eitaa logo
رسانه خبری صدای جویا 🌍
288 دنبال‌کننده
7.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
79 فایل
پایگاه خبری تحلیلی صدای جویا با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۸۲۵۲۹ جویا باش تا کامل شوی... www.sedayejoya.ir https://zil.ink/sedayejoya
مشاهده در ایتا
دانلود
تا حالا به معنی نام ماه تولدتون فکرکردین؟! فروردین؛        فردهای پاک اردیبهشت؛      بهترین راستی خرداد؛            رسایی کمال تیر؛                ایزد باران مرداد؛            جاودانگی شهریور؛         شهریاری نیک مهر؛              پیوستن با مهربانی آبان؛              آب ها آذر؛               آتش دی؛               دانای آفریننده بهمن؛            منش نیک اسفند؛           آرامش
✍️ محمدرضا يوسفي  🖊 در اهمیت بزرگداشت سنتهاي ملي  كشورهاي داراي تاريخ كهن، علاوه بر سنت هاي مذهبي داراي سنت هاي ملي، آداب و رسومي هستند که ریشه در  فرهنگ دیرینه‌شان دارد. ملت ایران صاحب يكي از اصیل‌ترین سنت‌هاي ملي و با شكوه ترين آنهاست.  اصالت و عمق اين فرهنگ به گونه اي بوده كه در دوران پسا اسلامي نيز شكوه خود را حفظ كرد. در برداشتن مفاهيم اخلاقي، انساني و برخورداري از بُعد نيايشي از علل پايداري اين سنتها بوده است. از جملۀ این سنت‌ها، جشن‌هایي مانند مهرگان، سده،‌ چهارشنبه‌سوری و نوروز است که ايرانيان به مناسبت‌های گوناگون در طول سال برپا می‌کرده‌اند. جشن در اصل به معناي نيايش و همچنين مجلس شادي و نشاط بوده است.  نوروز يكي از جشن هاي شادي و ستايش الهي است كه به جمشید،‌ پادشاه اسطوره‌ای ایران، منسوب است که به تدریج به بزرگ‌ترین جشن ملی ایران بدل شده است. شايد اين جشن در ابتدا جشن شاهان بوده، اما از آنجا كه در بهار و زنده شدن دوباره طبيعت بوده و يادآور شور و طراوت زندگي است به مرور زمان به يك سنت همگاني تبديل شد.  وقتی دین وارد جوامعی می¬شود، آن جوامع اعتقادات ویژه‌ و سنن و آداب و رسومی دارند. برخی از این اعتقادات و سنن مانند اعتقاد به تثلیث در مسیحیت و یا بت پرستی در تضاد آشکار با تعالیم دینی هستند و در نتیجه به زودی کنار گذارده می¬شوند. برخی اعتقادات در تعارض آشکار با تعالیم دینی نبوده و می توان با تفسیرهایی از دین سازگاری داد. برخی سنتهای ملی نیز به دلیل داشتن ابعاد انسانی، اخلاقی و نیایشی نه تنها از سوی دین رد نمی شود که مورد تاکید نیز قرار می گیرند.     نوروز در ایران دورۀ اسلامی نيز به عنوان جشنی ملی و سنتی تداوم يافته و توسط بزرگان ديني نيز تاييد و رنگ مذهبی نيز به خود گرفته، تا امروز كه باشکوه و جلال به ما رسیده است. فيروزآبادي در قاموس اللغه و سيوطي در تفسير مختصر خود نقل مي كند كه شیرینی نزد حضرت علی(ع) به مناسبت جشن نوروز بردند. حضرت فرمودند « نوروزا لنا كل يوم» و به تعبير فارسي هر روزمان نوروز باد. نوروز نماد شادي و ستايش خداوند براي شور زندگي و حيات دوباره طبيعت بود. در روايتي ديگر است كه امام صادق خطاب به معلي بن خنيس، ضمن بزرگداشت نوروز و مقدس شمردن آن، توصيه هايي كرده است.  علامه مجلسی در کتاب «زادالمعاد» نقل مي كند كه روايت شده در وقت تحویل سال این دعا را بسیار بخوانید: «یا مقلب‌القلوب والابصار یا مدبر اللیل والنهار یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال». به دليل جايگاه علامه مجلسي، اين دعا به عنوان دعای تحویل سال در دوره صفویه مرسوم و معمول شد.  جشن سده هم همین وضع را دارد. جشن سده با ماجرای  پيروزي فريدون بر ضحاک پیوند داشته و نماد مبارزه و دشمني با ظلم و ستم است. چنانچه در فرهنگ دهخدا آمده است،  چهارشنبه سوري نيز نماد طلب آمرزش برای خود و مردگان بوده است كه ريشه در ايران باستان دارد. در ايران امروز، در آخرين چهارشنبۀ سال، آتشي برافروخته شده و شوري به پا مي شود و در آخرين پنج شنبه سال براي طلب آمرزش گذشتگان، بر سر مزار نزديكان مي روند و براي آنان خيرات مي كنند.  طبيعي است اين سنن كهن در طول زمان ممكن است دچار انحراف هايي شوند چنانچه اين وضعيت براي برخي از سنن اسلامي نيز رخ داده است و البته راه آن، تقابل با اصل اين سنتها نيست بلكه اصلاح و زدودن خرافه ها و انحرافات از آنان است تا كاركردهاي تاريخي خود را داشته و به هويت بخشي ايرانيان و تقويت عِرق ملي ادامه دهند.  در گذشتۀ دور، چهارشنبه سوری در فضاي باز و صحرا صورت مي گرفت و در چند دهه قبل به صورت مختصر در حيات خانه ها برپا مي شد. البته اكنون در مراسم چهارشنبه سوري اعمال خطرناکی صورت می گیرد كه در گذشته نبوده است و راه آن نيز مقابله با اصل اين مراسم كهن نيست. اين مراسم كاركردهاي مهم فرهنگي و اجتماعي دارند از اين رو نفي آن هيچ توجيهي نداشته و كاركردهاي مثبت مانند رشد هويت ملي، افزايش شور و هيجان و شادي را از بين مي برد. خوشبختانه چندي است كه تدبير عقلايي مي شود و سعي در فراهم كردن مكان مناسبي براي اين جشن، شده است.  مقابله با سنني كه ريشه در فرهنگ اصيل ايراني دارد و مورد تاييد بزرگان ديني هستند، موجب جايگزيني سنتهاي غير اصيل ايراني خواهد شد. از این رو با فرهنگ سازی مناسب و بازگویی فلسفه های انسانی این سنتها،  غنا و محتوای واقعی بایستی به این سنن بازگردانده شود.  
