✅توكّل از باب تفعُّل و از ريشه¬ي(و ك ل)، به معناي گرفتن وكيل است؛ انسان در محاكم دنيايي گاهي نياز به وكيل دارد زيرا دو مشكل دارد: 🔺يا علم به قوانين و موادّ حقوقي ندارد و🔺 يا اگر احياناً علم هم داشته باشد، توانايي دفاع از خود را در محضر قاضي يا ظرف مكاني ويژه ندارد؛ براي اينكه اين دو مشكل را حلّ كند، سراغ وكيلي مي¬رود كه هم داناست و هم تواناست؛ هم قوانين و تبصره-ها را مي¬داند و هم چون در اين جلسات مكرر بوده است، توان دفاع و سخنگويي دربرابر قاضي و حاكم را دارد و مشكلي براي دفاع از موكِّل خود نخواهد داشت. پس انسان¬ها اگر در دنيا وكيل مي-گيرند به خاطر دو مشكلِ ناداني(جهل) و ناتواني(عجز) است، براي حل اين دو مشكل، 🔹با گرفتن وكيل، جهل خود را به علم و عجز خود را به قدرت تبديل مي¬كنند. انسانِ مؤمنِ موحّد، كه در مقام مناجات است، مي¬گويد خدايا من بهترين وكيل(تو) را گرفته¬ام، چه كسي بهتر از تو مي¬تواند وكالت مرا بپذيرد؟ چرا كه وكيل دو شرط علم و قدرت را لازم دارد؛ 🚀علمِ تو بي¬پايان و قدرتِ تو بي¬كران؛ علم و قدرت خدا كرانه و كناره ندارد«و هو بِكُلِّ شَئ عَليمٌ و هو علي كُلِّ شَئٍ قَديرٌ». پس خيلي مهم است كه مؤمنِ موحِّد در مقامِ مناجات، اين حالت را براي خود، احراز كند و بعد از آن اقرارها و راز و نيازها و راز و نازها، حالا خودماني بودن و حضور در پيشگاه خدا و ادراك محضر حضرت حقّ را اينگونه اقرار مي¬كند، خيلي مقام بلندي است.💽استاد حيدري فر دام ظلّه👇👇👇https://eitaa.com/sebqat14
«إِلَهِي كَأَنِّي بِنَفْسِي وَاقِفَةٌ بَيْنَ يَدَيْكَ وَ قَدْ أَظَلَّهَا حُسْنُ تَوَكُّلِي عَلَيْكَ». خدايا من به اين مقام رسيده¬ام، حالا كه نازكردم و تو هم ناز مرا پذيرفتي و رحمت و حمايت همه¬جانبه و ويژه¬ات را شامل من كردي، حالا من خودم را در مقامِ آماده¬باشِ بندگي و عبوديّت و اطاعت مي¬بينم و اين آمادگي در سايه¬ي اين است كه من، تكيه¬گاه قويي دارم، تكيه¬گاه بسيار بزرگي دارم. قرآن و اهل بيت عليهم السلام.
