eitaa logo
🌷مسجد سبقت درخیرات🌷
220 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
762 ویدیو
149 فایل
📢 🕌 یک مسجد مجازی! ارائه محتواهایی از تفسیر آیات قرآن، درس اخلاق و شیوه بهتر زندگانی، شرح و توضیح دعاها و احادیث معصومان همراه با آيت الله دکتر حيدري فر (حفظه الله) مفسِّر قرآن مجيد و استاد حوزه و دانشگاه ارتباط با ما: @sebqat_14
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از تقریرات خارج اصول
1_70078971.pdf
1.03M
✍ متن وصیت نامه امام خمینی (رحمه الله) @sebqat14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه پرسش و پاسخ هم اكنون در گروه پرسش و پاسخ👆👆👆👆در محضر استاد ارجمند به صورت مستقيم هستيم
هدایت شده از مهارت نامه
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 📣به اطلاع عزیزان رسانده می شود 🗓یک شنبه ها و پنج شنبه ها از ساعت⏰ 11 تا 1 ظهر ارتباط مستقیم و زنده با استاد ارجمند، دامت برکاته در مسجد سبقت در معنویت لطفا سوالات خود را به صورت کتبی یا صوتی در ساعت اعلام شده مطرح بفرمایید جهت و پاسخ در پیام رسان ایتا به گروه زیر تشریف بیاورید...... 👇👇👇👇👇https://eitaa.com/joinchat/709754933Ge89a857555
هدایت شده از  نردبان بهشت
بسمه تعالی زندگینامه مختصر حضرت حمزه سید الشهدا عموی پیامبر اسلام صل الله علیه و آله ۱۵شوال المکرم سالروز شهادت حضرت حمزة بن عبدالمطلب سیدالشهداء علیه السلام تسلیت. مشخصات فردی نام کامل حمزة بن عبدالمطلب کنیه ابویعلی لقب سیدالشهدا • اسدالله زادروز/زادگاه: دو تا چهار سال پیش از عام الفیل - مکه محل زندگی مکه • مدینه مهاجر/انصارمهاجر نسب/قبیله بنی‌هاشم • قریش خویشاوندان سرشناس پیامبر(ص) • عبدالمطلب • ابوطالب مدفن منطقه احد مدینه منوره مشخصات دینی زمان اسلام آوردن سال دوم یا ششم بعثت حضور در جنگ‌هادر تمامی غزوات تا زمان شهادت در احد هجرت به مدینه حَمزة بن عَبدالمُطَّلِب، ملقب به اسدالله، اسد رسول الله و سید الشهداء، عموی پیامبر اکرم(ص) و از شهدای اُحُد. حمزه از حامیان مهم دعوت پیامبر اکرم(ص) بود و گفته‌اند که او حتی در زمانی که ظاهرا هنوز مسلمان نشده بود، از پیامبر(ص) در مقابل آزار مشرکان حمایت می‌کرد. وی از بزرگان قریش بود و از این رو، با مسلمان شدنش، از میزان آزار قریش نسبت به پیامبر(ص) کاسته شد. او در شعب ابی طالب همراه مسلمانان بود و در غزوه بدر و غزوه احد شرکت داشت و در احد در سال سوم هجری به شهادت رسید. غزوه احد از غزوه‌های مشهور پیامبر(ص) با مشرکان مکه که در سال سوم هجری در کنار کوه اُحُد به وقوع پیوست. قریشیان پس از شکست در غزوه بدر و به خونخواهی کشتگان بدر، آماده نبردی دیگر به فرماندهی ابوسفیان، با پیامبر(ص) و مسلمانان شدند. @kanale_behesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه دوم (1399/03/19) روز دوشنبه ✍🏻«أعوذبالله من الشيطان الرجيم، بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي سينا محمد و آله الطيبين الطاهرين و لعنة الله علي اعدائهم إلي يوم الدين، آمين رب العالمين» با سلام و درود خدمت عزيزان مشارك در مسجد سبقت در معنويت، كه إن شاءالله همه-ي ما اهل مسابقه و سبقت، بوديم و هستيم و إن شاءالله در آينده هم باشيم.سبقت در خيرات و امور حسنه؛ در برنامه های هفتگی مان قرار شد دوشنبه ها درس اخلاق در خدمت عزيزان باشيم موضوعی که احساس کردم بیشتر مورد نیاز ماست، حقوق و وظایف متقابل مؤمنان است؛ برادر و خواهر ديني و ايماني چه وظايفي و حقّي نسبت به همديگر دارند،شما نسبت به من ژه حقي داريد و من چه وظيفه-اي نسبت به شما دارم و بالعكس؛ مي دانيد عزيزان بحث حقّ و تكليف حالت متقابل دارد يعني هر جا حقّي هست، تكليفي هست و هرجا تكليفي باشد، حقّي هست. 