eitaa logo
صدای مردم
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
1.4هزار ویدیو
62 فایل
در این کانال مطالبات مردمی،گزیده اخبار، کلیپ ها و مطالب تولیدی و ویدئوهای مربوط به پویش های مردمی قرار می گیرد. تبادل و تبلیغ نداریم در حال حاضر ...آیدی ارتباط با ادمین @abpoom
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه اول نشست تمدن نوین اسلامی / تحلیل لایه های تمدن غرب و بررسی سه رویکرد مهم در مواجهه با جریان تجدد بخش 3
تکامل نگاه­ها به تمدن غرب و شکل­گیری نگاه تمدنی و پیوسته در سیر پیشرفت این تعامل، تفکر سومی از درون این مواجهه بیرون می آمد زیرا هر چقدر نفوذ غرب بیشتر می شد لایه های عمیق تری از دنیای اسلام در معرض مواجهه و تهدید تمدن غرب قرار می گرفت. به عبارت دیگر یک زمان نگاه به تمدن غرب، نگاه ساده ای بود و اینگونه تلقی می شد که غرب عبارت از همین محصولات مصرفی و برق و ماشین و نظم خیابانی و امثال اینهاست. به نظر می رسید اینها تعارضی با دین ندارد و اگر جایی تعارض هم داشته باشد، اصلاح می کنیم لکن کم کم متوجه شدند که غرب، صرفا محصولات صنعتی نیست؛ بلکه عبارت است از یک انقلاب صنعتی. غرب، صرفا یک تکنولوژی نیست بلکه یک نظام سیاسی و نظام فرهنگی خاص است. آنچه که از آن به عنوان «توسعه» یاد می کنند و در گذشته به عنوان «ترقی» یاد می کردند و حالا امروز جامع تر و پیشرفته تر آن را با عنوان «توسعه همه جانبه» یاد می کنند، صرفاً یک انتقال تکنولوژی نیست؛ این طور نیست که یک جامعه توسعه نیافته یا عقب افتاده – در نگاه خودشان – از طریق انتقال تکنولوژی به توسعه برسد. با انتقال تکنولوژی پیشرفته مثلا کره جنوبی یا ژاپن به کشوری عقل افتاده، آن کشور به توسعه نمی رسد بلکه همه لایه های جامعه، متناسب با آن باید تغییر کنند. توسعه، یک تحول همه جانبه است که منتهی به آرمان توسعه یعنی منتهی به رشد دائم التزاید ثروت و سرمایه می شود. از جمله این تحولات هم تغییر در بافت انسانی جامعه است. این بافت به لحاظ روحی، دانش، مهارت و فرهنگ باید تغییر کند تا انسان متناسب با توسعه به وجود آید. اگر آحاد این جامعه توسعه یافته نباشد، شما نمی توانید از طریق توسعه تکنولوژی، یک جامعه توسعه یافته درست بکنید، زیرا بافت انسانی این جامعه، متناسب با این تکنولوژی نیست. اقتضائات این تکنولوژی را هم نمی تواند مراعات بکند. پس باید یک تحول انسانی اتفاق بیفتد. تغییر دیگر در نظام و ساختار سیاسی این جامعه است که باید تحول پیدا کند تا توسعه واقع شود. بطور مثال نظام پادشاهی با اقتضائات خودش، به هیچ وجه نمی تواند حامل اقتضائات توسعه غربی باشد. بلکه اگر بنا است توسعه غربی، از مدخل توسعه اقتصادی، وارد یک جامعه ای بشود، حتماً باید متناسب با آن توسعه سیاسی و فرهنگی هم اتفاق بیفتد. ارتکازات و باورهای اجتماعی هم باید متناسب با آن تغییر کند. با تمام پیچیدگی هایی که باورها و فرهنگ جامعه دارند، باید دستخوش تحول بشود. مثلا جامعه ای که معتقد به معاد و خداپرستی و معتقد به زهد در دنیاست، به سادگی زیر بار جریان توسعه غربی نمی رود و باید این فرهنگ تغییر کند. بنابراین توسعه یعنی یک برنامه ریزی جامع و همه جانبه برای تحول همه عرصه ها و لایه های اجتماعی. اگر چنین اتفاقی بیفتد که شما بتوانید یک جامعه با همه ابعاد و زوایا و عرصه ها و مقامات و اعماق را متناسب با آرمان های خودتان دستخوش یک تحول بکنید، می توانید بگویید جامعه را به سمت آن توسعه مطلوب هدایت کردید. غرب در تعامل با دنیای اسلام سعی در این مهم داشت لذا ابتدا از دریچه محصولات مصرفی در دنیای اسلام نفوذ کرده و این نفوذ را آرام آرام تعمیق کرده است. زمانی دعوا بر سر این بوده که آیا از برق استفاده کنیم یا نه؟ چه فوائد یا مضراتی دارد؟ و یا در مورد ماشین و بلندگو و آب آشامیدنی در شبکه آب رسانی مدرن. ابتدا اینها مطرح بوده و گاهی هم مقاومت هایی بسیط در مقابله با آن بوده است. این استقامت ها دوام نیاورده و در مقابلش هم یک جریان کلی بوده که می گفتند مگر اسلام با آسایش و رفاه و ترقی انسان مخالف است؟! و در یک مواجهه حداقلی فقهی هم حکم به حلیت آنها شده است. ولی کم کم مواجهه و نفوذ از این حد گذشت و به دنبال آن بحث دانشگاه و دارالفنون و تغییر نظام علمی کشور و در گام بعد تغییر نظامات و ساختارهای سیاسی – از ساختارهای استبدادی به سمت دموکراتیک - پدید آمده است.
