eitaa logo
رسانه خبری صدای جویا 🌍
287 دنبال‌کننده
7.5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
79 فایل
پایگاه خبری تحلیلی صدای جویا با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۸۲۵۲۹ جویا باش تا کامل شوی... www.sedayejoya.ir https://zil.ink/sedayejoya
مشاهده در ایتا
دانلود
دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی مشغول بررسی اتفاقات امروز مدارس شاهین شهر - پایگاه خبری صدای جویا https://sedayejoya.ir/26426-2/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ ✍️سعید معدنی 🖊 آکشاردام دهلی و مصلّی‌ی تهران ( وقتی ایمان معبد می‌سازد) در یکی از کانال های تلگرامی خواندم که "ساخت مصلی نا تمام تهران ۴۰ ساله شد". آنچه که در سایت‌ها آمده ظاهرا ایده‌‌ی اولیه این بود که یک مصلی‌ی ساده و بی‌پیرایه که یادآور مساجد صدر اسلام باشد، ساخته شود! اما بعدها هدف پروژه عوض شد و چهل سال است که این مجموعه بودجه عمومی می‌بلعد و هنوز تمام نشده است. در سال ۱۳۹۹ گفتند ۸۰ درصد مجموعه ساخته شده و تا دو سال دیگر پروژه تمام می شود. ولی الان که سال ۱۴۰۲ است هنوز خبری از اتمام کامل پروژه نیست. زمانی که ایده ساخت این عبادتگاه یا نمایشگاه مطرح شد، بیش از ۷۰ درصد مردم ایران به دنیا نیامده بودند و بسیاری از طرح دهندگان اولیه آن الان در قید حیات نیستند! احتمالا زمانی که اتمام کامل آن اعلام شود سازه‌های اولیه رو به فرسودگی رفته و نیاز به بازسازی و شاید بازسازی‌های مجدد داشته باشند و دوباره و چند باره بودجه بخواهند. نمی‌دانم چرا با خواندن مطلب بالا یاد یک معبد عظیم، جذاب و توریستی در هند افتادم که بسیار دیرتر از مصلی‌ی تهران شروع شد و بسیار زودتر از آن خاتمه یافت. این معبد زیبا، که ساخت آن فقط پنج سال طول کشید، الان انبوهی توریست را به خود جذب می‌کند و ظاهرا ۷۰ درصد توریست هایی که به هند می‌روند از این معبد چشم‌نواز دیدار می‌کنند. معبد بزرگ و با عظمت آکشاردام دهلی به یکی از فرقه‌‌های دین هندو تعلق دارد. ساخت این معبد در سال ۲۰۰۰(‌۱۳۷۹شمسی) شروع شد و در زمینی به مساحت ۳۰۰ هزار متر مربع با کمک و همکاری ۱۱۰۰۰ استاد کار به همراه ۳۰۰۰ معمار و کارگر داوطلب هندی به سر انجام رسید. هم چنین تعداد زیادی کشاورز و هزاران زن محلی به واسطه کار بر روی این پروژه عظیم کسب در آمد کردند. سرانجام معبد آکشاردام در ۶ نوامبر سال ۲۰۰۵ میلادی (۱۳۸۴ شمسی) توسط ماهاراجه پرامونی سووآمی افتتاح شد و آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاحیه این معبد هندو، نخست وزیر مانموهان سینگ از اقلیت سیکهای هند و رئیس جمهور مسلمان ابوبکر زین العابدین عبدالکلام حضور داشتند، نمایشی از همزیستی مسالمت آمیز مذاهب و وآیین‌ها را در هند نمایش گذاشتند. آدم از این همه نهادینه شدن تساهل و تسامح و درایت و دمکراسی لذت می‌برد؛ راهی که هند فقر زده اوایل قرن بیستم را به سوی توسعه‌یافتگی امروزی رهنمون کرده است. این معبد بدون اختصاص بودجه