📚در جلسه-ي گذشته يكي از اين حقوق را كه دعا بود عرض كرديم، گفتيم حقّ هر مؤمني بر مؤمن اين است كه براي او دعا كند. دعا به معنای خواستن يعني سلامتی او را از خدا بخواد و قضاء حوائج او را از خدا طلب كند، مخصوصاً اگر دعاي پشت سر و پنهاني باشد چون دعاي در پيش رو ممكن است در آن شبهه-ي ريا باشد اما دعاي در پشت سر ديگر هيچ گاه شبهه-ي ريايي در آن نيست. واقعاً محبت است و بر اساس دوست داشتن است كه برادر ديني براي برادر ديني اش دعا مي كند. عرض كرديم كه ما براي اينكه ادب ديني حق مؤمن را ادا كنيم، به صورت كلي براي مؤمنان دعا كنيم و «اللهم اغفر للمؤمنين و المومنات» و «اللهم اصلح كلَ فاسد من المؤمنين» برنامه ي هميشگي-مان باشد و براي همه-ي مؤمنان دعا كنيم پس اگر درخواست حاجتي داريم براي همه-ي مؤمنان باشد. عرض کردیم روایت امام کاظم عليه السلام را كه فرمود: « اگر کسی در پشت سر برادر ديني خودش دعا كند، از اعناق و ژرفاي آسمان ها و از عرش خدا به وسيله-ي ملائک به او پیام می‌دهند که اي مؤمن خوشا به حال تو در برابر یکي صد هزارتا خدا به تو خواهد داد که عرض كرديم اين عدد به عنوان كنايه از كثرت است يعني خدا فراوان به تو عطا خواهد كرد. @sebqat14
2️⃣حق دوم ✅مهرورزي و محبت همان‌طوری که آيات پاياني سوره مبارکه فتح آمده: «محمد رسول الله و الذين آمنوا أشداء علي الكفار رحماء بينهم»؛ اين رحماء را معنا كرديم كه يا جمع رحيم است يا راحم؛ رحمت در اصطلاح قرآني به معناي پشتيباني و حمايت است؛ و در تقابل با جمله قبلی هم معنايش روشن مي-شود «اشداء علي الکفار» در مقابل دشمن مي ايستند و از آن طرف «رحماء بينهم» سرسخت پشت سر برادر ديني مي-ايستند. اين دو تا با هم تقابل دارند يعني نسبت به خودي ها پشت سر هستند و نسبت به ناخودي ها روبه رو هستند؛ پشت سر هستند يعني چه؟ يعني هر گونه نیازي مادي يا معنوی داشته باشند، مؤمنان نسبت به همديگر اين وظيفه را انجام خواهند داد. لذا یکی از زیرشاخه‌های رحمت محبت و مهرورزي است كه وظیفه مؤمن در برابر مؤمن است در روايات متعددي آمده است از جمله روايتي كه از وجود نازنين رسول خدا صلي الله عليه و آله كه فرمودند: «مومنان 7 حقّ برعهده-ي هم دارند.............». 📚قال رسول الله صلي الله عليه و آله: «لِلْمُؤْمِنِ عَلَى الْمُؤْمِنِ سَبْعَةُ حُقُوقٍ وَاجِبَةٍ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهِ الْإِجْلَالُ لَهُ فِي عَيْنِهِ وَ الْوُدُّ لَهُ فِي صَدْرِهِ وَ الْمُوَاسَاةُ لَهُ فِي مَالِهِ وَ أَنْ يُحَرِّمَ غِيبَتَهُ وَ أَنْ يَعُودَهُ فِي مَرَضِهِ وَ أَنْ يُشَيِّعَ جَنَازَتَهُ وَ أَنْ لَا يَقُولَ فِيهِ بَعْدَ مَوْتِهِ إِلَّا خَيْراً». (من لا يحضره الفقيه،1413ق، ج4، ص398). 💠تعبیر واجب دارد يعني از حقوق مستحب نيست و بايد انجام انجام بگيرد و ترك آن جايز نيست، یکی از آن حقوقی که حضرت در اينجا فرموده است-که إن شاءالله در مباحث ديگر روايات را مفصلا استفاده می کنیم- اين است كه « و الودُّ له في صدره»؛ محبت و دوست داشتن است. ادبيات ما در فارسی به لحاظ واژگاني نسبت به ادبيات عربي ضعيف و فقير است؛ ما در فارسي مي-گوييم دوست داشتن؛ اما دوست داشتند داراي مراتبي است؛ 🔹 يه دوست داشتن عادي وجود دارد - آدم هم كلاسي و همسايه و همكار خودش را دوست دارد -كه بي پشتوانه است و به تلنگري بند است مثلاً دوبار همسايه آشغالاشو در خونه-ي ديگري بگذارد يا ماشينشو در خونه-ي آدم پارك كند و مزاحمت ايجاد كند. ديگر رابطه-ي دوستي را به هم مي-زند كه عجب آدم وظيفه نشناسي است. 🔹اما دوستي ديگر كه برتر از مرتبه-ي قبلي است، دوستي عالي است؛ يعني پشتوانه-دار، كه به اين زودي-ها خراب نمي-شود، پايه-اي براي اين دوستي وجود دارد كه نگه-دار و حافظ اين نوع از دوستي است. مثل اينكه آدم پدر و مادر و فرزندان و زن و شوهرش را دوست دارد. 🔹دوست داشتن ديگر،‌دوستي اعلي است كه حبيب حاضر است همه-ي جان و مالش را در راه محبوبش اداء كند.@sebqat14
