eitaa logo
🌷مسجد سبقت درخیرات🌷
217 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
749 ویدیو
149 فایل
📢 🕌 یک مسجد مجازی! ارائه محتواهایی از تفسیر آیات قرآن، درس اخلاق و شیوه بهتر زندگانی، شرح و توضیح دعاها و احادیث معصومان همراه با آيت الله دکتر حيدري فر (حفظه الله) مفسِّر قرآن مجيد و استاد حوزه و دانشگاه ارتباط با ما: @sebqat_14
مشاهده در ایتا
دانلود
براي حضور در پيشگاه حق ✳️«إِلَهِي إِنْ كَانَ صَغُرَ فِي جَنْبِ طَاعَتِكَ عَمَلِي فَقَدْ كَبُرَ فِي جَنْبِ رَجَائِكَ أَمَلِي» اين فقره نيز يكي از نمودهاي زبانِ ناز است؛ بارخدايا، اگر اعمال من دربرابر فرمان اطاعت تو كم و كوچك است وقابليت ندارد اما در برابر آن اميدي دارم، كه خيلي بزرگ است؛ يعني امام عليه السلام مي-خواهد اين نكته را بفهماند كه انسان با دو يافته در پيشگاه حضرت حقّ حاضر مي¬شود: ✅يافته¬ي كرداري و ✅يافته¬ي پنداري. @sebqat14
✅يافته-ي يكم مربوط به كرده¬ها و داشته¬هاي انسان است كه هيچ قابليتي براي عرضه ندارند، زيرا انسان هر عبادتي مي¬كند و هر طاعتي از او سر مي¬زند بدون هيچگونه منّ و استحقاقي، شايسته¬ي هيچي نيست، چرا كه اصلِ سرمايه و اصلِ وجود، از خداست و كمالات وجودي كه انسان به وسيله¬ي آن¬ها زندگي مي¬كند، همه از خداست.👈@sebqat14
¬هاي_ اساسي_انسان ✅ «اصول النعم ثلاثة: نعمت هاي اصيل و اساسي كه انسان بدون آن¬ها نمي¬تواند كاري انجام دهد سه چيز است: و هوشمندي و و توانمندي و ». 1️⃣ اگر انسان خداي ناكرده، اين خاكي كه تبديل به من و شما شده است به چوب و ميز و صندلي تبديل مي¬شد كه مورد استفاده¬ي من و شما قرار مي¬گيرد چقدر ما ضعيف و ذليل بوديم. اما خدا اين حيات انساني را به ما ارزاني داده است. 2️⃣ در مرحله¬ي دوم، هوشمندي و نيروي عقل به ما داده است تا به وسيله¬ي آن خير و شرّ و زشت و زيبا را تشخيص دهيم و بعد از تشخيص دنبال خير و زيبايي برويم و از شرّ و زشتي دوري كنيم. يعني عقل در دوشاخه به ما كمك مي¬كند: شاخه ي نظري و شاخه ي عملي. در حوزه نظري ما را به سوي تشخيص خير و كمال كمك مي¬دهد و در حوزه¬ي عملي ما را به انتخاب خير و كمال گرايش مي¬دهد. 3️⃣و سومين نعمت، نعمت توانمندي و قدرت است، اگر انسان عقل داشته باشد ولي قدرت نداشته باشد، هيچگونه توان اطاعت ندارد، پس هر اطاعتي از انسان سر مي¬زند معلول و محصول همين سه نعمت بزرگ است، كه همه از خدا هستند بنابراين در مقام طاعت، انسان چيزي ندارد كه قابليت عرضه به خدا را داشته باشد.«صَغُرَ فِي جَنْبِ طَاعَتِكَ عَمَلِي».👈@sebqat14