در واقع یک مجموعه تحولاتی طراحی شده و در عالم اسلام نفوذ کرد که هرچه نخبگان دنیای اسلام و تشیع، با این مجموعه مواجه شدند، نگاه شان نسبت به این امر تغییر کرد. بطور مثال ابتدا عده ای طرفدار مشروطه بودند، بعد آرام آرام وقتی پرده کنار رفت، متوجه شدند که جریان صرف آزادی مردم در مقابل استبداد نیست بلکه یک امر دیگری است. بحث حرکت جامعه به سمت لیبرالیزم به معنای آزادی انسان از همه تقیدات است و نهضت مشروطه، مقدمه تحولات عمیق تری است. هرچه زوایای این امر برایشان بیشتر آشکار شده و پیوستگی و عمق این مجموعه تحولات، مشخص شده، موضع گیری ها متفاوت شده است. لذا ملاحظه می کنید عده ای در مقابل مشروطه ایستادند و گفتند «مشروطه باید مشروعه باشد» یعنی اگر تحولاتی در ساختار قدرت پیدا می شود، باید حتماً مقید به چارچوب های شرعی باشد. و نیز عده ای هم بودند که بالاصاله با مشروطه گری، مخالفت کردند و گفتند اصلاً حقیقت مشروطه، یک تحولی است که به هیچ وجه دینی شدنی نیست. مثل مرحوم میرزا صادق تبریزی که مجتهدی در طالقان بود که آن مناطق هم مقلّد ایشان بودند. ایشان از کسانی است که به شدت، مقابل مشروطه ایستاده و تشبیه های خیلی تندی هم دارد که می گویند به هیچ وجه اصلاً مشروطه، مشروعه شدنی نیست. لذا هرچه به عمق مدرن شدن جامعه نزدیک تر شدیم و مدرنیزاسیون، ابعاد و اعماق خودش را بیشتر ظاهر کرد، یک رویکرد سومی در مقابلش شکل گرفت، و آن رویکرد این است که این تمدن، یک مجموعه به هم پیوسته ای است با مبانی و بنیان ها و اهداف و آرمان های خودش که قابل کپی برداری برای دنیای اسلام نیست و نمی شود به هیچ وجه، این تمدن را اسلامی کرد. لذا اگر بخواهیم سه رویکرد اصلی، در مقابل جریان تجدد را ارزیابی بکنیم، اول رویکردی است که معتقد به تمدن غرب است و آن را تنها راه پیشرفت و تعالی و حتی سعادت بشر می داند و می گویند سعادتمندی بشر در این است که این مسیرِ طی شده ای را که در این قرون، در غرب طی شده، دیگران هم طی بکنند و آن فرآیند پیچیده تجربه شده را به شکلی در کشور و جوامع خودشان مهندسی بکنند که جوامع شان مدرن شود؛ حتی اگر اقتضاء آن، تغییر در عرصه فرهنگ، فرهنگ بومی، فرهنگ مذهبی جامعه و سنت های جامعه بود. یعنی جامعه در تغییر فرهنگ و سنت خودش به سمت تجدد هیچ اباء نکند. حتی در دوره های اخیر، بعضی از روشنفکر های دینی تلاش کردند که منطق تحول معرفت دینی به نفع جریان توسعه و تجدد را هم تبیین بکنند که معرفت های دینی چگونه می شود در فرآیند تجدد و توسعه، تغییر کنند که هماهنگ با مدرن سازی باشند. در واقع این چالش و تعارضی که بین فرهنگ مذهبی جامعه و مدرن سازی است و تبدیل به بحران اجتماعی هم می شود، سعی در حل آن به نفع مدرنیته کردند تا چالشی بین معرفت های دینی و اقتضائات جریان تجدد و مدرن سازی پیدا نشود. گفتند بیایید معرفت های دینی را متناسب با توسعه تغییر بدهید و حتی تلاش کردند منطق تحول معرفت دینی را هم تولید بکنند. نظریه قبض و بسط، یک نمونه از آن اندیشه هایی است که تحول معرفت دینی به نفع توسعه مدرن را مقنّن می کند و بیان می کند چطور معرفت های دینی به نفع علم و توسعه آن تغییر کند و همراه با تحول علم و تکنولوژی و سبک زندگی معرفت دینی نیز متحول شود. بررسی سه نگاه به غرب و تفاوت­های آن رویکرد اول در مواجهه غرب توجه دارد که جریان تجدد یک جریان به هم پیوسته، دارای عمق و سطح، ابعاد و درجاتی است و معتقد است که قابل تجزیه هم به راحتی نیست؛ تقریباً تمامیت این جریان را هم به رسمیت می شناسد و دنبال خوب و بد کردن و اصلاح کردن و تغییرات نیست. اگر هم در دوران های جدید، گاهی بومی سازی جریان تجدد را مطرح می کنند، در واقع جریان توسعه را با ملاحظه تکثر فرهنگی برنامه ریزی می کنند. لذا این بومی سازی هم ابدا به این معنا نیست که عرصه ای را باید برای فرهنگ های دیگر خالی بگذاریم؛ بلکه می گویند باید آن فرهنگی که فرهنگ اساسی است، فرهنگ توسعه و تجدد باشد و فرهنگ های دیگر به عنوان اقتضائات موجود در نظر گرفته و ملاحظه بشوند، نباید برای رسیدن به توسعه یک نسخه واحد برای همه جوامع نوشته شود. لذا فرآیند مدرن سازی فرآیند یک تحول همه جانبه است که متناسب با اقتضائات جوامع در فرهنگ، سیاست، اقتصاد و مذهب می باشد. ولی این برنامه ریزی، معطوف به یک فرهنگ مسلط و واحدی است که باید همه جوامع به آن سمت حرکت کنند؛ منتهی این طور نیست که شما مختصات جوامع بویژه مختصات فرهنگی شان را را در نظر نگیرید، بلکه این تکثر فرهنگی موجود را باید ملاحظه کنید و برنامه ریزی توسعه، متناسب با این تکثر فرهنگی موجود باشد. شما برای جامعه ایران، یک برنامه ریزی توسعه باید داشته باشید و این برنامه غیر از برنامه لازم برای کره جنوبی و کشورهای آسیای شرقی است. این آخرین رویکرد در توسعه و مدرن سازی است.