✍🏻در ادبيات عرب، براي هر سه نوع از دوست داشتن، واژه-ي خاصي وجود دارد؛ ✔️دوست داشتن مرحله-ي عادي را حب و محبت مي-گويند. ✔️دوست داشتن در مرحله-ي عالي را وُد و مودّت مي-نامند. ✔️و دوست داشتن مرحله-ي اعلي را عشق و معاشقه مي-گويند. 📚اگر شما مي-بينيد در سوره-ي مباركه-ي شوري، خدا به پيامبر مي-فرمايد كه به مردم اينگونه بگو: «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏».(شوري، 23). من براي زحماتي كه براي هدايت شما كشيدم، هيچگونه پاداشي از شما طلب نمي-كنم مگر اينكه نسبت به نزديكان من و بستگان و جانشينان من، مودت داشته باشيد. 🌸اگر پدر و مادر و فرزندان همديگر را دوست دارند يا زن و شوهر همديگر را دوست دارند، به خاطر پشتوانه-ي معرفتي است يعني نسبت به هم ديگر شناخت لازم را دارند و اين باعث مي-شود كه دوستي آنان عادي نباشد؛ اگر مثلاً والدين، فرزندان را سيلي بزنند، ممكن است فرزندان ناراحت شوند و در دلشان كدورتي ايجاد شود اما هرگز آن دوست داشتن پدر و مادري از بين نمي-رود و بالعكس اگر فرزندي كاري انجام دهد كه موجب ناراحتي والدين شود، اما دوست داشتن فرزندان در آنان از بين نمي-رود. ✳️پس يكي از وظايف مؤمنان اين است كه همديگر را دوست داشته باشند، آن هم نه دوست داشتن سطحي ساده كه فوراً با يك تلنگر از بين رود. بلكه دوست داشتن عميق و عالي و پشتوانه دار. ✔️لذا پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود يكي از حقوق واجب اين است كه: «و الودُّ في صدره»؛ اين قيد في صدره هم خيلي مهم است؛ بعضي-ها به لحاظ زبانب خيلي اظهار محبت و دوستي مي-كنند؛ مخلصم، چاكرم،قربونت برم، فدات بشم. اما همه-ي اين-ها زباني است و در دل نيست، آن وظيفه-اي كه مؤمن نسبت به مؤمن دارد، اولاً دوست داشتن ودّي است نه حبّي؛ ودّ يعني دوست داشتن عميق و پشتوانه دار و پيوسته و مستمر و مداوم كه به اين زودي ها خدشه دار نشود. ثانياً اين دوست داشتن حقيقي و واقعي و از ته دل و با تمام وجود باشد نه دوست داشتن زباني و ظاهري كه اظهار زباني باشد ولي در حقيقت در دل او هيچگونه دوستي وجود نداشته باشد. 📚در روايت ديگري از وجود نازنين رسول خدا صلي الله عليه و آله رسيده است كه: « وُدُّ الْمُؤْمِنِ لِلْمُؤْمِنِ فِي اللَّهِ مِنْ أَعْظَمِ شُعَبِ الْإِيمَانِ ...». (الكافي،1407ق، ج2، ص125). مهرورزي مؤمن نسبت به مؤمن، به گونه اي كه محور خدايي داشته باشد نه اينكه چشم طمع به مالش و جمالش داشته باشد....بلكه دوست داشتني كه فقط و فقط به عنوان ايماني باشد، پس دوست داشتني نباشد كه براي رسيده به مطلوبي يا حاجت خاصي باشد، آنوقت اين دوست داشتن خالطانه و خدايي،«مِنْ أَعْظَمِ شُعَبِ الْإِيمَانِ»، از بزرگترين شاخه-هاي ايمان است. يعني اگر كسي مي-خواهد بداند كه آيا درخت ايمان در وجود او شاخه شاخه شده و شاخه-هاي قوي و نيرومندي دارد؟ بايد ببيند كه چقدر خالصانه نسبت به مؤمنان مهرورزي دارد. چرا كه يكي از شاخه-هاي بزرگ ايمان، مهرورزي خالصانه نسبت به برادران ايماني است.@sebqat14
✍🏻در ادامه مي فرمايد: «... الا و مَنْ أَحَبَّ فِي اللَّهِ وَ أَبْغَضَ فِي اللَّهِ وَ أَعْطَى فِي اللَّهِ وَ مَنَعَ فِي اللَّهِ فَهُوَ مِنْ أَصْفِيَاءِ اللَّهِ». (همان، 1407ق، ج2، ص125). خوش به حال آنهايي كه اين روايت شامل حال آنان شود، حضرت مي-فرمايد: «الا» يعني آگاه باشيد، بيدارباشيد، هوشيار باشيد اگر كسي اين صفاتي را كه مي-گويم داشته باشد: 1. با محوريت خدايي دوست داشته باشد. 2. با محوريت خدايي كينه داشته باشد. 3. در راه خدا اعطاء و انفاق كند. 4. در راه خدا ممانعت كند و چيزي ندهد. «فهو من أصفياء الله»، اصفياء جمع صفي است؛ صفيّ يعني برگزيده، همين صافي كه مي-گويند يعني قاطي ندارد و خالص خالص است. 🌺برگزيدگان خدا چه كساني هستند؟ يكي از آنان اين است كه چنين صفاتي داشته باشند. پس يادمان باشد كه واجب است بر من و شما كه همديگر را دوست داشته باشيم اما دوست داشتني كه دو شرط داشته باشد: ✔️يكي اينكه زباني نباشد و واقعي و حقيقي باشد ✔️و ديگر اينكه في الله و براي خدا باشد نه براي خودمان؛ هيچ انگيزه-اي براي اين دوست داشتن و مهرورزي در ما وجود نداشته باشد جزء اينكه خدا برايمان واجب كرده است. 💚عزيزان من، ببينيد اگر اين حقي كه مؤمن بر مؤمن دارد، در جامعه-ي ايماني و بلكه در جامعه-ي بشري عملياتي و پياده شود، جهان بهشت مي-شود. 