¬ي_دوم ¬ي_دوم خيلي مهم است✳️«فَقَدْ كَبُرَ فِي جَنْبِ رَجَائِكَ أَمَلِي»، من يك اقيانوس آرزو و اميد دارم، با يك اقيانوس اميد به درگاه تو آمدم، درست است كه اعمال من قابليت ارائه به پيشگاه تو را براي دريافت جايزه ندارد، اما از طرفي با اميدي كه اندازه¬ي اقيانوس¬هاي بزرگ جهان است به تو اميد بسته¬ام.👈@sebqat14
ظنّ_ به_خدا ✳️‏ «إِلَهِي كَيْفَ أَنْقَلِبُ مِنْ عِنْدِكَ بِالْخَيْبَةِ مَحْرُوماً» چگونه مي¬شود من با دست خالي از درگاه تو برگردم ✳️«وَ قَدْ كَانَ حُسْنُ ظَنِّي بِجُودِكَ أَنْ تَقْلِبَنِي بِالنَّجَاةِ مَرْحُوماً» درحالي كه من به شدت به تو حسن ظن دارم به اينكه تو اهل جود و كرمي و مرا با رحمت و حمايت و نجات از درگاه خودت برمي گرداني ✅اين دو جمله(فقره) اشاره به اين عنصر خيلي عجيب دارد كه در روايات آمده است اگر كسي با خدا صحبت مي كند در مقام خواستن از خدا و دعاها و نيازهاي خودش را عرضه مي¬دارد چند شرط دارد؛ يكي از شرايط، حسن ظنّ به خداست؛ آن كسي كه حسن ظنّ به خدا ندارد و سوء ظنّ به خدا دارد يقين بداند كه دعايش مستجاب نخواهد شد. يكي از شرايط مهم استجابت دعا، حسن ظنّ به خداست. ✳️‏ «إِلَهِي إِنْ كَانَ صَغُرَ فِي جَنْبِ طَاعَتِكَ عَمَلِي فَقَدْ كَبُرَ فِي جَنْبِ رَجَائِكَ أَمَلِي إِلَهِي كَيْفَ أَنْقَلِبُ مِنْ عِنْدِكَ بِالْخَيْبَةِ مَحْرُوماً وَ قَدْ كَانَ حُسْنُ ظَنِّي بِجُودِكَ أَنْ تَقْلِبَنِي بِالنَّجَاةِ مَرْحُوماً» مرا مورد رحمت قرار دهي و به وسيله ي اين حمايت مرا از منجلاب¬هاي معصيت و گرداب¬هاي هلاكت نجات دهي مرا از درگاه خودت مراني و به درگاه¬هاي ديگران محتاج نكني.👈@sebqat14
و_جواني ✳️«إِلَهِي وَ قَدْ أَفْنَيْتُ عُمُرِي فِي شِرَّةِ السَّهْوِ عَنْكَ وَ أَبْلَيْتُ شَبَابِي فِي سَكْرَةِ التَّبَاعُدِ مِنْكَ» بارخدايا، من عمرم را در غفلت از تو و در بي توجهي به تو و در نسيان از تو گذراندم و جواني¬ام را در مستي و دوري از تو گذراندم و از خواب بيدار نشدم درحالتي كه مايل به غضب تو شدم ✅در اين فقره، امام به مي¬آموزد، اقرار كند، اين عمر را كه بهترين نعمت خداي منان بر انسان هست، كجا مصرف كرده است؛ اقرار كند بر اينكه عمرش را در فراموشي خدا مصرف كرده است و بهترين فصل از عمر را كه بخش است، در ❌⭕️مستي¬هاي مختلفي چون و و و ، مصرف كرده است❌⭕️ و انسان را از خدا دور مي كند و در خواب غفلت مي برد. كه بايد روزي از اين غفلت بيدار شود. اين «شرّة سهو و سكرة تباعد» باعث مي شود كه انسان در خواب غفلت فرو رود و به سخط و غضب خدا نزديك شود براي اينكه انسان بتواند از سخط خدا نجات يابد و از خواب غفلت بيدار شود، بايد هوشيار باشد و توجه اش را به خداي منان زياد كند، بزرگان ما فرموده اند: همواره به ياد نعمت هاي الاهي و ولي نعمت باشيد هم ولي نعمت شناس باشد و هم قدرشناس نعمت هاي الاهي باشيد يعني نعمت هاي الاهي را در جايي كه او امر كرده است مصرف كنيد. 🙏🏻اميدواريم كه إن¬شاءالله خداي منان به همه ي ما توفيق بيداري از خواب غفلت و سپري كردن عمرمان در مسير اطاعت عنايت بفرمايد به بركت صلوات بر محمّد و آل محمّد(اللهمَ صل علي محمّد و آل محمّد و عجِّل فرجهم).🙏🏻@sebqat14
