eitaa logo
پایگاه خبری صدای حوزه
15.5هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
3.8هزار ویدیو
79 فایل
پایگاه خبری، تحلیلی صدای حوزه www.v-o-h.ir رسانه حوزوی مستقل صدای طلاب تصویرسازی واقعی از روحانیت ورود جسورانه به چالش های روز پیشنهاد، انتقاد، سفارش تبلیغ، ارسال سوژه و راه ارتباطی 🆔 @vohadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️«زندگی پس از زندگی»؛ درآمدی بر الهیات مرگ 🔹در روزگاری که «عرفی‌گرایی» در بستر رسانه تا ژرف‌ترین لایه‌های جامعه ما رخنه کرده، زیست‌جهان نسل‌های جدید ما را دستخوش تحولات شگرف نموده، و «مفاهیم متعالی» را چنان از دسترس‌شان خارج ساخته که هیچ‌گاه به‌خودی خود در مدار ذهن‌شان قرار نمی‌گیرد و مسأله‌شان نمی‌شود، ساختن برنامه‌ای که «مرگ‌اندیشی» را برای این نسل به امری معنادار و جذاب مبدل کند شاهکار است. 🔸برنامه‌ای که از تجاربی پرده برمی‌دارد که برخلاف تجربه‌گرایی در ، نه تنها با خداناباوری هم‌بسامد نیست، با تمام وجود خداباوری را فریاد می‌زند. تجربه زیستن در بیرون از کالبدی که همه یا بیشتر علایم حیاتی از آن سلب شده، آن‌قدر جذاب هست که جوان امروز را هم پای صحبت‌های یکی از جنس خود بکشاند. 🔹این برنامه فواید بی‌نظیری دارد، از جمله باورپذیری مفاهیم قدسی؛ معنابخشی؛ ؛ جاودانه‌باوری؛ توجه به مراقبه؛ تسلی‌بخشی برای بازماندگان و ... 🔸در ساخت آن هم به عناصر خوبی توجه شده است؛ تنوع در تجربه‌ها، توجه به راستی‌آزمایی، برجسته‌سازی عناصر مشترک در تجربه‌ها، بهره‌گیری از کارشناسان در تحلیل و توصیف تجارب، استفاده از واژگان دقیق در بیان تجارب و نتیجه‌گیری از آن‌ها، پرهیز از قدیس‌انگاری و الگوسازی تجربه‌گران، توجه به ساختارمند بودن تجربه‌ها. 🔹همه این‌ها نشان می‌دهد آقای موزون، موضوع خوبی را انتخاب کرده است، و رسالت خود را به خوبی انجام داده است. اما این همه کار نیست و ارائه یک تصویر صحیح از جهان پس از مرگ نیازمند است. روشن است که روش پدیدارشناسانه تنها یکی از رویکردها در مرگ پژوهی است، و رویکردهای علمی، فلسفی، کلامی و عرفانی از دیگر رقبای آن به شمار می‌رود. 🔸توجه به هر یک از این منظرها می‌تواند بخشی از واقعیت مرگ یا جهان پس از آن را نمایان سازد، و مقایسه دستاوردهای متفاوت و گاه متعارض‌شان می‌تواند به تدریج به شکل‌گیری یک در این زمینه بیانجامد. 🔹بنابراین کار آقای موزون فراهم آوردن بستری است که این الهیات در آن شکل بگیرد. طبیعی است که تفاوت دستاورد هر یک از این رویکردها در ابتدا می‌تواند زمینه‌ساز چالش‌های قابل توجهی در این زمینه شود و سر از انکار یا هم درآورد، خصوصا اگر جریاناتی در صدد باشند از این آب گل‌آلود ماهی خود را صید کنند. 🔸اما باید راه را باز گذاشت و از برچسب زدن پرهیز نمود. مهم اتخاذ راهبردی صحیح از سوی سازندگان این برنامه و منتقدان دلسوز آن است که بتوانند در فضایی علمی و به دور از تنش مباحث را مدیریت کنند. 🖊حجت الاسلام محمد مرادی طلبه سطح چهار حوزه و ارشد فلسفه دین 🆔 @sedayehowzeh