🔺اگر در جهان خيانتي وجود دارد، حسادتي وجود دارد، كينه-اي وجود دارد، معلول عداوت و كينه و دشمني است. 🔺اگر ما به جاي كينه و عداوت و دشمني، دوست داشتن و محبت و مودت و مهرورزي را جايگزين كرديم، آنوقت ديگر خيانتي نيست، ميشه امانت و حسادتي در ميان نيست ميشه رفاقت؛ ديگه رزيلت ها از بين مي-رود و فضيلت ها جايگزين مي-شود. 🔺اگر ما در جامعه-ي بشري مي-بينيم كه اين همه رزيلت ها وجود دارد، امروز اگر شما مي-بينيد كه يك سياهپوستي بدون هيچ جرمي در زير پاي يك پليس سفيدپوستي به طرز فجيعي جان مي-دهد و او هم عين خيالش نيست به خاطر اين است كه معلول دشمني است، سفيد پوست با سياه پوست دشمن است و مي-گويد كه سياه پوستان برده-هايي بودند كه اينجا آمدند و بايد برده-ي ما باشند و تحت امر ماباشند و هر چه ما گفتم آنان بگويند چشم. 🔺پس اگر رابطه-ي وجود دارد كه سبب جنايت و خيانت مي-شود. ❓چرا گاهي بين زن و شوهر خيانت انجام مي-گيرد؟ منظورم اين است كه معاذالله زني كه شوهر دارد با ديگري ارتباط نامشروع برقرار مي-كند. ❓چرا بين دو برادر و دو خواهر ايماني، خيانت در مال و عِرض و ناموس انجام مي-گيرد؟ اين-ها همه محصول اين است كه محبت نيست، مهرورزي نيست و مودت نيست. ✅اگر ما بدانيم كه بالاترين ويژگي كه قرآن مجيد در رابطه با بهشتيان بيان كرده است اين است كه « وَ نَزَعْنا ما في‏ صُدُورِهِمْ مِنْ غِل‏». (اعراف، 43). مهمترين ويژگي ميان بهشتيان اين است كه هيچكدام نسبت به همديگر، كينه و دشمني و عداوتي ندارند، به همين خاطر در بهشت هيچ دعوا و درگيري وجود ندارد. ✔️واقعاً من اين را عرض مي-كنم كه اگر اين حق مؤمن بر مؤمن، انجام شود يعني به عنوان يك راهبرد مديرتي در جهان انجام شود ديگر نيازي به پليس و قوه قضائيه و زندان نخواهد بود چرا كه به ميدان آمدن زندان و قوه قضائيه و پليس، محصول نبودن محبّت و مودّت است. چرا كه اگر اصل حاكم در ارتباط ميان مؤمنان كه مودّت است در جوامع بشري ولو دين خاصي نداشته باشند، اجرا شود و نسبت به هم هيچگونه عداوتي و كينه-اي نداشته باشند، خوب نتيجه-اش يك همزيستي مسالمت آميز در جهان خواهد بود ولو با افكار و عقايد مختلف. اما در مديريت جامعه-ي ديني، خداي منان، مهرورزي را انتخاب مي-كند. 🌸شما عزيزي كه در سبقت در معنويت شركت كرده ايد و مي-خواهيد مسابقه دهيد و جزء برگزيدگان اين مسابقه شويد راهش اين است كه «الحبّ في الله و البغض في الله« دوست داشتن براي خدا و دشمن داشتن براي خدا؛ دوستان خدا را دوست داشته باشيد براي خدا و دشمنان خدا را دشمن بداريد براي خدا.🌸 «غفر الله لكم و لنا» @sebqat14
✍🏻براي شنيدن صوت درس اخلاق به كانال زير مراجعه كنيد....👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1873215536Cbdf5b0ae09
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚و قال عليه السلام: « كن في الفِتنَة كابن اللَّبون، لاظَهرٌ فَيُركَب و لاضرعٌ فَيُحلَب (أو فَيُحتَلَب)». ترجمه-ي سطحي: در فتنه هايي كه در جامعه ها به وجود مي-آيد انسان بايد هوشمندانه عمل كنند، هوشمندانه عمل كردن را حضرت تشبيه معقول به محسوس كرده است كه بچه شتري كه مي-بيند دو ويژگي دارد: نه هنوز به سطحي از توانمندي رسيده است كه باربري كند و نه به سطحي رسيده است كه شيردهي كند. يعني شتر دو فايده دارد: استفاده از شير آن و استفاده از باربري آن(يا خودش سوار مي-شود و يا منقولاتش را جابه جا كند). @sebqat14
، جلسه يكم روز چهارشنبه(1399/03/21). ✍🏻«أعوذبالله من الشيطان الرجيم، بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطيبين الطاهرين و لعنة الله علي اعدائهم إلي يوم الدين، آمين رب العالمين» با سلام و تحيت خدمت همه¬ي عزيزان در معنويت، قرارمان اين شد كه روزهاي چهارشنبه، شرح البلاغه داشته باشيم. براي اينكه بحث را نظام مند كنيم از حكمت ها و كلمات قصار وجود نازنين امام عليه السلام، شروع مي-كنيم. نخستين حكمت مربوط به حوزه-ي اخلاق سياسي است. 