✍️  لودویگ فون میزس 🖊  بدون آزادی اقتصادی، هیچ آزادی فردی‌ای وجود ندارد ◾️شوربختانه بسیاری از معاصران ما درک نمی‌کنند که برآمدن دولت‌گرایی و جایگزینی قدرت مطلق حکومت با اقتصاد بازار چه تغییر بنیادینی در وضعیّت اخلاقی بشر پدید می‌آورد. آن‌ها با این ایده فریب خورده‌اند که یک دوگانه‌ی آشکار در امور بشر حاکم است -این ایده که در یک‌سو حوزه‌ی فعالیّت‌های اقتصادی وجود دارد و در سوی دیگر عرصه‌ی فعالیّت‌هایی که غیراقتصادی قلمداد می‌شوند. آن‌ها فکر می‌کنند، بین این دو قلمرو ارتباط نزدیکی وجود ندارد. آزادی‌ای که سوسیالیسم لغو می‌کند «فقط» آزادی اقتصادی است، درحالی‌که آزادی‌های دیگر بدون خدشه باقی می‌مانند! ◾️با این‌حال، این دو حوزه چنانکه این آموزه می‌پندارد از یکدیگر مستقل نیستند. انسان‌ها در مناطق فرازمینی معلّق نیستند. هر چه که انسان انجام می‌دهد لزوماً باید به نحوی بر حوزه‌ی اقتصاد یا حوزه‌ مادی اثر بگذارد و نیازمند قدرت انسان برای دخالت در این حوزه است. انسان، برای امرار معاش، باید زحمت بکشد و با برخی کالاهای مادی ملموس سروکار داشته باشد. ◾️این اغتشاش خود را در ایده‌ی رایج نشان می‌دهد که آنچه در بازار جریان دارد صرفاً به جنبه‌ی اقتصادی زندگی و کنش انسان اشاره دارد. ولی در حقیقت قیمت‌های بازار، نه تنها «نگرانی‌های مادّی» مانند تهیه‌ی غذا، سرپناه، و دیگر امکانات مادّی را منعکس می‌سازد، بلکه آن دسته از دغدغه‌هایی را هم که معمولاً معنوی یا رفیع‌تر یا اصیل‌تر نامیده می‌شوند، بازتاب می‌دهد. رعایت یا عدم‌رعایت احکام دینی (پرهیز از کنش‌های خاص در کل٫ یا در برخی ایّام، کمک به نیازمندان، بناکردن و نگهداری نیایشگاه‌ها) یکی از عواملی است که عرضه و تقاضای کالای مصرف‌کنندگان مختلف، و در نتیجه قیمت‌ها، و رفتار کسب‌وکارها را تعیین می‌کند. آزادی‌ای که اقتصاد بازار به افراد می‌بخشد، صرفاً «اقتصادی» نیست که از دیگر گونه‌های آزادی متمایز شود. این آزادی دلالت بر آزادی‌ای دارد که همه‌ی موضوعات دیگر مانند موضوعات اخلاقی، معنوی، و فکری را تعیین می‌کند. ◾️رژیم سوسیالیستی، با کنترل انحصاری عوامل تولید، کلّ زندگی افراد را نیز کنترل می‌کند. حکومت برای همگان یک شغل مشخّص تعیین می‌کند. حکومت تعیین می‌کند که چه کتاب‌ها و نشریّاتی باید چاپ و خوانده شوند، چه کسی باید از فرصت نویسندگی برخوردار باشد، چه کسی باید حقّ استفاده از سالن اجتماعات، حقّ سخن‌پراکنی، و حقّ استفاده از دیگر امکانات ارتباطاتی را داشته باشد. این بدان معناست که متصدّیان امور عالی حکومت در نهایت تعیین می‌کنند که کدام اندیشه‌ها، موادّ آموزشی، و آموزه‌ها می‌توانند تبلیغ شوند و کدام نه. در یک کشور سوسیالیستی، هرچه قانون اساسی مکتوب درباره‌ی آزادی وجدان، اندیشه، بیان، و مطبوعات، و بی‌طرفی درباره‌ی مسائل مذهبی سخن گفته باشد، در‌صورتی‌که حکومت ابزار مادّی برای اجرای این حقوق را فراهم نکند، این آزادی‌ها مرده‌اند. کسی که همه‌ی رسانه‌های ارتباطی را در انحصار خود دارد، قدرت آن را دارد که ذهن و روح آدمیان را سخت کنترل کند. ◾️آنچه بسیاری از مردم را نسبت به ویژگی‌های اساسی هر نظام سوسیالیستی یا توتالیتر کور می‌کند، این توهّم است که این نظام دقیقاً به شیوه‌ای که خود آن‌ها مطلوب می‌دانند عمل می‌کند. آن‌ها، در پشتیبانی از سوسیالیسم، این را بدیهی می‌دانند که «دولت» همیشه آنچه را که خودشان می‌خواهند