دولتی با همت و کمک مومنان به آیین هندو ساخته شده است. چنانکه عبدالکلام در سخرانی افتتاحیه گفت: "آکشاردام در سحرگاه قرن 21 با وفاداری و ایثار 1 میلیون داوطلب بپا خاست. اتفاقی که امروز در آکشاردام صورت پذیرفته مرا به وجد آورده و به من اطمینان داده که ما می توانیم با کمک میلیون‌ها مغز متفکری مانند شما به کشوری پیشرفته‌تر تا قبل از سال 2020 دست یابیم." بازدید از این معبد دیدنی رایگان است. اما از قِبَل آن هزاران نفر کسب درآمد می کنند. یک معبد سنگی به سبک بناهای باستانی که در عرض پنج سال ساخته شده. مقایسه کنید باساخت ناتمام و چهل ساله‌ی مصلی تهران که با بودجه دولتی ساخته می شود و تمامی ندارد. این یک مورد می‌تواند یکی از علل عقب ماندگی و توسعه نیافتگی ما در عصری باشد که بسیاری از کشورهای سابقاً جهان سوم عقب مانده مثل ویتنام و سنگاپور و مالزی و هند و امارات و... به سوی توسعه یافتگی گام برداشته‌اند. آنجا که پول دولت هست ممکن است حفره های فساد هم وجود داشته باشد. در طی ساخت مصلی تهران بسیاری از ایرانی‌ها زاده شده اند و از دنیا رفته‌اند، اما مراسم اتمام ساخت آنرا ندیده‌اند! شاید اگر همان سالهای نخست انقلاب که شور انقلابی همه را فرا گرفته بود، اراده می‌کردند، این بنا داوطلبانه و برپایه‌ی ایمان مومنان زودتر تمام می‌شد. اما بعدها که بوی پول آنهم پول دولتی به مشام رسید، این پروژه طولانی و فرسایشی شده است. بدین ترتیب ساخت طولانی مدت "مصلی امام خمینی تهران" هم به درازای عمر انقلاب اسلامی شده است درحالی که بنا به دستور بنیانگذار جمهوری اسلامی قرار بود بنایی ساده و مومنانه همچون مساجد صدر اسلام برای نماز باشد که نشد و برای آن کاربری‌های متفاوتی تعریف کردند. این پروژه هنوز پول می‌خواهد. در حالی که‌معبد آکشاردام هند را ایمان پیروانش در عرض پنج سال ساخت. ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
✍️ سید حمید موسویان 🖊 على(ع) نماد فرهنگ ایرانی نباید فراموش کرد که جان ایرانی در برابر هر نوع نگاه حذفی نسبت به هر یک از میراث فرهنگی‌اش مقاومت خواهد کرد ♦️اسطوره‌ها نمادهای یک فرهنگ‌اند. هر فرهنگی با اسطوره‌های خود زندگی می‌کند و معنای زندگی را از آن می‌جوید. فرهنگ درازدامنی مانند فرهنگ ایرانی به راحتی باورها، شخصیت‌ها و امور مختلف را به درون خود راه نمی‌دهد؛ ممکن است مانند میهمانی از آن پذیرایی کند ولی در زمان مقتضی میهمان خود را بدرقه می‌نماید. جبر زمانه یا قدرت حکومت‌ها ممکن است چند صباحی باعث تغییر در شرایط و وضعیت جامعه ریشه‌داری مثل ایران شود ولی هرگز نمی‌تواند برای همیشه آن را تحت تاثیر خواسته‌های خود قرار دهد؛ در اولین فرصت که شرایط بازگشت به حالت اصلی فراهم باشد، فرهنگ کار خود را می‌کند. ♦️جامعه ایران با انتخاب محورهایی از فرهنگ اسلامی، آنها را در درون خود جای داد و با بازخوانی و بومی‌سازی آن رنگ خود را به آنها زد. به همین خاطر تفسیر و فهم ایرانی، رنگ و بوی خاص خود را دارد. یکی از آن چیزهایی که در