رویکرد دوم، رویکردی است که این نگاه را به توسعه ندارد. احساس می کند که جریان مدرن سازی، یک جریانی است که عرصه های متفاوتی دارد. بعضی از عرصه ها در فرآیند نو شدن و مدرن شدن، عرصه های مطلوبی اند و بعضی هم نامطلوب. باید خوب و بد آن را جدا کرد. لذا باید ترکیبی از ارزش های فرهنگی و سنتی خودمان با جریان توسعه و تجدد فراهم کنیم که در آن هم توسعه معیشت اتفاق می افتد و هم سعادت اخروی تأمین می شود. این رویکرد دوم طرفداران کثیری داشته و هنوز هم طرفداران فراوانی دارد. رویکرد سومی که به تدریج پیدا شده و یک طیف است و عمق هم پیدا کرده است، معتقد است جریان تجدد و توسعه غربی، یک جریان به هم پیوسته دارای اعماقی است که اگر بخواهید در آن مسیر حرکت کنید، باید همه عرصه های اجتماعی را به نفع آنها دستخوش تحول بکنید و تمامیت توسعه و چارچوب های اصلی آن در تعارض با فرهنگ ادیان از جمله فرهنگ اسلام و مکتب اهل بیت است و نمی شود توسعه را اسلامی کرد. توسعه غربی، قابل اسلامی شدن نیست. آن برنامه ریزی جامعی که اتفاق می افتد، برنامه ریزی است که به هیچ وجه، اسلامی شدنی نیست. شما باید به سمت ایجاد یک جامعه دینی و به سمت ایجاد یک تمدن دینی باشید. باید توجه هم کرد که بعد انقلاب اسلامی، این رویکرد ها شفاف تر شده است.
🔴دانشمندان هسته‌ای یک‌هزارم فوتبالیست‌ها درآمد ندارند/ سالی ۷هزار میلیارد خرج فوتبال می‌شود 🔺امیررضا واعظ آشتیانی مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال در گفت‌وگو با ایرنا با انتقاد از ارقام نجومی قرارداد فوتبالیست‌ها معتقد است که یک بازیکن در حالی پیشنهاد ۵۰ میلیاردی مطرح می‌کند که دانشمندان هسته‌ای یک هزارم این پول را هم دریافت نمی‌کنند. 🔻با توجه به سقف ۳۰۰ و ۴۰۰ میلیاری برای باشگاها، در مجموع قرار است ۷هزار میلیارد از بیت‌المال در فوتبال هزینه شود؛ پول بی‌حساب و کتابی که قرار است از بیت‌المال توسط عده‌ای مدیرنما در فوتبال هزینه شود. 🔻برخی با توجیه اینکه هزینه۶ تا ۷ هزار میلیاردی در فوتبال سبب هزینه و نشاط مردم می‌شود، در حال دادن آدرس غلط هستند. در دنیا این هوشمندی و درایت در دولت‌ها وجود دارد که چنین هزینه‌هایی در فوتبال از جیب بخش خصوصی هزینه شود. 🔻اطمینان داشته باشید که این قانون نه تنها به هدفش نمی‌رسد، بلکه در فوتبال ایران یک بهم‌ریختگی ایجاد می‌کند، چرا که ابزارهای لازم و نیروی کارآمد برای اجرایی کردن این طرح را ندارند. پی نوشت: هفت هزار میلیارد و بدین خود مردم نشاط پیدا میکنن لازم نیست بدین فوتبالیست ها... والاع! بدین مردم خودشون نشاط پیدا میکنن فوتبالم میرن بازی میکنن تو پارک صفا میکنن!
🔴 قشر مذهبی در اکثر فیلمای ایرانی! این زباله الان اکرانه! اکران آنلاینم داره! مسئولین فرهنگسازی چی شد؟!
احسان علیخانی در استوری جدیدش حدیث امام علی علیه السلام رو منتشر کرده... واقعا فقط آدم باید از این سلبریتی ها آموزه های اخلاقی و دینی رو یاد بگیره! نخندین یادتون نیست علی کریمی چقدر برامون جملات قصار میذاشت... باید در پاسخ بگیم که... آره خیلی زیبا می شد کاری که شما سلبریتی ها نمیتونید انجام بدین! کاش موقع اغتتشاشات آیه و حدیث یادت می اومد! کاش موقع شهادت بسیجی و طلبه و پلیس یادت بود چه زیبا می شد دهنتو می بستی! چه زیبا میشد از مظلوم دفع میکردی نه ظالم... چه زیبا میشد با دشمن هم صدا نمیشدی... چه زیبا می شد دلت برای شهدای امنیت و شهدای چاهچراغ و خانواده هاشون می سوخت... چه زیبا میشد فقط نگران سطل ماست نمیشدی... ولی خوب چه زشت که خنجر زدی از پشت...چه ناجوان مردانه...
🔴هم پول میبرن هم فرهنگ مبتذل ترویج میکنن دوسرباخت هستن این بلاگرها سالهاست با تقلید از فرهنگ غربی هر آنچه تنبلی و بی عاری و مفت خوری بود در کنار بی حیایی و بی ادبی در فضای مجازی رواج دادند... تمدن سازی اسلامی مسیرش از حذف و کنار گذاشته شدن این دست فرهنگ های مخرب می گذرد!
