eitaa logo
🌷مسجد سبقت درخیرات🌷
220 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
762 ویدیو
149 فایل
📢 🕌 یک مسجد مجازی! ارائه محتواهایی از تفسیر آیات قرآن، درس اخلاق و شیوه بهتر زندگانی، شرح و توضیح دعاها و احادیث معصومان همراه با آيت الله دکتر حيدري فر (حفظه الله) مفسِّر قرآن مجيد و استاد حوزه و دانشگاه ارتباط با ما: @sebqat_14
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح مناجات شعبانیه# ۶۱.mp3
3.49M
شرح شعبانيه_فقره_هفتم_إلاهي_إن_عفوت_فمن_أولي_منك... 💽 دامت بركاته ✍🏻سبقت هاي معنوي https://eitaa.com/sebqat14👈
🤔شما مي¬دانيد كسي اگر مي¬خواهد هديه¬اي پيش كسي ببرد، بايد هديه¬ي ارزشمند و نيكويي ببرد، گناه كه ارزشي ندارد بلكه وزر و وبال است،😳 پس چطور انسان مؤمن و موحّد، گناهان خود را روي دست مي¬برد،😳 اين همان نازكردن به خداست كه ما از امامان خود يادگرفته¬ايم اينگونه با خدا، مناجات كنيم: « وَ إِنْ كَانَ قَدْ دَنَا أَجَلِي وَ لَمْ يُدنني‏ مِنْكَ عَمَلِي فَقَدْ جَعَلْتُ الْإِقْرَارَ بِالذَّنْبِ إِلَيْكَ وَسِيلَتِي إِلَهِي قَدْ جَرْتُ عَلَى نَفْسِي فِي النَّظَرِ لَهَا فَلَهَا الْوَيْلُ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَهَا» خدايا من، بر خودم ستم كردم اينكه خيلي به خودم وابسته شدم و خودم را دوست ¬داشتم و خيلي به لذّات و هواهاي نفساني خود، تمايل داشتم. مي¬دانيد 💚عزيزان من، مهم¬ترين چيزي كه انسان را به زندگي در دنيا، اميدوار مي¬كند، حبّ¬ذات است و اگر احياناً انسان¬هاي عادي، عبوديّتي و اطاعتي مي¬كنند، در اثر حبّ¬ذات است. اما انسان¬هاي اوحدي، يگانه انسان¬هايي كه فقط براي حبّ و محبّت، زندگي و عبادت مي¬كنند، آن¬ها اولياء هستند و جايگاه خاصّي دارند. لكن توده¬ي99% انسان¬ها يا براي طمع بهشت خدا را عبادت مي¬كند يا براي ترس از جهنّم، كه طمع بهشت و ترس جهنّم، براي حبّ ذات است؛ چون خودم را دوست دارم، مي¬خواهم بهشتي باشم و چون خودم را دوست دارم، نمي¬خواهم جهنّمي باشم. همه¬ي اين حركت¬ها بر اثر حبّ ذات است، منتها اگر اين حبّ¬ذات در مسير درستي باشد، انسان را به مقصد مي¬رساند وگرنه فلها الويل! واي بر من، واي برمن، «إن لم تغفر لها» اگر گناهان مرا نيامرزي و سرپوش بر آن¬ها نگذاري.https://eitaa.com/sebqat14
مغفرت از ريشه¬ي( غ ف ر) به معناي آمرزش نيست بلكه به معناي پوشاندن است؛ آمرزش مدلول التزامي مغفرت است نه مدلول مطابقي. به كلاه¬خود نظاميان، مِغفَر يا مَغفِر مي¬گويند، پوشاندن يعني نديدگرفتن گناهان نه بديدگرفتن آن¬ها، وقتي گناهان نديدگرفته بود، ديگر عقوبتي بدنبال آن وجودي ندارد زيرا عقوبت از ريشه¬ي(ع ق ب) به معناي پشت¬سرآمدن است. اگر كيفر را عقوبت مي¬گويند به خاطر اين است كه پشت¬سر معصيّت مي¬آيد. اگر مغفرت و پوشاندن باشد ديگر عقوبتي دركار نخواهد بود. آنقدر