eitaa logo
🌷مسجد سبقت درخیرات🌷
220 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
774 ویدیو
150 فایل
📢 🕌 یک مسجد مجازی! ارائه محتواهایی از تفسیر آیات قرآن، درس اخلاق و شیوه بهتر زندگانی، شرح و توضیح دعاها و احادیث معصومان همراه با آيت الله دکتر حيدري فر (حفظه الله) مفسِّر قرآن مجيد و استاد حوزه و دانشگاه ارتباط با ما: @sebqat_14
مشاهده در ایتا
دانلود
👤انسان دو نوع زندگي دارد: 🔺يك زندگي فرعي غير اصيل و 🔹يك زندگي اصلي ماندگار. زندگي فرعي و غير اصيل رفتگار همان زندگي در عالَم طبيعت و نشئه¬ي دنياست كه محدود است اما زندگي بدون حد و مرز ابدي، همان زندگي آخرتي اوست. ✳️«إِلَهِي كَيْفَ آيَسُ مِنْ حُسْنِ نَظَرِكَ لِي بَعْدَ مَمَاتِي وَ أَنْتَ لَمْ تُوَلِّنِي إِلَّا الْجَمِيلَ فِي حَيَاتِي‏» در جمله¬ي قبلي«في مماتي» بود و در اين جمله«بعد مماتي» است ممكن است اين دو قرينه باشد كه «في مماتي» مربوط به عالَم احتضار است و «بعد مماتي» مربوط به عالَم برزخ باشد. 🤔خدايا چگونه ممكن است از نظر زيباي تو نااميد شوم؟ بعد از اينكه به عالَم برزخ منتقل شدم و تو در دنيا با خوبي و زيبايي مرا اداره كردي.💽استاد حيدري فر دامت بركاته 👈https://eitaa.com/sebqat14
💚عزيزان من،💚ما در مراحل متوسِّل، حرف از توكّل مي¬زنيم يعني مني هستم و خدايي هست، من، نادان و ناتوانم و خدا، دانا و تواست و من خداي دانا وتوانا را وكيل مي¬گيرم؛ اين براي توده¬ي مؤمنان و متوسطان اهل ايمان است، البته خودش مقامي بزرگ است كه انسان به چيزي جز خدا تكيه نكند و خود را نيازمند مطلق و خدا را بي¬نياز مطلق بداند. ✅اما مرحله¬ي بالاتر از توكّل، تولِّي است، يعني ديگر مني در كار نيست و انسان، خدا را وليّ و همه-كاره¬ي مطلق خود انتخاب مي¬كند. البته خدا به عنوان وليّ تكويني همگان است اما مهم اين است كه به عنوان وليّ تشريعي انسان انتخاب شود؛ ولي تكويني به معناي آفريدگار و پروردگار همه¬ي موجودات و جهان هستي است اما مهم اين است كه انسان به مقام ولايت تشريعيّه برسد يعني خدا را در تمام شئون زندگي و خلوت و جلوت خود، وليّ(همه¬كاره و اختياردار) خود بداند.💽استاد حيدري فر دامت بركاته 👈https://eitaa.com/sebqat14
✳️«إِلَهِي كَيْفَ آيَسُ مِنْ حُسْنِ نَظَرِكَ لِي بَعْدَ مَمَاتِي وَ أَنْتَ لَمْ تُوَلِّنِي إِلَّا الْجَمِيلَ فِي حَيَاتِي‏»، خدايا مگر مي¬شود من، مأيوس باشم از اينكه شما بعد از مرگم، با من برخوردي نيكوكارانه و محسنانه نمي-كني؟ در حالتي كه در دنيا، ولايت خودم را به تو سپردم و تو زندگي مرا جزء با توليّت زيبا اداره نكردي. توليّت و اداره¬ي زندگي من با تو بوده است و تو هم جزء زيبايي با من برخورد نكردي.💽استاد حيدري فر دامت بركاته 👈https://eitaa.com/sebqat14
📣حال كه اينطور است« إِلَهِي تَوَلَّ مِنْ أَمْرِي مَا أَنْتَ أَهْلُهُ وَ عُدْ عَلَيَّ بِفَضْلِكَ عَلَى مُذْنِبٍ قَدْ غَمَرَهُ جَهْلُه‏»، حالا كه بناست تو وليّ من باشي، من ديگر اختيار خودم را به تو سپردم، هر طوري كه تو صلاح مي¬داني، هر طور كه تو اهلش هستي، تو اهل تقوا و مغفرتي، تو اهل جود و جبروتي، اهل عفو و رحمتي، اهل كبرياء و عظمتي، اهل احسان و سخاوتي، هرگونه كه صفات جمال و جلال تو اقتضاء مي¬كند، ولايت مرا بپذير و مرا مديريت كن. ✳️« وَ عُدْ عَلَيَّ بِفَضْلِكَ عَلَى مُذْنِبٍ قَدْ غَمَرَهُ جَهْلُه» اما با اين وجود-پذيرش ولايت تشريعيّه¬ي تو-اقرار مي¬كنم كه گناه¬كارم و لازمه¬ي گناه¬كاري من اين است كه مرا تحت پوشش حمايت و غفران خودت بگير، گناهان مرا نديد بگير و مرا وارد حوزه¬ي توليّت خودت قرار دهي.💽استاد حيدري فر دامت بركاته 👈https://eitaa.com/sebqat14