اینکه یه آدم حتی وقتی پای جشن غدیر وسطه دنبال ماهی گیری های سیاسی خودشه یعنی چی؟ چرا انقدر دوست داره حرف های حاشیه دار بزنه!؟ 🔴 آقای ضرغامی شما متهم ردیف اول هستید اینکه در سالیان گذشته مراسمات و جشن های بزرگی مثل عید غدیر مورد توجه قرار نمی‌گرفت تا مردم از جشن ها و شادی های مذهبی و حلال لذت ببرند، بخاطر وجود مدیرانی مانند عزت اله ضرغامی بود که میلیاردها تومان پول بیت المال را خرج سلبریتی سازی و برنامه های مزخرف این قشر بی هنر می‌کردند تا با ساختن برنامه های کذایی مردم را شاد کنند ،همین سلبریتی هایی که اکنون دارند علیه مملکت و شادی مردم در جشن های مذهبی لگد پرانی میکنند 🔹 شادی و باهم بودن رو کسی از مردم نگرفته که بخواد دوباره برگردونه 🔹 این دقیقاً همون حرف ضد انقلاب است که جمهوری اسلامی مانع شادی است که با کنایه از زبان این شخص خارج میشه! 🔹 همه می دانند شادی حلال جزو تاکیدات دینی و از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا شاهد انحراف خزنده در سبک مجالس مذهبی هستیم یا صرفا یک تغییر بدون ایراد رخ داده؟ آیا این روند از اتاق فکر واحدی برای اهداف خاص مدیریت میشود؟ آیا ضربه ای که از برخی مجریان صدا و سیما خوردیم قرار است در مورد بعضی مداحان جدید هم تکرار شود؟! منتظر نظرات کارشناسان در این زمینه هستیم. چرا مولودی خوانی و مداحی اصیل کنار گذاشته شده و فقط تریبون دست مداحان استدیویی و نماهنگ خون قرار گرفته؟! مگر رهبری نگفته بودند مداحی موسیقی پاپ نیست!؟
😐تحلیل فاجعه بار و مضحک روزنامه جوان در مورد حجاب! روزنامه جوان: در باره حجاب تندروی کردیم به طوری که اگر دختری جوراب سفید داشت از مدرسه اخراج می شد/ نباید مانتوی تیره را ترویج می کردیم - خبرآنلاین پی نوشت: اولا ما دهه هفتادی ها هم هر رنگی دلمون میخواست جوراب می پوشیدیم و کسی ام کاریمون نداشت، کسانی که کشف حجاب می کنند عمدتا دهه هشتادی و بعد دهه هفتادی هستن!!! پس هیچ ربطی به جوراب رنگی و غیر رنگی پوشیدن نسل های قبلی نداره این موضوع! دوما دست کم از دهه هشتاد تنوع مانتوها فراوان شد و محدودیت رنگی هم نداشت... در دهه نود هم هزار جور رنگ و لباس به اسم مانتوهای اسلامی روانه بازار شد و ده سال اخیر موج حجاب استایل و هزار طرح و رنگ اومد به بازار که بازم کمکی به حجاب نکرد هیچ بیشتر بهش ضربه زد... سوما همیشه فقط میگن افراط نمی گن این همه ولنگاری و کم کاری و تفریط در حوزه فرهنگی و حجاب و عفاف صورت گرفته... نقش ترک فعل، ولنگاری، تفریط اونقدر زیاده که هیچ وقت جایی برای افراط نمونه... این نویسندگان کم دانش و کم مایه این دست یادداشت ها طوری می نویسند که انگار تا قبل از این اغتتشاشات همه به اجبار با مانتوی بلند و گشاد و چادر تو خیابون تردد می گردن اونم رنگ های تیره برا همین اغتتشاش! جمع کنید این تحلیل های صد من یه غاز غیرواقعی رو! همینطوری تحلیل میکنن و به مسئولین تحلیل میدن که نتیجه عملکرد فرهنگی میشه این وضعیت دیگه!
⚠️ تأملی در نماهنگ‌های موسيقی محورِ مذهبی 🔰 در مورد نماهنگ های موسیقی محور مذهبی (همان استراتژی حلال تدریجی): ‼️ ۱- مطلوب شرعی چیست؟ ‼️ ۲- آثار اجتماعی این حجم از تولید موسیقی چیست؟ 🔹 در پاسخ به پرسش : موسیقی چه به نحو مطلق حرام باشد و چه تنها برخی از انواع آن، هیچگاه مورد تجویز فقهای شیعه نبوده است. فقیهی یافت نمی‌شود که موسیقی را خصوصا برای تبلیغ دین تجویز کرده باشد. موسیقی حلال هم باشد در نظر فقها مقرِّب( قرب دهنده به سوی خدا) نیست. بسیاری از فقها آن را در ردیف مُبعِّدهایی( دور کننده از خدا) دانسته اند که نهایتا حرام نیست. شاهد هم فرمایش حضرت امام خمینی است که: موسیقی از اموری است که انسان را از جدّ بیرون می‌برد به یک مطلب هزل. (صحیفه، ج9 ص201) حال: آنچه مقرب نیست و حتی در ردیف مبعدین است آیا می‌تواند نقش انتقال مفاهیم دینی را داشته باشد؟ پاسخ مثبت نیست. آثار ایجاد شده در این موسیقی ها خیال معنویت است و یا معنویت دینی؟ حال خواندن این موسیقی ها میان ده‌ها دختر تازه بالغ شده و یا نوجوان را به آن اضافه کنیم. 🔸 پاسخ به پرسش : این موسیقی‌ها چه وظیفه ای دارند؟ پاسخ احتمالی: «انتقال مفاهیم دینی به نسل جدید». این نسل اگر در خانواده مذهبی است که تا چندی پیش این خانواده موسیقی محور نبود و کار انتقال مفاهیم را نیز بدون موسیقی انجام می‌داد، اما اکنون با حجم زیاد تولیدات نماهنگ‌های مذهبی، موسیقی محور شده است. پس برای این خانواده‌ها، نتیجه این تولیدات جایگزین شدن موسیقی به جای مداحی است. در نتیجه نسل بعد هیئت را محور فعالیت فرهنگی نخواهد دانست بلکه جایی محور است که با موسیقی بتواند جشن بگیرد و یا حتی عزاداری کند. اگر دو دهه بعد متدینین جمع شوند و در یک کنسرت و همخوانی با موسیقی بر سیدالشهداء عزاداری کنند تعجب نکنیم، آن موقع هیئت‌های امروز تنها برای محاسن سفیدها خواهد بود. و اگر مخاطب خانواده‌های غیر مذهبی است که اصلا مشکل ایشان در دریافت پیام های مذهبی با موسیقی حل نخواهد شد. این تولیدات تنها خانواده های مذهبی را نسبت به این مقوله غیر مقرب سست می‌کند. در پایان: این مسیر قدم گذاشتن در راه استراتژی حلال تدریجی است. 🔺 ✍️ به قلم: دکتر سید محمد صادق کاظمی 💠 عضو هیئت علمی دانشگاه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبری: مداحی موسیقی پاپ نیست! 👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻
مداحی موسیقی پاپ نیست امام خوانی، بازخوانی نکات مهم رهبری در دیدار با مداحان صدا، آهنگ و هندسه خوانندگی صورت هنر مداحی را تشکیل می‌دهد اما این صورت که در واقع وسیله و ابزار است نباید بر محتوا غلبه کند و آن هدایت و محبت جهت‌دهنده به حرکت جامعه در درون آن گم شود.رهبر انقلاب، «واعظ» و «مداح» را دو ستون مهم و پایدار هیئت برشمردند و با تأکید بر منحصر به‌فرد بودن هنر مداحی، گفتند: مداحی با جلا دادن دل مخاطب و بردن او به عمق تاریخ، به او معرفت دینی، اخلاقی و سیاسی می‌بخشد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، ابتکار و نوآوری در امر مداحی را خوب و مفید برشمردند و افزودند: نوآوری نباید به هنجارشکنی و تغییر هویت مداحی منجر شود و اجرای مداح را به سمت اموری که مداحی نیست بلغزاند؛ چرا که مداحی، موسیقیِ پاپ نیست. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به نقش‌آفرینی و امتحان‌های خوب مداحان در دوران دفاع مقدس و همچنین در فتنه ۸۸ گفتند: مداحان به معنی واقعی کلمه مجاهدپروری و شهیدپروری کردند و در جنگ رسانه‌ای و فرهنگی میان جمهوری اسلامی و دشمن، صدای رسای مداحان انقلابی کارساز بود و امروز نیز این صدای رسا همچنان باید در مقابله با جبهه گسترده دشمن کارساز باشد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تلاش و نوآوری مداحان برای جذب جوانان را اقدامی خوب و تعالی‌بخش خواندند و در عین حال تأکید کردند: مراقب باشید، جذب جوانان به هر قیمتی نباشد و اینگونه نشود که برای جذب جوان، از برخی آهنگ‌ها و نواهای نامناسب استفاده شود. ایشان با تأکید بر اینکه جذب جوانان باید با حفظ ساختار صحیح هیأت باشد، گفتند: باید مراقبت شود تا ترکیب مداحی و حقیقت و هویت آن از بین نرود. پی نوشت:اینطور قلمداد نشه که ما مداحی همراه با آهنگ یا سازهای موسیقی داریم و می تونیم بریم تو هیئت ساز و دهل بزنیم و بخونیم. اون مداحی ای که با سرود تلفیق میشه تهش اسمش میشه سرود. به نکات رهبری دقت کنید و بارها بخونید و متوجه باشید ایشون چرا تذکر می دن. چی می بینند که تذکر می دهند. اصالت ها تحریف نشه و از بین نره. مداحی سنتی و غیر سنتی نداریم... مداحی یک تعریف روشنی داره. اصلا پدیده سرودخوانی یا نماهنگ خوانی با ساز و موسیقی در هیئت نداشتیم که الان بخوایم مداحی رو به سنتی و مدرن تقسیم کنیم. اگر اینکارو بکنیم عده ای ساز وارد هیئت می کنند... دارن به شما تعریف جدید ارائه میدن با عنوان کردن مداح سنتی و غیر سنتی! مداحی فقط یک شکل داره اون هم همونی است که می شناسیم! همه فقط میگن سلام فرمانده الان همه این کارهایی داره میشه مثل سلام فرمانده است!؟ هر چیزی سر جای خودش... سرود اونم از نوع خوبش جای خودش... مداحی و هیئت جای خودش... قرار نبود تو هیئت ساز و موسیقی ببریم! 👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻
ضرب، دف و دایره زدن در مجالس ائمه معصومین(علیهم السلام) چه صورت دارد؟ در برخی جلسات خصوصا زنانه گروه هائی با گرفتن مبالغ سنگین بوسیله این آلات اجرای برنامه می کنند و در برابر اعتراضات به سخن معصومین(علیهم السلام) که فرمودند: «در شادی ما شاد و در عزای ما عزادار باشید» استناد می کنند آیا اینگونه حرکات موجب رضایت اهل بیت(علیهم السلام) و در راستای این حدیث شریف و مشروع می باشد؟ و دعوت از این گروهها و افراد و پول دادن به آنها چه صورت دارد؟ ج. حضرت آیة اللّه بهجت: برپائی آن مجالس و پول دادن به آنها حرام است. حضرت آیة اللّه صافی گلپایگانی: هیچ یک جایز نیست و در مجالس مربوط به اهل بیت (علیهم السلام) توهین به مقامات آن بزرگواران نیز می باشد و در ایام شادی آن بزرگواران این گونه حرکات موجب غضب آنهاست و با انجام معاصی نمی توان در این مراسم ابراز شادی کرد و دعوت از مجریان این گونه برنامه ها و پول دادن در مقابل آن جایز نیست و اگر اشخاص از این مجریان دعوت کنند و یا به آنها پول بدهند و یا در مجالس آنها شرکت کنند موجب رواج منکرات شده اند و قلب مبارک امام زمان ارواحنافداء را نگران می سازند. حضرت آیة اللّه فاضل لنکرانی: بطور کلی هر امری که هتک و بی احترامی به ائمه اطهار(علیهم السلام) تلقی شود جایز نیست، و ظاهرا مجموع این اعمال عرفا هتک محسوب می شود. حضرت آیة اللّه تبریزی: استعمال آلات لهو در مجالس معصومین(علیهم السلام) جایز نیست و نیز حضور در مجالسی که این برنامه ها در آن اجرا می شود جایز نیست و گرفتن پول برای امر مزبور جایز نیست مجالس معصومین(علیهم السلام) باید طوری باشد که مردم را به فضایل و سفارش های معصومین(علیهم السلام) آشنا نماید و آنها را به یاد خداوند متعال بیندازد. حضرت آیة اللّه سیستانی: اگر زدن به کیفیت لهوی باشد که غالبا هم چنین است حرام است و در غیر این صورت هم مناسب اهل البیت(علیهم السلام) نیست و اگر هتک شمرده شود حرام است و آن حدیث شامل اظهار شادی به کیفیت محرّم نیست. س. آیا نواختن دف در مجالس عروسی که خانم ها از آقایون جدا هستند، اشکالی دارد؟ کلا استفاده از دف در مجالس مختلف چه حکمی دارد؟ ج. آیت الله خامنه‌ای: حكم دف بستگى به چگونگى استفاده از آن دارد، كه اگر به نحو لهوى و مضل عن سبیل الله زده شود، حرام است.(‌یعنى به سبب ویژگى‌هایى که دارد انسان را از خداوند متعال و معنویات و فضائل اخلاقى دور نموده و به سمت بى‌بندوبارى، بیهودگى و گناه سوق دهد.) خصوصاً اینکه به‌كار بردن موسیقى در مناسبتهاى مذهبى شایسته مجالس اهل بیت (علیهم السلام) نیست هر چند از نوع حلال باشد و باید قداست و مقام اهل بیت(علهیم السلام) مراعات شود. آیات عظام مکارم، سیستانی و وحید: حرام است. آیت الله العظمی فاضل لنکرانی: زدن دف در مجالس مولودی و عروسی اگر به صورت لهوی زده شود حرام است و از دایره و دف اجتناب نمایید؛ تنها در مجلس عروسی زنانه آواز خواندن بین زن ها در صورتی که صدای آن ها را نامحرم نشنود اشکال ندارد. سید محمد جواد میرشمسی دفتر پاسخگویی به مسائل شرعی نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه یزد پاسخ حضرت آقا : 👇👇👇 اگر به گونه ای استفاده شود که انسان را از خداوند متعال و معنویات و فضایل اخلاقی دور کند و به سمت بی بندوباری، بیهودگی و گناه سوق دهد، حرام است. در هر صورت استفاده از آلات موسيقى در مناسبت هاى مذهبى شايسته مجالس اهل بيت (عليهم السلام) نيست، هر چند از نوع حلال باشد، بايد قداست و مقام اهل بيت (علهيم السلام) مراعات شود.