✍🏻بسم الله الرحمن الرحيم شعبانيه ✳️«إِلَهِي وَ أَنَا عَبْدُكَ وَ ابْنُ عَبْدِكَ قَائِمٌ بَيْنَ يَدَيْكَ مُتَوَسِّلٌ بِكَرَمِكَ إِلَيْك‏»بارها عرض كرديم، يكي از امتيازاتي كه دارد، اقرارهايي است كه در پيشگاه معبود خودش مي¬كند؛ از يك طرف، به ناتواني و ضعف خودش مي¬كند و از طرفي ديگر، اقرار به آمادگي خودش براي بندگي و مي¬كند. لذا در اين فقره از ، امام عليه السلام اين¬گونه با خدا راز و نياز مي¬كند «إِلَهِي وَ أَنَا عَبْدُكَ وَ ابْنُ عَبْدِكَ» من بنده¬ي تو و فرزند بنده¬ي تو هستم «قَائِمٌ بَيْنَ يَدَيْكَ» در برابر تو آماده ي خدمت و بندگي هستم «مُتَوَسِّلٌ بِكَرَمِكَ إِلَيْك» من براي اينكه به تو برسم وسيله لازم دارم، وسيله¬ي من هم چيزي جزء خودت نيست؛ من از كرم تو، وسيله¬اي براي رسيدن به خودِ تو برگزيده¬ام. 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 @sebqat14
✅در رابطه با ، ما دو نوع عبد داريم: عبد تكويني و عبد تشريعي. 1️⃣قسمت يكم از اين جمله« أَنَا عَبْدُكَ وَ ابْنُ عَبْدِكَ» اشاره به عبد است، "عبدك يعني مخلوقك" كه مربوط به كون و وجود است؛ من آفريده¬ي تو و فرزند آفريده¬ي تو هستم. چرا اقرار به عبوديت تكويني مي¬كند؟ زيرا يكي از افتخارات انسان، اعتراف به داشتن آفريدگاري دانا و تواناست، اين در مقابل كه عبوديّت تكويني ندارند، آنان خودشان را عبد خدا نمي¬دانند ولي و خودشان را در حوزه¬ي تكوينِ عبد خدا مي¬دانند. 2️⃣قسمت دوم از اين جمله« قَائِمٌ بَيْنَ يَدَيْكَ» اشاره به عبد دارد يعني عبوديت در مقام شريعت؛ خدايا من در مقام شريعت، عبد محض تو هستم يعني آماده¬ي اطاعت و اجراي فرمان-هاي تو هستم.🌺🌺🌺🌺🌺🌺@sebqat14
✳️«إِلَهِي أَنَا عَبْدٌ أَتَنَصَّلُ إِلَيْكَ مِمَّا كُنْتُ أُوَاجِهُكَ بِهِ مِنْ قِلَّةِ اسْتِحْيَائِي مِنْ نَظَرِكَ» جمله¬ي قبل«الاهي أنا عبد...» زبان بود و اكنون دوباره به زبان برمي¬گردد. خدايا- خيلي خودماني بگويم- از خودم كه نتوانستم شرم حضور داشته باشم و در مقابل ديدگان تو خطاها و گناهاني انجام دادم، خجالت مي¬كشم و مي¬¬خواهم خودم را از آن آلودگي¬هايي كه پيش روي تو داشتم، پاك كنم. «مِن» در «مما كنتُ...» بيانيه است تا آن آلودگي¬ها را بيان كند؛« مِنْ قِلَّةِ اسْتِحْيَائِي مِنْ نَظَرِكَ»، اينكه در پيش چشمان تو شرم و حيا نكردم «وَ أَطْلُبُ الْعَفْوَ مِنْكَ» و براي همين ¬شرمي از تو طلب گذشت مي¬كنم «إِذِ الْعَفْوُ نَعْتٌ لِكَرَمِك‏» مي¬دانم تو هم كريمي و از ويژگي هاي كريم گذشتن است. 🌺🍃🌼🌺🍃🌼@sebqat14