⁉️شرایط عمومی و اختصاصی رهبری(کمک هزینه) چیست؟ 🔍 شرایط عمومی: ویژه برادران، ، ایرانی، غیر شاغل که پرونده مرکز خدماتشان فعال است. 🔍شرایط اختصاصی: 1️⃣ : حاصل تقسیم پایه تحصیلی بر سالهای تحصیل می باشد که برای دریافت کمک هزینه می باید مقدار آن بین 0/8 تا 1/5 قرار بگیرد. مثلا اتمام پایه 10داری و 11 سال در حوزه هستی، ده تقسیم بر یازده میشود که حاصلش 0/9 می باشد پس تعلق میگیرد. 2️⃣ : فعلا ویژه مبلغین بلند مدت طرح هجرت و استقرار سازمان تبلیغات و ان شاء الله شاید در ماه های آینده شامل سایر مبلغین مثل ائمه جماعت مساجد یا سایر طرح ها بشود. 3️⃣ ، ویژه اساتید رسمی حوزه 📎باید تمام شرایط عمومی و همچنین یکی از شرایط خاص (تبلیغ،تدریس،تحصیل) را دارا باشید. 📎ضمنا اگر شامل تمام سه مورد (تبلیغ،تدریس و تحصیل) بشوید یا یک مورد از سه مورد یا دو مورد از سه مورد ، در واریزی هیچ فرقی ندارد و تنها یک کمک هزینه پرداخت خواهد ⁉️فرق طرح کمک هزینه دفتر شهریه رهبری(شهریه هدفمند) با طرح خدمات هدفمند مرکز خدمات چیست؟ ➖ شهریه هدفمند از محل مقام معظم رهبری پرداخت خواهد شد اما خدمات هدفمند از جانب حوزه از محل اعتبارات دولت پرداخت و بر اساس امتیازات فرد می باشد. 🆔 @sedayehowzeh
🔹 برا رضای خدا هم که شده، را پیگیری کاری بکنید. ⁉️چرا یه سامانه راه اندازی نمیکنن که جذب از اون سامانه انجام بشه؟! 🔴چقدر بی برنامه هستیم اخه.... 🆔 @sedayehowzeh
✍️هر چند راجع به زندگی پس از زندگی قصد نوشتن نداشتم، اما نوشتار حجت الاسلام موجب شد دست به کیبورد شوم. 🔹استادی داشتیم که جریان بازدید دو تن از نویسندگان مهم حوزوی کتب کلامی، از درخت خونبار زرآباد قزوین را نقل می‌کرد و می‌گفت از این بازدید که مقارن با شفای یک بیمار در عاشورای آن سال شده بود مستندی تهیه شد و من به عنوان (با سمت معاون یا مشاور رییس صدا و سیما در امور ادیان) آن را برای پخش به صدا و سیما فرستادم. خبر ارسال مستند که به رییس وقت صدا و سیما رسید جلوی پخش این مستند را به بهانه «ترویج خرافه گرایی» گرفتند و هر چه فریاد زدیم که «ما کارشناسیم» و اگر جلوی «گزارش مستند و رسمی» را بگیرید، گزارش های دیگر جای آن را می‌گیرد صدایمان به جایی نرسید. 🔸اما بعد از مقدمه: 1️⃣آنچه بیش از هر چیز در جای جای نوشتار دوست عزیز، آقای جعفرزاده موج می‌زند، ندیدن فصل سوم این برنامه و فراموشی فصل های گذشته است، شاید نیز به‌خاطر مصلحت بالاتری به نام جلوگیری از ترویج خرافات سعی بر تغافل نموده اند. 2️⃣ایشان در نکته اول که خود در واقع دو نکته است، بعد از سوال از راستی آزمایی می‌پرسند چرا اهل بیت درباره برزخ و قواعد آن نفرموده اند؟ به عقیده علما عالم قبر و عالم برزخ دو تعبیر از یک واقعیت هستند، پس همه تعبیرات فشار قبر، عذابهای آن، گزارش از اصحاب قبور، ثمرات خیرات برای اموات و بسیاری عناوین دیگر، که جزییات این عالم را روشن می‌کنند، چنین ادعایی را رد می‌کند. 3️⃣ آقای جعفرزاده به خوبی لزوم استفاده از کارشناسان دینی را یادآور شده اند، اما بحمدالله این نقیصه در فصل اخیر زندگی پس از زندگی حل شده و با استفاده از کارشناسان سطح بالای قرانی واخلاقی و فلسفی نه‌تنها ابعاد دینی مشاهدات را بیان میکنند بلکه پاسخ نکته ۵ نویسنده را نیز داده و می‌دهند تا کسی از مشاهده گر بتی نسازد، گرچه در فصل های پیشین و همین فصل خود آقای موزون نیز بارها از تجربه گران سوال می‌کند آیا شما دیگر آدم خوبی شده اید؟ آیا دیگر معصومید؟ 📎(البته ممکن است نویسنده گرایش فلسفی سه کارشناس برنامه را نپسندیده باشند و سواد فلسفی را سواد ندانند که آن بحث دیگریست.) 