انجا می‌دهد. آنان فقط آن برند توتالیتاریسم را سوسیالیسمِ «حقیقی»، «واقعی»، یا «خوب» می‌نامند که حاکمان آن با ایده‌های آنان سازگاری دارند. دیگر برندها تقلّبی قلمداد می‌شوند. آنچه که آن‌ها پیش از هر چیز از دیکتاتور انتظار دارند این است که او تمام ایده‌های مخالف آنان را سرکوب کند. در حقیقت تمام این پشتیبانان سوسیالیسم، بی‌آنکه خودشان بدانند، گرفتار عقده‌ی دیکتاتوری یا استبدادمنشی هستند. آن‌ها می‌خواهند همه‌ی عقاید و برنامه‌هایی که مخالف آنان است با اقدام خشونت‌آمیز از سوی حکومت در هم شکسته شود. ◾️گروه‌های مختلفی که از سوسیالیسم دفاع می‌کنند، صرف‌نظر از آنکه خودشان را کمونیست بنامند، یا سوسیالیست، یا صرفاً اصلاح‌طلب، در برنامه‌ی اقتصادی خود هم‌رأی‌اند. همگی خواستار نشاندن کنترل دولتی (یا آنطور که خود ادّعا می‌کنند، کنترل اجتماعیِ) فعالیّت‌های تولیدی به‌جای بازار آزاد با حاکمیّت مصرف‌کنندگان هستند. آنچه آنان را از یکدیگر متمایز می‌کند، مبحث مدیریّت اقتصاد نیست، بلکه اعتقادات ایدئولوژیک و دینی آنان است.
✋ پس لرزه های توافق ایران و عربستان 🔺 امارات: تضمین می‌دهیم هیچ‌کس نمی‌تواند از خاک ما به ایران ضربه بزند. 🔺 مصر خواستار عادی سازی روابط خود با ایران شد. 🔺 ژنرال بازنشسته مصری خطاب به کارشناس اسرائیلی: با تمام اختلافاتی که با ایران داریم اگر اسرائیل بخواهد به ایران حمله کند، مسلمان و مسیحی در کنار ایران خواهیم بود 🔺 روزنامه "رأی الیوم": عربستان قصد دارد از ایران و ترکیه به عنوان مهمان در نشست آتی سران کشورهای عربی دعوت کند. 🔺 مجتهد،فعال رسانه ای عربستان: رسانه های عربستان از تبلیغ علیه ایران نهی شدند. 🔺 رئیس مجلس امارات رسما از آقای قالیباف برای سفر به این کشور دعوت کرد. 🔺 خبرنگار اسرائیلی منتقد نتانیاهو: خط مالی جدید بین ایران و اتحادیه عرب ایجاد شده است 🔺 ترکی فیصل رییس سابق سازمان امنیت عربستان سعودی: آمریکا و اروپا نمی‌توانستند مانند چین به عنوان یک میانجی صادق بین ایران و عربستان عمل کنند. 🔺 نتانیاهو در واکنشی منفعلانه و شوک‌زده به توافق ایران و عربستان گفت: تاریخ بی‌رحم است و به سود قدرتمندان عمل می‌کند. 🔺شمخانی بعد از سفر به عربستان و توافق صورت گرفته، این بار راهی امارات شد. 🔵 نکته و نظر: سالهاست برخی دولتمردان دست گدایی به سمت کدخدا و غرب زنجیره ای آن، دراز کردند تا عنایت و محبتی برای مردم ایران بکنند ولی نه تنها گشایشی نشد بلکه سفره مردم هر روز تنگتر و کم محتواتر شد و از این جهت، باید عذاب وجدان بگیرند و به پیشگاه ملت عدر خواهی کنند
♦️سیب و پرتقال شب عید در اصفهان گرانتر از تهران شد! محسن حاج عابدی مدیر سازمان تعاون روستایی استان اصفهان: 🔹میوه شب عید در شهر اصفهان در فروشگاه‌های کوثر، فروشگاه‌های تعاونی مصرف برخی اداره‌ها و اصناف و در شهرستان‌ها در شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاون روستایی درحال عرضه است. 🔹وی قیمت پرتقال تنظیم بازار را هر کیلو ۱۷ هزارو ۵۰۰ و سیب درختی را هر کیلو ۲۸ هزار تومان بیان کرد. 🔹میوه شب عید در دو سردخانه اصفهان تا ۲۹ اسفند از ساعت هشت صبح تا ۲۲ در حال توزیع است. 🔸این درحالی است که صبح امروز رییس سازمان میادین میوه و تره‌بار تهران قیمت هرکیلو پرتقال درجه یک را ۱۵ هزار و ۴۰۰ و سیب قرمز را با قیمت ۲۰ هزار تومان و سیب زرد را ۲۲ هزار تومان برای شب عید اعلام کرده بود.