دوره اسلامی به ایران منتقل شد و رنگ ایرانی به خود گرفت، شخصیت امام علی (ع) است. علی (ع) برای ایرانیان یک عرب در تاریخ نیست؛ یک نماد است که با او می‌توان راهی برای زندگی کردن یافت. حتی در دوره‌ای که ایران از نظر ظاهری شیعه علی نیست، بارقه‌های این ارادت به امام را میتوان در اشعار بزرگان ادبیات فارسی مشاهده کرد. ♦️اینکه حماسه‌سرایی مانند فردوسی که به دنبال احیای فرهنگ ایرانی است امام علی(ع) را با تکریم یاد می کند، جای شگفتی ندارد. شاعران عارفی مانند عطارنیشابوری و مولوی ارادت ویژه‌ای به امیرالمومنین دارند. کسایی مروزی، نظامی، سنایی، سعدی و حافظ را هم باید به نام این مشاهیر افزود. علی(ع) برای ایرانیان، نماد عزت و سربلندی است؛ نماد عظمت و بزرگی، نماد شجاعت و مردانگی، نماد زهد و تقوا، نماد حق‌طلبی و حق‌خواهی و شاید از همه مهم‌تر نماد حاکم عادل. ایرانیان همان اندازه که علی را شیر حق می‌دانند او را همدرد مسکینان و ضعیفان می‌بینند. در زمانه‌ای که فاتحان عرب از فخر عرب نسبت به عجم سخن می‌گفتند، خاطره ایرانی از مساوی شمردنش با عرب‌ها توسط امیرالمومنین شیرین‌کام است. ♦️اما همان‌طور که اسطوره‌شناسان گفته‌اند، نمادها در یک فرهنگ قومی با ملی دچار افت‌و‌خیزهایی می‌شوند. گاهی یک نماد را در اوج می‌بینیم و زمانی دیگر چنان بی‌اهمیت می‌شود که شاید تصور شود اساساً آن نماد، کارکرد خود را از دست داده است. نمادها زمانی که مورد استفاده‌های نابه‌جا قرار می‌گیرند کم‌کم ارزش خود را از دست می‌دهند و به نوعی به محاق می‌روند. حال پرسش این است: آیا امام علی در جامعه امروز ایران در حال کم‌رنگ شدن است؟ آیا ابزار قرار گرفتن علی در عرصه سیاسی باعث کم رونق شدن این سکه در بازار خواهد شد؟ تردیدی نیست که استفاده ابزاری توسط متدینان و گروه‌هایی که خود را حق مطلق می‌انگارند و قدرت سیاسی نیز از آنها حمایت می‌کند همچون غباری باعث کم‌فروغ شدن رابطه بخشی از ایرانیان با امام علی خواهد شد. اما فراموش نکنیم، نمادها به راحتی به دست نمی‌آیند که به‌راحتی هم کنار گذاشته شوند…
✍️ ساسان حبیب وند 🖊 نظام اسلامی، در خدمت خواسته رضاخان 🔹 وقتی رضاشاه پهلوی در جهت طرح مدرنیزاسیون ایران دستور کشف حجاب گسترده را صادر کرد، نیروهای حکومتی با مقاومت بسیاری از زنان و دختران روبرو شدند. بسیاری از زنان در مقابل برداشتن حجاب خود، شدیدا ایستادگی می‌کردند و هرقدر بیشتر تهدید یا خشونت می‌دیدند بیشتر بر حفظ چادر و روسری خود اصرار می‌ورزیدند. جمعیت زیادی هم خانه‌نشین شدند تا به‌باور خودشان، از ننگ برداشتن روسری و چارقد در امان بمانند. نتیجه این شد که طرح رضا شاه برای حذف حجاب در مجموع ناکام ماند. 🔹 اما چرا؟ اشکال کار رضاخان چه بود؟ اشکال اینجا بود که رضاخان به این نکته کلیدی توجه نداشت که چیزی را که در فرهنگ و باور انسان ریشه داشته باشد نمی‌توان با زور و ارعاب از او گرفت. مادامی که آن فکر و آن اعتقاد هست، آن عمل و رفتار هم خواهد بود. اگر رضاخان به‌قدر کافی روانشناسی می‌دانست، آگاه بود که برای این که چیزی را از کسی بگیری لازم است اول او را نسبت به آن چیز بیزار و متنفر کنی. باید تصویری کریه و آزارنده‌ از آن شیء یا عمل در ذهن و روان او بنشانی و کاری کنی که در ذهن او تصویر آن چیز با تصور خشونت، توهین و وحشت هم‌نشین شود، بطوریکه هر گاه یاد این افتاد، یاد آن بیفتد و بالعکس- به این می‌گویند تداعی یا هم‌نشینی یا association. رضاشاه این را ندانست و اگر هم دانست، یه آن عمل نکرد و طبیعتا به مقصد نرسید. 🔹 اما چند دهه بعد، ماجرای عجیب و تأمل‌انگیزی روی داد. حکومتی به قصد و شعار ضدیت با رضاخان و حذف تفکر و فرهنگ پهلوی ظهور کرد که اتفاقا خواسته رضاخان را با موفقیت کامل، محقق ساخت. چگونه؟ این سیستم جدید آنقدر با ارعاب و آزار و اهانت، دین و شعائر دینی و نماز و روزه و حجاب را به مردمی که خود او را برای آن انتخاب کرده بودند حقنه و تحمیل کرد که آنها از همه آن چیزها منزجر و گریزان شدند و یکی از آنها هم البته حجاب بود. 🔹 اینان با زور و ترس و توهین، حجاب مورد نظر و درحدفهم کوچک خود را آنچنان به زنان و دختران این کشور تحمیل کردند که امروز اسم روسری و چادر در ذهن اغلب آنها یادآور رعب و نفرت و انزجار است. نتیجه این شد که همان مردمی که برای حفظ حجاب، می‌جنگیدند و حتی کتک می‌خوردند و مقاومت می‌کردند، امروز برای حذف آن می‌جنگند و خطر می‌کنند. در حقیقت هیچ‌کس یا روش دیگری قادر نبود با چنین موفقیتی، خواسته رضاخان را محقق کند. 🔹 اینها حقایق مهم تاریخی و اجتماعی و انسانی است، که درس‌های بزرگی در آن نهفته است. یکی از آن درسها این است که در یک فرهنگ دیکتاتوری که نظام سیاسی، دچار توهم همه‌کارگی است، تصور دولتمردان این است که آنها باید همه‌چیز زندگی مردم خود را کنترل کنند، از جمله فرهنگ و باور و نوع پوشش و روابط خصوصی آنان را. حال آنکه چنین ذهنیتی از اساس، باطل و محکوم به شکست است چرا که رفتارهایی مانند پذیرش یا عدم پذیرش حجاب، یک امر باوری و نگرشی است که ریشه در تفکر و و جهان‌بینی انسان‌ها دارد و مدیریت آن، کار قانون و مقررات یا پلیس نیست، بلکه امری است فکری و فرهنگی. 🔹 نکته دیگری که می‌توان در آیینه چنین رویدادی به‌خوبی آن را دید این است که قالب و ظاهر چندان مهم نیست؛ محتوا و باطن است که تعیین‌کننده است. عملکرد هرچه که باشد، نتیجه همان خواهد بود حتی اگر ظواهر کاملا متفاوت باشد. آنها با زور و باتوم روسری از سر زنان برمی‌داشتند، آینان با زور و باتوم روسری بر سر زنان می‌گذاشتند. هدفها متفاوت بود ولی روش‌ها یکسان: زور و تحمیل و سپردن فکر و اعتقاد به زور و چوب و چماق. 🔹 به این ترتیب، رضاشاه و حکومت اسلامی هردو در طرح خود به یک نتیجه رسیدند: مقاومت عمومی و شکست. چرا؟ چون هردو ایدئولوژی، علیرغم قالب و ظاهر متضادشان، روش واحدی داشتند و روش واحد، نتیجه واحد می‌دهد. هردو شیوه از رفتار خود نتیجه معکوس گرفتند: رضاخان زمینه تولد حکومت اسلامی را فراهم کرد و حکومت اسلامی، آرزوی رضاخان را محقق ساخت.