✅توكّل يعني اعتماد به وكيل، در حقيقت انسان اگر خدا را وكيل گرفت«و علي الله فليَتَوكّل المؤمنون» ، بايد به خدا تكيه كند و در مقابل تكيه بر خدا، ديگر نبايد بر چيز ديگري تكيه كند. اين تعبيري كه احياناً بر زبان برخي از خواصّ هم ديده مي¬شود كه گاهي تعبير به "اعتماد به نفس" مي¬كنند، اين يكي از لغزش¬گاه¬هاي توحيدي ماست، انسان¬هاي موحِّد، نبايد اين كلمه را بر زبان جاري كنند چرا كه اعتماد بر غير خدا، هر كس و هر چيز كه باشد، ❌شرك است و باطل است و حرام است و لغو و بيهوده و پوچ، هيچ ¬اثري ندارد؛ ❌فقط و فقط بايد به خدا توكُّل كرد، به خدا تكيه كرد و خدا را وكيل قرار داد، اعتماد به نفس، يعني اعتقاد به هيچ؛ اگر انسان نيازمند به نيازمند ديگري اعتماد كند آيا نيازش بر طرف مي¬شود يا نيازمند دو برابر مي¬شود؟ آيا اگر ممكن الوجود به ممكن الوجود تكيه كند، مشكلش برطرف مي¬شود يا اينكه دوممكن الوجود و دو نيازمند مي¬شوند؟ نه ممكن الوجود بايد به واجب الوجود تكيه كند تا مشكلش برطرف شود، پس بنابراين اعتماد به نفس، به نظر مي¬آيد از سوغاتي¬هاي روانشناسي غربي است كه بايد سعي كنيم اين كلمه را از قاموس و فرهنگِ دينيِ اهل ايمان و قرآن¬پژوهان و مؤمنان موحِّد، حذف كنيم. «إِلَهِي كَأَنِّي بِنَفْسِي وَاقِفَةٌ بَيْنَ يَدَيْكَ وَ قَدْ أَظَلَّهَا حُسْنُ تَوَكُّلِي عَلَيْكَ». خدايا من آماده¬باش درخدمتم، 100% آماده¬ام و اين آماده باش، صددرصدي در سايه¬ي حُسن توكّل من بر توست. من خوب وكيلي را انتخاب كرده¬ام و فهميده¬ام كجا بايد بروم و فهميده¬ام كه در خانه¬ي كه را بزنم و به در خانه¬ي تو آمده¬ام.💽استادحيدري فر دامت بركاته👈سبقت...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گريه_مقام_معظم_رهبري هنگام خواندن فرازي از #مناجات شعبانيه #فقره_ششم: الاهي كأنّي بنفسي واقفةٌ بين يديك.... #سبقت_هاي_معنويhttps://eitaa.com/sebqat14🤔
💐ميلاد عصاره-ي خلقت(مهدي زهرا سلام الله عليه) بر شما عزيزان مبارك باد.💐سبقت هاي معنوي https:// eitaa.com/sebqat14
📚روايت تشرّفِ جناب #علي_بن_مهزيار اهوازي جناب علي بن مهزيار مدت¬ها بود كه مي¬خواست به خدمت امام عصر عليه السلام برسد، وقتي خدمت حضرت رسيد، امام اينگونه با او صحبت كردند: « يَا أَبَا الْحَسَنِ، قَدْ كُنَّا نَتَوَقَّعُكَ لَيْلًا وَ نَهَاراً، فَمَا الَّذِي أَبْطَأَ بِكَ عَلَيْنَا؟» 😔خوش¬بحالت اي علي بن مهزيار كه امام زمانت بگويد اي علي بن مهزيار، من شبانه روز منتظرت بودم، پس چرا نيامدي؟ خوش ¬به حالت علي بن مهزيار، چقدر پاك بودي، چقدر پيراسته بودي، چقدر آقا شما را دوست داشت! ببينيم به ما هم مي¬رسد كه آقا بگويد: « قَدْ كُنَّا نَتَوَقَّعُكَ لَيْلًا وَ نَهَاراً» اين يك اصطلاح و تعبير كنايي است، به شدّت منتظرت بودم، بيايي. پس چرا نيامدي؟ كجا بودي؟ چرا نمي¬آمدي؟« قُلْتُ: يَا سَيِّدِي، لَمْ أَجِدْ مَنْ يَدُلُّنِي إِلَى الْآنَ». گفت: مي¬خواستم بيايم اما دنبال راهنما مي¬گشتم اما راه را گم كرده بودم و راهنمايي پيدا نكردم! 💽#استاد_حيدري_فر دامت بركاته. سبقت هاي معنوي https://eitaa.com/sebqat14
5_Dastan_Kafi_109924.mp3
2.25M
تشرف #علي_بن_مهزيار، محضر امام زمان عليه السلام با نواي مرحوم كافي. #سبقت_هاي_معنوي👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/sebqat14
👁به شدّت منتظرت بودم، بيايي. ❓پس چرا نيامدي؟ كجا بودي؟ چرا نمي¬آمدي؟« قُلْتُ: يَا سَيِّدِي، لَمْ أَجِدْ مَنْ يَدُلُّنِي إِلَى الْآنَ». گفتم: مي¬خواستم بيايم اما دنبال راهنما مي¬گشتم اما راه را گم كرده بودم و راهنمايي پيدا نكردم!