ما گنهکاریم آری، جُرم ما هم عاشقیست! آری اما آنکه آدم هست و عاشق نیست، کیست ...؟
♦️افزایش ۵۰ درصدی نرخ زولبیا و بامیه در اصفهان نسبت به سال گذشته/ هر کیلو ۹۰ هزار تومان! مجتبی برزگر، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان اصفهان: 🔹قیمت هر کیلوگرم زولبیا و بامیه در ماه مبارک رمضان ۹۰ هزار تومان برای شهر اصفهان مشخص شده است. 🔹شهرستان‌های استان اصفهان موظف هستند تا زولبیا و بامیه را با نرخی پایین‌تر ۹۰ هزار تومان‌ به فروش برسانند.
🔴 واتیکان نامه پاپ فرانسیس به آیت الله سیستانی را منتشر کرد این نامه را سه شنبه گذشته، کاردینال میگل آنخل آیوسو گیسوت رئیس دایره گفتگوی ادیان واتیکان به دفتر آیت الله سیستانی تقدیم کرد. پاپ در این نامه نوشته است: برادر گرامی با سلام و درود فراوان. باعث خوشحالی من است که فرصت را غنیمت بشمارم تا بار دیگر شما را پس از گذشت دوسال از دیدارمان در نجف که برایم مفید بود، خطاب قرار دهم؛ دیداری که نقطه عطفی در مسیر گفتگوی بین الادیان و تفاهم بین ملت ها بود. گفتگوی برادرانه و مشارکت معنوی شما در موضوعات والایی نظیر همبستگی، صلح و دفاع از مستضعفین و همچنین پایبندی شما به نفع کسانی که مورد ظلم قرار گرفتند و پاسداری شما از حریم مقدس زندگی و اهمیت وحدت مردم عراق را به به خاطر می آورم و قدردانی می کنم. همانطور که تاریخ مدرن عراق نیز به ما می آموزد، همکاری و دوستی بین مومنان در ادیان مختلف نه فقط برای توسعه احترام متقابل بلکه بیش از هرچیزی در انسجام و هماهنگی که به خیر بشریت کمک می کند، امری ضروری است. برادر عزیز؛ هر دو متقاعد شده ایم که احترام به کرامت و حقوق هر فرد و گروهی بویژه آزادی مذهب، اندیشه و بیان، منبع اطمینان فرد و جامعه و انسجام و هماهنگی بین ملت ها است؛ بنابراین ما نیز به عنوان رهبران دینی باید مسئولین جامعه مدنی را به تلاش و تقویت فرهنگ مبتنی بر عدالت و صلح و تقویت اقدامات سیاسی که از حقوق اساسی همه صیانت می کند، ترغیب کنیم. در واقع موضوعی ضروری است که خانواده بشری بار دیگر معنای برادری و استقبال متبادل را به عنوان پاسخی عملی به چالش های امروزی کشف کند؛ بنابراین، مردان و زنان ادیان مختلف که یکپارچه و متفق القول به سمت خداوند گام برمی دارند، به همگرایی در فضای وسیع ارزش های مشترک معنوی و انسانی و اجتماعی و سرمایه گذاری آن در  راستای گسترش اخلاق و فضایل والایی که ادیان به آن فرا می خوانند، دعوت می شوند. آرزو می کنم که ما مسیحیان و مسلمانان با هم بتوانیم همواره شاهد حقیقت، عشق و امید در جهانی باشیم که با کشمکش های عدیده شناخته می شود و به شفقت و بهبودی نیاز دارد. از درگاه خداوند متعال برای حضرتعالی و جامعه شما و عراق عزیز دعا می کنم.
✋ حکم اعدام عاملین حادثه تروریستی شاهچراغ (ع) 🔺رئیس کل دادگستری استان فارس: 🔹اتهام این ۲ متهم معاونت در افساد فی الارض، بغی و اقدام علیه امنیت کشور بود. 🔹۲ متهم اصلی پرونده در مسلح سازی، تدارکات، پشتیبانی و هدایت عامل اصلی حمله تروریستی به شکل مستقیم دخالت داشتند، یکی از این عوامل محمد رامز رشیدی نام دارد که در اعترافات خود به تحویل اسلحه، همراهی با عامل اصلی ترور جهت شناسایی کامل محیطی حرم شاهچراغ (ع) پیش از حمله و همچنین در شب حادثه، اسکان وی و ارتباط مکرر و اخذ دستور از سرکرده داعش اعتراف کرده است. 🔹محکوم به اعدام دیگر این پرونده، نیز که سید نعیم هاشم قتالی نام دارد در دادگاه به تحویل گرفتن عامل اصلی ترور بعد از ورود به ایران و همچنین اسکان وی و سایر اعضای داعش در تهران و جابجایی آنان در خانه‌های امن و سایر تدارکات و حتی تهیه بلیط سفر به شیراز برای عامل اصلی ترور اعتراف کرده است.