خدا مهربان است و بندگانش را دوست دارد، حتّي نسبت به ملائكي كه موكّل نوشتن اعمال انسان هستند، مغفرت و پوشش ايجاد مي¬كند و نمي¬گذارد آنان هم از كارهاي زشت بنده¬اش، ‌مطلّع شوند وقتي كه آن بنده توبه كند. اميدواريم إن¬شاءالله خداي منان توفيق آشنايي با معارف قرآن و عترت به همه¬ي ما عنايت بفرمايد و ما را اهل مناجات و توبه¬ي حقيقي قرار دهد به بركت صلوات بر محمّد و آل محمّد(اللّهمَّ صلّ علي محمّد و آل محمّد و عجّل فَرَجَهُم). 💽استادحيدري فر زيدعزّه.👈.https://eitaa.com/sebqat14
🌴«وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادي عَنِّي فَإِنِّي قَريب‏...»🌴 🕋مسجد مجازي💚سبقت در معنويّت💚 را در ماه مبارك رمضان با برنامه هاي ويژه دنبال كنيد. 💚در محضر ✳️مفسر قرآن مجيد ✳️استاد حوزه و دانشگاه ✅تفسیر روزانه هر جزء از قرآن به صورت آيات برگزیده ✅شرحي بر دعاهاي ماه مبارك رمضان از جمله: دعاي افتتاح و دعاي ابوحمزه ثمالي @sebqat14👈👈👈👈👈👈
در محضر دانشمند فرزانه حضرت حجت الاسلام و المسلمین استاد برتر حوزه و دانشگاه با موضوع« آموزه های بحرانهای اجتماعی فراگیر» آموزهای کلامی،اخلاقی،فقهی و حقوقی زمان سه شنبه ساعت هفت بعد از ظهر گروه میثاق با ولایت در ایتا https://eitaa.com/joinchat/2290483233C713008e0a5
همراه ما باشيد 👈👈https://eitaa.com/sebqat14
🌺بسم الله الرحمن الرحيم🌺 📚 از مناجات شعبانيه ✳️«إِلَهِي لَمْ يَزَلْ بِرُّكَ عَلَيَّ أَيَّامَ حَيَاتِي فَلَا تَقْطَعْ بِرَّكَ عَنِّي فِي مَمَاتِي» معبودا، بارخدايا، همواره تو مرا مورد مهر و محبتت قرار داده¬اي، همواره در ايام زندگي دنيايي مرا مشمول رحمت خودت، قرار داده¬اي، همواره نيكي¬هاي تو، احسان¬هاي تو شامل حال من شد، حالا كه بناست از اين دنيا بروم و به ديدار تو بشتابم در آن دنيا، در عالَم آخرت و برزخ هم، نيكي خودت را شامل حال من قرار بده. 💽استاد حيدري فر دامت بركاته 👈https://eitaa.com/sebqat14
👉👆در اين جمله "بعد مماتي" گفته نشده است و "في مماتي" ذكر شده است دو احتمال دارد: 1️⃣يكم: ممكن است اشاره به حالت احتضار باشد يعني خدايا مرا در حالت نيكي و احسان در دنيا پرورش دادي، ادامه دادي، حالا به حالت نيكي و احسان از اين دنيا به عالَم آخرت، منتقل كن. 2️⃣دوم: اينكه"في مماتي" اشاره به بعد از مرگ باشد يعني خدايا من دو نوع زندگي دارم: يكي زندگي مادي دنيايي و ديگري زندگي عالَم برزخ و كوچ از عالَم مادّه و نشئه¬ي طبيعت؛ همانطور كه در نشئه¬ي طبيعت مرا مورد مهر و محبّت خود قرار دادي، در نشئه¬ي فرا طبيعت و برزخ نيز، مرا مورد مهر و محبت خودت قرار بده. از اين بر مي¬آيد كه انسان دو نوع زندگي دارد: زندگي دنيايي و زندگي فرا دنيايي. اينكه در روايات آمده است: «اَلدُّنيا مَزرَعةُ الآخِرة» يعني اينكه انسان به دنيا نگاه وسيله¬گونه داشته باشد نه هدف¬گونه؛ انسان به دنيا نيامده است به عنوان "قرارگاه" زندگي كند بلكه آمده است تا به عنوان "گذرگاه" زندگي كند. اگر انسان اعتقاد قرارگاهي داشته باشد، مادي¬گرا مي¬شود؛ «و ما يُهلِكُنا إلّا الدَّهر» آنهايي كه مادي¬گرا هستند، فقط اعتقادشان به عالَم و نشئه¬ي طبيعت و دنياست؛ مي¬گويند همه-ي هست و نيست همين دنياست. بنابراين هر كس، هر لذّتي، ثروتي، قدرتي و شهوتي را مي¬خواهد بدست آورد، بايد همه¬ي تلاش خود را براي بدست آوردن آن به¬كار گيرد چون غير از اين دنيا چيزي ديگري را معتقد نيست. اما در متون وحياني و فرهنگ ديني، اينگونه نيست...https://eitaa.com/sebqat14
👤انسان دو نوع زندگي دارد: 🔺يك زندگي فرعي غير اصيل و 🔹يك زندگي اصلي ماندگار. زندگي فرعي و غير اصيل رفتگار همان زندگي در عالَم طبيعت و نشئه¬ي دنياست كه محدود است اما زندگي بدون حد و مرز ابدي، همان زندگي آخرتي اوست. ✳️«إِلَهِي كَيْفَ آيَسُ مِنْ حُسْنِ نَظَرِكَ لِي بَعْدَ مَمَاتِي وَ أَنْتَ لَمْ تُوَلِّنِي إِلَّا الْجَمِيلَ فِي حَيَاتِي‏» در جمله¬ي قبلي«في مماتي» بود و در اين جمله«بعد مماتي» است ممكن است اين دو قرينه باشد كه «في مماتي» مربوط به عالَم احتضار است و «بعد مماتي» مربوط به عالَم برزخ باشد. 🤔خدايا چگونه ممكن است از نظر زيباي تو نااميد شوم؟ بعد از اينكه به عالَم برزخ منتقل شدم و تو در دنيا با خوبي و زيبايي مرا اداره كردي.💽استاد حيدري فر دامت بركاته 👈https://eitaa.com/sebqat14
💚عزيزان من،💚ما در مراحل متوسِّل، حرف از توكّل مي¬زنيم يعني مني هستم و خدايي هست، من، نادان و ناتوانم و خدا، دانا و تواست و من خداي دانا وتوانا را وكيل مي¬گيرم؛ اين براي توده¬ي مؤمنان و متوسطان اهل ايمان است، البته خودش مقامي بزرگ است كه انسان به چيزي جز خدا تكيه نكند و خود را نيازمند مطلق و خدا را بي¬نياز مطلق بداند. ✅اما مرحله¬ي بالاتر از توكّل، تولِّي است، يعني ديگر مني در كار نيست و انسان، خدا را وليّ و همه-كاره¬ي مطلق خود انتخاب مي¬كند. البته خدا به عنوان وليّ تكويني همگان است اما مهم اين است كه به عنوان وليّ تشريعي انسان انتخاب شود؛ ولي تكويني به معناي آفريدگار و پروردگار همه¬ي موجودات و جهان هستي است اما مهم اين است كه انسان به مقام ولايت تشريعيّه برسد يعني خدا را در تمام شئون زندگي و خلوت و جلوت خود، وليّ(همه¬كاره و اختياردار) خود بداند.💽استاد حيدري فر دامت بركاته 👈https://eitaa.com/sebqat14
✳️«إِلَهِي كَيْفَ آيَسُ مِنْ حُسْنِ نَظَرِكَ لِي بَعْدَ مَمَاتِي وَ أَنْتَ لَمْ تُوَلِّنِي إِلَّا الْجَمِيلَ فِي حَيَاتِي‏»، خدايا مگر مي¬شود من، مأيوس باشم از اينكه شما بعد از مرگم، با من برخوردي نيكوكارانه و محسنانه نمي-كني؟ در حالتي كه در دنيا، ولايت خودم را به تو سپردم و تو زندگي مرا جزء با توليّت زيبا اداره نكردي. توليّت و اداره¬ي زندگي من با تو بوده است و تو هم جزء زيبايي با من برخورد نكردي.💽استاد حيدري فر دامت بركاته 👈https://eitaa.com/sebqat14