«قَالَ لِي: لَمْ نَجِدْ أَحَداً يَدْلُّكَ؟» راست مي¬گويي! ‼️راه ما را بلد نبودي! ‼️و نمي¬دانستي چگونه بايد به ما برسي!‼️ «ثُمَّ نَكَثَ بِإِصْبَعِهِ فِي الْأَرْضِ، بعد انگشتشان را روي زمين فشار داد و كشيد، «ثُمَّ قَالَ: لَا» و سپس اينگونه فرمودند: نه، مي¬داني چرا نتوانستي بيايي؟ علّتش اين نبود كه راهنما نبود و راه را بلد نبودي، 🔴علّت اين است كه راه را گم كرده¬ايد،🔴 «وَ لَكِنَّكُمْ كَثَّرْتُمُ الْأَمْوَالَ» چون شما به جاي اينكه دنبال معنويّت برويد، دنبال ماديّت رفتيد، دنبال ثروت¬افزايي رفتيد، دنبال مال¬افزايي رفتيد«كَثَّرْتُمُ الْأَمْوَالَ» مالهايتان را زياد كرديد«وَ تَجَبَّرْتُمْ عَلَى ضُعَفَاءِ الْمُؤْمِنِينَ»-واي واي واي- و بر ضعفاي اهل ايمان، جباريّت، بزرگي و تكبر به خرج داديد «وَ قَطَعْتُمُ الرَّحِمَ الَّذِي بَيْنَكُمْ» و رحامتي كه بين شما بوده، را قطع كرديد و از بين برديد. 💽استادحيدري فر دام ظلّه. سبقت هاي معنوي👈👈👇https://eitaa.com/sebqat14
[ عکس ]
✅حالا با توجه به اين سه نكته«فَأَيُّ عُذْرٍ لَكُمْ الْآنَ؟» حالا فهميديد كه مشكلتان چيست؟ حالا فهميديد كه شما چرا نمي¬توانيد سراغ ما بياييد؟ چرا نمي¬توانيد امام زماني و مهدوي شويد؟گيرتان چيست؟ ❌دنبال ماديّات رفتن است، كلاه احمد سر محمود و كلاه محمود سر احمد گذاشتن است، نسبت به ضعفاي اهل ايمان، تكبّر و بزرگي فروختن است، مخصوصاً در ميان اهل علم كه فكر مي¬كنند، درسي خوانده¬اند و سوادي و موقعيّتي دارند، فكر مي¬كنند كه بايد توده¬ي اهل ايمان دست آنان را ببوسند و بايد احترام بگذارند. بالاتر از همه اين است كه، دوستي و رحامتي كه بايد بين مؤمنين باشد، وجود ندارد.❌ قبلاً گفتيم كه رحمت به معناي حمايت است و اگر به رحم مادر، رحم مي¬گويند به خاطر اين است كه حامي و پشتيبان همه¬جانبه¬ي جنين است، فرزند را به شدّت در خود جاي مي-دهد و همه گونه حمايت مي¬كند، زندگي جنين در رحم مادر، بستگي به مادر دارد، پس كجا رفت آن روحيه¬ي مهرورزي؟، كجا رفت آن روحيه¬ي حمايت و پشتيباني؟، كجا رفت آن روحيه¬ي امدادگري ميان مؤمنان؟، چرا مؤمنان اينگونه نيستند؟ چرا به جاي اينكه اهل حمايت و پشتيباني از هم باشند، نسبت به همديگر اهل خيانت هستند، به اموال همديگر، به ناموس همديگر، به اعتبار همديگر، اين غيبت و تهمتي كه خداي ناكرده انجام مي¬گيرد، همه نشان¬دهنده¬ي اين است كه روحيه¬ي رحمت و امدادگري و حمايت و پشتيباني ميان مؤمنان وجود ندارد. 💽استادحيدري فر دامت بركاته. سبقت هاي معنوي👈👇 https://eitaa.com/sebqat14
✅شما اگر آيات آخر سوره¬ي مباركه¬ي فتح را بنگريد كه صفات محمديّون را بيان مي¬كند« مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ» در حقيقت اشاره به اين دارد كه محمديّون واقعي آناني هستند كه ويژگي تولِّي و تبرِّي دارند، تبرّي دارند يعني در مقابل كفّار و سران شرك و جبهه¬ي كفر و نفاق مي¬ايستند، مقاومت و مجاهدت مي¬كنند و در ميان خود اهل رحامت و حمايت و پشتيباني و گذشت هستند، علي ايّ حال، آقا فرمودند: مشكل شما اين سه چيز است. #علي_بن_مهزيار مي¬گويد: « فَقُلْتُ: التَّوْبَةَ التَّوْبَةَ، الْإِقَالَةَ الْإِقَالَةَ». گفتم، آقا غلط كردم، غلط كردم، آقا معذرت مي¬خواهم، معذرت مي¬خواهم.