✋ خبرهای نسبتا داغ 🔥 شمخانی به عراق رفت دبیر شورای عالی امنیت ملی در رأس هیأت عالی رتبه از معاونان وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تهران را به مقصد بغداد ترک کردند زلزله شدید ۶.۸ ریشتری اکوادور را لرزاند سازمان زمین شناسی آمریکا: زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶.۸ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) امروز شنبه اکوادور را لرزاند. پایان رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین که با عنوان «کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳» باحضور یگان‌های دریایی و پروازی ایران، روسیه و چین از پنجشنبه شب در شمال اقیانوس هند آغاز شده بود، ساعتی پیش به پایان رسید. صادرات غیرنفتی به ۵۲.۵ میلیارد دلار رسید معاون صنایع عمومی وزیر صمت:‌ برآورد عدد پایانی دولت قبل در مورد صادرات غیرنفتی ۳۷.۵ میلیارد دلار بود اما این عدد امسال به ۵۲.۵ میلیارد دلار می‌رسد. حکم اعدام عاملان حادثه تروریستی شاهچراغ (ع) رئیس کل دادگستری استان فارس: ۲ متهم اصلی پرونده در مسلح سازی، تدارکات، پشتیبانی و هدایت عامل اصلی حمله تروریستی به شکل مستقیم دخالت داشتند. ظرفیت مراکز اقامتی بسیاری از شهرها در نوروز تکمیل است مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی: ظرفیت مراکز اقامتی بسیاری از شهرها در نوروز تکمیل است و استان‌های مازنداران و هرمزگان و بوشهر بیشترین حجم سفر‌ها را دارند. پوتین قانون حذف اوکراین از گذرنامه روس‌ها را امضا کرد «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه امروز شنبه قانونی را به امضا رساند که به موجب آن به شهروندان روسی که تابعیت اوکراینی نیز دارند، این امکان را می دهد که برای انصراف از گذرنامه اوکراینی اقدام کنند. اعتراض نماینده ایرلند به تحریمِ ایران میک والاس، نماینده ایرلند در پارلمان اروپا به رفتارهای متناقض غرب در قبال اغتشاشات ایران واکنش نشان داد و گفت: اگر به فکر مردم ایران هستیم، از کشتن آن‌ها با تحریم دست برداریم. رهبر کره شمالی : در کنار پوتین خواهیم بود تمام غرب در اوکراین با روسیه میجنگد و اگر پوتین برای ضربه زدن به عمق کشورهای غربی اعلان جنگ کند، باتمام زرادخانه های نظامی خود برای حمله به غرب در کنار پوتین خواهیم بود
✍️ ناصر دانشفر 🖊 نفس های دین منفعت اندیش به شماره افتاده، حال و روز دین معرفت اندیش نیز خوب نیست. در جلد دوم اصول کافی آمده که امام صادق (ع) از نبی مکرم اسلام (ص) نقل کرده اند که كَادَ اَلْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْراً، چه بسيار نزديك است كه فقر،كفر باشد. از همین روی گفته اند که از دري كه فقر وارد شود، از در ديگر ايمان خارج مي شود. روزبه کردونی، رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی، در ۱۳ خرداد سال ۱۴۰۰ اعلام کرده بود که پژوهشی درباره فقر و نابرابری در ایران انجام شده است. یکی از یافته‌های اصلی این پژوهش آن است که جمعیت زیر خط فقر مطلق در ایران به ۲۵ میلیون نفر می‌رسد. نیاز به استدلال ندارد که با مدیریت بی نظیر جناب رئیسی و سیاست های ویرانگر تیم اقتصادی او اکنون این رقم به پنجاه درصد جمعیت کشور افزایش یافته است که البته بعضی از اقتصاددانان معتقدند هم اکنون ۶۵ درصد مردم ایران در زیر خط فقر قرار دارند. این حقیر بر این باور است که در این کرهٔ خاکی دین باوران در اقلیت محض می باشند، چرا که اکثریت قریب به اتفاق خلایق دیندار سنتی اند. آدمها مسیحی، یهودی، مسلمانند، چرا؟ چون در شناسنامهٔ پدر و مادر آنان نام این ادیان ثبت و درج گردیده است. ما هم به همین مناسبت شیعه ایم، شک ندارم که بیش از نود درصد شیعیان جهان شناخت کاملی از اصول دین و مذهب خود ندارند. شاید قسمتهایی از نهج‌البلاغه را خوانده، با صحیفهٔ سجادیه آشنا، گوشه هایی از زندگانی حسنین و امام هشتم را مورد مطالعه قرار داده و چند حدیث از امام باقر و صادق (ع) به خاطر سپرده باشند، اما بدون تردید جز نام و نام پدر سایر ائمه چیزی در مورد آنها نمی دانند. آیا دینی با این عمق کم و بدون اتکا به مبانی برای رهروان ثمره و فایدتی در بر می تواند داشته باشد؟ و آیا اصولاً یک فرد ناآگاه به محتوای و مضمون یک آئین را می توان پیرو آن کیش و مذهب به حساب آورد؟ گمان بنده بر این است که جمعیت کسانی که با پژوهش و بررسی در حوزهٔ اصول و فروع به باور رسیده اند، نسبت به جماعت دینداران کاتولیک تر از پاپ به مانند نسبت تعداد در و مروارید های جهان به ریگهای بیابان می باشد. حکومت کشور ما مدعی است که در راستای تاریخ ادیان ادارهٔ کشور را به عهده گرفته و امامان شیعه این مسیر را پیش پای ما گذاشته اند، ادعایی که مورد قبول بسیاری از علمای این مذهب نبوده و نیست. شوربختانه ما نیز در ابتدای انقلاب با تأیید نظام ولایی با این قرائت شاذ و نادر از تاریخ اسلام همداستان شدیم، اما اگر امروز کسی از من بپرسد که از آن جمعیت نود و هفت درصدی مؤید جمهوری اسلامی چند درصدشان با مطالعه و تحقیق به صحت این باور رسیده بودند، خدمتشان عرض می کنم که تقریباً هیچ. ما جماعت حاضر در اثنای انقلاب که تنها بیست و پنج درصدمان به جامعهٔ متوسط آن روزگار تعلق داشتم و بیش از هفتاد درصدمان در فقر مطلق دست و پا می زدیم، از شیعهٔ صفوی بریدیم و به زعم خود به اردوگاه شیعیان علوی پیوستیم. مایی که یک خط کتاب در بارهٔ جمهوریت و اسلامیت نخوانده بودیم، تنها به دلیل عدم تاب آوری در برابر آن زندگی مشقت بار از چاله در آمدیم و به چاه افتادیم. از آنچه که گفته شد مشخص می گردد که رابطهٔ تنگاتنگی بین دارایی های مادی و معنوی اکثریت بندگان خدا وجود دارد. موضوعی که علاوه بر شواهد خارجی، مستند به اقوال بزرگان جامعهٔ بشری نیز می باشد. از امام حسین علیه السلام نقل است که «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون» «مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان دایر و تامین باشد، دیندارند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.» آقای نظام این نظرات من نیست، بیانات کسانی است که شما مدعی ترویج سیر و سلوک آنها هستید. با کمی دقت به مضمون این روایت و روایت پیشین مشخص است که رابطهٔ بین دیندار و فقر به عامل ایجاد نداری اشاره ندارد. به عبارت ساده اگر حکومت دینی هم بر مردم حاکم نباشد، چنانچه عملکرد آنان منجر به فقر و فلاکت جامعه شود، نتیجهٔ این کارکرد جز بریدن مردم از دین نخواهد بود. اما این بدان معنا نیست که لزوماً مردم بی دین خواهند شد، کما اینکه اکنون، نسل جوان بریده از اسلام به خیال خود با بازگشت به ارزش‌های آئین زرتشت خود را آرام می کند.
🔴 واتیکان نامه پاپ فرانسیس به آیت الله سیستانی را منتشر کرد این نامه را سه شنبه گذشته، کاردینال میگل آنخل آیوسو گیسوت رئیس دایره گفتگوی ادیان واتیکان به دفتر آیت الله سیستانی تقدیم کرد. پاپ در این نامه نوشته است: برادر گرامی با سلام و درود فراوان. باعث خوشحالی من است که فرصت را غنیمت بشمارم تا بار دیگر شما را پس از گذشت دوسال از دیدارمان در نجف که برایم مفید بود، خطاب قرار دهم؛ دیداری که نقطه عطفی در مسیر گفتگوی بین الادیان و تفاهم بین ملت ها بود. گفتگوی برادرانه و مشارکت معنوی شما در موضوعات والایی نظیر همبستگی، صلح و دفاع از مستضعفین و همچنین پایبندی شما به نفع کسانی که مورد ظلم قرار گرفتند و پاسداری شما از حریم مقدس زندگی و اهمیت وحدت مردم عراق را به به خاطر می آورم و قدردانی می کنم. همانطور که تاریخ مدرن عراق نیز به ما می آموزد، همکاری و دوستی بین مومنان در ادیان مختلف نه فقط برای توسعه احترام متقابل بلکه بیش از هرچیزی در انسجام و هماهنگی که به خیر بشریت کمک می کند، امری ضروری است. برادر عزیز؛ هر دو متقاعد شده ایم که احترام به کرامت و حقوق هر فرد و گروهی بویژه آزادی مذهب، اندیشه و بیان، منبع اطمینان فرد و جامعه و انسجام و هماهنگی بین ملت ها است؛ بنابراین ما نیز به عنوان رهبران دینی باید مسئولین جامعه مدنی را به تلاش و تقویت فرهنگ مبتنی بر عدالت و صلح و تقویت اقدامات سیاسی که از حقوق اساسی همه صیانت می کند، ترغیب کنیم. در واقع موضوعی ضروری است که خانواده بشری بار دیگر معنای برادری و استقبال متبادل را به عنوان پاسخی عملی به چالش های امروزی کشف کند؛ بنابراین، مردان و زنان ادیان مختلف که یکپارچه و متفق القول به سمت خداوند گام برمی دارند، به همگرایی در فضای وسیع ارزش های مشترک معنوی و انسانی و اجتماعی و سرمایه گذاری آن در  راستای گسترش اخلاق و فضایل والایی که ادیان به آن فرا می خوانند، دعوت می شوند. آرزو می کنم که ما مسیحیان و مسلمانان با هم بتوانیم همواره شاهد حقیقت، عشق و امید در جهانی باشیم که با کشمکش های عدیده شناخته می شود و به شفقت و بهبودی نیاز دارد. از درگاه خداوند متعال برای حضرتعالی و جامعه شما و عراق عزیز دعا می کنم.