📣حال كه اينطور است« إِلَهِي تَوَلَّ مِنْ أَمْرِي مَا أَنْتَ أَهْلُهُ وَ عُدْ عَلَيَّ بِفَضْلِكَ عَلَى مُذْنِبٍ قَدْ غَمَرَهُ جَهْلُه‏»، حالا كه بناست تو وليّ من باشي، من ديگر اختيار خودم را به تو سپردم، هر طوري كه تو صلاح مي¬داني، هر طور كه تو اهلش هستي، تو اهل تقوا و مغفرتي، تو اهل جود و جبروتي، اهل عفو و رحمتي، اهل كبرياء و عظمتي، اهل احسان و سخاوتي، هرگونه كه صفات جمال و جلال تو اقتضاء مي¬كند، ولايت مرا بپذير و مرا مديريت كن. ✳️« وَ عُدْ عَلَيَّ بِفَضْلِكَ عَلَى مُذْنِبٍ قَدْ غَمَرَهُ جَهْلُه» اما با اين وجود-پذيرش ولايت تشريعيّه¬ي تو-اقرار مي¬كنم كه گناه¬كارم و لازمه¬ي گناه¬كاري من اين است كه مرا تحت پوشش حمايت و غفران خودت بگير، گناهان مرا نديد بگير و مرا وارد حوزه¬ي توليّت خودت قرار دهي.💽استاد حيدري فر دامت بركاته 👈https://eitaa.com/sebqat14
💚عزيزان من،💚 اگر توانستيم در حوزه¬ي ولايت تشريعي خدا قرار بگيريم، آن وقت اين آيه شامل حال ما مي¬شود: «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ- يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ‏» اگر كسي در حوزه¬ي ولايت تشريعيّه¬ي حضرت حقّ قرار گرفت، ديگر همه¬ي ظلمت¬ها كنار مي¬رود؛ ظلمت¬هاي جهل و جهالت، ظلمت¬هاي خيانت و حسادت، ظلمت-هاي معصيّت و همه¬ي ظلمت¬ها كنار مي¬رود و تبديل مي¬شود به 🌟نورانيّت معنويّت، نورانيّت سخاوت، احسان، رحمت، دستگيري نيازمندان و حلّ مشكل مشكل¬داران. از خداي منان مي¬طلبيم توفيق درك اين معرفت و درآمدن در حوزه¬ي تشريعي خودش را به همه¬ي ما عنايت بفرمايد به بركت صلوات بر محمّد و آل محمّد(اللهمّ صلّ علي محمّد و آل محمّد و عجّل فرَجَهُم).💽استاد حيدري فر دامت بركاته 👈https://eitaa.com/sebqat14
🌺بسم الله الرحمن الرحيم🌼 📚«إِلَهِي قَدْ سَتَرْتَ عَلَيَّ ذُنُوباً فِي الدُّنْيَا وَ أَنَا أَحْوَجُ إِلَى سَتْرِهَا عَلَيَّ مِنْكَ فِي الْأُخْرَى» خدايا در دنيا بسياري از گناهان مرا پرده¬پوشي كردي كه من در اُخري و در روز قيامت به اين پرده¬پوشي محتاج¬تر و نيازمندترم. «إِلَهِي قَدْ أَحْسَنْتَ إِلَيَّ إِذْ لَمْ تُظْهِرْهَا لِأَحَدٍ مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ فَلَا تَفْضَحْنِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلَى رُءُوسِ الْأَشْهَادِ»، در دنيا مرا رسوا نكري و مرا در ميان بندگان خوبت، بي¬آبرو نكردي و بدي-هاي مرا براي آنان آشكارنكردي تا آنان مرا خوب بدانند، روز قيامت هم در برابر ديدگان مردم، رسوا مكن. «إِلَهِي جُودُكَ بَسَطَ أَمَلِي وَ عَفْوُكَ أَفْضَلُ مِنْ عَمَلِي إِلَهِي فَسُرَّنِي بِلِقَائِكَ يَوْمَ تَقْضِي فِيهِ بَيْنَ عِبَادِك‏» بارخدايا، جود تو، سخاوت تو، احسان و بخشش تو آن¬قدر گسترده است كه همه¬ي آرزوهاي مرا دربر مي¬گيرد و عفو تو آن¬قدر دامنه¬دار است كه همه¬ي اعمال مرا دربرمي¬گيرد. https://eitaa.com/sebqat14 . 💽استاد حيدري فر دامت بركاته