✅آن¬وقت آن نكته¬اي كه امام فرمودند و إن¬شاءالله براي ما راه¬گشاست: ثُمَّ قَالَ: يَا ابْنَ الْمَهْزِيَارِ، لَوْ لَا اسْتِغْفَارُ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ لَهَلَكَ مَنْ عَلَيْهَا إِلَّا خَوَاصَّ الشِّيعَةِ الَّذِينَ تُشْبِهُ أَقْوَالُهُمْ أَفْعَالَهُمْ». ( دلائل الامامة، 1413ق، ص540). اي علي بن مهزيار اگر نبود اينكه شما در حقّ هم استغفار مي¬كنيد، بلايي مي¬آمد و دامن¬گير همگان مي¬شد و آنان را از بين مي¬برد مگر شيعيان خاصّي كه قول و فعلشان يكي است. اگر اين استغفار نبود، همه¬ي اهل كره¬ي زمين ، محكوم به نابودي بودند مگر شيعيان خاصّ؛ شايد-خدا مي¬داند و ما نمي¬دانيم-اين بلاي كرونايي كه آمده است بر اثر همين گناهان ما باشد، بياييد استغفار كنيم، استفغار كنيم در حقّ همديگر، براي خودمان و مؤمنان و براي همه استغفار كنيم.👈 https://eitaa.com/sebqat14
📣«فقلتَ مَا أَنْتَ أَهْلُهُ» و من چون سايه¬ي بالاسري مثل تو داشتم و زيباترين سايه¬ي بالاسر¬ را انتخاب كرده بودم تو هم مرا اهل دانستي«وَ تَغَمَّدْتَنِي بِعَفْوِكَ» و مرا در پوشش عفوت قرار دادي و از من گذشت كردي.💽استادحيدري فر دامت بركاته. #سبقت_هاي_معنوي.👈👇https://eitaa.com/sebqat14
بسم الله الرحمن الرحيم
#فقره¬هفتم
📚«إِلَهِي كَأَنِّي بِنَفْسِي وَاقِفَةٌ بَيْنَ يَدَيْكَ وَ قَدْ أَظَلَّهَا حُسْنُ تَوَكُّلِي عَلَيْكَ فَقُلتَ مَا أَنْتَ أَهْلُهُ وَ تَغَمَّدْتَنِي بِعَفْوِكَ »
✍🏻... مفهوم اين#مناجات اين است كه مؤمن موحّد پس از اقرار به نيازمندي و تضرّع و اميدواري خودش و بي¬نيازي و محسن بودن خداي منان و داشتن رحمت واسعه¬ي خداي رحمن و رحيم و فياض علي الاطلاق بودن او، اقرارهاي ديگري هم دارد. اينكه من آماده¬ي خدمت و اطاعت هستم ولي اين آمادگي را از خداي متعال مي¬داند نه اينكه تلاشي از خود انسان باشد؛ در قرآن مجيد و روايات آمده است كه هر توبه¬اي كه انسان گناه¬كاري مي¬كند، محفوف به دو توبه¬ي خداست. زيرا اول خدا توبه-برگشت-به بنده¬اش مي¬كند يعني لطف خود را شامل بنده¬اش مي¬كند و توفيق و اجازه¬ي ملاقات و مناجات، به عبدگنه¬كار مي¬دهد، بعد از اين اذن ديدار، انسان، شروع به توبه و طلب