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻 🛑بذارید در این مورد بیشتر صحبت کنیم تا هم موضوع روشن بشه هم ابهامی نمونه ما با سرودخوندن مشکل داریم؟ خیر همین بچه حزب اللهی ها بودن سرود رو دوباره احیا کردن... اما نکات مهمی هست که باید حتما بهش توجه بشه. اگر مداحی همراه گروهی یک سرود اجرا میکنه با تلفیق مداحی و سرود. اسم کارش در نهایتش چیه؟ سرود. جای ساز و موسیقی در هیئت نیست بنابراین در هیئت نباید ساز یا موسیقی اجرا بشه حتی اگر مداحی سرودی خونده، اون جاش در هیئت نیست مگر بدون موسیقی سرود در هیئت خونده بشه. اما نکته دیگه در تعریف هایی هست که ارائه میشه. اگر ما اجازه بدیم بگن مداحی سنتی و مدرن و این عناوین، کم کم این سوال پیش میاد مداحی سنتی چیه؟ مداحی مدرن و جدید چیه؟ بعد در تعریف مداحی مدرن چی میخوان بگن؟ مداحی ای که همراه با موسیقی است!؟ بعد وقتی به این سوال پاسخ دادن... یهو می بینیم مداحی همراه با موسیقی هم باب میکنن بعد ساز و موسیقی هم به هیئت می برند.. از این عنوان سازی ها باید جلوگیری بشه... مداحی سنتی و صنعتی نداریم که. مداحی یه چیز روشنی است... تعریف روشنی داره. سبک های روشنی هم داره... با سرودم تلفیق میشه... موسیقی پاپم نیست... ما باید تعریف کنیم و روشن کنیم مساله رو که اونها تعریف جدید یا دارای انحراف ارائه ندن... ما جلو باشیم در این قضیه از انحراف جلوگیری میشه ان شاالله...✅ 👆🏻👆🏻👆🏻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میگن با بگیر و ببند نمیشه درست کرد چیزی رو با فیلترینگ نمیشه... باید سواد رسانه ی مردم رو بالا ببریم باید تقوای مردم بالا بره! شما فاحشه خونه بزنید تو شهر بگید مردم نرن فاحشه خونه میشه!؟ 👆🏻❌❌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفتگوی وحید جلیلی با امیرحسین ثابتی❌❌ صدای و سیمای اقلیت جلیلی: چمران یک ژانر است می توان 40 فیلم از چمران ساخت که هیچ کدوم شبیه هم نباشه در حال حاضر وحید جلیلی قائم مقام رئیس صداوسیما در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول رسانه ملی است. اگر می خواهید این افراد بتوانند واقعا در صداوسیما آنچه که لازم است انجام دهند باید مطالبه گر باشید. باید برای مطالبه هر روز از صداوسیما برنامه داشته باشید. چه تشویق برنامه های خوب، چه انتقاد از اشتباهات یا کم کاری ها. 👆🏻👆🏻👆🏻
رسانه ی دولتی ایرنا در حال رپوتاژ رفتن و فشار رسانه ای برای بازگرداندن پایتخت و تنابنده به تلوزیون!! 👆🏻👆🏻👆🏻😐
❌رسانه ی دولتی ایرنا در حال رپوتاژ رفتن و فشار رسانه ای برای بازگرداندن پایتخت و تنابنده به تلوزیون!! ایرنا در گزارشی اظهارات برخی مسئولین صداوسیما در استقبال از ساخته شدن پایتخت جدید را ستایش کرده و در ادامه انتقاد کرده چرا از تیم پایتخت برای ساختن قسمت هفتم این مجموعه دعوت نمی شود و این را خواست مردم دانسته! این دروغ خواست مردم برای بها دادن دوباره به سلبریتی های حامی اغتتشاشات که در ایستادن در مقابل ارزش ها و نظام و سیاه نمایی ید طولایی دارد بهانه ی برخی شده برای پیاده کردن خواست خودشان. یعنی مسئولین این مملکت دوباره باید به محسن تنابنده سلبریتی سیاه نما و حامی اغتتشاش که اصلی ترین رکن سریال پایتخت است ساعت ها تریبون دهند که خزعبلات برای ملت بسازد و باز پیش مردم محبوب شود تا دوباره بتواند از این محبوبیت برای سیاه نمایی و دروغ پردازی بیشتر علیه همین مردم استفاده کند!؟ سارا و نیکا را هم که نگوییم هر دو ان طرفه آب با حضور در شبکه های ماهواره ای از جنبش زن زندگی آزادی حمایت کردند، بماند که چندسال قبل هم فیلمشان در استخر مختلط بیرون آمده بود... می خواهید اینها را به تلوزیون برگردانید!؟ احمد مهرانفر(ارسطو) و همسرش نیز از سلبریتی های حامی اغتتشاش و بی حجابی بودند... این در حالی است که فصل اخر پایتخت به شدت افت کرده و با انتقادات زیادی از سوی همه اقشار رو به رو بود و در حقیقت با فضاحت پایان یافت. سوژه های این سریال و شوخی هایش و بازی با ازدواج ارسطو هم دیگر انقدر نخ نما شده بود که جای فکر نداشت. ازدواج فهیمه و بازگشتن شوهرش نزدیک به عروسی با نامزد جدیدش هم این سریال را شبیه سریال های ترکیه ای کرده بود. زبان درازی و تکه انداختن دختران نقی با پسرعمه شان که در فصل های قبل نماد بچه های با ادب بودند نیز یکی دیگر از نکات قابل تامل فصل جدید بود. همچنین بهروز فرزند جدید فهمیه و بهبود که حالا بزرگ شده بود نیز رفتارهای نامناسبی داشت. خلاصه که آش پایتخت در فصل آخر بسیار شور شد و همه معتقد بودند از فضای فرهنگ و ادب فصل های گذشته اش بسیار فاصله گرفته است. در این میان مرگ خشایار الوند را نباید نادیده گرفت با از دنیا رفتن او اخرین فصل پایتخت چند پله سقوط کرد. مطئن باشید کسانی که خواهان بازگشت این افراد هستند نه تنها دلسوز نیستند بلکه یا جاهلند و غافل یا خائن! قرار نیست در رسانه ی ملی به هر بهایی و با هر کسی جذب مخاطب شود! کار خوب بسازید مردم با جدیدترین و ناشناخته ترین بازیگران هم تماشا می کنند. میتونید از لینک زیر وارد ایرنا شده و کامنت بذارید که پایتخت نمی خواد و علاقه ای ندارید تنابنده و تیمش به تلوزیون بیایندو از تریبون رسانه ملی استفاده کنند. https://yun.ir/ule093 👆🏻👆🏻👆🏻
دختران نینجا در حال ترویج بی حجابی! دستاورد تلوزیون،احسان علیخانی و دوستان برای مملکت بعد از شروین حاجی پور هنوز مونده تا بفهمید دختران نینجا و نمایش آکروبات بازی و ورزش زنان در عصر جدید پروژه بود! تو صفحشون به راحتی اشاعه بی حجابی میکنن، زمان اغتشاشات هم آموزش مبارزه با پلیس میدادن درحالیکه تو تلویزیون همین مملکت یه شبه مشهور شدن درحالیکه هزاران انسان باسواد و متعهد و دانشمند در صداو سیما جایی ندارن! ضربات فرهنگی ای که با نمایش پوشش های نامتعارفشون و پوشیدن بلیز شلوار و... در تلوزیون و معلق پشتک زدن بانوان جلوی نامحرم زدن بماند... پشت عادی سازی یک شبه ی این داستان ها و ورزش و آکروبات بازی بانوان در تلوزیون چه کسانی بودند!؟ ❌❌❌
هیچ وقت فکر نکردین دولتی که یکبار یاسی اشکی رو به برنامه احسان علیخانی فرستاد تا برای سند 2030 و واکسن حاشیه دار اچ پی وی تبلیغ کنه و خودش رو فردی موجه جلوه بده در حالی که در کشور مشغول تدریس آموزش جنسی به کودکان و نوجوانان بود... دوباره برنامه اش برای ترویج سبک زندگی غربی و عادی سازی انجام حرکات جسمانی توسط بانوان جلوی نامحرم رو که از سالها قبل شروع کرده بود، شکستن حریم ها در مقابل نامحرم و الگوسازی غلط برای بانوان رو از طریق احسان علیخانی و برنامه اش پیاده کرد با چراغ سبز کسانی که از خود دولت وارد صداوسیما شده و مسئولیت گرفته بودند؟ فکر نکردین وقتی اینکار در کشور ما سابقه نداشته نه پوششون سابقه داشت نه انجام این حرکات، نه تنها در تلوزیون حتی در جامعه هم چنین چیزی سابقه نداشت که خانم ها در انظار عمومی چنین کاری انجام بدن،چطور یک شبه به تلوزیون راه یافت و بدون مشکل پخش شد!؟ آیا زن ها خودشون به فکرشون رسید چنین کاری بکنند یا عده ای اونها رو تعمدا به این برنامه اووردن!؟ فکر نمی کنید که چطوری به اسم مردمی بودن و استعدادیابی سرمون کلاه گذاشتن؟ آیا این الگوسازی اسلامی بود؟؟ این الگوسازی برای زنان و دختران شیعه بود که قرار هست در دنیا تمدن سازی کنند؟ یک روسری سر کنند همون کاری غربی ها رو تکرار کنند؟ الان اگر اینها در این فیلم روسری داشتند مشکل حیا و عفت معلق و پشتک زدنشان جلوی نامحرم و جلب توجه کردن حل میشد!؟ نکته:میرباقری معاون وقت صداوسیما از دولت روحانی وارد صداوسیما شده بود. حالا ما هم باید ضربه فرهنگی کارهایی کردند رو بخوریم و برای اصلاحش تلاش کنیم هم باید تاسف بخوریم از مشهور کردن چنین افرادی و ارزش کردن شهرت در تلوزیون و سلبریتی سازی! وقتی می گفتیم عصر جدید استعدادیابی نیست شوی سرگرمیه و دستگاه سلبریتی سازی است که فقط یکسری افراد رو مشهور میکنه یه عده به گوششون نمی رفت. چی از عصر جدید نصیبممون شد؟ شروین معلوم الحال ... دختران نینجا و یه مشت آدم دیگه که سر بزنگاه نه تنها به درد مملکت نخوردن بلکه علیهش ایستادن و حرف زدن... اونم از خود علیخانی و داورانش مثل امین حیایی.... قوه قضاییه نمیخواد برای دستگیری این افراد اقدامی بکنه!؟ چطور انقدر شجاع شدند که اینطوری دارن جولون میدن و وسط خیابون نمایش اجرا می کنند!؟وقتی شما با روسریش رو نشون دادین اینا بدون روسریشم در خیابون اجرا می کنن! اونایی عمق ماجرا رو نفهمیده بودن اون زمانی می گفتیم حالا ببینند... همونی پیش بینی کردیم شد! 👆🏻👆🏻👆🏻❌❌❌😒