💚عزيزان من،💚 اگر توانستيم در حوزه¬ي ولايت تشريعي خدا قرار بگيريم، آن وقت اين آيه شامل حال ما مي¬شود: «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ- يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ‏» اگر كسي در حوزه¬ي ولايت تشريعيّه¬ي حضرت حقّ قرار گرفت، ديگر همه¬ي ظلمت¬ها كنار مي¬رود؛ ظلمت¬هاي جهل و جهالت، ظلمت¬هاي خيانت و حسادت، ظلمت-هاي معصيّت و همه¬ي ظلمت¬ها كنار مي¬رود و تبديل مي¬شود به 🌟نورانيّت معنويّت، نورانيّت سخاوت، احسان، رحمت، دستگيري نيازمندان و حلّ مشكل مشكل¬داران. از خداي منان مي¬طلبيم توفيق درك اين معرفت و درآمدن در حوزه¬ي تشريعي خودش را به همه¬ي ما عنايت بفرمايد به بركت صلوات بر محمّد و آل محمّد(اللهمّ صلّ علي محمّد و آل محمّد و عجّل فرَجَهُم).💽استاد حيدري فر دامت بركاته 👈https://eitaa.com/sebqat14
🌺بسم الله الرحمن الرحيم🌼 📚«إِلَهِي قَدْ سَتَرْتَ عَلَيَّ ذُنُوباً فِي الدُّنْيَا وَ أَنَا أَحْوَجُ إِلَى سَتْرِهَا عَلَيَّ مِنْكَ فِي الْأُخْرَى» خدايا در دنيا بسياري از گناهان مرا پرده¬پوشي كردي كه من در اُخري و در روز قيامت به اين پرده¬پوشي محتاج¬تر و نيازمندترم. «إِلَهِي قَدْ أَحْسَنْتَ إِلَيَّ إِذْ لَمْ تُظْهِرْهَا لِأَحَدٍ مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ فَلَا تَفْضَحْنِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلَى رُءُوسِ الْأَشْهَادِ»، در دنيا مرا رسوا نكري و مرا در ميان بندگان خوبت، بي¬آبرو نكردي و بدي-هاي مرا براي آنان آشكارنكردي تا آنان مرا خوب بدانند، روز قيامت هم در برابر ديدگان مردم، رسوا مكن. «إِلَهِي جُودُكَ بَسَطَ أَمَلِي وَ عَفْوُكَ أَفْضَلُ مِنْ عَمَلِي إِلَهِي فَسُرَّنِي بِلِقَائِكَ يَوْمَ تَقْضِي فِيهِ بَيْنَ عِبَادِك‏» بارخدايا، جود تو، سخاوت تو، احسان و بخشش تو آن¬قدر گسترده است كه همه¬ي آرزوهاي مرا دربر مي¬گيرد و عفو تو آن¬قدر دامنه¬دار است كه همه¬ي اعمال مرا دربرمي¬گيرد. https://eitaa.com/sebqat14 . 💽استاد حيدري فر دامت بركاته
📨پرده پوشي خدا ✅عرض شد كه رحمت و حمايت دو شاخه دارد: رحمت عام يعني اعطاي وجود و نيازمندي¬هاي وجودي هر موجود به حسب گنجايش وجودي خودش كه خدا در عوالم شش¬گانه به همه¬ي بندگان خودش داده است اما رحمت خاصّ،‌ حمايت و پشتيباني از بندگان مؤمن و موحّد است؛ بندگان مؤمن و موحّد، هدايايي از خداي منان دريافت مي¬كنند كه به ديگر موجودات و بندگان داده نمي-شود، يكي از آن¬ هدايا، پرده¬پوشي خداي منان است.💽 دامت برکاته 📲👇👇👇 https://eitaa.com/sebqat14
👥تركيب وجودي انسان ✅انسان باتوجه به ساختار و شاكله¬ي وجودي خود، در مسير معصيّت قرار مي¬گيرد چرا كه تركيب وجودي انسان، تركيبي از طبيعت و فطرت است؛ در حوزه¬ي طبيعت، غضب و شهوت فرمانروايي مي¬كنند و در حوزه¬ي فطرت، عقل و اراده، فرمانروايي مي¬كنند.👈https://eitaa.com/sebqat14
🛠جنگ فطرت و طبيعت انسان در داخل وجود انسان همواره يك ميدان جهاداكبر و جنگ ميان طبيعت و فطرت وجود دارد؛ يعني غريزه¬ي شهوت، هر چه خوبي و لذت و شهوت است براي خود مي¬خواهد و غريزه¬ي غضب، هرچه بدي و ناروا و ناخوش¬آيند است را براي ديگران مي¬خواهد. اما عقل و اراده در برابر اين¬دو مي-ايستند كه اينطور نيست كه هر چه لذّت است براي شما(شهوت و غضب) باشد، لذّت براي تو(شهوت) باشد اما طبق چهارچوب و ضابطه؛ اين¬طور نيست كه همه¬ي خطرها و سختي¬ها مال ديگران باشد. بلكه شما هم بايد در يك چهارچوب و قاعده¬اي، بعضي از سختي¬ها را بپذيريد.👈https://eitaa.com/sebqat14
✳️ ⭕️اين عقل،-نيروي دروني و تعديل¬كننده كه با مهار شهوت و غضب، انسان را از غير انسان تمييز مي¬دهد-در حقيقت عقل به معناي منع كنترل و مهار است، نيرويي باطني است كه در انسان به وديعت گذاشته شده است و به اين وسيله انسان نيروي شهوت و غضب خود را كنترل مي¬كند. ✳️ ⭕️فرمان عقل تعطيل¬كننده¬ي شهوت و غضب نيست بلكه تعديل¬كننده¬ي آن¬دو هست. يعني انسان بر اساس يك چهارچوب و ضابطه¬اي از شهوت و غضب استفاده كند؛ از شهوت براي جذب لذّات و غضب براي دفع خطرات اما بر اساس قانون نظام¬مند بر جهان هستي(قانون عليّت).https://eitaa.com/sebqat14