آمرزش مي¬كند از هواجس شيطاني و هواهاي نفساني به فرمان¬هاي الاهي برگشت مي¬كند. بعد از آن دوباره خدا توبه¬ي اين انسان تائب را مي¬پذيرد. پس در حقيقت سه توبه است: 1️⃣يكم: توبه¬ي ابتدائي خدا يعني اجازه¬ي گفتگو و توفيق مناجات و شب¬زنده¬داري و برگشت به بنده¬اش مي¬دهد و 2️⃣دوم: توبه¬ي انسان، اقرار به گناه¬كاري خود و تصميم جدّي بر برگشت از هواجس و هواهاي شيطاني و نفساني است و 3️⃣سوم: توبه¬ي دوم خدا يعني پذيرفتن توبه¬ي انسان و پذيرايي وو ترتيب ثواب دادن به اعمال اوست حتّي به اندازه¬اي كه «إنَّ الحسنات يُذهِبنَ السيِّئات» يك نماز شبِ باحال و توجّه، باعث ناديده شدن گناهاني مي¬شود كه آن شب انجام داده است.
May 11
🗣حال بنده، به همان راز و ناز برمي¬گردد«إِلَهِي إِنْ عَفَوْتَ فَمَنْ أَوْلَى مِنْكَ بِذَلِكَ» بارخدايا اگر تو مرا بيامرزي، از تو شايسته¬تر كيست كه اين كار را بكند «وَ إِنْ كَانَ قَدْ دَنَا أَجَلِي وَ لَمْ يُدنِني مِنْكَ عَمَلِي فَقَدْ جَعَلْتُ الْإِقْرَارَ بِالذَّنْبِ إِلَيْكَ وَسِيلَتِي» خدايا من كه نمي¬دانم، اگر در علم تو اينگونه مقرر شده است كه اجل من نزديك است و مفارقت از دنيا براي من مقرّر و مقدّر شده است و عملي كه سبب قُرب و نزديكي من به تو شود، در پرونده¬ي اَعمالم و اَنبانم ندارم، تنها چيزي كه براي قُرب به تو دارم، در پيشگاه تو اقرار به گناه كردن است. 💚عزيزان من، ديديد گاهي در اين محاكمه¬هايي كه انجام مي¬شود، بازپرس به متهم مي¬گويد: اگر اقرار به گناه كني، من براي تو ✳️تخفيف مجازات مي¬گيرم، يعني اقراركردن خود زمينه¬اي براي تخفيف مجازات است. اينجا هم انسان مؤمن و موحّد در پيشگاه خدا عرض مي¬كند: خدايا، من اگر بادست خالي به پيشگاه تو سفر كنم، كه خيلي بد است؛ اما با دست خالي نيامدم، من گناهانم را به دست گرفته¬ و آورده¬ام، اين همان زبان دلال و ناز است. شما مي¬دانيد كسي اگر مي¬خواهد هديه¬اي پيش كسي ببرد، بايد هديه¬ي ارزشمند و نيكويي ببرد، گناه كه ارزشي ندارد بلكه ...💽#استاد_حيدري_فر دامت بركاته.👈#سبقت_هاي_معنوي👈https://eitaa.com/sebqat14
شرح مناجات شعبانیه# ۶۱.mp3
3.49M
شرح #مناجات شعبانيه_فقره_هفتم_إلاهي_إن_عفوت_فمن_أولي_منك...