📨پرده پوشي خدا ✅عرض شد كه رحمت و حمايت دو شاخه دارد: رحمت عام يعني اعطاي وجود و نيازمندي¬هاي وجودي هر موجود به حسب گنجايش وجودي خودش كه خدا در عوالم شش¬گانه به همه¬ي بندگان خودش داده است اما رحمت خاصّ،‌ حمايت و پشتيباني از بندگان مؤمن و موحّد است؛ بندگان مؤمن و موحّد، هدايايي از خداي منان دريافت مي¬كنند كه به ديگر موجودات و بندگان داده نمي-شود، يكي از آن¬ هدايا، پرده¬پوشي خداي منان است.💽 دامت برکاته 📲👇👇👇 https://eitaa.com/sebqat14
👥تركيب وجودي انسان ✅انسان باتوجه به ساختار و شاكله¬ي وجودي خود، در مسير معصيّت قرار مي¬گيرد چرا كه تركيب وجودي انسان، تركيبي از طبيعت و فطرت است؛ در حوزه¬ي طبيعت، غضب و شهوت فرمانروايي مي¬كنند و در حوزه¬ي فطرت، عقل و اراده، فرمانروايي مي¬كنند.👈https://eitaa.com/sebqat14
🛠جنگ فطرت و طبيعت انسان در داخل وجود انسان همواره يك ميدان جهاداكبر و جنگ ميان طبيعت و فطرت وجود دارد؛ يعني غريزه¬ي شهوت، هر چه خوبي و لذت و شهوت است براي خود مي¬خواهد و غريزه¬ي غضب، هرچه بدي و ناروا و ناخوش¬آيند است را براي ديگران مي¬خواهد. اما عقل و اراده در برابر اين¬دو مي-ايستند كه اينطور نيست كه هر چه لذّت است براي شما(شهوت و غضب) باشد، لذّت براي تو(شهوت) باشد اما طبق چهارچوب و ضابطه؛ اين¬طور نيست كه همه¬ي خطرها و سختي¬ها مال ديگران باشد. بلكه شما هم بايد در يك چهارچوب و قاعده¬اي، بعضي از سختي¬ها را بپذيريد.👈https://eitaa.com/sebqat14
✳️ ⭕️اين عقل،-نيروي دروني و تعديل¬كننده كه با مهار شهوت و غضب، انسان را از غير انسان تمييز مي¬دهد-در حقيقت عقل به معناي منع كنترل و مهار است، نيرويي باطني است كه در انسان به وديعت گذاشته شده است و به اين وسيله انسان نيروي شهوت و غضب خود را كنترل مي¬كند. ✳️ ⭕️فرمان عقل تعطيل¬كننده¬ي شهوت و غضب نيست بلكه تعديل¬كننده¬ي آن¬دو هست. يعني انسان بر اساس يك چهارچوب و ضابطه¬اي از شهوت و غضب استفاده كند؛ از شهوت براي جذب لذّات و غضب براي دفع خطرات اما بر اساس قانون نظام¬مند بر جهان هستي(قانون عليّت).https://eitaa.com/sebqat14
✅فرق جايز الخطاء و واقع الخطاء ❌با توجه به اين نكته كه انسان همواره در مسير معصيّت و خطاء قرار دارد و بلكه گاهي در تعابير مي¬گوييم انسان 🔺"جايز الخطاء"🔺است، من عرض مي¬كنم كه نگوييد جايز الخطاء است بلكه بگوييد🔺"واقع الخطاء"🔺؛ جايز يعني امكان دارد، بلكه بالاتر از امكان، وقوع هم دارد، انسان باتوجه به داشتن، شهوت و غضب، چون نيروي غالبي به نام عقل به عنوان مهاركننده دارد، اما ممكن است گاهي اين عقل در حالت غفلت به سرببرد و نتواند كنترل و مهار كند لذا اگر عقل همواره سرحال و بانشاط باشد، بتواند فرمانروايي كند اما گاهي عقل در پرده¬ي غيبت و غفلت به¬سر مي¬برد، آن¬وقت در نبود عقل، شهوت و غضب فرمانروايي مي¬كنند و انسان را به معصيت مي¬كشانند.https://eitaa.com/sebqat14