📚و قال عليه السلام: « كن في الفِتنَة كابن اللَّبون، لاظَهرٌ فَيُركَب و لاضرعٌ فَيُحلَب (أو فَيُحتَلَب)». ترجمه-ي سطحي: در فتنه هايي كه در جامعه ها به وجود مي-آيد انسان بايد هوشمندانه عمل كنند، هوشمندانه عمل كردن را حضرت تشبيه معقول به محسوس كرده است كه بچه شتري كه مي-بيند دو ويژگي دارد: نه هنوز به سطحي از توانمندي رسيده است كه باربري كند و نه به سطحي رسيده است كه شيردهي كند. يعني شتر دو فايده دارد: استفاده از شير آن و استفاده از باربري آن(يا خودش سوار مي-شود و يا منقولاتش را جابه جا كند). ✔️ابن لبون: لبون يعني شتر شيرده و ابن لبون يعني بچه شتر دو ساله كه نه توانايي باربري دارد و نه توانايي شيردهي. يعني هيچ سودمندي براي صاحبش ندارد. درحقيقت امام عليه السلام مي-خواهد بفرمايد كه فتنه ها نيازمند هوشمندي هستند. ✔️ فتنه: به قول لغت شناس اصيل عرب( جناب خليل بن احمد فراهيدي) از ريشه-ي (ف ت ن) به معناي سوزاندن است و از آنجايي كه در ميان مردم رسم بوده، براي اينكه عيار را تشخيص دهند آن را در كوره-هاي آتشين مي-سوزاندندو ناخالصي ها را از بين مي-بردند و معلوم مي-شد كه عيار طلا چقدر است. از طرفي چون آشوب-هاي اجتماعي كه سبب گم شدن حقيقت ها و ناپيدايي انگيزه-هاي بحران سازان مي-شود، به بحران هاي اجتماعي هم گفته مي-شود. 👈در نتيجه گاهي به معناي امتحان استفاده مي-شود و گاهي به معناي -هاي اجتماعي و گاهي هم به معناي عذاب است. همه-ي اين معاني به خاطر مفهوم اوليه (ف ت ن) يعني سوزاندن است. بالاخره عده اي در آشوب هاي اجتماعي عده-اي مي-سوزند، از بين مي-روند، در عذاب و در امتحان بالاخره عده-اي مي سوزند و از بين مي-روند. 💠عرض كرديم كه اين طلا را مي-گدازند و مي-سوزانند تا عيار آن مشخص شود كه 18 عيار است يا 20 عيار يا 24 عيار. در اينجا مراد از ، معناي دوم است يعني آشوب-هاي اجتماعي؛ كه انسان بايد موضع گيري و واكنشي داشته باشد، واكنشي كه انسان را سلامت از اين بحران به مقصد برساند و از ناحيه-ي اين بحران آسيبي به انسان مؤمن نرسد. مؤمن مدبر، انساني كه با خداست هم در حوزه-ي فردي برنامه ريزي دارد و هم اجتماعي؛ بايد حواسش جمع باشد كه در هاي اجتماعي و كه امروزه بيشتر در جوامع ما مورد مشاهده است، بحث احزاب و گزينش ها و و رياست ها و مقاماتي كه مي-آيند و مي-روند، در اينگونه از امور انسان بايد هوشمندانه عمل كند، منتهي شتر را به اين خاطر عنوان كرده است كه براي عرب آن زمان محسوس و ملموس بوده است. 💠يكي از ويژگي هاي سخنران خوب اين است كه به اندازه-ي گنجايش مخاطبش حرف بزند و اگر مثالي مي-خواهد بزند براي آسان سازي محتوايي كه مي-خواهد مخاطبش دريافت كند، آن مثال بايد به گونه-اي باشد كه براي مخاطبش مأنوس و محسوس باشد يعني اگر عليه السلام با اعرابي صحبت مي-كند كه آنها مركبشان و دامداريشان و سرمايه-ي اصلي زندگيشان شتر است و هميشه با شتر زندگي مي-كنند باربري با انجام مي-گيرد و غذايشان با شير شتر است. بالاخره يك عنصر محسوس و ملموسي را حضرت بيان مي-كند. مي-فرمايد كه در فتنه هاي اجتماعي حواستان را جمع كنيد و عمل كنيد يعني اينكه نه آلوده شويد و نه كسي را آلوده كنيد؛ چون عرض كرديم در آشوب-هاي اجتماعي نوعي آلودگي و وجود دارد و سعي كنيد از آلودگي هاي سياسي و اقتصادي و فرهنگي پرهيز كنيد. هوشمندانه عمل كردن يعني مثل بچه شتر دو ساله باش كه نه به كسي سواري مي-دهد و نه به كسي شير. @sebqat14
✍🏻ادامه.... ✔️ضرع: به معناي نرمي و رامي است و چون سينه-ي نرم است و به راحتي دوشيده مي-شود به اين جهت به سينه-ي شتر، ضرع گفته مي-شود. و اگر گاهي در آيات و روايات عنوان آمده است كه هدف از عمومي تضرّع است، تضرع به معناي فروتني و خاكساري و نرمي است. 