🗣📣معروف است كه نقل كرده¬اند از مرحوم _آيت_الحقّ، آيت الله سيد علي _قاضي_طباطبايي- كه استاد عرفان بسياري از بزرگان معاصر ما بوده است- كه ايشان فرموده بودند: «اگر قرآن -قرآن 6236 آيه دارد طبق روايت امير المؤمنين عليه السلام كه كتاب شريف مجمع البيان ذكر شده است- هيچ آيه¬اي نداشته باشد جزء آيه 17 از سوره مباركه علق، كفايت مي كند كه انسان عبد خدا باشد و بندگي خدا كند»؛ آن آيه عبارت است از«ألَم يَعْلَم بأنَّ اللهَ يَرَي. 🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼@sebqat14
✅ اين همزه«أ»، استفهام است اما نه استفهام حقيقي، زيرا استفهام دو نوع است: و ؛ حقيقي پرسش نادان از داناست؛ مثلِ پرسش شاگرد از استاد كه براي فهميدن و دانستن است اما مجازي يا پرسش دانا از داناست يا دانا از نادان است كه در هر دو صورت، انگيزه براي دانستن و فهميدن نيست بلكه انگيزه¬ي ديگري مانند توبيخ و تقرير و تعيير و تعجيز است كه در كتاب¬هاي ادبي آمده است. ✅يادبگيريم اين قاعده¬ي كلي را كه هر وقت در كلمات خداي منان كه دانا و تواناي مطلق است استفهامي به كار رفته است به معناي حقيقي نيست بلكه به معناي مجازي است، پس اگر به معناي مجازي است ديگر با آيا ترجمه نمي¬كنيم بلكه با مگر و چرا و چگونه و ادات استفهامي كه دلالت بر استفهام غيرحقيقي مي¬كند، ترجمه مي¬كنيم. 👈پس در اينجا كه مي¬فرمايد: «ألَم يَعْلَم بأنَّ اللهَ يَرَي» معنايش اين نيست كه آيا انسان نمي¬داند كه خدا مي¬بيند؟ بلكه معنايش اين است كه چرا انسان نمي¬داند كه خدا او را مي¬بيند؟ 💽پس همانگونه كه مرحوم آقاي رضوان الله تعالي عليه فرمودند« كه اگر در قرآن جزء اين آيه نبود همين يك آيه براي بندگي انسان كافي است» زيرا هميشه انسان در معرض ديد خداست؛ ما در دنيا از ¬ها مي¬ترسيم اما خدا نزديك¬بين است؛ خدا مي¬فرمايد: «أقرب إليه مِن حَبلِ الوَريد» من از خودتان نزديك¬تر به خودتان هستم و از نزديك شما را مي¬بينم و مراقبت مي¬كنم. اما سؤال آيه اين است كه چرا انسان نمي¬داند و حواسش جمع نيست و خدا را حاضر و ناظر خود در زندگي نمي¬داند؟ 🌼🌼🍃🌼🍃🌼 @sebqat14
🙏🏻خدا رحمت كند امام العارفين معاصر ما، حضرت امام رضوان الله تعالي عليه را، كه فرمودند: ✳️«عالَم محضر خداست، در محضر خدا، معصيّت خدا را نكنيد». اين قسمت از مناجات شعبانيه به اين قضيّه نظر دارد« إِلَهِي أَنَا عَبْدٌ أَتَنَصَّلُ إِلَيْكَ مِمَّا كُنْتُ أُوَاجِهُكَ بِهِ مِنْ قِلَّةِ اسْتِحْيَائِي مِنْ نَظَرِكَ وَ أَطْلُبُ الْعَفْوَ مِنْكَ إِذِ الْعَفْوُ نَعْتٌ لِكَرَمِك‏» از اينكه من خجالت نكشيدم و دربرابر چشمان تو كارهايي كردم كه نبايد مي¬كردم؛ 💚🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼💚 @sebqat14