👉👈حالا كه اينگونه شد و انسان واقع الخطاء است، نياز به خدايي دارد تا گناهانش را بپوشاند، در معرض ديد ديگران قرار ندهد. ✳️«إِلَهِي قَدْ سَتَرْتَ عَلَيَّ ذُنُوباً فِي الدُّنْيَا وَ أَنَا أَحْوَجُ إِلَى سَتْرِهَا عَلَيَّ مِنْكَ فِي الْأُخْرَى» خدايا، تو خيلي از گناهان مرا در دنيا پوشاندي كه من در آخرت به چنين پوششي نيازمندتر هستم. حتي در روايات آمده است كه خداي منان پس از آنكه مؤمنِ موحّد از خطاي خود، پشيمان مي¬شود و توبه مي¬كند، آن¬قدر ستاريّت دارد كه حتّي نسبت به ملائكه¬ي مسئول ثبت و ضبط، پوشش ايجاد مي¬كند و آنان خبردار نمي¬شوند.https://eitaa.com/sebqat14
✍🏻نتيجه عدم رسوايي در دنيا و آخرت ✳️«إِلَهِي قَدْ أَحْسَنْتَ إِلَيَّ إِذْ لَمْ تُظْهِرْهَا لِأَحَدٍ مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ فَلَا تَفْضَحْنِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلَى رُءُوسِ الْأَشْهَادِ»، خدايا به من احسان كردي كه گناهانم را براي بندگان صالحت-ملائكه و انسان¬ها-آشكار نكردي، پس دربرابر ديدگان مردم در روز قيامت مرا رسوا نكن. ببينيد عزيزان من،💚 امروز در اين دنيايي كه زندگي مي¬كنيم، اگر يكي از خطاهايمان در برابر دوستان، بستگان، همسايگان، همكاران، شاگردان و اساتيدمان باشد، چقدر خجالت مي¬كشيم؛ ولي خداي منان به اين نحو از عنوان است كه ستار العيوب است، ‌حتي تا آنجايي كه✳️ «إِلَهِي جُودُكَ بَسَطَ أَمَلِي وَ عَفْوُكَ أَفْضَلُ مِنْ عَمَلِي إِلَهِي فَسُرَّنِي بِلِقَائِكَ يَوْمَ تَقْضِي فِيهِ بَيْنَ عِبَادِك‏» خدايا، آن¬قدر مرا دوست داري كه جود و بخشش تو تمام آرزوهاي من، را تحت پوشش قرار مي¬دهد و اميد و آرزوي من اين است كه همانگونه كه در دنيا مرا رسوا نكردي، ‌در آخرت هم رسوايم نكني. نتيجه¬ي رسوا نشدن، ‌بهشتي شدن و همسايگي با نيكان و ابرار است. رسوا نكردن يعني بندگان صالح ندانند كه من جزء آنان نيستم و من در صف آنان محشور و وارد بهشت شوم. 🙏🏻از خداي منان مي¬طلبيم توفيق آشنايي با معارف قرآن و عترت و عمل¬كردن به آن¬ها به همه¬ي ما عنايت بفرمايد و ما را جزء بندگان صالح در دنيا و آخرت قرار دهد و حشر ما را با بندگان صالح و سرآمد آنان -كه ذوات قدسي چهارده معصوم عليهم السلام است-‌ قرار دهد. "حَشَرَنااللهُ مع الأئمةِ الاطهار" آمين يا ربَّ العالمين به بركت صلوات بر محمد و آل محمّد.
🌷💐🌷 از همراهي همه ي عزيزان(اعضاي محترم) سپاسگزاريم💐 اميدواريم روز به روز بر جمع انصارالله در نظم اعداء الشيطان افزوده شود.⚔️ سبقت در معنويت 🍃🌷🍃https://eitaa.com/sebqat14