💠پس حضرت مي-فرمايد در بحران هاي عمومي و آشوب هاي اجتماعي نه به كسي سواري بده و نه به كسي شير بده؛ يعني هيچگونه زمينه-اي براي اينكه در اين بحران ها از تو سوء استفاده كنند، در تو وجود نداشته باشد. گاهي آدم حواسش نيست بالاخره در اين بحران هاي انتخاباتي رأي دادن به شخصي، ليستي، گروهي و ... سبب اقتدار گروهي مي-شود و آن گروه تصميمي مي-گيرد يا فردي مي-آيد مثلا رئيس جمهوري مي-آيد و تصميمي مي-گيرد و جامعه را به انحطاط و سقوط مي-برد. ❌در جامعه هاي امروزي مشاهده مي-كنيد كه مثلا سياست كم جمعيتي را دنبال مي كند و بعد نتيجه-ي اين كم جمعيتي شايد در مرحله-ي اول به حسب ظاهر با شعارهاي فريبنده: ما امكانات كمي داريم، اگر جمعيتمان زياد شود اين امكانات نمي-تواند به آن جمعيت رسيدگي كند، و جمعيت فقيري به وجود مي-آيد به حسب ظاهر استدلال-هاي خوبي است و ما نمي-توانيم مديريت كنيم ولي بعد از 10 سال، 20 سال معلوم مي-شود كه چه جنايت بزرگي انجام شد و كشور رو به پيري مي-رود و قدرت عمومي كشور رو به زوال حركت خواهد كرد. اين ها و بحران هاي اجتماعي است، بالاخره حواستان را جمع كنيد كه وقتي مي-خواهيد به كسي، ليستي يا گروهي رأي دهيد، اين ها را لحاظ كنيد. 🔺حضرت يك هشدار اجتماعي بيان مي-كنند كه در هاي اجتماعي بايد تيزهوش باشيد بايد ژرف نگر و دقيق باشيد و هرگز گول ظواهر و شعارها و پوسترها را نخوريد چون در پوستر ها و حرف هاي خوب و فريبا و فريبنده-اي مي-زنند اما در عمل كارهاي ديگري مي-كنند«كُن في الفتنه كابن اللبون لا ظهر فَيُركَب و لاضرع فَيُحلَب»؛ در بحران هاي اجتماعي مثل شتر دو ساله باشد كه اين شتر دو ساله هيچگونه سودي به كسي نمي رساند نه سود باربري و نه سود شير دهي. 🔺حواسمان باشد در بحران هاي سياسي اجتماعي آلوده نشويم؛ ويروس و قدرت و و گروه فلان ما را نگيرد و از مسير سعادت و عبوديت ما را باز ندارد؛ انسان آفريده شده است تا بنده-ي خدا باشد؛ هم در حوزه-ي ارتباطات فردي و هم در حوزه-ي ارتباطات اجتماعي، بايد اصل اوليه سلامت و سعادت انسان در سايه-ي باشد؛ اگر در رفتارهاي اجتماعي توانست اين اصل را محافظت كند، او در مسير صراط مستقيم حركت مي-كند و گرنه از صراط مستقيم منحرف شده و يك ويروسي در جان او افتاده است، بايد سريعتر اين را از جان خودش بيرون كند و در مسير مستقيم برگردد و به سوي سلامت و سعادت دو جهاني حركت كند. «غفر الله لكم و لنا» «والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته»@sebqat14
انّا لله وَ انّا الیهِ راجِعُونَ ارتحال عالم عامل متهجّد *حضرت حجت الاسلام والمسلمین شیخ زین العابدین ذوالفقاری اصفهانی* را به پیشگاه حضرت ولیّ عصر عجّل الله تعالی فرجه الشّریف و حوزه های علمیه و بیوتات مراجع عظام تقلید و روحانیت و همه دوستداران علم و عمل تسلیت عرض میکنم. ایشان عمر شریفش را در اطاعت و عبادت خدای رحمان و خدمت به امام راحل و حضرات آیات اراکی و بهجت (رضوان الله علیهم) سپری کرد. با توجّه به بحران بیماری کرونا هیچ گونه مراسمی برگزار نخواهد شد. از همه عزیزان انتظار می رود که روح آن مرحوم مغفور را مهمان نماز لیله الدفن و تلاوت آیاتی از قرآن مجید بفرمایند. إِنَّ فِي اللهِ خَلَفاً مِنْ كُلِّ هَالِكٍ وَ عَزاءً مِنْ كُلِّ مُصِيبَةٍ وَ دَرَكاً مِمّا فاتَ. ارادتمند و ملتمس دعای خیر شما عزیزان مجید حیدری فر
جلسه پرسش و پاسخ هم اكنون در گروه پرسش و پاسخ👆👆👆👆در محضر استاد ارجمند به صورت مستقيم هستيم
https://eitaa.com/joinchat/709754933Ge89a857555 👆👆👆پرسش از استاد محترم👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سبقت در معنويت را در كانال زير دنبال كنيد 👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/908263476C117079a80a ◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️ استيكرهاي مربوط به عليه السلام👆👆👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از تقریرات خارج فقه