🔻آیت‌الله سیستانی مبلغ فطریه ۱۴۰۲ را اعلام کرد 🔹دفتر حضرت آیت‌الله‌العظمی سیستانی میزان و مبلغ فطریه امسال (۱۴۰۲ هجری شمسی/۱۴۴۴ هجری قمری) را اعلام کرد. 🔹از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد شصت (۶۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی سیصد و شصت (۳۶۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، صد و پنج (۱۰۵) هزار تومان تعیین شده است./ شفقنا
توییت جلال محمودزاده نماینده مهاباد خطاب به رئیس جمهور با این عملکرد بهتر نیست دولت را تعطیل کنید!؟ 🔹جلال محمودزاده نماینده مهاباد در ادامه انتقادات خود از عملکرد دولت سیزدهم در صفحه توییتر خود خطاب به ابراهیم رئیسی رئیس جمهور نوشت؛ 🔹جناب رئیس جمهور با این عملکرد هیأت دولت شما آنهم فقط در ۱۰ روز اول ۱۴۰۲، بهتر نیست که دولت را تعطیل کنید!؟ ‏۱-افزایش قیمت موادغذایی۳۵٪ ‏۲-افزایش قیمت خودرو۳۰ تا۷۰٪ ‏۳-افزایش تعرفه گاز۷۰٪ ‏۴-افزایش قیمت ارز۲۰٪ ‏۵-افزایش قیمت میوه۵۰٪ ‏۶-افزایش بلیط هواپیما۴۰٪ ‏۷-افزایش نرخ آب وبرق۵۰٪ ‏و … 📌پایگاه خبری صدای جویا
لیست 50 کتاب برتر دنیا تاریخ به انتخاب گاردین کشور - سال - اسم کتاب - نویسنده 1. بین النهرین ۱۸۰۰ ق. م • حماسه گیلگمش 2. یونان ۷۰۰ ق. م • ایلیاد و ادیسه هومر 3. هند ۵۰۰ ق. م • مهاباراتا 4. یونان ۴۳۱ ق. م • مده آ ائوریپیدس 5. یونان ۴۲۸ ق. م • ادیپ شهریار سوفکلس 6. فلسطین ۴۰۰ ق. م • کتاب ایوب 7. خاور میانه ۴۰۰ ق. م • هزار و یکشب 8. هند ۳۰۰ ق. م • رامایانا والمیکی 9. ایتالیا ۲۹-۱۹ ق. م • انئید ویرژیل 10. ایتالیا ۱۰ ق. م • دگردیسی‌ها اوید 11. هند ۲۰۰ • شکونتلا کالیداس 12. ژاپن ۱۰۰۰ • افسانه گنجی موراساکی شیکیبو 13. ایران ۱۲۰۰ • بوستان سعدی 14. ایران ۱۲۶۰ • مثنوی مولوی 15. ایسلند ۱۳۰۰ • حکایات نیوله س 16. ایتالیا ۱۳۰۸-۱۳۲۱ • کمدی الهی دانته آلیگیری 17. ایتالیا ۱۳۴۸ • دکامرون جووانی بوکانچو 18. انگلیس ۱۳۷۲ • حکایت‌های کنتربری جفری چاسر 19. فرانسه ۱۵۳۲ • پانتاگروئل و گارگانتوا رابله 20. فرانسه ۱۵۹۲ • مقالات میشل دو مونتنی 21. انگلیس ۱۵۹۹-۱۶۰۳ • هملت ویلیام شکسپیر 22. انگلیس ۱۶۰۳ • اتللو ویلیام شکسپیر 23. انگلیس ۱۶۰۵ • لیرشاه ویلیام شکسپیر 24. اسپانیا ۱۶۰۵ • دن کیشوت میگوئل سروانتس 25. ایرلند ۱۷۲۶ • سفرهای گالیور جوناتان سویفت 26. ایرلند ۱۷۶۰-۱۷۶۷ • زندگانی و عقاید آقای تریسترام شندی لارنس استرن 27. فرانسه ۱۷۷۱-۱۷۷۸ • ژاک قضا و قدری و اربابش دنیس دیدرو 28. انگلیس ۱۸۱۳ • غرور و تعصب جین اوستین 29. آلمان ۱۸۲۸ • فاوست یوهان ولفگانگ فون گوته 30. ایتالیا ۱۷۹۸-۱۸۳۷ • مجموعهٔ اشعار گیاکومو لئوپاردی 31. فرانسه ۱۸۳۰ • سرخ و سیاه استاندال 32. فرانسه ۱۸۳۵ • بابا گوریو انوره دو بالزاک 33. دانمارک ۱۸۰۵-۱۸۷۵ • داستان‌ها و قصه‌ها هانس کریستیان آندرسن 34. روسیه ۱۸۴۲ • مردگان زر خرید (نفوس مرده) نیکلای گوگول 35. آمریکا ۱۸۰۹-۱۸۴۹ • مجموعه داستانها ادگار آلن پو 36. انگلیس ۱۸۴۷ • بلندی‌های بادگیر‌ امیلی برونته 37. آمریکا ۱۸۵۱ • موبی‌دیک هرمان ملویل 38. آمریکا ۱۸۵۵ • علف‌ها والت ویتمن 39. فرانسه ۱۸۵۷ • مادام بواری گوستاو فلوبر 40. انگلیس ۱۸۶۰ • آرزوهای بزرگ چارلز دیکنز 41. انگلیس ۱۸۷۱ - ۱۸۷۷ • میدل مارچ جورج الیوت 42. فرانسه ۱۸۲۱ - ۸۰ • تربیت احساسات گوستاو فلوبر 43. روسیه ۱۸۶۶ • جنایت و مکافات فئودور داستایوسکی 44. روسیه ۱۸۶۹ • ابله فئودور داستایوسکی 45. روسیه ۱۸۷۲ • شیاطین(جن زدگان) فئودور داستایوسکی 46. روسیه ۱۸۸۰ • برادران کارامازوف فئودور داستایوسکی 47. روسیه ۱۸۶۹ • جنگ و صلح لی یف نیکالاوریج تولستوی 48. روسیه ۱۸۷۷ • آنا کارنینا لی یف نیکالاوریج تولستوی 49. روسیه ۱۸۸۶ • مرگ ایوان ایلیچ لی یف نیکالاوریج تولستوی 50. نروژ ۱۸۷۹ • خانه عروسک هنریک ایبسن
وقتی دائم بگويى گرفتارم؛ هیچ وقت آزاد نمیشوى، وقتی دائم بگويى وقت ندارم، هیچوقت زمان پیدا نمی كنی، وقتی دائم بگويى فردا انجامش میدهم، آن فردای تو هیچ وقت نمیايد! وقتی صبحهااز خواب بیدار میشويم دوانتخاب داریم: برگردیم بخوابیم و رویا ببینیم، یا بیدار شويم و رویاهايمان را دنبال كنیم. انتخاب با شماست! وقتی در خوشی و شادی هستی عهد و پیمان نبند! وقتی ناراحتی جواب نده! وقتی عصبانی هستی تصمیم نگیر! زندگی، برگ بودن در مسیر باد نیست، امتحان ریشه هاست.
سهل انگاری شرکت گاز و انتشار مایع تیول عامل مسمومیت دانش‌آموزان شاهین‌شهری - پایگاه خبری شرق ناب | پایگاه خبری شرق ناب https://sharghnab.ir/1183-2/
📍 اگر قصد دارید با تازه‌های هوش مصنوعی آشنا بشید حتما وبسایت های زیر رو چک کنین: ✅ حلال همه مشکلات chatgpt ✅ همه چیز مینویسه برات jasper Al ✅ ویدیو برات حرف میزنه Synthesia ✅ وکیل هوش مصنوعی do not pay ✅ ساخت عکس از متن Dall - E - 2 ✅ ارسال اتوماتیک پست repurpose و ✅ مقاله مینویسه jenni Al ✅ مدل سه بعدی میسازه tome ✅ پیگیری زمان timely ✅ تبدیل حرفات به متن murf ✅ یه چت بات همه کاره chatbot live ✅ تبدیل ایده به ویدیو Kaiber
اصفهان بهشت سرمایه‌گذاری است/ واگذاری اختیارات به استان‌ها یکی از رویکردهای دولت سیزدهم - پایگاه خبری صدای جویا https://sedayejoya.ir/26457-2/
نشست هم اندیشی استاندار اصفهان با مدیران، فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان - پایگاه خبری صدای جویا https://sedayejoya.ir/26443-2/
✍️ محمدرضا یوسفی 🖊 میدان نبرد کجاست؟ 🔹 در حالی که متغیرهای كلان اقتصادی، اجتماعی وضعیت نامناسبی را نشان مي دهند و اعتراضات سال گذشته نیز نشانه ای بر کاهش شدید سرمایۀ اجتماعی و گسست حکومت از مردم است، امید این بود که با توجه به شرایط کنونی، نظام به سمت اصلاح ساختاری برود تا وضعیت را تا حدی التیام بخشیده، بهبود شرایط معیشتی و انجام لوازم سیاسی، اجتماعی آن را وجهۀ همت خویش قرار دهد. اما اکنون بی حجابی به عنوان میدان تقابل تعریف شده است. 