شرم¬گينانه¬ي_قرآن ✅بزرگان ديگري هم فرموده¬اند كه«تربيت قرآني، بر اساس تربيت شرم¬گينانه است نه عقوبت-گرايانه» يعني تربيت قرآني اين نيست كه شما از ترس جهنّم بندگي خدا را بكنيد.🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼 @sebqat14
✅بلكه بر اساس اين است كه در محضر محبوب، كاري را كه سبب رنجور شدن و خدشه¬دار شدن دل محبوب مي¬شود را انجام ندهيم؛ من و شما اگر محبوب و دوستي داشته باشيم كه به آن علاقه داشته باشيم آيا حاضريم كه وقتي در كنار او قرار گرفتيم، كاري را انجام دهيم كه سبب رنجش او شود؟ يقيناً نه، هيچ وقت سبب رنجش او نخواهيم شد. ✳️براي همين خاطر است كه اين جمله« إِلَهِي أَنَا عَبْدٌ...» تربيت مكتب قرآني و روايي را به ما ياد مي¬دهد«أَتَنَصَّلُ إِلَيْكَ» مي¬خواهم خودم را پاك كنم، جدا شوم «مِمَّا كُنْتُ أُوَاجِهُكَ بِهِ» از آن الودگي هايي كه پيش روي تو داشتم« مِنْ قِلَّةِ اسْتِحْيَائِي مِنْ نَظَرِك» حالا كه متوجه شدم و فهميدم كه بي¬حيايي و بي¬شرمي كردم « وَ أَطْلُبُ الْعَفْوَ مِنْكَ إِذِ الْعَفْوُ نَعْتٌ لِكَرَمِك‏» از تو طلب آمرزش و گذشت دارم، مي¬دانم تو هم كريمي و هم اهل عفو گذشت هستي. 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚 @sebqat14
✅اين جمله «إِذِ الْعَفْوُ نَعْتٌ لِكَرَمِك‏» يك است، آن كسي كه- خدا باشد يا غير خدا مثل ولي خدا-كرامت داشته باشد، ما از باب اينكه-كرامت- در فارسي معادل ندارد، بزرگوار مي-گوييم لكن در خيلي از عناصر مثل عدالت، احسان، امانت، گذشت و رحمت وجود دارد. ✳️لذا وقتي قرآن مجيد در آغازين آيات وحياني سوره¬ي مباركه¬ي علق با پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله حرف مي¬زند، مي¬فرمايد: «إقرأ و ربُّكَ الأكرَم»، خداي دانا و توانا را و ربّ(مدير و مدبِّر)جهان هستي را با صفت أكرم بيان مي¬كند يعني خدا، خداي أكرم است، يعني همه¬ي صفات خدا را-رحمت و احسان و عفو و گذشت و بخشش و بخشايش- را جمع كنيم، كرامت مي¬شود، يكي از نمادهاي كرامت تو، عفو است و چون تو كريمي و بلكه أكرم الأكرمين هستي، من از تو طلب عفو مي¬كنم. 🙏🏻اميدواريم خداي منان توفيق آشنايي و درك حقايق و معارف قرآني و روايي و ادعيه و زيارات را به همه¬ي ما عنايت بفرمايد و ما را عامل به اين معارف قرار دهد به بركت صلوات بر محمّد و آل محمّد(اللهمَّ صلّ علي محمّد و آل محمّد و عجَّل فَرَجَهَم». 🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏 @sebqat14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚با عرض سلام و ادب محضر ميهمانان "سبقت در معنويت"🕋 از همراهي شما در ماه معظم شعبان تشكر مي كنيم🍃🌹🍃 ✳️شرح به فقرات پاياني خود رسيده است و إن شاء الله تا فردا شرح آخرين فقره را خدمتتان ارسال خواهيم كرد.