4️⃣ نویسنده نوشته اند: «در برابر اینها [که این برنامه را مبنای تلقی دینی خود قرار می‌دهند] ما چه جوابی داریم؟ تایید کنیم؟ ، انکار کنیم؟ یا....» در یکی از قسمت ها که پزشک متخصص تجربه خود را میگفت جمله ای گفت که یک لحظه از درون آتش گرفتم، می‌گفت: «بعد از این تجربه به مسجد جمکران رفتم و بعد از نماز به امام جماعت مسجد گفتم که چه دیده ام، آن روحانی گفت: شام غذای سنگین خورده ای!» بگذار صریح بگویم، بگذار مردم دینشان را از تجاربی بگیرند که روایات و و عرفان نظری و عملی آن را تایید میکنند و حالا در جهان دارد عامل اقبال عده ای به باور مرگ و جهانی دیگر می‌شود ، نه از منِ روحانی که سوال کننده را الزاما یا مزدور دشمن برای تمسخر خود می‌دانم و یا خودم آنچه نمیدانم را به تمسخر میگیرم. 5️⃣ روایت تکذیب ادعای ملاقات علیه السلام، نمیتواند ادعای نویسنده در تکذیب نادیدنی ها را اثبات نماید. چرا که ملاقات در زمانه ملازم با نیابت بوده و نفی ملاقات به معنای نفی نیابت بوده است. حتی اگر چنین تلازمی را منکر شویم، ملاقات امام زمان اولا می‌تواند زمینه ساز ادعاهای بعدی مانند ادعای پاسخ به برخی سوالات از طرف امام زمان علیه السلام و در نتیجه تحریف در دین شود و ثانیا خودِ ملاقات با حضرت، متضمن فضیلت ملاقات کننده است، اما همانطور که گفته شد، در تجربه های نزدیک به مرگ، نه چنین فضیلتی هست و نه ایشان ادعایی بیش از برخی مشاهدات دارند. و در مواردی که حتی تجربه گر توصیه اخلاقی ای هم مطرح می‌کند، مجری تذکر میدهد که این مبتنی بر مشاهده است یا نه؟ 6️⃣ نمیدانم تشویش در متن را حاصل چه بدانم؟ وقتی قلم به دست میگیریم، یا دست روی کیبورد میگذاریم، یعنی حواسمان هست واژگان و حتی علامت های نگارشی چه بار معنایی‌ای دارند. نویسنده که خود تجربه نزدیک به مرگ را در اواخر نوشتار واقعی میداند، در سطور نخستین از آن با لفظ تخیل یاد می‌کند که روشن است بین این دو چه فاصله ای وجود دارد. 7️⃣ و در آخر باید دانست تنها دیکته نانوشته است که غلطی ندارد، گرچه برای اصلاح خطاهای احتمالی و برطرف کردن عواقب محتمل باید چاره ای اندیشید و از اندیشه علما بهره برد اما نباید این صرف احتمال خطاها را بهانه ای کرد و دست به تولید چنین آثاری نزد، یادمان باشد اگر گزارشات رسمی و ارزیابی شده ارائه نشود، راه های زیادی برای انتشار نسخه های قلابی آنها وجود دارد. 🖊محمد حسین داودی دهاقانی، طلبه درس خارج 🆔 @sedayehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید| قهرمان بوکس اتریش پیروزی خود را به ملت فلسطین تقدیم کرد 🔹"ویلهلم اوت" ستاره بوکس اتریش پیروزی خود در مسابقات قهرمانی بوکس "واندیتا فور نایت" در وین را به ملت تقدیم کرد. 🔸اوت که دو سال پیش مسلمان شد و نام خالد را برای خود انتخاب کرد، گفت: من برای فلسطین مبارزه می‌کنم و این پیروزی را به ملت فلسطین تقدیم می‌کنم. 🆔 @sedayehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید| حضور و تلاوت قرآن آیت الله بر مزار همسرشان یک روز پس از خاکسپاری 🆔 @sedayehowzeh
✍️ اگر مدیر یا مسولی داخل کانالتون هست، بهشون برسونید که: 🔹ما که متاهلیم و شهرستان خونه اجاره کردیم، چطور تو این فرصت کم پاشیم بیایم قم؟! ➖تنهاهم بیایم ک خوابگاه نداریم. ⁉️بهتر نیست که یهویی تصمیم نگیرن و زودتر اطلاع بدن؟! 🆔 @sedayehowzeh
