله عبدالکریم فرحانی در درس خارج فقه حکومتی اظهار داشت: سخن جدید و بکر همیشه در جامعه وجود دارد اما دو شرط را باید در این رابطه مد نظر قرار داد: شرط نخست این است که شخصی که میخواهد سخنی تازه بزند باید در اقیانوس معارف اسلامی غوری عمیق کرده باشد و بر اجتهاد جواهری مسلط باشد. شرط دوم آنکه این شخص ضرورت دارد که زمانهی خود را بشناسد.
🔸 به تعبیر رهبری دلیل اصلی توفیق شهید مطهری این بود که هم بر مبانی استنباط جواهری مسلط بود و نیازهای زمان خود را به خوبی میشناخت از این رو وقتی به دانشگاه تهران رفت در آنجا تحولی مهم بوجود آورد.
🔹 وی ادامه داد: ذکر این نکته ضروری است اگر شخص آشنا به مباحث دینی نباشد دستاورد آن مبدل به کاری سطحی میشود و بر عکس اگر شرایط زمانه را نداند نتیجهی کارش متحجرانه خواهد شد.
🔸 یکی دیگر از افراد قدرتمند قرن اخیر در این زمینه شهید محمد باقر صدر میباشد. ایشان هم مجتهدی عالم به فقه بود و هم به خوبی شرایط زمانه را میشناخت. البته تفاوتهایی میان ایشان و رهبری وجود دارد و نگاه فلسفی ایشان به سمت استقراء رفته است.
🌐 ادامه خبر:
https://menhajj.ir/?p=516
🔴 با ما همراه باشید ...
💠 تلگرام، ایتا و اینستاگرام
@se_menhaj
💢منتشر شد |
📘 کتاب «نظام مدیریت دانش و طبقهبندی علوم با رویکرد اسلامی»
✍ به قلم استاد محمدحسین ملکزاده
📚 به همت انتشارات منهاج علم
📝 چاپ اول، ۱۴۰۰
📖 تعداد صفحات: ۳۰۴
📁 قطع: رقعی
🔖 نوع کاغذ: بالکی(کاغذ سبک)
◀️ قیمت: ۵۰،۰۰۰ تومان
📜 معرفی اثر:
🌐 http://ihkn.ir/?p=27247
🛒 نحوه تهیه کتاب:
✅ شناسه ایتا:
@Ketab_menhaj
✅ پیامکی:
۳۰۰۰۶۴۶۴۰۰
✅ تلفنی:
۰۲۵۳۷۸۳۱۶۰۲
📌 ارسال برای شهرهای قم و تهران به صورت رایگان میباشد.
✳️ اهداف و دلالت های پوشش در مسئله حجاب
⚪️ مقوله شفافیت در فرهنگ شفاهی وجود ندارد در حالی که در سنت کتبی باید شفافیت بیشتر باشد چرا که مخاطب میخواهد با همین مکتوبات فهمانده شود.
🔹 حجت الاسلام و المسلمین امیر مهاجر میلانی در جلسه درس خارج بررسی فقهی مسئله حجاب اظهار داشت: توجه به انواع دلالات پوشش یک بخش سمیوتیک یا نشانه¬شناسی است. نشانه¬شناسان برای پوشش انواع دلالات را بیان کردهاند؛ زیرا هدف پوشش فقط نامرئی¬کردن نیست.
🔸 امروزه یکی از دلالت های حجاب، بیان طبقه اجتماعی، عقاید سیاسی، تعلقات صنفی، مذهبی و... است.
🔸 نشانه¬شناسان بر این باور هستند که در مواقعی انسان شیئی را می¬پوشاند از نگاه دیگران در امان باشد؛ زیرا اگردیده شود منافی حیا و عفت است.
🌐 ادامه خبر:
https://menhajj.ir/?p=522
🔴 با ما همراه باشید ...
💠 تلگرام، ایتا و اینستاگرام
@se_menhaj
انا لله و انا الیه راجعون
▪️ارتحال حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی را به محضر امام زمان علیه السلام و مقام معظم رهبری و عموم شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام تسلیت عرض می نماییم.
🔎@se_menhaj