🛑تقلید عنصر مخرب و ضد تمدنی برنامه های تلوزیونی تمدن نوین اسلامی با نوآوری متکی بر اسلام در همه جوانب به دست می آید یک تمدن صرفا در سیاست یا اقتصاد خلاصه نمی شود که فقط در این موضوعات مورد توجه قرار بگیرد بلکه با تمام ارکانش شناخته می شود. بخشی از تمدن غرب و آمریکا نیز همین برنامه سازی هایش است که کنار هالیوود یا در خود هالیوود ساخته و در جهان نشر می یابند و اتفاقا این بخش از تمدن غرب خیلی راحت تر به هر جایی نفوذ کرده و اثر می گذارد و یکی از ابزارهای همین تمدن غربی برای پیشبرد اهدافش همین برنامه هاست. وقتی قرار است ما تمدن نوین اسلامی را بسازیم قطعا نباید برنامه های صدا و سیمای این تمدن تقلیدی از برنامه های کشورهای دیگر به ویژه کشورهای غربی باشد. بلکه ما باید برنامه هایی بسازیم که سایر کشورها از کشورهای اسلامی گرفته تا غرب و شرق از آن تاثیر گرفته و از آن الهام بگیرند. شاید بگوییم اول راه تقلیدهای دست و پا شکسته با کمی اسلام پاشیدن به در و دیوار برنامه ها قابل چشم پوشی باشد اما دیگر بعد از چهل سال این رویه ی تقلیدی باید تغییر کند نه اینکه مدام افزایش یابد. هنر این است که برنامه های خلاقانه که تعالی همه جانبه جامعه را به همراه دارد تولید کرده و آن را نشر دهیم و الا کشورهای کوچک تر از ما که غیر تمدن ساز و تحت تاثیر هم هستند زودتر از ما این تقلیدها را کرده اند و قاعدتا می دانیم که نه تنها چیزی به دست نیاوردند بلکه چیزهایی را هم از دست داده اند. اینکه چرا تا به حال در صدا و سیمای ما نتوانسته اند چنین کاری انجام دهند باید ریشه یابی شود. شاید کار را دست افرادی می سپارند که اصلا چنین هدفی را دنبال نمی کنند و برای همین تقلید ساده ترین راهشان برای برنامه سازی است و شاید هم اشکال از مدیرانی است که به جای خلاقیت به دنبال پر کردن آنتن یا جذب بیننده به هر قیمتی هستند. اساسا وقتی پای تقلید در میان است باید به نکات مهمی توجه کنیم از جمله: چه کسانی آن برنامه را ساخته اند؟ آن برنامه ای که تقلید از روی آن صورت می گیرد با چه اهدافی ساخته شده است؟ چه فرهنگی را ایجاد کرده و جامعه هدفش را به آن دعوت می کند؟ البته این تمام سوالات لازم نیست اما مهم ترین آنهاست. مثلا اگر بپرسیم اهداف برنامه گات تلنت آمریکایی چیست، این پاسخ که این برنامه قصد استعدادیابی و ایجاد عدالت رسانه ای در جهت کشف استعدادهایی از سرتاسر آمریکا یا جهان به ویژه مناطق محروم را دارد، پاسخی بسیار مسخره و بی ربط است. چرا که همه می دانند در گات تلنت چنین خبرهایی نیست و مسائل عجیب و غریبی هم در جریان است که ربطی به استعدادیابی ندارد. گات تلنت درست است که به معنای استعدادهای برتر است اما یک برنامه سرگرمی است که با هر چیزی یا به هر بهایی تلاش می کند اینکار را انجام دهد. خواه یک عمل خارج از تصور و قاعده توسط یک حیوان باشد یا کارهای عجیب و غریب انسان ها. اما هدف گات تلنت صرفا به سرگرمی خلاصه نمی شود، کسب درآمد و فرهنگ سازی و سلبریتی سازی از طریق آنچه که در این برنامه ارائه می شود نیز از اهداف مهم آن است. حالا وقتی یک برنامه تقلید می شود چه اتفاقی می افتد اغلب فرهنگ آن برنامه نیز تقلید می شود اهداف آن برنامه نیز در نمونه تقلید شده جریان یافته یا دنبال می شود چون ماهیت آن برنامه برای اهدافش شکل گرفته است و نمیتوان تمام این ماهیت را تغییر داد. تفکر حاکم بر آن برنامه نیز می تواند در نمونه تقلید شده تسری یابد برای نمونه در برنامه زوجی نو که از یک برنامه خارجی تقلید شده مجری برنامه سوالات خصوصی از بانوان پرسیده یا با آنها شوخی می کند. این در حالی است که پرسیدن سوالات خصوصی و شوخی خنده با یک خانم نه از نظر فرهنگ نه دین ما درست نیست اما چون این برنامه فرهنگ برنامه اصلی را هم با خودش آورده است این اتفاقات می افتد. چون اگر می خواست نکاتی را که در برنامه اصلی به نظرش جالب آمده کنار بگذارد که اصلا تقلیدش نمی کرد. بخاطر همان نکات است که به فکر رونوشت از روی برنامه های خارجی می افتند.
🔞 پسر آمریکایی پس از هشت سال بردگی جنسی از دست مادرش خلاص شد هشت سال پس از آنکه یک زن آمریکایی گزارش مفقودی پسرش را به پلیس داد، مشخص شده که در تمام این سال‌ها او را در خانه پنهان کرده و از او به عنوان برده جنسی استفاده می‌کرده است. واقعیت‌های خارج |👇 https://eitaa.com/joinchat/991101158Cbae4e3411b کانال اصلی جهاد تبیین 👇 @jahade_tabien1