🔎رهبر انقلاب در دیدار رمضانی و خطاب به دانشجویان: 🔰 خیلی از سؤالات شما پاسخهای قانع‌کننده دارد/ مشکل ما این است که شماها با مسئولین مربوطه ندارید، این باید حل بشود 🔻مجموع این مطالبی که گفتید، خب حرفهای دل است اینها، انسان دوست میدارد بشنود این حرفها را، حرفهای دلی است. منتها خیلی از این سؤالات پاسخهای قانع‌کننده دارد، خیلی از این انتقادها پاسخهای حل‌کننده‌ی مشکل دارد. این جور نیست که واقعاً این اشکالی که شما حالا به ذهنتان رسیده یا خودتان یا مجموعه‌تان اینجا بیان کردید، این واقعاً یک بن‌بست باشد. نه.خیلی از اینها پاسخ دارد. 🔸البته خب در صحبتهای شما پیشنهادهایی هم بود که ممکن است بعضی از آن پیشنهادها واقعاً عملی و امکانپذیر باشد. لکن عمده اشکال و انتقاد بود. درباره خیلی از اشکال و انتقادها، نمیگویم همه‌ آنها ،مشکل ما این است که شماها با گفت و شنود ندارید. این باید حل بشود. 🔹خب، صحبت حالا نیست، ، من هر هفته میرفتم دانشگاه تهران، هر هفته یک روز بدون استثنا و دانشجوها جمع میشدند، سؤالاتشان را مطرح میکردند، من جواب میدادم. خیلی از گره‌ها باز میشد، خیلی از عقده‌ها حل میشد و یک جاهایی هم بود که اشکال پاسخ نداشت، ما میفهمیدیم که بایستی برویم یک کاری بکنیم مثلاً. این را یک جوری باید درست کرد. 🔹من خب سفارش کردم به مسئولین. هم وزرا باید بیایند با شماها صحبت کنند، هم مسئولین دستگاههای مختلف، خیلی از این حرفها قابل توضیح است. بله، یک جاهایی هم ممکن است قابل توجیه نباشد. خب او میفهمد، طرف مقابل میفهمد که باید برود یک کاری بکند، اقدامی بکند. ۱۴۰۱/۲/۶ 🆔 @sedayehowzeh
✍️به نظر می‌رسد در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تخلفاتی صورت میگیره و هرکدام از دستگاه‌ها با توجه به منافع خودشان قانون را طوری تفسیر می‌کنند که کمترین هزینه را بپردازند. 🔹مثلا تو قضیه اعطای ، قانون نگفته که برای متولدین بعد از ابلاغ قانون خودرو تعلق میگیره اما در مورد کاهش سن دقیقا این کلمه اومده و همچنین در مورد اعطای زمین هم قانون نگفته که حتما باید فرزند بعد از ابلاغ قانون متولد بشه ولی برای مشوقهای تولیدی دقیقا ذکر شده حتما باید فرزند بعد از این قانون متولد بشه. البته در مورد ذکر شده که فرزند باید متولد ۱۴۰۰ به بعد باشه. 🔸حتی در مورد شهرستان ذکر شده که محل تولد پدر یا فرزند باید زیر۲ و نیم باشه، اما در عمل فقط به کسانی تعلق میگیره که نرخ تولد پدر و فرزند، هردو زیر ۲ و نیم باشه. 🔹هر چند که در این قانون هم بی عدالتی هایی دیده میشه به کسانیکه علی رغم مشکلات فراوان و جو موجود صاحب چندین فرزند شده اند و فقط به خاطر تولد نوزاد سوم وبیشتر قبل از این قانون از بسیاری از محروم میشن، اما به نظر میرسه هر کدام از دستگاه‌های مجری این قانون هم ، قانون را به نفع خودشون تفسیر کردن و نص قانون اجرا نمیشه. 🔸واقعا یک خانوم بالای ۴۰ سالی که بچه ی ششم یا بالاتر رو دو ماه قبل از این قانون آورده و دیگه به دلیل شرایط جسمی نمیتونه باردار بشه، هیچ حقی نداره و فرزندان او حق رفاه ندارن؟! 📎میتونستن بگن فرزندان مجرد زیر بیست سال یا حداقل زیر ۱۰ سال ، همونطور که تو بعضی از مواد قانون اومده. 🆔 @sedayehowzeh