✳️ آنچه در اين مسجد مشاهده مي كنيد از صوت و عكس و فيلم و متن، همه و نو هستند.🍏🍎 🐬سعي بر اين است كه در اين به بهترين نحو از شما كنيم تا احساس خستگي نكنيد. ✍🏻نظرات شما براي پيشرفت و رونق مسجد، بسيار مفيد خواهد بود پس ما را از نظرات خيرخواهانه ي خويش بي نصيب مگذاريد. إن-شاءالله در ماه مبارك با برنامه هاي متنوع و زيباتري خدمتتان خواهيم بود🙏🏻 🤝از شما براي و اين حركت معنوي، استقبال مي-كنيم.🤝 اميدواريم شما عزيزان🌼 و خانواده هاي محترمتان، 🍃💐🍃در عافيت و سلامت باشيد.🙏🏻 از استاد بزرگوار، نيز كمال قدرداني را داريم.🌺🍃🌺 جهت ارتباط با خادمتان👈👈👈@malek89👉👉👉
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍🏻بسم الله الرحمن الرحيم ✳️«الهِي لَمْ يَكُنْ لِي حَوْلٌ فَانْتَقِلُ بِهِ عَنْ مَعْصِيَتِكَ إِلّا فِي وَقْتٍ ايْقَظْتَنِي لِمَحَبَّتِكَ». خدايا من از خودم هيچ قدرتي ندارم كه خودم را از بازدارم و از قلمرو معصيت، به قلمرو راه پيدا كنم مگر اينكه تو دستم را بگيري و به سبب محبّتي كه به تو دارم از خواب غفلت، بيدارم كني« وَ كَما ارَدْتَ انْ أَكُونَ كُنْتُ»، پس من هم همانطوري كه مي¬خواهي، انجام وظيفه كنم؛ «فَشَكَرْتُكَ بإدْخالِي فِي كَرَمِكَ»، من هم تشكر مي كنم كه دستم را گرفتي و در قلمرو وارد كردي؛ «وَ لِتَطْهِيرِ قَلْبِي مِنْ أَوْساخِ الْغَفْلَةِ عَنْكَ» و قلبم را از چرك¬ها و پيرايه¬هاي پاك كردي. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃@sebqat14
✅در اين فقره، يكي از مهمترين مباني ديني و عقيدتي ما كه از آيات و روايات و ادعيه و ¬ها استفاده مي¬شود، بيان شده است؛ اينكه انسان هرگونه و و بندگي كه مي كند به لطف و توفيق الاهي است البته از اين جهت كه انسان موجودي است و همراه با اراده و اختيار آفريده شده است راه اطاعت و بر او باز است و👈 به فرموده¬ي مرحوم ، «انسان اگر بخواهد انسان باشد، بايد مختار باشد وگرنه يا ملك مي شود يا حيوان»؛ مهترين ويژگي انسانيتِ انسان-كه موجودي ممتاز از ديگر موجودات است-اختيارداري اوست؛ در ملائكه تعقل و تفكر است ولي غريزه نيست، در حيوان فهم و انديشه نيست اما غريزه است؛ پس اگر انسان بخواهد موجودي ممتاز باشد -💫به قول عليه السلام فرمودند: خدا ملائك را آفريد تا همه عبادت و بندگي بودند اطاعت و بندگي كه براساس فهم و معرفت و تعقل و تفكر باشد، از طرفي حيوانات را آفريده بود كه اين¬ها همه و و بخور و بخواب بودند كه در حوزه ي عبادت و اطاعت نيستند. 🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟@sebqat14