✍️ مهیار واعظی 🖊 حزب تک‌نفره مصطفی تاج‌زاده ✅حالا که سیدمصطفی تاج‌زاده بازداشت شده، وقتش است که یادمان بیاید که: ✅او «سالم» است. از پاکدست‌ترین سیاستمردان است در سرزمینی که کمتر کسی بعد از بیش از ۴۵سال فعالیت سیاسی در آن، کسی خرده لغزشی اخلاقی یا مالی از او سراغ نداشته باشد. نداشتن نقطه‌ضعف مالی و اخلاقی، یک علت رسایی و بی‌ترسی صدایش است. ✅او «موضع» دارد. مبهم و چندپهلو سخن نمی‌گوید. پاکیزه از آفت سیاست‌ورزان است که «همراه با مردم و همگام با مسئولین» هستند. موقعیت‌اش شفاف است و مخاطب‌اش مشخص و مرزبندی‌اش معین. جوری سخن نمی‌پراکند که هم صحبتی کرده باشد و هم حرفی نزده باشد. ✅او «تحلیل» دارد. هم علم سیاست و هم تجربه‌ی سیاسی دارد. جریان‌شناسی می‌داند و صحنه‌ی سیاسی را بی‌ابهام می‌بیند. نه درگیر تئوری توطئه است و دست‌های پنهان و پشت‌پرده را عامل می‌داند و نه در تخمین وزن کنش‌گران فردی و نهادی راه به گزافه می‌برد. ✅او «مستقل» است. بار خود را روی سازمان و حزب و جبهه‌اش نمی‌اندازد. با هیچ رسانه‌ی فارسی‌زبان مقیم خارج صحبت نمی‌کند. قائل به دخالت فکری و اقتصادی و سیاسی بیگانگان نیست و به تصمیم‌گیری راجع به ایران، توسط ایرانیان باور دارد. ✅او «تشکیلاتی» است. بیش از چهار دهه است که در قالب تشکیلات سیاسی کار می‌کند و همیشه به تصمیم جمعی احترام گذاشته. اصول کار تشکیلاتی را در یکی از موجز و منظم‌ترین سازمان‌های سیاسی ایران معاصر آموخته و آموزانده است. ✅او «پیشرو» است. در عین تلاش برای حفظ «نظم مستقر» و پرهیز از آنارشی، همواره معترض به «وضع موجود» بوده و راضی به دست برداشتن از تلاش برای بهبود اوضاع نشده. همواره با رقیب، ستیز محترمانه داشته و خواسته تا از مرزهای ذهنی بگذرد. ✅او «گفت‌وگوباور» است. گفت‌وگو برای او نه یک تاکتیک، که بسان استراتژی است. برهان قاطع و موضع روشن، جایی برای ترس از تخاطب نخواهد گذاشت. او همه را مخاطب قرار می‌دهد و مخاطب همه است. در مواجهه با کسانی که به خونش تشنه‌اند، قرار می‌گیرد و با آنان گفتگو می‌کند. ✅و اینک ما مشتی «فعال سیاسی» هستیم فاقد تمام (و خوشبینانه اکثر) ویژگی‌های بالاگفت که بیرون‌ایم و حرف می‌زنیم و حرف می‌زنیم و پشت عناوین حزبی او را به هزار چیزی که خود نیستیم، متهم می‌کنیم. ✅برد رسانه‌ای و حجم کنش‌گری او از تمامی پشت‌میزنشینان و احزاب و اشخاص شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بیشتر است. او یک حزب یک‌نفره بود. اگر در کشور ایران ۱۰ نفر (با هر تفکری) چون او سیاست‌ورزی می‌کردند، سیاست چنین ژولیده نمی‌شد.