🔹 این دیدگاه بر خاستگاه سیاسی آن تاکید کرده، بی حجابی را ابزاری برای تقابل با حکومت تلقی می کند. با این نگاه وجهۀ دینی حجاب تقریبا کنار گذارده شده، به عنوان موضوعی کاملا سیاسی امنیتی تلقی شده که مانند سایر حربه های تقابل براندازان با نظام محسوب می شود. البته تردیدی در تقابل نظام سلطه و تبلیغات چهل و چند ساله علیه جمهوری اسلامی نیست. تعداد شبکه های خارجی فارسی زبان علیه حکومت از ابتدای انقلاب تاکنون و تلاش در جهت نفی ارزشهای دینی نیز سهمی در شکل گیری وضعیت فرهنگی کنونی دارند و  بدون تردید آنان نیز تمایل دارند بی حجابی را تبدیل به یک موضوع کاملا سیاسی کنند. از این رو به نظر می رسد، حاکمیت با تلقی بسیار ناقص از پدیدۀ بی حجابی، در زمین آنان دارد بازی می کند و به سیاستی از پیش شکست خورده اقدام کرده است. 🔹 حدود 24 میلیون دختر و زن در فاصلۀ سنی 15 تا 45 ( متولدین پس از انقلاب) وجود دارند که حدود 28 درصد جمعیت کل کشور را تشکیل می دهند. هرچه سن آنان پایین آید تقید به حجاب کمتر است. به واقع زنان و دختران جوان ایران نسبت به گذشته تمایل کمتری به حجاب دارند و تقابل با آنان مانند سایر حربه ها نیست. اما چرا این روند در جامعه شکل گرفته است؟ 🔹 دلایل متعددی برای  پدیده بی حجابی می توان بیان داشت. از دلايل بسيار مهم آن، گذار تاریخی از سنت به تجدد و تغییر ذهنیت هاست كه از  نشانه هاي آن نيز گسست بين نسلي است. از سويي مظاهر تجدد پر اثرتر از گذشته به جامعه ورود كرده و از سوي ديگر، متوليان سنت نیز خود را در نگاههاي سياسي و زبان تحکم آمیز محصور كرده و با نگاهي سطحی و منفعلانۀ فرهنگي با اين پديده مواجه شدند. يكي ديگر از عوامل گسست و تغییر نوع نگاه نسل جوان، رشد کیفی آنان است كه این امر اقتضاء مي كرد تا در نحوۀ مواجهۀ با آنان تغييراتي جدي صورت پذيرد. اما هرچه جلوتر مي آييم برخوردها تحكمي و سطحي تر مي شوند.  دوران گذار، سطحي نگري در مواجهه با پديده هاي فرهنگي و تلاش براي برخورد آمرانه با این موضوع به همراه ناکارآمدی حکومت دینی، موجب هر چه كم رنگ شدن ارزشهاي ديني در جامعه شده اند. همین امر به معروفهایی که انجام می شود قطعا نه تنها موجب جذب فرد و ناظران به دین نمی شود بلکه دین گریزی را تشدید کرده و در نتیجه خود مصداق فعل حرام است. 🔹 عملکرد حکومت  موجب شد تا هر اتفاقي كه در كشور رخ دهد به نام دين ثبت شود. اين امر نقد حاكميت دینی را به درون خانه ها كشاند و در نتيجه، فرزنداني كه در محيط خانواده رشد يافتند اين تلقي را پيدا كردند كه ارزشهاي ديني در پيدايش وضعيت كنوني نقش اساسی دارد. از اين طريق ارزشهاي ديني نيز در جامعه تضعيف شد. از سوی دیگر تلاش حکومت در جهت ساکت کردن نگاههای دیگر دینی و عدم ارتباط آنان با بدنۀ جامعه نیز این تلقی را تقویت کرد.  