eitaa logo
🌷مسجد سبقت درخیرات🌷
217 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
749 ویدیو
149 فایل
📢 🕌 یک مسجد مجازی! ارائه محتواهایی از تفسیر آیات قرآن، درس اخلاق و شیوه بهتر زندگانی، شرح و توضیح دعاها و احادیث معصومان همراه با آيت الله دکتر حيدري فر (حفظه الله) مفسِّر قرآن مجيد و استاد حوزه و دانشگاه ارتباط با ما: @sebqat_14
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺بسم الله الرحمن الرحيم🌼 📚«إِلَهِي قَدْ سَتَرْتَ عَلَيَّ ذُنُوباً فِي الدُّنْيَا وَ أَنَا أَحْوَجُ إِلَى سَتْرِهَا عَلَيَّ مِنْكَ فِي الْأُخْرَى» خدايا در دنيا بسياري از گناهان مرا پرده¬پوشي كردي كه من در اُخري و در روز قيامت به اين پرده¬پوشي محتاج¬تر و نيازمندترم. «إِلَهِي قَدْ أَحْسَنْتَ إِلَيَّ إِذْ لَمْ تُظْهِرْهَا لِأَحَدٍ مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ فَلَا تَفْضَحْنِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلَى رُءُوسِ الْأَشْهَادِ»، در دنيا مرا رسوا نكري و مرا در ميان بندگان خوبت، بي¬آبرو نكردي و بدي-هاي مرا براي آنان آشكارنكردي تا آنان مرا خوب بدانند، روز قيامت هم در برابر ديدگان مردم، رسوا مكن. «إِلَهِي جُودُكَ بَسَطَ أَمَلِي وَ عَفْوُكَ أَفْضَلُ مِنْ عَمَلِي إِلَهِي فَسُرَّنِي بِلِقَائِكَ يَوْمَ تَقْضِي فِيهِ بَيْنَ عِبَادِك‏» بارخدايا، جود تو، سخاوت تو، احسان و بخشش تو آن¬قدر گسترده است كه همه¬ي آرزوهاي مرا دربر مي¬گيرد و عفو تو آن¬قدر دامنه¬دار است كه همه¬ي اعمال مرا دربرمي¬گيرد. https://eitaa.com/sebqat14 . 💽استاد حيدري فر دامت بركاته
📨پرده پوشي خدا ✅عرض شد كه رحمت و حمايت دو شاخه دارد: رحمت عام يعني اعطاي وجود و نيازمندي¬هاي وجودي هر موجود به حسب گنجايش وجودي خودش كه خدا در عوالم شش¬گانه به همه¬ي بندگان خودش داده است اما رحمت خاصّ،‌ حمايت و پشتيباني از بندگان مؤمن و موحّد است؛ بندگان مؤمن و موحّد، هدايايي از خداي منان دريافت مي¬كنند كه به ديگر موجودات و بندگان داده نمي-شود، يكي از آن¬ هدايا، پرده¬پوشي خداي منان است.💽 دامت برکاته 📲👇👇👇 https://eitaa.com/sebqat14
👥تركيب وجودي انسان ✅انسان باتوجه به ساختار و شاكله¬ي وجودي خود، در مسير معصيّت قرار مي¬گيرد چرا كه تركيب وجودي انسان، تركيبي از طبيعت و فطرت است؛ در حوزه¬ي طبيعت، غضب و شهوت فرمانروايي مي¬كنند و در حوزه¬ي فطرت، عقل و اراده، فرمانروايي مي¬كنند.👈https://eitaa.com/sebqat14
🛠جنگ فطرت و طبيعت انسان در داخل وجود انسان همواره يك ميدان جهاداكبر و جنگ ميان طبيعت و فطرت وجود دارد؛ يعني غريزه¬ي شهوت، هر چه خوبي و لذت و شهوت است براي خود مي¬خواهد و غريزه¬ي غضب، هرچه بدي و ناروا و ناخوش¬آيند است را براي ديگران مي¬خواهد. اما عقل و اراده در برابر اين¬دو مي-ايستند كه اينطور نيست كه هر چه لذّت است براي شما(شهوت و غضب) باشد، لذّت براي تو(شهوت) باشد اما طبق چهارچوب و ضابطه؛ اين¬طور نيست كه همه¬ي خطرها و سختي¬ها مال ديگران باشد. بلكه شما هم بايد در يك چهارچوب و قاعده¬اي، بعضي از سختي¬ها را بپذيريد.👈https://eitaa.com/sebqat14
✳️ ⭕️اين عقل،-نيروي دروني و تعديل¬كننده كه با مهار شهوت و غضب، انسان را از غير انسان تمييز مي¬دهد-در حقيقت عقل به معناي منع كنترل و مهار است، نيرويي باطني است كه در انسان به وديعت گذاشته شده است و به اين وسيله انسان نيروي شهوت و غضب خود را كنترل مي¬كند. ✳️ ⭕️فرمان عقل تعطيل¬كننده¬ي شهوت و غضب نيست بلكه تعديل¬كننده¬ي آن¬دو هست. يعني انسان بر اساس يك چهارچوب و ضابطه¬اي از شهوت و غضب استفاده كند؛ از شهوت براي جذب لذّات و غضب براي دفع خطرات اما بر اساس قانون نظام¬مند بر جهان هستي(قانون عليّت).https://eitaa.com/sebqat14
✅فرق جايز الخطاء و واقع الخطاء ❌با توجه به اين نكته كه انسان همواره در مسير معصيّت و خطاء قرار دارد و بلكه گاهي در تعابير مي¬گوييم انسان 🔺"جايز الخطاء"🔺است، من عرض مي¬كنم كه نگوييد جايز الخطاء است بلكه بگوييد🔺"واقع الخطاء"🔺؛ جايز يعني امكان دارد، بلكه بالاتر از امكان، وقوع هم دارد، انسان باتوجه به داشتن، شهوت و غضب، چون نيروي غالبي به نام عقل به عنوان مهاركننده دارد، اما ممكن است گاهي اين عقل در حالت غفلت به سرببرد و نتواند كنترل و مهار كند لذا اگر عقل همواره سرحال و بانشاط باشد، بتواند فرمانروايي كند اما گاهي عقل در پرده¬ي غيبت و غفلت به¬سر مي¬برد، آن¬وقت در نبود عقل، شهوت و غضب فرمانروايي مي¬كنند و انسان را به معصيت مي¬كشانند.https://eitaa.com/sebqat14
👉👈حالا كه اينگونه شد و انسان واقع الخطاء است، نياز به خدايي دارد تا گناهانش را بپوشاند، در معرض ديد ديگران قرار ندهد. ✳️«إِلَهِي قَدْ سَتَرْتَ عَلَيَّ ذُنُوباً فِي الدُّنْيَا وَ أَنَا أَحْوَجُ إِلَى سَتْرِهَا عَلَيَّ مِنْكَ فِي الْأُخْرَى» خدايا، تو خيلي از گناهان مرا در دنيا پوشاندي كه من در آخرت به چنين پوششي نيازمندتر هستم. حتي در روايات آمده است كه خداي منان پس از آنكه مؤمنِ موحّد از خطاي خود، پشيمان مي¬شود و توبه مي¬كند، آن¬قدر ستاريّت دارد كه حتّي نسبت به ملائكه¬ي مسئول ثبت و ضبط، پوشش ايجاد مي¬كند و آنان خبردار نمي¬شوند.https://eitaa.com/sebqat14
✍🏻نتيجه عدم رسوايي در دنيا و آخرت ✳️«إِلَهِي قَدْ أَحْسَنْتَ إِلَيَّ إِذْ لَمْ تُظْهِرْهَا لِأَحَدٍ مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ فَلَا تَفْضَحْنِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلَى رُءُوسِ الْأَشْهَادِ»، خدايا به من احسان كردي كه گناهانم را براي بندگان صالحت-ملائكه و انسان¬ها-آشكار نكردي، پس دربرابر ديدگان مردم در روز قيامت مرا رسوا نكن. ببينيد عزيزان من،💚 امروز در اين دنيايي كه زندگي مي¬كنيم، اگر يكي از خطاهايمان در برابر دوستان، بستگان، همسايگان، همكاران، شاگردان و اساتيدمان باشد، چقدر خجالت مي¬كشيم؛ ولي خداي منان به اين نحو از عنوان است كه ستار العيوب است، ‌حتي تا آنجايي كه✳️ «إِلَهِي جُودُكَ بَسَطَ أَمَلِي وَ عَفْوُكَ أَفْضَلُ مِنْ عَمَلِي إِلَهِي فَسُرَّنِي بِلِقَائِكَ يَوْمَ تَقْضِي فِيهِ بَيْنَ عِبَادِك‏» خدايا، آن¬قدر مرا دوست داري كه جود و بخشش تو تمام آرزوهاي من، را تحت پوشش قرار مي¬دهد و اميد و آرزوي من اين است كه همانگونه كه در دنيا مرا رسوا نكردي، ‌در آخرت هم رسوايم نكني. نتيجه¬ي رسوا نشدن، ‌بهشتي شدن و همسايگي با نيكان و ابرار است. رسوا نكردن يعني بندگان صالح ندانند كه من جزء آنان نيستم و من در صف آنان محشور و وارد بهشت شوم. 🙏🏻از خداي منان مي¬طلبيم توفيق آشنايي با معارف قرآن و عترت و عمل¬كردن به آن¬ها به همه¬ي ما عنايت بفرمايد و ما را جزء بندگان صالح در دنيا و آخرت قرار دهد و حشر ما را با بندگان صالح و سرآمد آنان -كه ذوات قدسي چهارده معصوم عليهم السلام است-‌ قرار دهد. "حَشَرَنااللهُ مع الأئمةِ الاطهار" آمين يا ربَّ العالمين به بركت صلوات بر محمد و آل محمّد.
🌷💐🌷 از همراهي همه ي عزيزان(اعضاي محترم) سپاسگزاريم💐 اميدواريم روز به روز بر جمع انصارالله در نظم اعداء الشيطان افزوده شود.⚔️ سبقت در معنويت 🍃🌷🍃https://eitaa.com/sebqat14
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
غفلت عقل و غلبه-ي شهوت و غضب https://eitaa.com/sebqat14
📂بسم الله الرحمن الرحيم 👆عرض كرديم كه مؤمن موحّد كه در مقام مناجات برآمده است از خداي منان طلب مي¬كند، كه در روز قيامت آن معامله¬اي را با او بكند كه در دنيا كرده است، همنانگونه كه در دنيا با ستاريّت برخورد كرده است در آخرت هم با ستاريّت برخورد كند، به دليل اينكه 📚«إِلَهِي جُودُكَ بَسَطَ أَمَلِي وَ عَفْوُكَ أَفْضَلُ مِنْ عَمَلِي إِلَهِي فَسُرَّنِي بِلِقَائِكَ يَوْمَ تَقْضِي فِيهِ بَيْنَ عِبَادِكَ إِلَهِي اعْتِذَارِي إِلَيْكَ اعْتِذَارُ مَنْ لَمْ يَسْتَغْنِ عَنْ قَبُولِ عُذْرِهِ فَاقْبَلْ عُذْرِي [يَا كَرِيمُ‏] يَا أَكْرَمَ مَنِ اعْتَذَرَ إِلَيْهِ الْمُسِيئُونَ إِلَهِي لَا تَرُدَّ حَاجَتِي وَ لَا تُخَيِّبْ طَمَعِي وَ لَا تَقْطَعْ مِنْكَ رَجَائِي وَ أَمَلِي‏» ✳️خدايا جود و بخشش و عنايت و لطف تو آن¬قدر زياد و وسيع است كه همه¬ي درخواست¬ها و آرزوهاي مرا مي¬تواند پوشش دهد، بنابراين عفو تو آن¬قدر گسترده است كه مي¬تواند همه¬ي گناهان مرا بپوشاند. پس حالا كه اينگونه است، 💐خدايا نه تنها روز قيامت آبروي مرا مبر، بلكه مرا با ديدار خودت در روزقيامت مسرور فرما؛ من از حضور در صحنه¬ي قيامت خوشحال شوم.https://eitaa.com/sebqat14
✅حالات انسان در محكمه¬ي قضاوت 📝در دنيا كساني كه در محكمه حضور پيدا مي¬كنند دو دسته هستند: شاكي و متشاكي؛ خواهان و خوانده؛ خواهان يعني كسي كه حقّ به جانب اوست، خوشحال است چون مي¬داند كه قاضي، حق را به او خواهد داد. اما كسي كه مي¬داند حق به جانبش نيست و در كارش، دروغ و كلك وجود دارد، او مي¬ترسد و مي¬لرزد. لذا در اين فقره از مناجات، مؤمن موحّد، به خدا اينگونه عرض مي¬كند كه روز قيامت نه تنها آبروي مرا نزد ديگران مبر بلكه مرا در جلسه¬ي ديدار خودت، مسرور و شادمان بفرما يعني من از آن دسته¬ افراد باشم كه حق، با من است و مرا به سوي بهشت راهنمايي خواهند كرد. ✍🏻(شرح مناجات شعبانيه،)💽 دامت برکاته 📲👇👇👇 🍃🌺🍃 https://eitaa.com/sebqat14🍃🌺🍃
خداي منان ✳️«إِلَهِي اعْتِذَارِي إِلَيْكَ اعْتِذَارُ مَنْ لَمْ يَسْتَغْنِ عَنْ قَبُولِ عُذْرِهِ فَاقْبَلْ عُذْرِي [يَا كَرِيمُ‏] يَا أَكْرَمَ مَنِ اعْتَذَرَ إِلَيْهِ الْمُسِيئُونَ» خدايا معذرت مي¬خواهم، خيلي معذرت مي¬خواهم، به گونه¬اي كه مي¬دانم خطاها و گناهانم، قابل بخشايش نيست ولي چون تو بزرگي و مي¬دانم بزرگان را پذيرفتن عذر، يك هنر است. «يَا أَكْرَمَ مَنِ اعْتَذَرَ إِلَيْهِ الْمُسِيئُونَ» يكي از آموزه¬هاي ديني ما در قرآن و عترت، اين است كه اگر كسي در باره¬ي شما خطايي انجام داد و حقّي از شما را ضايع كرد و سپس پشيمان شد و كرد، شما بپذيريد و نه تنها عفو كنيد بلكه صفح هم كنيد يعني به گونه¬اي با كرامت برخورد كنيد كه او احساس حقارت نكند، اينجا امام عليه السلام مي¬فرمايد: 🙏🏻«يَا أَكْرَمَ مَنِ اعْتَذَرَ إِلَيْهِ الْمُسِيئُونَ»، تو، در ميان كساني كه معذرت خواهيِ معذرت خواهان و عذرخواهي گناهكاران را مي-پذيرند، رتبه¬ي اول و درجه¬ي يك هستي. اين يكي از صفات فعل خداست؛💽 دامت برکاته 📲👇👇👇 🍃🌺🍃 https://eitaa.com/sebqat14🍃🌺🍃
✅تفاوت و ذات خدا ✍🏻در خدا، 🔺هيچ¬گونه مقايسه¬اي-و افعل تفضيل-راه ندارد🔺، اما در صفات فعل، ممكن است مقايسه¬اي باشد؛ مثلاً خلقت از صفات فعل خداست، لكن غيرخدا هم مي¬تواند خالق باشد، منتها، خدا احسن الخالقين است كه در آفرينش انسان فرمود:« فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقينَ » يعني خدا خالق است و غير خدا هم مي¬تواند خالق باشد، 🔹اما خدا چون بدون مادّه¬ي اوليه و بدون نقشه 🔹ايجاد مي¬كند هم بديع است و هم فاطر است و هم اَحسن است. هم مادّه¬ي خلقت خوب است و هم هيئت آن. پس فقط در صفات فعل-مثل خالقيّت و رازقيّت و كرامت- اينگونه است، در اينجا هم كريم بودن و خدا، بهترين است و در قلّه¬ قرار دارد. يعني خدايا، نه تنها، عفو و گذشت مي¬كني و عقوبت نمي¬كني بلكه صفح هم مي¬كني و دربرابر توبه¬ي گناهكاران و مسيئون، حسنه¬اي هم مي¬دهي تا جايگزين سيئات شوند و «يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَنات‏» ، كساني كه توبه كنند، خدا سيّئات آنان را تبديل به حسنات مي¬كند.💽 دامت برکاته 📲👇👇👇 🍃🌺🍃 https://eitaa.com/sebqat14🍃🌺🍃
انسان به برآوردن حاجات 📣خدايي به اين كرامت و عظمت و محبّت، حالا كه خدا اينگونه است✳️« إِلَهِي لَا تَرُدَّ حَاجَتِي وَ لَا تُخَيِّبْ طَمَعِي وَ لَا تَقْطَعْ مِنْكَ رَجَائِي وَ أَمَلِي‏» خدايا، مرا از درگاه خودت، با دست خالي برمگردان و اميد مرا از درگاه خودت، نااميد مكن. خدايا ما با يك اميدي به در خانه¬ي تو آمده¬ايم، با يك اميدي به در خانه¬ي اهل بيت تو، كه واسطه¬ي فيض ميان ما و تو هستند آمده¬ايم، ما مي¬دانيم كه به بركت عليهم السلام، به ما عنايت مي¬كني؛ ما اهل بيت را با تو زمزمه مي¬كنيم و با زبان ، با تو سخن مي¬گوييم خدايا ما خيلي به فضل و رحمت تو، داريم. نسبت به كارهاي خودمان هيچگونه توجه و اعتمادي نداريم، اين اعمال و عبادات ما چيزي نيست كه قابل درگاه تو باشد اما كَرم¬تو، اما رحمت¬تو، تو أكرم الاكرميني، أرحم الراحميني. ✳️« إِلَهِي لَا تَرُدَّ حَاجَتِي وَ لَا تُخَيِّبْ طَمَعِي وَ لَا تَقْطَعْ مِنْكَ رَجَائِي وَ أَمَلِي‏». خداي منان توفيق مناجات و آشنايي با حقائق و معارف مناجات اهل بيت عصمت، به همه¬ي ما عنايت بفرمايد، به بركت بر محمّد و آل محمّد(اللهمَّ صلّ علي محمّد و محمّد و عجِّل فرجهم).💽 دامت برکاته 📲👇👇👇 🍃🌺🍃 https://eitaa.com/sebqat14🍃🌺🍃
https://mychannels.ir جستجوي كانال هاي ايتا
هدایت شده از بسم الله﷽☫🇮🇷
آرام جان گزیده ای از دعای ابو حمزه ثمالی .mp3
7.09M
┄┅═🌼💠🌷💠🦋💠🌸💠🌼═┅┄ اگر از دنیا خسته شده اید 😔 و دیگه هیچ آهنگی🎼🎧آرومتون نمیکنه😒 و می خواهید حس و حالتون عوض بشه 😕 و تو این ماه شعبان یک حس و حال معنوی ویژه 😳 داشته باشید 💠پیشنهاد می کنم حتما عضو این کانال بشید برای نمونه یک صوت را بالا👆براتون گذاشتم و از خداوند می خواهم شما را موفق به درک لذت عمیق معنویت و ارتباط با خودش بکنه آن کس که تورا دارد ؛ چه ندارد ؟ 😌 و آنکس که تو را ندارد ؛ چه دارد؟👤 حس و حال معنوی : ⭐️⭐️⭐️⭐️🤲 عالی ┄┅═🌼💠🌷💠🦋💠🌸💠🌼═┅┄ برای عضویت و دسترسی به صوت تمام ادعیه و مناجات ها در«ایتا»از این👇لینک وارد شوید 🌍 https://eitaa.com/joinchat/4293591059Cbf2d1beda7
بسم الله الرحمن الرحيم 📚«إِلَهِي لَوْ أَرَدْتَ هَوَانِي لَمْ تَهْدِنِي وَ لَوْ أَرَدْتَ فَضِيحَتِي لَمْ تُعَافِنِي إِلَهِي مَا أَظُنُّكَ تَرُدُّنِي فِي حَاجَةٍ قَدْ أَفْنَيْتُ عُمُرِي فِي طَلَبِهَا مِنْكَ» خدايا من با اميد و آرزوي فراوان به درگاه تو آمدم، نااُميدم مكن و با دست خالي بازمگردان. عجيب است!، اگر دوستان يادشان باشد، گفتيم يك راز و نياز داريم و يك راز و ناز؛ اين فقره از مناجات شعبانيه، بيانگر راز و ناز است؛ مؤمن موحِّد در مناجات خودش اينگونه عرض مي¬كند: اگر تو مي¬خواستي مرا خوار و ذليل كني، چرا با خودت آشنا كردي؟ اگر آشنا نمي¬كردي، من هم خوار و ذليل مي¬شدم، « وَ لَوْ أَرَدْتَ فَضِيحَتِي لَمْ تُعَافِنِي» اگر مي¬خواستي رسوايم كني، چرا سلامتي از معصيت را به من روزي كردي؟ ببينيد اين خودماني صحبت كردن با خداست، كسي از خدا طلبكار نيست، اما با خداي خودش، استدلال مي¬كند، خدايا من يقين دارم كه عزّت مرا مي¬خواهي نه ذلّت مرا، به اين دليل كه اگر عزّت مرا نمي¬خواستي و مي¬خواستي مرا خوار و ذليل كني، مرا با خودت آشنا نمي¬كردي و به سوي خودت راهنمايي نمي¬كردي.👇 @sebqat14
📚هدايت در لغت به معناي دلالت و نشان دادن است(هدي يعني دلّ)، اما در فرهنگ ديني، معناي جامعي دارد، اين كه قرآن كتاب هدايت و انبياء هاديان بشر هستند و عقل نيروي هدايت دروني بشر است، به اين معناست كه هم مبدأ و معاد و هم صراطي كه ميان مبدأ و معاد است و هم آيين¬نامه پيمودن صراط و هم راهبر و راهبان و راهزن راه را نشان مي¬دهند.✅ يعني اگر خدا و قرآن و پيامبر و ائمه اطهار عليهم السلام و عقل هاديان بشر هستند، يعني نشان مي¬دهند كه اي انسان، تو مبدأ و آفريدگاري داري و به خودي خود به وجود نيامدي، تو معادي داري يعني پروردگاري داري كه تو را آفريده و به حال خود رها نكرده است بلكه براي تو برنامه گذاشته است و تو را به سوي كمال دعوت كرده است و براي اينكه ببيند "تو چند مَرده حلّاجي" آيا راه را انتخاب مي¬كني يا چاه را؟ به سوي مقصد اصلي حركت مي¬كني با انحرافي؟ يك معادي و جهاني ديگر براي تو در نظر گرفته است.👈@sebqat14
✳️پس هدايت يعني نشان¬دادن مبدأ و معاد و راه پيمودن از مبدا و معاد و قطعاً راهي كه به سوي صراط مستقيم و خداي منان است راهبر و راهبان و راهزن دارد؛ ، راه را انحرافي نشان مي-دهد و و ، راهزن و چگونگي تله¬ها و ترفندهاي او را به ، نشان مي-دهند و او را با سلاح مبارزه با راهزن آشنا كنند تا بتواند موانع را كنار زند و به سوي مقصد خودش كه خداي منان است برسد ✳️پس الاهي«إِلَهِي لَوْ أَرَدْتَ هَوَانِي لَمْ تَهْدِنِي» اگر مي¬خواستي خوارم كني مرا با خودت و قرآن آشنا نمي¬كردي، مرا با محمد و آل محمد(صلوات الله عليهم اجمعين) آشنا نمي كردي، مرا با حضرت مهدي ارواحنا له الفداء، آشنا نمي¬كردي؛ مرا با علماي ربّاني كه چراغان و راهنمايان به سوي راه صراط مستقيم هستند، آشنا نمي¬كردي؛ اينكه چنين به من لطف كردي و با همه¬ي اين¬ها آشنا كردي، معلوم است كه مرا دوست داري و مي¬خواهي. ✳️«وَ لَوْ أَرَدْتَ فَضِيحَتِي لَمْ تُعَافِنِي»، خدايا من مي¬دانم كه تو خيلي مرا دوست داري و نمي¬خواهي آبرويم را ببري و نمي¬خواهي رسوايم كني، اگر مي¬خواستي رسوايم كني، چرا مرا در مسير اطاعت و سلامت از خطرهاي شيطاني قرار دادي؟ و چرا به من راهزن و شگردهاي راهزني راهزن را به من نشان دادي؟👇👈@sebqat14