✍️ ناصر دانشفر 🖊 نفس های دین منفعت اندیش به شماره افتاده، حال و روز دین معرفت اندیش نیز خوب نیست. در جلد دوم اصول کافی آمده که امام صادق (ع) از نبی مکرم اسلام (ص) نقل کرده اند که كَادَ اَلْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْراً، چه بسيار نزديك است كه فقر،كفر باشد. از همین روی گفته اند که از دري كه فقر وارد شود، از در ديگر ايمان خارج مي شود. روزبه کردونی، رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی، در ۱۳ خرداد سال ۱۴۰۰ اعلام کرده بود که پژوهشی درباره فقر و نابرابری در ایران انجام شده است. یکی از یافته‌های اصلی این پژوهش آن است که جمعیت زیر خط فقر مطلق در ایران به ۲۵ میلیون نفر می‌رسد. نیاز به استدلال ندارد که با مدیریت بی نظیر جناب رئیسی و سیاست های ویرانگر تیم اقتصادی او اکنون این رقم به پنجاه درصد جمعیت کشور افزایش یافته است که البته بعضی از اقتصاددانان معتقدند هم اکنون ۶۵ درصد مردم ایران در زیر خط فقر قرار دارند. این حقیر بر این باور است که در این کرهٔ خاکی دین باوران در اقلیت محض می باشند، چرا که اکثریت قریب به اتفاق خلایق دیندار سنتی اند. آدمها مسیحی، یهودی، مسلمانند، چرا؟ چون در شناسنامهٔ پدر و مادر آنان نام این ادیان ثبت و درج گردیده است. ما هم به همین مناسبت شیعه ایم، شک ندارم که بیش از نود درصد شیعیان جهان شناخت کاملی از اصول دین و مذهب خود ندارند. شاید قسمتهایی از نهج‌البلاغه را خوانده، با صحیفهٔ سجادیه آشنا، گوشه هایی از زندگانی حسنین و امام هشتم را مورد مطالعه قرار داده و چند حدیث از امام باقر و صادق (ع) به خاطر سپرده باشند، اما بدون تردید جز نام و نام پدر سایر ائمه چیزی در مورد آنها نمی دانند. آیا دینی با این عمق کم و بدون اتکا به مبانی برای رهروان ثمره و فایدتی در بر می تواند داشته باشد؟ و آیا اصولاً یک فرد ناآگاه به محتوای و مضمون یک آئین را می توان پیرو آن کیش و مذهب به حساب آورد؟ گمان بنده بر این است که جمعیت کسانی که با پژوهش و بررسی در حوزهٔ اصول و فروع به باور رسیده اند، نسبت به جماعت دینداران کاتولیک تر از پاپ به مانند نسبت تعداد در و مروارید های جهان به ریگهای بیابان می باشد. حکومت کشور ما مدعی است که در راستای تاریخ ادیان ادارهٔ کشور را به عهده گرفته و امامان شیعه این مسیر را پیش پای ما گذاشته اند، ادعایی که مورد قبول بسیاری از علمای این مذهب نبوده و نیست. شوربختانه ما نیز در ابتدای انقلاب با تأیید نظام ولایی با این قرائت شاذ و نادر از تاریخ اسلام همداستان شدیم، اما اگر امروز کسی از من بپرسد که از آن جمعیت نود و هفت درصدی مؤید جمهوری اسلامی چند درصدشان با مطالعه و تحقیق به صحت این باور رسیده بودند، خدمتشان عرض می کنم که تقریباً هیچ. ما جماعت حاضر در اثنای انقلاب که تنها بیست و پنج درصدمان به جامعهٔ متوسط آن روزگار تعلق داشتم و بیش از هفتاد درصدمان در فقر مطلق دست و پا می زدیم، از شیعهٔ صفوی بریدیم و به زعم خود به اردوگاه شیعیان علوی پیوستیم. مایی که یک خط کتاب در بارهٔ جمهوریت و اسلامیت نخوانده بودیم، تنها به دلیل عدم تاب آوری در برابر آن زندگی مشقت بار از چاله در آمدیم و به چاه افتادیم. از آنچه که گفته شد مشخص می گردد که رابطهٔ تنگاتنگی بین دارایی های مادی و معنوی اکثریت بندگان خدا وجود دارد. موضوعی که علاوه بر شواهد خارجی، مستند به اقوال بزرگان جامعهٔ بشری نیز می باشد. از امام حسین علیه السلام نقل است که «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون» «مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان دایر و تامین باشد، دیندارند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.» آقای نظام این نظرات من نیست، بیانات کسانی است که شما مدعی ترویج سیر و سلوک آنها هستید. با کمی دقت به مضمون این روایت و روایت پیشین مشخص است که رابطهٔ بین دیندار و فقر به عامل ایجاد نداری اشاره ندارد. به عبارت ساده اگر حکومت دینی هم بر مردم حاکم نباشد، چنانچه عملکرد آنان منجر به فقر و فلاکت جامعه شود، نتیجهٔ این کارکرد جز بریدن مردم از دین نخواهد بود. اما این بدان معنا نیست که لزوماً مردم بی دین خواهند شد، کما اینکه اکنون، نسل جوان بریده از اسلام به خیال خود با بازگشت به ارزش‌های آئین زرتشت خود را آرام می کند.
♦️آیا ایران به عربستان باج داد؟ 🔹ماجرای توافق ایران و عربستان از زبان دکتر مرندی
✋ ورود بشار اسد به امارات 🔹«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه امروز در سفری رسمی وارد امارات شد تا با مقامات این کشور دیدار کند.
🔴 ️سفارتخانه‌های ایران و ‎بحرین بزودی بازگشایی می‌شود 🔹‌ «الهام آزاد» عضو هیئت پارلمانی اعزامی ایران به بحرین:در دیداری که با رئیس مجلس بحرین داشتیم، وی گفت در راستای پیگیری از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و بحرین، به زودی سفارت‌خانه‌های دو کشور فعالیت خود را از سر می‌گیرند.