🔹 بنابراين تلقی سیاسی از بی حجابی تقلیل موضوع و ندیدن جوانب آن است که با توجه به گسترۀ آن در جامعه اولا مبارزۀ با آن محکوم به شکست بوده، ثانیا به تضعیف بیشتر موقعیت دینداری در جامعه خواهد انجامید و سوم اینکه  مردم را در برابر مردم قرار می دهد، چهارم اینکه  با دادن وجهۀ کاملا سیاسی به پدیدۀ حجاب، از حامیان مذهبی حکومت کاسته شده و احتمالا برخی از آنان که نمی خواهند در طرف حکومت بایستند، حجاب خود را کمرنگ خواهند کرد و پنجم اینکه همانقدر که بی حجابان توسط حکومت تحت فشار قرار می گیرند به همان اندازه یا بیشتر نیز مذهبی ها احساس سختی از حضور اجتماعی خواهند کرد. در نهایت  بازندۀ اصلي، دين و دینداری خواهد بود. 🔹 تاكيد بيش از حد بر پديده بي حجابي و حساسيت اندك نسبت به پديده هاي فقر، نابرابري ناموجه، فساد گسترده، عدم شايسته سالاري، گسست حکومت از مردم و.. نشان از نگاه وارونه به اسلام و اعتقاد به همان پوستین وارونه ای است که امیرالمومنین در نهج البلاغه فرمود. روزی دین به مانند پوستینی وارونه ارائه خواهد شد که البته هیچ جذابیتی نه تنها برای نسل جوان بلکه برای دیگران نیز ندارد.
🔻بیانیه وزارت خارجه به مناسبت روز قدس: غربی‌ها به بزرگ‌ترین حامیان تروریسم رژیم صهیونیستی تبدیل شده‌اند 🔹در حالی‌که تروریست‌های صهیونیست، تنها در سه ماه نخست سال جدید میلادی حدود ۱۰۰ فلسطینی اعم از کودکان و زنان را به شهادت رسانده‌اند، مدعیان غربی حقوق‌بشر با سکوت شرم‌آور خود در برابر این جنایات، به بزرگ‌ترین حامیان تروریسم تبدیل شده‌اند. 🔹در روزهای اخیر نیز، نظامیان رژیم موقت صهیونیستی با هتک حرمت مسجد‌الاقصی و با به خاک و خون‌کشیدن نمازگزاران، بار دیگر ذات و چهره پلید این رژیم آپارتایدی را در مقابل دیدگان جهانیان به نمایش گذاشته‌اند. 🔹استمرار اقدامات رژیم صهیونیستی در نقض فاحش و سازمان‌یافته اصول اولیه حقوق‌بشر، بار دیگر اتحاد دنیای اسلام و حمایت از مقاومت ملت فلسطین، با هدف آزادی تمامی سرزمین‌های اشغالی فلسطین از بحر تا نهر و تشکیل دولت یکپارچه فلسطین به پایتختی قدس شریف را به ضرورتی فوری بدل ساخته است. 🔹وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر تداوم سیاست اصولی و ثابت در حمایت از مقاومت مشروع ملت فلسطین و ضرورت مقابله با جنایات رژیم اشغالگر، دولت‌ها و ملت‌های مسلمان و آزادی‌خواهان جهان را به وحدت برای مقابله با این غده سرطانی و برهم زننده ثبات و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و حمایت و پشتیبانی حقیقی از ملت مظلوم فلسطین فرا می‌خواند./ فارس
🔻امدادرسانی به ۱۶۷ نفر در سیلاب ۶ استان سرپرست سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر: 🔹۲۴ استان کشور در این مدت متاثر از بارش‌ها بودند اما ۱۶ شهرستان در ۶ استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، ایلام، کردستان، کرمانشاه و لرستان به خدمات امداد و نجات نیاز داشتند. 🔹در ۲۴ ساعت گذشته با تلاش ۳۸ تیم امدادی هلال‌احمر به ١٧٦ نفر امدادرسانی شد، ۱۲ نفر اسکان اضطراری و ۱۱ نفر نیز به مناطق امن انتقال داده شدند. همچنین از ۴۹ واحد مسکونی آب تخلیه شد./ تسنیم