، جلسه دوم روز چهارشنبه(1399/03/28).25 شوال🏴🏴سالروز شهادت امام صادق عليه السلام🏴🏴 ♻️«أعوذبالله من الشيطان الرجيم، بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطيبين الطاهرين و لعنة الله علي اعدائهم إلي يوم الدين، آمين رب العالمين» با سلام و ارادت خدمت همه-ي عزيزان در مسجد سبقت در معنويت؛ بناشد كه چهارشنبه-ها در خدمتتان باشيم با شرح سخنان امام علي عليه السلام در نهج البلاغه. در هفته ي قبل حكمت يكم را بحث كرديم كه روش شناسي برخورد در بحران هاي اجتماعي بود كه امام علي عليه السلام به عنوان اصل اساسي در بحران هاي اجتماعي به اصل هوشمندي و بصيرت اشاره كردند كه اگر كسي با هوشمندي و بصيرت رفتار كند مي تواند از آتش فتنه عبور كند وگرنه در آتش فتنه خواهد سوخت و ويروسي خواهد شد. ✍🏻اما در حكمت دوم وجود نازنين امام علي عليه السلام به به برخي از رزائل اخلاقي و ضدّ ارزش ها اشاره مي كنند. 💠ترجمه-ي سطحي از حكمت دوم نهج البلاغة: 🔹« أَزري بِنَفْسِهِ مَن اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ» كسي كه لباس طمع پوشيده باشد و با اين صفت زندگي كند،‌ مُهر خواري و پستي بر پيشاني خود نهاده است. 🔹« و رَضِيَ بالذّلّ مَن كَشَف عَن ضُرّهِ» كسي كه سختي ها و مشكلات خود را براي ديگران برملاء و آشكار كند، مُهر پستي بر پيشاني خود زده است. 🔹«وهانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنّ أَمَرَ عَلَيْها لِسانَهُ» كسي كه اختيار خودش را از عقل رها كرده و به نفس اعطاء كند و زبان او حاكم بر وجود او باشد، او مهر پستي بر پيشاني خودش زده است. 👈در حقيقت امام علي عليه السلام به 3 رزيله ي اخلاقي اشاره مي كند كه سبب خواري و پستي انسان مي شود. 💠خدا انسان را به گونه اي آفريده است كه از هر گونه نقص و نقيصه بدش مي آيد و نسبت به كمال و كامل، گرايش دارد؛ ويژگي هاي فطري انسان را وقتي ملاحضه مي كنيد، مي بينيد كه ويژگي هاي دو جانبه اي در او وجود دارد: كمال گرايي و كامل پسندي و نقص ناپسندي و ناقص ستيزي است. 🔹هيچ انساني نسبت به كمال و كامل بدون موضع نيست، همواره همه-ي انسان نسبت به كمال و كسي كه اين كمال را دارد، گرايش و رغبت دارند. 🔺از آن طرف نسبت به نقص، كسي يا چيزي كه داراي نقص است، انسان نسبت به آن ميل و رغبت ندارد. اين ويژگي فطري انسان است. 🤔حضرت مي فرمايد: حالا كه شما دوست داريد كامل باشيد و نسبت به نقص و ناقص نفرت داريد پس چرا خودتان را در مسير كمال و كامل هدايت نكنيد و در مسير و نقص و ناقص بيفتيد. اين سه صفت كه انسان را به نقص و خواري و پستي و فرو مايگي مي رساند و انسان را از مقام انسانيت سرنگون مي كند را بيان مي-كند، ✅مي فرمايد كه اگر اين سه صفت را داشته باشيد، ذليل مي شويد. خوب دوست داريد ذليل شويد؟! كدام انساني دوست دارد ذليل باشد؟ هيچ كس؛ همه دوست دارند عزيز باشند چون عزّت كمال است و ذلّت نقص است. ✅انسان به لحاظ فطري كمال طلب و نقص گريز است، همه-ي ما انسان-ها دوست داريم سربلند و سرافراز باشيم و دوست نداريم ذليل و مغلوب و شكست خورده باشيم. 🌿همراه ما باشيد در محضر 🕋مسجد سبقت در معنويت @sebqat14
هدایت شده از تقریرات خارج فقه
. ✍🏻امام علي عليه السلام (درحكمت دوم نهج البلاغه) مي-فرمايد: اگر مي خواهيد سربلند باشيد و عزيز و اگر مي خواهيد ذليل و خوار و فرومايه نباشيد، از اين سه صفت خودتان را نجات دهيد: ❌صفت يكم: طمع ورزي است. اگر كسي حرص و آز در او باشد و طمع هاي مختلفي از جمله: طمع به شهوت و شهرت و رياست و قدرت و ....داشته باشد، طمع انسان را به ذلّت مي-كشاند، اين حرف گزافه نيست به خاطر اينكه اگر كسي طمع قدرت دارد ،براي رسيدن به قدرت خيلي جاها بايد از شخصيت خود فاصله بگيرد، بايد از عزّت خودش فاصله بگيرد، بايد اطاعت ها و تملق ها و چاپلوسي-ها و تعريف هاي بي خود و بي موردي انجام دهد. 👈بالاخره كسي كه مي خواهد به قدرتي برسد، يك سلسله اقتضائاتي دارد يكي از اين اقتضائات، اطاعت-ها و تملق-ها و تمجيد-ها و تعريف-هاي بي مورد است. اين ها نشان دهنده-ي خواري انسان است. ❌صفت دوم: راز دار نبودن. عزيزان من ، سعي كنيد اگر مريضيد و بيماري داريد، بپوشانيد؛ اگر مشكل اقتصادي داريد، بپوشانيد؛ اگر مشكل اجتماعي و فرهنگي و سياسي و...داريد، بپوشانيد. سعي نكنيد مشكلاتتان را بنشينيد و به همه بگوييد، هر مشكلي داريد، بپوشانيد، چون مخاطب هاي شما يا دوست شما هستند يا دشمن شما؛ اگر دوست شما هستند، نهايت اين است كه همدردي كنند و كاري از دستشان بر نمي آيد. ولي اگر دشمن شما باشند چي؟ آنان از اين فرصت استفاده مي كنند براي سركوب شما، خوار و ذليل كردن شما و به زمين زدن شما. 🌕همانطور كه خدا نسبت به بندگانش ستار است نسبت به خودش هم ستار است؛ هيچكس نمي داند خدا يعني چي؟ خدا يعني كي؟ حتي انبياء و رأس انبياء(حضرت محمد صلي الله عليه و آله)، نمي دانند حقيقت خدا چيست؟. خدا حقيقت خودش را به هيچ كس نشان نداده است.🌕 🌑خوب بندگان خدا هم بايد اين صفت را از خدا ياد بگيرند و ستاريّت داشته باشند، همه چيز را همه جا نگويند، مشكلات خود را به همه كس نگويند. چرا كه بازگويي مشكلات و سختي ها نزد دوستان نهايت همدردي است ولي دشمنان سركوفت است.🌑 ❌صفت سوم: حكومت زبان انسان بر او 📗در روايتي از وجود نازنين امام سجاد عليه السلام وارد شده است: انسان شب كه مي خوابد در خواب راحت است و در خواب تكليفي ندارد نه اطاعتي و نه معصيتي. اما صبح كه از خواب بيدار مي شود، زبان او از اول صبح با اعضاء-ي بدن صحبت مي كند كه آقا يا خانم پا و دست و گوش و چشم حال شما خوب است. حضرت مي فرمايد كه همه ي اعضاء جواب مي دهند كه اگر تو بگذاري ما راحت هستيم، يعني هر ببلايي كه سر دست و گوش و چشم و پاي انسن مي آيد عمدتاً 70 تا 80% بلاها، تقصير زبان است، 🔺حرف نامربوط مي زند، كتك مي-خورد؛ حرف نامربوط مي-زند، مشكل مالي پيدا مي-كند؛ حرف نامربوط مي-زند، مشكل سياسي پيدا مي كند؛ حرف نامربوط مي زند، مشكل خانوادگي پيدا مي كند. 📚ببينيد كه حرف زدن خيلي مهم است، بزرگان ما در كتاب هاي اخلاقي، گاهي 70 گناه را شمرده اند، مرحوم فيض در كتاب المحجة البيضاء و الوافي برشمرده است. 👈حواسمان جمع باشد و اختيارمان را دست زبانمان ندهيم، زبان انسان را بي حرمت مي كند چون هيچ مهار و ترمزي ندارد؛ گاهي بعضي از عوام حرف دقيقي مي زنند: چرا خدا به انسان دو لب داده است براي اينكه تا اين لب ها باز نشوند زبان قدرت تكلم ندارد، تا وقتي كه مصلحت اقتضاء نكرده، در ِ دروازه ي دهان باز نشود و زبان به كار گرفته نشود. 🌿همراه ما باشيد در محضر 🕋مسجد سبقت در معنويت @sebqat14
✍🏻آره عزيزان من امام علي عليه السلام (در حكمت دوم نهج البلاغه) سه تا رزيلت را بيان مي-كند، خوب طبيعتاً طرف مقابل اين رزائل فضيلت است. ✅اگر مي-فرمايد شما لباس طمع نپوشيد يعني لباس قناعت بپوشيد، لباس قناعت عزّت مي آورد. ✅اگر مي-فرمايد سختي ها و مشكلاتتان را به ديگران نگوييد، ستار بودن نوعي امنيّت مي آورد ✅اگر مي-فرمايد زبانتان را بر خودتان حاكم نكنيد و آن را مهار كنيد و كنترل شده و مديريت-شده حرف بزنيد، چون حرف-هاي مديريت شده، سرفرازي و عزّت و موفقيّت مي آورد 🔵نتيجه گيري ◾️« أَزري بِنَفْسِهِ مَن اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ» ♻️آن كسي كه لباس طمع پوشيده، خودش را خوار و ذليل كرده است. «شِعار» در مقابل«دِسار» است،(يا ايها المدّثِّر) شعار لباسي است كه انسان از رو مي پوشد. لذا مي فرمايد: « مَن اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ» يعني لباس طمع پوشيده است. ◾️« و رَضِيَ بالذّلّ مَن كَشَف عَن ضُرّهِ»، رضايت به خواري و ذلت داده است كسي كه سختي ها و مشكلاتش را براي ديگران بازگو كند. ◾️«وهانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنّ أَمَرَ عَلَيْها لِسانَهُ»، اگر اختيار كسي از دست عقلش خارج شود و به دست نفسش سپرده شود و زبان بي-ترمز بر او حاكم شود، او مهر پستي و خواري بر خودش زده است. 🤔🤔🤔حواسمان را جمع كنيم و از اين رزائل جدا شويم؛ از رزيلت طمع و افشاگري اسرار و پرگويي جدا شويم و در طرف مقابل به فضيلت قناعت و خودنگه داري و مديريت زبان آراسته شويم تا إن شاءالله جزء بندگان خوب خدا شويم. إن شاء االله جزء بندگان خوب خدا شويم. والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته 🌿همراه ما باشيد در محضر 🕋مسجد سبقت در معنويت @sebqat14
🏴🏴براي شنيدن صوت جلسه دوم👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1873215536Cbdf5b0ae09
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا