شرح مناجات شعبانیه# ۶۱.mp3
3.49M
شرح #مناجات شعبانيه_فقره_هفتم_إلاهي_إن_عفوت_فمن_أولي_منك...
💽#استاد_حيدري_فر دامت بركاته
✍🏻سبقت هاي معنوي
https://eitaa.com/sebqat14👈
🤔شما مي¬دانيد كسي اگر مي¬خواهد هديه¬اي پيش كسي ببرد، بايد هديه¬ي ارزشمند و نيكويي ببرد، گناه كه ارزشي ندارد بلكه وزر و وبال است،😳 پس چطور انسان مؤمن و موحّد، گناهان خود را روي دست مي¬برد،😳 اين همان نازكردن به خداست كه ما از امامان خود يادگرفته¬ايم اينگونه با خدا، مناجات كنيم: « وَ إِنْ كَانَ قَدْ دَنَا أَجَلِي وَ لَمْ يُدنني مِنْكَ عَمَلِي فَقَدْ جَعَلْتُ الْإِقْرَارَ بِالذَّنْبِ إِلَيْكَ وَسِيلَتِي إِلَهِي قَدْ جَرْتُ عَلَى نَفْسِي فِي النَّظَرِ لَهَا فَلَهَا الْوَيْلُ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَهَا» خدايا من، بر خودم ستم كردم اينكه خيلي به خودم وابسته شدم و خودم را دوست ¬داشتم و خيلي به لذّات و هواهاي نفساني خود، تمايل داشتم. مي¬دانيد 💚عزيزان من، مهم¬ترين چيزي كه انسان را به زندگي در دنيا، اميدوار مي¬كند، حبّ¬ذات است و اگر احياناً انسان¬هاي عادي، عبوديّتي و اطاعتي مي¬كنند، در اثر حبّ¬ذات است. اما انسان¬هاي اوحدي، يگانه انسان¬هايي كه فقط براي حبّ و محبّت، زندگي و عبادت مي¬كنند، آن¬ها اولياء هستند و جايگاه خاصّي دارند. لكن توده¬ي99% انسان¬ها يا براي طمع بهشت خدا را عبادت مي¬كند يا براي ترس از جهنّم، كه طمع بهشت و ترس جهنّم، براي حبّ ذات است؛ چون خودم را دوست دارم، مي¬خواهم بهشتي باشم و چون خودم را دوست دارم، نمي¬خواهم جهنّمي باشم. همه¬ي اين حركت¬ها بر اثر حبّ ذات است، منتها اگر اين حبّ¬ذات در مسير درستي باشد، انسان را به مقصد مي¬رساند وگرنه فلها الويل! واي بر من، واي برمن، «إن لم تغفر لها» اگر گناهان مرا نيامرزي و سرپوش بر آن¬ها نگذاري.https://eitaa.com/sebqat14
مغفرت از ريشه¬ي( غ ف ر) به معناي آمرزش نيست بلكه به معناي پوشاندن است؛ آمرزش مدلول التزامي مغفرت است نه مدلول مطابقي. به كلاه¬خود نظاميان، مِغفَر يا مَغفِر مي¬گويند، پوشاندن يعني نديدگرفتن گناهان نه بديدگرفتن آن¬ها، وقتي گناهان نديدگرفته بود، ديگر عقوبتي بدنبال آن وجودي ندارد زيرا عقوبت از ريشه¬ي(ع ق ب) به معناي پشت¬سرآمدن است. اگر كيفر را عقوبت مي¬گويند به خاطر اين است كه پشت¬سر معصيّت مي¬آيد. اگر مغفرت و پوشاندن باشد ديگر عقوبتي دركار نخواهد بود.
آنقدر خدا مهربان است و بندگانش را دوست دارد، حتّي نسبت به ملائكي كه موكّل نوشتن اعمال انسان هستند، مغفرت و پوشش ايجاد مي¬كند و نمي¬گذارد آنان هم از كارهاي زشت بنده¬اش، مطلّع شوند وقتي كه آن بنده توبه كند.
اميدواريم إن¬شاءالله خداي منان توفيق آشنايي با معارف قرآن و عترت به همه¬ي ما عنايت بفرمايد و ما را اهل مناجات و توبه¬ي حقيقي قرار دهد به بركت صلوات بر محمّد و آل محمّد(اللّهمَّ صلّ علي محمّد و آل محمّد و عجّل فَرَجَهُم).
💽استادحيدري فر زيدعزّه.👈#سبقت_هاي_معنوي.https://eitaa.com/sebqat14
May 11
🌴«وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادي عَنِّي فَإِنِّي قَريب...»🌴 🕋مسجد مجازي💚سبقت در معنويّت💚 را در ماه مبارك رمضان با برنامه هاي ويژه دنبال كنيد.
💚در محضر #آيت_الله_حيدري_فر_دام_ظله
✳️مفسر قرآن مجيد ✳️استاد حوزه و دانشگاه
✅تفسیر روزانه هر جزء از قرآن به صورت آيات برگزیده
✅شرحي بر دعاهاي ماه مبارك رمضان از جمله: دعاي افتتاح و دعاي ابوحمزه ثمالي
@sebqat14👈👈👈👈👈👈
در محضر دانشمند فرزانه
حضرت حجت الاسلام و المسلمین #دکتر_حیدری_فر
استاد برتر حوزه و دانشگاه
با موضوع« آموزه های بحرانهای اجتماعی فراگیر»
آموزهای کلامی،اخلاقی،فقهی و حقوقی
زمان سه شنبه ساعت هفت بعد از ظهر
گروه میثاق با ولایت در ایتا
https://eitaa.com/joinchat/2290483233C713008e0a5
🌺بسم الله الرحمن الرحيم🌺
📚#فقره_ي_هشتم از مناجات شعبانيه
✳️«إِلَهِي لَمْ يَزَلْ بِرُّكَ عَلَيَّ أَيَّامَ حَيَاتِي فَلَا تَقْطَعْ بِرَّكَ عَنِّي فِي مَمَاتِي» معبودا، بارخدايا، همواره تو مرا مورد مهر و محبتت قرار داده¬اي، همواره در ايام زندگي دنيايي مرا مشمول رحمت خودت، قرار داده¬اي، همواره نيكي¬هاي تو، احسان¬هاي تو شامل حال من شد، حالا كه بناست از اين دنيا بروم و به ديدار تو بشتابم در آن دنيا، در عالَم آخرت و برزخ هم، نيكي خودت را شامل حال من قرار بده.
💽استاد حيدري فر دامت بركاته #سبقت_در_معنويّت👈https://eitaa.com/sebqat14
May 11
👉👆در اين جمله "بعد مماتي" گفته نشده است و "في مماتي" ذكر شده است دو احتمال دارد:
1️⃣يكم: ممكن است اشاره به حالت احتضار باشد يعني خدايا مرا در حالت نيكي و احسان در دنيا پرورش دادي، ادامه دادي، حالا به حالت نيكي و احسان از اين دنيا به عالَم آخرت، منتقل كن.
2️⃣دوم: اينكه"في مماتي" اشاره به بعد از مرگ باشد يعني خدايا من دو نوع زندگي دارم: يكي زندگي مادي دنيايي و ديگري زندگي عالَم برزخ و كوچ از عالَم مادّه و نشئه¬ي طبيعت؛ همانطور كه در نشئه¬ي طبيعت مرا مورد مهر و محبّت خود قرار دادي، در نشئه¬ي فرا طبيعت و برزخ نيز، مرا مورد مهر و محبت خودت قرار بده.
از اين بر مي¬آيد كه انسان دو نوع زندگي دارد: زندگي دنيايي و زندگي فرا دنيايي. اينكه در روايات آمده است: «اَلدُّنيا مَزرَعةُ الآخِرة» يعني اينكه انسان به دنيا نگاه وسيله¬گونه داشته باشد نه هدف¬گونه؛ انسان به دنيا نيامده است به عنوان "قرارگاه" زندگي كند بلكه آمده است تا به عنوان "گذرگاه" زندگي كند. اگر انسان اعتقاد قرارگاهي داشته باشد، مادي¬گرا مي¬شود؛ «و ما يُهلِكُنا إلّا الدَّهر» آنهايي كه مادي¬گرا هستند، فقط اعتقادشان به عالَم و نشئه¬ي طبيعت و دنياست؛ مي¬گويند همه-ي هست و نيست همين دنياست. بنابراين هر كس، هر لذّتي، ثروتي، قدرتي و شهوتي را مي¬خواهد بدست آورد، بايد همه¬ي تلاش خود را براي بدست آوردن آن به¬كار گيرد چون غير از اين دنيا چيزي ديگري را معتقد نيست. اما در متون وحياني و فرهنگ ديني، اينگونه نيست...https://eitaa.com/sebqat14