💽#استاد_حيدري_فر دامت بركاته
✍🏻سبقت هاي معنوي
https://eitaa.com/sebqat14👈
🤔شما مي¬دانيد كسي اگر مي¬خواهد هديه¬اي پيش كسي ببرد، بايد هديه¬ي ارزشمند و نيكويي ببرد، گناه كه ارزشي ندارد بلكه وزر و وبال است،😳 پس چطور انسان مؤمن و موحّد، گناهان خود را روي دست مي¬برد،😳 اين همان نازكردن به خداست كه ما از امامان خود يادگرفته¬ايم اينگونه با خدا، مناجات كنيم: « وَ إِنْ كَانَ قَدْ دَنَا أَجَلِي وَ لَمْ يُدنني مِنْكَ عَمَلِي فَقَدْ جَعَلْتُ الْإِقْرَارَ بِالذَّنْبِ إِلَيْكَ وَسِيلَتِي إِلَهِي قَدْ جَرْتُ عَلَى نَفْسِي فِي النَّظَرِ لَهَا فَلَهَا الْوَيْلُ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَهَا» خدايا من، بر خودم ستم كردم اينكه خيلي به خودم وابسته شدم و خودم را دوست ¬داشتم و خيلي به لذّات و هواهاي نفساني خود، تمايل داشتم. مي¬دانيد 💚عزيزان من، مهم¬ترين چيزي كه انسان را به زندگي در دنيا، اميدوار مي¬كند، حبّ¬ذات است و اگر احياناً انسان¬هاي عادي، عبوديّتي و اطاعتي مي¬كنند، در اثر حبّ¬ذات است. اما انسان¬هاي اوحدي، يگانه انسان¬هايي كه فقط براي حبّ و محبّت، زندگي و عبادت مي¬كنند، آن¬ها اولياء هستند و جايگاه خاصّي دارند. لكن توده¬ي99% انسان¬ها يا براي طمع بهشت خدا را عبادت مي¬كند يا براي ترس از جهنّم، كه طمع بهشت و ترس جهنّم، براي حبّ ذات است؛ چون خودم را دوست دارم، مي¬خواهم بهشتي باشم و چون خودم را دوست دارم، نمي¬خواهم جهنّمي باشم. همه¬ي اين حركت¬ها بر اثر حبّ ذات است، منتها اگر اين حبّ¬ذات در مسير درستي باشد، انسان را به مقصد مي¬رساند وگرنه فلها الويل! واي بر من، واي برمن، «إن لم تغفر لها» اگر گناهان مرا نيامرزي و سرپوش بر آن¬ها نگذاري.https://eitaa.com/sebqat14
مغفرت از ريشه¬ي( غ ف ر) به معناي آمرزش نيست بلكه به معناي پوشاندن است؛ آمرزش مدلول التزامي مغفرت است نه مدلول مطابقي. به كلاه¬خود نظاميان، مِغفَر يا مَغفِر مي¬گويند، پوشاندن يعني نديدگرفتن گناهان نه بديدگرفتن آن¬ها، وقتي گناهان نديدگرفته بود، ديگر عقوبتي بدنبال آن وجودي ندارد زيرا عقوبت از ريشه¬ي(ع ق ب) به معناي پشت¬سرآمدن است. اگر كيفر را عقوبت مي¬گويند به خاطر اين است كه پشت¬سر معصيّت مي¬آيد. اگر مغفرت و پوشاندن باشد ديگر عقوبتي دركار نخواهد بود.
آنقدر خدا مهربان است و بندگانش را دوست دارد، حتّي نسبت به ملائكي كه موكّل نوشتن اعمال انسان هستند، مغفرت و پوشش ايجاد مي¬كند و نمي¬گذارد آنان هم از كارهاي زشت بنده¬اش، مطلّع شوند وقتي كه آن بنده توبه كند.
اميدواريم إن¬شاءالله خداي منان توفيق آشنايي با معارف قرآن و عترت به همه¬ي ما عنايت بفرمايد و ما را اهل مناجات و توبه¬ي حقيقي قرار دهد به بركت صلوات بر محمّد و آل محمّد(اللّهمَّ صلّ علي محمّد و آل محمّد و عجّل فَرَجَهُم).
💽استادحيدري فر زيدعزّه.👈#سبقت_هاي_معنوي.https://eitaa.com/sebqat14
May 11
🌴«وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادي عَنِّي فَإِنِّي قَريب...»🌴 🕋مسجد مجازي💚سبقت در معنويّت💚 را در ماه مبارك رمضان با برنامه هاي ويژه دنبال كنيد.
💚در محضر #آيت_الله_حيدري_فر_دام_ظله
✳️مفسر قرآن مجيد ✳️استاد حوزه و دانشگاه
✅تفسیر روزانه هر جزء از قرآن به صورت آيات برگزیده
✅شرحي بر دعاهاي ماه مبارك رمضان از جمله: دعاي افتتاح و دعاي ابوحمزه ثمالي
@sebqat14👈👈👈👈👈👈
در محضر دانشمند فرزانه
حضرت حجت الاسلام و المسلمین #دکتر_حیدری_فر
استاد برتر حوزه و دانشگاه
با موضوع« آموزه های بحرانهای اجتماعی فراگیر»
آموزهای کلامی،اخلاقی،فقهی و حقوقی
زمان سه شنبه ساعت هفت بعد از ظهر
گروه میثاق با ولایت در ایتا
https://eitaa.com/joinchat/2290483233C713008e0a5
🌺بسم الله الرحمن الرحيم🌺
📚#فقره_ي_هشتم از مناجات شعبانيه
✳️«إِلَهِي لَمْ يَزَلْ بِرُّكَ عَلَيَّ أَيَّامَ حَيَاتِي فَلَا تَقْطَعْ بِرَّكَ عَنِّي فِي مَمَاتِي» معبودا، بارخدايا، همواره تو مرا مورد مهر و محبتت قرار داده¬اي، همواره در ايام زندگي دنيايي مرا مشمول رحمت خودت، قرار داده¬اي، همواره نيكي¬هاي تو، احسان¬هاي تو شامل حال من شد، حالا كه بناست از اين دنيا بروم و به ديدار تو بشتابم در آن دنيا، در عالَم آخرت و برزخ هم، نيكي خودت را شامل حال من قرار بده.
💽استاد حيدري فر دامت بركاته #سبقت_در_معنويّت👈https://eitaa.com/sebqat14
May 11
👉👆در اين جمله "بعد مماتي" گفته نشده است و "في مماتي" ذكر شده است دو احتمال دارد:
1️⃣يكم: ممكن است اشاره به حالت احتضار باشد يعني خدايا مرا در حالت نيكي و احسان در دنيا پرورش دادي، ادامه دادي، حالا به حالت نيكي و احسان از اين دنيا به عالَم آخرت، منتقل كن.
2️⃣دوم: اينكه"في مماتي" اشاره به بعد از مرگ باشد يعني خدايا من دو نوع زندگي دارم: يكي زندگي مادي دنيايي و ديگري زندگي عالَم برزخ و كوچ از عالَم مادّه و نشئه¬ي طبيعت؛ همانطور كه در نشئه¬ي طبيعت مرا مورد مهر و محبّت خود قرار دادي، در نشئه¬ي فرا طبيعت و برزخ نيز، مرا مورد مهر و محبت خودت قرار بده.
از اين بر مي¬آيد كه انسان دو نوع زندگي دارد: زندگي دنيايي و زندگي فرا دنيايي. اينكه در روايات آمده است: «اَلدُّنيا مَزرَعةُ الآخِرة» يعني اينكه انسان به دنيا نگاه وسيله¬گونه داشته باشد نه هدف¬گونه؛ انسان به دنيا نيامده است به عنوان "قرارگاه" زندگي كند بلكه آمده است تا به عنوان "گذرگاه" زندگي كند. اگر انسان اعتقاد قرارگاهي داشته باشد، مادي¬گرا مي¬شود؛ «و ما يُهلِكُنا إلّا الدَّهر» آنهايي كه مادي¬گرا هستند، فقط اعتقادشان به عالَم و نشئه¬ي طبيعت و دنياست؛ مي¬گويند همه-ي هست و نيست همين دنياست. بنابراين هر كس، هر لذّتي، ثروتي، قدرتي و شهوتي را مي¬خواهد بدست آورد، بايد همه¬ي تلاش خود را براي بدست آوردن آن به¬كار گيرد چون غير از اين دنيا چيزي ديگري را معتقد نيست. اما در متون وحياني و فرهنگ ديني، اينگونه نيست...https://eitaa.com/sebqat14